تحقیق اتیلن گلیکول ،کاربردها و روشهای تصفیه آن و فرایند جداسازی تقطیر غشایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اتیلن گلیکول ،کاربردها و روشهای تصفیه آن و فرایند جداسازی تقطیر غشایی دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:اتیلن گلیکول ،کاربردها و روشهای تصفیه    ۴
۱-۱)مقدمه :    ۴
۱-۲) روش تولید :    ۵
۱-۳)کاربردهای اتیلن گلیکول:    ۶
۱-۳-۱)ضدیخ و خنک کننده    ۶
۱-۳-۲)سیال یخ زدای هواپیما۴    ۶
۱-۳-۳)پرداخت فلزات۱    ۷
۱-۳-۴)سایر کاربردهای اتیلن گلیکول    ۷
۱-۴)خطرات صنعتی    ۷
۱-۵)منطق بازیابی اتیلن گلیکول    ۸
۱-۵-۱)مرحله اول پیش تصفیه :    ۹
۱-۵-۲)مرحله دوم پیش تصفیه    ۹
۱-۵-۳)فرایندهای غشایی با نیرومحرکه فشار    ۱۰
۱-۶)فرایندهای مختلف بازیابی اتیلن گلیکول    ۱۱
۱-۶-۱)کاربرد فرایند تبخیر در جداسازی آب و اتیلن گلیکول    ۱۱
۱-۶-۲)فرایند تقطیر در تغلیظ اتیلن گلیکول    ۱۲
۱-۶-۳)فرایند تراوش تبخیری برای تغلیظ اتیلن گلیکول    ۱۳
فصل دوم:فرایند جداسازی تقطیر غشایی    ۱۴
۲-۱:مقدمه    ۱۴
۲-۲:مشخصات غشاهای تقطیر غشایی    ۲۱
۲-۳:مزایای تقطیر غشایی    ۲۳
۲-۴:گرفتگی غشاء۱    ۲۴
۲-۵:پلاریزاسیون دما۲ و پلاریزاسیون غلظت۳    ۲۴
۲-۶:ساخت غشاهای تجاری در فرآیند تقطیر غشایی    ۲۵
۲-۶-۱) غشاهای آبگریز صفحه تخت تک لایه:    ۳۰
۲-۷:مدل‌های توسعه یافته جهت فرآیند.تقطیر غشایی    ۳۴
۲-۸) انتقال جرم در فرآیند تقطیر غشایی :    ۳۷
۲-۸-۱)تقطیر غشایی تحت خلاء :    ۴۰
۲-۹)انتقال گرما در تقطیر غشایی :    ۴۲
۲-۱۰)آنالیز انرژی در فرایند تقطیر غشایی:    ۴۶
۲-۱۰-۱)عوامل موثر بر برآورد هزینه واحد تقطیر غشایی:    ۴۹
۲-۱۱)زمینه های که در تقطیر غشایی کمتر کار شده است:    ۵۱
۲-۱۲)چشم اندازی از آینده ی تقطیر غشایی:    ۵۲
منابع و ماخذ    ۵۵

منابع

[۱] Khayet Mohamed ‘Membrane and Theorical Modeling of Membrane Distillation:A review’,Journal of membrane science,164(2011) 56-88

[۲]M.Khayet, “Introduction to Membrane Distillation”, Chapter 1 of Membrane Distillation Book,(2011)

[۳].Storm Water Technology Fact Sheet,Airplane Deicing Fluid Recovery Systems,U.S.A, EPA,Office of  Water,Washington D.C., September 1999.

[۴].Mc.Cabe ,W.L,Smith , J.C., “Unit Operation Of Chemical  Engineering “4th Edition  ,۱۹۸۵

[۵].H.David Bowes,Erie, Pa ,multiple pressure distillation, U.S.patent,5162081.

[۶] Abdullah Alkhudhiri,Naif Darwish , Nidal Hilal,”Membrane Distillation: A comprehensive review”Journal of membrane science,(2011)

[۷] E.El-Zanati ,K.M.El-Khatib,”Integrated membrane based desalination system”,Desalination,Volume 205,pp.15-35,2007.

[۸].E.Curcio, E.Drioli”Membrane Distillation and related Operation – A review”Separation and Purification Technology,Volume 34,pp.35-86,2005.

[۹].Glycol Application GE Instructors Water& Process Technology,

[۱۰].Antifreeze Recycling Environmental Practices for Auto Rapair and Fleet Maintenance

,Department of  Toxic Substances Control,November 2001,

[۱۱] K.W.Lawson, D.R.Liyod, “Membrane Didtillation”,Journal of membrane science,Volume124,pp1-25,1997.

فصل اول:اتیلن گلیکول ،کاربردها و روشهای تصفیه

 ۱-۱)مقدمه :

اتیلن گلیکول (مونو اتیلن گلیکول۱) با نام آیوپاک اتان ۱و۲ – دیول یک الکل با دو گروه عاملی می باشد.اتیلن گلیکول ماده ی شیمیایی است که به سبب پایین بودن نقطه انجماد و بالا بودن نقطه جوش به طور گسترده در خنک کننده ها و به عنوان ضدیخ و ضد جوش در  وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد.در حالت خالص، مایعی بی رنگ، لزج ،با مزه ی شیرین می باشد.جرم ملکولی ۶۲٫۰۶۸ ،چگالی ۱٫۱۱۳۲  g/cm3  ،نقطه جوش ۱۹۷٫۵ و دارای فراریت کمی می باشد.فشار بخار آن در ۲۵ در حدود ۱۲٫۲۵ Pa می باشد.اتیلن گلیکول سالهاست  به دلیل صدماتی که به سیستم عصبی و کلیه ها می رساند در زمره مواد سمی شناخته شده است.

این ماده برای اولین بار در سال ۱۸۵۹ به وسیله شیمیدان فرانسوی چارلز ورتز۲ تهیه شد و در میزان کم در زمان جنگ جهانی اول به عنوان سیال خنک کننده و بخشی از آن در تولید مواد منفجره مورد استفاده قرار گرفت.تولید انبوه صنعتی این ماده در سال ۱۹۲۷ وقتی که ماده ی اولیه آن یعنی اکسید اتیلن به راحتی و ارزان در دسترس سازندگان قرار گرفت،آغاز شد.این ماده وقتی برای اولین بار معرفی شد انقلابی هرچند کوچک در صنعت هواپیمایی خلق کرد هنگامیکه به جای آب به عنوان خنک کننده در رادیاتور ها استفاده شد،این ماده به دلیل بالا بودن نقطه جوش خود این امکان را فراهم کرد که رادیاتورهای کوچکتر در حرارتهای بالاتر هم کار کنند.قبل از تولید این ماده اکثر سازندگان هواپیماها از سیستمهای خنک کننده تبخیری که از آب با فشار بالا استفاده می کردند ،بهره می جستند بطوریکه این سیستمها غیر قابل اعتماد و در عملیات جنگی به آسانی آسیب پذیر بودند چرا که این سیستم فضای زیادی را در اتاق هواپیما اشغال می کرد و به راحتی می توانست مورد اصابت گلوله قرار گیرد.[۱]

۱-۲) روش تولید :

هیدرولیز اکسید اتیلن متداولترین روش تولید EG می باشد.اکسید اتیلن با آب طبق معادله زیر واکنش می دهد :

C2H4O + H2O                    HOCH2CH2OH

این واکنش به وسیله کاتالیزور اسید یا باز تسریع می شود و یا در pH خنثی با افزایش دما انجام می گردد. جریان خوراک حاوی اکسید اتیلن (حاصل از اکسیداسیون مستقیم اتیلن) و آب می باشد. مخلوط تحت فشار و در دمای ۱۰۰  که در انتهای واکنش به ۱۷۰   می رسد به داخل راکتور فرستاده می شود. مقداری از دی و تری اتیلن گلیکول به وسیله واکنش اتیلن گلیکول و اکسید اتیلن اضافی تولید می شوند. در این واکنش آب اضافی به اکسید اتیلن به منظور افزایش مقدار اتیلن گلیکول در محصولات و کاهش دی اتیلن گلیکول و تری اتیلن گلیکول افزوده می شود. هنگامیکه نسبت مولی آب به اکسید اتیلن ۲۲ به ۱ باشد ، بیشترین مقدار اتیلن گلیکول و ۶۸% وزنی آب تولید می شود.بنابراین محصول حاوی مقدار زیادی آب می باشد که بایستی جدا گردد. محلول گلیکول خام در چند تبخیرکننده تغلیظ می شود و جداسازی نهایی به وسیله تقطیر انجام می شود.[۱]

۱-۳)کاربردهای اتیلن گلیکول:

۱-۳-۱)ضدیخ و خنک کننده

بیشترین کاربرد اتیلن گلیکول در تولید مایع ضدیخ۱ و خنک کننده۲ است. محصولات بر پایه گلیکول به مدت چندین سال برای کاهش دمای یخ زدن و افزایش نقطه جوش خنک کننده موتور مورد استفاده قرار می گیرند. مواد افزودنی به گلیکول ، مانع خوردگی در سیستم خنک کننده می شوند. امروزه عمده ی ضد یخها بر مبنای اتیلن گلیکول می باشند اما محصولات پروپیلن گلیکول۳(PG) نیز در حال رشد می باشند. محصولات EG ارزانتر از PG بوده و در مقابل سمیت محصولات EG بیشتر از PG می باشد. اما هنوز EG جزء اصلی همه ی ضدیخها می باشد.

بدون توجه به نوع گلیکول مصرفی ، خنک کننده موتور چهار کار مهم را انجام می دهد. این موارد انتقال حرارت ، کاهش دمای یخ زدن ، افزایش دمای جوش و بالاخره جلوگیری از خوردگی می باشد. آب گرما را به خوبی هدایت می کند اما گلیکولها هدایت خوبی ندارند در نتیجه وقتی که غلظت گلیکول افزایش می یابد ضریب انتقال حرارت مخلوط کاهش می یابد. به منظور بهینه کردن انتقال حرارت ، موتورهای پیشرفته امروزی طوری طراحی می شوند که با مخلوطی در محدوده ۴۰ به ۶۰ تا ۶۰ به ۴۰ حجمی از آب و اتیلن گلیکول کار کنند. کیفیت آب مورد استفاده در ساخت خنک کننده به منظور اطمینان از کارکرد طولانی سیستم خنک کننده و موتور آب مقطر و یا آب دی یونیزه شده پیشنهاد می گردد.

۱-۳-۲)سیال یخ زدای هواپیما۴

اتیلن گلیکول به عنوان سیال یخ زدای هواپیما در فصول سرد به داخل موتور و بالها و بدنه هواپیما پاشیده می شود. این سیال به طور متداول حاوی ۱۰ الی ۵۰ درصد EG (مونو اتیلن گلیکول)، مواد فعال کننده سطحی و دیگر افزودنیها شیمیایی می باشد. البته حجم زیادی از پسابهای این ماده مشکل زیادی را برای فرودگاهها ایجاد می کند.

۱-۳-۳)پرداخت فلزات۱

عملیات پرداخت فلزات در مقیاس بزرگ مانند ساختن هواپیما به عمل خنک کاری بخشهای گرم فلز به وسیله این سیال انجام می شود. سیالات خنک کننده اکثرا حاوی تقریبا ۵۰% پلی اتیلن گلیکول،پلی آلکیل گلیکول یا اکسی پلی گلیکولها به همراه مقادیری از مواد مانع خوردگی در حدود چند ppm می باشند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.