تحقیق آلودگی محیط‌ زیست و روش کاهش آلودگی و نقش درختان جنگلی برای تامین اکسیژن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آلودگی محیط‌ زیست و روش کاهش آلودگی و نقش درختان جنگلی برای تامین اکسیژن دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۴
۱-۲- ۶ محیط‌زیست    ۴
۱-۲- ۷  فضای سبز شهری    ۴
۱-۲- ۸ آلودگی محیط‌زیست    ۵
۱-۲- ۸-۱ آلودگی آب    ۵
۱-۲-۸-۲ آلودگی خاک    ۶
۱-۲- ۸-۳ آلودگی هوا    ۶
۱-۲- ۸-۳- ۱ کاهش آلودگی محیط‌زیست    ۷
۱-۲- ۸-۳-۲ روش‌های کاهش آلودگی هوا    ۷
۱- ۹ جنگل    ۸
۱-۱۱- نقش خودروها در مصرف اکسیژن و تولید دی‌اکسید‌کربن و آلودگی هوا :    ۹
۱-۱۲- میزان اکسیژن مورد نیاز برای خودروها    ۱۰
۱-۱۳- آثار کاشت، توسعه و بهره‌برداری از جنگل‌های شهری    ۱۱
۱-۱۴- میزان آب مصرفی درختان جنگلی    ۱۷
۱-۱۵- چگونگی تولید اکسیژن توسط درختان    ۱۷
۱-۱۶- تعداد درختان لازم برای تامین اکسیژن هر خودرو    ۱۸
۱-۱۷- میزان اکسیژن مورد نیاز برای هر انسان :    ۱۸
۱-۱۸- تعداد درختان لازم برای تامین اکسیژن هر انسان    ۱۹
۱-۱۹- میزان آلودگی هوای ناشی از شهر نشینی انسان    ۱۹
۱-۲۰- نقش انسان    ۲۰
۱-۲۱- نقش جنگل    ۲۱
۱-۲۲- نقش خودرو    ۲۱
منابع    ۲۵

منابع

– FAO,2006a, Global Forest Resource Assesment ent , 2005 , Progress towards sustainable    for est management, FAO Foresty, paper 147-320.

– Murray.L, Wetzel.R.L, 1987 , ” Oxygen production and consumption associated with the  major autotrophic components in two temperate seagrass communities ”, Collage of    William and Mary,scholl of Marine science and Virginia Institute of Marine Science,Marian Ecology, Progress series-Vol.38:231-239pp.1987,jully13.

-Monty C.Dozie,2005, ”What is water pollution?”, Assistant professor and extension water       resourse specialist, Texas coorperate extension, The texas ASM University system.

-Danial. M. Murphy,2005,”Something in the Air”,Science, 2005.march.25 ,pp1888-1890

– Bergaya.F, Theng.B.K.G, Lagaly.G,”Hand Book of clay science”,2006,Vol:1 , Chapter 11.1.p525.

-Vaughn. J,2003, ”Show me the data! Wildfires, Healthy forests and forest service    administrative appeals”,۲۰۰۳, Department of political science, Northen Arizona  university,meeting of the western political science association, Denver, co, 2003. March.27.

– Plotkin.A.B, 2013 , ”Survivors,not invaders,control forest development following simulated hurricane”.Ecological society of American,2013

– Bojang.F, 2011,”Economim and social significance of forest ”,Nature & faune. volume25,  issue2,2011

– Schwab.J.C,2010, ”Planning the urban forest”,Report no.555, American planning    association.

– Archer.D,2003, ”Scale effects on the hydrological impact of afforestation and drainage using indices of flow variability”,Hydrology and earth system sciences,7(3):325-338.

– Roberts.J.M,2008, ”The role of forest in the hydrological cycle”.cheif plant  physiologist,center for ecology and hydrology-walling ford,walling ford.uk                           .

– Cheng.W.W, 2008,”Neurophamacological activities of phytoncide released from  cryptomeria japonica”The japon wood research society,2008.

– Chaparro.L, Terradas.J.2009,”Ecological service of urban forest in barcelona”, creaf,    spai, 2009.

-Birds.S,B , 2005 ,”Pontbren:effects of tree planning on agricultural soils and their  function”,center for ecology and hydrology bangor,deiniol road, bangor, GWY nedold,2005.

– Prajapati.S.K,2012, ”Ecological effect of airborn particulate matter on plants”, environmental skeptics and critics,2012.

-Cakins.h.w.and r.f.tomlinson, 1977 ,   geographic information system: methods and equipment for land use planning international geoghrafic union commission on geographical data sensing and processing, resource and land investigations program, u.s. geological survey, reston, Virginia.

-Sadjo.R.A,1999, ”Potential in marginal timber forest”,The case of Patagonia,   Argentina.RFF Discussion paper27-99.Washigton ,DC :Resources for the future.

۱-۱ مقدمه

مشکلات و معضلات ترافیک شهری با رشد و توسعه‌ی شهرها بزرگتر و پیچیده‌تر شدند و آرزوی دیرینه‌ی انسان‌ برای رسیدن به رفاه مطلوب شهرنشینی مانند سرابی در افق چشم‌انداز زندگی آدمی و در میان آلودگی‌های زیست‌محیطی در حال نابودی است، اما تلاش برای رسیدن به شهری آرمانی همچنان ادامه دارد و اندیشه‌هایی در آسمان غبارآلود شهرها به دنبال راه نجاتی هستند و بزرگترین دلیل این ادعا نیز تدوین استاندارهایی محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی توسط اندیشمندان و صاحب‌نظران رشته‌های مرتبط با شهرسازی و حمل‌و‌نقل و مدیریت ترافیک شهری در این زمینه می‌باشد .

کریستوفر الکساندر[۱]، از نظریه‌پردازان بزرگ معاصر معماری و رئیس مرکز ساختار محیطی و استاد دانشگاه برکلی کالیفورنیا[۲] معتقد است: شهر یک اثر هنری است که آفرینندگانی به تعداد جمعیتش دارد[۱].

۱-۲- ۶ محیط‌ زیست[۳]

به محیطی که در آن زندگی جریان داشته و مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده با هم در کنش بوده و بر رفتار و رشد و نمو همدیگر تاثیر می‌گذارند، محیط‌زیست می‍‍‍‍‌گویند. طبیعت شامل عوامل طبیعی، زیستی و غیر زیستی است در حالی‌که محیط‌زیست بر اساس کنش‌های میان انسان و طبیعت است[۷].

۱-۲- ۷  فضای سبز شهری

فضای سبز بخشی از گستره فیزیکی شهر است که می‌تواند عملکردهای معینی داشته باشد. فضای سبز در برخی مواقع نقش تزئینی( زیباسازی سیمای شهری ) و گاهی نقش تفریحی( تفرجگاهی ) را به خود پذیرفته است، ولی با توسعه روزافزون مناطق شهری در دهه‌های اخیر و پیشی گرفتن شهرنشینی بر شهرسازی که با معضلات عدیده‌ای مانند افزایش بی‌رویه جمعیت، توسعه غیرهدفمند کالبدی شهرها و افزایش آلودگی زیست‌محیطی همراه بوده، این فضاهای سبز شهری نقش مهمی در حفظ و تعادل زیست محیطی و تعدیل آلودگی هوا پیدا کرده‌اند[۸].

از نظر کارشناسان، استاندارد فضای سبز دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و نمی‌توان انتظار داشت که برای سراسر ایران سطح یا حجم استاندارد دارای واحد معین و یکسانی باشد و علاوه بر موارد فوق  شرایط آب و هوایی و اقلیم هر منطقه نیز در انتخاب نوع گیاهان مختلف و خصوصیات بیو کلیماتیک منطقه تاثیرگذار بوده و حتی مقدار این استاندارد در بین کشورهای مختلف نیز متفاوت است. اما اطلاع از استانداردهای فضاهای سبزرا می‌توان بعنوان یک راهنمای اولیه برای انجام مطالعات  پروژه ‌ها مورد استفاده قرار داد.

۱-۲- ۸ آلودگی محیط‌زیست

در بند سوم، مادهء ۱ آیین نامه اجرایی تبصره ء ۱۳ قانون برنامهء اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آلودگی محیط زیست به طور کلی تحت قالب زیر تعریف شده است :

«آلودگی یا آلوده ساختن محیط زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب، هوا، خاک یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیک آنها را به طوری که زیان آور به حال انسان یا سایر موجودات زنده، گیاهان و یا آثار و ابنیه باشد، تغییر دهد.»[۹].

۱-۲- ۸-۱ آلودگی آب

مهم‌ترین تأثیرات فعالیت‌های انسان بر روی آبها در سه مورد خلاصه می‌شود: مصرف بیش از حد آب و از بین رفتن منابع آب، و آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی[۱۰].

امروزه تأمین آب شیرین برای بعضی کشورها یک بحران جدی محسوب شده و گرم شدن زمین نیز در از بین رفتن منابع آب به خصوص در مناطقی چون آسیای مرکزی، آفریقای شمالی و دشت‌های بزرگ ایالات متحده نقش می‌دارد.

کیفیت آب‌ها نیز بحران دیگری است که برخی کشورها در پیش رو دارند. میزان آلودگی برخی آب‌ها و روند افزایش آن در بسیاری از نقاط کرهٔ زمین بسیار نگران‌کننده می‌باشد. آب‌های سفره‌های زیرزمینی و رودها و دریاچه‌ها منابع مهم تأمین آب شیرین هستند که مستقیماً در معرض آلودگی توسط فعالیت‌های انسان قرار دارند. آلودگی دریاها نیز علاوه بر دخالت مستقیم انسان، تحت تأثیر آلودگی آب‌های شیرین و چرخه‌ی آب می‌باشد.

علل آلودگی آب‌ها ممکن است فیزیکی یا شیمیایی باشند:

آلودگی فیزیکی همچون آلودگی گرمایی (مصرف آب برای خنک کردن دستگاه‌های صنعتی که موجب افزایش دمای آب و در نهایت از بین رفتن برخی گونه‌های گیاهی یا جانوری می‌شود) یا رادیواکتیو (در اثر حوادث هسته‌ای).

آلودگی‌های شیمیایی بسیار گوناگون می‌باشند و می‌توانند در اثر ورود مواد شیمیایی حاصل از کارخانه‌ها، کشاورزی یا فاضلاب‌های شهری به درون آب باشد. مصرف مواد شیمیایی ضد‌آفت در کشاورزی از علل مهم آلودگی آب‌های زیرزمینی یا سطحی است که مستقیماً موجب مرگ بسیاری از گونه‌ها می‌شود. همچنین، مصرف کودهای نیتراتدار و فسفاتدار موجب افزایش این عناصر در آب‌ها می‌شود. در نتیجه، باکتری‌ها و جلبک‌های سطح آب که از این مواد تغذیه می‌کنند به سرعت رشد می‌کنند و زیاد می‌شوند و موجب کمبود اکسیژن محلول در آب و در نتیجه مرگ اغلب گونه‌های ساکن زیر آب می‌شوند[۱۰].

آلودگی توسط فلزات سنگین چون جیوه، آرسنیک، سرب و روی نیز که حاصل از فعالیت کارخانه‌هاست طی زنجیره‌های غذایی انباشته می‌شود و جان بسیاری از جانوران و نیز انسان را تهدید می‌کند.

آلودگی آب‌ها همچنین موجب بارش‌های اسیدی[۴] می‌گردد که برای محیط زیست سمی می‌باشند[۱۱]. آلودگی توسط هیدروکربنها (همچون نفت)، پلی‌کلروبی‌فنیلها (که سمی و سرطان‌زا هستند) و سایر مواد شیمیایی چون انواع داروها، مواد شوینده… نیز مثال‌های دیگری از آلودگی شیمیایی آب‌ها هستند.

۱-۲-۸-۲ آلودگی خاک

مهم‌ترین آثار فعالیت‌های انسان بر خاک عبارت اند از مسمومیت و فرسایش که موجب تخریب و کاهش توان زمین‌های زراعی می‌شوند. به طور کلی فرسایش خاک پدیده‌ای طبیعی است که به وسیله‌ی عواملی چون باد، رواناب‌های سطحی و تغییرات دما انجام می‌گیرد. با این حال، فعالیت‌های انسان از جمله زراعت مفرط، آبیاری زمین‌های زراعی، محصولات تک‌کشتی، چریدن بیش از حد دام‌ها در مراتع، جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی و گسترش شهرنشینی همراه با ایجاد تاسیسات و معابر و اماکن شهری، باعث از بین رفتن تعادل موجود میان روند تخریب و ایجاد خاک، و در نهایت آلودگی آن می‌شوند[۱۲].

[۱] Christopher Alexander

[۲] University of California, Berkeley

[۳] Enviroment

[۴] Acid rain

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اثر تجارت بر محیط زیست و پروتکل کیوتو و محتوای انتشار co2 حاصل از روابط تجاری
  • تحقیق تعریف تغییرات اقلیمی و دلایل اصلی آن و اثرات آن بر محیط زیست انسان و نظام حقوقی بین الملل بشر در مقابله با تغییرات اقلیمی
  • تحقیق راکتورهای هسته ای و مسیرهای انتشار پسماندهای رادیواکتیو و رفتار عناصر رادیواکتیو در محیط زیست
  • تحقیق تحقیقات انجام شده سطح سرویس معابر باحفظ محیط ‌زیست
  • پیشینه تحقیق نقش رسانه تلویزیونی در حفاظت از محیط زیست
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.