تحقیق تاریخچه تکلیف شب و انواع ارائه تکلیف و عوامل مؤثر در یادگیری و عوامل مؤثر برعملکرد تحصیلی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه تکلیف شب و انواع ارائه تکلیف و عوامل مؤثر در یادگیری و عوامل مؤثر برعملکرد  تحصیلی  دارای ۵۹ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲ – ۱ مقدمه    ۵
۲-۲  مبانی نظری    ۵
۲-۲-۱ تاریخچه تکلیف شب    ۶
۲-۳- انواع ارائه تکلیف    ۸
۲-۳-۱- تکلیف تمرینی    ۸
۲-۳-۲  تکلیف آمادگی و آماده سازی    ۸
۲-۳-۳  تکالیف بسطی و امتدادی    ۸
۲-۳-۴  تکلیف خلاقیتی    ۹
۲-۴  نظر اندیشمندان تعلیم و تربیت درباره ارائه تکلیف    ۹
۲-۴-۱  برونر    ۹
۲-۴-۲  اسکینر    ۱۰
۲-۴-۳  ثورندایک    ۱۰
۲-۵  خصوصیات تکلیف از نطر تحقیقات تربیتی    ۱۳
۲-۶  علل کم کاری و تنبلی دانش آموزان    ۱۴
۲-۷ تکلیف شب و اولیا    ۱۵
۲-۸  تکلیف شب و مدرسه    ۱۷
۲-۹  شناخت روش یادگیری کودک    ۱۸
۲-۱۰ شرایط نوشتن تکلیف شب    ۲۱
۲-۱۰-۱  هدف های انجام تکلیف شب    ۲۱
۲-۱۰-۲  آثار مثبت تکلیف شب    ۲۱
۲-۱۰-۳  آثار منفی تکلیف شب    ۲۲
۲-۱۱ چگونه دانش آموزان را تکلیف پذیر کنیم ؟    ۲۲
۲-۱۱-۱  وقت انجام تکالیف    ۲۳
۲-۱۱-۲  نقش والدین در انجام تکالیف شب دانش آموزان    ۲۴
۲-۱۲  نظریات مخالفان وموافقان ارائه تکلیف به دانش آموزان    ۲۵
۲-۱۳ اهمالکاری در انجام تکالیف درسی    ۲۷
۲-۱۴ عوامل مؤثر در یادگیری    ۳۲
۲-۱۴-۱ آمادگی    ۳۲
۲-۱۴-۲ انگیزه و هدف    ۳۲
۲-۱۴-۳ تجارب گذشته    ۳۲
۲-۱۴-۴  موقعیت و محیط یادگیری    ۳۲
۲-۱۴- ۵  روش تدریس معلم    ۳۲
۲-۱۴- ۶  تمرین و تکرار    ۳۳
۲-۱۵ تمرین و تکلیف شب    ۳۳
۲-۱۶ کمک مدرسه در انجام تکالیف    ۳۴
۲-۱۷ ایجاد شرایط مطلوب و لوازم مناسب برای انجام تکلیف شب    ۳۵
۲-۱۸ خصوصیات سطح سنی کودکان دوره دوم ابتدایی،که در سن ۹ تا ۱۲ سالگی را شامل می شود۰    ۳۶
۲-۱۸-۱  خصوصیات بدنی کودک دبستانی    ۳۶
۲-۱۸- ۲  خصوصیات اجتماعی    ۳۷
۲-۱۸- ۳  خصوصیات عاطفی    ۳۸
۲-۱۸-۴  خصوصیات ذهنی    ۳۸
۲-۱۹ عملکرد تحصیلی    ۳۹
۲-۱۹-۱ پیشرفت    ۳۹
۲-۱۹-۲ عملکرد تحصیلی    ۳۹
۲-۱۹-۳  اسناد ها بعدازموفقیت وشکست    ۴۰
۲-۲۰ عوامل مؤثر برعملکرد  تحصیلی    ۴۱
۲-۲۰-۱ محیط خانواده    ۴۱
۲-۲۰-۲  بی سوادی یا کم سوادی والدین    ۴۲
۲-۲۰-۳  ناکافی بودن امکانات داخل خانه    ۴۲
۲-۲۰-۴  فقر اقتصادی    ۴۳
۲-۲۰- ۵  معلمان و اولیای مدرسه    ۴۳
۲-۲۱  تأثیر عملکرد تحصیلی بر انگیزش و یادگیری    ۴۳
۲-۲۲ خسارت های مستقیم عملکرد تحصیلی ضعیف    ۴۴
۲-۲۳  خسارت های غیر مستقیم عملکرد تحصیلی ضعیف    ۴۵
۲-۲۴  نحوه برخورد باعملکرد تحصیلی دانش آموزان    ۴۷
۲-۲۴-۱  عوامل روحی و روانی افت تحصیلی    ۴۸
۲-۲۵ پیشینهً عملی تحقیق    ۴۸
۲-۲۵-۱ تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۴۸
۲-۲۵ ۲ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۵۰
۲-۲۶  نتیجه گیری کلی    ۵۳
منابع    ۵۴

منابع  :

بیلر ، رابرت ،۱۹۲۷ ، کاربرد روانشناسی در آموزش ؛ ترجمه؛ پروین کدیور ، ۱۳۶۷،تهران ، مرکز نشر دانشگاهی،ص۳۶ .

افروز ، غلامعلی ، ۱۳۷۸ ، نگرش دوباره به مشق شب ، تهران : انتشارات اولیا و مربیان ،ص۴۰٫

فرزانه نجاریان، ۱۳۷۰ ، فرزانه نجاریان – تکلیف شب از دیدگاه متخصصان ، صفحه ۱۶ .

بی ار هرنگهان ، میتواج و السون ، ۱۹۹۸، مقدمه ای بر نظریه یادگیری ، ترجمه علی اکبرسیف،۱۳۷۶، نشر روان،ص۴۹ .

منادی مرتضی ، ۱۳۸۲ ،تفسیر شکست های تحصیلی از دیدگاه جامعه شناسی ، فصل نامه تعلیم و تربیت ، سال هشتم ، شماره ۳،ص۲۵ .

ریو ، جان مارشال،۲۰۰۵ ، انگیزش و هیجان ؛ ترجمه یحیی سید محمدی، ۱۳۸۵، تهران ، نشر ویرایش،ص۶۹ .

سعادت آبادی ، محمد جعفر و وحید مختاری،۱۳۸۳ ، ایجاد انگیزه کتاب خوانی و مطالعه در کودکان و نوجوانان ، فصل نامه پژوهش نامه ،سال چهارم، صفحه ۸۵ .

برنارد اسپادک ،۱۹۳۳ ، آموزش در دوران کودکی ؛ ترجمه محمد حسین نظری نژاد ( ۱۳۷۴ )؛ مشهد ، انتشارات آستان قدس رضوی،ص۸۳ .

– شعبانی ، حسن ،۱۳۸۰ ، مهارت هار آموزشی و پرورشی . تهران ، انتشارات سمت .

شایان ، سیاوش ،۱۳۷۷،تکلیف شب در درس جغرافیا ، رشد آموزش ابتدایی ، سال دوم ، صفحه ۳۱ .

منظری توکلیان ، علی رضا ، ۱۳۷۵،بررسی رابطه انگیزه و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع راهنمایی.پایان نامه کارشناسی ارشد گروه علوم انسانی، دانشگاه شیراز .

رحمانی رامین ، ۱۳۸۱ ،نقش تکلیف شب در یادگیری دانش آموزان ، مجله پیوند، شماره ۷۱ ،صفحه ۳۸ .

جهانگرد ، یدالله،۱۳۸۷،کودک و دبستان ، ماهنامه تعلیم و تربیت ، شماره ۱۰۰ ، صفحه ۱۲  .

۲– ۱ مقدمه

تکلیف شب به عنوان یک موضوع  تربیتی در سال ۱۸۴۲مورد مباحثه متخصصین علوم تربیتی در انگلستان قرار گرفت .پژوهش هایی در این زمینه در سال ۱۹۱۳ میلادی صورت گرفت که دراین پژوهش ها با مدیران اداری ،پزشکان و والدین درخصوص اثرات تکلیف شب مصاحبه و نظر خواهی شد . نتایج این تحقیق مبدأ و مدخل مباحثات در خصوص کاهش یا افزایش تکلیف شب در قلمرو و فرایند تعلیم و تربیت تلقی گردید،وزمینه را برای بسیاری از پژوهش ها فراهم کرد(نجاریان ، ۱۳۷۰).

دراین مقاله ابتدا تاریخچه ای از تکلیف شب بیان شده است . پس به بررسی تأثیر ارائه تکلیف به روش حل تمرین بر عملکرد تحصیلی اشاره می شود و در نهایت پیشینه های عملی تحقیق معرفی شده اند .

۲-۲  مبانی نظری

منظورازتکلیف شب عبارت است ازانجام مطالب نوشتنی ،حل کردنی و حفظ مطالبی که به صورت تمرین در کتابهای درسی مشخص شده است و معلمان روزانه برای دانش‌آموزان مشخــص می ‌کنند تادر خانه آن‌ها را انجام دهند (رنجه بازو،۱۳۷۷).

درباره تکلیف شب،نظرات گوناگونی ارائه شده است. برخی آن را عامل فعالیت،تمرین،تثبیت و خلاقیت آموزشی تلقی نموده،بعضی آن را یک مصیبت می ‌خوانند و گروهی دیگرآن را عامل تزلزل خانواده و تضاد و الدین می ‌دانند،افراطیون از آن به عنوان یک هیولای تربیتی که عامل ضایع‌کننده تمایلات، رغبت‌ها و استعدادها در عصر موج سوم (عصر کامپیوتر و الکترونیک) است، ذکر کرده، آن را عامل اساسی شکنجه روانی محصلان می دانند(رنجه بازو،۱۳۷۷).

تکلیف در فرهنگ فارسی دکتر معین چنین معنا شده است

۱-  به رنج افکند ن .

۲-  به گردن گذاشتن،کار های سخت وشاق را به عهده کسی گذاشتن .

۳- رسیدن به سن بلوغ و رشد .

۴- وظیفه ای که بایدانجام شود(مانند مشق خطومسائل).

۵- از نظرآموزش و پرورش،تکلیف شب به معنای مجموعه فعالیت هایی است که به منظور تعمیق یادگیری دانش آموزان، درساعتی که در آموزشگاه حضور ندارد صورت می گیرد(شایان،۱۳۷۷).

وقتی معلم به دانش آموزبه جای تکلیف شب چند صفحه رونویسی می دهد یا از او می خواهد با کمک والدین تکالیفش را انجام بدهد،چگونه می توان انتظار داشت که این دانش آموز خلاقانه عمل کند؟تکلیف شب به مثابهً یک رخداد آموزشی،جزءپایداری از اجزای آموزشی است .

بدون شک تکلیف شب فرصتی برای تمرین وایجاد یادگیری است . تکلیف شب به منزله پنجره ای است که از طریق آن والدین زندگی روزمرهً تحصیلی و علمی فرزندانشان را در مدارس  تماشامی کنند . تکلیف  شب  به عنوان پشتوانه رسمی مدارس درمنزل تلقی می شود واز آن به عنوان پل انسانی ما بین مدرسه و خانه یاد می کنند(گروه آموزشی مدیران، ۱۳۸۶).

۲-۲-۱ تاریخچه تکلیف شب

تکلیف شب به عنوان یک موضوع تربیتی درسال ۱۸۴۲مورد مباحثه متخصصین علوم تربیتی درانگلستان قرارگرفت ودرسال۱۹۸۲درنخستین شماره های دائره المعارف تعلیم وتربیت آمده است که بچه های کمتر از۹سال آماده نیستند که تکالیف جدیدی در خانه انجام دهند.

سیمای تکالیف در اوایل قرن بیستم جهت خاصی پیدا کرد و آن بدان جهت بود که ذهن انسان را به مثابه عضله ای فرض می کردند که می تواند به وسیله تمرین ذهنی یا حفظ کردن تقویت شودو از آنجا که حفظ کردن می توانست در منزل صورت می گیرد ،بنابراین به عنوان موضوعی مثبت تلقی میشد(نجاریان،۱۳۷۰).

بدین ترتیب تکلیف شب با پشتوانه ای علمی راهی مدارس شد و جزء لاینفک آن گردید. این طرز تلقی ادامه داشت تامحققان درصدد بررسی تجربی پیرامون تکلیف شب برآمدند. نخستین پژوهش تجربی درسال ۱۹۰۴میلادی درآلمان صورت گرفت ودرسال ۱۹۱۳میلادی پژوهشی توسط مجله خانم های خانه دار صورت گرفت که در این پژوهش با مدیران اداری،پزشکان،والدین درخصوص اثرات تکلیف شب در کشور امریکا مصاحبه و نظر خواهی شد و نتایج آن در مجله درج و قویا توصیه گردید که تکلیف شب بایددرمدارس دولتی متوقف شود. نتایج این تحقیق مبداءومدخل مباحثات منسجم درخصوص کاهش یا افزایش تکلیف شب در قلمرو و فرایند تعلیم وتربیت تلقی گردید ومحرک بسیاری از پژوهش ها شد که دراین خصوص می توان تحقیقات سایمونزدر سال ۱۹۲۱و دینا پولی در سال ۱۹۳۷در امر تکلیف را نام برد.

بیشترین محور پژوهش ها ی فوق حول مفهوم تمرین و تثبیت در امر یادگیری و تکلیف شب بود. در اواسط دهه ۱۹۴۰ میلادی  تاکید زیادی بر روی فعالیت های فوق برنامه درسی به عمل آمد و تکلیف شب مورد غفلت قرار گرفت،که این امر بالاخص درجنگ دو کره صادق بود(نجاریان،۱۳۷۰).

۲-۳- انواع ارائه تکلیف

۲-۳-۱- تکلیف تمرینی

شاید مانوس ترین و سابقه دار ترین نوع تکلیف شب ، تکالیف تمرینی باشد که هدف آن تامین فرصتی برای انجام مهارت های کسب شده و به کارگیری آموخته های جدید است.تکالیف تمرینی مؤثر آن هایی هستند که ازدانش آموزان بخواهند تا آموخته های جدید را با روش شخصی و به طور قابل فهم به کار گیرند ( گروه آموزشی مدیران،۱۳۸۶).

۲-۳-۲  تکلیف آمادگی و آماده سازی

این نوع تکلیف یکی از رایج ترین تکالیف  به ویژه در کلاس های بالاتر است و هدف آن وادار کردن دانش آموزان به کسب اطلاعات به منظور آماده شدن برای بحث درس روز بعد است ،این نوع ارائه تکلیف اگر با رهنمود و راهنمایی  معلم همراه نباشد کاملاٌ بی تفاوت است ( گروه آموزشی مدیران ،۱۳۸۶) .

۲-۳-۳  تکالیف بسطی و امتدادی

تکالیف بسطی مجموعه ی فعالیت هایی را در بر می گیرد که انجام دادن آنها سبب درک عمیق تر و پایدارتر موضوع درسی می شود . انجام دادن این نوع  تکالیف ، نیازمند همدلی و همکاری مسئولان آموزشگاه و والدین می باشد.زیرادراین نوع  تکلیف نیمی از فکر متعلق به معلم ونیمی دیگر مربوط به دانش آموز است .

والدین باید با نظارت بر فعالیت های بسطی در خارج از محیط مدرسه و اجازه دادن به دانش آموزان برای حضوردراجتماع درساعات فراغت از مدرسه به منظور انجام دادن  این فعالیت ها همکاری لازم را داشته باشند.نتایج تحقیقات وجمع آوری شواهد و مدارک در جریان انجام دادن تکالیف بسطی باید درجریان تدریس مورد استفاده قرار گیردومعلم مکلف است نمره هایی را در ارزشیابی تکوینی و نهایی به تکالیف بسطی اختصاص دهد و دانش آموزان کوشارا تشویق کند(گروه آموزشی مدیران،۱۳۸۶) .

۲-۳-۴  تکلیف خلاقیتی

خود شاگرد تکلیف را مشخص می کند که درزمره ی پیچیده ترین انواع تکلیف است ، ممکن است انجام دادن این تکلیف فردی یا گروهی باشد .این نوع تکلیف کمتر می توان به صورت یک تکلیف یک شبه نگاه کرد.یکی از خصوصیات آن تمرکز بر تولید چیزهای بکر و جدیداست . معلم مسلماً بایددرجریان رسیدگی به این گونه تکالیف خلاقیتی ، موارد متعددی را در نظر بگیرد و نمره ی شایسته ای را به دانش آموز بدهد.تشویق، دادن جایزه ، اطلاع دادن به والدین دانش آموز خلاق و تمایز دانش آموزخلاق و کوشا از جمله  وظایف معلم در این زمینه است(استروتر[۱] ،۱۳۸۴).

۲-۴  نظر اندیشمندان تعلیم و تربیت درباره ارائه تکلیف

۲-۴-۱  برونر[۲]

برونر براین باوراست که یادگیری بایدآن چنان سازمان یابد که هر دانش آموزی به تنهایی به  فعالیت بپردازد و تکالیف نیز برای هر دانش آموز بایدجداگانه و با توجه به توانایی و علائق هر یک از دانش آموزان طراحی شود.به عقیده برونر یادگیری علاوه بر کسب یک رشته از معلومات باید انسانی بهتر و خوشبخت تر ، شجاع تر ، حساس تر و شرافتمندانه تر به وجود آورد(شعبانی،۱۳۸۰).

۱- Strother

۲- Bruner

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نگاهی به تاریخچه آموزش فنی و حرفه ای در ایران و فرآیند یاد‌دهی ـ یادگیری در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.