تحقیق آموزش الکترونیکی و مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آموزش الکترونیکی و مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول :آموزش الکترونیکی    ۴
۲-۱) مقدمه    ۴
۲-۲) مفاهیم و تعاریف مرتبط با آموزش الکترونیکی    ۷
۲-۲-۱) آموزش الکترونیکی    ۷
۲-۲-۲) آموزش از راه دور    ۸
۲-۲-۳) محتوای الکترونیکی    ۸
۲-۲-۴) سامانه آموزش الکترونیکی    ۹
۲-۳) تاریخچه آموزش الکترونیکی    ۱۰
۲-۴) اهمیت و ضرورت آموزش الکترونیکی    ۱۲
۲-۵) عوامل موثر بر موفقیت آموزش الکترونیکی    ۱۴
بخش دوم :مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات    ۱۷
۲-۱) مقدمه    ۱۷
۲-۲) مفاهیم و تعاریف مرتبط با پذیرش فناوری اطلاعات    ۱۹
۲-۲-۱) فناوری اطلاعات    ۲۰
۲-۲-۲) پذیرش فناوری اطلاعات در سازمان    ۲۱
۲-۳) اهمیت و ضرورت پذیرش فناوری اطلاعات    ۲۲
۲-۴) الگوهای پذیرش فناوری اطلاعات    ۲۳
۲-۴-۱) نظریه عمل مستدل(فیشن و آیزن)    ۲۴
۲-۴-۲) نظریه رفتار تریاندس    ۲۷
۲-۴-۳) نظریه اشاعه نوآوری راجرز    ۲۸
۲-۴-۴) نظریه رفتار برنامه ریزی شده آیزن    ۳۱
۲-۴-۵) نظریه تجزیه شده رفتار برنامه ریزی شده    ۳۲
۲-۴-۶) نظریه پذیرش فناوری اطلاعات دیویس    ۳۴
بخش سوم :پیشینه تحقیق    ۳۹
۲-۳) پیشینه تحقیقات    ۳۹
۲-۳-۱) تحقیقات داخلی    ۳۹
۲-۳-۲) تحقیقات خارجی    ۴۲
منابع و مآخذ    ۴۷

منابع

ترجمان، فریبا و روشنی، نسیم، (۱۳۹۰) « بررسی عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی برای آموزش زنان روستایی در شهرستان ایلام»، نشریه پژوهش های روستایی، سال ۲، شماره ۲، صص ۶۸-۵۵

اناری نژاد، عباس و صفوی، علی اکبر و محمدی، مهدی،(۱۳۹۱) « ارزشیابی آموزش الکترونیکی با رویکرد بهینه کاوی-مطالعه موردی: آموزش عالی ایران»،فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات ایران، سال ۴، شماره ۱۲و۱۱، صص ۲۵-۱۹

جوادی بورا، محمدعلی و ابراهیم زاده، عیسی و فرج اللهی، مهران و سرمدی، محمدرضا،(۱۳۹۰) « طراحی مدل ارزیابی اثربخشی نظام آموزش از راه دور در دانشگاه پیام نور»،فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال ۲، شماره ۱، صص ۹۸-۷۹

پاپزن، عبدالحمید و مهدی زاده، حسین و معتمدی نیا، زهره،(۱۳۹۰) « رابطه آموزش های زیست محیطی با آمادگی الکترونیکی مالکان و مدیران شرکتهای کشاورزی»،فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال ۲، شماره ۱، صص ۱۳۹-۱۱۹

رهنمای رودپشتی، فریدون و نیکومرام، هاشم و بنی طالبی دهکردی، بهاره،(۱۳۹۳) « حسابداری و تکنولوژی»،فصلنامه دانش حسابداری و حسابداری مدیریت، سال ۳، شماره ۱۰، صص ۱۶۴-۱۵۱

فرجی، زهرا و علی بیک، محمدرضا و جمشیدی، روح انگیز،(۱۳۹۰) « امکان سنجی آموزش از راه دور از طریق اینترنت برای کتابداران شاغل در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران»،فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، دوره ۸، شماره ۱، صص ۲۲-۱۴

عبدالوند، محمدعلی و عبدالعظیمی، حمید،(۱۳۹۱) « بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی از تلفیق دو مدل پذیرش تکنولوژی و تئوری رفتار برنامه ریزی شده با ریسک و سود ادراک شده توسط مصرف کننده »،مجله مدیریت بازاریابی، شماره ۱۵، صص ۱۴-۱

الهی، شعبان و کنعانی، فاطمه و شایان، علی، (۱۳۹۰) « طراحی چارچوبی برای عوامل موثر بر گرایش دانشجویان مجازی به یادگیری الکترونیکی و سنجش آن »، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۶۰، صص ۸۰-۵۹

فارغ زاده، نفیسه و کاشی، علی، (۱۳۹۳) « بررسی روش ها و ابزارهای آموزش مجازی به منظور ارتقاء کیفیت آموزش از دیدگاه اساتید دانشگاه آزاد واحد خدابنده»، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال ۵، شماره ۱، صص ۱۵۲-۱۲۱

عگبهی، عبدالحسین و مشتاقی، سعید و آقاکثیری، زهره و حسینی آهنگری، سیدعابدین (۱۳۹۲) « ارزشیابی دورههای آموزش مجازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی از دیدگاه دانشجویان و اساتید با توجه به استاندارد اسکرم»، دوفصلنامه ی مرکز مطالعات و توسعه ی آموزش علوم پزشکی، سال ۳، شماره ۲، صص ۲۰-۱۱

عگبهی، عبدالحسین و معرف زاده، عبدالمهدی و مشتاقی، سعید، (۱۳۹۱) « بررسی موانع پداگوژیک در توسعه آموزش الکترونیکی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز »،دوفصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، سال ۳، شماره ۴، صص ۴۸-۳۹

رستگارپور، مریم،(۱۳۹۲)، « عوامل انگیزاننده موثر در پذیرش فناوری اطلاعات(TAM) در واحدهای ستادی دانشگاه علوم پزشکی گیلان »، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت،ص ۳۰

عبدالوند، محمدعلی و عبدالعظیمی، حمید (۱۳۹۱) « بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی از تلفیق دو مدل “پذیرش تکنولوژی” و “تئوری رفتار برنامه ریزی شده” با ریسک و سود ادارک شده توسط مصرف کننده»، مجله مدیریت بازاریابی، شماره ۱۵، تابستان ۹۱، صص ۱۴-۱

بخش اول :آموزش الکترونیکی

۲-۱) مقدمه

 امروزه آموزش الکترونیکی با انواع و مدل های متنوع به عنوان یادگیری و آموزش های مبتنی بر فناوری اطلاعات برای سازمان ها و مردم با تمام وسعت اش بر پایه تجارب، تمرینها و یادگیری های عمدتاً انفرادی پذیرفته شده است. آموزش الکترونیکی در واقع انتقال دانش از طرق و شیوه های مختلف مانند تحت اینترنت(آنلاین و آفلاین)، تحت اینترانت(شبکه های کامپیوتری درون سازمانی)، تحت سیستمهای اندرویدی (موبایل و تبلت)، تحت بسته های آموزشی(لوح های فشرده) و یا بسیاری دیگر از انواع و اشکال مختلف، بسته به گستردگی و میزان تمایل و درک استفاده از تکنولوژی فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف و نیازهای جوامع مطرح می شود.

این تحولات و نفوذ سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب شد تا به راحتی محیط های آموزشی به سوی مجازی شدن سوق یافته و به دنبال آن ارتباطات به منظور آموزش و گسترش دانش به گونه ای فزاینده از طریق رایانه امکان پذیر شود. نیازهای روز افزون مردم و سازمان ها به آموزش، منجر به تحت پوشش قرار گرفتن جمعیت گسترده ای از مردم در بسیاری مناطق حتی مناطق محروم که با عدم دسترسی آنها به مراکز آموزشی معتبر، کمبود منابع اقتصادی، فقدان آموزشگران مجرب و اینچنین مسایلی درگیر هستند نیز با کمک فناوری اطلاعات و روش های جدید آموزش، مخصوصاً آموزش مجازی، شد. (ترجمان ۱۳۹۰)

از دیگر مهمترین کاربردهای این شیوه نوین آموزش که منشاء آن از پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان محسوب می شود، بخشهای مختلفی از اجتماع اعم از شرکتها، صنایع، سازمان ها و موسسات آموزشی را مجذوب خود کرده است. دراین راستا طراحی و برنامه ریزی های متنوع و زیادی صورت گرفته است تا بتوان پاسخگوی تقاضای روزافزون علاقمندان به آموزش و انعطاف پذیری بیشتر در امر آموزش باشد. به طوری که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته(آمریکا و اروپا) رشد گرایش سازمان ها، دانشگاه ها، موسسات آموزشی و حتی مردم به آموزش های الکترونیکی به مراتب بیشتر از آموزش سنتی و یا حضوری می باشد.(اناری نژاد ۱۳۹۱)

در واقع آموزش الکترونیکی که زیر مجموعه ای از آموزش از راه دور می باشد نوعی سازماندهی فرایند یاددهی-یادگیری با درجه انعطاف بالا، فرصت دهی برابر به همگان، از میان برداشتن موانع دسترسی بویژه فواصل جغرافیایی و ایجاد فرصت یادگیری مستقل در همه سطوح می باشد. (بورا ۱۳۹۰)

این آموزش ها به واسطه فن آوری های نوین اطلاعات و ارتباطات بسیار مفید خواهد بود زیرا از طریق ایجاد و توسعه محیط های آموزشی که محدود به زمان و مکان نیستند بسیار مثمرثمر بوده و افراد به هنگام استفاده از آنها تحت تاثیر اطلاعات و تعامل های درون آن قرار می گیرند. از اینرو توسعه زیرساختها و بزرگراه های اطلاعاتی، همچنین رشد و گسترش چشمگیر رایانه های متصل به اینترنت و شبکه های انتقال اطلاعات در سالهای اخیر به نقطه عطفی در بکارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ابعاد مختلف زندگی از جمله آموزش و یادگیری تبدیل شده است.(پاپزن ۱۳۹۰)

این آموزش ها، فرصت یادگیری مادام العمر و پایدار را برای همگان فراهم نموده است. آموزش از راه دور در قرن بیست و یکم به عنوان راهی برای غلبه بر چالشهای موجود، دستاوردهای نوینی را در عرصه های آموزشی به ارمغان آورده و راهی نو را در نظام آموزش گشود. این آموزش ها نه تنها مکمل آموزش های حضوری بوده بلکه فرصت خوبی برای بروز رسانی محتوایی و انعطاف بخشی به روش های یادگیری و یاددهی به ارمغان آورده است. (فرزانه ۱۳۹۲)

نمی توان این تغییرات عظیم پیرامون را نادیده گرفت، نمی توان دنیای در حال تغییر را نادیده گرفت و سرعت این تغییرات روز به روز بیشتر می شود، تکنولوژی های جدید ظهور می کند و اگر سازمان ها با آنها هم سو نشوند معادلات مدیریتی آنها بر هم می ریزد. سیستم های مدیریت نیز باید بتوانند خود را با تغییرات سازگار نموده و به دنبال فضایی با راه حل های بهتر، سریعتر و ارزان تر باشند. در مسیر دستیابی مدیریت تکنولوژیک به اهداف متعالی سازمان نظیر خلق ارزش، عوامل بسیاری نقش دارند و آموزش مخصوصاً به شیوه نوین تکنولوژیک یعنی الکترونیکی به بعنوان یکی از عوامل تاثیرگذار، نقش ویژه ای در افزایش کارایی، اثربخشی و ارتقاء سازمانی دارد.(رودپشتی ۱۳۹۳)

اینکه چه عواملی  بر کاربرد این شیوه آموزشی در سازمان ها و موسسات آموزشی اثرگذار خواهد بود و میزان پذیرش آن بین فراگیران علوم و موضوعات مختلف چقدر می باشد سوال مهمی می باشد که این تحقیق را به طرح این سوال واداشته که چه عواملی بر قصد استفاده از آموزش های الکترونیکی در نظام آموزش های ضمن خدمت کارکنان وزارت نیرو تاثیرگذار می باشند؟

بسیاری از پژوهشگران با بررسی موضوعات و مسایل مربوط به آموزش های مجازی به تاثیر فناوری اطلاعات در حوزه آموزش و دلایل پذیرش تکنولوژی از جانب فراگیران و سازمان های متقاضی بررسی کرده اند ولی هنوز بدلیل کوتاه بودن عمر این تکنولوژی در آموزش جای تحقیق و پژوهش در این حوزه وسیع و نیاز مبرم است.

در این مقاله ابتدا با مفاهیم، تعاریف و تاریخچه آموزش الکترونیکی آشنا شده و سپس به بررسی اهمیت و ضرورت آن اشاره نموده و همچنین در ادامه به مفاهیم، تعاریف و مدل های پذیرش فناوری اطلاعات در این حوزه نیز اشاره خواهد شد و جدیدترین تحقیقات داخلی و خارجی در زمینه آموزش الکترونیکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۲-۲) مفاهیم و تعاریف مرتبط با آموزش الکترونیکی

از زمان ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات و باز شدن پای این نوظهور در حوزه آموزش، محققان از دیدگاه های مختلف به بررسی آثار و تبعات استفاده از آن پرداخته اند. با افزایش هجوم مردم، سازمان ها، دانشگاه ها و مراکز آموزشی به آموزش های از راه دور و شرایط اقتصادی حاکم بر جوامع و نیز بسیاری دلایل دیگر که در این فصل مورد بررسی قرار خواهند گرفت، منجر به مورد توجه قرار گرفتن این فناوری برای پژوهشگران و تحقیقات بسیار در این زمینه شد. در این قسمت ابتدا آموزش الکترونیکی و سپس تاریخچه و در نهایت اهمیت و ضرورت آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۲-۲-۱) آموزش الکترونیکی

 نظام های آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات در فرایند آموزش بشر، جایگاه مهمی پیدا کرده اند. پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات باعث تغییرات بسیاری در زمینه آموزش و یادگیری در مراکز آموزشی دنیا گردید و با ظهور تکنولوژی های نوین و ایجاد مراکز آموزش مجازی، آموزش و یادگیری الکترونیکی جای خود را در این مراکز باز کرد. (فرجی ۱۳۹۰)

این پیشرفتهای سه دهه اخیر در زمینه فن آوری اطلاعات در آموزش، جهان آموزش را به سرعت دچار تغییر نموده و میزان این دگرگونی به حدی هست که صاحبنظران آن را با پدیده هایی همچون انقلاب صنعتی مترادف دانسته اند. اینترنت و به تبع آن آموزش اینترنتی که مشتق شده از فن آوری اطلاعات          می باشد، تحول ژرف و عمیقی در ارتباطات و فرآیند انتقال اطلاعات ایجاد کرده، بطوریکه در حال حاضر افراد یا کارکنان سازمان ها می توانند بدون حضور فیزیکی در مکان خاصی، در محل کار خود با استفاده از کامپیوتر، موبایل، تبلت به آموزش های موردنظر سازمان جامه عمل بپوشانند.(عبدالوند ۱۳۹۱)

البته ناگفته نماند با ورود آموزش الکترونیکی به دنیای آموزش، آموزش سنتی حذف نشده است، بلکه این آموزش با شعار آموزش در هر مکان و هر زمان، مکمل آموزشهای سنتی بوده و زمانی سازمانهای استفاده کننده بهرمندی و اثربخشی آن را لمس خواهد کرد که به مفهوم دقیق آن رسیده باشند. اما آنچه مشهود است با ورود آن در نظام آموزش، عدم حضور فیزیکی در کلاس های آموزشی تبدیل به یک موضوع پذیرفته شده در دنیا شد و انواع مدلهای یادگیری را برای سازمان ها و مردم از منظر اقتصادی در بهترین حالات، سوال برانگیز کرده بود و اساساً چشم انداز یادگیری، سازمان های متقاضی آموزش، سازمان های آموزش دهنده و دانشگاه ها را تغییر داد. (Epignosis-LLC 2014)

۲-۲-۲) آموزش از راه دور

آموزش الکترونیکی ذاتاً یک سیستم بر پایه کامپیوتر می باشد که آموزش در هر زمان و هر مکان را برای فراگیر با نیازهای الکترونیکی تعریف شده فراهم می نماید. امروزه این نوع آموزش در سازمان ها اکثراً از طریق اینترنت اتفاق می افتد، درصورتیکه در گذشته های نه چندان دور، قبل از آموزش های اینترنتی، آموزش الکترونیکی ترکیبی بود یعنی به کامپیوتر متکی ولی به اینترنت نیازی نداشت. مثلاً لوح فشرده[۱]         و همچنین قبل تر از آن بدون نیاز به اینترنت و یا کامپیوتر که آموزش مکاتبه ای نام دارد که حتی یادگیرنده و یاد دهنده هرگز چهره یکدیگر را نمی دیدند. دغدغه همیشگی اساتید به دسترسی به تعداد بیشتری  از یادگیرندگان جهت انتشار بیشتر علم، آموزش های از راه دور مکاتبه ای را به سمت شکل های جدیدتر آن سوق داد. ناگفته نماند در واقع آموزش های الکترونیکی، مجازی، اینترنتی، مکاتبه ای و هر نام دیگری که تابحال برای آنها برگزیده اند، مدلهایی از آموزش از راه دور می باشند که با سرعت پیشرفت تکنولوژی فواصل جغرافیایی تبدیل به پلی شدند که استفاده از آنها به شما احساس بودن در کلاسی را می دهد که در آن تمام چیزهای مورد نیاز ضمن ارتباط با اساتید در کلاسهای آنلاین و یا وبینارها به راحتی مانند محتوای الکترونیکی، ویدئوها، اسلایدها، انواع فایلهای نوشتاری و صوتی و غیره به اشتراک گذاشته    می شود.(Clarke 2008)

۲-۲-۳) محتوای الکترونیکی

با توجه به تنوع ارائه محتوایی مطالب آموزشی در آموزش الکترونیکی، همیشه تاثیرات انواع محتوای آموزشی مورد توجه بوده است. از آنجا که در راستای بهبود ارائه خدمات در سازمان ها نیاز به آموزش های مداوم بیشتر احساس می شود و با توجه به مزایای آموزش الکترونیکی از قبیل گستردگی طیف آموزش گیرندگان و سهولت در اجرای آن با تفاوتهای چشمگیر کاهش هزینه ها در مقایسه با آموزش های سنتی، محتوای الکترونیکی در مقایسه با سایر متعلقات آموزش الکترونیکی، در صدر اهمیت قرار دارد.

محتوای آموزشی می تواند در انواع متنوع متن تنها، متون به همراه تصاویر، اسلایدهای آموزشی، فایل های صوتی اساتید، پادکست ها، محتوای الکترونیکی تولید شده با نرم افزارهای فلش و انیمیشن، فیلم های آموزشی، محتوای تعاملی و یا بسیاری مدل های دیگر که در حال استفاده بوده و یا در آینده ای نه چندان دور با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی به آن اضافه می شوند، باشد.(مجتهدزاده ۱۳۹۰)

[۱] CD

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش الکترونیکی و جایگاه مهارت‌های یادگیرنده الکترونیکی در برنامه درسی دانشگاه‌های مجازی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.