تحقیق حمل ونقل پایدار ، نظریه ها و دیدگاه ها، راهبردها، سیاست ها و اصول برنامه ریزی حمل ونقل پایدار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق حمل ونقل پایدار ، نظریه ها و دیدگاه ها، راهبردها، سیاست ها و اصول برنامه ریزی حمل ونقل پایدار دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- مقدمه    ۶
۲-۲- مروری بر پیشینه برنامه ریزی حمل ونقل    ۶
۱-۲-۲-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل شهری در جهان ( پس از دهه ۱۹۸۰):    ۶
۲-۲-۲-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل ونقل در ایران    ۱۰
۳-۲- نظریهها و دیدگاههای مرتبط با حمل ونقل پایدار    ۱۲
۱-۳-۲- نظریه توسعه پایدار- توسعه پایدار شهری    ۱۲
۲-۳-۲-  جنبش نوشهرسازی ( نوشهرگرایی)    ۱۵
۳-۳-۲-دیدگاههای اندیشمندان حمل ونقل انسان محور    ۱۷
۱-۳-۳-۲-  جین جیکوبز    ۱۷
۲-۳-۳-۲- کالین بوکانان    ۱۸
۳-۳-۳-۲-دونالد اپلیارد    ۱۹
۴-۳-۳-۲-  پیتر کالتروپ    ۲۰
۴-۲- ابعاد حمل ونقل پایدار شهری    ۲۰
۱-۴-۲- بعد زیست محیطی حمل و نقل پایدار    ۲۱
۲-۴-۲- بعد اجتماعی حمل ونقل پایدار    ۲۱
۳-۴-۲- بعد اقتصادی حمل ونقل پایدار    ۲۱
۵-۲- محورهای حمل ونقل پایدار    ۲۲
۶-۲- اهداف حمل ونقل پایدار    ۲۳
۷-۲-راهبردها و استراتژی‌های عمده حمل ونقل پایدار    ۲۶
۱-۷-۲-تغییرات در تکنولوژی وسایل نقلیه / سوخت    ۲۷
۲-۷-۲-اصلاح نحوهی استفاده از وسایل    ۲۷
۳-۷-۲-مدیریت تقاضا    ۲۷
۴-۷-۲-استراتژی کاربری زمین    ۲۷
۸-۲- سیاستهای عمدهی حمل و نقل پایدار    ۲۸
۹-۲- اصول برنامهریزی و سیاستگذاری در دستیابی به حملونقل پایدار    ۲۸
۱-۹-۲- محدودیت تردد وسایل نقلیه    ۲۹
۲-۹-۲-تغییر ساختار شهری و کاربری زمین    ۳۰
۳-۹-۲-کاهش نیاز به سفر و تقلیل تأثیرات سوء حملونقل    ۳۰
۱-۳-۹-۲-ترویج پیادهروی    ۳۰
۲-۳-۹-۲- ترویج دوچرخهسواری    ۳۱
۳-۳-۹-۲-گسترش حملونقل عمومی    ۳۱
۴-۹-۲-تغییر فرهنگ استفاده از وسایل نقلیهی شخصی    ۳۲
۵-۹-۲-مدیریت تقاضای سفر    ۳۲
۱-۵-۹-۲- پیشبینی پارکینگها    ۳۲
۲-۵-۹-۲- پیشبینی نیازهای حرکت کالا    ۳۳
۳-۵-۹-۲- پیشبینی نیازهای معلولین    ۳۳
۶-۹-۲- ارتقاء کیفیت زیستمحیطی    ۳۳
۷-۹-۲-توجه به نقش شبکهی حملونقل در مدیریت بحران حوادث طبیعی    ۳۳
۱۰-۲-شاخصهای حملونقل پایدار    ۳۴
۱۱-۲-چالشهای اصلی توسعه پایدار حملونقل    ۳۸
۱-۱۱-۲-چالشهای پایداری مالی و اقتصادی حملونقل    ۳۸
۲-۱۱-۲-چالشهای پایداری محیطی و بومشناسی حملونقل    ۳۹
۳-۱۱-۲-چالشهای پایداری اجتماعی و توزیعی حملونقل    ۳۹
۱۲-۲-چارچوب نظری    ۴۰
۱۳-۲-  پیادهروی ( حملونقل پیاده‌ محور )    ۴۱
۱-۱۳-۲-  مقدمه    ۴۱
۲-۱۳-۲-  ضرورت و اهمیت موضوع    ۴۲
۳-۱۳-۲- مؤلفههای تأثیرگذار در محیطهای پیادهمدار    ۴۳
۴-۱۳-۲-  اصول و معیارهای حملونقل پیادهمدار    ۵۰
۵-۱۳-۲- راهبردها و سیاستهای حملونقل پیادهمدار    ۵۱
۶-۱۳-۲-  نتیجهگیری    ۵۲
۱۴-۲- دوچرخهسواری    ۵۳
۱-۱۴-۲- مقدمه    ۵۳
۲-۱۴-۲-  پیشینه تردد دوچرخه در جهان و ایران    ۵۳
۳-۱۴-۲- انواع مسیرهای دوچرخه    ۵۴
۴-۱۴-۲- عوامل مؤثر در طراحی شبکه دوچرخه سواری موفق شهری    ۵۵
۵-۱۴-۲-  نتیجهگیری    ۵۶
منابع    ۵۷

منابع

زبردست ، اسفندیار (۱۳۸۰) : کاربرد « فرآیند تحلیل سلسله­مراتبی» در برنامه­ریزی شهری و منطقه­ای ، مجله هنرهای زیبا ، شماره ۱۰ ، صفحات ۱۳ تا ۲۱

سرایی، حسن ( ۱۳۷۲ ) “مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق ” انتشارات سمت، تهران

نادری ، نگاه و محسن محسنی ساروی و آرش ملکیان و داود قاسمیان (۱۳۹۰) :فرآیند تحلیل سلسله­مراتبی تکنیکی برای تصمیم­گیری در حوضه­های آبخیز ، مجله محیط زیست و توسعه ، شماره ۴ ، صفحات ۴۱ تا۵۰

هانگر، جی-دیوید و توماس ال.ویلن(۲۰۰۷)” مبانی مدیریت استراتژیک” ترجمه: سیدمحمد اعرابی و حمیدرضا رضوانی (۱۳۹۱)، انتشارات انتشارات دفتر پژوهش­های فرهنگی، چاپ سوم

خاکساری، علی (در حال چاپ) ” حمل­ونقل شهری با تأکید بر جنبه­های اجتماعی ” .

دانشنامه سازمان شهرداری­های کشور، شماره۲

درودی ، محمدرضا ، لیلا شجاعی و سید صالح سادات موسوی (۱۳۹۰)  ” استفاده از دوچرخه به عنوان یک راهبرد جدید  برای بهبود حمل و نقل پایدار (نمونه موردی : منطقه نیاوران تهران ) “،  یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ، تهران

رضازاده ، راضیه و اسفندیار زبردست و لاله لطیفی اسکویی ( ۱۳۹۰ ) ” سنجش ذهنی قابلیت پیاده­مداری و مؤلفه­های تأثیرگذار بر آن در محلات ؛ مطلعه موردی : محله چیذر ” فصلنامه مدیریت شهری ، شماره ۲۸ ، صفحات ۲۹۷ تا ۳۱۳

رفیعیان ، مجتبی و دیگران (۱۳۸۹)”کاربردرویکرد حمل و نقل محور در برنامه ریزی کاربری زمین های شهری نمونه مطالعه : ایستگاه مترو صادقیه” نشریه برنامه ریزی و آمایش فضا ، شماره۳

قریب ، فریدون (۱۳۸۳) “امکان سنجی ایجاد مسیرهای پیاده و دوچرخه در محدوده تهران قدیم ” ، مجله هنرهای زیبا ، شماره ۱۹ :۱۷-۲۸

کاشانی­جو، خشایار ( ۱۳۸۹) ” پیاده­راه­ها از مبانی طراحی تا ویژگی­های کارکردی ” انتشارات آذرخش، تهران

کاویانی ، شیوا (۱۳۷۹)” شهرگرایی نوین به سوی معماری اجتماعی ” مجله . شماره ۳۱

 Litman, T. ( 2010) ” Developing Indicators for Sustainable and Livable Transport Planning ” Victoria Transportation Policy Institue.

Litman, T. and Burwell, D. ( 2006) ” Issues in sustainable transportation ” Victoria Transportation Policy Institue

Deakin, E. (2001) ” Sustainable Development and Sustainable Transportation: Strategies for Economic Prosperity, Environmental Quality, and Equity” Department of City & Regional Planning and UC Transportation Center, University of California, Berkeley

Malczewski , J ( 1999 ) ” GIS and Multi Criteria Decision Analysis ” John wiley & sons , New York .

Transportation and Climate Change Collaborative ( 1995) “A strategy for sustainable transportation in ontario. toronto”; ON: The Collaborative.

Williams, K., Jenks, M. & Burton, E. (2000) ” Achieving Sustainable Urban Form” E and F N Spon, London.

-۲-۱ مقدمه

سیستم­های حمل ­و­نقل نقش عمده­ای در حیات اقتصادی کشورها و نیز زندگی روزمره­ی شهروندان ایفا می­کنند .موضوع حمل ­و­نقل و ترافیک که امروزه به عنوان یک پدیده­ی سیاسی-اجتماعی نقش بسیار حساس و مهمی در کیفیت و ساختار اقتصادی- اجتماعی یک جامعه ایفا می­نماید، اساس زندگی نوین شهری و نیازهای جابجایی انسان را شکل می­دهد ( احمدی و محرم­نژاد، ۱۳۸۵ :۲ ) . بنابراین هر جابجایی می­بایست بیشترین کارایی را چه از نظر هزینه و سود و چه از نظر سازگاری با محیط زیست داشته باشد ( نخعی و سایرین، ۱۳۹۰: ۲ ). اما با کمی سهل­انگاری و غفلت ممکن است وضعیت نسل­های کنونی و آینده به خطر بیفتد، لذا ناگزیر باید به سمت استفاده از سیستم­های پایدار حمل­و­نقل حرکت کرد تا بخشی از این مشکلات کاهش یابد ( احمدی و محرم­نژاد، ۱۳۸۵: ۲ ). بنابراین توسعه­ ی پایدار شهری با تأکید بر حفظ محیط­زیست، حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگی­ها، تمرکز زدایی، کاربرد انرژی­های جایگزین در حمل­و­نقل، بازیافت زباله، افزایش اشتغال پایدار و غیره که به مطرح شدن الگوهای جدید شهرسازی چون شهر سالم، شهر اکولوژیک، شهر فشرده  و غیره انجامیده است، ضرورت ارزیابی، تحلیل و بررسی ساختار حمل­ و­نقل کارآمد و پایدار را نشان می­دهد ) مظفری­پور و حاتمی، ۱۳۹۰ :۲) .

در این نوشتار ابتدا پیشینه­ی برنامه­ریزی حمل­ونقل به طور عام و حمل­ونقل خصوصی به طور خاص در جهان و ایران مطرح شده و سپس ابعاد و محورهای مهم موضوع بیان شده و پس از آن بر مبنای ترتیبی که در برنامه­ریزی راهبردی است اهداف، راهبردها و سیاست­های حمل­ونقل پایدار براساس منابع مختلف ارائه شده و در ادامه اصول برنامه­ریزی و سیاست­گذاری در دستیابی به حمل­ونقل پایدار براساس موارد قبل بیان شده و در نهایت شاخص­ها و چالش­های پیش روی حمل­ونقل پایدار ارائه شده است.

۲-۲- مروری بر پیشینه برنامه­ ریزی حمل­ ونقل­

۱-۲-۲-سیر تکامل تفکر برنامه­ریزی حمل و نقل شهری در جهان ( پس از دهه ۱۹۸۰):

از آن­جایی­که موضوع و مفهوم حمل­ و­نقل پایدار (موضوع کلی تحقیق حاضر)، در حوزه حمل­و­نقل انسان­محور می­گنجد و براساس منابع علمی مختلف، پس از دهه ۱۹۸۰ بود که نگرش برنامه­ ریزی حمل­ و­نقل به سمت مفاهیم و موضوعات حمل­ و­نقل انسان­ محور گرایش پیدا کرد؛ بنابراین آن­چه که نیاز است در این تحقیق به آن پرداخته شود ، بررسی دیدگاه­های حمل­و­نقلی پس از دهه ۱۹۸۰ می­باشد.

نظریه­ های حمل ونقلی انسان­ محور بعد از دهه ۱۹۸۰ :

یکی از مهمترین نظریه‌های ارائه شده در این دوران ، الگوی وونرف یا آرام سازی ترافیک است که گرچه به لحاظ نظری در اواخر دهه ۱۹۶۰ تبیین گردید اما از اوایل ۱۹۸۰ جنبه عمومی و اجرایی به خود گرفت. وونرف­ها در واقع خیابان‌های واحد همسایگی طراحی شده جهت محدود کردن سرعت خودرو و اولویت بخشی به حرکت پیاده و زندگی روزانه ساکنان هستند.

از اواخر دهه ۱۹۸۰ سرمایه­گذاری جهت ایجاد شبکه­ ها و انواع سامانه­ ای حمل­ونقل همگانی در شهرها ابعاد بسیار گسترده­تری یافت و گره­های حمل­ونقلی به عنوان یکی از مهم­ترین کانون­های توسعه شهری مطرح گردیدند. نظریه توسعه وابسته به حمل­ونقل همگانی[۱] که در برخی متون تخصصی با اصطلاحات و عبارات دیگری چون توسعه پیوسته با حمل­ونقل همگانی[۲] و توسعه در مجاورت حمل­ونقل همگانی[۳] نیز یاد می­گردد در همین زمان ارائه شد.

از سوی دیگر، در دهه پایانی قرن گذشته و در آستانه هزاره سوم و با تقویت گرایش به رویکردهای اجتماعی و طراحی شهری در توسعه­ی بافت­های پیرامونی پایانه­های حمل­ونقلی، در سالیان اخیر توسعه حمل و نقل همگانی محور[۴] به عنوان کامل­ترین دیدگاه معرفی شده است که برخی از مهم­ترین ویژگی­های این­گونه­ی اخیر، وجود کاربری مختلط در پیرامون پایانه­ها، توجه به کیفیات طراحی محله، کاهش استفاده از اتومبیل شخصی و گسترش گونه­های ترابری همساز با حمل­و نقل همگانی به ویژه پیاده­روی و دوچرخه­ سواری می­باشد.

از سویی دیگر، دهه ۹۰ قرن بیستم میلادی هم‌زمان با گسترش مباحث توسعه پایدار در جهان و در شاخه­ های گوناگون حرفه­ای از جمله حمل­ونقل بوده است. اصطلاح حمل و نقل پایدار [۵]نیز به همین دلیل از حدود دو دهه پیش وارد ادبیات تخصصی مطالعات شهری گردید که مفهوم آن را می­توان به طور خلاصه برگرفته از تعریف اصلی توسعه پایدار، چنین دانست: آن گونه از حمل­ ونقل است که نیازهای جابه­جایی انسان امروزی را بدون آنکه مخاطره­ای برای نسل­های آتی جهت تأمین نیازهای جابه­جایی آن­ها ایجاد نماید، تأمین کند.

رشد هوشمند[۶] از دیگر نظریات طرح شده در دهه پایانی قرن بیستم است که ریشه­های آن در توسعه پایدار قرار داشته و به ویژه در جهت مقابله با پراکندگی شهری و حومه­نشینی، بر توسعه مراکز شهرها بر مبنای حمل­و نقل همگانی و نیز کاربری زمین فشرده، مختلط، با قابلیت پیاده­روی و ایجاد طیفی از انتخاب­های سکونتی تأکید می­نماید.

در نهایت این­که در آستانه هزاره سوم بر ترکیب اصول طراحی شهری و حمل­ ونقل همگانی به ویژه سامانه های ریلی در جهت استقرار اجتماعاتی فشرده­تر، دارای کاربری مختلط و با قابلیت پیاده­روی در پیرامون پایانه­های حمل­و نقلی بیش از پیش تأکید می­گردد. از جمله مهم­ترین نظریه­های ارائه شده در این رابطه دهکده­های حمل­ونقلی است که منظور ایجاد محلاتی سرزنده­تر و پایدارتر با محوریت ایستگاه­های حمل­و نقل همگانی است ( مفیدی شمیرانی و دیگران،۵:۱۳۸۸).

اما به­طور خاص از سال ۱۹۹۷ پس از بازنگری برنامه­ی اجلاس زمین، مفهوم حمل­ونقل پایدار در سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست­محیطی برای ارزیابی استراتژی­های حمل­ونقل کاربرد گسترده­ای یافت. توجه گسترده به حمل­ونقل غیر موتوری (پیاده و دوچرخه) و پس از آن حمل­ونقل عمومی شد. در این راستا مؤسسه­ی بین­المللی ITDP در کتابی به نام « شهرهای ما متعلق به ماست » ، ۱۰ اصل که لازمه­ی حمل و نقل در زندگی شهری می­باشد را معرفی نمود که شامل پیاده­روی، حمل­ونقل با نیروی انسان ( دوچرخه­سواری)، استفاده از اتوبوس، کنترل و مدیریت سفرها، حمل­ونقل بار و کالا، اختلاط کاربری­ها، متراکم سازی، واقعی سازی ( ایجاد تنوع )، پیوستگی بلوک­ها و با دوام سازی می­باشد (ITDP,2010 ).

[۱] -Transit Related Development (TRD)

[۲] -Transit Joint Development (TJD)

[۳] -Transit Adjacent Development (TAD)

[۴] -Transit Oriented Development (TOD)

[۵] -Sustainable Transportation

[۶] -Smart Growth

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.