تحقیق روند شکل گیری سازمان های بین المللی و ارزیابی کلی نقش و عملکرد آن در هنجاری سازی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روند شکل گیری سازمان های بین المللی و ارزیابی کلی نقش و عملکرد آن در هنجاری سازی دارای ۸۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
فصل اول: تاریخچه و روند شکل گیری سازمان های بین المللی    ۸
۲-۱- تعریف و خاستگاه سازمان های بین المللی    ۸
۲-۲- انواع و طبقه بندی سازمان های بین الملی    ۱۱
۲-۳- نقش و عملکرد سازمان های بین المللی    ۱۲
۲-۳-۱- نقش    ۱۲
۲-۳-۲- عملکردهای سازمان های بین المللی    ۱۳
۱-گردهمایی و مذاکره    ۱۴
۲-هنجارها    ۱۴
۳-عضوگیری در سازمان های بین المللی    ۱۵
۴- جامعه پذیری    ۱۵
۵- هنجارسازی – تدوین و اجرای قانون    ۱۶
۶- اطلاعات    ۱۶
۲-۴- ویژگی های سازمان های بین المللی    ۱۷
۲-۴-۱- تشریفات رای گیری    ۱۷
۲-۴-۲- عضویت دولت های امضاء کنند    ۱۷
۲-۴-۳- منابع مادی و انسانی سازمانها    ۱۷
۲-۵- جایگاه دیپلماسی و نهادهای چند جانبه در شکل گیری حقوق بین الملل    ۱۹
۲-۶-وظایف و کارکردهای نهادهای چند جانبه    ۲۳
۱- تولید دانش تخصصی و اطلاع رسانی    ۲۶
۲- هنجارسازی    ۲۸
۳- قانون سازی    ۳۰
۳-۱- توسعه تدریجی حقوق بین الملل    ۳۰
۳-۲- اعلامیه ها و قطعنامه های شبه قانونی    ۳۱
۳-۳- مقررات فنی    ۳۱
۳-۴- روند سنتی قانون سازی چند جانبه    ۳۱
۳-۵- قانون سازی توسط شورای امنیت    ۳۲
۴- نظارت    ۳۳
۴-۱- سازمان های بین المللی نظارتی    ۳۳
۴-۲- جلسات ادواری بازنگری    ۳۴
۴-۳- سازوکارهای نظارتی    ۳۴
۴-۴- نظارت از طریق دفاتر ملی و منطقه ای    ۳۵
فصل دوم: ارزیابی کلی نقش و عملکرد نهادهای چند جانبه در هنجاری سازی    ۴۱
۳-۱- بررسی اجمالی نقش و عملکرد مجمع عمومی سازمان ملل در هنجارسازی    ۴۲
۳-۲- صلاحیت و هنجارسازی و قانونگذاری شورای امنیت:    ۴۶
۳-۳- نمونه هایی از نقش هنجارسازی سازمان ملل    ۴۸
۳-۳-۱- قطعنامه اتحاد برای صلح    ۵۱
۳-۳-۲- سازمان ملل و تعریف تجاوز    ۵۳
۳-۳-۳- شناسایی و تعریف اصل حاکمیت بر منافع طبیعی    ۵۹
۳-۳-۴- هنجارسازی و تدوین قواعد حقوق دریاها    ۶۱
۳-۳-۵- فرایند تدوین و تصویب کنوانسیون حقوق کودک    ۶۵
۳-۳-۶- سازمان ملل و مفهوم امنیت دسته جمعی نوین    ۶۷
۳-۴- نقش سایر نهادهای چند جانبه در هنجارسازی    ۷۱
۴-۴-۱- جنبش عدم تعهد    ۷۱
۳-۴-۲- سازمان همکاری اسلامی    ۷۳
۳-۴-۳- سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)    ۷۴
۳-۴-۴- اتحادیه اروپا    ۷۶
۳-۴-۵- شورای اروپا    ۷۸
۳-۴-۶- اتحادیه آفریقا    ۸۰
فهرست منابع:    ۸۳

 منابع:

۱- غفوری، محمد (۱۳۸۶). سازمان های بین المللی، تهران: سمت

۲- ریت برگر فالکر و زنگل، برنارد (۱۳۸۹). سازمان های بین المللی، ترجمه علی بغیری، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).

۳- موسی زاده، رضا (۱۳۸۹). حقوق سازمان های بین المللی: حقوق شورای امنیت، تهران: میزان.

۴- _______________ (۱۳۸۰). بایسته های حقوق بین المللی عمومی، تهران: میزان.

۵- ابی صعب، ژرژ (۱۳۷۳). مفهوم سازمان های بین المللی، ترجمه ایرج پاد، تهران: انتشارات علمی.

۶- امیدی، محمدرضا (۱۳۸۶). کنوانسیون حقوق کودک و حق شرط ایران، تهران: همای دانش.

۷- زمانی، سید قاسم (۱۳۸۸). حقوق سازمان های بین المللی: شخصیت، مسئولیت و مصونیت، تهران: شهر دانش.

۸-  ___________،ویراستار (۱۳۹۰). مجموعه مقالات نقش مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تدوین و توسعه تدریجی حقوق بین الملل، تهران: انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل.

۹- سادات میدانی، حسین (۱۳۸۷). صلاحیت قانونگذاری شورای امنیت، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.

۱۰- بیگ زاده، ابراهیم (۱۳۸۹). حقوق سازمان های بین المللی، تهران: مجد.

۱۱- تقی زاده انصاری، مصطفی (۱۳۸۰) حقوق سازمان های بین المللی، تهران: قومس.

۱۲- قوام، عبدالعلی (۱۳۸۹). «مفهوم مسئولیت حمایت: ارزیابی نقش غرب- جنبش عدم تعهد در شکل گیری هنجار جهانی» در راهبرد، ش ۵۵٫

۱۳- کاسسه، آنتونیو (۱۳۷۰). حقوق بین المللی در جهان نامتحد، ترجمه مرتضی کلانتریان، تهران: دفتر خدمات حقوق بین المللی.

 مقدمه:

درباره جایگاه، نقش و کارکرد نهادهای چندجانبه[۱] و سازمان های بین المللی در جامعه و نظام بین المللی دیدگاه های مختلفی ارایه شده است برخی از نظریه پردازان (مثل نظریه پردازان لیبرال) بر این باورند که سازمان های بین المللی همانند دولت های ملی نقش برجسته و مهمی در جامعه بین المللی ایفا می کنند و به عنوان بازیگرانی مستقل و مقتدر عمل می نمایند. گروهی دیگر از نظریه پردازان (مثل رئالیستها) چندان به نقش و جایگاه نهادهای چندجانبه و سازمان های بین المللی اعتقاد ندارند. آنها بر این باورند که سازمانها و نهادهای یاد شده ساخته و پرداخته و آلت دست دولت های ملی می باشند که در راستای اهداف و منافع دولتها شکل گرفته و دولتها به راحتی می توانند آنها را منحل نمایند. در میانه این دو دیدگاه افراط و تفریطی دیدگاه سومی نیز وجود دارد که بر این باورست که هر چند نهادهای چندجانبه توسط دولت ها تاسیس می شوند ولی این نهادها به تدریج جایگاه و هویت مستقلی برای خود کسب کرده و البته در مواردی در مرتبه و جایگاهی پایین تر از دولتها و در مواردی نیز همسان و حتی بالاتر از دولتها نقش ایفا می کنند.

تاملی در روند تاریخی شکل گیری و نیز عملکرد نهادهای چندجانبه درستی دیدگاه سوم را ثابت می کند. اصولاً در قرن نوزدهم میلای نهادهای چندجانبه و سازمان های بین المللی نقش و جایگاهی در سیاست و حقوق بین الملل نداشتند. بازیگران اصلی جامعه بین المللی دولت های ملی با ویژگی های خاص خودشان بودند که در چارچوب نظم و ستفالیایی شکل گرفته از سال ۱۶۴۸ (امضای عهدنامه وستفالی) رفتار و اقدام می کردند. در این سده تعداد سازمان های بین المللی بسیار محدود و مربوط به برخی حوزه های تخصصی بود. اصولاً نهضت سازمان سازی و رشد قارچ گونه این سازمان ها و نهادها پدیده و تحولی مربوط به قرن بیستم و به ویژه دهه ۸۰ این قرن می باشد. تاسیس سازمان ملل بعد از پایان جنگ جهانی دوم نقطه عطفی بود که ظهور دهها سازمان دیگر را در پی داشت.

به هر حال، با وجود افزایش قابل توجه تعداد نهادهای چندجانبه و سازمان های بین المللی در نیمه دوم قرن بیستم، این سازمان ها و نهادها نتوانستند آن چنان که انتظار می رفت نقش آفرین باشند و به صورت جدی قدرت دولت های ملی را به چالش بکشند. یک دلیل مهم این امر شکل گیری نظام دو قطبی و رقابتها و منازعات نظامی و سیاسی – ایدئولوژیک دو ابرقدرت آمریکا و شوروی بود که به شدت بر تحولات و روندهای این دوره تاریخی سایه افکنده و به نوعی نقش و تاثیرگذاری سازمان ها را کمرنگ کرده و تحت الشعاع خود قرار داده بود.

نوشتار حاضر از دوفصل تشکیل شده است. در فصل اول به تاریخچه و روند شکل گیری سازمان های بین المللی می پردازیم. فصل دوم یک ارزیابی کلی از نقش و کارکرد نهادهای چند جانبه (به ویژه مجمع عمومی سازمان ملل) در هنجارسازی ارایه می دهد.

فصل اول: تاریخچه و روند شکل گیری سازمان های بین المللی

 این فصل ارائه شناختی کلی درباره سازمان های بین المللی می باشد. آشنایی مختصر با تاریخچه و روند شکل گیری، سازمان های بین المللی، شناخت تعریف، ویژگی ها کارکرد، علل شکل گیری و انواع سازمان های یاد شده، از جمله مباحث مهم این فصل می باشند.

۲-۱- تعریف و خاستگاه سازمان های بین المللی

تعاریف گوناگونی از سازمان های بین المللی ارائه شده است. یکی از بهترین تعریف هایی که ارائه شده است عبارت است از:

«طریقه برگزاری و استقرار روابط دیپلماتیک توسط نهادهای نسبتاً دائمی که صلاحیت ها و مسئولیت های خود را از دولت های عضو دریافت می نمایند و کشورهای عضو، اهدافی را به این گونه تشکیلات پیشنهاد می کنند ». (غفوری، ۱۳۸۳، ۲۴).

در این تعریف دو نکته اساسی مشاهده می شود: یکی «پیشنهاد هدف و خط مشی»[۱] و دیگری «دادن اختیارات و مسئولیت ها» که همگی از جانب کشورهای عضو انجام می گیرد؛ این امر نشان می دهد که این نوع سازمان ها، وابسته به دولتها هستند. بدیهی است که هر یک از هدف ها و راهکارهای پیشنهاد شده توسط دولت های عضو، ابتدا در جهت منافع ملی خود آنهاست، سپس منافع ملی دول دوست و آنگاه منافع بشریت. بنابراین، باید پذیرفت که سازمان های بین المللی غالباً نهادهایی هستند که نه فقط از دولت ها، بلکه به وسیله آنها و برای آنها به به وجود آمده اند و به وسیله نیروهای خارجی به جکومت ها تحمیل نشده اند و طبیعتاً نباید فعالیت این کارگزاری ها در جهت کاهش اهمیت دولتها و در نهایت فروپاشی نظام چند دولتی با هدف جایگزینی آنها باشد. برعکس، آنها در پاسخ به نیازها و استفاده از فرصت ها برای مقاصد دولتها به وجود آمده اند.

به تعبیری می توان گفت که سازمان های جهانی کوشش دولت ها به منظور نوسازی، اصلاح و تجهیز نظام چند دولتی و انطباق این نظام با شرایط و دشواری های فزاینده قرن حاضر است، و لیکن همان طور که بیان شد، هر دولتی اساساً در پی منافع حیاتی خویش بوده و به ندرت نگران بهبود نظام جهانی دولتهاست.

سازمان های بین المللی، برای پاسخ گویی به معضلات اجتماعی انسانی، در خارج ازقلمرو فعالیت دولتها نیز به وجود آمده اند. بنابراین هم می توانند به اجتماع گروهی از دولتها اطلاق شوند که کشورهای مستقل بر مبنای یک مجموعه مقررات قراردادی برای انجام مقاصد و تحقق اهداف خاص، پیرامون مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی، نظامی و غیره با یکدیگر به همکاری می پردازند، در عین حال براساس مشارکت بدون برخورداری از خصوصیت سیاسی و مداخله مستقیم دولتها، کلیه گروه های فعال بشری را در بر می گیرند، لذا در این مفهوم شخصیت حقوقی مستقل از دولتها دارند. به طوری که افراد، گروه های اجتماعی یا حتی موسسه های خصوصی کشورهای مختلف نیز می توانند برای انجام یک سری مقاصد مشترک، تاسیسات بین المللی ایجاد کنند. به همین سبب، مفهوم سازمان های بین المللی از لحاظ حقوقی جامع و مانع نیست و شمول عام دارد؛ زیرا هم به تجمعی از کشورها گفته می شود که بر پایه یک سند تاسیس (معاهده، میثاق، منشور، عهدنامه یا اساسنامه) به وجود می آید و هم شامل سازمان هایی می گردد که افراد خصوصی، اعم از شخصیت های حقوقی یا حقیقی در آن فعالیت دارند (ابی صعب، ۱۳۷۳، ۷-۵).

مبنای تشکیل سازمان های بین المللی، عهدنامه هایی است که اساسی گوناگونی به شرح ذیل دارد و همیشه به یک صورت استفاده نشده است:

الف- پیمان یا میثاق[۲]: به معنای قرارداد یا عهدنامه است مثل عهدنامه ای که جامعه ملل را به وجود آورد. همچنین در مورد عهدنامه های دفاعی نیز به کار رفته است، مانند پیمان آتلانتیک.

ب- منشور[۳]: برای عهدنامه های سازمان ملل متحد و سازمان کشورهای آمریکایی استفاده می شود. همچنین منشور آتلانتیک که به عنوان سندی دیپلماتیک به منظور ایجاد یک سازمان بین المللی بزرگ تدارک دیده شد.

ج- اساسنامه[۴]: به مجموعه قوانین و مقررات حاکم بر دیوان بین المللی دادگستری، شورای اروپا، سازمان جهانی هواشناسی و سازمان بهداشت جهانی اطلاق می گردد.

د- عهدنامه[۵]: در مورد سازمان بین المللی هواشناسی کشوری به کار رفته است (غفوری، پیشین، ۲۵).

درباره معیارهای سازمان بین المللی نیز دیدگاه های گوناگون ارائه شده است که پرداختن به همه آنها در این نوشتار امکان پذیر نمی باشد. از میان این دیدگاه ها به نظر می رسد دیدگاه نویسنده ای به نام «آنتونی جاج»[۶] کامل تر از بقیه باشد. جاج معیارهای هشت گانه ای را برای سازمان های بین المللی بر می شمارد که به طور خلاصه چنین است:

۱- اهداف این موسسات بین المللی دربرگیرنده حداقل سه کشور باشد.

۲- عضویت در آنها باید به صورت فردی، دسته جمعی، دارای حق رای با حداقل سه کشور باشد.

۳- بازیگرانی دیگر که در زمینه فعالیت سازمان مربوطه دارای صلاحیت باشندو  هیچ کدام از گروه های ملی حق کنترل در نحوه رای دادن نداشته باشند.

[۱] Policy

[۲] Convention – pact

[۳] Charter

[۴] Statute

[۵] Convention

[۶] Anthony Judge

[۱] Multilateral Institutions

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.