تحقیق نماز و نیایش و مفاهیم و آداب آن و نقش نماز و نیایش در اندیشه ی شاعران کهن و معاصر  

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نماز و نیایش  و مفاهیم و آداب آن و نقش نماز و نیایش در اندیشه ی شاعران کهن و معاصر دارای ۷۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲- نماز و نیایش    ۴
۲-۱ نماز    ۴
۲-۱-۱ عبادت و ماهیت آن    ۶
۲-۱-۲ نامهای نماز    ۹
۲-۱-۳ تاریخچهی نماز و پرستش    ۱۰
۲-۱-۴ اشکال نماز    ۱۲
۲-۱-۴-۱ نماز در ادیان بدوی    ۱۳
۲-۱-۴-۲ دین زرتشت    ۱۵
۲-۱-۴-۳ دین یهود    ۱۸
۲-۱-۴-۴  دین مسیح    ۲۰
۲-۱-۴-۵ دین اسلام    ۲۲
۲-۱-۵ نظریههای نماز    ۲۴
۲-۱-۶ آداب نماز    ۲۶
۲-۱-۷  مفاهیم نماز    ۲۸
۲-۱-۷-۱ تسبیح    ۲۸
۲-۱-۷-۲  ذکر    ۲۹
۲-۱-۷-۳ توحید    ۳۱
۲-۱- ۸ اهمیت و اسرار نماز    ۳۲
۲-۲ نیایش    ۳۴
۲-۲-۱ آداب نیایش    ۳۷
۲-۲-۲ اهداف نیایش    ۳۸
۲-۲-۳ مفاهیم نیایش    ۳۹
۲-۲-۳-۱ مناجات    ۳۹
۲-۲-۳-۲ دعا    ۴۰
۲-۲-۳-۲-۱ فوائد دعا    ۴۲
۲-۲-۳-۲-۲ آثار دعا    ۴۴
۲-۳ نقش نماز و نیایش در اندیشهی شاعران کهن و معاصر    ۴۵
منابع    ۷۵

منابع

قرآن کریم (۱۳۷۴). ترجمه­ی مهدی الهی قمشه­ای. قم: علامه.

دهخدا، علی اکبر. لغت نامه. جلدهای ۷، ۱۵، ۳۳، ۴۵، ۴۷٫ تهران: ۱۲۸٫

راشدی، حسن (۱۳۸۰). نماز شناسی. جلد ۱و۲٫ قم: ستاد اقامه­ی نماز. چاپ ششم.

قرائتی، محسن (۱۳۶۹). راز نماز. تهران: پیروز. چاپ اول.

———— (۱۳۷۶). تفسیر نماز. قم: ستاد اقامه­ی نماز. چاپ پنجم.

اصفهانی عمران، نعمت (۱۳۸۵). شناسایی راز گل سرخ (تأملی گذرا در عرفان سهراب سپهری). جیرفت: دانشگاه آزاد اسلامی.

اصفهانی، راغب (۱۳۸۷). المفردات فی­غرائب القرآن. تهران: موسسه­ی فرهنگی ارایه.

خزائلی، محمد (۱۳۵۸). احکام قرآن. تهران: جاویدان. چاپ سوم.

سبزواری، حمید (۱۳۶۷). دیوان اشعار. تهران : کیهان. چاپ اول.

سپهری، سهراب (۱۳۸۷). هشت کتاب. تهران: طهوری. چاپ سوم.

میرآخوری، قاسم – حیدر شجاعی(۱۳۷۶). فرهنگ تعبیرات عرفانی. تهران: نیل. چاپ اول.

دورانت، ویل (۱۳۷۲). تاریخ تمدن یونان باستان. تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی. چاپ چهارم.

دوست خواه، جلیل (۱۳۸۴). اوستا (کهن ترین سروده­ها و متن­های ایرانی) جلد ۱ . تهران: مروارید.

۲- نماز و نیایش

۲-۱ نماز

نماز ارتباط صمیمانه­ای است میان انسان و خدا، میان آفریده و آفریدگار. نماز زیبا­ترین جلوه­ی پرستش، اقرار صادقانه به بندگی خدا و سرآغاز صعود به رفیع­ترین قلّه­های معنویت، معرفت الهی و سعادت جاودانی است.

نماز در لغت به معانی : «خدمت و بندگی، خدمتکاری، اطاعت و فرمانبرداری، سجده و سجود، سر به زمین نهادن، سر فرود آوری برای تعظیم، کرنش و تکریم و تعظیم است.

«در نماز آمدن» نیز به معانی: سجده کردن، تعظیم کردن و «به نماز آمدن» : خم شدن به نشانه­ی تکریم و تعظیم، پرستش، ادای اطاعت، طاعت و عبادت ایزد تعالی، عبادت و عرض نیاز به سوی خدای عالمیان به طریقی که در شریعت پیامبران وارد شده و نیاز است.» (دهخدا، ج۴۷ : ۷۷۲)

« واژه­ی فارسی «نماز» از لفظ پهلوی «نماک» گرفته شده است و آن هم به نوبه­ی خود از ریشه­ی باستانی «نِم» به معنی «خم شدن» و «تعظیم کردن» مأخوذ است که به تدریج بر معنی «صلات» یا عبادت ویژه­ی مسلمین اطلاق گردیده است.» (خزائلی،۱۳۵۸ :۳۳۸)

«نماز حضور در برابر آفریدگار و هماهنگی با همه­ی ذرّات عالم است.» (قرائتی، ۱۳۶۹: ۳۸)

نماز را «صلاه» نامیده­اند زیرا پیوند بین مخلوق و خالق و مشتمل بر کمک خواهی است.

« صلاه در لغت به معنای دعا و خواستن است. قالَ کَثیرَ مِن اَهلِ اللَغه : هی الدُعاءِ و التَبریکِ و التَمجید.» (اصفهانی، ۱۳۸۷: ۲۸۷)

«صلاه حضور ذاتی است که حضور و توجه­ی قلبی منجر به دریافت تجلیّات می­شود. صلاه، مشاهده و رؤیت است و آن شهود روحی و رؤیت عینی در موارد أعیان روحانی و جسمانی موجود.» (میرآخوری و شجاعی، ۱۳۷۶: ۱۱۱)

از این روست که نماز را «معراج المؤمنین» ، «قُره عینُ العارفین » و «تاجُ المُقَربین» خوانده­اند.

در واقع می­توان گفت «نماز را به خاطر دعا­هایی که در آن وجود دارد، «صلاه» نامیده­اند و صلاتی که از جانب خدا باشد «رحمت»، آن­که از جانب فرشتگان باشد، «آمرزش خواهی» و آن­که از سوی مردم باشد، «دعا» است.» (راشدی، ۱۳۸۰، ج۱: ۷۵)

نماز که زیبا­ترین شکل و هندسه­ی توجه به خداست، مناسب­ترین فرصت برای تغذیه­ی روح و روان است. وقتی بنده به آستان حق رو می­کند و فرمان او را با نماز گزاردن اجابت می­نماید مشمول عنایت­های الهی و برکات نماز می­شود.

به عبارت دیگر «نماز توجه باطن به حق و ملازمت در حضور، و اقبال به سوی حق و إعراض از ما­سوی الله و دوام مکاشفه با حق و مقام راز و نیاز است.» ( سجادی، ۱۳۷۰ :۷۷۱)

لذا در نخستین دستورات الهی به موسی (ع) در آغاز وحی آمده است:

« اَقِمِ الصَّلوه لِذِکری.» (قرآن کریم، ۲۰ :۱۴)

«نماز را مخصوصاً برای یاد من به پا دار.»

بدین صورت، چنان­که خداوند فرمود و در آیات بسیاری از قرآن برآن تأکید کرد بهترین راه ارتباطی با او، نماز است.

 ۲-۱-۱ عبادت و ماهیت آن

« شناخت معبود و آفریدگار، محبّت او را در دل ایجاد می­کند و این محبّت، انسان را به پرستش و عبادت و اظهار کوچکی و تواضع در برابر عظمت او وا می­دارد. نماز، جلوه­ای از بندگی انسان در پیشگاه خدا و مظهر عبودّیت و عبادت است.» (قرائتی، ۱۳۶۹ : ۱۰)

«عبادت یا عباده به معانی پرستش کردن، بندگی کردن، طاعت و نهایت تعظیم برای خدای متعال است.» (دهخدا، ج۳۳: ۳۱)

« عبادت خدای تعالی در سه نوع محصور تواند بود:

اول آنچه تعلق به ابدان دارد مانند صلاه و صیام و وقوف به مواقف شریفه از جهت دعا و مناجات،

امداد روح قرب و منادات و ذوق انس و مناجات از هیأت به صلاه با وجود مصلی متصّل و متواتر باشد،

و طبقه­ی دیگر اهل مناجات که به واسطه­ی معانی ابیات که در سماع شنوند با حق به دل خطاب کنند.» ( دهخدا، ج ۴۵: ۱۱۶۳)

خداوند علّت آفرینش جهان را «عبادت» می­داند و عبادت در اصطلاح قرآن و حدیث تعبیری است از: «اطاعت و تسلیم و انقیاد مطلق در برابر فرمان و قانون و نظامی که از سوی هر مقام و قدرتی به انسان ارائه و بر او تحمیل گردد، خواه این انقیاد و اطاعت با حس تقدیس و نیایش همراه باشد و خواه نباشد.» (خامنه ای، بی­تا :۲۵)

علاوه بر آن « عبادت یکی از مسائل مورد بررّسی فلاسفه و متکلمان و عارفان است؛ یعنی بخش عبادیات مذهب و بررّسی فوائد و بهره­های مادی و معنوی آن.» ( سجادی، ۱۳۷۵ : ۴۶۸)

عبادت بودن نماز مربوط به آن است که انسان به هیچ وجه هدف غیر خدائی نداشته باشد و این نیّت قربت از لحظه­ی ورود به نماز تا انتها هم­چنان باید ادامه یابد و اگر انسان در گذر زرق و برق­های زندگی دنیوی هر روز بتواند دلش را از همه­ی چیز­ها خالی کند و ریسمان معنوی وجود خود را با ذات مقدس او گره بزند ارزش بسیار مهمی به دست آورده است.

«عبادت، هدف آفرینش است، آنچه یک امر را عبادت می­کند آن است که به انگیزه­ای مقدّس انجام شود که به تعبیر قرآن رنگ خدایی (صَبغه الله) داشته باشد.» (قرائتی، ۱۳۷۶ : ۹و۱۰)

منظور از عبادت، برقراری نوعی ارتباط خاضعانه و ستایش­گرانه و سپاس­گزارانه است که انسان با خدا برقرار می­کند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۲۹ بهمن , ۱۳۹۶
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.