تحقیق آب و راه های حذف فلوئورید از آب و جذب سطحی و عوامل موثر بر جذب سطحی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آب و راه های حذف فلوئورید از آب  و جذب سطحی و عوامل موثر بر جذب سطحی  دارای ۴۵ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

١- زئین    ۱۳
١-١-کاربردهای زئین    ۱۴
۲-نانوذرات و روشهای سنتز نانوذرات    ۱۵
۲-۱-نانوذرات    ۱۵
۲-۲-روشهای تولید نانوذرات    ۱۵
۳-آب    ۱۷
۳-۱-آلودگی آبها    ۱۷
۴-ویژگیهای فلوئورید    ۱۸
۵-راههای ورود فلوئورید به آب    ۱۸
۶-مشکلات ناشی از افزایش غلظت فلوئورید در آب    ۲۰
۶-۱-فلوروزیس    ۲۰
۷-راههای حذف فلوئورید از آب    ۲۰
۸-روشهای تعیین فلوئورید    ۲۲
۸-۱-تیتراسیون    ۲۲
۸-۲-روش پتانسیومتری    ۲۲
۸-۳-روش اسپکتروفتومتری    ۲۳
۹-جذب سطحی    ۲۳
٩-١- جذب و شیمی مربوط به آن    ۲۴
٩-۲-انواع جذب سطحی مواد بر روی جامدات    ۲۴
٩-۳-جذب فیزیکی    ۲۵
٩-۵-مهم ترین عوامل موثر بر جذب سطحی    ۲۶
٩-۵-۱-طبیعت جاذب    ۲۶
۹-۵-۲-طبیعت ماده جذب شونده    ۲۶
۹-۵-۳-شرایط  محلول    ۲۶
۵-٩-۴-دما    ۲۷
١۰-تعادل های جذب    ۲۷
١٠-١-ایزوترمهای جذب سطحی    ۲۸
۱۰-١-١-ایزوترم جذب سطحی لانگمویر    ۲۸
-۲-۱-۱۰ایزوترم جذب فرندلیچ    ۲۹
١١-کمومتریکس    ۳۰
١۲-طراحی آزمایش    ۳۱
١٢-۱-زمینه های کاربردی طراحی آزمایش    ۳۱
۱۳-پنج اصل اساسی در طراحی آزمایش    ۳۴
-۱۴ماتریس    ۳۷
-۱۵الکترودهای انتخابگر یون (ISE)    ۳۹
-۱۶مروری بر کارهای پیشین    ۴۰
۱۶-۱-جاذبهای بکار رفته برای حذف فلوئورید    ۴۰
۲-۱۶-الکترودهای انتخابگر یون فلوئورید گزارش شده در مراجع علمی    ۴۴

منابع

Zhong , M. Jin , D. Xiao , H. Tian ,W. Zhang, Application of Supercritical Anti-Solvent Technologies for the Synthesis of Delivery Systems of Bioactive Food Components, Food Biophysics (2008) 186–۱۹۰٫

M. Lai, G.W. PADUA, Properties and Microstructure of Plasticized Zein Films Cereal Chem, 74(1997), 771–۷۷۵٫

Shi, J. L. Kokini, Q. Huang, Engineering zein Films with Controlled Surface Morphology and Hydrophilicity, J. Agric. Food Che 57 (2009) 2186–۲۱۹۲٫

nano.gov (12/11/2011). (10/09/2011).دانشور. نظام الدین، ١٣۷١ شیمی آب، انتشارات عمیدی.

(۱۰/۱۲/۲۰۱۱).

Lv, X. Duana., Factors influencing the removal of fluoride from aqueous solution

by calcined Mg–Al–CO3 layered double hydroxides, J. Hazard. Mater. B 133 (2006)

۱۱۹–۱۲۸٫

K. Rakshit., Studies on estimation of fluoride and defluoridation of drinking water, a projet report submitted in partial fulfillment of the requirements for degree of Master of Engineering. (2004). Departement of Chemical Engineering Indian Institute of Science Bangalore 560 012(India).

Shen, X. Chen, P. Gao, G. Chen, Electrochemical removal of fluoride ions from industrial wastewater, Chem. Eng. Sci. 58 (2003) 987-993.

World Health Organization (WHO, Guidelines for Drinking Water Quality, World health Organization, Geneva, 1(1993) 45–۴۶٫

P. Kamble., G. Deshpande, P. P. Barve, S. Rayalu, N. K. Labhsetwar, A.Malyshew, B.D. Kulkarni.  Adsorption of fluoride from aqueous solution by alumina of alkoxide nature: Batch and continuous operation. Desalination264, (2010) 15-23.

١- زئین

زئین ، پلیمر فیبری و پروتئینی است که دارای مقدار کمی اسید آمینه اسیدی و بازی است ولی غنی   از آمیدها، لوسین، پرولین و آلانین است [۱]. این پروتئین در هاگ ذرت یافت می­شود بطور تجاری از گلوتن ذرت توسط الکل استخراج می­شود و بعنوان محصول جانبی صنعت بیو اتانول است. ذرات زئین قرار گرفته در محدوه قطر حدودأ ٢-١ میکرومتر، پروتئین­های اصلی هاگ ذرت نامیده می­شوند. سه جزء مجزای  زئین شاملα وᵝ وᴽ زئین، بوسیله حلالیت متفاوت آنها در محلولهای الکل قابل شناسایی است. زئین تجاری مخلوطی از پروتئین ها با جرم مولکولی متفاوت، حلالیت و بارهای متفاوت است. عمومأ، زئین با محلولهای الکل گرم استخراج شده و با آب سرد رسوب داده می شود، زئین تجاری نیز شامل زئین α است [٢].  مخلوطی از سه الکل اتانول، متانول و ایزوپروپانول با مقدار مناسب آب برای حل کردن زئین استفاده می شود، فرایند آنتی حلال فوق بحرانی برای سنتز میکرو و نانو ذرات زئین برای سیستم های ترکیبات بیو فعال مورد استفاده قرار می گیرد [٣].

ᵅ – زئین پلی پپتیدی با وزن مولکولی بین٢۵٠٠٠-٢١٠٠٠ است. ساختاری دارای α-٩هگزیل توسط آرگوس[۱] و همکارانش بر اساس توانایی هیدراتاسیون، قطبیت و ساختمان ثانوی پیشنهاد شده است.  زئین تجاری دارای غلظت بالایی از ساختار ᵅ-هگزیل در محلول آب الکلی می باشد. تحقیقات تیما شف[۲] نشان میدهد که اغلب حلالها، از قبیل اتانول می تواند ساختار ᵅ- هگزیل زئین را افزایش دهد  [۲].

بعلت ویژگیهای هیدروفوبیکی زئین، اخیرأ تلاشهای زیادی برای تهیه دانه­های زئین و هیدروژل­های زئین انجام شده است که این ویژگی باعث بقاء ساختار شبکه­ای می­شود [٣].

١-١-کاربردهای زئین

زئین به علت نامحلول بودنش در آب یک کاندیدای مناسب برای استفاده در سیستمهای انتقال یا بعبارت دیگر تحویل دارو می باشد. تعدادی از پروتئین ها، بعنوان مانع یا حامل اجزای غذایی، داروها و مکمل های غذایی بکار می رود و این بعلت ویژگی های زیست تخریب پذیری، سمیت پائین و قابلیت جذب مناسب و قابلیت خوردن آن است. از بین پروتئین ها، زئین می­تواند در اثر اصلاحات شیمیایی و یا نرم سازی فیزیکی و یا فرایندهایی از این قبیل به فرم فیلم د­رآید [۱].

فیلم زئین بعلت داشتن ویژگیهایی از قبیل سفتی، براق بودن، آبگریزی، مقاومت در برابر عبور چربی و مقاومت در برابر حمله میکروبی بسادگی بوسیله تبخیر حلال از محلول زئین قابل تهیه است. این ویژگیهای فیزیکی فیلم زئین باعث شده تا از آن بعنوان پوشش در بسته بندی مواد غذایی و دارویی استفاده شود. زئین برای تولید پروتئین های میکروزوم برای داروهای کپسولی، حشره کش ها بکار می­رود، بعنوان مثال در صنایع غذایی از زئین در ایجاد پوشش روی آجیل و شیرینی­ها برای جلوگیری از تبخیر رطوبت استفاده می­شود.

زئین معمولأ بعنوان پوشش قرص­ها بعلت به تأخیر انداختن آزادسازی داروها و حفاظت داروها از محیط اسیدی معده بکار می­رود و این بطور گسترده به ویژگیهای سطحی آن به خاطر فرم و ساختار سطحی و آبدوستی سطح است. تحقیقات قبلی نشان می­دهد که ویژگیهای سطح دارای زئین دانه ریز تاثیر ویژه ای روی بار گذاری و تلفیق با ترکیبات فعال دارد [٣].

پلیمرهای زیست تخریب پذیر از منابع تجدید پذیر بدلیل تاثیر مثبت روی اقتصاد و محیط زیست توجه زیادی را به خود جلب کرده­است. از آنجائیکه منابع نفتی رو به پایان است پس نیاز به منابع انرژی جدیدی است به این دلیل توجهات بیشتر بر روی تبدیل بیومواد به محصولات مفید جلب شده­است [٣].

۲-نانوذرات و روشهای سنتز نانوذرات

۲-۱-نانوذرات

تعریف های مختلفی از نانو تکنولوژی ارائه شده است ، موسسه ملی پیشگامی نانوتکنولوژی در آمریکا تعریف زیر را ارائه می­دهد: توسعه تحقیقات و فناوری در سطوح اتمی، مولکولی و ماکرومولکولی با طول تقریبی از ١ تا ١٠٠ نانومتر، به منظور فراهم ساختن شناخت اصولی از پدیده ها و مواد در مقیاس نانو و به منظور ایجاد و استفاده از ساختار ها، قطعات و سیستم­هایی­­ که به خاطر اندازه کوچک و یا متوسط خود دارای خواص و عملکردهای جدیدی هستند [۴].

نانوذرات از مدتها قبل مورد استفاده بوده­اند، طی چند سال اخیر کاربردهای نانو ذرات بطور مجزا و مستقل از فناوری نانوتکنولوژی پیشرفتهای قابل توجهی داشته و به عنوان یکی از ابعاد اصلی این فناوری به حساب می­آید. این پیشرفتها در زمینه­های زیست پزشکی ، دارو سازی و دارو رسانی ، لوازم آرایشی ، کامپوزیتها و روکشها و … بوده­است و شامل استفاده از نانوذرات معدنی به عنوان عوامل ضد باکتری در بانداژها ، برچسبهایی جهت تشخیص بیماریها ، حامل های دارو ، مواد استخوانی ، تجهیزات جداسازی زیست مغناطیسی و… می­باشد . همچنین در سالهای اخیر پیشرفتهایی در زمینه امکان ساخت و کنترل شدید اندازه، ترکیب و یکنواختی نانو ذرات صورت گرفته است . تنوع در انواع نانو­ذره به تنوع در کاربردهای آن بر می­گردد، همچنانکه علاوه بر موارد ذکر شده نانوذرات دارای کاربردهای بسیار وسیع در زندگی بشر وهمچنین صنعت و … می­باشند [۵].

۲-۲-روشهای تولید نانوذرات

روشهای بسیار متنوعی جهت تولید نانوذرات وجود دارد که عبارتند از:

چگالش بخار

سنتز شیمیایی

فرایندهای حالت جامد (خردایشی)

استفاده از سیالات فوق بحرانی به عنوان واسطه رشد نانوذرات

استفاده از امواج ماکروویو و امواج مافوق صوت

استفاده از باکتری­هایی که می­توانند نانوذرات مغناطیسی تولید کنند.

پس از تولید نانوذرات می توان با توجه به نوع کاربرد آنها از روشهای رایج زمینه­ای مثل روکش دهی یا اصلاح شیمیایی نیز استفاده کرد.

چگالش بخار: این روش جهت تولید نانوذرات سرامیکی فلزی و اکسید فلزی مورد استفاده قرار می­گیرد. این روش شامل تبخیر یک فلز و سپس چگالش سریع آن می­باشد که طی آن خوشه ها­ی نانومتری به صورت پودر ته نشین می­شوند. نکته ای که باید به آن توجه داشت آنست که برای تهیه نانوذرات فلزی جهت جلوگیری از اکسیداسیون از گازهای بی­اثر و برای تهیه نانو ذرات سرامیکی اکسید فلزی از اکسیژن استفاده می­شود. در نهایت اندازه ذره با تغییر پارامترهایی نظیر دما، سرعت تبخیر و محیط کنترل می­شود. مهمترین مزیت این روش میزان کم آلودگی و تهیه اکسیدهای فلزی شفاف و مقاوم به خش و عیب آن هزینه بر بودن آنست. نوع دیگر، روش تبخیر در خلاء بر روی مایعات روان است. در این روش با ایجاد خلاء در استوانه مدوری که با فیلم نازکی از مواد ویسکوز مثل روغن، یا پلیمر پوشیده شده، فلز مورد نظر در خلاء تبخیر و پراکنده می­شود. ذرات معلق در مایع تشکیل و به اشکال مختلف رشد می­کنند.

سنتز شیمیایی: روش سنتز شیمیایی یا روش محلولی شامل رشد و رسوب نانوذرات در یک واسطه مایع حاوی انواع واکنشگر می­باشد و معمولترین نمونه روش سل – ژل می­باشد. برای کنترل شکل نهایی و اندازه ذرات می­توان فرایند را با انتخاب مواد شیمیایی تشکیل دهنده ذرات پایدار متوقف نمود. از این روش برای ایجاد نقاط کوانتومی نیز استفاده می­شود. مزیت این روش کنترل پذیری بالای آن می­باشد همچنین این روش کم هزینه می باشد اما مشکل آن آلودگی حاصل از مواد شیمیایی می­باشد که پخت نانوذرات را جهت روکش دچار مشکل می­کند.

فرایندهای حالت جامد: در این روش ذرات میکرومتری، با اعمال مستقیم انرژی مثل پودر کردن یا آسیاب کردن به ذرات کوچکتر تبدیل می­شوند. خواص نانوذرات حاصل از این روش تحت تأثیر ماده آسیاب کننده، زمان و محیط اتمسفر آسیاب قرار می­گیرد. این روش برای تهیه نانوذراتی بکار می­رود که در روش قبل به آسانی تولید نمی­شود اما مسأله مهم آلودگی حاصل از مواد آسیاب کننده یا محیط گرمایی است.

کاربردهای فرایند های فوق بحرانی در تولید میکرو و نانوذرات: با توجه به برخی خواص گاز و مایع سیالات فوق بحرانی نظیر نفوذپذیری و دانسیته امکان کاربرد فرایندهای سیالات فوق بحرانی در تولید مواد مختلف در مقیاس میکرو یا نانو در صنایع مختلف فراهم شده است. از کاربردهای مهم اینگونه فرایندها می توان به تولید مواد مختلف نظیر داروها، پروتئین ها، بیو­پلیمر ها و همچنین مواد شیمیایی در مقیاس میکرو یا نانو اشاره داشت [۵].

۳-آب

با آگاهی از این حقیقت که آب تنها و مهمترین ماده حیاتی است که جایگزینی آن به هیچ صورت دیگری امکان پذیر  نمی­باشد و از طرفی در دسترس داشتن آن به مقدار کافی و کیفیت مناسب از احتیاجات اولیه زندگی است، باید حفاظت کمی و کیفی آب کشور را در صدر اولویت ها قرار داد. در قرن حاضر از دیر باز عناصر و مواد شیمیایی معدنی و آلی از جمله نفت ، شوینده ها ،سموم دفع آفات، مواد صنعتی از قبیل عناصر سنگین و غیره وارد چرخه محیط زیست شده­اند. متاسفانه در کنار کاهش تدریجی حجم ذخایر آب قابل استفاده ، آلودگی های مختلف نیز پیوسته بر مشکلات آب اضافه می­کنند.

طبق بند ح ماده ۱۰۴  قانون برنامه توسعه کشور، به منظور کاهش عوامل آلوده کننده محیط زیست به خصوص در مورد منابع طبیعی، واحدهای تولیدی موظف هستند برای تطبیق مشخصات فنی خود با ضوابط محیط زیست و کاهش آلودگی ها اقدام نمایند. با توجه به افزایش هزینه های تهیه منابع جدید آب صرفه جویی، بازیافت و استفاده مجدد از منابع موجود می تواند نیازهای گوناگون به آب را به صورت اقتصادی تر مرتفع کند. به منظور حفظ سلامت افراد و محیط زیست و استفاده اقتصادی از تمام منابع موجود آب ، باید روند آلوده سازی منابع آب به افزایش روز افزون بهبود کیفیت آب تغییر یابد.

[۱] Argos

[۲] Timasheff

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ترکیبات هتروسیکل و کاربردهای آن ومعرفی ﺟﺬب ﺳﻄﺤﯽ و ایزوترم آن
  • تحقیق معرفی جذب سطحی و ایزوترم جذب و جاذب ها
  • تحقیق انواع آب و مبانی قانونی مالکیت منابع آب
  • تحقیق روغن‏ موتور مستعمل و فرایند رنگ بری روغن‏ها و جذب سطحی در فرایند رنگبری و روش‏های پاکسازی خاک‏های آلوده به روغن
  • تحقیق جذب سطحی روشی برای جداسازی فلزات سنگین وسیستم‌های جذب سطحی و معرفی گرافن و کاربردهای آن و کلیاتی در موردکربن فعال
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.