884 views
پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی، ملاکهای تشخیصی وپیامد ها و سبب شناسی آن دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱-مقدمه۵
۱-۲-مروری بر تاریخچه اختلال اضطراب اجتماعی۵
۱-۳-تعریف و ملاکهای تشخیصی اختلال اضطراب اجتماعی۸
۱-۳-۱- انواع اختلال اضطراب اجتماعی۱۰
۱-۳-۲- پیوستار اضطراب اجتماعی۱۱
۱-۳-۳- همبودی اختلال اضطراب اجتماعی با سایر اختلالات روانپزشکی۱۲
۱-۳-۴- اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال شخصیت اجتنابی۱۳
۱-۳-۵- شیوع۱۴
۱-۴-تفاوتهای جنسیتی و بین فرهنگی۱۵
۱-۵-پیامدهای اختلال اضطراب اجتماعی۱۷
۱-۶-سببشناسی اختلال اضطراب اجتماعی۱۸
۱-۶-۱- عوامل ژنتیکی۱۸
۱-۶-۲- عوامل شناختی۱۹
۱-۶-۳- نقص مهارتهای اجتماعی۲۰
۱-۶-۴- عوامل محیطی۲۳
۱-۱-آسیبشناسی شناختی اختلال اضطراب اجتماعی۲۶
۱-۲-مدلهای سببشناسی اختلال اضطراب اجتماعی۲۸
۱-۲-۱- مدل کلارک و ولز (۱۹۹۵)۲۸
۱-۲-۲- مدل رپی و هیمبرگ (۱۹۹۷)۲۹
۱-۲-۳- مدل بارلو و هافمن (۲۰۰۲)۳۰
۱-۲-۴- مدل رپی و اسپنس (۲۰۰۴)۳۱
۱-۲-۵- مدل جامع و خاص اختلال هراس اجتماعی؛ هافمن(۲۰۰۷)۳۳
۱-۲-۶- مدل کیمبرل برای اختلال اضطراب اجتماعی تعمیم یافته (۲۰۰۸)۳۵
۱-۲-۷- مدل شناختی اختلال اضطراب اجتماعی کلارک و بک (۲۰۱۰)۳۶
۱-۳-حساسیت اضطرابی۳۹
۱-۱-عدم تحمل بلاتکلیفی۴۲
۱-۲-ذهن آگاهی۴۵
۱-۳-پیشینه پژوهشی۴۹
۱-۴-منابع۵۸
– رضایی دوگاهه، ابراهیم. (۱۳۸۹). مقایسه تاثیر درمان شناختی – رفتاری گروهی و انفرادی در کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی. پایان نامه دکتری. دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران.
– سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینیا. (۱۳۸۸). خلاصه روانپزشکی (علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی). ترجمه: فرزین رضایی- تهران: انتشارات ارجمند.
– سادوک بنیامین، سادوک ویرجینیا. (۱۳۸۹). دستنامه روانپزشکی بالینی (ترجمه محسن ارجمند و احمد جلیلی)، انتشارات ارجمند، تهران (تاریخ انتشار به زبان اصلی، ۲۰۰۵).
– انجمن روانپزشکی آمریکا. (۱۳۸۱). متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی. مترجمان: محمد رضا نیکخو؛ هامایاک آوادیس یانس- تهران: سخن.
– مشهدی، علی؛ قاسم پور، عبدالله؛ اکبری، ابراهیم؛ ایل بیگی، رضا؛ حسن زاده، شهناز. (۱۳۹۲). نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال چهاردهم، شماره ۲، پیاپی ۵۲، ۱۰۰-۹۰٫
– نیسی، عبدالکاظم؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ فراشبندی، افسانه. (۱۳۸۴). بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب عمومی، حمایت اجتماعی ادراک شده و سرسختی روانشناختی با اضطراب اجتماعی دختران دانش آموز پایه اول دبیرستانهای شهرستان آبادان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دوره سوم، سال دوازدهم، شماره ۳، ص ۱۵۲-۱۳۷٫
– نیکویی، فاطمه. (۱۳۸۷). مقایسه ترس از ارزیابی منفی، مثبت، و کمال گرایی در مبتلایان به اضطراب اجتماعی و گروه گواه . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد – آذرگون، حسن؛ کجباف، محمدباقر. (۱۳۸۹). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش نگرش ناکارآمد و افکار خودآیند دانشجویان افسرده دانشگاه اصفهان. مجله روانشناسی، سال ۱۴، شماره ۱، ۹۳-۸۰٫
– آذرگون، حسن؛ کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسین؛ عابدی، محمدرضا. (۱۳۸۸). اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش نشخوار فکری و افسردگی دانشجویان دانشگاه اصفهان. دانشور رفتار، سال ۱۶، شماره ۳۴، ۲۱-۱۳٫
– احمدوند، زهرا؛ حیدری نسب، لیلا؛ شعیری، محمد رضا. (۱۳۹۱). وارسی اعتبار و پایایی پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی در نمونههای غیر بالینی ایرانی. ششمین کنگره سراسری بهداشت روان دانشجویان، ۲۸-۲۷٫
– اسدیمجره، سامره؛ عابدینی، مریم؛ پورشریفی، حمید؛ نیکوکار، مهناز. (۱۳۹۱). رابطه بین عدم تحمل بلاتکلیفی و نشخوار فکری با نگرانی در جمعیت دانشجویی. مجله روانشناسی بالینی، سال چهارم، شماره ۴(۱۶)،۹۱-۸۳٫
– بساک نژاد، سودابه؛ معینی، نصرت الله؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (۱۳۸۹). رابطه پردازش پسرویدادی و اجتناب شناختی با اضطراب اجتماعی در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، دوره ی ۴، شماره ۴، ۳۴۰-۳۳۵٫
– طرقبه خلیلی، صائمه؛ صالحیفدری، جواد. (۱۳۹۱). رابطه سوگیری تفسیر و اضطراب اجتماعی در دانشجویان. فصلنامه اندیشه و رفتار، شماره ۲۴، ص۵۸-۴۹٫
– فرجی، رباب؛ فرجی، پرویز؛ دیدهروشنی، سونیا؛ نصرالله، کتایون. (۱۳۸۹). مقایسه میزان اضطراب وافسردگی در دانشجویان دارای حساسیت اضطرابی بالا و پایین. پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، ص ۳۷۱-۳۷۰٫
در این مقاله ابتدا به تاریخچه تحولی، علائم و ملاکهای تشخیصی و زیرگونههای اختلال اضطراب اجتماعی میپردازیم و در ادامه همهگیرشناسی، اثرات و پیامدها و علتشناسی این اختلال به تفصیل توضیح داده خواهد شد. و سپس هر یک از متغیرهای حساسیت اضطرابی، عدم تحمل بلاتکلیفی و ذهن آگاهی شرح داده میشود و رابطه آنها با اضطراب اجتماعی بر اساس دیدگاههای نظری و نیز شواهد پژوهشی در خارج و داخل کشور مطرح میگردد.
مفهوم فوبی به عنوان یک الگوی رفتاری همراه با ترس و حفاظت از خود قدمتی طولانی دارد. واژه فوبیا از لغت یونانی فوبوس[۱] (به معنای پسر ارس یا خدای جنگ[۲]) گرفته شده که به معنای ترس، وحشت و هراس است. فوبوس قادر است تا ترس و وحشت را در قلب دشمنان یونانیان القا کند (هافمن و اتو، ۲۰۰۸). بقراط[۳] اعتقاد داشت که ترس و وحشتهای روزمره به افزایش دمای مغز و ازدیاد صفرا در مغز منجر میشود. در قرون وسطی از ترسهای غیر منطقی همراه با خُلق غمگین تحت عنوان ملانکولی[۴] یاد میشد (هافمن و اوتو، ۲۰۰۸). ترس و اضطراب در فرهنگ اروپا تا پیش از قرن هجدهم عمدتاً به عنوان درد و رنج روحی در حوزه علایق نظریهپردازان و فلاسفه بود. برای نمونه، باور مسیحی شایع این بود که چنین ترسی ناشی از ارتکاب به گناه است (استراوینسکی، ۲۰۰۷).
قرن هجدهم شاهد سرآغاز «طبی نگری»[۵] تجارب ناهنجار ترس بود. لذا برای نمونه مقالههای پزشکی مربوط به قلب و احشاء داخلی، توصیف آنچه امروزه تحت عنوان شکایات اضطرابی از آن یاد میشود (دردهای شکمی، خشکی دهان، احساس فشار در قفسه سینه) را آغاز کردند. تپش قلب نشانه بیماری قلبی و تنفس سریع علامت بیماری ریوی قلمداد میشد. به دنبال این دوره، نیمه دوم قرن نوزدهم شاهد فرآیند «روانی انگاری[۶]» پدیدههای طبی بود (استراوینسکی، ۲۰۰۷؛ به نقل از رضایی، ۱۳۸۹).
با وجود اینکه در زمان بقراط توصیفهایی از اضطراب اجتماعی شده بود. هیپنوتیزم کننده معروف فرانسوی پیرژانه نیز مجدداً از فوبی در موقعیتهای اجتماعی در سال ۱۹۰۳ نام میبرد (هیمبرگ و بکر، ۲۰۰۲). ژانه چهار نوع فوبی را مطرح میکند که عبارتند از فوبی موقعیتی، بدنی، اشیاء و عقاید. او فوبیهای موقعیتی را به دو نوع ترس از مکانهای باز یا بسته و ترس از موقعیتهای اجتماعی تقسیم کرد. ژانه مکرراً بر نقش و ماهیت اجتماعی ترسهای فوبیک تأکید میکرد و معتقد بود فوبی اجتماعی، ترس از سرخ شدن و صمیمیت (و رابطه جنسی) ، ترس از سخنرانی در جمع و ظاهر شدن در نقش منبع قدرت است (استراوینسکی، ۲۰۰۷).
در ابتدای قرن بیستم توصیفهای دقیق دیگری هم از اروتوفوبیا[۷] (ترس از سرخ شدن) و مفاهیم مرتبط مطرح و منتشر شد. برای مثال یک روانشناس سوئیسی بهنام کلاپارد[۸] ضمن اشاره به ماهیت اجتماعی این اختلال، به کاربرد الکل، تریاک و هیپنوتیزم برای درمان آن تأکید نمود (استراوینسکی، ۲۰۰۷). به عقیده هارتنبرگ (۱۹۰۱)، فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی کسی است که جرأت شروع تعامل اجتماعی را ندارد، نسبت به دیگران بیمناک، و فاقد هرگونه اطمینانی در خودش است و از این که دیگران را عصبی سازد میترسد و احساس خجالت میکند (فیربرودر[۹] ،۲۰۰۲). هارتنبرگ توصیف جامعی از علائم قلبی، تنفسی، معدی-رودهای، عضلانی و روانشناختی اضطراب اجتماعی ارائه داد و ویژگی افرادی را که اصطلاحاً دچار ترس از صحنه هستند توصیف کرد. به نظر وی اضطراب اجتماعی هنگامی که تعمیم یافته و مزمن تجربه میشود، شکل مرضی مییابد. او از تشویق به آزادی و پیشقدم شدن به عنوان کلید درمان یاد میکند (استراوینسکی، ۲۰۰۷). به عقیده هارتنبرگ (۱۹۰۱) اضطراب اجتماعی از دو هیجان اصلی تشکیل میشود؛ ترس و شرم. این مفهوم پردازی تشابه خیلی نزدیکی با ملاک «الف» راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV) برای هراس اجتماعی دارد، که شامل احساس ترس از حقارت، و خجالت است. هارتنبرگ ترس و شرم افراد مبتلا به هراس اجتماعی را به عنوان «ترس کاذب» و «شرم کاذب» توصیف میکند، اگر چه افراد مبتلا احساس وحشتزدگی و شرمساری دارند، اما در حقیقت خطر واقعی وجود ندارد. از این گذشته، او معتقد است که احساسهای ترس و شرم فقط در حضور دیگران رخ میدهند (در موقعیتهای اجتماعی)، بنابراین افراد مبتلا به این اختلال از موقعیتهای اجتماعی اجتناب میکنند. این توضیحات شبیه به ملاک DSM-IV از ترس و اجتناب است که به وسیله موقعیت اجتماعی فراخوانده میشود (فیربرودر، ۲۰۰۲).
در سال ۱۹۶۶ مارکس و گلدر[۱۰] با تدارک شواهد حمایت کننده، مجدداً اصطلاح فوبی اجتماعی را بهکار برده و ضمن توصیف جامع سندرم، آن را بر اساس سن ظهور از آگورافوبی و فوبیهای خاص متمایز کردند (هافمن و اتو، ۲۰۰۸). تحقیق آنها مبنی بر اینکه، هراس اجتماعی از نظر سن شروع از سایر هراسها متفاوت است تأثیر بهسزایی در تثبیت این واحد تشخیصی به عنوان یک اختلال مستقل داشت. تا زمان ارائه ویرایش سوم راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی (DSM-III) این اختلال به عنوان نشانگان خاصی قلمداد نمیشد اما از سال ۱۹۸۰ تا کنون سیمایههای اساسی این اختلال با روشنی بیشتری تعریف شده است (کلارک و فیربورن، ۱۹۹۷؛ به نقل از حسنوند عموزاده). همگام با تلاش برای کاهش ناهمگونی محتوای روانشناختی گسترده فوبی اجتماعی، در DSM-III-R دو زیر گونه از اختلال (تعمیم یافته[۱۱] و خاص[۱۲]) بر اساس شدت علائم پیشنهاد گردید. کار گروه[۱۳] DSM-IV در اختلالات اضطرابی با این استدلال که ماهیت ناتوانساز و آسیبرسان این اختلال، شدیدتر از آن است که توسط مفهوم فوبی اجتماعی منتقل شود، عنوان «اختلال اضطراب اجتماعی» را جایگزین فوبی اجتماعی نمود. لیکن برخی متخصصین از جمله کلارک[۱۴] و بک[۱۵] (۲۰۱۰) همچنان بر کاربرد اصطلاح فوبی اجتماعی پافشاری میکنند زیرا معتقدند که این اصطلاح، تمایل قدرتمند اجتناب از موقعیتهای برانگیزاننده اضطراب را که ویژگی عمده اختلال میباشند بهتر توصیف میکند (رضایی، ۱۳۸۹).
اختلال اضطراب (فوبی) اجتماعی به صورت امروزی نخستین بار با انتشار DSM-III مطرح شد (استراوینسکی، ۲۰۰۷). هرچند مارکس و گلدر (۱۹۶۶)، برای نخستین بار سندرم فوبی اجتماعی را توصیف کردند، این تشخیص به عنوان یک طبقه متمایز تا معرفی DSM-III در سال ۱۹۸۰ شناخته نشد.
زمانی که اختلال اضطراب اجتماعی اولین بار وارد DSM-III شد، تصور میشد که این اختلال تنها سبب اخلال حداقلی در نقشهای عملکردی میشود (ترک و همکاران، ۲۰۰۸). در پی وارد شدن اختلال اضطراب اجتماعی بهDSM-III تحقیقات اندکی تا آن زمان بر روی این اختلال صورت گرفته بود، ولیکن، از آن زمان تا حال، تعداد اثرات علمی در مورد اضطراب اجتماعی سال به سال و به سرعت در حال افزایش بوده است و در طی دو دهه گذشته، اختلال اضطراب اجتماعی بهتدریج بهعنوان یکی از شایعترین اختلالهای روانپزشکی مزمن و شایعترین اختلال اضطرابی در غرب شناخته شده است (هافمن و بارلو، ۲۰۰۲).
مشخصه اصلی اختلال اضطراب اجتماعی، ترس آشکار و مستمر از موقعیتهای اجتماعی یا عملکردی که در آنها ممکن است خجالت و شرمندگی اتفاق بیافتد، میباشد. (DSM-IV-TR؛ انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۰۰). هرچند احساس اضطراب برای بیشتر افرادی که در شرایط جدید، ناآشنا یا تحت ارزیابی اجتماعی مثل مصاحبه شغلی قرار میگیرند رایج است. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به طور مداوم ترس و وحشت را تجربه میکنند حتی وقتی که احتمال مواجهه با موقعیتهای اجتماعی را پیشبینی میکنند. اضطراب ناشی از قرار گرفتن در معرض توجه و موشکافی دیگران است که به احساس خجالت، تحقیر و شرمساری منجر میشود (بک و همکاران، ۲۰۰۵).
الف: ترس آشکار و مستمر از یک یا چند موقعیت اجتماعی یا عملکردی که شخص در معرض دید اشخاص ناآشنا یا احتمالاً در معرض توجه دیگران قرار میگیرد. فرد از این واهمه دارد که کاری انجام دهد (یا نشانههای اضطراب را ظاهر کند) که موجب تحقیر یا شرمندگی او شود.
تذکر: در کودکان باید شواهدی از ناتوانی برای برقراری روابط اجتماعی متناسب با سن، با افراد آشنا وجود داشته باشد و اضطراب باید در برخورد با همسالان، نه این که صرفاً در تعامل با بزرگسالان روی دهد.
ب: مواجهه با موقعیتهای اجتماعی ترسآور تقریباً همیشه به اضطراب منجر میشود که ممکن است به شکل حمله هراس وابسته به موقعیت یا با زمینه موقعیتی ظاهر شود.
تذکر: در کودکان، اضطراب ممکن است به شکل گریه کردن، قشقرق، بیحرکت شدن یا کنارهگیری و بیزاری از موقعیتهای اجتماعی که در آن افراد ناآشنا حضور دارند، ابراز شود.
ج: شخص میداند که ترس او مفرط یا بیدلیل است.
تذکر: در کودکان این ویژگی ممکن است وجود نداشته باشد.
د: شخص از موقعیتهای اجتماعی یا عملکردی ترسآور اجتناب کرده یا آنها را با اضطراب و پریشانی شدید تحمل میکند.
ه: اجتناب، اضطراب انتظاری یا پریشانی در موقعیت (یا موقعیتهای) اجتماعی یا عملکردی بهطور قابل ملاحظهای با فعالیتهای عادی، کارکرد شغلی(تحصیلی)، یا موقعیتها یا روابط اجتماعی تداخل میکند یا پریشانی آشکاری درباره ابتلا به فوبی وجود دارد. و در افراد زیر ۱۸ سال، طول مدت نشانهها حداقل ۶ ماه است.
ز: ترس یا اجتناب، ناشی از اثرات فیزیولوژیایی مستقیم مواد (مانند سوء مصرف دارو یا دارو درمانی) یا یک بیماری جسمی نیست و بر حسب اختلال هراس یا بدون آگورافوبی، اختلال اضطراب جدایی، اختلال بد شکلی بدن، اختلال فراگیر رشد یا اختلال شخصیت اسکیزوئید توجیه بهتری ندارد.
ح: اگر یک بیماری جسمی یا اختلال روانی دیگر وجود داشته باشد، ترس موجود در ملاک تشخیصی الف با آن مرتبط نیست. برای نمونه این ترس ناشی از لکنت زبان، لرزش در پارکینسون یا رفتار ناهنجار غذا خوردن در بیاشتهایی عصبی یا پرخوری نیست (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۰۰).
[۱]-Phobos
[۲]-Son of Ares or god of war
[۳]-Hippocrates
[۴]-Melancholia
[۵]-Medicalization
[۶]-Psychologicalization
[۷]-Ereutophobia
[۸]-Clapared
[۹]-Fairbrother
[۱۰]-Gelder
[۱۱]-Generalized
[۱۲]-specific
[۱۳]-task force
[۱۴]-Clark
[۱۵]-Beck
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر