492 views
پیشینه تحقیق آبشستگی موضعی کوله های پل و میدان جریان و پروسه آبشستگی و پارامتر های تاثیرگذار بر عمق آبشستگی دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱- انواع کوله پلها، مکانیابی و ساخت ۵
۱-۱-۱- انواع کوله پلها ۵
۱-۱-۲- مکانیابی کوله پلها ۶
۱-۱-۳- ابعاد کوله و نحوه ساخت ۶
۱-۲- میدان جریان ۷
۱-۳- پروسه آبشستگی ۹
۱-۳-۱- آبشستگی کلی ۹
۱-۳-۲- آبشستگی کوله پل ۹
۲-۱- مروری بر تحقیقات ۱۱
۲-۲- طبقه بندی آبشستگی موضعی کوله پلها ۱۲
۲-۳- میدان جریان و تنش برشی بستر در محل کوله پل ۱۳
۲-۴- پارامترهای تاثیرگذار بر آبشستگی کوله پلها ۱۷
۲-۴-۱- طبقهبندی پارامترها ۱۷
۲-۴-۲- آنالیز ابعادی ۱۷
۲-۵- تاثیر پارامترهای مختلف بر عمق آبشستگی ۱۸
۲-۵-۱- سرعت جریان عبوری ۱۸
۲-۵-۲- عمق جریان عبوری ۲۰
۲-۵-۳- طول کوله، نسبت تنگ شدگی و نسبت دهانه ۲۱
۲-۵-۴- اندازه و دانهبندی رسوبات ۲۳
۲-۵-۵- شکل کوله ۲۵
۲-۵-۶- جهت قرارگیری کوله نسبت به جریان عبوری ۲۶
۲-۵-۷- هندسه آبراهه ۲۷
۲-۵-۸- تغییرات زمانی آبشستگی ۲۸
۲-۶- تخمین عمق آبشستگی ۳۲
۲-۶-۱- رویکرد رژیم جریان ۳۲
۲-۶-۲- رویکرد تجربی ۳۳
۲-۶-۳- رویکرد تحلیلی یا شبه تجربی ۳۸
۲-۷- مطالعات عددی آبشستگی اطراف کوله پلها ۴۰
۲-۸- روشهای کنترل آب شستگی ۴۱
۲-۹- نتیجهگیری ۴۳
فهرست منابع ۴۳
Morales R, Ettema R, 2011, Insights from depth-averaged numerical simulation of flow at bridge abutments in compound channels. Iowa University
Wang SSY, Jia Y, 1999, Computational simulations of local scour at bridge crossings – capabilities and limitations. In: Proceedings of the 1999 international water resources engineering conference, August, Session BS-06, Water Resources Publications, LLC, Highlands Ranch, CO.
Ettema R, 1980, Scour at bridge piers. Rep. No. 216, School of Engineering, University of Auckland, Auckland, New Zealand
Ettema R, Nakato T, Muste M, 2009, Scour at Bridge Abutments. Web Report for Project 24-20, National Cooperative Highway Research Program, Washington, DC, United States
Kandasamy J.K, 1985, Local scour at skewed abutments. Rep. No. 375, School of Engineering, University of Auckland, Auckland, New Zealand
Kandasamy J. K, 1989, Abutment scour. Rep. No. 458, School of Engineering, University of Auckland, Auckland, New Zealand
Kandasamy J. K, Melville B. W, 1998, Maximum local scour depth at bridge piers and abutments. J. Hydraul. Res. 36: 183–۱۹۷
Kwan T. F., 1984 Study of abutment scour. Rep. No. 328, School of Engineering, University of Auckland, Auckland, New Zealand
Kwan T. F., 1988, A study of abutment scour. Rep. No. 451, School of Engineering, University of Auckland, Auckland, New Zealand
Kwan T. F., Melville B. W., 1994, Local scour and flow measurements at bridge abutments. J. Hydraul. Res. 32: 661–۶۷
Wong W. H, 1982, Scour at bridge abutments. Rep. No. 275, School of Engineering, University of Auckland, New Zealand
Dey S, Bose S. K, Sastry G.L.N, 1995, Clear-water scour at circular piers: a model. J. Hydraul. Eng., Am. Soc. Civ. Eng. 121: 869–۸۷۶
Dey S, 1995, Three-dimensional vortex flow field around a circular cylinder in a quasi-equilibrium scour hole. Sadhana 20: 771–۷۸۵
Dey S, Barbhuiya A. K, 2004a, Clear-water scour at abutments. Water Management, J. Proc. Inst. Civ. Eng. (London) 151: 77–۹۷
Dey S, Barbhuiya A. K, 2004b, Clear-water scour at abutments in thinly armored beds. J. Hydraul. Eng., Am. Soc. Civ. Eng. 130: 622–۶۳۴
اگرچه مورفولوژی آبراهه های رودخانهای از یک محل به محل دیگر تفاوتهای اساسی دارند، اما کوله پلها خصوصیات عمومی واحدی دارند که میتوان از آن برای تعریف نوع آنها جهت پیشبینی میدان جریان در هندسه آبراهه های مختلف استفاده نمود. خصوصیات عمومی کوله پلها را میتوان در قالب نوع کوله، مکانیابی عمومی خاکریز دسترسی و وضعیت ساخت کوله تعریف نمود. هریک از این خصوصیات، به همراه هندسه آبراهه و نوع رسوب بستر، تاثیر زیادی بر میدان جریان اطراف پل و در نتیجه آبشستگی خواهند داشت.
به طور کلی کوله پلها را میتوان به سه نوع اصلی تقسیمبندی نمود:
۱) کوله با دیواره شیبدار[۱] (رایجترین نوع)
۲) کوله بالهای[۲]
۳) کوله با دیواره قائم
در کولههای با دیواره شیبدار کنارهها مانند وجه روبرو شیبدار هستند (معمولا با زاویهای کمتر از زاویه قرارگیری[۳] مصالح استفاده شده در خاکریز)؛ و گوشههای متصل کننده وجوه و کنارهها مانند قسمتی از یک مخروط گرد میشوند (شکل ۱-۱). در کولههای بالهای نیز وجوه کناری خاکریز شیبدار هستند، اما وجه روبرو عمودی است. زاویه بین وجه روبرو و باله معمولا ˚۴۵ میباشد؛ گرچه زاویههای دیگری نیز به کار برده میشوند. به علت اتصال ناگهانی باله به وجه روبرویی، یک گوشه تیز تشکیل شده که باعث میشود جریان نسبت به کولههای با دیواره شیبدار کمتر آبلغز[۴] باشند (شکل ۱-۱) . در کوله با دیواره قائم، هم وجوه کناری و هم وجه روبرویی به صورت عمودی است. زاویه وجوه کناری و روبرویی، ˚۹۰ است، بنابراین جریان از جریان اطراف کوله بالهای هم دارای آبلغزی کمتری میباشد.
مکانیابی کوله پلهای واقع بر رودخانهها را میتوان با پارامترهای طول کوله (L)، عرض دشت سیلابی[۱] (Bf)، و نصف عرض آبراهه (B) بیان نمود. به طور معمول مکانیابیهای زیر رایجاند (Morales & Ettema، ۲۰۱۱):
۱) کوله در دشت سیلابی آبراهه مرکب به گونهای قرار گیرد که باشد. این مکانیابی برای کولههای با دیواره شیبدار معمول است.
۲) کوله کل دشت سیلابی تا آبراهه اصلی را در بربگیرد به گونهای که باشد. این مکانیابی برای کولههای بالهای در مسیلهای کوچک مناسب است.
۳) کوله در آبراهه مستطیلی قرار گیرد. این مکانیابی رایج نیست، و ممکن است به عنوان یک کوله کوتاه در یک دشت سیلابی عریض محسوب میشود.
پلهای آمریکا معمولا دارای حداقل دو خط ۱۲ فوتی (m 66/3) هستند که برای یک عرض جاده کامل ۲۴ فوت (m 32/7) به اضافه دو شانه راه ۸ فوتی (m 44/2) در هر طرف، یک عرض ۴۰ فوتی (m 2/12) را به دست میدهد. خاکریز کنار نیز با شیبهای ۲H:1V تا ۳H:1V اجرا میشود، هرچند رایجترین شیب کناره ۲H:1V است.
کوله ها معمولا بر روی یک دیوار حائل بتنی، یا ستونی واقع بر روی یک pile cap نگاه داشته شده توسط شمعها و یا یک پی گسترده قرار میگیرند، و به خاکریز دسترسی متصل میشوند.
جریان عبوری از آبراهه یک پل که به علت وجود کوله پلها و خاکریزها منقبض میشود، شبیه جریان اطراف یک تنگشدگی میباشد، با خصوصیات جریانی که در شکل (۱-۲) نشان داده شدهاست: عرض جریان باریک شده و جریان در مقطع منقبض شده شتاب میگیرد و باعث ایجاد ساختارهای با آشفتگی زیاد[۲] شده (eddyها و گردابههای مختلفی که اطراف مرزهای تنگشدگی میچرخند) که پراکنده شده و سپس در داخل جریان محو میشوند. باریکشدگی جریان و آشفتگی در بسیاری از آبراهه پلها، به علت شکل و زبری کانالی که آبراهه در آن واقع شده پیچیدهتر است.
به طور معمول آبراههها از یک کانال اصلی عمیقتر که در کنار دشتهای سیلابی واقع شده است، عبور میکنند. شکل (۱-۳) جریان در نزدیکی یک کوله با دیواره شیبدار را که در دشت سیلابی یک آبراهه مرکب قرار دارد، نشان میدهد. جریان از بالادست به قسمت باریکترین مقطع، شتاب گرفته و دقیقا پاییندست کوله، جریان با شتاب کاهنده ادامه مییابد. در میدان جریان بلافاصله در پاییندست کوله یک جداشدگی قبل از اینکه جریان دوباره در طول آبراهه تشکیل شود، اتفاق میافتد. در طرف بالادست کوله ممکن است گردابههای کوچکی که اندازه آنها به طول و جهت قرارگیری کوله بستگی دارد، تشکیل شوند
هنگامیکه پی کوله به صورت صلب به دشت سیلابی یا بستر متصل شده باشد، انحنای جریان اطراف تنگشدگی میتواند باعث ایجاد ساختارهای آشفته شود. بنابراین جریان ممکن است با ایجاد یک حرکت مارپیچی محلی (گردابه مانند) که قدرت آبشستگی زیادی دارد، باعث فرسایش و ایجاد یک گودال در مسیر خودش شود. همچنین گردابه به وجود آمده یک سری گردابههای ثانویه پیچیدهتر را ایجاد میکند.Wong (۱۹۸۲)، Tey (1984)، Kawn (1988)، Kouchakzadeh (1996) اطلاعات بیشتری درباره سیستم گردابهها فراهم آوردهاند.
آبشستگی به فرسایش ناشی از میدان جریان وارده و شسته شدن رسوبات بستر و دیوارههای آبراهه اطلاق میشود. در محل پل دو نوع آبشستگی ممکن است اتفاق افتد:
۱) آبشستگی کلی
۲) آبشستگی کوله
[۱] – Floodplain
[۲] – Macro-turbulence
[۱] – Spill-through abutment
[۲] – Wing-wall abutment
[۳] – Angle of repose
[۴] – Streamlined
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر