تحقیق آلودگی حرارتی و اثرات آن و تاریخچه نیروگاه اتمی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آلودگی حرارتی و اثرات آن و تاریخچه نیروگاه اتمی دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- انرژی هسته‌ای    ۵
۱-۲-۱- شکافت هسته‌ای    ۵
۱-۲-۲- همجوشی یا گداخت هسته‌ای    ۵
۱-۳- نیروگاه اتمی    ۶
۱-۳-۱- راکتور    ۶
۱-۴- تاریخچه نیروگاه‌های اتمی    ۸
۱-۵-نیروگاه اتمی بوشهر    ۹
۱-۶-خنک‌کننده نیروگاه اتمی بوشهر    ۱۱
۱-۶-۱-مدار اول    ۱۱
۱-۶-۲-مدار دوم    ۱۱
۱-۶-۳-مدار سوم ( مدار خنک کننده )    ۱۱
۱-۷-نیروگاه اتمی بوشهر و محیط زیست    ۱۲
۱-۸-آلودگی حرارتی    ۱۲
۱-۸-۱- تأثیرات آلودگی حرارتی    ۱۴
۱-۸-۲- منابع تولید آلودگی حرارتی    ۱۵
۱-۸-۳- آلودگی آب و خاک در نیروگاه‌ها :    ۱۵
۱-۹-اثر دما و شوری بر اکسیژن محلول در آب    ۱۶
۱-۱۰-جزر و مد    ۱۸
۱-۱۱-منطقه    ۲۰
۱-۱۲-خلیج فارس    ۲۱
۱-۱۲-۱-تاریخچه پیدایش خلیج ‌فارس    ۲۱
۱-۱۳-ویژگی‌های جغرافیایی خلیج ‌فارس    ۲۱
۱-۱۳-۱-موقعیت جغرافیایی خلیج ‌فارس در خاورمیانه    ۲۱
۱-۱۳-۲-زمین‌شناسی منطقه    ۲۲
۱-۱۳-۳-اقلیم‌شناسی    ۲۲
۱-۱۳-۴- اهمیت خلیج ‌فارس    ۲۳
۱-۱۴- افق خلیج ‌فارس در منطقه پارس جنوبی    ۲۳
۱-۱۵-استان بوشهر    ۲۴
۱-۱۵-۱- مختصات جغرافیائی استان    ۲۵
۱-۱۵-۲- جریانات جوی زمستانه در استان بوشهر    ۲۵
۱-۱۵-۳- جریانات جوی تابستانه در استان بوشهر    ۲۶
۱-۱۶-پیشینه تحقیق    ۲۶

منابع

هنگامه کجوئیان جعفری، بررسی غلظت بحرانی سموم کنترلی در نیروگاه WWER-1000 مشابه نیروگاه بوشهر، دانشگاه شیراز، ۱۳۷۹

آرش رزاقی ، پایان نامه مدل دو بعدی توزیع حرارت ناشی از نیروگاه در آب دریا ، دانشگاه تهران، دانشکده فنی، پاییز ۱۳۷۸

امیر حسین حسینی، مدل کردن حادثه LOCA و بررسی احتمال خروج مواد رادیواکتیودر نیروگاه بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ۱۳۸۶

پرستو اکبری ، مدل سازی سه بعدی ورود آب گرم به یک خلیج فرضی و بررسی اثرات فیزیکی و بیولوژیکی آن، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ،۱۳۹۱

جوکار ، ک. ۱۳۸۶٫ مدل سازی آلودگی حرارتی نیروگاه اتمی بوشهر. ششمین همایش ملی

چالکش امیری ، م.۱۳۸۱، اصول تصفیه آب ، انتشارات اردکان، ص . ۴۴۲

رامشت ، م. ح . جغرافیای طبیعی خلیج فارس ، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۶۸

اکوزیست (۱۹۸۰) مطالعات زیست محیطی نیروگاه اتمی بوشهر

تجلی پور ، مهدی. : بررسی تکمیلی سیستماتیک و انتشار نرم تنان سواحل ایرانی خلیج فارس، ۱۳۷۳

سازمان بنادر و کشتیرانی « شناسنامه بنادر ایران »

سازمان هواشناسی ، سالنامه جوی و دریایی اداره کل هواشناسی بوشهر

شریعت ،م. و منوری، م. ۱۳۷۵٫ مقدمه ای بر ارزیابی اثرات زیست محیطی. انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست.ص.۲۹۷٫

شفیعی سروستانی ، ر . ۱۳۸۵٫ مدل سازی پلوم در دهانه رودخانه اروند با مدل COHERENS. پایان نامه کارشناسی ارشد فیزیک دریا . دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر. پ ف الف ۳۱٫ ص. ۸۴

عبدلی و همکاران، اطلس حیات وحش استان بوشهر. انتشارات معارف، ۱۳۸۸

ماناهان ، الف، ۱۳۷۹٫ شیمی محیط زیست . مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی . ص. ۷۲۴٫

۱-۱- مقدمه

دما و شوری دو کمیت بنیادی در اقیانوس‌شناسی فیزیکی و اساس کار اقیانوس شناسان در مطالعه و شناخت فرآیندها در اقیانوس‌ها و حوزه‌های آبی می­باشند، که می­توانند در اثر ورود یک پساب گرم تغییر کرده و باعث آلودگی حرارتی شوند.

ورود پساب گرم نیروگاه اتمی بوشهر می­تواند سبب تغییر دما و شوری آب در مناطق ساحلی بوشهر شود که خود دارای اثرات زیست‌محیطی بوده و می­تواند بر کارایی نیروگاه مؤثر باشد.

بنابراین اندازه‌گیری میدانی دما و شوری در محدوده ورود پساب نیروگاه بوشهر به خلیج‌فارس راهکاری مناسب برای بررسی اثرات تغییرات این دو کمیت در منطقه است.

۱-۲- انرژی هسته‌ای

انرژی به‌دست‌آمده از فعل‌وانفعالات هسته­ای را انرژی هسته­ای می‌گویند. این انرژی از دو منشأ می­تواند سرچشمه بگیرد. یکی شکافت هسته‌ی اتم‌های سنگین و دیگری همجوشی یا گداخت هسته­ی  اتم­های سبک، به‌اختصار این دو فعل‌وانفعال هسته­ای که به تولید انرژی هسته­ای منجر می‌شوند به‌صورت زیر می‌باشند.

۱-۲-۱- شکافت هسته‌ای

شکافت هسته‌های سنگین به دو هسته سبک‌تر همراه با آزاد شدن مقدار زیادی انرژی است که این فرآیند تنها در هسته‌های سنگینی چون اورانیوم و پلوتونیوم اتفاق می‌افتد. برای ایجاد شکافت مناسب باید واکنش هسته‌ای به‌صورت زنجیره وار و پیوسته انجام گردد.

۱-۲-۲- همجوشی یا گداخت هسته‌ای

همجوشی یا گداخت هسته­ای را می‌توان به‌عنوان فرآیند عکس شکافت هسته­ای قلمداد کرد یعنی فرآیندی که در آن دست‌کم یکی از محصولات واکنش هسته‌ای از هر یک از مواد واکنش زای اولیه پرجرم تر باشد. گداخت هسته‌ای در مواردی که جرم کل هسته‌های محصول از جرم کل مواد واکنش زا کمتر باشد منجر به رهایی انرژی خواهد شد. ازآنجاکه راکتورهای گداخت دارای درجه­ی بالای ایمنی هستند و پسماندهای رادیواکتیو نیز ندارند سرچشمه انرژی فردای بشر خواهند بود.

۱-۳- نیروگاه اتمی

استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی، ساخت راکتورهای هسته‌ای جهت تولید برق است. امروزه نیروگاه‌های اتمی زیادی برای تولید برق ساخته‌شده‌اند. همانند نیروگاه‌های بخاری، در نیروگاه اتمی نیز بخار برای راه‌اندازی توربین مصرف می‌شود و انرژی چرخشی آن در یک ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می‌گردد. در یک نیروگاه اتمی که برای تولید برق بکار می­رود از انرژی هسته­ای برای تولید حرارت و نهایتاً برای تولید بخار استفاده می‌شود، درصورتی‌که در نیروگاه‌های بخاری، سوختن موادی مانند زغال‌سنگ، نفت و یا گاز عامل ایجاد حرارت است. در نیروگاه‌های اتمی که برای تولید برق بکار می‌روند ماده خنک‌کننده آب است. بنابراین اختلاف نیروگاه اتمی با نیروگاه‌های حرارتی عادی در روش تولید انرژی حرارتی است که در نیروگاه‌های حرارتی معمولاً سوخت‌های فسیلی منشأ تولید انرژی هستند ولی در نیروگاه اتمی انرژی گرمایی به‌وسیله واکنش‌های زنجیره‌ای کنترل‌شده ایجاد می‌گردد.

۱-۳-۱- راکتور

راکتور یک ساختار فلزی است که در آن سوخت هسته­ای، ماده­ی کند کننده نوترون و ماده­ی خنک‌کننده در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند. محدوده‌ی سوخت هسته‌ای یک راکتور که در آنجا واکنش هسته­ای رخ می­دهد و انرژی گرمایی تولید می‌شود، قلب راکتور نام دارد. انرژی گرمایی تولیدشده در راکتور توسط ماده خنک‌کننده به یک مبدل گرمایی منتقل و در آنجا توسط بخارآب به توربین منتقل می­شود. بخارآب بخشی از انرژی گرمایی خود را به پره‌های توربین منتقل کرده و محور توربین را به گردش درمی‌آورد. در شکل (۱-۱) اجزای یک راکتور (مشابه راکتور اتمی بوشهر) نشان داده شده است .

راکتور هسته‌ای را یک ساختار بتنی به نام پوشش ایمنی احاطه کرده است تا در صورت بروز حادثه، از پخش مواد رادیواکتیو به محیط اطراف جلوگیری شود. در راکتورهای هسته­ای فرآیند شکافت هسته­ای به‌صورت کنترل‌شده انجام می­گردد، به‌نحوی‌که مثلاً در اثر شکافت نیم کیلوگرم اورانیوم انرژی‌ای معادل ۱۵۰۰ تن زغال‌سنگ به دست می­آید. در جهان راکتورهای مختلفی وجود دارند که بسیاری از آن‌ها برای تولید برق، برخی برای تولید رادیو ایزوتوپ‌ها و تحقیقات علمی و برخی آموزشی و تعدادی برای راندن کشتی‌ها و زیردریایی‌ها ساخته ‌شده است. ( کجوئیان جعفری، ۱۳۷۹ )

۱-۴- تاریخچه نیروگاه‌های اتمی

اولین راکتور اتمی در آمریکا به‌وسیله شرکت « وستینگهاوس » و به‌منظور استفاده در زیردریایی‌ها ساخته شد. این راکتور پایه اصلی و استخوان‌بندی فنّاوری فعلی نیروگاه‌های اتمی PWR [1] را تشکیل داد. سپس شرکت جنرال الکتریک موفق به ساخت راکتورهایی از نوع BWR [2] گردید. اما اولین راکتوری که اختصاصاً جهت تولید برق طراحی شد در ژوئن ۱۹۵۴ شهر “آبنینسک” در نزدیکی مسکو در کشور شوروی سابق احداث گردید که بیشتر جنبه نمایشی داشت. تولید الکتریسیته از راکتورهای اتمی در مقیاس صنعتی در سال ۱۹۵۶ در انگلستان آغاز گردید. تا سال ۱۹۶۵ روند ساخت نیروگاه‌های اتمی از رشد محدودی برخوردار بود اما طی دو دهه ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۵ جهش زیادی در ساخت نیروگاه‌های اتمی به وجود آمده است. این جهش طی سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ که به‌طور متوسط هرسال ۳۰ نیروگاه ساخته شد، بسیار زیاد و قابل‌توجه است    ( Henderson, 2000 ). شکل (۱-۲) توزیع نیروگاه های اتمی تولید برق را در سطح جهان نشان می­دهد.

[۱] –  Pressurized Water Reactor

[۲] –  Boiling Water Reactor

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.