تحقیق آموزش کارکنان و اهمیت و ضرورت آن و اثربخشی آموزشی و شاخص ها و رویکردها و الگوها و عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش کارکنان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آموزش کارکنان و اهمیت و ضرورت آن و  اثربخشی آموزشی و شاخص ها و رویکردها و الگوها  و عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش کارکنان دارای ۸۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۶
۲-۱- تحقیقات انجام شده در ایران    ۷
۲-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۱۳
۲-۳- مبانی نظری آموزش کارکنان    ۱۷
۲-۴- مفهوم شناسی آموزش و آموزش کارکنان    ۱۷
۲-۵- اهمیت و ضرورت آموزش کارکنان    ۱۸
۲-۶- اهداف آموزش نیروی انسانی    ۲۰
۲-۷- اهداف سازمانی:    ۲۱
۲-۸- اهداف کارکنان:    ۲۱
۲-۹- اهداف اجتماعی:    ۲۱
۲-۱۰- مراحل آموزش کارکنان    ۲۳
۲-۱۱- محتوای آموزش کارکنان    ۲۵
۲-۱۲- مفهوم شناسی ارزشیابی آموزشی    ۲۶
۲-۱۳- تاریخچه ارزشیابی    ۲۸
۲- ۱۴- ضرورت ارزشیابی    ۳۱
۲-۱۵- ارزشیابی و برنامه ریزی    ۳۲
۲-۱۶- اثربخشی آموزشی    ۳۲
۲-۱۷- سایر عوامل مؤثر در اثربخشی برنامه‏های آموزشی عبارتند از:    ۳۵
۲- ۱۸- شاخص‏های اثربخشی آموزشی    ۳۵
۲- ۱۹- موانع اثربخشی دوره های آموزشی    ۳۷
۲-۲۰- عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش کارکنان    ۳۸
۲- ۲۱- مهمترین عواملی که برآموزش وبهسازی سازمان مؤثراست عبارتست از :    ۳۹
۲- ۲۲- رویکردهای ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی    ۴۰
۲-۲۳- رویکرد ارزیابی مبتنی بر هدف Goal Based Evaluation    ۴۲
۲- ۲۴- رویکرد فارغ از هدف   Goal Free Evaluation    ۴۴
۲-۲۵- رویکرد ارزشیابی واکنشی  Responsive Evaluation    ۴۶
۲-۲۶- رویکرد سیستمی   Systems Evaluation    ۴۷
۲- ۲۷- رویکرد مرور حرفه ای Professional Evaluation    ۴۸
۲- ۲۸- رویکرد محکمه قضایی quasi-kigal    ۴۹
۲ – ۲۹-  الگوهای ارزیابی اثربخشی آموزش    ۵۰
۲-۳۰- الگوی ارزیابی اثربخشی کرک پاتریک    ۵۲
۲-۳۰-۱- سطح اول : ارزیابی واکنش: (Reaction Evaluation )    ۵۳
۲-۳۰ -۲- سطح دوم :ارزیابی یادگیری :Learning Evaluation    ۵۴
۲-۳۰- ۳-سطح سوم: ارزیابی رفتار:Behavior Evaluation    ۵۶
۲-۳۰- ۴-سطح چهارم :ارزیابی نتایج :      Results Evaluation    ۵۸
۲-۳۱- مدل ارزشیابی اثربخشی سودمندی (ROI)    ۵۹
فهرست منابع و مآخذ    ۶۷

 منابع

سلطانی، ایرج(۱۳۸۰). اثربخشی آموزش در سازمان های صنعتی و تولیدی. ماهنامه تدبیر، شماره ۱۱۹٫

سنگه، پیتر(۱۹۹۶). پنجمین فرمان. ترجمه:کمال هدایت و روشن(۱۳۸۳). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.

سید اکبر میرحسینی و بهروز دری(۱۳۷۸)، روش های ارزشیابی آموزش ، تالیف مارتا. ریوز،( تهران :انتشارات قدیانی، ۱۳۷۸) .

سید جوادین، سیدرضا(۱۳۸۰). برنامه‌ریزی نیروی انسانی. تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

بولا. اچ. اس.(۱۹۹۰). ارزشیابی طرحها و برنامه های آموزشی برای توسعه. ترجمه خدایار ابیلی(۱۳۷۵). تهران: انتشارات موسسه بین المللی روشهای آموزش بزرگسالان.

قهرمانی، محمد(۱۳۸۲). ارزیابی اثربخشی دوره های کارشناسی ارشد پروژه و مدیریت عملیات و بهره برداری. فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره ۱۱٫

قهرمانی،محمد (۱۳۸۷) ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی شرکت برق منطقه ای باختر از دیدگاه دانش آموختگان و مدیران مستقیم آنان و ارائه راهکارهای اصلاحی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی.دوره۱ ,شماره ۱

قهرمانی، محمد(۱۳۸۸). مدیریت آموزش سازمانی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. چاپ اول.ونتلینگ، تیم. برنامه ریزی برای آموزش اثربخش. ترجمه: محمد چیذری(۱۳۷۶). تهران: دانشگاه تربیت مدرس.

صباغیان،زهره(۱۳۷۳).تاثیرآموزش­ضمن­خدمت­برافزایش­مؤفقیت­وکارایی مدیران.فصلنامه مدیریت در آموزش وپرورش، شماره ۱٫

Jones, S. (2007). Social dimension of IT/IS evaluation: Views from the public sector. In: Zahir Irani and Peter Love (Eds.), Evaluating Information Systems: Public and Private Sector,( pp: 236-256). Elsevier.

Swanson Richard A. (2001).”Assessing the financial Benefits of Human Resource development. Peruses Publishing , Cambridge, Massachusetts.

Tannen baum.S.I , Connon – Bowers ,J.A , Salas .E , and Mathieu .J.E. (1993) Factors that influence training effectiveness : A conceptual model and longitudinal   Technical Rep, No 93.

Taylor , Marjorie .” The development of an instrument for assessing the reaction of participants and their supervisors to the effectiveness of workforce programs in the Mississippi Delta ” , Delta State University , Proqust Dissertation and Theses , 2000

Taylor, M. (2000). The development of an instrument for assessing the reaction of participants and their supervisor. Kluwer .Nijhoff

مقدمه:

امروزه پیشرفت و توسعه سازمان ها و مؤسسات در گرو ارتقاء سطح دانش، مهارت و بینش منابع انسانی است. بر همین اساس شاهد هستیم که اغلب مؤسسات و سازمانهای پیشرو بیش از پیش توجه خود را به آموزش و بهسازی منابع انسانی معطوف داشته اند. این مهم اصولاً در قالب برنامه ریزی آموزشی مدون، کوتاه مدت یا دراز مدت به اجرا در می آید. در این راستا، هر برنامه آموزشی از نظر علمی، سه مرحله مستقل و در عین حال مرتبط به هم داراست.

این مراحل عبارتنداز:

الف- برنامه ریزی

ب- اجرا

ج- ارزشیابی(جباری،۱۳۸۱).

در این مقاله مؤلفه ها و ابعاد مختلف ارزیابی اثربخشی آموزش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در ابتدای بحث به تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور پرداخته شده و در ادامه به مبانی نظری آموزش سازمانی ارائه شده است.

 ۲-۱- تحقیقات انجام شده در ایران

ایزدی(۱۳۷۱)تحقیقی را در زمینه”بررسی کارایی و اثربخشی آموزش های ضمن خدمت معلمان مقطع کاردانی رشته آموزش ابتدایی در سطح استان مازندران”با تعیین میزان اثربخشی آموزش های ضمن خدمت انجام داد. نتایج حاصله از این تحقیق نشان داده که آموزش ضمن خدمت باعث افزایش دقت در افراد، میزان همکاری و ارتباط بین معلمان با یکدیگر، با مدیریت مدرسه، با دانش آموزان و اولیاء آنان شده است. بر اساس نتایج این تحقیق مهارت تفکر برای حل مشکلات درسی و غیر درسی دانش آموزان و افزایش در توانایی تدریس معلمان نیز از تاثیرات دیگر این آموزش ها در افراد می باشد.

انصاری(۱۳۷۲) در تحقیقی با عنوان ارزیابی برنامه های آموزشی بانک مرکزی در ارتباط با افزایش مهارتهای شغلی در فاصله سالهای ۱۳۵۷-۱۳۷۰ به این نتیجه رسید که:

آموزش ضمن خدمت در بانک مرکزی در افزایش معلومات مرتبط با کار مؤثر است.

آموزش ضمن خدمت در بانک مرکزی در افزایش سرعت کار مؤثر است.

آموزش ضمن خدمت در بانک مرکزی در افزایش دقت در کار مؤثر است و در نهایت اینکه آموزش ضمن خدمت در بانک مرکزی  موجب افزایش مهارتهای شغلی کارکنان می شود.

بهرام زاده(۱۳۷۴)در تحقیقی به “بررسی اثربخشی آموزش های علمی-کاربردی در مقطع کاردانی در مقطع کاردانی اداری- مالی کارکنان شرکت برق منطقه ای غرب”پرداخته است. نتایج حاصله از استخراج داده ها و نتیجه نهایی هر فرضیه نشان می دهد که تفاوت معناداری بین نظرات کارکنان آموزش دیده و سرپرستان مستقیم آنها راجع به اثربخشی دوره های آموزشی در هر یک از متغییرهای مورد بررسی وجود نداشته است.

بازرگان(۱۳۷۴)در مطالعه ای به بررسی روش های ارزیابی تأثیر دوره های آموزشی ضمن خدمت معلمان پرداخت. در این مقاله الگوی سیپ به عنوان مناسب ترین الگو برای ارزیابی تاثیر دوره های آموزشی معرفی شده است، زیرا بوسیله این الگو ابتدا با استفاده از ارزیابی زمینه می توان به نیازسنجی درباره نیازهای آموزشی پرداخت و بر اساس آن هدف های آموزشی دوره های آموزشی ضمن خدمت را ارزیابی کرد. پس از آن با اطمینان خاطر از مناسب بودن هدف های دوره های آموزشی به ارزیابی تأثیر آنها پرداخت.

محمودی، مرضیه(۱۳۷۷)در تحقیقی که تحت عنوان “بررسی اثربخشی برنامه های آموزش ضمن خدمت کارگران صنعت نفت اهواز از دیدگاه کارگران و سرپرستان در سال ۱۳۷۷″انجام داد به این نتیجه رسیده است که آموزش های ضمن خدمت تغییر مطلوبی در روش انجام کار در کارگران بوجود آورده، نیازهای آموزشی کارگران را از نظر سازمان تأمین نموده و موجب رضایت خاطر و ارتقاء بهره وری کارکنان شده است. همچنین دوره های آموزشی موجب کاهش صدمات و آسیب ها ناشی از کار شده است و در مجموع اثربخشی آموزش های ضمن خدمت را تایید نموده است.

بلادر، فرهاد(۱۳۷۸) تحقیقی تحت عنوان”بررسی تاثیر دوره های آموزش ضمن خدمت مربیان مراکز آموزش کشاورزی درکارایی آنان در سال۱۳۷۸″ انجام داده به این نتیجه رسیده است که توانایی مربیانی که در دوره های آموزش ضمن خدمت شرکت کرده اند در تدریس، آگاهی استفاده از منابع مورد تدریس، اداره کلاس، حل مشکلات درسی و غیر درسی دانش آموزان بیشتر است. و در مجموع اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت را تأیید نموده است.

بابایی(۱۳۷۹)در تحقیقی که تحت عنوان”ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت کارگری شرکت پارس خودرو در سال۱۳۷۹″ انجام داد به این نتیجه رسیده است که آموزش بر بهبود عملکرد شغلی کارکنان تأثیر داشته، بهره وری کارکنان را افزایش داده و در کاهش حوادث و سوانح حین کار و افزایش خشنودی شغلی کارکنان تأثیر داشته و سبب افزایش آمادگی کارکنان در انجام وظایف همراه با مشارکت و همکاری شده است و در کل آموزش های ضمن خدمت اثربخش بوده است.

خلخالی رضا در سال ۱۳۷۹ به ارزیابی جامع آموزشگاهی بر اساس مدل ارزیابی سیپ پرداخته است. در این پژوهش براساس مدل سیپ (زمینه، درونداد، فرایند و برونداد) به ارزیابی جامع مرکز آموزشی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه صنعت نفت محمدآباد پرداخته شده است و برای هر کدام از این حوزه ها عوامل و ملاک های تعیین شده و بر اساس آنها شاخص تعیین گردیده است و سپس به ارزیابی مرکز آموزشی مذکور پرداخته شده است .

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.