1,962 views
پیشینه تحقیق حمل ونقل پایدار ، نظریه ها و دیدگاه ها، راهبردها، سیاست ها و اصول برنامه ریزی حمل ونقل پایدار دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۲- مقدمه ۶
۲-۲- مروری بر پیشینه برنامه ریزی حمل ونقل ۶
۱-۲-۲-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل شهری در جهان ( پس از دهه ۱۹۸۰): ۶
۲-۲-۲-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل ونقل در ایران ۱۰
۳-۲- نظریهها و دیدگاههای مرتبط با حمل ونقل پایدار ۱۲
۱-۳-۲- نظریه توسعه پایدار- توسعه پایدار شهری ۱۲
۲-۳-۲- جنبش نوشهرسازی ( نوشهرگرایی) ۱۵
۳-۳-۲-دیدگاههای اندیشمندان حمل ونقل انسان محور ۱۷
۱-۳-۳-۲- جین جیکوبز ۱۷
۲-۳-۳-۲- کالین بوکانان ۱۸
۳-۳-۳-۲-دونالد اپلیارد ۱۹
۴-۳-۳-۲- پیتر کالتروپ ۲۰
۴-۲- ابعاد حمل ونقل پایدار شهری ۲۰
۱-۴-۲- بعد زیست محیطی حمل و نقل پایدار ۲۱
۲-۴-۲- بعد اجتماعی حمل ونقل پایدار ۲۱
۳-۴-۲- بعد اقتصادی حمل ونقل پایدار ۲۱
۵-۲- محورهای حمل ونقل پایدار ۲۲
۶-۲- اهداف حمل ونقل پایدار ۲۳
۷-۲-راهبردها و استراتژیهای عمده حمل ونقل پایدار ۲۶
۱-۷-۲-تغییرات در تکنولوژی وسایل نقلیه / سوخت ۲۷
۲-۷-۲-اصلاح نحوهی استفاده از وسایل ۲۷
۳-۷-۲-مدیریت تقاضا ۲۷
۴-۷-۲-استراتژی کاربری زمین ۲۷
۸-۲- سیاستهای عمدهی حمل و نقل پایدار ۲۸
۹-۲- اصول برنامهریزی و سیاستگذاری در دستیابی به حملونقل پایدار ۲۸
۱-۹-۲- محدودیت تردد وسایل نقلیه ۲۹
۲-۹-۲-تغییر ساختار شهری و کاربری زمین ۳۰
۳-۹-۲-کاهش نیاز به سفر و تقلیل تأثیرات سوء حملونقل ۳۰
۱-۳-۹-۲-ترویج پیادهروی ۳۰
۲-۳-۹-۲- ترویج دوچرخهسواری ۳۱
۳-۳-۹-۲-گسترش حملونقل عمومی ۳۱
۴-۹-۲-تغییر فرهنگ استفاده از وسایل نقلیهی شخصی ۳۲
۵-۹-۲-مدیریت تقاضای سفر ۳۲
۱-۵-۹-۲- پیشبینی پارکینگها ۳۲
۲-۵-۹-۲- پیشبینی نیازهای حرکت کالا ۳۳
۳-۵-۹-۲- پیشبینی نیازهای معلولین ۳۳
۶-۹-۲- ارتقاء کیفیت زیستمحیطی ۳۳
۷-۹-۲-توجه به نقش شبکهی حملونقل در مدیریت بحران حوادث طبیعی ۳۳
۱۰-۲-شاخصهای حملونقل پایدار ۳۴
۱۱-۲-چالشهای اصلی توسعه پایدار حملونقل ۳۸
۱-۱۱-۲-چالشهای پایداری مالی و اقتصادی حملونقل ۳۸
۲-۱۱-۲-چالشهای پایداری محیطی و بومشناسی حملونقل ۳۹
۳-۱۱-۲-چالشهای پایداری اجتماعی و توزیعی حملونقل ۳۹
۱۲-۲-چارچوب نظری ۴۰
۱۳-۲- پیادهروی ( حملونقل پیاده محور ) ۴۱
۱-۱۳-۲- مقدمه ۴۱
۲-۱۳-۲- ضرورت و اهمیت موضوع ۴۲
۳-۱۳-۲- مؤلفههای تأثیرگذار در محیطهای پیادهمدار ۴۳
۴-۱۳-۲- اصول و معیارهای حملونقل پیادهمدار ۵۰
۵-۱۳-۲- راهبردها و سیاستهای حملونقل پیادهمدار ۵۱
۶-۱۳-۲- نتیجهگیری ۵۲
۱۴-۲- دوچرخهسواری ۵۳
۱-۱۴-۲- مقدمه ۵۳
۲-۱۴-۲- پیشینه تردد دوچرخه در جهان و ایران ۵۳
۳-۱۴-۲- انواع مسیرهای دوچرخه ۵۴
۴-۱۴-۲- عوامل مؤثر در طراحی شبکه دوچرخه سواری موفق شهری ۵۵
۵-۱۴-۲- نتیجهگیری ۵۶
منابع ۵۷
زبردست ، اسفندیار (۱۳۸۰) : کاربرد « فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی» در برنامهریزی شهری و منطقهای ، مجله هنرهای زیبا ، شماره ۱۰ ، صفحات ۱۳ تا ۲۱
سرایی، حسن ( ۱۳۷۲ ) “مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق ” انتشارات سمت، تهران
نادری ، نگاه و محسن محسنی ساروی و آرش ملکیان و داود قاسمیان (۱۳۹۰) :فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی تکنیکی برای تصمیمگیری در حوضههای آبخیز ، مجله محیط زیست و توسعه ، شماره ۴ ، صفحات ۴۱ تا۵۰
هانگر، جی-دیوید و توماس ال.ویلن(۲۰۰۷)” مبانی مدیریت استراتژیک” ترجمه: سیدمحمد اعرابی و حمیدرضا رضوانی (۱۳۹۱)، انتشارات انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سوم
خاکساری، علی (در حال چاپ) ” حملونقل شهری با تأکید بر جنبههای اجتماعی ” .
دانشنامه سازمان شهرداریهای کشور، شماره۲
درودی ، محمدرضا ، لیلا شجاعی و سید صالح سادات موسوی (۱۳۹۰) ” استفاده از دوچرخه به عنوان یک راهبرد جدید برای بهبود حمل و نقل پایدار (نمونه موردی : منطقه نیاوران تهران ) “، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ، تهران
رضازاده ، راضیه و اسفندیار زبردست و لاله لطیفی اسکویی ( ۱۳۹۰ ) ” سنجش ذهنی قابلیت پیادهمداری و مؤلفههای تأثیرگذار بر آن در محلات ؛ مطلعه موردی : محله چیذر ” فصلنامه مدیریت شهری ، شماره ۲۸ ، صفحات ۲۹۷ تا ۳۱۳
رفیعیان ، مجتبی و دیگران (۱۳۸۹)”کاربردرویکرد حمل و نقل محور در برنامه ریزی کاربری زمین های شهری نمونه مطالعه : ایستگاه مترو صادقیه” نشریه برنامه ریزی و آمایش فضا ، شماره۳
قریب ، فریدون (۱۳۸۳) “امکان سنجی ایجاد مسیرهای پیاده و دوچرخه در محدوده تهران قدیم ” ، مجله هنرهای زیبا ، شماره ۱۹ :۱۷-۲۸
کاشانیجو، خشایار ( ۱۳۸۹) ” پیادهراهها از مبانی طراحی تا ویژگیهای کارکردی ” انتشارات آذرخش، تهران
کاویانی ، شیوا (۱۳۷۹)” شهرگرایی نوین به سوی معماری اجتماعی ” مجله . شماره ۳۱
Litman, T. ( 2010) ” Developing Indicators for Sustainable and Livable Transport Planning ” Victoria Transportation Policy Institue.
Litman, T. and Burwell, D. ( 2006) ” Issues in sustainable transportation ” Victoria Transportation Policy Institue
Deakin, E. (2001) ” Sustainable Development and Sustainable Transportation: Strategies for Economic Prosperity, Environmental Quality, and Equity” Department of City & Regional Planning and UC Transportation Center, University of California, Berkeley
Malczewski , J ( 1999 ) ” GIS and Multi Criteria Decision Analysis ” John wiley & sons , New York .
Transportation and Climate Change Collaborative ( 1995) “A strategy for sustainable transportation in ontario. toronto”; ON: The Collaborative.
Williams, K., Jenks, M. & Burton, E. (2000) ” Achieving Sustainable Urban Form” E and F N Spon, London.
سیستمهای حمل ونقل نقش عمدهای در حیات اقتصادی کشورها و نیز زندگی روزمرهی شهروندان ایفا میکنند .موضوع حمل ونقل و ترافیک که امروزه به عنوان یک پدیدهی سیاسی-اجتماعی نقش بسیار حساس و مهمی در کیفیت و ساختار اقتصادی- اجتماعی یک جامعه ایفا مینماید، اساس زندگی نوین شهری و نیازهای جابجایی انسان را شکل میدهد ( احمدی و محرمنژاد، ۱۳۸۵ :۲ ) . بنابراین هر جابجایی میبایست بیشترین کارایی را چه از نظر هزینه و سود و چه از نظر سازگاری با محیط زیست داشته باشد ( نخعی و سایرین، ۱۳۹۰: ۲ ). اما با کمی سهلانگاری و غفلت ممکن است وضعیت نسلهای کنونی و آینده به خطر بیفتد، لذا ناگزیر باید به سمت استفاده از سیستمهای پایدار حملونقل حرکت کرد تا بخشی از این مشکلات کاهش یابد ( احمدی و محرمنژاد، ۱۳۸۵: ۲ ). بنابراین توسعه ی پایدار شهری با تأکید بر حفظ محیطزیست، حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگیها، تمرکز زدایی، کاربرد انرژیهای جایگزین در حملونقل، بازیافت زباله، افزایش اشتغال پایدار و غیره که به مطرح شدن الگوهای جدید شهرسازی چون شهر سالم، شهر اکولوژیک، شهر فشرده و غیره انجامیده است، ضرورت ارزیابی، تحلیل و بررسی ساختار حمل ونقل کارآمد و پایدار را نشان میدهد ) مظفریپور و حاتمی، ۱۳۹۰ :۲) .
در این نوشتار ابتدا پیشینهی برنامهریزی حملونقل به طور عام و حملونقل خصوصی به طور خاص در جهان و ایران مطرح شده و سپس ابعاد و محورهای مهم موضوع بیان شده و پس از آن بر مبنای ترتیبی که در برنامهریزی راهبردی است اهداف، راهبردها و سیاستهای حملونقل پایدار براساس منابع مختلف ارائه شده و در ادامه اصول برنامهریزی و سیاستگذاری در دستیابی به حملونقل پایدار براساس موارد قبل بیان شده و در نهایت شاخصها و چالشهای پیش روی حملونقل پایدار ارائه شده است.
از آنجاییکه موضوع و مفهوم حمل ونقل پایدار (موضوع کلی تحقیق حاضر)، در حوزه حملونقل انسانمحور میگنجد و براساس منابع علمی مختلف، پس از دهه ۱۹۸۰ بود که نگرش برنامه ریزی حمل ونقل به سمت مفاهیم و موضوعات حمل ونقل انسان محور گرایش پیدا کرد؛ بنابراین آنچه که نیاز است در این تحقیق به آن پرداخته شود ، بررسی دیدگاههای حملونقلی پس از دهه ۱۹۸۰ میباشد.
یکی از مهمترین نظریههای ارائه شده در این دوران ، الگوی وونرف یا آرام سازی ترافیک است که گرچه به لحاظ نظری در اواخر دهه ۱۹۶۰ تبیین گردید اما از اوایل ۱۹۸۰ جنبه عمومی و اجرایی به خود گرفت. وونرفها در واقع خیابانهای واحد همسایگی طراحی شده جهت محدود کردن سرعت خودرو و اولویت بخشی به حرکت پیاده و زندگی روزانه ساکنان هستند.
از اواخر دهه ۱۹۸۰ سرمایهگذاری جهت ایجاد شبکه ها و انواع سامانه ای حملونقل همگانی در شهرها ابعاد بسیار گستردهتری یافت و گرههای حملونقلی به عنوان یکی از مهمترین کانونهای توسعه شهری مطرح گردیدند. نظریه توسعه وابسته به حملونقل همگانی[۱] که در برخی متون تخصصی با اصطلاحات و عبارات دیگری چون توسعه پیوسته با حملونقل همگانی[۲] و توسعه در مجاورت حملونقل همگانی[۳] نیز یاد میگردد در همین زمان ارائه شد.
از سوی دیگر، در دهه پایانی قرن گذشته و در آستانه هزاره سوم و با تقویت گرایش به رویکردهای اجتماعی و طراحی شهری در توسعهی بافتهای پیرامونی پایانههای حملونقلی، در سالیان اخیر توسعه حمل و نقل همگانی محور[۴] به عنوان کاملترین دیدگاه معرفی شده است که برخی از مهمترین ویژگیهای اینگونهی اخیر، وجود کاربری مختلط در پیرامون پایانهها، توجه به کیفیات طراحی محله، کاهش استفاده از اتومبیل شخصی و گسترش گونههای ترابری همساز با حملو نقل همگانی به ویژه پیادهروی و دوچرخه سواری میباشد.
از سویی دیگر، دهه ۹۰ قرن بیستم میلادی همزمان با گسترش مباحث توسعه پایدار در جهان و در شاخه های گوناگون حرفهای از جمله حملونقل بوده است. اصطلاح حمل و نقل پایدار [۵]نیز به همین دلیل از حدود دو دهه پیش وارد ادبیات تخصصی مطالعات شهری گردید که مفهوم آن را میتوان به طور خلاصه برگرفته از تعریف اصلی توسعه پایدار، چنین دانست: آن گونه از حمل ونقل است که نیازهای جابهجایی انسان امروزی را بدون آنکه مخاطرهای برای نسلهای آتی جهت تأمین نیازهای جابهجایی آنها ایجاد نماید، تأمین کند.
رشد هوشمند[۶] از دیگر نظریات طرح شده در دهه پایانی قرن بیستم است که ریشههای آن در توسعه پایدار قرار داشته و به ویژه در جهت مقابله با پراکندگی شهری و حومهنشینی، بر توسعه مراکز شهرها بر مبنای حملو نقل همگانی و نیز کاربری زمین فشرده، مختلط، با قابلیت پیادهروی و ایجاد طیفی از انتخابهای سکونتی تأکید مینماید.
در نهایت اینکه در آستانه هزاره سوم بر ترکیب اصول طراحی شهری و حمل ونقل همگانی به ویژه سامانه های ریلی در جهت استقرار اجتماعاتی فشردهتر، دارای کاربری مختلط و با قابلیت پیادهروی در پیرامون پایانههای حملو نقلی بیش از پیش تأکید میگردد. از جمله مهمترین نظریههای ارائه شده در این رابطه دهکدههای حملونقلی است که منظور ایجاد محلاتی سرزندهتر و پایدارتر با محوریت ایستگاههای حملو نقل همگانی است ( مفیدی شمیرانی و دیگران،۵:۱۳۸۸).
اما بهطور خاص از سال ۱۹۹۷ پس از بازنگری برنامهی اجلاس زمین، مفهوم حملونقل پایدار در سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی برای ارزیابی استراتژیهای حملونقل کاربرد گستردهای یافت. توجه گسترده به حملونقل غیر موتوری (پیاده و دوچرخه) و پس از آن حملونقل عمومی شد. در این راستا مؤسسهی بینالمللی ITDP در کتابی به نام « شهرهای ما متعلق به ماست » ، ۱۰ اصل که لازمهی حمل و نقل در زندگی شهری میباشد را معرفی نمود که شامل پیادهروی، حملونقل با نیروی انسان ( دوچرخهسواری)، استفاده از اتوبوس، کنترل و مدیریت سفرها، حملونقل بار و کالا، اختلاط کاربریها، متراکم سازی، واقعی سازی ( ایجاد تنوع )، پیوستگی بلوکها و با دوام سازی میباشد (ITDP,2010 ).
[۱] -Transit Related Development (TRD)
[۲] -Transit Joint Development (TJD)
[۳] -Transit Adjacent Development (TAD)
[۴] -Transit Oriented Development (TOD)
[۵] -Sustainable Transportation
[۶] -Smart Growth
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر