تحقیق آناتومی و فیزیولوژی پستان و سرطان پستان و ژنتیک سرطان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آناتومی و فیزیولوژی پستان و سرطان پستان و ژنتیک سرطان  دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱: آناتومی و فیزیولوژی پستان    ۳
۲-۱-۱: ساختار و عملکرد پستان    ۳
۲-۱-۲: گردش خون پستان    ۴
۲-۱-۳: تخلیه لنفاوی پستان    ۵
۲-۱-۴: عصب رسانی پستان:    ۵
۲-۱-۵: ناهنجاری‌های پستان    ۵
۲-۱-۶: بیماری‌های خوش خیم پستان    ۵
۲-۲: سرطان پستان    ۶
۲-۲-۱: شیوع سرطان پستان در جهان و ایران    ۶
۲-۲-۲: کلیت سرطان پستان    ۷
۲-۲-۳: سرطان درجا یا غیرتهاجمی    ۷
۲-۲-۴: سرطان مهاجم پستان    ۸
۲-۲-۵: علل ایجاد سرطان پستان    ۱۰
۲-۲-۶: علائم سرطان پستان    ۱۲
۲-۲-۷: تشخیص سرطان پستان    ۱۳
۲-۲-۸: رده بندی سرطان پستان    ۱۵
۲-۲-۹: درمان سرطان پستان    ۱۷
۲-۲-۱۰: سرطان عود کننده پستان    ۲۰
۲-۲-۱۱: سرطان پستان در مردان    ۲۰
۲-۳: ژنتیک سرطان    ۲۱
۲-۳-۱:سرطان    ۲۱
۲-۳-۲: انکوژن‌ها    ۲۲
۲-۳-۳: ژنهای سرکوب کننده تومور    ۲۵
۲-۳-۴: اختلالات تنظیم چرخهی سلولی در سرطان    ۲۵
۲-۳-۵: P53 محافظ ژنوم    ۲۷
۲-۳-۶: نقش BRCA1/2    ۲۷
۲-۳-۷: نقص در ماشین ترمیم    ۲۸
۲-۳-۸: توانایی تحریک رگزایی و متاستاز تومورهای بدخیم    ۲۸
۲-۳-۹: بررسی مارکرها در خون افراد مبتلا به سرطان پستان    ۲۸
۲-۴: آنتی ژنهای سرطانی- بیضه ایی    ۲۹
۲-۴-۱: کلاسه بندی ژنهای سرطانی-بیضه ای    ۳۰
۲-۴-۲:تنظیم بیان آنتی ژنهای سرطانی – بیضه ایی    ۳۱
۲-۴-۳: عملکرد ژنهای سرطانی-بیضه ای    ۳۱
۲-۴-۴: ایمونوژنیسیته آنتی ژنهای سرطانی- بیضه ایی    ۳۱
۲-۴-۵: ژنهای مورد بررسی: ARMC3, TPTE, TTK    ۳۲
۲-۵: مبانی تئوریک در  Real-Time PCR    ۳۴
۲-۵-۱٫ کنترل داخلی :    ۳۵
References:    ۳۷

منابع

Obedian E, Fischer DB, Haffty BG. Second malignancies after treatment of early-stage breast cancer: lumpectomy and radiation therapy versus mastectomy. J Clin Oncol. 2000;18(12):2406-12. Epub 2000/06/16.

Harmer V. Breast Cancer Nursing Care and Management. Second ed: Blackwell Publishing Ltd; 2011. 9 p.

Kaufmann M. Management of Breast Diseases: Springer-Verlag Berlin Heidelberg; 2009.

DeSantis C ea. Breast cancer statistics, 2011. CA Cancer J Clin. 2011;61(6):409-18.

Wooster R WBL. Breast and Ovarian Cancer New Engl J Medicine. 2003;348:2339–۴۷٫

Therapy. MMoDa. Breast Disorders: Breast Cancer. Retrieved 2008-02-05. 2003.

Society AC. Cancer Facts & Figures 2007. Retrieved 2007-04-26. 2007.

Giordano SH CD, et al. Breast carcinoma in men: a population-based study. Cancer. 2004;101(1):51-7.

Behjati F AM, et al. Prognnostic value of chromosome 1 and 8 copy number in invasive ductal breast carcinoma among Iranian woman: An interphase FISH analysis. Pathol Oncol  Res. 2005;11:157-63.

ACS.2005. Society AC. Cancer Facts & Figures 2007. Retrieved 2007-04-26. 2007.

Welch HG WS, Schwartz LM The sea of uncertainty surrounding ductal carcinoma in situ–the price of screening mammography. Natl Cancer Inst. 2008;100(4):228-9.

Kelly TA KJ, et al. Axillary lymph node metastases in patients with a final diagnosis of ductal carcinoma in situ. American Journal of Surgery. 2003;186(4):368-70.

Hunt K, Robb L, Strom A, Mendelsohn j. Breast Cancer. Second ed: Springer Sience + Business Media LLC; 2008.

Lacroix M. Significance, detection and markers of disseminated breast cancer cells. Endocrine-related Cancer. 2006;13(4):1033-67.

Hassey Dow K. Pocket guide to breast cancer. Third ed: Jones and Bartlett Publishers, Inc; 2006.

 آناتومی و فیزیولوژی پستان

۲-۱-۱: ساختار و عملکرد پستان

پستان از بافت غده ای و مجرایی، همراه با بافت فیبری تشکیل شده است که لوب‌های پستان را به همدیگر متصل می‌کند. این جفت غده پستانی بین دومین تا ششمین دنده، روی عضله پستانی بزرگ که از جناغ تا خط وسط زیر بغل کشیده می‌شود، قرار گرفته اند. هرکدام از پستان‌ها از ۱۲ تا۲۰ لوب مخروطی شکل تشکیل شده است. این غده از هنگام بلوغ تا مرگ دستخوش یکسری تغییرات ثابت فیزیکی و فیزیولوژیک می‌شود این تغییرات بیشتر مربوط به دوره‌های قاعدگی، حاملگی و یائسگی می‌باشد. اهمیت بیماریهای پستان در جوامع با افزایش روزافزون موارد ابتلا به سرطان پستان افزایش می‌یابد(۱۶, ۱۷).

بافت عروقی و همبندی پستان از مزانشیم مشتق می‌شوند که مسئول نگهداری و حمایت پستان بوده که از به هم پیوستن فاشیای پکتورالیس عمقی،و فاشیای عضله سراتوس بوجود آمده و در بین بافتهای چربی و لوبولهای پستانی تا پوست امتداد یافته و به آن لیگامان کوپر گفته می شود و درگیری آن در سرطان های پستان مسئول تغییر شکل ظاهری پوست (نظیر فرورفتگی یا پوست پرتقالی شدن ) است(۱۸).

اولین نشانه‌های غده‌های پستانی به صورت ضخیم شدن نوار مانندی از اپیدرم می‌باشد که خط پستانی[۱] یا ستیغ پستانی[۲] نامیده می شود. این خط در رویان هفت هفته ای، در هر طرف بدن از قاعده اندام فوقانی تا ناحیه اندام تحتانی کشیده می‌شود. البته بخش عمده ای از خط پستانی مدت کمی پس از تشکیل ناپدید می‌شود، ولی بخش کوچکی در ناحیه قفسه سینه باقی می‌ماند و به مزانشیم زیرین نفوذ می‌کند. در اواخر زندگی جنین، شاخه‌های اپی تلیالی، مجرا دارا می‌شوند و مجاری  شیربر را تشکیل می‌دهند. مجاری  شیربر  به حفره اپی تلیال کوچک نوک پستانی باز می‌شوند، مدت کمی بعد از تولد مزانشیم زیرین سبب تبدیل این حفره به نیپل – می‌شود. در هنگام تولد پستان‌ها در هر دو جنس مشابه هم می‌باشند و فقط دارای مجاری شیری اصلی می‌باشند. در جنس مونث پستان تا هنگام بلوغ، نارس می‌ماند. پس از آن پستان‌ها در پاسخ به استروژن و پروژسترون مترشحه از تخمدان‌ها به سرعت شروع به رشد می‌کنند. این تحریکات هورمونی موجب تکثیر بافت غده ای و نیز بافت‌های پیوندی و چربی نگهدارنده پستان می‌شوند. بافت‌های غده ای تا زمان بارداری به تکامل نهایی خود نمی رسند. پس از زایمان، مجاری داخل لوبولی به سرعت تکامل یافته و تشکیل جوانه‌هایی را می‌دهند که تبدیل به آلوئول خواهند شد(۱۶, ۱۷).

۲-۱-۲: گردش خون پستان

بافت پستان توسط خونی که حامل اکسیژن می‌باشد تغذیه می‌شود این مواد از طریق رگ‌های فرعی شریان سینه ای در زیر بغل و شریان‌های بین دنده ای که از شریان پستانی داخلی تغذیه می‌شوند به بافت پستان می‌رسند. در امتداد شریان‌ها وریدهایی وجود دارد که خون را به طرف قلب باز می‌گردانند. جریان خون پستان از این نظر اهمیت دارد که سلولهای سرطانی پستان ازطریق این عروق به مناطق دیگر بدن گسترش می‌یابند(۱۶)

۲-۱-۳: تخلیه لنفاوی پستان

سیستم لنفاوی حاوی عروقی شبیه عروق خونی می‌باشد و مایع لنف را که از بافت‌های بدن منشا می‌گیرد به سیستم گردش خون تخلیه می‌کند. لنف، مایعی شفاف و زرد کم رنگ می‌باشد که حاوی گلبول‌های سفید خون، لنفوسیت‌ها، می‌باشد. تخلیه مایع لنف از عروق لنفاوی به داخل غدد لنفاوی صورت می‌گیرد. این غدد مانند یک فیلتر باکتری‌ها و سایر مواد زائد را قبل از ورود به داخل جریان خون پاکسازی می‌کنند. حدود ۹۷% درناژ پستان به داخل غدد لنفاوی زیر بغلی و ۳% به غدد لنفاوی پستانی داخلی صورت می گیرد . البته ارتباط لنفاتیک بین طرف مقابل نیز در قسمت تحتانی قفسه سینه و شکم (خصوصا کبد) نیز وجود دارد. سلولهای سرطانی پستان می‌توانند همراه لنف حرکت نموده و غدد لنفاوی را درگیر کنند(۱۶).

۲-۱-۴: عصب رسانی پستان:

بافت پستان از طریق اعصاب بین دنده ای دوم تا ششم عصب دهی می‌شود. در هنگام عمل جراحی برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل، قطع عصب بین دنده ای بازویی منجر به از بین رفتن حس قسمت داخلی بالای بازو و زیر بغل می‌شود(۱۶).

۲-۱-۵: ناهنجاری‌های پستان

ناهنجاری‌های پستان شامل فقدان پستان ، پستان اضافه ، هیپوپلازی پستان ، فقدان نیپل، سندرم پولاند، نیپل اضافی ، به هم چسبیدن بافت های نرم ،‌هایپرتروفی پستان ، نیپل معکوس ، التهاب پستان  و بزرگ شدن پستان در مردان  می‌باشد.

۲-۱-۶: بیماری‌های خوش خیم پستان

بیماری‌های خوش خیم پستان گروه هتروژنی از ضایعات را شامل می‌شود که ممکن است محدوده وسیعی از علائم را نشان دهند. شیوع ضایعات خوش خیم پستان در دهه دوم زندگی شروع می‌شود و در دهه چهارم و پنجم زندگی به اوج خود می‌رسد. بیماری‌های خوش خیم پستان شامل التهاب پستان، التهاب پستان گرانولوماتوزی، واکنش هایی به اجسام خارجی (مثل سیلیکون و پارافین)، التهاب پستان پری داکتال، نکروز چربی، تغییرات فیبروسیستیک، کیست ها، آدنوزیس، متاپلازیا،‌هایپرپلازی اپی تلیال، ضایعات داکتال، ضایعات لوبولار، ضایعات سلول Columnar، پاپیلومای اینتراداکتال و پاپیلوماتوزیس، فیبروزه شدن دیابتی،‌هایپرپلازی سودوآنژیوماتوز استرومال پستان و نئوپلازی هایی مثل فیبرو آدنوما، لیپوما، آدنوما، آدنومای نیپل،‌هامارتوما و تومور سلول گرانولی می باشد. اکثر ضایعاتی که در پستان رخ می‌دهندخوش خیم می‌باشند. اغلب نگرانی‌ها در مورد ضایعات بد خیم پستان می‌باشد. به هر حال ضایعات خوش خیم در پستان بسیار فراوان تر از بدخیم‌ها می‌باشند. می‌توان با استفاده از ماموگرافی، اولتراسوند، MRI پستان و … به تشخیص ضایعات خوش خیم پستان نائل شد بدون اینکه از جراحی در بسیاری از بیماران استفاده شود.

۲-۲: سرطان پستان

۲-۲-۱: شیوع سرطان پستان در جهان و ایران

سرطان پستان در عصر حاضر، یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی زنان و شایع ترین سرطان زنان در اکثر کشورهای دنیاست به طوری که سرطان پستان یک سوم از همه سرطان ها را در زنان تشکیل می دهد. طبق آمارهای انجمن سرطان آمریکا، شیوع سرطان پستان در ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ در مجموع ۲۶۰۵۰۰۰ نفر بوده است و در سال ۲۰۱۰ انتظار ۲۰۷۰۹۰ مورد جدید سرطان پستان در ایالات متحده وجود داشت. شانس بقای ۵ ساله در زنانی که سرطان آنها در مراحل اولیه و موضعی تشخیص داده می شود، حدود ۹۸ درصد است[۱]. در ایالات متحده، میزان شیوع سرطان پستان در زنان با بالا رفتن سن، افزایش می یابد و تقریباً ۹۴ درصد تمام سرطان های پستان در زنان بالای ۴۰ سال ایجاد می شود. در این کشور، تا سال ۱۹۸۵ سرطان پستان اولین علت مرگ در اثر سرطان را در زنان تشکیل می داد که البته از آن به بعد، جای خود را به سرطان ریه داد.

میانگین بروز سرطان پستان در تمام نژاد‌ها حدود ۱۲۴ مورد در بین ۱۰۰۰۰۰ زن می‌باشد که این مقدار در نژاد‌های مختلف متفاوت می‌باشد. در ایران نیز بیماران مراحل بالاتری از بیماری را در زمان تشخیص نشان می دهند و نسبت به زنان غربی همتای خود در حدود ۱۰سال جوانتر می باشند(۱۹-۲۱) . افزایش فراوانی رخداد سرطان پستان در ایران آن را به فراوانترین و شایع ترین بدخیمی در زنان مبدل ساخته است. در سال ۱۹۹۸نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در تهران ۸/۵ در هر ۱۰۰۰۰۰زن گزارش شده است(۱۹). در سال ۲۰۰۱ این  میزان به ۵/۲ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر درجمعیت زنان رسید که مجموعا موجب کاهش ۷۷۶۲ سال از عمر زنان در ۱۸ استان ایران گردید(۲۲).

۲-۲-۲: کلیت سرطان پستان

سرطان پستان بدلیل قابل رویت بودن بدخیمی ، نوعی از سرطان است که اغلب در متون قدیمی به آن اشاره شده است  .سرطان پستان را می توان با لمس پوستی نیز احساس نمود و در موارد پیشرفته به ایجاد بافت های نکروز شده و  زخم در سطح پوست می انجامد که از آن مایعی متعفن و تیره رنگ خارج می شود(۲۳). قدیمی ترین توضیحات پیرامون سرطان در مصر کشف شده که تاریخ آن به حدود ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. ادوارد اسمیت پاپیروس ۸ مورد تومور یا زخم در پستان را گزارش نموده بود که با سوزاندن زخم یا داغ گذاشتن مداوا شده بود. در نوشته های مربوط به این موارد یاد شده بود که” برای این بیماری درمانی وجود ندارد”(۲۴).  بافت پستان از انواع مختلفی از سلولها تشکیل شده است. سرطان پستان وقتی به وجود می آید که ماده ژنتیکی “DNA” که سیستم کنترل کننده اعمال سلول است، تغییر نماید و رشد و تقسیم سلول از کنترل خارج شود. “DNA” سلول های سرطانی پستان دچار تغییرات زیادی می شوند، اما تقریباً تمامی سلولهای سرطانی پستان بعضی از خصوصیات طبیعی پستان را نیز حفظ می کنند. به طور کلی انواع سرطان پستان به دو گروه اصلی سرطان درجا (غیرتهاجمی) و سرطان مهاجم تقسیم می گردد.

[۱] http://seer.cancer.gov/statfacts/html/breast.html#prevalence

[۱] Mammary line

[۲] Mammary Ridge

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سرطان و پپتید درمانی در درمان سرطان و دارو های مهار کننده Trk B
  • تحقیق سرطان مری و تعیین مرحله بیماری و تغییرات مولکولی در سرطان مری و درمان ها وپروتئین EpCAM در درمان سرطان
  • تحقیق سرطان معده و نشانه ها و علائم آن و تعیین مرحله و سیر بالینی بیماری و ارتباط سرطان معده و میکرو RNA
  • تحقیق گیاه مریم گلی و اثرات ضد سرطان مریم گلی
  • تحقیق سرطان معده و رابطه چند شکلی های ژنتیکی با بیماری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.