تحقیق اختلال های شخصیت و انواع آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اختلال های شخصیت و انواع آن دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۷
۲-۲- مدیریت بدن    ۷
۲-۳- اختلال های شخصیت    ۹
۲-۳-۱ اختلال شخصیت پارانویایی    ۹
۲-۳-۲ اختلال شخصیت اسکیزوئید    ۱۰
۲-۳-۳ اختلال شخصیت اسکیزوتایپی    ۱۰
۲-۳-۴ اختلال شخصیت ضداجتماعی    ۱۰
۲-۳-۵ اختلال شخصیت مرزی    ۱۰
۲-۳-۶ اختلال شخصیت نمایشی    ۱۰
۲-۳-۷ اختلال شخصیت خود شیفته    ۱۰
۲-۳-۸ اختلال شخصیت اجتنابی    ۱۰
۲-۳-۹ اختلال شخصیت وابسته    ۱۱
۲-۳-۱۰ اختلال شخصیت وسواسی – جبری    ۱۱
۲-۴- ویژگی های تشخیصی    ۱۱
۲-۵- الگوهای بعدنگر اختلال های شخصیت    ۱۲
۲-۶- اختلالهای شخصیت دسته ی الف    ۱۴
۲-۶-۱ اختلال شخصیت پارانویایی    ۱۴
۲-۶-۱-۱ ویژگی های تشخیصی    ۱۴
۲-۶-۱-۲ ویژگی ها و اختلال های همراه    ۱۵
۲-۶-۱-۳ ویژگی های خاص وابسته به فرهنگ، سن و جنسیت    ۱۷
۲-۶-۲ اختلال شخصیت اسکیزوئید    ۱۷
۲-۶-۲-۱ ویژگی های تشخیصی    ۱۷
۲-۶-۲-۲ ویژگی ها و اختلال های همراه    ۱۸
۲-۶-۲-۳ ویژگی های خاص وابسته به فرهنگ، سن و جنسیت    ۱۹
۲-۶-۳ اختلال شخصیت اسکیزوتایپی    ۱۹
۲-۶-۳-۱ ویژگی های تشخیصی    ۱۹
۲-۶-۳-۲ ویژگی ها و اختلال های همراه    ۲۱
۲-۶-۳-۳ ویژگی های خاص وابسته به فرهنگ، سن و جنسیت    ۲۲
۲-۷- اختلال های شخصیت دسته ی ب    ۲۲
۲-۷-۱ اختلال شخصیت ضداجتماعی    ۲۲
۲-۷-۱-۱ ویژگی های تشخیصی    ۲۲
۲-۷-۱-۲ ویژگی ها و اختلال های همراه    ۲۴
۲-۷-۱-۳ ویژگی های خاص وابسته به فرهنگ، سن و جنسیت    ۲۶
۲-۷-۲ اختلال شخصیت مرزی    ۲۶
۲-۷-۲-۱ ویژگی های تشخیصی    ۲۶
۲-۷-۲-۲ ویژگی ها و اختلال های همراه    ۲۹
۲-۷-۲-۳ ویژگی های خاص وایسته به فرهنگ، سن و جنسیت    ۳۰
۲-۷-۳ اختلال شخصیت نمایشی    ۳۰
۲-۷-۳-۱ ویژگی های تشخیصی    ۳۰
۲-۷-۳-۲ ویژگی ها و اختلال های همراه    ۳۲
۲-۷-۳-۳ ویژگی های خاص وابسته به فرهنگ، سن و جنسیت    ۳۳
۲-۷-۴ اختلال شخصیت خودشیفته    ۳۳
۲-۷-۴-۱ ویژگی های تشخیصی    ۳۳
۲-۷-۴-۲ ویژگی ها و اختلال های همراه    ۳۶
۲-۷-۴-۳ ویژگی های خاص وابسته به سن و جنسیت    ۳۶
۲-۸- اختلال های شخصیت دستهی ج    ۳۷
۲-۸-۱ اختلال های شخصیت اجتنابی    ۳۷
۲-۸-۱-۱ ویژگی های تشخیصی    ۳۷
۲-۸-۱-۲ ویژگی ها و اختلال های همراه    ۳۸
۲-۸-۱-۳ ویژگی های خاص وابسته به فرهنگ، سن و جنسیت    ۳۹
۲-۸-۲ اختلال شخصیت وسواسی- جبری    ۳۹
۲-۸-۲-۱ ویژگی های تشخیصی    ۳۹
۲-۸-۲-۲ ویژگیها و اختلالهای همراه    ۴۲
۲-۸-۲-۳ ویژگیهای خاص وابسته به فرهنگ و جنسیت    ۴۳
۲-۹- اختلال شخصیت که به گونهای دیگر مشخص نشده است    ۴۳
۲-۱۰- پیشینه تحقیق    ۴۴
۲-۱۰-۱ تحقیقات و پژوهش های داخلی    ۴۴
۲-۱۰-۲ تحقیقات و پژوهش های خارجی    ۴۹
منابع و مآخذ    ۵۲
فهرست منابع فارسی    ۵۲
فهرست منابع انگلیسی    ۵۵

منابع

آزاد ارمکی، تقی. و حسن چاوشیان. ۱۳۸۱٫ بدن به مثابه­ رسانه هویت. مجله­ی جامعه­شناسی ایران. دوره­ی ۴٫ شماره­ی۴٫

آزاد ارمکی، تقی. (۱۳۸۶). نظریه های جامعه شناسی. انتشارات سروش، چاپ چهارم.

رقیبی, مهوش. ۱۳۹۰٫ ارتباط مدیریت بدن با تصویر بدنی و خودپنداره. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، شماره ۴(۴۶).

صادقی، محمدصادق. ۱۳۸۹٫ بررسی میزان تمایل به مدیریت بدن و کنترل اندام و عوامل موثر بر آن. جامعه شناسی مطالعات جوانان، ۱(۱).

آنتونی، گیندز. (۱۳۷۸). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمهناصر موفقیان، نشر نی، چاپ اول.

حسینی, مجید.، اسفندیار موحد. و نسب مریم غفاری. ۱۳۸۹٫ آرایش و زندگی اجتماعی دختران جوان. پژوهش زنان، شماره۱٫

کیامرثی, آذر. (۱۳۹۰). رابطه اختلالات شخصیت با علایم روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. یافته های نو در روان شناسی. ۶(۱۸).

رید، ایولین. (۱۳۸۰ ). آزادی زنان. ترجمه افشنگ مقصودی.

بابامیری, محمد. ۱۳۹۰٫ عوامل اجتماعی و روان‌شناختی مؤثر بر میزان مصرف مواد آرایشی توسط دانشجویان دختر. مجله پوست و زیبایی. دوره ی ۲، شماره ی

بوردیو، پی یر. ۱۳۸۱٫ کنش­های ورزشی و کنش­های اجتماعی. فصلنامه­ی ارغنون. ترجمه­ی محمدرضا فروزنده. شماره­ی۲۰٫

بوردیو، پی یر. و مایکل گرنفل. ۱۳۸۸٫ مفاهیم کلیدی. ترجمه محمدمهدی لبیبی، نشر افکار.

چاوشیان، حسن. (۱۳۸۱). سبک زندگی و هویت اجتماعی: مصرف و انتخاب­های ذوقی به عنوان تمایز و تشابه اجتـماعی در دوره مدرنیـته اخیر. پایان­نامـه دکتـری جامـعه­شناسی. تهران: دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه تهران.

ادیبی، حسین. (۱۳۸۳). نظریه­های جامعه شناسی. تهران: نشر دانژه.

کرینگ، دیوسیون. و جانسون نیل. ۱۳۸۸٫ آسیب شناسی روانی. ترجمه: حمید شمسی پور.

مارنات، جی. سی. (۱۳۸۱). راهنمای سنجش روانی. ترجمه پاشا شریفی، ح. تهران: انتشارات رشد.

مسعودزاده، عباس. ۱۳۸۸٫ مقایسه الگوهای شخصیتی و وضعیت سلامت عمومی متقاضیان جراحی زیبایی بینی و گروه شاهد دانشور. شماره ۸۲٫

هاشمیان. ک. (۱۳۷۷). روان شناسی نابهنجاری و زندگی نوین. انتشارات دانشگاه الزهرا.

هامایاک آوادیس یانس. (۱۳۸۹). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی چاپ چهارم ، انجمن روان پزشکی آمریکا، ترجمه ی دکتر محمدرضا نیکخو (۲۰۰۰).

۲-۱- مقدمه

در این مقاله ابتدا به بررسی مدیریت بدن و اختلالات شخصیت و انواع اختلال می­پردازیم و سپس مروری بر پژوهش های انجام شده خارجی و داخلی خواهیم داشت

۲-۲- مدیریت بدن

مدیریت بدن به معنای دستکاری در نمای ظاهری بدن است. با ظهور عصر جدید، نمای ظاهری کردارهای بدن اهمیتی خاص یافته اند. بدن دیگرنه فقط از بعد زیست شناختی، بلکه به عنوان محصولی اجتماعی و روانشناختی مورد توجه قرار گرفت (حقگوی ۱۳۸۶، ۱۴).

مدیریت بدن به معنای نظارت و دستکاری مستمر ویژگی های ظاهری ومرئی بدن است. این مفهوم به کمک معرف­های تمایل به داشتن تناسب اندام و کنترل وزن از طریق ورزش، رژیم غذایی و دارو، دستکاری­های پزشکی در نقاط مختلف بدن جهت زیبایی مانند جراحی بینی و پلاستیک و میزان اهمیت دادن به مراقبت­های بهداشتی و آرایشی، استحمام روزانه، آرایش مو، آرایش یا اصلاح صورت، استفاده از عطر و ادوکلن، آرایش ناخن و لنز رنگی بویژه برای  بانوان به یک شاخص تجملی تبدیل شده است (ارمکی و چاوشیان ۱۳۸۱، ۲۲).

بدن در قیاس با مفاهیمی چون خود یا هویت شخصی چیز ساده ای به نظر می رسد. بدن شی معینی است که خوشبختانه یا بدبختانه باید در آن زندگی کنیم. بدن سر منشا احساس آسایش و لذت است، ولی جایگاه بیماری ها و دردها هم هست. با این حال، چنان که تاکید شده است، پیکر ما فقط نوعی موجودیت طبیعی نیست که مالکیت آن را به ما تخصیص داده باشند: بدن نوعی دستگاه متحرک است، مجموعه ای از کنش ها و واکنش ها است، و غوطه ور شدن عملی آن در کنش های متقابل زندگی روزمره یکی از ارکان عمده نگاه داشت و تحکیم مفهوم منسجم و یکپارچه ای از هویت شخصی است.

بعضی از وجوه عمده بدن که مناسبت هایی با خود و هویت شخصی دارند از تمایزهایی برخوردارند. نمای ظاهری بدن مشتمل بر همه ویژگی های سطحی پیکر ما است -از جمله پوشش و آرایش- که برای خود شخص و برای افراد دیگر قابل رؤیت است، و به طور معمول آنها را به عنوان نشانه هایی برای تفسیر کنش ها به کار می گیرند. کردار مشخص کننده آن است که در ارتباط با قراردادهای ساختاری زندگی روزانه، بدن را چگونه بسیج می کنیم و سرانجام می رسیم به رژیم هایی که بدن را به پیروی از آنها وا     می­داریم.

با فرا رسیدن عصر جدید، بعضی از انواع نماهای ظاهری و کردارهای بدنی اهمیتی خاص می یابند. در بسیاری از عرصه های فرهنگی ما قبل جدید، نمای ظاهری بدن به طور کلی تابع استانداردهای مبتنی بر معیارهای سنتی بود. طرز آراستن چهره و انتخاب لباس همیشه تا اندازه ای وسیله ابراز فردیت بوده است. ولی امکان استفاده از این وسیله معمولاً به آسانی فراهم نمی آمد یا اصولاً مطلوب نبود. نمای ظاهری فرد بیش از آنکه نشان دهنده هویت شخصی او باشد، بیانگر هویت اجتماعی او بود. مدهای لباس در روزگار ما تحت تاثیر گروه های فشار، آگهی های تجارتی، امکانات اجتماعی- اقتصادی و دیگر عواملی است که بیشتر مروج استانداردهای اجباری هستند تا تفاوت های فردی.

در محیط های اجتماعی دوران ما بعد سنتی، نه نمای ظاهری افراد را می توان از پیش تعیین کرد و نه کردارهای آنان را. بدن افراد نیز به طور مستقیم در این اصل اساسی که خود فرد باید ساخته و پرداخته شود مشارکت دارد (گیندز ۱۳۷۸، ۸۷).

برخی از زنان گمان داشتند که لوازم آرایشی و استفاده از مد برای بهتر شدن نمای ظاهری زنان ضروری است. بنابراین از بهره گیری از لوازم آرایشی حمایت کردند و آن را یکی از حقوق زنان دانستند. به گمان دیگران هرچند زنان این حق را دارند که هرچه می­پسندند، بپوشند و هر آرایشی را که دوست دارند به کار برند، امادر دنیای واقعی، حق انتخابی در بین نیست، بلکه گونه­ای فشار اجتماعی زیرکانه وجود دارد. زنان در این سیستم سرمایه داری رقابتی بی رحم، در واقع می بایستی لوازم آرایش به کار برند و از تازه ترین مدها استفاده کنند.

در جامعه بدوی، که هم چشمی جنسی وجود نداشت، نیازی به آرایش و مد برای زیبایی سازی ساختگی نبود. درآن زمان برای هرفرد که به گروه های خویشاوندی وابسته بود، لازم بود که نشان خویشاوندی، جنسیت و گروه سنی خود را داشته باشد. بعد دوره جامعه طبقاتی فرا رسید. نشانه­هایی که بیش از هر چیز دیگر نمایانگر برابری در جامعه بدوی بود معنائی دیگر گرفت و به شکل مد درآمد. یعنی آرایش و مد به نشانه برتری اشرافیت شروع شد.

با رشد سرمایه داری، ماشین­های تولیدی گسترش بی اندازه پیدا کرد و همراه با آن نیاز به بازار انبوه پدید آمد، چون زنان نیمی از جمعیت راتشکیل می دادند. سودخواران در رشته زیبائی زنان به بهره­برداری ازآن پرداختند. در نتیجه رشته مد به تدریج همه زنان را دربرگرفت (مقصودی۱۳۸۰، ۴۷).

رژیم­های مخصوص بدن سازی و توجه به آراستگی و نظافت جسم در طی دوره اخیر تجدد بدن را در برابر گرایش­های بازتابی مداوم، خاصه در شرایطی که کثرت انتخاب وجود داشته باشد، تاثیرپذیر ساخته است. هم برنامه­ریزی و تنظیم زندگی و هم پدید آمدن گزینه­هایی برای انتخاب شیوه زندگی با رژیم­های غذایی در هم آمیخته اند. کاملاً کوته بینانه خواهد بود اگر این پدیده را فقط به عنوان تغییر الگوهای آرمانی ظواهر جسمانی مورد مطالعه قرار بدهیم. واقعیت این است که ما بیش از پیش مسئول طراحی بدن خود     می شویم و هر چه محیط فعالیت­های اجتماعی و خانوادگی ما از جامعه سنتی بیشتر فاصله بگیرد، فشار این مسؤولیت را  بیشتر احساس می کنیم.

بررسی اختلالات شخصیت، فرصت مناسبی به دست می دهد تا نکته هایی را که در بالا به آن اشاره کردیم با وضوح بیشتری دریابیم.

 

۲-۳- اختلال های شخصیت

یک اختلال شخصیت، الگوی پایداری از رفتار و تجربه درونی است که با انتظارات فرهنگی، به میزان قابل ملاحظه ای مغایرت دارد، فراگیر و انعطاف ناپذیر است، در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی آغاز می­شود، در طی زمان پایدار است و به پریشانی یا اختلال منجر می شود (نیکخو ۱۳۸۹، ۱۰۰۰).

اختلالات شخصیت دسته نامتناجسی از اختلال ها هستند که با الگوهای دیرینه- فراگیر و انعطاف ناپذیر رفتار و تجربه درونی تعریف می شوند که با انتظارات فرهنگ شخص مغایرت دارند، این الگوهای مسأله دار دست کم در دو مورد از زمینه های زیر آشکار می شوند: شناخت، هیجان ها، روابط و کنترل تکانه. اختلال های شخصیت، همانند همه ی اختلال های دیگر DSM-IV-TR  تشخیص گذاری نمی شوند مگر آنکه رنجوری یا آسیب کار کردی ایجاد کنند (شمسی پور ۱۳۸۸، ۸۹).

اختلال های شخصیت گنجانده شده در این بخش، در زیر فهرست شده اند:

۲-۳-۱ اختلال شخصیت پارانویایی[۱]

شامل الگویی از عدم اعتماد و سوءظن به گونه ای است که انگیزه های دیگران به عنوان انگیزه های کینه توزانه انگاشته می شوند.

۲-۳-۲ اختلال شخصیت اسکیزوئید[۲]

شامل یک الگوی کناره گیری از روابط اجتماعی و دامنه ی محدود بیان هیجانی است.

۲-۳-۳ اختلال شخصیت اسکیزوتایپی[۳]

شامل الگویی از ناراحتی حاد در روابط صمیمانه، تحریف های شناختی یا لدرلکی و رفتارهای عجیب و غریب است.

۲-۳-۴ اختلال شخصیت ضداجتماعی[۴]

شامل الگویی از تخلف از قوانین و نادیده گرفتن حقوق دیگران است.

۲-۳-۵ اختلال شخصیت مرزی[۵]

شامل الگویی از بی ثباتی در روابط بین فردی، خود انگاره[۶] عواطف و تکانشگری بارز است.

۲-۳-۶ اختلال شخصیت نمایشی[۷]

شامل الگویی از هیجان پذیری و توجه طلبی افراطی است.

۲-۳-۷ اختلال شخصیت خود شیفته[۸]

شامل الگویی از بزرگ منشی[۹]، نیاز به تحسین و فقدان همدلی[۱۰] است.

۲-۳-۸ اختلال شخصیت اجتنابی[۱۱]

شامل الگویی از بازداری اجتماعی[۱۲]، احساس های بی کفایتی[۱۳] و حساسیت بیش از اندازه به ارزیابی منفی است.

۲-۳-۹ اختلال شخصیت وابسته[۱۴]

 شامل الگویی از رفتار سلطه پذیری[۱۵] و وابستگی مربوط به یک نیاز افراطی به تحت حمایت قرار گرفتن است.

 ۲-۳-۱۰ اختلال شخصیت وسواسی – جبری[۱۶]

شامل الگویی از اشتغال ذهنی نسبت به نظم و ترتیب، کمال گرایی[۱۷] و کنترل است.

اختلالات شخصیت که به گونه ای دیگر مشخص نشده است: طبقه ای است که به دو موقعیت تعلق دارد:

۱)الگوی شخصیت  فرد با ملاکهای کلی اختلال شخصیت مطابقت می کند و صفتهای چند اختلال شخصیت مختلف وجود دارند ولی با ملاکهای یک اختلال شخصیت ویژه همخوانی ندارد،

۲) الگوی شخصیت فرد با ملاکهای کلی اختلال شخصیت همخوان است ولی استنباط بر آن است که این اختلال شخصیت در طبقه بندی گنجانده نشده است (مانند اختلال شخصیت منفعل – پرخاشگر[۱۸]).

[۱]. paranoid personality disorder.

[۲]. schizoid

[۳] Schizotypal

[۴].Antisocial

[۵] .Marginal

[۶] .Self-concept

[۷].Dramatic

[۸] .Narcissistic

[۹] .Hauteur

[۱۰] .Empathy

[۱۱] .Avoidance

[۱۲]. Social inhibition

[۱۳]. Inadequacy

[۱۴]. Dependent

[۱۵] .Dominance plasticity

[۱۶] .Obsessive – compulsive

[۱۷] .Perfectionism

[۱۸] .Passive – aggressive

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شناخت نقش و مفهوم شخصیت مرتکب و تشکیل پرونده شخصیت
  • تحقیق اختلال شخصیت ضد اجتماعی و علل آن
  • تحقیق نظریات شخصیتی و ارزش‌های شخصی و قضاوت اخلاقی
  • تحقیق رویکردهای روانشناسی رشد شخصیت و اختلالات رفتاری و علل و عوامل آن
  • تحقیق گونه های شخصیت و تکنیک‌های شخصیت پردازی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.