تحقیق آنتی‌بیوتیک‌های محرک رشد و معرفی جایگزین برای آن و بررسی اثرات ترکیبات گیاهی بر سیستم ایمنی و عملکرد طیور

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آنتی‌بیوتیک‌های محرک رشد و معرفی جایگزین برای آن و بررسی اثرات ترکیبات گیاهی بر سیستم ایمنی و عملکرد طیور دارای ۶۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ – اهمیت پرورش طیور    ۶
۱-۲-  نقش تغذیه در پرورش طیور    ۶
۱-۳ – اهمیت مکمل ها و افزودنی ها در تغذیه و سلامت طیور    ۷
۲-۱- میکروارگانیزم ها    ۱۱
۲-۱-۱- فلور میکروبی دستگاه گوارش طیور    ۱۳
۲-۱-۲- مدیریت فلور میکروبی    ۱۵
۲-۲- ترکیبات آنتی بیوتیکی    ۱۶
۲-۳- آنتی‌بیوتیک‌های محرک رشد    ۱۶
۲-۴- معرفی جایگزین برای آنتی‌بیوتیک محرک رشد    ۱۸
۲-۴-۱- پروبیوتیک‌ها    ۱۸
۲-۴-۱-۱ – ویژگی یک پروبیوتیک    ۱۹
۲-۴-۱-۲ – مکانیسم عمل پروبیوتیک ها    ۲۰
۲-۴-۱-۳ – باکتری های اسید لاکتیکی به عنوان پروبیوتیک    ۲۱
۲-۴-۱-۴ – نقش پروبیوتیک ها در تحریک سیستم ایمنی    ۲۲
۲-۴-۱-۵ – عوامل موثر بر قدرت بقاء میکروارگانیزم های پروبیوتیک    ۲۲
۲-۴-۱-۶-  انتخاب سویه های مناسب برای فراورده های پروبیوتیکی    ۲۳
۲-۴-۲- پری بیوتیک‌ها    ۲۶
۲-۴-۲-۱- الیگوساکاریدها    ۲۷
۲-۴-۲-۱-۱- اثرات الیگو ساکاریدها    ۲۷
۲-۴-۲-۱-۲- مکانیسم عمل الیگو ساکاریدها :    ۲۸
۲-۴-۳ – اسید های آلی    ۲۸
۲-۴-۴- مواد معدنی و نمکهای آنها    ۲۹
۲-۴-۵- گیاهان آروماتیک (دارویی)، عصاره های گیاهان دارویی و اسانس های روغنی    ۲۹
۲-۴-۵-۱- تاریخچه استفاده از اسانس های روغنی    ۳۱
۲-۴-۵- ۲- نحوه عمل گیاهان آروماتیک و عصاره های آنها    ۳۳
۲-۵- بررسی اثرات ترکیبات گیاهی بر سیستم ایمنی طیور    ۳۴
۲-۶ – بررسی اثرات ترکیبات گیاهی بر عملکرد طیور    ۳۵
۲-۷- بررسی منابع گیاهان موجود در اولئوبیوتک    ۳۹
۲-۷-۱- گیاه زنجبیل    ۳۹
۲-۷-۱-۱- ترکیب شیمیایی    ۳۹
۲-۷-۱-۲- خواص دارویی    ۴۰
۲-۷-۲- فلفل    ۴۰
۲-۷-۲-۱- فلفل سبز، قرمز    ۴۰
۲-۷-۲-۱-۱-ترکیبات شیمیایی    ۴۱
۲-۷-۲-۱-۲- خواص دارویی    ۴۱
۲-۷-۲- ۲- فلفل سیاه    ۴۱
۲-۷-۲- ۲- ۱- ترکیبات شیمیایی    ۴۲
۲-۷-۲- ۲- ۲- خواص دارویی    ۴۲
۲-۷-۳- زرد چوبه(زعفران هندی)    ۴۳
۲-۷-۳- ۱- ترکیب شیمیایی    ۴۳
۲-۷-۳- ۲- خواص درمانی    ۴۴
۲-۸- عملکرد سیستم ایمنی    ۴۴
۲-۸-۱-  سیستم ایمنی    ۴۴
۲-۸-۱-۱- ایمنی ذاتی    ۴۴
۲-۸-۱-۱-۱- ژنتیک    ۴۵
۲-۸-۱-۱-۲- جمعیت میکروبی    ۴۵
۲-۸-۱-۱-۳- مژههای سیستم تنفسی    ۴۵
۲-۸-۱-۲- ایمنی اکتسابی    ۴۵
۲-۸-۱-۲- ۱- ایمنی هومورال    ۴۶
۲-۸-۱-۲- ۲- ایمنی سلولی    ۴۶
۲-۸-۲- ویژگی های سیستم ایمنی پرندگان    ۴۷
۲-۸-۳- بورس فابریسیوس    ۴۷
۲-۸-۴- تیموس    ۴۸
۲-۸-۵- مکانیسم پاسخ ایمنی    ۴۸
۲-۸-۶- آنتیبادی    ۴۹
۲-۸-۷- انواع ایمونوگلوبولین    ۴۹
۲-۸-۷-۱- ایمونوگلوبولین Y    ۴۹
۲-۸-۷-۲- ایمونوگلوبولین M    ۵۰
۲-۸-۷- ۳- ایمونوگلوبولین A    ۵۰
۲-۸-۸- ساختمان ایمونوگلوبولینها    ۵۰
منابع    ۵۲

منابع

محیطی اصلی م.، حسینی ع.، میمندی پور الف.، مهدوی ع. ۱۳۸۹٫ گیاهان دارویی در تغذیه دام و طیور، ترجمه، انتشارات الهادی قم.

نوذریان شهری ر.، مشرف ش.، سمیع ع.، تبعیدیان ع.، قلمکاری غ. ۱۳۸۸٫ تأثیر پودر ریشه زردچوبه بر روی پاسخ­های ایمنی و برخی فراسنجه­ای بیوشیمیایی سرم خون در جوجه­های گوشتی. اولین همایش ملی کشاورزی پایدار و تولید محصول سالم، ۱۹ الی ۲۰ آبان ۱۳۸۹، اصفهان.

ولاگ ، ژ. و استودولا ژ. ۱۳۸۲، گیاهان دارویی، چاپ پنجم ، ترجمه ساعد زمان ،انتشارات ققنوس، تهران:۱۳۶ .

عابدینی سانیجی،م.، شریعتمداری،ف.، کریمی ترشیزی،م.۱۳۹۹٫ مقایسه اثر گیاهان دارویی، اسید آلی و آنتی بیوتیک در جیره حاوی جو و آنزیم بر عملکرد،فاکتورهای خونی، پاسخ ایمنی و مورفولوژی روده جوجه های گوشتی. مجله تولیدات دامی، دوره ۱۳ ، شماره ۲، پاییز ۱۳۹۰ ، ص ۲۷- ۱۹٫

عبدالهی،م.ر.۱۳۸۰٫ بررسی اثر سطوح مختلف پروبیوتیک بر عملکرد جوجه های گوشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.

عبدالهی، ر. ۱۳۷۹٫ بررسی اثر سطوح مختلف زیست‌یار بر عملکرد جوجه‌های گوشتی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران.

فتحی،م.۱۳۸۴٫تاثیر پروبیوتیک ها (کشت های لاکتوباسیلوس)بر عملکرد جوجه های گوشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان.

مصدق،ر.، سالاری،س.، ساری،م.، محمدآبادی،ط.، تقی زاده،م.،۱۳۹۱٫ مقایسه اثر افزودن اسانس گیاه دارویی بومی مرو تلخ با آنتیبیوتیک ویرجینیامایسین بر عملکرد، متابولی تهای خون و برخی از فراسنجه های ایمنی جوجه های گوشتی. نشریه پژوهشهای علوم دامی ایران. جلد ۵، شماره ۱، بهار ۱۳۹۲ ، ص. ۲۸-۲۰

مدیر صانعی، م.، س. م. م. کیایی، و م. فرخوی. ۱۳۸۱ . مقایسه اثر آنتیبیوتیک و پروبیوتیک به عنوان محرک رشد به جیره غذایی بر عملکرد تولیدی جوجههای گوشتی. مجله دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران،(۱) : ۶۶-۶۱ .

ممتازان،ر.،مروج،ح.ومنصوربهمنی،م. ۱۳۸۹٫ اثر استفاده همزمان پروبیوتیک و مولتی آنزیم(پری مالاک و کمین) بر عملکرد جوجه های گوشتی با جیره های بر پایه گندم و جو، نشریه دامپزشکی، شماره ۹۳،سال۱۳۹۰: ۳۲-۱۸٫

میاحی،م. خواجه،غ و لوایی منفرد،ع. ۱۳۸۷٫ بررسی افزودن مواد افزودنی در جیره غذایی بر روی برخی از پارامترهای هماتولوژی و بیوشیمیایی سرم خون جوجه های گوشتی . سومین کنگره علوم دامی مشهد.

شیرزادی،ح.مروج،ح و شیوازاد،م. ۱۳۸۸٫ مقایسه اثر چهار نوع آنزیم مختلف تجاری بر عملکرد برخی از خصوصیات دستگاه گوارش جوجه های گوشتی تغذیه شده بر پایه جو.مجله علوم دامی ایران.دوره۴۰٫شماره۳ : ۹-۱٫

ضیایی،ح. ، کریمی ترشیزی،م.، باشتنی،م.، نعیم یپور،ح.، زینلی،ا.۱۳۸۷٫ تأثیر ترکیبات جایگزین آنتی بیوتیک بر پاسخ ایمنی همورال و برخی فراسنجه های سرم خون جوجه های گوشتی. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی،۱۳۸۸ ، جلد شانزدهم، ویژه نامه ۲

Tizard, I. 2008. An introduction to veterinary immunology. Eighth edition. Press of Saunders Philudelphia. pp:352-354.

Torki, M., 2006. Effects of barley cultivars and probiotic supplementation on growth performance of broiler chicks fed on barley-based diets. World’s Poult. Sci. J. XII Eur. Poult. Conf. 10-14 September, Italy, 62, 361.

Tortuero, F. 1973. Influence of implantation of lactobacilli in chicks on the growth, feed convertion, malabsorbrion of fat syndrome and intestinal flora. Poult. Sci. 52: 197-203.

۱-۱ – اهمیت پرورش طیور

امروزه یکی از بزرگترین دغدغه ها و نگرانی ها از لحاظ سیاست گذاران و برنامه ریزان، تأمین نیاز های غذایی جامعه می باشد بطوریکه در تأمین مواد غذایی نه تنها به کمیت بلکه به کیفیت آن نیز باید توجه گردد (پوررضا و همکاران، ۱۳۸۶).

مواد غذایی پروتئین دار در تغذیه انسان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و در این میان صنعت مرغداری از شرایط و جایگاه ممتازی برخوردار است. زیرا از یک سو به لحاظ اقتصادی تولید آن بسیار مقرون به صرفه است و از سوی دیگر به سرمایه قابل توجهی نیاز نداشته و در فضایی محدود امکان پذیر است. گوشت مرغ از نظر تناسب اسیدآمینه نسبت به گوشت بسیاری از حیوانات برتری داشته و سالم تر   می باشد، از لحاظ محتوای پروتئین و چربی گوشت مرغ بترتیب بیشترین و کمترین مقدار را پس از گوشت ماهی در بین انواع گوشت های مورد مصرف دارا می باشد. میزان کلسترول گوشت مرغ بسیار پایین بوده و بیماری های مشترک بین انسان و طیور در مقایسه با نشخوار کنندگان کم می باشد . میزان مصرف گوشت مرغ در کشور های مختلف متفاوت بوده و کشورهای پرو، آرژانتین و ژاپن با مصرف سرانه بیش از بیست کیلوگرم به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. در این میان ایران با مصرف سرانه ۱۲ کیلوگرم در رتبه هفتاد و هشتم جهان است (پوررضا و همکاران، ۱۳۸۶).

۱-۲-  نقش تغذیه در پرورش طیور

حدود ۷۰ درصد هزینه تولید جوجه گوشتی مربوط به بخش تغذیه می باشد، تحقیقات زیادی در جهت بکارگیری هر چه بهتر خوراک توسط حیوان و کم کردن هزینه های مربوط به این بخش انجام شده است. جیره در تغذیه جوجه ها ی گوشتی به دو بخش مواد مغذی و مواد افزودنی تقسیم می شود.  در کشور های در حال توسعه، نگرانی عمده در مورد کمبود مواد غذایی از جمله گوشت و تخم مرغ نمی باشد بلکه امنیت غذایی و سلامت آن مهم می باشد. نگرانی در مورد گیاهان و حیوانات دستکاری شده از نقطه نظر ژنتیکی در اروپا به سرعت در حال افزایش است به طوریکه استفاده آنها در سبد غذایی افراد مجاز نمی باشد. بهر حال، بسیاری از گونه های گیاهی اصلاح نژاد شده از قبیل ذرت و کنجاله سویا به عنوان خوراک در جیره های ماکیان و دیگر حیوانات در بسیاری از کشور ها استفاده می گردد ( لیسون و سامرز، ۲۰۰۸)[۱].

۱-۳ – اهمیت مکمل ها و افزودنی ها در تغذیه و سلامت طیور

با در نظر گرفتن رشد جمعیت جهان و کاهش سطح زمینهای زیر کشت محصولات مورد استفاده خوراک طیور، استفاده از مکمل های غذایی در تغذیه طیور به عنوان یک راه حل در بکارگیری هر چه بهتر خوراک مد نظر قرار گرفته است. مکمل ها، موادی هستند که به میزان خیلی کم در جیره بکار می روند. از این ترکیب ها می توان ازطریق تأمین مواد مغذی کم نیاز به منظور افزایش بازده استفاده از خوراک و همچنین سلامت طیور بهره جست. آنتی بیوتیکهای محرک رشد یکی از این مکمل ها می باشند (آیدین و همکاران، ۲۰۰۸).

در مراکز پرورشی بزرگ طیور ، پرندگان با شرایط استرس زا ، مشکلات مربوط به بیماری و وخیم بودن شرایط زیست محیطی رو به رو هستند که این امر سبب زیان های اقتصادی زیادی به صاحبان مراکز پرورشی طیور گردیده است  (لوفول کبیر،۲۰۰۹)[۲]. با توجه به حجم وسیع سرمایه گذاری ها در این بخش و صنایعی که در این بخش فعالیت می کنند و همچنین با اذعان به نقش و اهمیتی که این صنعت در تغذیه بشر داشته ، طیور و پرورش آن از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است ( لیسون و سامرز ، ۲۰۰۸   )[۳].

در شرایط طبیعی پرورش ، فلور میکروبی دستگاه گوارش ، که در ایجاد مقاومت به عوامل بیماریزا نقش مهمی دارد از والدین و محیط به جوجه منتقل می شود . اما در سیستم صنعتی پرورش طیور ، محیط تمیز جوجه کشی و جدا سازی جوجه ها از والدین که امری اجتناب ناپذیر نیز می باشد ، تشکیل فلور میکروبی دستگاه گوارش را در جوجه ها به تاَخیر می اندازد و به همین علت جوجه ها نسبت به باکتری های بیماریزا بسیار حساس هستند (افشارمازندران و کیایی ، ۱۳۸۰) .

در سیستم‌های پرورشی جدید، جوجه‌های تازه از تخم درآمده تماسی با فضولات مادری نداشته و بنابراین آنتی‌ژن‌های مادری را جهت توسعه سیستم ایمنی دریافت نمی‌کنند (فولر،۱۹۸۹)[۴]. از سویی دیگر در صنعت پرورش طیور به منظور دستیابی به میزان بالای بازده اقتصادی ، پرندگان در سیستم های پرورشی متراکم و در گله های با جمعیت بالا پرورش می یابند و در معرض عوامل استرس زای مختلفی قرار می گیرند که از جمله این عوامل می توان به حمل و نقل از کارخانه جوجه کشی به واحدهای پرورشی ، تراکم بالای جمعیت گله ، واکسیناسیون ، تغییرات درجه حرارت ، تولک بردن و عوامل دیگر اشاره نمود . این عوامل نیز موجب برهم زدن تعادل فلور روده و در نتیجه تضعیف سیستم ایمنی بدن پرنده و کاهش عملکرد رشد حیوان می گردند (فرخوی و نیک نفس،۱۳۷۵). در چنین شرایطی برای غلبه بر این عوامل، از مواد ضد میکروبی مانند آنتی بیوتیک ها استفاده می شود (معافی و یزدی،۱۳۷۸).

آنتی‌بیوتیک‌ها گروهی از محرک‌های رشد می‌باشند که برای یک بازه زمانی بخصوص تجویز می‌شوند. استفاده از این مواد به منظور کنترل بیماری‌ها و محرک رشد باعث  بهبود رشد و بازدهی خوراک می‌شوند (والدروپ و همکاران،۲۰۰۳)[۵]. مکانیسم عمل آنتی‌بیوتیک‌ها، ممانعت از استقرار و رشد برخی گونه‌های باکتریایی مضر است، چرا  که این گونه‌ها یا توکسین‌ تولید می‌کنند و یا برای مواد مغذی قابل دسترس با میزبان رقابت می‌کنند. با توجه به گسترش مصرف این مواد توسط پرورش دهندگان و متأسفانه ایجاد مقاومت‌های باکتریایی و وجود باقیمانده‌های آنتی‌بیوتیکی در محصولات طیور از جمله گوشت، استفاده از آن‌ها در صنعت مرغداری و دامداری بسیار محدود گردیده و یا حتی‌المقدور تحت شرایط و ضوابط خاصی مصرف می‌گردند. بنابراین پرورش دهندگان به دنبال شناسایی و جایگزینی افزودنی‌های خوراکی جدیدی می‌باشند تا بتوانند مشکلات ناشی از آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهند (فریتز و والدروپ، ۲۰۰۳ [۶]، آید و همکاران، ۲۰۰۴[۷]).

[۱] Leeson & Summers, 2008

[۲] Lutful Kabir,2009

[۳] Leeson & Summers,2008

[۴] Fuller,1989

[۵] Waldroup et al,2003

[۶] Fritts & Waldroup, 2003

[۷] Ayed et al,2004

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.