تحقیق آلودگی نفتی خاک و تنشهای ایجاد شده درگیاهان در اثر مواد نفتی و اثر نفت سفید بر رشد و تحمل گیاه و نقش فلزات درآلودگی سبزیها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آلودگی نفتی خاک و تنشهای ایجاد شده درگیاهان در اثر مواد نفتی  و اثر نفت سفید بر رشد و تحمل گیاه و نقش فلزات درآلودگی سبزیها دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۲ آلودگی نفتی خاک    ۷
۲-۲ سبزیجات    ۹
۳-۲ ارزش غذایی سبزیها    ۱۰
۴-۲ تاریخچه کاشت سبزی در ایران    ۱۰
۵-۲ مواد معدنی سبزیجات    ۱۰
۶-۲ جعفری    ۱۱
۷-۲ گشنیز    ۱۱
۸-۲ شوید    ۱۲
۹-۲ هویج    ۱۲
۱۰-۲ روغنهای نفتی    ۱۲
۱-۱۰-۲ روغنهای انتخابی:    ۱۳
۲-۱۰-۲ روغنهای تماسی:    ۱۳
۳-۱۰-۲ روغنهای بارور:    ۱۴
۱۱-۲ تنشهای ایجاد شده درگیاهان در اثر مواد نفتی    ۱۴
۱۲-۲ خانواده هویج (هویج، کرفس، شوید ،جعفری و پانه) و تنشهای نفتی    ۱۷
۱۳-۲ علفهای هرز    ۱۸
۱۴-۲ ویژگیهایی که علف هرز را غیرقابل کنترل معرفی مینماید    ۱۹
۱۵-۲ فلزات سنگین    ۲۰
۱-۱۵-۲ منشا فلزات سنگین    ۲۱
۲-۱۵-۲ منابع عمدهی آلودگی به فلزات سنگین    ۲۱
۳-۱۵-۲ انتقال، نحوه تجمع و اثر فلزات سنگین در خاک    ۲۲
۴-۱۵-۲ سرطان دستگاه گوارش و فلزات سنگین    ۲۴
۵-۱۵-۲ نقش فلزات درآلودگی سبزیها    ۲۵
۶-۱۵-۲ فلزات سنگین در خاک    ۲۶
۱۶-۲ بررسی پتانسیل خطر فلزات سنگین بر سلامت انسان در سبزیجات    ۲۷
۱۷-۲ نفت سفید    ۲۷
۱۸-۲ مواد سازنده نفت سفید    ۲۸
۲۱-۲ موارد کاربرد نفت سفید    ۲۸
۲۲-۲ اثر نفت سفید بر رشد و تحمل گیاه    ۲۹
۲۳-۲ موجودات زنده ذرهبینی خاک    ۳۰
۲۴-۲ اثر آلایندههای زیست محیطی بر روی موجودات زنده ذرهبینی خاک    ۳۱
۲۵-۲ پیامد زندگی باکتریها در خاک    ۳۲
۲۷-۲ باکتریهای تجزیه کننده نفت سفید    ۳۳
۲۸-۲ تجزیه بیولوژیکی نفت سفید در خاک    ۳۴
فهرست   منابع    ۳۶

 منابع

بای بوردی، م. ۱۳۸۲٫ فیزیک خاک. چاپ هفتم. انتشارات دانشگاه تهران. ۳۴۵-۳۸۱ ص.

بخشی خانیکی, غ.۱۳۸۷٫ آلودگی محیط زیست. انتشارات دانشگاه پیام نور. ۴۶- ۵۴ ص.

خداویسی, و. ۱۳۹۱٫تاثیر آلودگی خاک به نفت سفید بر خصوصیات فیزیولوژیک و رشد برخی سبزیجات. پایانامه دوره کارسناسی ارشد دانشگاه منابع طبیعی رامین.

ذکوی, ن. ۱۳۹۳٫ اثر کلونیزاسیون بر رشد و جذب برخی عناصر توسط هویج,گشنیز و جعفری در غلظت های مختلف نفت سفید. پایانامه دوره کارسناسی ارشد دانشگاه منابع طبیعی رامین.

کوچکی، ع.، حسینی، م.، خزاعی، ح .۱۳۷۶٫ بوم شناسی خاک. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. ۲۵-۵۰ ص.

فرح­وش، ف. مبشر، م. ۱۳۸۵٫ تکنولوژی مدرن تولید سبزی. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. صفحه ۶-۳

بسالت پور، ع. حاج عباسی، م. درستکار، و .و ترابی، غ. ۱۳۸۹٫ اصلاح خاکهای آلوده به هیدروکربن های نفتی به روش ترکیبی زمین پالایی-گیاه پالایی. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، علوم آب و خاک ، سال ۱۴، شماره ۵۳

سلیمانی امین آبادی، م. ۱۳۸۳٫ پالایش خاک های آلوده به هیدروکربن های نفتی و فلزات سنگین سرب و نیکل به وسیله گیاهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشور, م, ح. ۱۳۷۹٫ پرورش سبزی.انتشارات دانشگاه چمران. ۵, ۸, ۱۲۴, ۱۴۷و ۱۴۹ص.

پیوست، غ. ۱۳۸۵٫ سبزیکاری. چاپ چهارم. انتشارات دانش پذیر. دانشگاه گیلان.

راس, مریل ا. و لیمبی, کارول ا. ۱۳۷۱٫ علف-ای هرز و کنترل آنها. ترجمه: محمد حسن راشد محصل, حمید رحمیمیان, محمد بنائیان. مشهد: جهاد دانشگاه تهران. تهران.

راس، مریل ا. و لیمبی، کارول ا ۱۳۷۱٫ علف های هرز و کنترل آنها. ترجمه: محمدحسن راشد محصل، حمید رحیمیان، محمد بناءیان. مشهد: جهاد دانشگاهی مشهد. ۳۳۲-۳۳۳ ص.

صانعی شریعت پناهی، م. علف­های هرز رایج خاور نزدیک. (ترجمه)، نشر آموزش کشاورزی. ۲۵۷ ص.

مقدمه

از دیدگاه جهانی پس از آب و هوا، پوسته خاکی کره زمین، سومین جزء عمده محیط زیست انسان تلقی می‌شود. خاک علاوه بر این که پایگاه موجودات خشک‌زی (به ویژه جوامع انسانی) است، محیط منحصر به فردی برای زندگی انواع موجودات زنده، به خصوص گیاهان به شمار می‌رود. برخلاف آب و هوا، آلودگی خاک از نظر ترکیب شیمیایی به آسانی قابل اندازه‌گیری نیست و یک خاک پاک یا خالص تعریف‌پذیر نمی‌باشد. بنابراین به ناگزیر مسائل بالقوه آلودگی خاک در چارچوب پیش بینی خطرات و صدمات احتمالی در کارکرد خاک مطالعه می­گردد (بای بوردی، ۱۳۸۲).

خاک اساس هستی، تولید و انبار مواد خام است و نقش بسیار مهمی در زندگی انسان ایفا می‌کند. نقش عمومی خاک نسبت به هوا و آب از اهمیت بیشتری برخوردار است. حفاظت خاک به عنوان یک وظیفه سیاست محیطی مانند آب و هوا واجب و ضروری می‌باشد. انسان هر چه بیشتر سعی می‌کند هوا و آب را تمیز کند به همان نسبت در نتیجه این اقدام پاک کننده‌ی خود، خاک را آلوده‌تر می‌کند و بر بار آلودگی خاک اضافه می‌شود. خاک یکی از منابع مهم و ارزشمند طبیعت است. بدون داشتن خاک سالم حیات و زندگی روی زمین امکان‌پذیر نخواهد بود. حدود ۹۵٪ غذای انسان از زمین حاصل می‌شود .برنامه ریزی برای داشتن خاک سالم و تولید کننده لازمه‌ی بقای انسان است. ورود مواد، ارگانیسم‌های زیستی یا انرژی به درون خاک سبب تغییر کیفیت خاک می‌شود همین مسئله باعث می‌شود که خاک از حالت طبیعی خود خارج شود (بخشی خانیکی،۱۳۸۶).

مدت‌هاست که مواد نفتی و مشتقات آن در اثر حمل و نقل یا ذخیره سازی موجب آلودگی خاک می‌شود. آلودگی­‌ های نفتی یک پیامد اجتناب ناپذیر افزایش سریع جمعیت و فرآیند صنعتی شدن است. آلودگی‌ها نفتی، سمی، جهش‌زا و سرطان‌زا هستند و علاوه بر تأثیر گسترده بر اکوسیستم منطقه، با گذشت زمان و ورود به چرخه غذایی، به مواد غذایی مورد استفاده جوامع انسانی نیز راه می‌یابند و به این ترتیب، سلامت انسان، گیاهان، جانوران، رودخانه‌ها، آب­های زیرزمینی و تولیدات کشاورزی را تهدید می‌کنند (انیگبرو و همکاران[۱]، ۲۰۰۸).

آلودگی­های نفتی از لحاظ توزیع و میزان آلودگی در طبیعت به دو گروه تقسیم می­شوند:

۱- آلودگی در محل: به عنوان مثال آلودگی ناشی از تصادفات تانکر­های نفتی، تخریب و یا انفجار یک ترمینال نفتی و اسکله­های نفتی و خطوط انتقال

۲- آلودگی پراکنده: به عنوان مثال استفاده از نفت سفید به عنوان آفت کش درفعالیت­های کشاورزی

سبزیجات گروهی از گیاهان محسوب می‌شوند که با اهداف متفاوتی در بوم نظام‌های زراعی مورد کشت و کار قرار می­ گیرند و سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشند. اندام‌های مختلف سبزی‌ها شامل ریشه، ساقه، برگ، گل و میوه به صورت تازه (خام)، پخته شده، سرخ شده، یخ زده، خشک شده و کنسرو شده در تهیه انواع مواد غذایی و دسرها به کار می‌روند. سبزیجات از اجزای مهم رژیم غذایی سالم هستند و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان‌ها به خصوص سرطا‌ن‌های دستگاه گوارش موثر هستند (کوچکی و همکاران، ۱۳۹۲).

نفت سفید یکی از معمول‌ترین فرآورده‌های نفتی است که در بخش‌هایی از استان خوزستان برای مبارزه با علف‌های هرز سبزیجات به طور گسترده از آن استفاده می­شود (خداویسی، ۱۳۹۱). که دلیل آن ارزان و قابل دسترس بودن نفت سفید می‌باشد. که این اقدام موجب آلودگی محصول و نیز نابودی خاک مزارع می‌شود. کشاورزان بوسیله سمپاش‌های موتوری و تراکتوری در حجم بالا مزارع را با نفت سفید سمپاشی می‌کنند. مصرف نفت سفید بر محصولات سبزی که برای سمپاشی مزارع مصرف می‌شود، علف‌های هرز را نابود کرده اما به محصولاتی مانند جعفری و هویج آسیبی وارد نمی‌کند و این امر موجب شده تا کشاورزان به دلیل هزینه بالای سموم کشاورزی، نفت سفید را جایگزین سموم کنند. استفاده از نفت سفید برای از بین بردن علف‌های هرز مزارع سبزی به تهدیدی جدی برای سلامت مردم و مصرف کنندگان این گونه سبزیجات تبدیل شده است. بخشی از محصول هویج و جعفری عرضه شده به بازار به دلیل آلودگی به نفت غیر‌قابل مصرف بوده و در صورت مصرف موجب مسمومیت فرد می‌شود. این نوع محصولات که با قیمتی کمتر و بعضا مستقیما از سوی کشاورز و به صورت کیسه‌ای مانند عرضه محصول (هویج) در حاشیه جاده‌ها و توسط وانت‌بارها در سطح شهر عرضه می‌شود، به قدری با نفت سمپاشی شده‌اند که بوی تند نفت سفید از آن به راحتی قابل استشمام می‌باشد (ذکوی، ۱۳۹۳) و (خداویسی، ۱۳۹۱) در زمینه اثر نفت سفید بر سبزی های جعفری، گشنیز و هویج در خوزستان مطالعاتی انجام داده­اند

نفت چراغ (نفت سفید) است و مخلوط پیچیده­ای از پارافین (آلکان­ها)، سیکلوپارافین (سیکلو­آلکان‌ها، نفتن‌ها)، آروماتیک و الفین­ها (آلکن‌ها) با تقریباً ۹ Cبه ۱۶C است (ایروین و همکاران[۲]، ۱۹۹۷؛ آکپووتا و همکاران[۳]، ۲۰۱۱). همچنین فلزات سنگین موجود در نفت سفید با تجمع در اندام گیاه در غلظت‌هایی بیش از حد استاندارد، ضمن فراهم آوردن موجبات کاهش رشد و عملکرد محصولات کشاورزی، آلوده شدن زنجیره غذایی و به خطر افتادن سلامت جوامع انسانی را به همراه دارد (ذکوی، ۱۳۹۳).

گیاهان سبز اولین حلقه از زنجیره اکوسیستم می‌باشند و هر گونه تأثیر زیان باری بر دنیای گیاهی حیات و سلامت سایر حلقه‌های این زنجیره را به خطر می‌اندازد، از سوی دیگر با توسعه صنایع و فناوری آلودگی‌های زیست محیطی رو به افزایش است ( سانینگام و همکاران[۴]، ۱۹۹۶). نفت سفید بر روی بقا و بهره‌وری گیاهان زراعی اثر بازدارندگی دارد (گیلیازو و گایسین[۵]، ۲۰۰۳). بعد از اینکه هیدروکربن‌های نفتی به سطح خاک می­رسد میزان تجزیه آن خیلی کندتر می‌گردد. هیدروکربن‌های نفتی انباشته شده در لایه‌های بالایی خاک به طور معنی داری باعث تغییر شکل ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی خاک و هم‌چنین کاهش جوانه‌زنی و رشد گیاهان شده، در نتیجه باعث ایجاد سمیت برای گیاهان می‌شود (سالانیتر­و[۶]، ۲۰۰۱).

نفت وقتی که در تماس با بافت های گیاهی قرار می‌گیرند بطور مستقیم اثراتی سمی بر روی گیاهان بجا می‌گذارند. با این حال، پاسخ گیاهان به هیدروکربن‌های نفتی متفاوت است. برخی از گیاهان در مقابل این آلودگی، مقاوم هستند، در مقابل بعضی از گیاهان مقاوم می‌توانند باعث پاکسازی آلودگی خاک گردند. به دلیل تفاوت در روش‌های آزمایشگاهی و مزرعه‌ای، تنوع در گونه‌های گیاهی، نوع خاک، رژیم‌های رطوبتی، تنوع در غلظت هیدروکربن‌‌های نفتی و مدت زمان آلودگی، نتایج آزمایشگاهی قابل دسترس، در مورد تحمل گیاه به آلودگی خاک توسط نفت سفید اندک است. علاوه بر این، اغلب نتایج ضعیف بنیان بوده و با هم هم‌خوانی ندارند (برئوس و لاریونوا[۷]، ۲۰۰۶ ؛ نئومن و رینولدس[۸]، ۲۰۰۴).

 ۱-۲ آلودگی نفتی خاک

نفت خام تقریبآ از دو عنصر هیدروژن و کربن تشکیل شده که نسبت هیدروژن به کربن در نفت خام ۸۵/۱ می­باشد. عناصر سولفور، نیتروژن و اکسیژن کمتر از ۳ درصد نفت را تشکیل می­دهند. عناصر سنگین نیکل و وانادیم نیز در ترکیبات نفتی یافت می­شوند. در بین عناصر تشکیل دهنده نفت، هیدروژن سبک­ترین عنصر می­باشد. بنابراین هر ترکیب نفتی که دارای هیدروژن بیشتری باشد دارای چگالی ویژه پایین می­باشد. عناصر هیدروژن و کربن اغلب در ترکیب با هم به صورت هیدروکربن وجود دارند که از لحاظ اندازه و نوع مولکولی در نفت خام متنوع هستند. تفاوت در خصوصیات شیمیایی و فیزیکی نفت ناشی از تنوع در توزیع ترکیبات با اندازه، نوع هیدروکربن و درصد ترکیبات اکسیژن، گوگرد و نیتروژن متفاوت می­باشد (هانت[۹]، ۱۹۹۵)؛(سلیمانی امین آبادی، ۱۳۸۳).

در بین ترکیبات نفتی نرمال، آلکان­ها اولین مواد مصرف شده توسط باکتری­ها هستند. سپس ایزوپروپانوئیدها، استران­های منظم، دیاستران­ها، هوپان­ها و نئوهوپان­ها در مرحله بعدی به ترتیب تجزیه می­شوند، در حالی که آلکان­ها با مقدار کربن ۴۰-۲۰ ترکیباتی هیدروفوب می­باشند. که دارای حلالیت و قابلیت دسترسی پایین هستند و دارای سرعت تجزیه پایین هستند و تخریب پلی­آروماتیک­ها با ساختار ترکیبات حلقوی در مرحله بعدی تجزیه و تخریب صورت می­گیرد. مصرف هیدروکربن­ها توسط موجودات زنده ذره­بینی و تخریب آن به شرایط اکسیدی و احیایی و به همان اندازه به میزان فراهم شدن مواد معدنی بستگی دارد، تحت شرایط مناسب (مقدار اکسیژن کافی، مواد غذایی کافی) هر دوی آلکان­ها و آروماتیک­ها بطور همزمان مورد تخریب واقع می­شوند. تجزیه و تخریب مواد نفتی بطور کم توسط باکتری­های بی­هوازی مثل باکتری­های احیاء کننده گوگرد صورت می­گیرد (بوردیناو[۱۰]، ۱۹۹۳).

[۱] .Anigboro et al.

[۲]. Irwin et al.

Akpoveta et al.

[۴]. Cunningham

Gilyazov and Gaisin

Salanitro

۱٫ Breus and Larionova

Newman and Reynolds

۱٫ Hunt

۱٫ Bordenave

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.