599 views
پیشینه تحقیق اختلال درخودماندگی و ویژگی های اصلی و سبب شناسی و روشهای درمانی آن و نظریات مختلف در خصوص بازی درمانی دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- اتیسم ۵
۲-۱-۱- ویژگیهای اصلی اختلال درخودماندگی ۶
۲-۲- مهارتهای اجتماعی: ۶
۲-۲-۱- انواع مهارتهای اجتماعی ۷
۲-۲-۲- نقص مهارتهای اجتماعی: ۸
۲-۳- هیجان های بنیادی: ۱۰
۲-۳-۱- شادی: ۱۱
۲-۳-۲- غم: ۱۱
۲-۳-۳- تعجب: ۱۱
۲-۳-۴- نفرت: ۱۲
۲-۳-۵- خشم: ۱۲
۲-۳-۶- ترس: ۱۲
۲-۴- نقایص زبانی: ۱۳
۲-۵- رفتار کلیشه ای ۱۴
۲-۶- سبب شناسی ۱۷
۲-۶-۱- عوامل ژنتیکی ۱۷
۲-۶-۲- عوامل محیطی ۱۷
۲-۶-۳- عوامل روانی ۱۹
۲-۶-۴- عوامل عصب شناختی ۱۹
۲-۶-۵- عوامل شناختی ۲۱
۲-۷- روشهای درمانی برای کودکان درخودمانده ۲۳
۲-۷-۱- مداخلات جامع بهنگام رفتاری ۲۴
۲-۷-۲- آموزش و تربیت کودکان دارای اختلال درخودماندگی و ناتوانیهای ارتباطی ۲۴
۲-۷-۳- سیستم مبادله تصویر ۲۵
۲-۷-۴- داستانهای اجتماعی ۲۵
۲-۸- مداخلات تکمیلی ۲۶
۲-۸-۱- مداخلات غذایی ۲۷
۲-۸-۲- روش دی.آی.آر ۲۷
۲-۸-۳- برنامهسان رایز ۲۸
۲-۸-۴- روش یکپاچگی حسی ۲۸
۲-۹- بازی درمانی: ۲۹
۲-۹-۱- نظریات مختلف در خصوص بازی درمانی: ۳۱
۲-۹-۲- ارزش درمانی بازی و بازی درمانی ۳۴
۲-۹-۳- رویکردهای مختلف در بازی درمانی ۳۵
رویکرد روان تحلیل گری ۳۶
تحلیل بازی از دیدگاه ملانی کلاین ۳۷
کاربرد بازی درمانی از سوی آنافروید ۳۸
رویکرد ارتباطی ۳۹
درمان بی رهنمود و یرجینیا اکسلاین ۴۰
رویکردهای ساختارمند ۴۱
۲-۹-۴- بازی درمانی شناختی-رفتاری ۴۲
مزایای بازی درمانی وبازی درمانی شناختی-رفتاری ۴۶
منابع فارسی ۴۹
منابع لاتین ۵۲
احمدی، فاطمه، (۱۳۸۹)، مقایسه تاثیر نظام ارتباطی مبادله تصویری و گفتار درمانی بر رشد ارتباط کودکان ۴-۸ ساله در خودمانده ، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.
اسپادک، برنارد، (بی تا)، آموزش در دوران کودکی، مترجم، نظری نژاد، محمد حسین، (۱۳۸۰)، تهران: انتشارات نشر.
اصغری نکاح، سیدمحمد، (۱۳۹۰)، مجله اصول بهداشت روانی، سال ۱۳(۱).
اریک جی، مش و دیویدای، وولف، ( ۲۰۰۸). ترجمه مکیآبادی، محمد مظفر و فروغ الدین عدل، اصغر(۱۳۹۱)، تهران: رشد.
اکسلاین، ویرجینیا، (۱۳۷۳)، بازی درمانی، مترجم احمد حجاریان، تهران: کیهان.
ام آکسالین، ویرجینیا، (۱۳۶۹)، بازی درمانی، ترجمه احمد حجاریان، تهران: کیهان.
امجدیفر، رضا، (۱۳۸۵)، اثر بخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان دبستانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
انجمن روان پزشکان آمریکا، (۲۰۰۰)، متن تجدید نظر شده راهنمایی تشخیص و آماری اختلالات روانی، ترجمه نیکخو، (۱۳۸۱)، تهران: سخن.
اوزونف، سالی، ( ۲۰۰۲)، راهنمای والدین کودکان آسپرگر و اوتیسم با عملکرد بالا، مترجم شریفیدرآمدی، پرویز( ۱۳۸۵)، انتشارات سپاهان.
ایزرائیل، آلن، (۱۳۸۱)، کودکان آسیب شناسی روانی، ترجمه محمد تقی منشی طوسی، مشهد: شرکت به نشر.
باچر، جیمز؛ مینکا، سوزان؛ هولی، جیل (۱۳۸۸)، آسیب شناسی روانی جلد دوم، مترجم یحیی سید محمدی، تهران: انتشارات ارسباران.
برنشتان، فیلیپ اچ، (۱۳۸۰)، زناشویی درمانی از دیدگاه رفتاری – ارتباطی، ترجمه حسن پور عابدی نائینی، تهران: رشد.
بیابانگرد، اسماعیل (۱۳۸۴)، مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستان نابینا، ناشنوا و عادی شهر تهران، فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، شماره ۱۵، ص ۶۸-۵۵٫
توماس، آر. چویل، کواتول، جی، ریچارد، (بی تا)، روانشناسی بالینی کودک (روشهای درمان گری)، مترجم: نائنیان، محمد رضا، تهران: رشد.
جلیل آبکنار، سیده سمیه (۱۳۸۶)، از عادی سازی تا آموزش فراگیر، تحولی در نظام آموزشی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران.
دادگران، سید محمد، ( ۱۳۸۴)، مبانی ارتباط جمعی، چاپ هفتم، تهران: فیروزه
دریوز، آنتا، (۲۰۰۷)، ترکیب بازی درمانی با رفتار درمانی شناختی. ترجمه رمضانی، غزل(۱۳۸۹)، تهران: وانیا.
دلاور، علی، (۱۳۸۸)، روش تحقیق در روان شناسی علوم تربیتی، تهران: ویرایش.
رافعی، طلعت، (۱۳۸۵). اتیسم ارزیابی و درمان، چاپ دوم. تهران: دانژه.
اتیسم از ریشه یونانی، اتوس[۱]به معنای خود یا درخود گرفته شده است(وینگ[۲]،۱۹۸۹). اتیسم از سوی انجمن روان پزشکی امریکا به عنوان یک اختلال رشدی عمیق دسته بندی شده است و سه ویژگی اصلی دارد که همگی باید قبل از سه سالگی در کودک ظاهر شوند که عبارتند از:
۱-آسیب کیفی در عملکرد متقابل اجتماعی
۲- آسیب در ارتباط و فعالیت های ذهنی
۳- محدودیت های فوق العاده در زمینه ی علایق و فعالیت ها
اختلال درخودماندگی در سنین پیش دبستانی یعنی هنگامی که آسیب های زبان و شناخت قابل شناسایی هستند تشخیص داده می شوند. نشانه های درخودماندگی را میتوان در ۲ سال اول زندگی مشاهده کرد(استون[۳]، ۱۹۹۷).
با وجود دامنهی وسیع نشانههای درخودماندگی، تقریبا سه نشانه نقص در مهارتهای اجتماعی، نقایص زبانی و رفتارهای کلیشهای و یک نواخت مورد تاکید است( اکوسلیا، ۱۹۹۹؛ ترجمه کاکاوند، ۱۳۸۸)
مهارتهای اجتماعی مهارتهایی هستند که به افراد اجازه میدهند تا تعاملات مثبتی را با دیگران شروع کرده و ادامه دهند و شامل مهارتهایی مانند برقراری ارتباط، حل مساله، تصمیم گیری، خودمدیریتی و روابط با همسالان میباشد(دفن بیکر[۴]،۲۰۰۰)
مهارتهای اجتماعی بر رفتارهای فراگیرفته مطلوبی اشاره دارد که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطه مناسبی داشته و از واکنشهای نامعقول اجتماعی خودداری کند. مهارتهای اجتماعی طیف گستردهای از رفتارها از قبیل توانایی شروع ارتباط موثر و منتسب با دیگران، ارائه پاسخهای مفید و شایسته، تمایل به رفتارهای سخاوتمندانه، همدلانه و یاریگرانه، پرهیز تمسخر، قلدری و زورگویی به دیگران را شامل میشود(کامپز و کای[۵]، ۲۰۰۲ به نقل از گلزاری، ۱۳۸۹). این مهارتها مجموعه رفتارهای آموخته شدهای است که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطهی اثر بخش داشته باشندو همکاری، مشارکت با دیگران، کمک کردن، آغازگر رابطه بودن، تقاضای کمک کردن، تعریف و تمجید از دیگران و قدردانی کردن مثالهایی از این نوع رفتار است( گرشام و الیوت[۶]، ۱۹۹۹؛ به نقل از بیابانگرد، ۱۳۸۴).
شناخت مهارتهای اجتماعی فرآیندی است که کودکان و نوجوانان را قادر میسازد تا رفتار دیگران را درک و پیش بینی کنند. رفتار خود را کنترل نمایند و تعاملات اجتماعی خود را تنظیم کند. این مهارتها مجموعهای از رفتارهای اکتسابی هستند که از طریق مشاهد، الگودهی، تمرین و بازخورد آموخته میشوند ودر برگیرنده رفتارهای کلامی و غیرکلامی هستند و بیشتر جنبه تعاملی دارند(کارتلج و میلبرن[۷]، ترجمه نظری نژاد، ۱۳۶۹).
در تعریفی دیگر مهارتهای اجتماعی اغلب به عنوان مجموعهی پیچیدهای از مهارتها در نظر گرفته شده است که شامل ارتباط، حل مساله، تصمیمگیری، جراتورزی، تعاملات با همسالان و گروه و خودمدیریتی میشود(گرشام و الیوت،۱۹۹۰؛ به نقل از فریمن،۲۰۰۳ ).
در کودکان درخودمانده مهارت های اجتماعی و ارتباطی و مراقبت از خود معمولا با افزایش سن سیر صعودی را طی می کند ولی درمقایسه با کودکان بهنجار همواره تاخیر وجود دارد. گاهی ممکن است این پیشرفت تا بزرگسالی ادامه یابد و با رفتارهای پرخاشگرانه، اضطراب و افسردگی همراه شود. تعداد محدودی از کودکان دارای اختلال درخودماندگی می توانند زندگی مستقلی داشته باشند(نلسون و ایزراییل[۸]، ۲۰۰۰).
مهارتهای اجتماعی به شیوههای گوناگونی دستهبندی میشود که یکی از این دستهبندیها به شرح زیراست:
۱)مهارتهای روابط با همسالان
۲) مهارتهای خودمدیریتی
۳) مهارتهای تحصیلی
۴) مهارتهای ارتباطی
۵) مهارتهای جرات ورزی( کامپز و کای، ۲۰۰۲؛ به نقل از جلیلی آبکار، ۱۳۸۹)
مهارتهای روابط با همسالان شامل تعریف و تمجید از دیگران، کمک کردن، بازی و تعامل با همسالان و مکالمه با همسالان میباشد. بعد مهارتهای خودمدیریتی شامل کنترل خود، پیروی از قوانین، انتقادپذیری و مشارکت در امور مختلف بر طبق تواناییها میباشد. بعد مهارتهای تحصیلی مانند انجام تکالیف و پیروی از دستورات معلم میباشد. بعد مهارتهای اطاعت و پیروی شامل اطاعت از دستورات، پاسخدهی مناسب به قواعد و قوانین میباشد. بعد مهارتهای جراتورزی شامل دعوت از دیگران برای برقراری ارتباط و اعتماد به نفس و معرفی خود در جمع دوستان(کامپز و کای، ۲۰۰۲ به نقل از جلیلی آبکار، ۱۳۸۹).
یکی از نابهنجاری رایج و قابل توجه در افراد درخودمانده، نقص در مهارتهای اجتماعی است. این کودکان با وجود حضور دیگران ممکن است طوری رفتار نمایند که به نظر برسد که واقعا کسی وجود ندارد( اسکاتون[۹] و همکاران، ۲۰۰۶).
از همان مراحل اولیه رشد فرد مبتلا به اختلال درخودماندگی نشانههای نقص در زمینههای اجتماعی را نشان میدهد. در کل کودکان درخودمانده در درک احساسات دیگران مشکل دارند و قادر به هم دلی با دیگران نیستند و چنین نقصی باعث میشود که این افراد در دوست یابی موفق نباشند و این امر باعث انزواطلبی و ناتوانی این افراد در برقراری ارتباط میشود (صمدی، ۱۳۹۰). کودکان درخودمانده در مقایسه با کودکان عادی که باهم بازی میکنند اغلب به صورت تنها و انفرادی بازی میکنند و در حالی که کودکان عادی علاقهی شدیدی به کودکان دیگر دارند، این افراد علاقهی شدیدی به اشیای اطراف خود نشان میدهند( اکسکورن[۱۰]، ۲۰۰۵).
کودکان درخودمانده ممکن است بخواهند کل روز را تنها باشند و اگر هم بخواهند ارتباط برقرار کنند با شکست مواجه میشوند و یا علاقهای به برقراری ارتباط با افراد دیگر نشان نمیدهند. به طور معمول کودک معمولی که در حال رشد است به محیط اطراف خود علاقهی زیادی دارد و کودک درخودمانده بیشر علاقمند است در یک محیط غیر اجتماعی باشد و با هر تغییر در محیط شدیدا پریشان میشود. کودکان درخودمانده بزرگتر اغلب برای برقراری تعامل اجتماعی از خود علاقه نشان میدهند ولی به دلیل اینکه نمیتوانند احساسات و افکار دیگران را درک و پیشبینی کنند دچار شکست میشوند و ارتباط ضعیفی را برقرار میکنند و همین امر که نمیتوانند افکار دیگران را درک کنند باعث میشود که موضوع مشترک برای تعامل و برقراری ارتباط پیدا نکنند. این افراد در نشانههای غیر کلامی نیز مشکل دارند همچنین نشانههای صورت طرف مقابل را درک نمیکنند و این مشکلات باعث اجتناب از رشد اجتماعی این افراد میشود. درکل کانر تاکید میکند که اختلال در عملکرد اجتماعی یک از مشخصات اصلی کودکان درخودمانده است(کوهن[۱۱]، ۲۰۰۵).
علاوه بر نقص در مهارتهای اجتماعی، کودکان درخودمانده از لحاظ پردازش اطلاعات هیجانی که به شکل زبان بدن ایما و اشاره، حالتهای چهره یا لحن صدا، جلو میکنند نیز مشکل دارند. کودکان درخودمانده در پی ابراز علائم عاطفی نیستند و به علائم دیگران نیز توجه نمیکنند.( برای مثال آیا طرف مقابل شاد، غمگین یا دلخور است؟)(مش و وولف[۱۲]، ۲۰۰۸؛ ترجمه مکیآبادی، ۱۳۹۱).
افراد در خودمانده دشواری هایی در شناسایی، ابراز و نظم دهی هیجان دارند( انجمن روان پزشکی امریکا، ۱۹۹۴). زمانی که از آنها خواسته می شود احساسات خودشان را شناسایی کند، یک شخص درخودمانده اغلب نمی داند که درحال تجربه چه هیجانی است( پاکسون[۱۳]، ۲۰۰۷). کودکان درخودمانده به طور جالب توجه ای در درک حالت ذهنی دیگران با دشواری مواجهند( باران کوهن[۱۴]، ۱۹۹۰، ۱۹۹۳، ۱۹۹۵).
با وجود تفاوت قابل ملاحظه ای که از نظر شدت و نشانه ها بین افراد در خود مانده وجود دارد، تمامی آنها دشواری هایی در تعامل های اجتماعی مثل استفاده از تماس چشمی، تعامل های دوطرفه و پاسخ گویی به سرنخ های اجتماعی دیگران دارند( داوسون و همکاران[۱۵]، ۲۰۰۵). بسیاری از نقایص اولیه در درخودماندگی مثل تماس چشمی، توجه مشترک، پاسخ گویی به هیجان ها و … نیازمند اطلاعاتی هستند که از طریق چهره بدست می آیند و جلو های چهره ای گویای حالات ذهنی هستند( باران کوهن و همکاران، ۱۹۹۷). بدین ترتیب ما بر این باوریم که نقایص پردازش چهره در افراد در خودمانده ممکن است ریشه در بدکاری سیستم های مغزی زیربنایی شناختی اجتماعی داشته باشد. سیستم های عصبی که میانجی پردازش چهره هستند در زندگی خیلی زود فعال می شوند، بنابراین نقایص در پردازش چهره ممکن است به دلیل نابهنجاری رشد در یکی از میانجی های اولیه مغزی در این افراد باشد(داوسون و همکاران، ۲۰۰۵)
[۱]Athos
[۲]Wing
[۳]Aston
[۴]Deffenbacher
[۵]Kampz and Kai
[۶]Gersham and Elliott
[۷]Cartledge & Milburn
[۸]Nelson and Azrael
[۹]Eskaton
[۱۰] Exkoren
[۱۱]Cohen
[۱۲]Mash and Wolfe
[۱۳]Paxton
[۱۴]Baron – Chon
[۱۵]Dawson
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر