تحقیق نظریه های بهزیستی روان شناختی و سازگاری اجتماعی و روان شناسی بالینی شادکامی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های بهزیستی روان شناختی و سازگاری اجتماعی و روان شناسی بالینی شادکامی  دارای ۴۵ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۶
۲-۲- مبانی نظری بهزیستی روان شناختی    ۷
۲-۲-۱- تعریف بهزیستی روان شناختی    ۷
۲-۲-۲- پیشینه بهزیستی روان شناختی    ۸
۲-۲-۳- نظریه های بهزیستی روان شناختی    ۱۰
۲-۲-۳-۱- نظریه فرانکل    ۱۰
۲-۲-۳-۲- نظریه الگوی ویسینگ و وان دان    ۱۰
۲-۲-۳-۳- نظریه ریف    ۱۱
۲-۳- مبانی نظری سازگاری اجتماعی    ۱۴
۲-۳-۱- تعریف سازگاری اجتماعی    ۱۵
۲-۳-۲- نظریه های سازگاری اجتماعی    ۱۶
۲-۳-۲-۱- نظریه ی روان پویشی    ۱۶
۲-۳-۲-۲- نظریه ی یادگیری    ۱۸
۲-۳-۲-۳- نظریه ی یادگیری شناختی  اجتماعی    ۱۹
۲-۳-۲-۴-  نظریه ی پدیدار شناختی    ۲۰
۲-۳-۲-۵-  نظریه ی تحولی    ۲۱
۲-۴-مبانی نظری شادکامی    ۲۱
۲-۴-۱- روان شناسی بالینی شادکامی    ۲۳
۲-۴-۲- تعیین کننده های شادی و رضایت از زندگی    ۲۸
۲-۴-۳- وضعیت تأهل و شادکامی    ۳۰
۲-۴-۴- محیط و شادی    ۳۱
۲-۴-۵- روابط اجتماعی و شادکامی    ۳۲
۲-۴-۱۰- وضعیت سلامتی و شادکامی    ۳۲
۲-۴-۶- شادکامی و امید    ۳۳
۲-۴-۷- جنسیت و شادکامی    ۳۴
۲-۵- پیشینه تحقیق    ۳۴
۲-۵-۱- پیشینه داخلی    ۳۴
۲-۵-۲- پیشینه خارجی    ۳۸

منابع

– مرادی، مریم(۱۳۸۴). «شادمانی و شخصیت»، تازه‌های علوم شناختی، ش ۲، سال۷٫

— مجرد کاهانی، امیرحسین؛ قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی؛ مدرس غروی، مرتضی(۱۳۹۱). اثربخشی مداخلات آموزشی روانی گروهی بر ارتقای کیفیت زندگی و کیفیت روابط درخانواده بیماران مبتلا به اختلالات دوقطبی، مجله تحقیقات علوم رفتاری ، دوره ۱۰ ، شماره ۲٫

– مرادی، علی محمد (۱۳۸۸). بررسی ارتباط خوشبینی با بهزیستی روان شناختی و سبک های مقابله ای در دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روان شناسی دانشگاه سمنان.

آل علی، فرشته (۱۳۸۸). ناگفته های شادی ،نشریه سلامت،شماره۲۴۹٫

– فرامرزی ،سالار ؛ همایی، رضا؛ ایزدی، راضیه(۱۳۹۰). اثربخشی آموزش گروهی شناختیرفتاری مهار تهای زندگی بر سلامت روانی زنان دارای همسر معلول، فصلنامه علمی  پژوهشی رفاه اجتماعی، سال یازدهم، شماره ۴۰٫

– ذوالعدل ، محمد ؛ شریف، فرخنده؛ غفرانی پور،فضل الله؛ کاظم نژاد، انوشیروان، اشکانی،حمید(۱۳۸۴). بررسی پدیدار شناختی تجربه های مشترک خانواده های دارای بیمار روانی، مقاله جهت ارائه پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری ، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

– براتی سده ، فرید(۱۳۹۰). سلامت روانی و مؤلفه های آن، پایان نامه دکتری روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی بالینی تهران .

– عسگری ، اکرم (۱۳۸۱) ،بررسی ازدواج مجدد همسران شهدا و تأثیر آن بر وضعیت روانی اجتماعی،سازگاری و مشکلا ت تحصیلی فرزندا ن شاهد. طرح پژوهشی با همکاری دفتر تحقیق وپژوهش بنیاد شهید انقلاب اسلامی ، اداره تحقیقات و مطالعات.

– صالحی ،مهدیه ؛ کوشکی، شیرین؛ حق دوست، نرگس (۱۳۹۰). مقایسه سلامت عمومی، سبکهای مقابله ای و شادکامی مادران کودکان معلول جسمی حرکتی و سالم،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.

–   اسدالهی ق، عباسعلی زاده (۱۳۷۲). راهنمای خانواده های اسکیزوفرنیا. انتشارات معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.

– اصفهانی اصل ، مریم (۱۳۸۱). مقایسه سازگاری فردی و اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان شاهد و غیرشاهد هدایت شده به اولویت های پنج گانه طبق برنامه هدایت تحصیلی. طرح پژوهشی اجرا شده با همکاری اداره کل بنیاد شهید انقلاب اسلامی خوزستان.

۱- مقدمه

امروزه در علوم وابسته به سلامتی به طور اعم و در روان شناسی به طور اخص رویکرد جدیدی در حال شکل گیری و گسترش است. شواهد نشان می دهد که مراقبین خانوادگی، اطلاعات، منابع و حمایت های محدودی در دسترس دارند تا به وسیله آن بتوانند خود را برای ایفای چنین نقشی آماده کنند. مراقبین خانوادگی در پاسخ به علایم و نشانه های اختلال روانی و مراقبت پیگیر و مستمر از بیمار روانی در خانه، علاوه بر گرفتار شدن در دام غم و اندوه، فقدان، داغ دیدگی، خشم وعصبانیت، یأس و ناامیدی، احساس شرمساری و گناه، تنش هاو فشارهای ارتباطی زیادی را نیز تجربه و ابراز می کنند(مجرد کاهانی و همکاران ، ۱۳۹۱).

در مجموع به نظر می رسد خانواده و از جمله همسر فرد بیمار به دلیل تحمل استرس های متعدد، مستعد آسیب های روانی، اجتماعی و جسمانی بسیاری هستند . در واقع وجود بیمار روانی می تواند در وهله ی اول سطح بهداشت روانی همسران آن ها را تحت تأثیر قرار دهد . این زنان به علت مشکلاتی که همسران آنان به دلیل بیماری روانی دارند، ممکن است استرس های متفاوتی را تجربه کنند به طوری که برخی از آن ها اقدام به جدایی می کنند( ذوالعدل و همکاران، ۱۳۸۴).

بدون شک همسران بیمارروانی از جمله نزدیک ترین اطرافیان این بیمار می باشد و بیشترین و   گستر ده ترین روابط را به لحاظ عاطفی و شناختی، کلامی و غیر کلامی و نیز در ارتباط رودر رو و دایم با فرد بیمار داشته و در صورت عدم ارضاء نیازهای عاطفی و ارتباط نامناسب در خانواده انتظار می رود بیشترین مشکلات و ناراحتی ها را همچنان که نتایج پژوهش های مختلف نشان داده است متحمل شود(فرامرزی و همکاران ، ۱۳۹۰).از طرف دیگر روان شناسی سلامت اهمیت زیادی برای سازگاری اجتماعی قائل شده و یکی از گسترده ترین موضوعات مورد مطالعه در روان شناسی می‌باشد. با عنایت به مطالب ذکر شده مشخص می‌شود که از اجزای اصلی و مهم سلامت روانی ، بهزیستی روان شناختی و شادکامی هستند که بر سلامت جسمانی نیز تأثیر دارند(مرادی ، ۱۳۸۸).

به این ترتیب پژوهش حاضر با هدف « مقایسه ی مؤلفه های بهزیستی روان شناختی ، شادکامی و میزان سازگاری اجتماعی در زنان دارای همسر بیمار روانی و عادی » انجام شد.

۲-۲- مبانی نظری بهزیستی روان شناختی

 بهزیستی روان شناختی در دو دهه اخیر در ادبیات پژوهشی به وفور مورد بررسی قرارگرفته است و دامنه مطالعات آن از حوزه زندگی فردی به تعاملات اجتماعی کشیده شده است (بهاری، ۱۳۸۸).

۲-۲-۱- تعریف بهزیستی روان شناختی

در راستای تعریف این سازه مفهومی ، تعاریف زیر ارائه شده است :

گلداسمیت، وئوم و دارتی[۱] (۱۹۹۷) ، بیان می دارد که بهزیستی روانی شامل دریافت های فرد از میزان هماهنگی بین هدف های معین و ترسیم شده با پیامدهای عملکردی است که در فرایند   ارزیابی های مستمر بدست می آید و به رضایت درونی و نسبتا ًپایدار درتوالی زندگی منتهی می شود.

ریف (۱۹۸۹)، معتقد است که برخی از جنبه های منشوری بهینه، مانند تحقق هدف های فرد، متضمن قانونمندی و تلاش بسیار است و این امر حتی ممکن است در تعارض کامل با شادکامی کوتاه مدت باشد. او معتقد است که بهزیستی را نباید ساده انگارانه، معادل با تجربه بیشتر لذت در مقابل درد دانست، در عوض، بهزیستی روانی دربرگیرنده تلاش برای کمال وتحقق نیروهای بالقوه فرد است. بهزیستی روانی شامل احساس مثبت و احساس رضایتمندی عمومی از زندگی که شامل خود و دیگران در حوزه های مختلف خانواده، شغل و نظیر این موارد است. بنابراین افراد با احساس بهزیستی بالا به طور عمده هیجانات مثبت بیشتری را تجربه و از حوادث و وقایع پیرامون خود ارزیابی مثبتی دارند. از سویی، افراد با بهزیستی پایین حوادث و موقعیت های زندگیشان را نامطلوب ارزیابی و بیشترهیجانات منفی نظیر اضطراب، افسردگی و خشم را تجربه می کنند(هاشمی نصرت آبادی و همکاران، ۱۳۹۱).

۲-۲-۲- پیشینه بهزیستی روان شناختی

از زمان های بسیار دور، همیشه این سئوال مطرح بوده که چه چیزی باعث خوشبختی و بهزیستی می شود. هر یک از پژوهشگرانی که در این حیطه به کار پرداخته اند، عوامل و ابعاد خاصی، معرفی کرده اند که هر فردی که واجد این خصوصیات و ابعاد باشد، دارای نسبتی از بهزیستی روانی است. در طول تاریخ، فلاسفه و رهبران مذهبی عقیده داشتند که داشتن عشق و معرفت و عدم دلبستگی به دنیا و متعلقات آن، عامل تکامل و بهزیستی است. معتقدین به اصل سودگرایی، مانند جرمی بنتهام ( ۱۹۴۸ ) اعتقاد داشتند که وجود خوشی و لذت، و عدم حضور درد در زندگی فرد، به بهزیستی می انجامد. به این ترتیب، می توان گفت که این دسته از افراد بر لذت هیجانی، روانی و جسمانی تأکید داشتند. در اوایل قرن بیستم مطالعه در مورد بهزیستی شروع به شکل گیری کرد. ویلیام جیمز پدر روان شناسی آمریکا، در مورد « ذهنیت سالم » در کتاب  « انواع تجارب مذهبی » مطالبی نوشت. او مشاهده کرد برخی از افراد در هر سنی، با وجود تمامی مشکلات و سختی هایی که در زندگی دارند، خود را به سوی خوشبختی سوق می دهند. اینها کسانی هستند که توجهشان را از بیماری، مرگ و کشت و کشتار و ناآرامی ها، برگرفته و  به سوی مسائل دلپذیرتر و بهتر سوق می دهند. در نگاه اول این عقیده که می توان با وجود بیماری، بهزیستی روانی را تجربه کرد، قابل پذیرش نیست. با این حال ، مطالعات بسیاری نشان دادند که می توان تحت بدترین شرایط نیز بهزیستی روانی را تجربه کرد. بسیاری از نظریات بیان شده در مخالفت با دیدگاه منفی فروید نسبت به روان انسان بود، فروید معتقد بود روان انسان مجموعه ای درهم و پیچیده از آشفتگی های هیجانی و تعارضات و سائق های غریزی است که انسان را به سمت لذایذ جنسی و پرخاشگری می کشاند. یونگ ( ۱۹۳۳) و فرنس ( ۱۹۶۴) در مخالفت با دیدگاه منفی فروید، تأکید بر یکپارچگی و هماهنگی خصوصیات خوب و بد انسان ها، صفات مردانه و زنانه و ابراز وجود و توانایی آنها برای پذیرش چیزهای جدید داشت. عقیده محکم اریکسون مبنی بر رشد ایگو باعث اعتقاد به رشد مداوم فرد در طول زندگی شد. بهلر ( ۱۹۳۵ ) ، بیان داشت که انسان در طول زندگی به تکامل می رسد. آلپورت ( ۱۹۶۸) نوعی بلوغ را مطرح کرد که شامل رشد فردی، داشتن روابط گرم با دیگران ، داشتن امنیت هیجانی و خودپنداره ای مبنی بر واقعیت می شد. مازلو ( ۱۹۶۸) خصوصیات و مشخصه های افراد خود شکوفا را مطرح کرد. جاهودا دریافت که سلامت روان چیزی فراتر از عدم وجود بیماری و اختلال است. او با این تبیین مشخصه های سلامت روان را نیز بر شمرد(کارآمد ،۱۳۸۶).

۲-۲-۳- نظریه های بهزیستی روان شناختی

۲-۲-۳-۱- نظریه فرانکل

نظریه فرانکل بر معناجویی افراد در زندگی تأکید دارد. او معتقد است، که رفتار انسان ها نه بر پایه لذت گرایی نظریه روانکاوی فروید و نه بر پایه نظریه قدرت طلبی آدلر است، بلکه انسان ها در زندگی به دنبال معنا و مفهومی برای زندگی خود می باشند. ( فرانکل ، ۱۹۹۵، ۱۹۵۸، ۱۹۵۹، ۱۹۶۶ ) اگر فردی نتواند معنایی در زندگی خویش بیابد، احساس پوچی به او دست می دهد و از زندگی ناامید می شود و ملالت و خستگی از زندگی تمام وجودش را فرا می گیرد. الزاماً این حس منجر به بیماری روانی نمی شود، بلکه پیش آگهی بدی برای ابتلا به این اختلالات است. بنابراین فرانکل بهزیستی را در یافتن معناو مفهوم در زندگی  می داند(اصفهانی اصل ، ۱۳۸۱).

[۱] . Goldsmith, Veum & Darity

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فعالیت های ورزشی و رابطه ورزش با انواع مولفه های روان شناختی و شخصیتی و بررسی کیفیت زندگی، عزت نفس و شادکامی و نظریه های مربوط به ان
  • تحقیق شادکامی، احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی و دیدگاه های مربوط به آن
  • تحقیق نظریه های شادکامی و تاب آوری، خودکارآمدی و امیدواری
  • تحقیق هوش هیجانی از نگاه اندیشمندان و شادکامی از نگاه قرآن
  • تحقیق شادکامی و عوامل موثر و نظریه های شادمانی و اصول چهارده گانه فوردایس و مدل ها و انواع تعارض کار – خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.