تحقیق اختلالات اضطرابی و دیدگاه صاحبنظران در خصوص اضطراب و منشأ آن و تعلل ورزی ،شیوه های درمانی و دیدگاه های مرتبط با آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اختلالات اضطرابی و دیدگاه صاحبنظران در خصوص اضطراب و منشأ آن و تعلل ورزی ،شیوه های درمانی  و دیدگاه های مرتبط با آن دارای ۷۳ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
اضطراب    ۵
اختلالات اضطرابی از دیدگاه DSM-IV-R    ۱۱
اختلال اضطراب منتشر    ۱۲
اختلال وحشت زدگی    ۱۳
اختلال فشار روانی پس آسیبی    ۱۴
اضطراب آشکار و پنهان    ۱۴
عناصر اضطراب    ۱۶
شیوع اضطراب    ۱۷
ریشه ها و عوامل اضطراب    ۱۹
درجات اضطراب    ۱۹
تشخیص بالینی اضطراب    ۲۰
انواع پاسخ به اضطراب    ۲۰
دیدگاه صاحبنظران در خصوص اضطراب و منشأ آن    ۲۲
نظریه روانکاوی فروید    ۲۳
دیدگاه سالیوان    ۲۶
دیدگاه هورنای    ۲۶
دیدگاه اتورانک    ۲۸
دیدگاه آدلر «روانشناسی فردی»    ۲۸
نظریه پرز «گشتالت درمانی»    ۲۹
اضطراب از دیدگاه رفتارگرایی    ۳۰
دیدگاه راجرز    ۳۱
دیدگاه الیس    ۳۲
دیدگاه گلاسر    ۳۲
دیدگاه علوم پزشکی و زیستی در خصوص اضطراب    ۳۳
تفاوت و تشابه اختلالات اضطرابی    ۳۳
تعلل ورزی    ۳۴
تعلل ورزی تحصیلی    ۳۵
دیدگاه های موجود در مورد تعلل ورزی    ۳۷
تعلل به عنوان یک مشکل رفتاری    ۳۷
تعلل به عنوان یک مشکل شناختی    ۳۷
تعلل به عنوان یک مشکل انگیزشی    ۳۸
تعلل به عنوان یک عادت    ۳۸
تعلل به عنوان یک اختلال شخصیتی    ۳۸
شیوع تعلل ورزی    ۳۸
انواع و اقسام تعلل ورزی    ۴۰
شیوه های درمانی تعلل ورزی    ۴۲
نظریه منطقی-هیجانی الیس    ۴۲
نظریه درمان شناختی    ۴۲
نظریه خودناهمگنی    ۴۳
نظریه مدیریت زمان    ۴۳
نظریه پردازش اطلاعات    ۴۳
نظریه مدیریت رفتار    ۴۴
نظریه انگیزشی    ۴۴
ارتباط میان تعلل ورزی و سایر ویژگی های روانشناختی    ۴۴
مدیریت استرس    ۴۶
استرس یا فشار روانی    ۴۷
منابع استرس    ۴۹
وقایع آسیب زا    ۴۹
رویدادهای زندگی    ۵۰
تعارضات درونی    ۵۱
استرس ناشی از دگر گونی های  اجتماعی    ۵۱
مدل های نظری استرس    ۵۱
مدل مبتنی بر محرک    ۵۱
مدل مبتنی بر پاسخ    ۵۲
پاسخ های فیزیولوژیک به استرس ها    ۵۳
پاسخ های روان شناختی به تنیدگی    ۵۵
مدل تعاملی    ۵۶
حل مسأله اجتماعی    ۵۷
مهارت های حل مسئله    ۵۷
الگوهای حل مسئله    ۵۸
آموزش روش حل مسئله    ۵۹
پیشینه پژوهشی    ۶۰
پژوهش های انجام شده در داخل کشور    ۶۱
الف -در مورد اضطراب:    ۶۱
پژوهش های انجام شده در خارج از کشور    ۶۶

منابع

دهقانی فهیمه، نشاط دوست حمیدطاهر,مولوی حسین,نیل فروش زاده محمدعلی. بررسی اثربخشی درمان شناختی – رفتاری مدیریت استرس بر اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به آلوپسی آرئاتا. روان شناسی بالینی تابستان ۱۳۸۸; ۱(۲):۱-۹٫

دهقانی فهیمه، نشاط دوست حمیدطاهر، مولوی حسین و نیل فروش زاده محمدعلی. (۱۳۸۸). بررسی اثربخشی درمان شناختی – رفتاری مدیریت استرس بر اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به آلوپسی آرئاتا. روان شناسی بالینی تابستان ۱۳۸۸; ۱(۲):۱-۹٫

لطفی نیا ،حسین وهمکاران.بررسی اثربخشی درمان حل مساله در کاهش شدت افسردگی دانشجویان.مجله پزشکی دانشگاه تبریز، دوره ۳۱ ، شماره ۴ ،زمستان ۱۳۸۸، ص۵۴-۵۸

شیرافکن علی، نورانی پور رحمت اله، کریمی یوسف، اسماعیلی معصومه. (۱۳۸۷). اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت زمان بر سهل انگاری (تعلل) و کمال گرایی دانشجویان. تازه ها و پژوهشهای مشاوره پاییز ۱۳۸۷; ۷(۲۷):۲۷-۵۰٫

کرمی، داود. (۱۳۸۸). میزان شیوع اهمالکاری در دانشجویان و ارتباط آن با اضطراب و افسردگی. اندیشه و رفتار (روانشناسی کاربردی) پاییز ۱۳۸۸; ۴(۱۳):۲۵-۳۴٫

کوپر، کاری. (۱۳۷۰). غلبه بر اضطراب. ترجمه ماشاء اله مدیحی، نشر یاد آوران: تهران.

کهرازهی فرهاد‌، آزاد فلاح‌ پرویز، ‌ اللهیاری عباسعلی. (۱۳۸۲). بررسی‌ اثربخشی‌ آموزش‌ مهارتهای‌ حل‌ مسئله‌ در کاهش‌ افسردگی‌ دانش‌آموزان‌. مجله روانشناسی (۲۶). سال هفتم شماره ۲٫

شهنی ییلاق منیجه، مهرابی زاده هنرمند مهناز، حقیقی جمال، سلامتی سیدعباس. (۱۳۸۵). بررسی شیوع تعلل و تاثیر روشهای درمان شناختی – رفتاری و مدیریت رفتار بر کاهش آن در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی پاییز ۱۳۸۵; ۱۳(۳) (ویژه نامه روانشناسی):۱-۳۰٫

ابولقاسمی، عباس. (۱۳۸۱). اضطراب امتحان.: تشخیص، علل و درمان مبتنی بر پژوهش. اردبیل: نیک آموز.

کاپلان و سادوک (۱۳۸۷). خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری و روانپزشکی بالینی. ترجمه نصرت الله پورافکاری. تهران. انتشارات شهرآب.

کاپلان و سادوک (۲۰۰۴). خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری و روانپزشکی بالینی. ترجمه حسن رفیعی و فرزین رضاعی. (۱۳۸۷). تهران. انتشارات ارجمند.

الیس آلبرت، جیمزنال ویلیام. (۱۳۸۷). روانشناسی اهمالکاری. ترجمه محمدعلی فرجاد. تهران: نشر امید.

بیرامی منصور. (۱۳۷۸). خانواده و آسیب شناسی آن، انتشارات آیدین.

جوکار بهرام، دلاورپور محمدآقا. (۱۳۸۶). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشه های نوین تربیتی پاییز و زمستان ۱۳۸۶; ۳(۳-۴):۶۱-۸۰٫

حسـن زادگان، وحیده. بررسی تأثیر آموزش ایمن سـازی در برابر استرس، مدیریت استرس و علایم حیاتی در بیماران قلبی تحت عمل جراحی ۱۳۸۶٫ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز

حق شناس حسن، بهره دار محمدجعفر، رحمن ستایش زهرا. (۱۳۸۸). کارآزمایی کاهش اضطراب امتحان در گروهی از نوجوانان پیش دانشگاهی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). بهار ۱۳۸۸; ۱۵(۱) (پیاپی ۵۶):۶۳-۶۹٫

مقدمه

در این مقاله در مورد اضطراب و تعلل ورزی و نیز آموزش مدیریت استرس و حل مساله اجتماعی را از دیدگاه رویکردها و      نظریه های مختلف روانشناختی مورد مطالعه و بررسی قرار خواهیم داد. سپس پیشینۀ پژوهشی داخلی و خارجی را در مورد موضوع پژوهش مورد توجه قرار داده بحث خواهیم نمود.

اضطراب

اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان، در همه افراد در حد اعتدال آمیز وجود دارد و در این حد به عنوان یک پاسخ سازش یافته تلقی می شود. فقدان اضطراب ممکن است فرد را  با مشکلات و خطرهای قابل ملاحظه ای مواجه گرداند. اضطراب است که فرد را وا می دارد تا برای معاینه کلی به پزشک مراجعه کند یا در یک جاده لغزنده با احتیاط رانندگی کند و بدین ترتیب زندگی طولانی ترو بارورتری داشته باشد. بالعکس اضطراب مرضی نیز وجود دارد چرا که اگر حدی از اضطراب می تواند سازنده و مفید باشد و اگر اغلب مردم اضطراب را تجربه می کنند اما این حالت ممکن است جنبه مزمن و مداوم بیابد که در این صورت نه تنها    نمی توان پاسخ را سازش یافته دانست بلکه باید آنرا به منزله منبع شکست، سازش نایافتگی و درماندگی فراگیری دانست که فرد را از بخش عمده ای از امکاناتش محروم کند، فقط بر اساس راهبردهای محدود کننده آزادی و انعطاف فردی کاهش می یابد و طیف گسترده اختلال های اضطرابی را که از اختلال های شناختی و بدنی تا ترس های غیر موجه و وحشتزدگی ها گسترده اند به وجود می آورد (دادستان،۱۳۸۳).

اساساً اضطراب را نمی‌توان در قلمرو آنچه تحت عنوان آزردگی مشخص می‌شود محدود کرد، چرا که احساس اضطراب نه تنها در بیماران افسرده، وسواسی و روان گسسته وجود دارد، بلکه در افراد بهنجار نیز به صورت‌های مختلف، پدیدار می‌گردد. شاید به همین دلیل است که در مورد اضطراب نمی‌توان تعریف مشخص و روشنی را ارائه داد، چرا که اضطراب در افراد مختلف به گونه‌های متفاوت بیان می‌شود. با توجه به موارد ذکر شده می‌توان در زیر به تعاریفی در زمینه اضطراب پرداخت:

لافون[۱] اضطراب را این چنین تعریف می‌کند: اضطراب یک انتظار به ستوه آورنده است و ممکن است در تنشی گسترده، موحش و اغلب بی‌نام اتفاق می‌افتد، این حالت که به شکل احساس و تجربه کنونی است مانند هر اغتشاش هیجانی در سطح همبسته روانی و بدنی در فرد پدید می‌آید و ممکن است یک تهدید عینی و اضطراب‌آور داشته باشد. در واقع اضطراب به عنوان احساسی رنج‌آور است که با یک موقعیت ضربه‌آمیز کنونی یا به انتظار خطری که به شئی نامعینی وابسته است، تعریف می‌شود (دادستان، ۱۳۷۵).

– اضطراب یک حالت احساسی و هیجانی است که از خصوصیات برجسته آن تولید حالت بی‌قراری و دلواپسی است که با اتفاقات زمان و شرایط تناسب ندارد (معانی، ۱۳۷۰).

– اضطراب حالت هیجانی ناخوشایند و مبهم و وضعیت تحریک تشدید شده هیجانی است که اساسا نگرانی یا ترس را هم دربر دارد (آرتور[۲]، ۲۰۰۷).

– اضطراب را در واقع همه انسان‌ها تجربه می‌کنند، اضطراب احساس ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسی است که با یک یا چند تا از احسا‌س‌های جسمی همراه می‌گردد (آلن[۳]، ۱۹۹۰).

اما تعریف D.S.M.I.V – از اضطراب این گونه است :

نگرانی پیشاپیش نسبت به خطرها، بدبختی‌های آینده، توأم با احساس بی‌لذتی، با نشانه‌های بدنی تنش، منبع پیش بینی نشده می‌تواند درونی‌ یا بیرونی باشد (پورافکاری، ۱۳۶۸).

و نهایتاً این که  اضطراب عبارت است از احساس مبهم و توأم با ناراحتی که اغلب منشاء و علت مشخصی ندارد، و برای فرد شناخته شده نیست (آرلن[۴]، ۱۹۹۸).

دست یافتن به تعریفی دقیق از اصطلاح اضطراب بسیار دشوار است. اکثر نظریه پردازان با لانگ موافقند که اضطراب یک مفهوم فرضی است. یعنی اضطراب نوعی تصور است که وجود خارجی و عینی ندارد ولی در تفسیر پدیده های مشاهده پذیر می تواند مفید باشد. لانگ مدلی سه سیستمی از اضطراب ارائه داده است که به طور وسیع به فهم تعریف های مختلف کمک کرده است. نیمرخ اضطراب در افراد مختلف بسته به اینکه کدام نظام بیشترین تأثیر را پذیرفته است، متفاوت خواهد بود. اضطراب در وسیع ترین معنی، به عنوان یکسری پاسخ های جسمی، روانی و رفتاری به فشار روانی در نظر گرفته می شود (پاول و انرایت، ۱۹۹۱).

دادستان (۱۳۸۲)، اضطراب را به عنوان واکنش فرد در مقابل یک موقعیت ضربه آمیز، یعنی موقعیتی که تحت تأثیر بالا گرفتن تحریک ها اعم از بیرونی و درونی واقع شده و فرد در مهار کردن آنها ناتوان است در نظر    می گیرد. همچنین، اضطراب ناراحتی در عین حال روانی و بدنی است که بر اثر ترس مبهم و احساس ناامنی و تیره روزی قریب الوقوع در آدمی به وجود می آید.

به عقیده کوپر[۵](۲۰۱۰)، هر نیروی که ثبات روانی یا جسمی را از میدان خویش سوق دهد و در فرد ایجاد فشار نماید، اضطراب نامیده می شود. یا می توان گفت اضطراب وقتی روی می دهد که تهدید نسبت به فرد وجود داشته باشد. یک تهدید برحسب این که چه مفهومی برای فرد دارد می تواند ایجاد فشار نماید.

به نظر رولو می [۶]، اضطراب عبارت است از ” ترسی که در اثر به خطر افتادن یکی از ارزشهای اصولی شخص ایجاد می شود (رولومی، ۱۹۸۳). هر کسی ترس ها و نگرانی هایی دارد. فروید ادعا می کرد اگر اضطراب و ناراحتی همرا با آن، افراد را برانگیزد راه های جدید مقابله با معضلات زندگی را تشخیص دهند، می تواند انطباقی باشد. اضطراب خواه انطباقی باشد یا غیر انطباقی، می تواند موجب ناتوانی شدید گردد. اضطراب علل بسیاری دارد و همه مردم در زندگی آنرا تجربه می کنند. طبیعی است که مردم هنگام مواجهه با موقعیت های تهدید کننده و تنش زا مضطرب شوند، اما احساس اضطراب شدید و مزمن در غیاب علت واضح، امری غیر عادی است. اضطراب شامل احساس عدم اطمینان در ماندگی و بر انگیختگی فیزیولوژیکی می شود. شخصی که مضطرب است از عصبی بودن و تنش و بی قراری و تحریک پذیری شکایت می کند و اغلب در به خواب رفتن مشکل دارد. اضطراب شدید ممکن است بعد از وقوع یک حادثه، با پیش بینی حادثه ای در آینده، یا براثر تصمیم به مقاومت در برابر اشتغال ذهنی به موضوعی خاص. یا به هنگام تغییر جنبه نامطلوبی از رفتار، یا برخورد با محرک ترس آور، روی می دهد. رفتارهای مشاهده شده در اضطراب هر چند بسیار متنوع هستند، اما در یک چیز مشترک اند: تغییر یا احتمال تغییر در هر موقعیت آشکار ساز اضطراب دخیل است (ساراسون[۷] و ساراسون،۱۹۸۷).

اگر چه مقدار محدودی اضطراب برای رشد بشر ضرروی است ولی مقدارزیاد آن نیز باعث اختلال رفتار می شود واغلب اوقات شخص را مجبور به نشان دادن رفتار نوروتیک یا پسیکوتیک می نماید (شاملو ، ۱۳۶۹).

زبان فرانسوی نگرانی را از اضطراب جدا می کند. در بین مردم آلمان واژه Angst و در بین مردم آنگوساکسن Anxiety به هر دو معنی به کار می رود (پورو[۸]، بنقل از شجاع رضوی، ۱۳۷۶).

برای اولین بار پزشک آمریکایی بنام برد[۹] در سال ۱۸۶۹ اضطراب را تعریف کرد. از سال ۱۸۹۰ برمید اضطراب را اختلالی تعریف می کرد که نشانه آن یک احساس انقباض و خفگی است. فروید در سال ۱۹۸۹ نوروز اضطراب را به عنوان یک واحد بالینی باز شناخت. علامت اصلی این بیماری نگرانی، اضطراب و دلهره می باشد. در اوایل سال ۱۹۱۰ سر ویلیام اسلر[۱۰]، متوجه ارتباط بین درد سینه و هیجانات زندگی شد و کشف کرد که اضطراب و فشار باعث بیماری می گردد.

کانن[۱۱] اثرات اضطراب روی حیوانات و انسان ها را مطالعه کرد، به خصوص واکنش «جنگ و گریز» را مورد توجه قرار داد. یکی از اولین تلاش های علمی برای تشریح فرآیند بیماری های وابسته به اضطراب به وسیله پزشک دانشمند هانس سلیه به عمل آمد. او در سال ۱۹۴۶ برای مرزی که در مقابل حالت های اضطراب آور قرار می گیرد سه مرحله قائل شد:

واکنش در برابر خطر

مقاومت

فرسودگی یا عجز (کوپر[۱۲]، به نقل از مدیحی، ۱۳۷۰)

اریک فرام در سال ۱۹۶۵ نظریه خود را بر تعارض بین نیاز فرد برای آزادی و اضطرابی که آزادی پیش    می آورد بنا نهاده است (آزاد، ۱۳۷۶).

در دهه ۱۹۷۰ روانشناسی بنام ریچارد اس. لازاروس[۱۳] اظهار داشت که واکنش ناشی از اضطراب به چگونگی ارزیابی (آگاهانه، نا آگاهانه) او از میزان صدمه، تهدید یا به مبارزه طلبیدن آن حادثه مربوط می شود (کوپر، به نقل از مدیحی، ۱۳۷۰).

سپس در جریان سال های پایانی قرن ۱۹ و آغاز قرن بیستم دیدگاه مبتنی بر پدیده آیی زیست شناختی روان آزردگی جای خود را به دیدگاه فرویدی مبتنی بر پدیده آیی روان شناختی داد. فروید اصطلاح روان آزردگی را به معنای دیگری به کار برد و بر این نکته تأکید کرد که این اختلال از علل جسمانی ناشی نمی شود بلکه ریشه در اضطراب دارد بدین معنی که وقتی خاطرات و امیال سرکوب شده، ناهشیار کوشش می کنند تا از سطح ناهشیاری به سطح هشیاری راه یابند. اضطراب به علامت هشدار دهنده پایگاه (من) آشکار می شود و رفتارهای نوروزی را به عنوان شیوه بیان اضطراب و یا دفاع علیه آن قلمداد می شوند و در دهه های اخیر نظریه پردازان مختلف و به خصوص نظریه پردازان رفتارنگر معتقدند که روان آزردگی گسترده ای وسیع تر از آنچه در وضع کنونی تحت عنوان اختلال های اضطرابی مشخص می شود، پوشش می دهد.

[۱] -Lafon

[۲] -Arthur

[۳] -Allen

[۴] -Arlene

[۵] -Cooper

۲ -Rollo May

۱ -Sarasun

[۸]– Pouro

[۹] -Berd

[۱۰] -William Esler

[۱۱] -Cannen

[۱۲] -Cooper

[۱۳] -Richard S. Lazarus

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اضطراب و نظریه های آن
  • تحقیق اضطراب و شاخص‌های همودینامیک و روش‌های آرام‌سازی
  • تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان
  • تحقیق عوامل موثر بر اضطراب کودک ( عوامل خانوادگی و سبک های تفکر نگرش های فرزند پروری)
  • تحقیق راهبردهای مقابله با استرس و اضطراب و اختلالات اضطرابی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.