تحقیق خودکشی و علل و نظریه های خودکشی، شخصیت و دیدگاه‌هایی درباره شخصیت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خودکشی و علل و نظریه های خودکشی، شخصیت و دیدگاه‌هایی درباره شخصیت دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه۵
۲- ۲تعریف خودکشی۶
۲-۳ افکار خودکشی۸
۲-۴ اقدام به خودکشی۹
۲-۵ تاریخچه مربوط به خودکشی۱۰
۲-۶ نشانه‌های هشدار دهنده در خودکشی۱۲
۲-۷ علل خودکشی۱۳
۲-۸ علل خودکشی در ایران۱۶
۲- نظریههای خودکشی۱۷
۲-۹-۱نظریههای روان تحلیلگری۱۷
۲-۹-۲ نظریه رفتاری۱۸
۲-۹-۳نظریه شناختی۱۸
۲-۹-۴نظریه یادگیری۱۸
۲-۹-۵نظریه جامعه شناختی۱۹
۲-۱۰شخصیت۲۰
۲-۱۱اصطلاحات معادل شخصیت۲۲
۲-۲دیدگاه‌هایی درباره شخصیت۲۳
۲-۱۲-۱ دیدگاه روانکاوی۲۴
۲-۱۲-۲دیدگاه پدیدارشناختی۲۵
۲-۱۲-۳رویکرد شناختی۲۶
۲-۱۲-۴دیدگاه انسان‌گرایی۲۷
۲-۱۲-۵دیدگاه یادگیری یا رویکرد رفتاری۲۸
۲-۱۲-۶رویکرد یادگیری اجتماعی۲۹
۲-۱۲-۷دیدگاه پردازش اطلاعات۲۹
۲-۱۲-۸دیدگاه صفات۳۰
۲-۱۳مدل پنج عاملی شخصیت۳۱
۲-۱۳-۱پیشینه تاریخی مدل پنج عاملی شخصیت۳۱
۲-۱۳-۲چشماندازی نظری به الگوی پنج عاملی۳۴
۲-۱۳-۳ابعاد شخصیت در الگوی پنج عاملی۳۶
۲-۱۴پیشینه شناسی عاملها در سایر الگوهای شخصیت۴۳
۲-۱۵پیشینهی پژوهشی۴۴
۲-۱۵-۱پیشینهی خارجی۴۴
۲-۱۵-۲پیشینهی داخلی۴۶
منابع۴۸

منابع

خدیوی‌زند، محمد مهدی (۱۳۷۴)؛ پرخاشگری و ناکامی، تهران، انتشارات تربیت.

فرقانی رئیسی، شهلا (۱۳۷۴)؛ شناخت مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان چاپ دوم، تهران، انتشارات معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش .

فولای، عزت اله (۱۳۸۱).  استراتژی ها و برنامه های پیشگیری از خودکشی در نوجوانان. تهران: انتشارات فجر اندیشه.

اسلامی نسب ،بجنوردی. ۱۳۷۱٫بحران خودکشی.تران :نشرفردوس.

اشنایدمن، ادوین اس (۱۳۸۷)؛ ذهن خودکشی گرا / روان‌شناسی خودکشی، ترجمه‌ی مهرداد فیروز بخت، تهران، نشر شناخت.

سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینا (۲۰۰۳). خلاصه روانپزشکی، ترجمه نصرت الله پورافکاری (۱۳۸۲). جلد دوم. تهران: انتشارات شهراب.

قائمی، علی. (۱۳۶۴). آسیب ها وعوارض اجتماعی: ریشه یابی ، پیشگیری ، درمان . تهران: انتشارات امیری.

عبداللهی، محمد (۱۳۸۳)، آسیب های اجتماعی و روند تحول آن در ایران، جلد یکم (مجموعه مقالات دومین همایش ملی آسیب های اجتماعی در ایران- خرداد۱۳۸۱).

کاپلان و سادوک، خلاصه روان پزشکی، ترجمه نصرت الله پور افکاری، انتشارات آزاد، ۱۳۷۳، چاپ دوم.

کاپلان و سادوکو (۱۳۸۶). خلاصه روان پزشکی علوم رفتاری و روان‌پزشکی بالینی. مترجم: پورافکاری، نصرت الله. تهران: نشر شهرآب.

محمد خانی، شهرام . (۱۳۸۱). پیشگیری از  خودکشی جوانان و نوجوانان : راهنمایی عملی برای معلمان و مشاوران مدارس ومتخصصان بهداشت روان . تهران: انتشارات طلوع دانش.

محمدخانی، پروانه. (۱۳۸۳). همه‌گیرشناسی افکار خودکشی و اقدام به خودکشی در دختران مناطق پرخطر ایران. فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره ۱۴، ۱۶۲-۱۴۴٫

پورافکاری،نصرت اله.(۱۳۷۶). فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی. (جلد اول). تهران: فرهنگ

تولایی، سیدعباس، قاتعی، مصطفی؛ لرگرد دزفولی‌نژاد، محمد و حبیبی، مهدی. (۱۳۸۵). متغیرهای مرتبط به خودکشی در جانبازان متوفی. طب نظامی، شماره ۲، ۱۴۸-۱۴۳٫

موسوی، شاهرخ. (۱۳۸۴). بررسی اپیدمیولوژیک اقدام به خودکشی در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ج۶، شماره ۴، ۳۱۷-۳۱۱٫

مهران، ناهید . (۱۳۸۳). ویژگی‌های روانی-اجتماعی اقدام کنندگان به خودکشی در مقایسه با افراد عادی بیرجند. مجلهعلمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، شماره ۳، ۲۸-۲۲٫

نوری، رضا ، علی؛ سلیمی، سیدحسین ، اسماعیلی، علی‌اکبر. (۱۳۹۰). بررسی بعضی از ویژگی‌های شخصیتی، سلامت عمومی و روانی سربازان اقدام کننده به خودکشی در یک واحد نظامی. فصلنامه روان‌شناسی نظامی، شماره ۵، ۵۵-۴۷٫

هومن، حیدر علی (۱۳۷۳) شناخت روش علمی در علوم رفتاری، تهران: نشر پارسا، چاپ اول.

۱ مقدمه

رشد و گسترش آسیب­های اجتماعی و  روانی در جوامعی که حالتی انتقالی را طی می­کنند امری گریزناپذیر است. شکی نیست که جامعه ایران امروز در حال طی دوران گذار است. این گذار که آن را از مرحله سنت به مدرنیته می نامند با مسایل و مشکلات خاص اجتماعی و فرهنگی توأم است (معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور،۱۳۸۰). آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی اطلاق می شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عمل جمعی رسمی و      غیر رسمی جامعه ی محل فعالیت کنشگران قرار نمی گیرد و از نتیجه بلامانع قانونی و یا قبح اخلاقی و اجتماعی رو به رو می گردد ( عبداللهی، ۱۳۸۳).

خودکشی و اقدام به خودکشی یکی از رفتارهای ضد اجتماعی و یک آسیب اجتماعی به شمار می آید این پدیده سالیان دراز از روابط عشیره ای و صنعتی تا روابط پیچیده شهر های امروزی و دنیای صنعتی گریبان گیر بشریت بوده است. خودکشی را می توان تهدیدی برای سلامت عموم جامعه دانست واقعیت دردناکی که در ورای این موضوع نهفته است ضربه عمیقی است که بر پیکر خانواده و جامعه وارد می کند در واقع بار سنگین زیان های مادی و معنوی (انسانی) این پدیده را به هیچ عنوان نمی شود نادیده گرفت . طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی( who) [1]سالانه تقریبا یک میلیون نفر در سراسر جهان به علت خودکشی فوت می کنند و تا ۱۰ تا ۲۰ برابر اقدام به خودکشی می­کنند. ایران نیز با نرخ خودکشی ۷/۳ در هر صد هزار نفر، رتبه ۱۵۸  جهان را در سال ۲۰۱۱ از سوی سازمان بهداشت جهانی به خود اختصاص داده است (سازمان بهداشت جهانی، ۲۰۱۱).

به طور کلی در زمینه سبب شناسی خودکشی می­توان به عواملی مانند اختلال­های روانپزشکی و عوامل روانی- اجتماعی و زیست­شناختی اشاره کرد (سادوک[۲] و سادوک۳، ۲۰۰۳).  پژوهش حاضر در پی آن است که جنبه­های جدیدی از عوامل مؤثر بر خودکشی (یعنی شخصیت) که در پژوهش­های قبلی کمتر به آن پرداخته شده است را مورد بررسی قرار دهد.  بنابر این در این فصل به مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرداخته می­شود. به عبارتی این فصل شامل پیشینه نظری و پژوهشی مربوط به خودکشی و ویژگی­های شخصیتی آورده می­شود.

۲- ۲تعریف خودکشی

خودکش بر این باور است که در زندگی به اهداف و امیال خود  نرسیده است و زندگی مفهوم خود را از دست داده است ومرگ بهترازآن قلمداد می شود ( قائمی، ۱۳۶۴).

خودکشی از ترکیب دو واژه­ی (sui)1 به معنی خود و (cide)2 به معنی کشتن تشکیل شده است.   خودکشی عملی است که با قصد آسیب رساندن به خود توسط شخص انجام می­شود که می­داند چه می­کند و چه پیامد احتمالی خود را می­داند (فولادی، ۱۳۸۱).

خودکشی در لغت نامه ی دهخدا به معنای ” خود را به وسیله ای کشتن ، انتحار ،کار زیاد کردن ، کوشش بسیار ” آمده است ( لغت نامه ی دهخدا ،۱۳۴۷).

امیل دورکیم۳ (۱۹۱۷-۱۸۵۸) دراثر معروف خود به نام خودکشی آن را پدیده ای اجتماعی به شمار آورده و چنین تعریف می کند :خودکشی عبارت است از هرنوع مرگی که نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم کردار منفی یا مثبت خود قربانی است که می­بایست چنان نتیجه­ای به بار آورد  (دورکیم ،۱۳۷۸). هم چنین می توان به تعریف دشه اشاره کرد که می گوید : ” اقدامی معمولاً از روی آگاهی برای سر به نیست کردن خود به آن ترتیب که مرگ هدف یا وسیله باشد .” (ریئس دانا ،۱۳۸۰).

آشیل دلماس۴ نیز خودکشی را عبارت می داند از  ” عملی که به وسیله ی شخص برای معدوم ساختن خود انجام می دهد ، در حالی که اختیار مرگ  و زندگی در حیطه قدرت اوست و از لحاظ اخلاقی موظف به انجام این عمل نمی باشد” (اسلامی نسب، ۱۳۷۱). مین جر۵ روانشناس، میل به مرگ را نزد فرد خودکش آرامشی می­داند که در اثر تنشهای جامعه – محدودیت های اجتماعی واخلاق، که توانسته مانع از رهاشدن انرژی پرخاشگری  و جنسی فرد شود و در نهایت  فشار داخلی پدید می آورد – به آن دست پیدا کرده است (ریئس دانا،۱۳۸۰).

آدلر۶ می‌گوید: خودکشی حرکت جبرانی شدید است که در برابر اعتراضات، از فرد بروز می‌کند. گویی فرد نیاز دارد که بر اطرافیان تسلط یابد و احساس کهتری خود را کاهش دهد. نوجوان ،مرگ را برای آن انتخاب می‌کند که ارزش خود را به اطرافیان نشان دهد. (خدیوی‌زند، ۱۳۷۴).

اشنایدمن۱ در تعریف خودکشی می‌گوید: خودکشی عملی است که به منظور خلاص شدن از یک مسئله، بن‌بست ، مشکل و بیرون آمدن از یک دوراهی، بحران و وضعیت غیر قابل تحمل صورت می‌گیرد. (اشنایدمن، ترجمه‌ی فیروزبخت، ۱۳۷۸).

همانگونه که بررسی‌ها نشان می‌دهند، خودکشی عملی است که فرد به دست خود و به عنوان یک اقدام ارادی و به طور عمدی با هدف از بین بردن خود، انجام می‌دهد. اگر چه عوامل زیربنایی، که شخص را وادار کرده تا خود را از بین ببرد ممکن است برای خود شخص نامفهوم باشد و حتماً لازم نیست که فرد آن‌ها را کاملاً خوب شناخته باشد، عمل و اقدام به خودکشی به عنوان یک اقدام ارادی و عمدی مد نظر قرار می‌گیرد (فرقانی رئیسی، ۱۳۷۴). ژان باچلر۲ در کتاب خودکشی خود در مورد خودکشی گریز گرایانه می­نویسد که ” انسان با خودکشی کردن سعی می کند از روبرو شدن با شرایط غیر قابل تحمل زندگی فرار کند.” به عبارت دیگر وی خودکشی را خروج از شرایط نامساعد ودشوار زندگی می داند (اشنایدمن ،۱۳۷۸).

خودکشی طیف­های خاصی دارد، از افکار خودکشی که شایع­ترین است آغاز شده و به اقدام به خودکشی و بطور نهایی تمایل به مرگ ناشی از خودکشی که هدف نهایی است منتهی می­گردد (اسلامی نسب، ۱۳۷۱).

پس در مجموع می توان نتیجه گرفت که خودکشی عملی است آگاهانه و کاملاً ارادی که فرد برای پایان دادن به زندگی خویش انجام می دهد.   فردی که اقدام به خودکشی می کند از نتیجه عمل خود آگاهی دارد و این مهم ترین مسئله در تشریح و تبیین پدیده خودکشی است.

برخی مانند ارسطو۳ خودکشی  به منظور فداکاری ( دگرخواهانه )  را خودکشی محسوب نمی کنند؛ ارسطو خودکشی را عملی برای معدوم ساختن فرد توسط خودش می داند که ” به منظور فداکاری نمی باشد ، یعنی فرد برای قربانی شدن به انتحار دست نمی­زند “. اما اسکیرول۴ نظری عکس  نظریات یاد شده دارد ، او معتقد است که”در خودکشی تمام خصوصیات  دیوانگی دیده می شود”.   او با استناد به این نظر نتیجه می گیرد که خودکشی عملی غیر ارادی است و نباید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

دانامردیث لیزاردی۱ در رساله ی دکترای خود معتقد است که اگرچه بسیاری از تحقیقات  نشان دهنده ی این است که اکثر افرادی که اقدام به خودکشی می کنند ، ذهن بیمار دارند اما این نظریات را نمی توان به همه­ی بیماران روانی تعمیم داد و معتقد بود که آنها در طول بیماری خود حتماً یک بار به خودکشی اقدام می کنند ( نوری و همکاران،۱۳۹۰).

انستیتو ملی بهداشت روانی امریکا “خودکشی را تلاشی آگاهانه  برای خاتمه دادن به زندگی شخصی توسط خودش می باشد که ممکن است این تلاش به اقدام تلاشی فقط به شکل احساسی در فرد بماند (نصرآبادی ،۱۳۸۲).

۲-۳ افکار خودکشی

افکار خودکشی عبارتی است که بر وقوع هر گونه اندیشه خودتخریبی دلالت دارد. این افکار طیفی از اندیشه­های مبهم در مورد امکان خاتمه زندگی تا خودکشی کامل را در بر می­گیرد. شیوع سالانه افکار خودکشی در افراد بالغ ۳/۲ تا ۶/۵ درصد گزارش شده است. گذر از فکر خودکشی به نقشه کشیدن در ۳۲ درصد افراد (دارای فکر خودکشی) و گذر از نقشه خودکشی به اقدام در ۷۲ درصد افراد (دارای نقشه خودکشی) صورت می­گیرد. در نتیجه ۲۴ درصد افرادی که فکر خودکشی را گزارش می­کنند، در نهایت به سمت اقدام می­رونند (­هرینگن۲، هاوتون۳ ،۲۰۰۳).

در بررسی فرآیند خودکشی افراد را می­توان به دو گروه تقسیم کرد:

۱-گروهی که تمایل به خودکشی دارند ۲- گروه آماده برای انجام خودکشی.

عواملی چند می­توانند فرد را برای از رسیدن به مرحله دوم بازدارند از جمله وجود خانواده با    ارتباط های مناسب، حمایت اجتماعی که اعضای خانواده از یکدیگر به عمل می­آورند، هر  چه بیشتر باشد از شدت فشارهای روانی کاسته می­شود. به هر حال هرچه میزان حمایت خانواده از فرد بالاتر می­رود، میزان افکار خودکشی در فرد کاهش یافته و امید به زندگی در او افزوده می­شود (متینی صدر، ۱۳۷۰، یزدانی، ۱۳۷۵).

۲-۴ اقدام به خودکشی

جانیل۱ معتقد است که اقدام به خودکشی به عملی اطلاق می شود که در آن فرد اقدام به نابودی خود می­کند (محمد خانی ۱۳۸۳). بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، اقدام به خودکشی عبارت است از عملی غیر کشنده که در آن شخص عمداً و بدون مداخله­ی دیگران، رفتاری غیر عادی را انجام می­دهد که منجر به خودآسیب زنی یا خوردن غیر عادی یک ماده به میزان بیشتر از مقدار تجویز شده می شود و هدف شخص از این عمل، تحقق تغییرات مورد نظر وی می­باشد (هاوتون۲ و هیرینگن۳، ۲۰۰۰). به عبارت دیگر اقدام به خودکشی طیفی از آسیب رساندن غیر عمدی به خود تا اقدام جدی برای مردن را در بر می­گیرد (گونیل۴ ،۲۰۰۰).

مارک۵ (۲۰۰۲) معتقد است که رفتار خود تخریب گرانه ممکن است مستقیم(افکار انتحاری)، اقدام به خودکشی یا خودکشی کامل یا غیر مستقیم باشد که مشخصه آن پرداختن به یک خطر تهدید کننده زندگی بودن قصد مردن، عموماً تکرار پذیر، اغلب ناهشیار و همراه با پیامدهایی است که در نهایت احتمالاً خودتخریب گرانه است (محمد خانی ، ۱۳۸۳).

[۱]– World Health Organization

[۲] – Sadock

۳-  Sadock

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شناخت نقش و مفهوم شخصیت مرتکب و تشکیل پرونده شخصیت
  • تحقیق نظریات شخصیتی و ارزش‌های شخصی و قضاوت اخلاقی
  • تحقیق رویکردهای روانشناسی رشد شخصیت و اختلالات رفتاری و علل و عوامل آن
  • تحقیق گونه های شخصیت و تکنیک‌های شخصیت پردازی
  • تحقیق شخصیت، وجدان کاری ، رضایت ارباب رجوع و مفهوم و شاخص ها و معیارها و عوامل تعیین کننده و موثر برآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.