تحقیق آناتومی و فیزیولوژی قلب و آریتمیهای قلبی و بیهوشی و طبقه بندی داروهای آرامبخش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آناتومی و فیزیولوژی قلب و آریتمیهای قلبی و بیهوشی و طبقه بندی داروهای آرامبخش دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- آناتومی قلب    ۵
۲-۲- جریان خون در سیستم قلبی – عروقی    ۷
۲-۳- فیزیولوژی قلب    ۸
۲-۴- بافت شناسی قلب    ۹
۲- ۵- خصوصیات عضله قلب    ۱۰
۲- ۶- فعالیت الکتریکی قلب    ۱۰
۲-۷- سیستم هدایتی قلب:    ۱۱
۲-۷-۱-گره سینوسی دهلیزی    ۱۲
۲-۷-۲-گره دهلیزی بطنی    ۱۳
۲-۷-۳- دسته های هیس    ۱۴
۲-۸- دپولاریزاسیون و رپولاریزاسیون سلول قلب    ۱۵
۲-۹- اشتقاقهای الکتروکاردیوگراف:    ۱۶
۲-۹-۱- انواع اشتقاق ها    ۱۷
۲-۹-۲- الکتروکاردیوگرام طبیعی    ۱۷
۲-۹-۳- امواج الکتروکاردیوگرام    ۱۸
۲-۱۰- کنترل عصبی قلب    ۱۹
۲-۱۱- آریتمیهای قلبی:    ۲۰
۲-۱۱-۱- نشانه ها و علایم آریتمی ها:    ۲۱
۲-۱۱-۱-۱- انواع برادیکاردیا:    ۲۱
۲-۱۱-۱-۲- انواع تاکیکاردیا:    ۲۲
۲-۱۱-۲- درمان آریتمیها    ۲۵
۲-۱۱-۳- پیشگیری از آریتمیها    ۲۶
۲-۱۲- بیهوشی:    ۲۶
۲-۱۲-۱- آماده کردن برای بیهوشی    ۲۶
۲-۱۲-۲- بیهوشی عمومی    ۲۷
۲-۱۳- داروهای پیش بیهوشی    ۲۷
۲-۱۴- داروهای آرامبخش    ۲۸
۲-۱۵- طبقه بندی داروهای آرامبخش:    ۲۸
۲-۱۵-۱- فنوتیازین ها:    ۲۹
۲-۱۵-۱-۱-آسپرومازین    ۲۹
۲-۱۵-۱-۲- اثر آسپرومازین بر سیستم قلبی- عروقی    ۲۹
۲-۱۵-۱-۳- اثر آسپرومازین بر سیستم اعصاب مرکزی    ۳۰
۲-۱۵-۲- زایلازین هیدروکلراید:    ۳۰
۲-۱۵-۲-۱- اثر زایلازین بر سیستم قلبی- عروقی    ۳۱
۲-۱۵-۲-۲- اثر زایلازین بر سیستم اعصاب مرکزی    ۳۱
۲-۱۵-۳- اپینفرین:    ۳۲
۲-۱۵-۳-۱- گیرندههای اپینفرین    ۳۲
۲-۱۵-۳-۲- اثرات قلبی و عروقی اپینفرین    ۳۳
۲-۱۶- پروپوفول    ۳۴
فهرست منابع و مآخذ    ۳۶

منابع

رجحان، محمد صادق ( ۱۳۶۳ ): بافت شناسی آزمایشگاهی و اطلس بافت شناسی رنگی – چاپ هفتم – انتشارات سهامی چهر.

امری، علی اکبر، (۱۳۴۶): بافت شناسی دامپزشکی – جلد دوم – انتشارات دانشگاه تهران صفحه، ۱۹۱- ۱۸۸٫

قارونی، منوچهر (۱۳۶۵): اطلس الکتروکاردیوگرافی با بررسی نکات تشخیصی و درمانی – چاپ دوم – انتشارات شرکت سهامی هفده شهریور.

erne R.M and Levy M.N, (1992): Cardiovascular Physiology Seventh Edition. St. Louis. MO: Mosby-Year Book.4th ed. Inc, 71.

Marieb and Elaine and Hoehn K, (1994): Human Anatomy and Physiology.9 8th ed; San Francisco, CA: Pearson Education.

Katja Hoehn (Author) ›Visit Amazon’s Katja Hoehn PageFind all the books, read about the author, and more.

Geselowitz D.B, (1989): On the theory of the electrocardiogram. Proc IEEE. 77: (6), 857-876.

James T. N, (1961): Anatomy  of  the  human  sinus  node. Anat. Rec.  ۱۴۱:  ۱۰۹-۱۳۹٫

James T. N, (1962): Anatomy of the sinus node of the dog. Anat. Rec. 143: 251-265.

James T. N, (1964): Anatomy of  the AV node of  the dog. Anat. Rec. 148: 15-27.

James T. N, (1965): Anatomy  of  the  sinus  node, AV node  and os  cordis of  the beef heart. Anat. Rec. 153: (4), 361-372.

James T. N, (1967):  Anatomy  of  the  cardiac  conduction  system  in  the  rabbit. Circulation Research. 20: (6), 638-648.

James T. N, (1977): The sinus node. Am. J. Cardiol. 40: 965-972.

Swenson M.J, (1993): Dukes Physiology of Domestic Animals. 11th ed. Comstock University PressIthaca. 105-106.

Einthoven W, (1895): Die galvanometrische, Registrirung des menschlichen elektrokardiogramms, zugleich eine Beurtheilung der Anwendung des  Capillar-Elecktrometers in der Physiologie. Arch Ges Physiol. 99: 472-480

Junqueira L.C, (1986): Basic Histology. Longe medical publications, 255-270.

Deroth L, (1980): Electrocardiographic parameter in the normal lacting Holstein Cow, Can Vet J. 21: (10), 271- 277.

Nabipour A, (2004): Anatomy and histology of the atrioventricular node in the heart of guinea pig (Cavia percellus). J Vet Res. 5: 204-209.

Nabipour A, Khanzadi S and Moradi G.H, (2000): Anatomy of the sinu atrial node in the heart of goat (Capra hircus). J Fac Med. Tehran Univ. 55: (2), 93-96.

Nabipour A, Khanzadi S and Banihassan M, (2002): Anatomy and histology of the atrioventricular bundle in the heart of goats (Capra hircus). J Ani Res. 2: (22), 155-160.

۲-۱- آناتومی قلب

قلب یک عضو عضلانی میباشد که شامل چهار بخش است: دو قسمت در بالا (دهلیز­ها) و دو قسمت در پایین (بطن­ها). بیشتر کار اصلی این پمپ  انتقال خون غنی از اکسیژن به کل بدن می­باشد. میانگین ضربان قلب انسان در طول یک روز صد هزار ضربه می­باشد (Berne et al., 1992).

قلب شامل دو پمپ سری است که از طریق لوله­ های سری خون را به کل بدن ارسال می­کند و در نهایت به این پمپ برمی­گردد. یکی از پمپ­ها، مواد زاید آن مثل دی اکسید کربن به ریه­ها می-فرستد و دیگری خون را به بقیه بدن برای غذا‌ رسانی پمپ می‌کند. در نهایت خون به قلب بر می‌گردد و این روند تکرار می‌شود. هر پمپ در قلب از دو حفره تشکیل شده است که شامل دهلیز و بطن می­باشد. دهلیز کوچکترین این حفره­ها است و به علت اندازه کوچکش در مقایسه با بطن کمتر­ین همکاری در گردش خون دارد. عمل عمده دهلیز، دریافت خون برگشتی (خون سیاهرگی) از کل بدن و انتقال آن به بطن است  (Berne et al., 1992)(شکل ۲-۱).

دهلیز چپ در ناحیه بالا قسمت چپ قلب قرار دارد و بیشترین قسمت پایه قلب را تشکیل می-دهد. در طی یک چرخه نرمال فعالیت قلب، دهلیز چپ خون حاوی اکسیژن را از طریق ۴ سیاهرگ ششی دریافت می­کند. عبور خون از دهلیز چپ به بطن چپ از طریق دریچه میترال[۱] صورت می-گیرد (Marieb and Elaine, 1944).

دهلیز راست در ناحیه بالا قسمت راست قلب قرار دارد. در طی یک چرخه نرمال فعالیت قلب، دهلیز راست خون کم اکسیژن را از سیاهرگ کرونر و اجوف بالایی و پایینی[۲] دریافت می­کند. جداره بالایی و پایینی دهلیز راست کاملاً با هم متفاوت هستند. طوری که دیواره پایینی حالت نرم و دیواره بالایی دهلیز راست سفت میباشد که به این حالت سفتی جداره دهلیز راست گویند (Marieb and Elaine, 1944). نقش و آناتومی بطن­ها شامل، بطن راست در ناحیه پایین قسمت راست قلب قرار دارد و بخش بیشتری از ناحیه سطحی قلب را تشکیل می­دهد. قسمت کناری بطن راست شامل یکسری فیبرهای عضلانی بنام ترابکولا کارنیا[۳] می­باشد. در طی یک چرخه نرمال فعالیت قلب، بطن راست خون بدون اکسیژن را از طریق ارتباطی که با بطن چپ دارد، دریافت می-کند. در طی این مراحل دریچه ریوی بسته می­شود و از طرف مقابل دریچه سه لتی[۴] باز می­شود و خون بطور کامل وارد هر دو بطن خواهد شد (Berne et al., 1992).

بطن چپ در ناحیه پایین قسمت چپ قلب قرار دارد و قسمت نوک قلب را تشکل می­دهد. در طی یک چرخه نرمال فعالیت قلب، بطن چپ خون حاوی اکسیژن را از طریق دریچه میترال از دهلیز چپ دریافت می­کند. بسته شدن دریچه میترال مانع از برگشت خون به طرف دهلیز چپ خواهد شد (Marieb and Elaine, 1944).

 ۲-۲- جریان خون در سیستم قلبی – عروقی

طی یک سیکل طبیعی قلب خون غنی از اکسیژن در داخل بدن وارد دهلیز راست می­شود. خون موجود در دهلیز راست به داخل بطن راست تخلیه می­گردد. و سپس خون از بطن راست به داخل ریه پمپ خواهد شد. خون حاوی اکسیژن در داخل ریه از طریق سیاهرگ ششی وارد دهلیز چپ خواهد شد. سپس خون موجود در دهلیز چپ به داخل بطن چپ تخلیه می­شود. بطن چپ خون را به تمام اندام بدن پمپ می­کند (Berne et al., 1992). از سیاهرگ­های مهم قلب شامل، سیاهرگ اجوف بالایی بعنوان یکی از مهمترین سیاهرگ­های اصلی قلب می­باشد که خون بدون اکسیژن را به قلب بر می­گرداند (شکل ۲-۲). بیشتر سیاهرگ­های ناحیه سر وارد سیاهرگ اجوف بالایی خواهند شد و خون در نهایت به دهلیز راست تخلیه می­شود. سیاهرگ اجوف پایینی مثل قسمت بالایی خون بدون اکسیژن را به قلب باز می­گرداند. بیشتر سیاهرگ­­های ناحیه پا و قسمت پایینی بدن وارد سیاهرگ اجوف پایینی خواهند شد (Berne et al., 1992).

۲-۳- فیزیولوژی قلب

قلب دارای ۴ حفره است که دو حفره بالایی را دهلیز و دو حفره پایینی را بطن می­نامند. دهلیز دارای دیواره نازک بوده و پمپهای با فشار پایینی هستند که خون را از سیاهرگ­های گردش خون دریافت می­کنند. درقسمت بالای دهلیز راست گروهی از سلولها قرار دارند که به عنوان پیشاهنگ قلب عمل می­کنند. در این سلول­ها از طریق تغییرات پیچیده غلظت یونها از عرض غشاهای سلولی یک پتانسیل خارج سلولی ایجاد می­شود که سلولهای کناری را تحریک کرده و این تحریک (فعالیت الکتریکی) از طریق سلول به سلول به تمام بافت قلب انتشار پیدا می­کند. با توجه به اینکه بدن بطور کامل یک مقاومت متوسط در نظر گرفته می­شود و پتانسیل الکتریکی ایجاد شده تمایل به سطح بدن دارد این پتانسیل تولید شده قابل ثبت از سطح بدن است .(Geselowitz, 1989)

بنابراین پتانسیل‌های پیشاهنگی که توسط توده­های بافتی کوچک ایجاد می­شوند در الکتروکاردیوگرام (ECG[1]) دیده نمی­شوند. موجP  اولین موجECG  است که دیده می­شود و نشان-دهنده فعالیت دهلیزها است. به دنبال موج P یک قطعه نسبتاً ایزوالکتریک وجود دارد. تحریک بطنها باعث انقباض آنها شده و نیروی عمده لازم برای گردش خون به ارگان­های بدن را تامین می-کنند. این موج بزرگی که مشاهده می­شود دارای چندین جزء است. انحراف ابتدایی به سمت پایین را موج Q  می­نامند. انحراف ابتدایی به سمت بالا را موج R می­نامند. انحراف به سمت پایین را موج S می­نامند. تمایل و جهت حضور واقعی این سه جزء به موقعیت لیدها در سطح بدن و همچنین اختلالاتی که ممکن است وجود داشته باشند بستگی دارند. درحالت عمومی شکل موج بطنی بزرگ را صرف نظر از چگونگی تشکیل آن، کمپلکس QRS می­گویند. به دنبال کمپلکس QRS یک قطعه کوتاه نسبی ایزوالکتریک وجود دارد که بعد از این قطعه کوتاه بطن‌ها به حالت استراحت خود بر می­گردند و موج رپولاریزاسیون در یک سیگنال کم فرکانس که موج T نامیده می­شود مشاهده می­گردد در تعدادی از افراد یک برآمدگی کوچک در انتها و بعد از تمام شدن موج T اتفاق می­افتد که آنرا موج U می­نامند. مبداء این موج هنوز کاملاً مشخص نیست از کجا سرچشمه می­گیرد ولی مشخص شده است که موج U یک پتانسیل دپولاریزاسیون[۲] است.

۲-۴- بافت شناسی قلب

دیواره قلب متشکل از سه لایه است، لایه داخلی یا اندوکارد[۳]، قسمت میانی یا میوکارد۳ و لایه خارجی یا پریکارد۴و یک لایه زیر اندوکاردی حاوی سیاهرگ­ها، اعصاب و شاخه­هایی از دستگاه هدایت کننده ایمپالس (سلولهای پورکینژ۵) است (شکل ۲-۳).

میوکارد، یعنی ضخیم ترین لایه قلب، متشکل از سلولهای ماهیچه­ای قلب است. در محلی که سلولهای ماهیچه­ای بهم متصل می­شوند نوار ضخیمی بنام صفحه پلکانی قرار دارد که آن را خطوط پلکانی ابرت۶  نیز می­نامند. سلولهای ماهیچه­ای قلب با توجه به وظیفه­ای که برعهده دارند به دو گروه تقسیم می­شوند شامل، سلولهای انقباضی و سلولهای تولید و هدایت کننده ایمپالس که سیگنالهای الکتریکی قلب را تولید کرده و انتقال می­دهند و باعث ایجاد ضربان قلب می­شوند (رجحان، ۱۳۶۳).

[۱]– Electocardiogram (ECG)

۱- Depolarization

۲- Endocardium

۳– Myocradium

۴– Pericardium

۵– Purkinje cell

۶– Stepped lines abrt

Bicuspid (Mitral) valve -1

۲- Superior and Inferior vena cava

۱- Trabeculae Carneae

۲- Tricuspid valve

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آناتومی عروق، نحوه دسترسی به سیستم عروقی بدن، تزریقات وریدی و اقدامات پرستاری در رگ گیری و فلبیت و اقدامات پرستاری آن
  • تحقیق آناتومی و فیزیولوژی کلیه ، نارسایی کلیه، انتخاب های درمانی در بیماران با نارسایی مزمن کلیه و ارتباط همودیالیز و درد کانولاسیون
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.