تحقیق اثر تیمار گرمایی و نانوذرات فلزی بر خواص کاربردی چوب و فرآوردههای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اثر تیمار گرمایی و نانوذرات فلزی بر خواص کاربردی چوب و فرآوردههای آن دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- کلیات    ۶
۱-۲-۱- راش    ۶
۱-۲-۲-تختهخردهچوب    ۷
۱-۲-۳- اصلاح چوب    ۸
۱-۲-۳-۱- اصلاح حرارتی    ۹
۱-۲-۳-۲- تیمار گرمآبی    ۹
۱-۳- فناوری نانو    ۱۰
۱-۳-۱- نانو ذرات    ۱۱
۱-۳-۱-۱- فرآیندهای تولید نانو ذرات:    ۱۱
۱-۳-۱-۲- نانو نقره    ۱۲
۱-۳-۲- انتقال حرارت نانو ذرات فلزی    ۱۳
۱-۴-کلوئیدها    ۱۳
۱-۵- میکروسکوپ الکترونی (SEM)    ۱۴
بخش دوم: پیشینه تحقیق    ۱۵
۲-۱- اثر تیمار گرمایی بر خواص کاربردی چوب و فرآوردههای آن    ۱۵
۲-۱-۱- خواص فیزیکی    ۱۵
۲-۱-۲- خواص مکانیکی    ۱۸
۲-۲- اثر نانوذرات فلزی بر خواص کاربردی چوب و فرآوردههای آن    ۲۱
۲-۲-۱- اثر نانوذرات فلزی بر هدایت حرارتی    ۲۱
۲-۲-۲- خواص فیزیکی    ۲۴
۲-۲-۳- خواص مکانیکی    ۲۶
منابع    ۳۰

منابع

۱- بر روی خواص کاربردی UF و MUF1- فتحی، ل.، فائزی پور، م و بهمنی، م. ۱۳۸۹٫ بررسی اثر دو نوع چسب تخته خرده چوب ساخته شده از مخلوط کلش برنج و خرده چوب صنوبر. دو فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات علوم چوب و کاغذ ایران، جلد ۲۵ ، شماره ۲، صفحه ۳۳۱-۳۲۱

۲- رسانه، ی.، مشتاق، م و صالحی، پ. ۱۳۸۰٫ بررسی کمی و کیفی جنگلهای شمال کشور . مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت جنگل­های شمال و توسعه پایدار. سازمان جنگل­ها و مراتع کشور، ۵۶-۸۱٫

۳- یکه­خانی، م. ۱۳۹۰٫ کاربرد نانو ذرات اکسید روی جهت حفاظت چوب­های راش (Fagus orientalis) و توسکا (Alnus glutinosa). پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ۱۲۱ص.

۴- سیاه­پشت، ح. ۱۳۹۰٫ بررسی اثر اشباع نانو نقره و نانو مس بر خواص فیزیکی، مکانیکی و بیولوژیکی چوب‌‌های راش (Fagus orientalis) و صنوبر (Populus nigra) تیمارگرمایی‌شده. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ۱۱۳ص.

۵- میرزایی، ق.، محبی، ب.، طبرسا، ت. ۱۳۹۱٫ چین خوردگی و ترشوندگی چوب تیمار شده به روش گرمآبی. مجله صنایع چوب و کاغذ ایران، سال سوم، شماره ۱، صفحه ۱۱-۱٫

۶- دوست حسینی، ک. ۱۳۸۰٫ فناوری تولید و کاربرد صفحات فشرده چوبی. جلد اول، شماره انتشار ۲۴۸۷، انتشارات دانشگاه تهران، ۶۴۸ صفحه.

۷- فلاح مقدم بهمبری، پ.، محبی، ب. و ایلبیگی، ف. ۱۳۸۹٫ ارزیابی رفتار و روند جذب آب و واکشیدگی ضخامت تخته فیبر نیمه سنگین (MDF) ساخته شده از الیاف تیمارشده باروش گرمآبی. مجله صنایع چوب وکاغذایران، سال اول، شماره ۱، ۱۱-۱٫

۸- قربانی کوکنده، م. ۱۳۸۷٫ تاثیر استیله کردن خرده­چوب راش بر انتقال گرما در سیکل پرس و خواص کاربردی تخته خرده چوب با تاکید بر مقاومت بیولوژیک. پردیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی تهران، ۱۱۰صفحه.

۹- ابراهیم­نژاد، آ. ۱۳۹۰٫ بررسی اثر نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم بر میزان انتشار فرم آلدهید و خواص فیزیکی و مکانیکی تخته فیبر دانسیته متوسط (MDF). پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی تهران، ۷۰ ص.

۱۰- لایقی، م.، بینا، م.، هاشمی، ا. ۱۳۸۹٫ بررسی تاثیر نانو نقره در خواص مکانیکی و ضریب هدایت حرارتی تخته خرده چوب. همایش ملی فن آوری­های نوین در صنایع چوب و کاغذ. دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت.

۱۱- مرادی، ب. ۱۳۹۱٫ بررسی تاثیر تیمار گرمایی بر مقاومت زیستی و ترکیب‌بندی لیگنین صنوبر یوروامریکن اشباع‌شده با نانو نقره. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ۸۱ص.

۱۲- مرعشی، پ.، کاویانی، س.، سرپولکی، ح.، ذوالفقاری، ع. ۱۳۸۹٫ “اصول و کاربرد میکروسکوپ­های الکترونی و روش­های نوین آنالیز – ابزار شناسایی دنیای نانو”، ویرایش دوم. چاپ دوم، تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.

۱۳- مروری مهاجر، م. ر. ۱۳۸۴٫ جنگل شناسی و پرورش جنگل . انتشارات دانشگاه تهران، ۳۸۷ صفحه.

۱۴- هاتف­نیا، ح.، عنایتی، ع. ا.، دوست حسینی، ک و آزادفلاح، م. ۱۳۹۰٫ ارزیابی ویژگی­های فیزیکی، مکانیکی تخته خرده چوب ساخته شده ازخرده­های چوب صنوبر تیمارشده با بخارآب. پژوهشی تحقیقات علوم چوب وکاغذایران، ۴(۲۶)، ۷۹۷-۷۸۵٫

۱-۱- مقدمه

چوب از زمان پیدایش انسان تاکنون همواره به­ عنوان ماده­ای بسیار مهم مطرح بوده­است. در سال­های اخیر، بازار مصرف اوراق فشرده­چوبی گسترش قابل­ ملاحظه­ ای یافته­ است. از دلایل عمده آن مزایای ویژه پانل­های چوبی، مانند یکنواختی خواص کاربردی در سطح پانل، امکان تولید در ابعاد بزرگ و سطح صاف با کیفیت مطلوب می­باشد (تومن[۱] و همکاران، ۲۰۱۰). در میان محصولات متنوع حاصل از فرآورده­های چوبی، تخته­خرده­چوب به­لحاظ تنوع استفاده، فرآیند نسبتاً ساده تولید و انعطاف­ پذیری مواد اولیه از اهمیت ویژه­ای برخوردار­است. این صنعت در اوایل قرن بیستم صنعتی گردید و با تولید رزین­های مصنوعی در دهه ­های چهل تا شصت میلادی توسعه چشم­گیری یافت (فتحی و همکاران، ۱۳۸۹) . در کنار ویژگی­های منحصر به فرد تخته­ خرده ­چوب، این ماده دارای ویژگی­های نامطلوبی همچون ناپایداری ابعاد که از تبادل رطوبت با محیط پیرامون آن ناشی ­می­شود، هست. این ویژگی باعث تغییر ابعاد چوب شده و بر روی خواص مکانیکی، هدایت حرارتی، صوتی و الکتریکی آن اثر می­گذارد. هم­چنین این ماده دارای ویژگی­هایی همچون تخریب زیستی، هوازدگی، قابلیت اشتعال و … هست.

در نتیجه، اگر فرآورده­های چوبی بدون هیچ گونه تیمار اصلاحی تحت شرایط نامطلوب (بخصوص مصارف بیرونی) به­کار روند، کیفیت آن­ها تحت تاثیر قرار می­گیرد و عمر مفیدشان نیز محدودتر خواهد شد. جهت بهبود خواص، می­بایست تیمار‌هایی روی فرآورده­های مرکب چوبی اعمال نمود تا کاربرد آنها را افزایش داد. در سال­های اخیر بیشتر از روش­های اصلاح چوب برای حل مشکلات زیست­محیطی، و بهبود خواص چوب و فرآورده­های آن استفاده می­شود که تیمار گرمایی یکی از این روش­ها است (هیل[۲]، ۲۰۰۶). در تجزیه حرارتی، همی­سلولز نسبت به سایر پلی­مر­های چوب بیشتر در معرض تخریب هستند (استام[۳]، ۱۹۶۴؛ آلن[۴] و همکاران، ۲۰۰۲). تخریب سلولز نسبت به همی­سلولز در دما­های بالاتر اتفاق می­افتد، هرچند گاهی اوقات در دما­های پایین تخریب همی­سلولز بسیار آهسته است (هیل، ۲۰۰۶). با حرارت­دهی چوب در هوا به بیش از دمایc  ۱۲۰ْ، درجه­ی پلیمریزاسیون (DP) کاهش می­یابد (فنگل و وگنر[۵]، ۱۹۸۴). در مراحل آغازی تیمار، افزایش در درجه بلورینگی و وسعت نواحی بلوری ملاحظه شد، اما با افزایش زمان تیمار، هر دو کاهش می­یابند (هیل، ۲۰۰۶).

تیمار گرمایی منجر به تغییر در خواص فیزیکی گوناگون از قبیل کاهش در رطوبت تعادل (اوباتایا و همکاران، ۲۰۰۰؛ اوباتایا و تومیتا[۶]، ۲۰۰۲)، کاهش خاصیت هیگروسکوپیک (متسا کورتلینن[۷] و همکاران، ۲۰۰۶؛)، بهبود در چسبندگی (فولریچ[۸] و همکاران، ۲۰۰۶)، بهبود دوام طبیعی (بونسترا[۹] و همکاران، ۲۰۰۶؛ هانگر[۱۰] و همکاران، ۲۰۰۲؛ سیلر[۱۱] و همکاران، ۲۰۰۰)، افزایش نواحی بلوری[۱۲] سلولز (بویان[۱۳] و همکاران، ۲۰۰۰؛ تجادا[۱۴] و همکاران، ۱۹۹۷؛ اوداکا و فرنو[۱۵]، ۲۰۰۳) و مقدار ظاهری لیگنین (کامدم[۱۶] و همکاران،۲۰۰۲؛ نوپنن[۱۷] و همکاران، ۲۰۰۴) می­گردد. از سوی دیگر اصلاح حرارتی باعث کاهش استحکام و مقاومت چوب می­شود (آویمی و وسترمارک[۱۸]، ۲۰۰۵؛ هونگ و لین[۱۹]، ۲۰۰۰؛ کامدم و همکاران، ۲۰۰۲) که مقدار این کاهش با زمان تیمار و گونه چوب مرتبط است. کاهش مقاومت­ها در سوزنی­برگان بیشتر از پهن­برگان بوده­است (بنگتسون[۲۰] و همکاران، ۲۰۰۲). در فرآیند ساخت تخته­خرده­جوب مرحله پرس از اهمیت بالایی برخوردار است که تاثیر مستقیمی در خواص کاربردی محصول و هم­چنین راندمان تولید می­گذارد (دوست­حسینی، ۱۳۸۰). بررسی تاثیر انتقال حرارت پرس و رابطه آن با ویژگی­های فیزیکی و مکانیکی محصول، ما را در دستیابی به بهترین کیفیت کمک می­کند. در سال‌های اخیر تلاش­های زیادی برای کاهش زمان پرس و افزایش بازدهی خط تولید به عمل آمده­است. در همین راستا پیشرفت علوم با ظهور فناوری نانو سرعت قابل توجهی یافته­است.

کاربرد فناوری­ نانو در بخش‌های مختلف صنایع چوب در حال افزایش است (سلیکر[۲۱]، ۲۰۰۵؛ تقی­یاری، ۲۰۱۰). با توجه به پژوهش­های مختلف ثابت شده­است. افزودن نانو ذرات فلزی به چوب و فرآورده­های آن، باعث بهبود خواص فیزیکی (بهمنی، ۱۳۹۱؛ ابراهیم­نژاد، ۱۳۹۰؛ سیاه­پشت، ۱۳۹۰؛ یکه­خانی، ۱۳۹۰)، افزایش مقاومت چوب (بهمنی، ۱۳۹۱؛ رنگاور و همکاران، ۲۰۱۳؛ اختری و همکاران، ۲۰۱۲) و بهبود انتقال حرارت می­شود (لایقی و همکاران، ۱۳۸۹؛ فرج­الله­پور، ۱۳۸۹؛ رسام و همکاران، a2012؛ تقی­یاری، ۲۰۱۰؛ b2011 تقی­یاری و همکاران، a2011 ، a,b2012). از طرف دیگر تیمار حرارتی بعد از اشباع چوب با نانو ذرات فلزی به­دلیل قابلیت هدایت حرارتی، حرارت را سریع­تر انتقال می­دهد و باعث تغییرات بیشتری در ویژگی­های چوب می­شود (سیاه­پشت، ۱۳۹۰؛ تقی یاری، ۲۰۱۰).

۱-۲- کلیات

۱-۲-۱- راش

شاید بتوان راش را مهم­ترین جنس جنگل­های تجاری کشور (شمال) نامید. شخصی به­نام لینه در سال ۱۷۳۵میلادی، جنس راش را Fagus نامید. جنس Fagus متعلق به خانواده Fagaceae است که نه فقط به علت تعداد زیاد گونه (تقریباً ۸۶۰ گونه) (ویسنی[۲۲]، ۱۹۹۷)، بلکه به دلیل توزیع گسترده در جنگل­های نیمکره­شمالی و جنوبی از اهمیت خاصی برخوردار است (پیترس[۲۳]، ۱۹۹۲).

گونه معروف آن در جنگل­های شمال Fagus orientalis است که حدود ۴/۱۷ درصد سطح کل جنگل­های طبیعی شمال، ۹۶/۲۹ درصد از حجم کل درختان سرپا و حدود ۶/۲۳ درصد کل درختان موجود را تشکیل می­دهد (سازمان جنگل­ها و مراتع کشور، ۱۳۷۵؛ رسانه و همکاران، ۱۳۸۰؛ امینی و همکاران، ۱۳۸۸). میانگین موجودی در هکتار توده­های راش ایران به صورت خالص از ۴۸۰ تا ۷۴۰ مترمکعب در هکتار و توده­های آمیخته از ۶۰۰ تا ۷۰۰ مترمکعب در هکتار متغیر است (ثاقب طالبی، ۱۳۸۳). حد بالایی راشستان­ها در ناحیه غربی (گیلان) ۱۸۰۰ متر، در مازندران ۲۲۰۰ متر، و در ناحیه شرقی (گلستان) ۱۴۰۰ متر بالاتر از سطح دریای آزاد است (مروری مهاجر، ۱۳۸۴). اسامی محلی آن در مناطق مختلف شمال کشور، راش (گیلان، تنکابن،کلاردشت وکجور)، چلر، چلهر (نور)، مرس (مازندران)، راج (منجیل)، الاش، الواش و آلاش (درفک و طوالش)، قزل آغاج (گرگانرود)، قزل گز (آستارا) می­باشد (ثابتی، ۱۳۸۲). وزن مخصوص چوب آن ۹/۰-۶/۰ گرم بر سانتی­متر­مکعب بوده و مقاومت آن به تغییرات حرارت و نیز به آفات چوب­خوار کم است.

چوب راش ایران از نظر طبقه­ بندی جزء پهن­ برگان با دانسیته متوسط محسوب می­شود. چوبی است نسبتاً سنگین، مقاوم به ضربه و برای مصارفی نظیر تهیه روکش، درب و پنجره­سازی، کارهای ساختمانی، نجاری عمومی، تراورس راه­آهن و … بسیار مناسب می­باشد (پارسا پژوه، ۱۳۵۵).

۱-۲-۲-تخته ­خرده ­چوب

در میان محصولات متنوع حاصل از منابع لیگنوسلولزی، تخته­ خرده­ چوب از جایگاه ویژه­ای به لحاظ تنوع در کاربرد، فرآیند نسبتا ساده تولید، انعطاف­پذیری بسیار زیاد در مواد اولیه مورد نیاز و همچنین پتانسیل زیاد در ایجاد اشتغال برخوردار است . این صنعت در اوایل قرن بیستم متولد گردید و با تولید رزین­های مصنوعی در دهه­های چهل تا شصت میلادی توسعه چشم­گیری یافت (فتحی و همکاران، ۱۳۸۹) .

این صنعت در حال حاضر به علت استفاده از هر گونه ضایعات چوبی اعم از شاخه­ها، مازاد مزارع پنبه و غلات، کتان و کنف و دیگر گیاهان چوبی و هم­چنین نداشتن عیوب متمرکز، یکنواختی خواص کاربردی در سطح، امکان تولید در ابعاد بزرگتر، سطوح صاف با کیفیت مطلوب و سهولت کاربرد در ردیف مهم­ترین صنایع وابسته به چوب قرار دارد. متاسفانه فرآورده­های چوبی و لیگنوسلولزی دارای ویژگی­های نامطلوبی چون بی­ثباتی ابعاد که از جذب رطوبت ناشی می­شود، تخریب زیستی و قابلیت اشتعال هستند. لذا در سال­های اخیر سعی شده است با استفاده از روش­های متعدد اصلاحی مانند اصلاح شیمیایی، حرارتی و مکانیکی، معایب این فراورده­ها را تعدیل نموده و آن­ها را برای کاربردهایی با قابلیت­هایی فراتر، مورد استفاده قرار دهند.

[۱]. Thoemen

[۲]. Hill

[۳]. Stamm

[۴]. Alen

[۵]. Fengel and Wegener

[۶]. Obataya and Tomita

[۷]. Metsa-Kortelainen

[۸]. Follrich

[۹]. Boonstra

[۱۰]. Hanger

[۱۱]. Sailer

crystallinity .[12]

[۱۳]. Bhuiyan

[۱۴]. Tejada

[۱۵]. Udaka and Furuno

[۱۶]. Kamdem

[۱۷]. Nuopponen

[۱۸]. Awoyemi and Westermark,

[۱۹]. Hong and Lin

[۲۰]. Bengtsson

[۲۱]. Celiker

[۲۲]. Vysny

[۲۳]. Peters

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نانوذرات طلا و نقره، کاربرد و روش های تولید آن و استفاده از باکتری‌ها، مخمرها،قارچها و گیاهان در سنتز نانوذرات
  • تحقیق نانوذرات اکسیدروی و مکانیسم عمل نانواکسیدروی در گیاه و قارچ میکوریزا آربسکولار و نقش آن درگیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.