تحقیق آناتومی و فیزیولوژی دستگاه تناسلی نر و اسپرم سازی و روش های عقیم سازی در سگ نر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آناتومی و فیزیولوژی دستگاه تناسلی نر و اسپرم سازی و  روش های عقیم سازی در سگ نر دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۱_۲_اناتومی و فیزیولوژی دستگاه تناسلی نر    ۶
۱-۱-۲- نزول بیضه    ۸
۲-۱-۲-مجرای دفران    ۹
۳_۱_۲آلت تناسلی    ۱۰
۴_۱_۲سگ نر    ۱۱
۵_۱_۲ غدد ضمیمه جنسی    ۱۲
۲_۲ اسپرم سازی    ۱۳
۱_۲_۲ فیزیولوژی اسپرم سگ و نحوه آنالیز اسپرم    ۱۴
۲_۲_۲ اسپرم سازی    ۱۵
۳_۲_۲ فاکتور های موثر در کیفیت اسپرم    ۱۷
۱-۳-۲ ریتم های روزانه و فصلی    ۱۷
۲-۳-۲ عملکرد ملاتونین    ۱۸
۳-۳-۲ مکانیسم تولید ملاتونین    ۱۹
۱-۴-۲ روش های عقیم سازی در سگ نر:    ۲۱
۲-۴-۲تعیین زمان مناسب    ۲۲
۳-۴-۲تعیین زمان مناسب عمل جراحی    ۲۲
۴-۴-۲تکنیک های جراحی    ۲۲
۱-۵-۲مزایای عقیم سازی به روش جراحی در سگ نر    ۲۳
۲-۵-۲معایب عقیم سازی به روش جراحی در سگ نر    ۲۳
۱-۶-۲کنترل شیمیایی تولید مثل سگ نر    ۲۴
۲-۶-۲ویژگی های مطلوب عقیم سازی به روش شیمیایی    ۲۵
۳-۶-۲معایب عقیم سازی به روش شیمیایی    ۲۵
۴-۶-۲ویژگی های ماده مناسب برای کنترل اندازه جمعیت و باروری    ۲۵
۵-۶-۲روش های عقیم سازی شیمیایی    ۲۶
۶-۶-۲ پروژسترون ها    ۲۶
۷-۶-۲اندروژن ها    ۲۷
۸-۶-۲آگونیست های GnRH    ۲۷
۹-۶-۲آنتاگونیست های GnRH    ۲۸
۱۰-۶-۲پیشگیری از باروری با استفاده از روش های ایمنی    ۲۸
۱۱-۶-۲تجویز مواد شیمیایی    ۲۸
۱۲-۶-۲ایجاد سدهای فیزیکی- مکانیکی    ۳۰
۱۳-۶-۲سیتوتوکسین های کنژوگه شده    ۳۱
منابع    ۳۲

منابع

کاظمینی حمید رضا ؛ موسوی محمد. آناتومی و فیزیولوژی سگ و گربه. انتشارات تهران ۱۳۸۸٫ صفحات ۱۲۲-۱۱۸٫

کاظمینی حمید رضا ؛ موسوی محمد. آناتومی و فیزیولوژی سگ و گربه. انتشارات تهران ۱۳۸۸٫ صفحات ۱۲۲-۱۱۸٫

معافی علی. راهنمای تولید مثل در سگ. انتشارات تهران، پرتو واقعه ۱۳۸۶٫ صفحات ۱۶۲-۱۶۱،
۷۳-۷۱٫

بنی آدم علی. اصول مراقبت های جراحی در دام های کوچک. انتشارات دانشگاه اهواز.۱۳۸۶٫ صفحه ۳۸۹، ۳۹۳، ۳۹۴٫

فرزانه نیما؛ فرهودی مقدم مهران؛ هورشتی پرویز. باروری و مامایی سگ. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد ۱۳۸۰٫ صفحات ۳۲-۱۱، ۲۶۰-۲۵۵، ۳۰۶-۳۰۵، ۳۰۹٫

مرجانی مهدی. جراحی گوشتخواران. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ۱۳۸۵٫ صفحات
۱۹۱-۱۸۹٫

مقیسه اصغر. تولید مثل بالینی سگ و گربه. انتشارات دانشگاه شیراز۱۳۹۰٫ صفحات ۶۶-۶۳، ۷۳-۶۹٫

Jana K, and Samanta PK. (2007) Sterilization of male stray dogs with a single intratesticularinjection of calcium chloride: a dose dependent study. Contraception; 75:390-400.

Jana K, and Samanta PK. (2011). Clinical evaluation of non- surgical sterilization of male cats with single intra-testicular injection of calcium chloride, Jana and Samanta BMC veterinary research; 7:39.

Dixit VP, Lohiya NK, Arya M, Agrawal M. (1975) The effects of chemical occlusionof vas deferens on the testicular function of dog: a reliminary tudy.Acta Euro Fertil; 6:348-353.

Reiter RJ, Hester RJ. Interrelationships of the pineal gland, the superior cervical ganglia and the photoperiod in the regulation of the endocrine systems of hamsters. Endocrinology 1966; 79:1168–۱۱۷۰٫

Reiter RJ. Comparative physiology: pineal gland. Ann Rev Physiol 1973; 35:305–۳۲۵٫

Reiter RJ. Melatonin: the chemical expression of darkness. Mol Cell Endocrinol 1991; 79:C153–C158.

Reiter RJ. Pineal control of seasonal reproductive rhythm in male golden hamsters exposed to natural daylight and temperature. Endocrinology 1973; 92:423–۴۳۰٫

Reiter RJ. Reproductive involution in male hamsters exposed to naturally increasing daylengths after the winter solstice. Proc Soc Exp Biol Med 1980; 163:264–۲۶۶٫

Reiter RJ. The melatonin rhythm: both a clock and calendar. Experientia 1993; 49:654–۶۶۴٫

Reiter RJ. The pineal and its hormones in the control of reproduction in mammals. Endocr Rev 1980; 1:109–۱۳۱٫

Reppert SM. Melatonin receptors: molecular biology of a new family of G protein-coupled receptors. J Biol Rhythms 1997; 12:528–۵۳۱٫

Wagner GC, Johnston JD, Clarke IJ, Lincoln GA, Hazlerigg DG. Redefining the limits of daylength responsiveness in a seasonal mammal. Endocrinology 2008; 149:32–۳۹٫

مقدمه

در این مقاله مروری کوتاهی بر مباحث آناتومی و فیزیولوژی دستگاه تناسلی نر می شود و در ادامه آنها روش های مختلف عقیم سازی سگ نر و مزایا و معایب آنها آورده می شود.

۱_۲_اناتومی و فیزیولوژی دستگاه تناسلی نر

بخش های دستگاه تناسلی نر به قرار زیر است :

-بیضه ها

– اپیدیدیم

– مجرای دفران ، همچنین وازدفران نیز نامیده می شوند.

-میزراه

-آلت تناسلی(قضیب)

-غدد پروستات که یک غده ضمیمه جنسی است.

– غده پیازی – میزراهی ، غده ضمیمه جنسی دیگری است که تنها در گربه های نر دیده می شود.

– تولید اسپرماتوزوا(اسپرم) توسط فرایند اسپرماتوژنر رخ می دهد، این سلول ها با تخمک آزاد شده توسط جنس ماده لقاح میابند .

– تولید مایعی جهت انتقال اسپرم از بیضه به مجرای تناسلی ماده و حفظ حیات ان.

– ترشح هورمون تستسترون که اسپرماتوژنر را تحت تاثیر قرار می دهد . همچنین تکامل صفات
ثانویه ی جنسی و الگو های رفتاری نر از دیگر اثرات این هورمون است.

یک جفت بیضه وجود دارد که در حیوانات بالغ در خارج از حفره ی بدنی درون کیسه بیضه قرار دارند

اسکروتوم کیسه ای است که از پوست نسبتا بدون مو و غالبا رنگی و پیگمنتانه تشکیل شده است .

پدیده ی اسپرماتوژنر (تولید اسپرم) عمدتا در درجه حرارت های زیر درجه حرارت مرکزی بدن رخ می دهد . به این دلیل بیضه ها در خارج از محوطه بدنی و در محیط خنک بیرون قرار گرفته اند. در سگ ها اسکروتوم بین اندام های حرکتی خلفی قرار گرفته است و در گربه به ناحیه پرینه متصل می باشد و پایین تر از مقعد قرار دارد. در قسمت داخل ، این کیسه به دو بخش تقسیم می شود که هر بخش حاوی یک بیضه است. بیضه چپ اغلب کمی پایین تر از بیضه ی راست آویزان شده است. در میان دیواره اسکروتوم عضله دارتوس قرار گرفته است. در هوای سرد این عضله منقبض شده و پوست اسکروتوم را ضخیم تر می نماید و دمای بیضه ها را بالا تر می برد.  در آب و هوای گرم ، عضله شل شده و اسکروتوم نازک تر می شود و بنابراین بیضه ها خنک تر می شوند (کاظمی و موسوی،۱۳۸۸).

بنابراین درجه حرارت ثابتی برای فرایند اسپرماتوژنز فراهم می شود. هر بیضه یک ساختمان بیضی شکل است که در یک لایه مضاعف از صفاق به نام تونیکا واژینالیس پیچیده شده اند. بافت بیضه ها از تعداد زیادی لوله های ته بسته به نام لوله های سمینی فر تشکیل شده است که توسط دو نوع سلول مفروش شده اند:

۱-سلول های اسپرماتوژنیک: این سلول ها در طی تقسیم میوز و تقسیم و تمایز پیدا می کند و اسپرم های نابالغ یا استروماتید ها را تولید می نمایند. هر اسپروماتید دارای کروموزوم های هاپلویید می باشند.

۲-سلول های سرتولی: این سلول ها استروژن و مواد غذایی مورد نیاز جهت ادامه حیات اسپرم را فراهم و ترشح می نمایند.

در میان توبول ها ، سلول های لیدیگ یا سلول های بینابینی قرار گرفته اند. این سلول ها تستسترون ترشح میکنند و تحت کنترل هورمون تحریک کننده سلول های بینابینی (LH) می باشد که توسط هیپوفیز قدامی ترشح می شود.

توبول های پیچیده سمینی فر عمده بافت بیضه را تشکیل داده اند و سر انجام به یک دیگر متصل می شوند و تشکیل مجاری کمی بزرگتر را به نام مجاری برون بر را می دهند. این مجاری به داخل اپیدیدیم تخلیه می شوند. اپیدیدیم در طول لبه پشتی شکمی بیضه قرار گرفته است. قسمت خلفی اپیدیدیم یا ناحیه دم اپیدیدیم، به انتهای خلفی بیضه متصل شده است و در این جا است که درجه حرارت بیضه در کمترین میزان قرار دارد.

در این ناحیه اسپرم ذخیره و بالغ می شود و برای لقاح آماده می شود. خونرسانی به بیضه از طریق سرخرگ بیضوی صورت می گیرد.این سرخرگ، ائورت پشتی را در ناحیه شکمی ترک می نماید و نسبت به سرخرگ کلیوی ، وضعیت خلفی دارد. با ورود این سرخرگ به اسکروتوم ، سرخرگ بیضوی در امتداد اپیدیدیم طی مسیر می کند و سپس منشعب می گردد و تشکیل شبکه پیچک مانند را می دهد. این شبکه ،شبکه مویرگی را ایجاد می نماید که باعث می شود قبل از ورود خون به بافت بیضوی، دمای ان کاهش یابد و خنک شود.(کاظمی و موسوی،۱۳۸۸)

۱-۱-۲- نزول بیضه

در مراحل جنینی، غدد جنسی تمایز نیافته در داخل شکم و نزدیک کلیه ها تشکیل می شوند. در جنس نر، در اتصال به گناد ها، بیضه ها بافت هایی تشکیل می شود که گوبرناکولوم نامیده می شود و انتهای خلفی هر بیضه و به سمت قسمت داخلی کیسه اسکروتوم کشیده می شود. و دراواخر آبستنی، بیضه ها با انقباض گوبرناکولوم به سمت خلف کشیده می شود و از میان حفره ی شکمی خارج می شود. بیضه ها از طریق کانال مغابنی به خارج از محوطه ی شکمی منتقل می شود. کانال مغابنی، مجرایی در میان رشته های عضله مورب خارجی شکمی در ناحیه رانی یا مغابنی است.گوبرناکولوم به همراه بیضه ها و رگ های خونی آن، مجرای دفران و اعصاب از میان کانال مغابنی به داخل اسکروتوم کشیده می شوند و در یک چین مضاعف از صفاق به نام تونیکا واژینالیس پیچیده می شوند. بیضه ها نزول خود را به داخل اسکروتوم در اوایل دوره ی نوزادی اغاز می نمایند و باید در توله ها، در سن ۱۲ هفتگی در بچه گربه ها در ۱۰ تا-۱۲ هفتگی در داخل اسکروتوم قابل ملامسه باشند. نقص در نزول بیضه ها، نهان بیضگی نام دارد. در این حآلت بیضه ها ممکن است در محوطه شکمی یا در میان کانال مغابنی باقی بمانند.(کاظمی و موسوی،۱۳۸۸)

 ۲-۱-۲-مجرای دفران

اپیدیدیم به صورت مجرایی در داخل بیضه ادامه پیدا می کند مجرای وازدفران نامیده می شود. این مجرا از اسکروتوم به داخل حفره شکمی و از طریق کانال مغابنی همراه با طناب بیضوی عبور می نماید. طناب بیضوی در تونیکا واژینالیس پیچیده شده است و همچنین در بردارنده سرخرگ و سیاهرگ بیضوی و اعصاب بیضوی می باشد. در میان طناب بیضوی قطعه ای عضلانی با منشا عضله مورب داخلی شکم به نام عضله کرمستر وجود دارد. انقباض این عضله بیضه ها را بالا می کشد و در پاسخ به سرما بیضه ها را به بدن نزدیک می سازد و به کمک عضله مستقیم شکمی حفظ درجه حرارت بیضه ها کمک می کند. در زمان انزال،اسپرم های تولید شده در مجاری سمینی فر در طول اپیدیدیم و مجرای دفران به جلو رانده می شود که سپس به میزراه متصل می شوند.در این ناحیه اتصال دیواره های مجاری دفران ضخیم و غده ای می شود.کل این ناحیه توسط غدد پروستات احاطه می شوند.(کاظمی و موسوی،۱۳۸۸)

 ۳_۱_۲آلت تناسلی

اعمال آلت تناسلی به شرح زیر است:

-هدایت اسپرم و مایعات از بیضه ها به داخل مجرای تناسلی ماده در حین جفتگیری

-هدایت ادرار از مثانه به محیط بیرون از طریق میزراه

میزراه از میان مرکز آلت تناسلی عبور می کند و از مثانه تا نوک آلت تناسلی کشیده می شود. این قسمت میان دستگاه تناسلی و ادراری مشترک است. آلت تناسلی سگ و گربه از نظر اناتومیکی متفاوتند.  .(کاظمی و موسوی،۱۳۸۸)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.