تحقیق اثر تاریخ کاشت بر عملکرد دانه ارقام سویا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اثر تاریخ کاشت بر عملکرد دانه ارقام سویا دارای ۱۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
چرا مدلسازی؟    ۴
اثرات تاریخ کاشت:    ۷
تحقیقات انجام شده    ۹
منابع :    ۱۴

منابع :

افکاری، ا. ۱۳۸۸٫ زراعت گیاهان صنعتی. ۵۳ ص.

خواجه پور، م.ر. و کریمی.م. ۱۳۶۶٫ کاربرد آمار درجه حرارت در تصمیم​گیری های زراعی. کتاب یکم. مجموعه مقالات درباره آب، خاک، کشاورزی و منابع طبیعی. مهندسین مشاور. جلد اول. ۵۵ ص.

سلطانی، ا. ۱۳۷۷٫ کاربرد نرم افزار SAS در تجزیه​های آماری (ویرایش دوم). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۱۸۲ ص.

سلطانی، ا. ۱۳۸۵٫ تجدید نظر در کاربرد روش​های آماری در تحقیقات کشاورزی.انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۷۴ ص.

کامکار، ب. کوچکی، ع. ر. نصیری محلاتی، م. رضوانی مقدم، پ. ۱۳۸۷٫ ساخت و آزمون یک مدل ساده برای پیش​بینی باختری. ا.، غفار زنوز، ح. و عرب، غ.، ۱۳۸۲٫ بررسی و مقایسه عملکرد ارقام سویا در بهشهر. گزارش سالیانه بخش تحقیقات دانه های روغنی موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر.

چوگان، ر. ۱۳۷۰٫ بررسی اثر تاریخ کاشت بر عملکرد سویا ( رقم گرگان۳ ). مجله نهال و بذر جلد۲،   شماره​های ۳و ۴٫ ص ۳۲٫

خادم حمزه، ح. ر.، کریمی م.، رضایی ع. و احمدی.ا. ۱۳۸۳٫ اثر تراکم و تاریخ کاشت بر صفات زراعی، عملکرد دانه و اجزای عملکرد سویا. مجله علوم کشاورزی ایران. جلد ۳۵، شماره۲، ص: ۴۰-۳۵ .

پتانسیل تولید ماده خشک در ارزن مرواریدی. مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی، جلد اول، شماره سوم. ۹۹ ص.

احمد امینی، ط. و کامکار، ب. سلطانی، ا.۱۳۹۰٫ اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک در ارقام مختلف گندم. مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی، جلد چهارم، شماره اول. ص ۱۴۸-۱۴۷٫

احمدی، م. و امیدی. ح. ۱۳۷۳٫ گزارش تحقیقات گلرنگ. موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر کرج.

نظامی،  ا. و راشدمحصل، م.ح. ۱۳۷۴٫ بررسی اثرات تاریخ کاشت و تراکم بر عملکرد و اجزای عملکرد سویا در منطقه مشهد. مجله علوم و صنایع کشاورزی. ۹ (۲): ۱۶-۷٫

نظریان، ر. ۱۳۷۳٫ بررسی چگونه رشد دو رقم سویا درتاریخ​های مختلف در اهواز. پایان​نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز. ۱۲۱ص.

هاشمی​جزی، س.م. ۱۳۸۰٫ تأثیر تاریخ کاشت بر مراحل رشد و نمو و برخی ویژگی​های زراعی و فیزیولوژیکی پنج رقم سویا در کشت دوم. مجله علوم زراعی ایران. ۳(۴): ۵۹-۴۹٫

مقدمه

سویا یا لوبیا روغنی با نام علمی Glycin Max ، گیاهی است بوته​ای و پر برگ و یکساله از خانواده لگومینوز که اکثرا˝ به خاطر دانه​اش در دنیا کشت می​شود (احمد افکاری، ۱۳۸۸).

طول دوره​ی نمو و سرعت نمو رویشی به رقم، طول روز و تاریخ کاشت بستگی زیادی دارد، ولی بسیاری از ارقام مراحل زندگی خود را طی ۸۰ تا ۱۲۰ روز به اتمام می​رسانند (خواجه​پور، ۱۳۷۷). سویا دارای ریشه اصلی عمقی است که می تواند تا عمق ۶۰ سانتی​متری در خاک نفوذ نماید. روی ریشه​های گیاه گره​های تثبیت نیتروژن حاوی باکتری​های ریزوبیوم مشاهده می​شود (خواجه​پور، محمد .۱۳۷۷).

مدل​سازی چیست؟

مدل​سازی عبارت است از مجموعه فعالیت​هایی که انجام می​شود تا از یک سیستم مدل تهیه شود یا یک مدل ساخته شود (سلطانی، ۱۳۸۸).

چرا مدلسازی؟

هدف ما از ساخت مدل​ها برای سیستم​های زراعی تهیه یک نوع قانون (فرمولاسیون ریاضی) است که توسط آن می​توان عملکرد را محاسبه نمود و به همه سوالات در یک زمان پاسخ داد(سلطانی، ۱۳۸۸). البته دلایل دیگری نیز برای ساخت مدل​ها وجود دارد که به صورت زیر خلاصه می شود:
۱-کاهش آزمایش​های دراز مدت مزرعه در یک منطقه خاص. ۲-تفسیر داده​های اقلیمی بر حسب تولید بالقوه و محدودیت​ها. ۳- ارزیابی مدیریت گیاه و خاک. ۴- ارزیابی ریسک عملیات مدیریتی در عملکرد. ۵- شناخت بهتر از سیستم​های بیوزیستی و فیزیکی و برهمکنشی آن​ها

مدل​سازی گیاهان زراعی به عنوان روشی مفید در تحقیقات و مدیریت این محصولات پذیرفته شده است (اینمن – بامبر[۱] و همکاران، ۲۰۰۱). تعیین پتانسیل محصولات (چرو[۲]– نایا- موث و همکاران،۲۰۰۰؛ سینکلر[۳] و همکاران، ۱۹۹۹؛ b1999 و اینمن – بامبر و همکاران، ۱۹۹۸)، مدیریت زراعی و برنامه​ریزی (روبرتسون و همکاران،۱۹۹۹؛ سینکلر و همکاران،a 1999؛ برنان و همکاران، ۱۹۹۹ و سینکلر و همکاران، ۱۹۹۸) و  پیش​بینی محصولات کشاورزی (مک گلینچی، ۱۹۹۹) مثال​هایی از کاربرد مدل​های شبیه​سازی می​باشند.

قدرت یک مدل بستگی به دقت پیش​بینی آن مدل از عملکرد گیاه دارد (اینمن – بامبر،۲۰۰۲). تعیین روند تخصیص مواد بین برگ، ساقه و اندام زایشی امری کلیدی جهت کمی کردن تجمع بیوماس می​باشد. نحوه توزیع ماده خشک در گیاهان زراعی تعیین​کننده عملکرد گیاه می​باشد. توانایی پیش​بینی پتانسیل عملکرد دانه با استفاده از محاسبه سرعت تجمع ماده خشک و توزیع آن در اندام​های مختلف امکان​پذیر است (روبرتسون و کاربری، ۲۰۰۱). جهت توصیف ماده خشک در گیاهان زراعی از الگوریتم​های مختلفی استفاده شده است. شانک[۴] ( ۱۹۴۵)  پیشنهاد کرد که تقسیم مواد فتوسنتزی در ابتدا از روی نسبت C/N محاسبه شود.

براورد (۱۹۶۲) پیشنهاد کرد که مدلی براساس نسبت N /C طراحی کند که تقسیم مواد را پیش​بینی می​کند و تورنلی ( ۱۹۷۲) مدل براور را در قالب یکسری از معادلات ریاضی بیان نمود.

یک مدل از رشد گیاه، توصیف ریاضی شناخت ما از رفتار گیاه است و به علت استفاده از توابع ریاضی باید این رفتار در هر مرحله کاملا مشخص و معین باشد و دیگر جایی برای احتمال یا امکان وجود ندارد. نیاز به یک معادله ما را مجبور می​سازد تا فرض​هایی را در نظر بگیریم و مدل، جهت آزمون این فرضیات ساخته می شود. اگر پیش​بینی​های مدل از واقعیت موجود دقیق نباشد، بایستی بپذیریم که شناخت ما از سیستم مورد مطالعه کامل نیست (بنایان، ۲۰۰۰). از این مدل​ها برای انجام مطالعات مختلف از جمله انتخاب گیاه و رقم مناسب برای کاشت و تعیین بهترین مدیریت​های زراعی ( ایگلی و برونینگ، ۱۹۹۲)، برآورد پتانسیل تولید مناطق (مینک و همر[۵]، ۱۹۹۵)، تعیین خط​مشی برای به نژادی ارقام ( هبکوت[۶]، ۱۹۹۷)، تعیین اولویت​های تحقیقاتی، انتقال فن​آوری (نیکس[۷]، ۱۹۸۴)، پهنه​بندی، بوم شناختی (بومن و لنسیگان[۸]، ۱۹۹۴؛ آگاروال، ۱۹۹۳) و پیش​بینی اثرات تغییر اقلیم  (ملکونیان و همکاران[۹]، ۱۹۹۷؛ سینکلر و راولینز[۱۰]، ۱۹۹۳) استفاده شده است.

در بیشتر مدل​های شبیه​سازی رشد گیاهان زراعی، مقدار رشد (ماده خشک) به صورت حاصلضرب تشعشع رسیده، کسر دریافت تشعشع و کارآیی استفاده از تشعشع (RUE) تخمین زده می​شود (مونتیث، ۱۹۷۷). گام بعدی در مدل​های شبیه​سازی گیاهان این است که ماده خشک تولید شده به اندام​های مختلف اختصاص داده شود. این اختصاص با استفاده از ضرایب توزیع[۱۱] (PC) صورت می​گیرد. استفاده از ضرایب توزیع ماده خشک از دیر​باز در مدل​های شبیه​سازی گیاهان زراعی به کار گرفته شده است. در اغلب مدل​های گیاهان زراعی مربوط به دانشگاه واگنینگن از همین روش استفاده شده است (گوادریان و ون لار[۱۲]، ۱۹۹۴).

برخی از محققان مدل​هایی از تقسیم مواد فتوسنتزی را براساس رابطه منبع و مخزن طراحی کردند.

توزیع ماده خشک در نتیجه جریان آسیمیلات​ها از اندام​های منبع به اندام​های مخزن می​باشد(مارسلیس،۱۹۹۶).

مرحله بعد در مدل​سازی گیاهان تعیین بخشی از ماده خشک اختصاص یافته به قسمت​های مختلف گیاه می​باشد که ضریب تقسیم نامیده می​شود. دو روش مهم برای کمّی​سازی توزیع ماده خشک وجود دارد:

در روش اول عملکرد دانه گیاه (Y) بستگی به این دارد که گیاه چه نسبتی از ماده خشک اندوخته خود را به دانه​ها اختصاص دهد. شاخص برداشت مفهومی است که کارایی توزیع ماده خشک به دانه​ها را نشان می​دهد. در تعداد قابل​توجهی از گیاهان زراعی نشان داده شده است که شاخص برداشت در طی دوره​ی مؤثر پر شدن دانه، از زمان افزایش خطی دوره پر شدن دانه (-a/b) تا پایان پر شدن دانه (m)، به صورت خطی با شیب ثابت، (HI/dt) افزایش پیدا می​کند. از این روش به طورگسترده​ای برای توصیف ماده خشک استفاده شده است ( برای مثال مونتیث، ۱۹۷۷؛ سینکلر، ۱۹۸۶؛ سلطانی و همکاران، ۱۹۹۹؛ بیندی[۱۳] و همکاران، ۱۹۹۹؛ رابرتسون[۱۴] و همکاران، ۲۰۰۱؛ سلطانی و گالشی، ۲۰۰۲).

در روش دوم، توزیع ماده خشک بین اندام​های مختلف گیاه با استفاده از ضرایب توزیع ماده خشک توصیف می​شود. در این روش عملکرد گیاه بستگی به ضریب توزیع ماده خشک به دانه​ها و مقدار انتقال مجدد ماده خشک از سایر اندام​ها دارد. انتقال مجدد خود معمولا به صورت تابعی از کسر ماده خشک قابل انتقال به دانه و کل ماده خشک در شروع پر شدن دانه​ها می​باشد. این روش نیز در بسیاری از مدل​های شبیه سازی زراعی به کار گرفته شده است که از این جمله می​توان به ویلکرسون و همکاران (۱۹۸۱) و ونگ و انگل (۲۰۰۲) اشاره کرد.

اثرات تاریخ کاشت:

توانایی پیشگویی دقیق مراحل نمو گیاهان می​تواند در تصمیم گیری​های مدیریتی، برای کشت به موقع و عملیات زراعی برای انطباق مراحل رشد ونمّو بحرانی گیاه جهت رسیدن به حداکثر کارایی مفید باشد (بور[۱۵] و همکاران، ۱۹۸۴). سطح زیرکشت سویا در دهه​های اخیر افزایش زیادی پیدا کرده است، اما اطلاعات کمّی در مورد تأثیر تاریخ کاشت بر اجزای عملکرد سویا وجود دارد (پدرسون[۱۶] و همکاران، ۲۰۰۴). تاریخ کاشت عامل مهمی است که بر طول دوران رشد رویشی و زایشی و توازن بین آن​ها، همچنین سایر عوامل تولید، کیفیت برداشت و در نهایت عملکرد تاثیر می​گذارد (بورد و ستیمی، ۱۹۸۶). انتخاب تاریخ کاشت مناسب یکی از فنون زراعی است که با رعایت آن حداکثر محصول به دست خواهد آمد. از آن​جا که طول مراحل مختلف نمو تابعی از دو عامل اصلی دما و طول روز است، ممکن است تاریخ کاشت را به نحوی تغییر داد که طول مراحل مختلف نمو گیاه با وضعیت دما و طول روز موجود طی فصل رشد انطباق مناسبی یافته و میزان رشد رویشی مطلوبی به دست آید (علی​نقی​زاده، ۲۰۰۸). تاریخ کاشت مناسب موجب بهره​گیری بهینه از عوامل اقلیمی نظیر دما، رطوبت، طول روز و همچنین تطابق زمان گل​دهی با دمای مناسب می​گردد (هاشمی​جزی، ۲۰۰۱). ترکیب مناسبی از ژنوتیپ و تاریخ​ کاشت در گیاهان زراعی یکی از مهم​ترین عوامل مؤثر در کسب عملکرد مطلوب و اقتصادی است. علاوه بر این، عوامل مختلف ژنتیکی نیز می​توانند در طول دوره رشد و نمو گیاهان دخالت داشته باشند (کان و گرابو[۱۷]، ۱۹۹۲ و صدیق و جلیف، ۱۹۸۴).

[۱]  Inman-Bamber

[۲]  cheroo

[۳] singlair

[۴] shank

[۵] Meinke and hammer

[۶]  Habekotte

[۷]  Nix

[۸] Bouman and lansigan

[۹] melkonian

[۱۰]  Sincalair and Rawlins

[۱۱] partitioning Coefficient

[۱۲] Goudriaan and van and laar

[۱۳] Bindi

[۱۴] Rabertson

[۱۵] bauer

[۱۶] pedersen

[۱۷] Kan and grabau

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی و مراحل رشد و نمو سویا و تاثیر باکتری‌های محرک رشد بر گیاهان و کاربرد کود‌های بیولوژیک و محلول پاشی عناصر ریز مغذی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.