795 views
پیشینه تحقیق اختلال هماهنگی رشدی، و عوامل ایجادکننده و تأثیرات این اختلال روی کودکان و تمرینات ادراکی- حرکتی، فواید و ویژگی های آن دارای ۸۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۶
رشد و اختلال رشدی ویژه ۶
اختلال هماهنگی رشدی ۸
DCD چیست؟ ۸
نامهای دیگر ۹
چگونه DCD یک کودک را تحت تأثیر قرار میدهد؟ ۹
مشکلات حرکتی ۹
نارسایی حرکتی- برنامهریزی حرکتی ضعیف ۹
مشکلات در زمینه مهارتهای حرکتی درشت ۱۰
مشکلات در زمینه مهارتهای حرکتی ظریف ۱۰
ادراک بصری؛ مشکلات حرکت بصری ۱۰
ادراک ۱۰
عدم یکپارچگی حسی ۱۱
ضعف آگاهی و هشیاری بدنی ۱۱
تنش کم عضلانی ۱۱
وضعیت قرارگیری بدن ۱۱
سازماندهی ۱۲
یادگیری وظایف جدید یا دشوار ۱۲
مشکلات رفتاری ۱۳
ضعف توجه ۱۳
ضعف تمرکز ۱۴
ضعف اعتمادبهنفس و ناامیدی ۱۴
تغییرپذیری ۱۵
مشکلات اجتماعی ۱۵
در خانه ۱۵
مشکلات مراقبت از خود ۱۵
غذا خوردن ۱۵
لباس پوشیدن ۱۶
در مدرسه ۱۶
مشکل خاص در یادگیری ۱۶
زبان ۱۶
نوشتن ۱۷
خواندن ۱۷
علل خام حرکتی چیست؟ ۱۸
عوامل مربوط به مادر ۱۸
عوامل مربوط به زایمان ۱۹
عوامل روانی- اجتماعی رشد ۱۹
داشتن انتظارات نامعقول از کودک ۲۰
بد رفتاری با کودک ۲۰
بد کارکردیهای مغزی ۲۰
فرضیه مخچه ۲۱
فرضیه هستههای قاعدهای ۲۳
فرضیه آهیانه ۲۴
مناطق دیگر ۲۵
اختلالات عصبی حرکتی ۲۵
اختلالات تشنجی ۲۶
اختلالات تکانشی ۲۶
پیشنهادها و فعالیتهایی برای مهارتهای حرکتی در حال توسعه ۲۷
فاکتورهای اندازهگیری شده ۲۸
تعادل ۲۸
اهمیت تعادل در وضعیت بدنی ۲۹
تعادل ایستا ۲۹
تعادل پویا ۳۰
تئوریهای تعادل ۳۰
تئوری رفلکس سلسله مراتبی ۳۰
تئوری سیستمها ۳۰
سیستمهای درگیر در کنترل تعادل ۳۰
مکانیزمهای حرکتی در کنترل تعادل ۳۱
تون پاسچرال ۳۱
تون عضلانی ۳۲
سیستمهای عصبی درگیر در تعادل ۳۲
سیستم وابران محیطی ۳۳
مکانیزمهای حسی در کنترل تعادل ۳۳
سیستم بینایی ۳۳
سیستم حسی- پیکری ۳۳
سیستم دهلیزی ۳۴
سیستم عصبی کنترلکننده تعادل ۳۴
هماهنگی ۳۵
هماهنگی دو دستی ۳۹
هماهنگی چشم و دست ۴۲
زمان واکنش ۴۴
پیشبینی ۴۶
حافظه ۴۷
حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت: ۴۷
ادراک و حرکت ۴۹
تمرینات ادراکی- حرکتی ۵۱
اختلال در برنامه حرکتی ۵۱
فرایند ادراکی- حرکتی ۵۳
حرکات ادراکی- حرکتی ۵۴
حرکات مرتبط با مفهوم ادراکی- حرکتی ۵۵
تعادل ۵۵
آگاهی فضایی ۵۶
آگاهی زمانی ۵۷
آگاهی بدنی و جهتیابی ۵۸
نظریههای ادراکی- حرکتی ۵۹
نظریه ادراکی- حرکتی کپارت ۵۹
تحقیق پیرامون اثربخشی برنامههای ادراکی- حرکتی ۶۰
تاریخچه و انواع آزمونهای حرکتی ۶۱
پیشینه پژوهش ۶۳
تحقیقات داخلی ۶۳
تحقیقات خارجی ۶۶
نتیجهگیری ۷۳
منابع ۷۵
هی وود، کاتلین ام. (۱۳۸۵). رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. ترجمه: مهدی نمازی زاده و محمد علی اصلانخانی. تهران. انتشارات سمت.
گالاهو- اوزمون (۱۳۸۴). “درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی”. ترجمه بهرام، ع. شفیعزاده، م. چاپ اول. انتشارات تهران بامداد کتاب.
گالاهو، دیوید ال؛ ازمون، جان سی. (۱۳۹۰). “درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی”. ترجمه: رسول حمایت طلب، احمدرضا موحدی، علیرضا فارسی، جواد فولادیان. نشر علم و حرکت.
وندر زندن، جیمز. (۱۳۸۶). روان شناسی رشد. ترجمه: حمزه گنجی. نشر ساوالان، ویراست دوم.
سلمان، زهرا. (۱۳۸۷). تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر قابلیتهای حرکتی دانشآموزان با اختلال هماهنگی رشدی دوره ابتدایی شهر تهران. رساله دکتری، دانشگاه تهران.
سلمان، زهرا؛ شیخ، محمود؛ سیف نراقی، مریم؛ عرب عامری، الهه؛ آقاپور، سید مهدی. (۱۳۸۸). تأثیر تمرینهای ادراکی- حرکتی بر بهبود قابلیتهای حرکتی دانشآموزان با اختلال هماهنگی رشدی دوره ابتدایی شهر تهران. رشد و یادگیری حرکتی، شماره ۲، ۶۳-۴۷٫
پاین، وی گریگوری و ایساکس، لاری دی.. (۱۳۸۴). “رشد حرکتی انسان رویکردی در طول عمر”،ترجمه حسن خلجی، داریوش خواجوی، انتشارات دانشگاه اراک، چاپ اول.
ابراهیمی ثانی، زهرا. (۱۳۸۹). تأثیر یک برنامه منتخب حرکتی بر مهارتهای بینایی- حرکتی دانشآموزان ۱۱-۷ ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی.
احمدی، ا؛ یوسف شاهی. (۱۳۸۹). تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر مهارتهای حرکتی و ریاضی در اوتیسم. بررسی تک موردی. تهران/ مجله اصول و بهداشت روانی.
اساسه، مریم. (۱۳۸۹). بررسی تأثیر آموزش تجسم حرکتی بر بهبود مهارتهای حرکتی درشت کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
اسماعیل زاده، مریم؛ صالحی، حمید؛ منصوری، شاهین. (۱۳۸۹). تأثیر حرکات نیمه منتخب ریتمیک بر هماهنگی دست-پای کودکان دختر دارای اختلال هماهنگی رشدی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوره ۱۳، شماره ۲، ۵۱-۴۶٫
اشمیت، ریچارد؛ لی، تیموث. (۱۳۸۷). کنترل و یادگیری حرکتی با تاکید بر رفتار. مترجمان: فرخی؛ احمد، بهرام؛ عباس، خلجی؛ حسن، انتشارات نرسی.
اشمیت، ریچارد ای. (۱۳۷۹). یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین. ترجمه: مهدی نمازی زاده، محمدکاظم واعظ موسوی. تهران: سمت.
اشمیت، ریچارد ای؛ لی، تیموتی دی. (۱۳۸۷). یادگیری و کنترل حرکتی. مترجمان: رسول حمایت طلب، عبدالله قاسمی. تهران: علم و حرکت.
امیرخانی، فرانک. (۱۳۹۰). تأثیر پروتکل بازتوانی منتخب بر تعادل سالمندان مبتلا به آرتروز پس از تعویض مفصل زانو. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.
مطالب این مقاله در دو بخش مفاهیم و متون علمی پیرامون اختلال هماهنگی رشدی، فاکتورهای شناختی و حرکتی اندازهگیری شده و تمرین ادراکی- حرکتی شرح داده
میشود. ابتدا به تعریف اختلال ویژه رشدی، اختلال هماهنگی رشدی عوامل ایجادکننده و تأثیرات این اختلال روی کودکان پرداخته شده است. در ادامه فصل کلیاتی از تعریف تعادل و انواع آن، هماهنگی، زمان واکنش و زمان پیشبینی و حافظه توضیح داده شده است. سپس به مبحث تمرینات ادراکی- حرکتی، فواید و ویژگیهای آن پرداخته شده است. در پایان، تحقیقات انجامشده در داخل و خارج کشور ، گزارششدهاند.
جسم انسان در دوران طفولیت، کودکی و نوجوانی در حال رشد و بالیدگی است. ادراک او از جهان اطرافش عمیقتر شده، ظرفیت ذهنیش با افزایش مهارتهای روانی بیشتر میشود. همچنین با تشکیل روابط جدید، مهارتهای اجتماعی آموخته میشود. عملکرد مهارتهای حرکتی باید با همه این تغییرات منطبق شده، تغییر شکل پیدا کنند. تغییرات رشدی در اوایل زندگی بسیار چشمگیر است، اما این تغییرات در دوره بزرگسالی متوقف نمیشود- تغییرات فیزولوژیک به طور مداوم رخ میدهد و تجارب محیطی، ادراک و مهارتهای روانی و روابط اجتماعی فرد را پالایش میکند (هی وود[۱]، ۱۳۸۵). رشد حرکتی را میتوان در چارچوب ظاهر شدن مهارتهای جدید، پالایش الگوهای حرکتی اجرای مهارت، یا تولید حرکت تبیین کرد. اگرچه میزان یادگیری مهارتها و پالایش آنها در افراد مختلف، متفاوت است. این تغییرات تا اندازه زیادی مربوط به تفاوت میزان نمو جسمی و بالیدگی در بین کودکان از یک طرف و میزان تجارب حرکتی منحصر به فرد آنها از طرف دیگر است (هی وود، ۱۳۸۵).
رشد در کاملترین مفهوم، به تغییرات ایجاد شده در سطح عملکرد فرد در طول زمان مربوط میشود. کو و ساگدن[۲] (۱۹۸۵) تعریف زیر را برای رشد ارائه کردند: ” تغییرات سازگار بامهارت و کارایی” چنین تعریفی نشان میدهد که فرد برای کسب یا حفظ سازگاری و تناسب نیازمند تطبیق و تغییر در سراسر زندگی است (گالاهو و ازمون[۳]، ۱۳۹۰). تغییرات همراه رشد عموماً در سه زمینه به وجود میآید: جسمی، شاختی و روانی- اجتماعی. رشد جسمی به تغییراتی مربوط میشود که در بدن به وجود میآید: تغییرات از نظر قد، وزن، مغز، قلب و سایر دستگاهها و اعضا همچنین تغییر در ساختهای استخوانی، عصبی، همراه با
مهارتهای حرکتی. رشد شناختی به تغییراتی مربوط میشود که در حوزه فعالیتهای ذهنی روی میدهد و احساس، ادراک، حافظه، تفکر، استدلال و زبان را شامل میشود. رشد روانی- اجتماعی اصولاً
دگرگونیهای مربوط به شخصیت، هیجانها و روابط با دیگران را در بر میگیرد (وندر زندن[۴]، ۱۳۸۶).
همچنین کاربرد علم رشد حرکتی مفیدترین روش برای مطالعه علم رشد است. مشکلات حرکتی ناشی از عوامل متعددی هستند که ممکن است ذاتی باشند، مشکلات نوزادی که با ناتوانی حرکتی مثل اسپینا بیفدا[۵] (نخاع دو شاخه) متولد میشود؛ یا در اثر آسیب شدید و یا به مرور زمان با بالا رفتن سن و فشارهای مداوم به وجود میآید، نظیر مشکلات وضعیتی در نحوه نشستن یا راه رفتن. یا میتواند صرفاً در حین کسب یک مهارت جدید بروز کند، مثل اجرای حرکت آرابیسک (ضربه به توپ گلف). همانند علوم دیگر، هدف از مطالعه رشد حرکتی، یادگیری مطالبی جهت کاهش مشکلات اجتماعی است (گالاهو و ازمون، ۱۳۹۰). رشد انسان را میتوان در چارچوب نظریههای متفاوتی مورد مطالعه قرار داد که هر کدام از آنها مفاهیم خاصی را برای رشد حرکتی و آموزش حرکات در بین نوزادان، کودکان، جوانان و بزرگسالان در بر دارند (گالاهو و ازمون، ۱۳۹۰). طی قرن اخیر، تعدادی از نظریهپردازان رشد، پدیده رشد انسان را به دقت مطالعه کردهاند. در این میان زیگموند فروید[۶] (۱۸۵۶-۱۹۳۹)، اریک اریکسون[۷] (۱۹۹۲-۱۹۹۴)، ارنولد گزل[۸] (۱۹۷۴-۱۸۸۰)، رابرت هاویگوست[۹] (۱۹۱-۱۹۰۰ و ژان پیاژه[۱۰] (۱۹۸۰-۱۸۹۶)، کمکهای شایانی به شناخت ما از رشد انسان کردهاند. هر یک از آنها الگوها و دیدگاههای نظری را به وجود آوردند که فرایند رشد را از ابتدا شرح داده و پایهای را برای تحقیقات امروزی بنا میکنند (گالاهو و ازمون، ۱۳۹۰). حوزههای مطالعه رشد علاوه بر آموزش و برنامهریزی، تعامل حیطهای و درک ناهنجاریهای رشدی را نیز در بر میگیرد. بنابراین درک مشکلات رشدی بخش ضروری و مهم مطالعات حیطه رفتار حرکتی به ویژه رشد و تکامل را به خود اختصاص میدهد(بهرام و شفیعزاده، ۱۳۸۵).
در سومین تجدیدنظر ” راهنمای تشخیصی و آماری بیماریهای رشدی” سه نوع اختلال رشدی ویژه[۱۱]“مورد بحث قرار گرفته است:
۱- اختلالات مهارتهای تحصیلی یا ناتواناییهای یادگیری
۲- اختلالات مهارتهای گویایی (گفتار و زبان) یا اختلالات ارتباطی
۳- اختلالت مهارتهای حرکتی یا ناهماهنگی در حرکات
اختلال خاص رشدی دارای بارزههای زیر است:
الف: سن شروع بیماری همیشه از دوران شیرخوارگی یا کودکی است.
ب: اختلال یا تأخیر رشد مربوط به رشد زیستی دستگاه عصب مرکزی است.
ج: اگرچه مسیر بیماری یکنواخت و ثابت است ولی گاهی در جریان رشد، تخفیف علائم به چشم میخورد که حتی ممکن است علائم به طور خفیف تا بزرگسالی نیز ادامه یابد.
د: در بیشتر اختلالات (اما نه همه) وجود سابقه خانوادگی از اختلالات مشابه باعث شده است که بعضی عوامل ارثی را در ایجاد بیماری موثر بدانند.
اگرچه در طبقهبندی اختلالات روانی[۱۲] اختلال فراگیر رشد جزء این اختلالات طبقهبندی شده ولی علیرغم اینکه برخی از موارد اختلال فراگیر رشد مانند اختلال از هم پاشیدگی دوره کودکی و بعضی از موارد اوتیسم پس از یک دوره رشد طبیعی و بهنجار شروع میشود و به عبارت دیگر شروع متفاوتی دارند، ولی چون سیر بیماری ویژگیهایی با اختلالات مربوط به رشد دارند باعث شده است که آنها در یک گروه طبقهبندی کنند. در نظریه تأخیر در رشد که در سال ۱۹۷۰ توسط کریشلی عنوان شده است که کودکان دارای اختلالات رشدی کندتر از همسالان اطلاعات و محرکهای محیط را جذب میکنند و به عبارت دیگر از نظر کیفی با دیگر کودکان فرقی ندارند، ولی از نظر کمی متفاوت هستند و به همین علت مهارتها را دیرتر یاد میگیرند. در این نظریه نیز به علت کندی جذب مهارتها اشاره نشده است (میلانی فر، ۱۳۹۰).
اختلال هماهنگی رشدی هنگامی رخ میدهد که تأخیر در رشد مهارتهای حرکتی یا مشکل در هماهنگی حرکات، منجر به ناتوانی کودک در انجام وظایف روزانهاش میشود. هنگامیکه پزشک مطمئن باشد ۱) مشکلات حرکتی ناشی از اختلالات جسمی، عصبی و رفتاری شناختهشدهی دیگر، نیستند و ۲) امکان وجود بیش از یک اختلال نیز رد شود، تشخیص اختلال هماهنگی رشدی گذاشته میشود. اختلال هماهنگی رشدی یک اختلال مهارت حرکتی است که توانایی کودک در انجام بسیاری از کارهای روزمره را تحت تأثیر قرار میدهد. کودکان DCD مشکلات متنوعی دارند، به طوری که هر کودک ممکن است انواعی از مشکلات مختلف را داشته باشد. اختلال هماهنگی رشدی اختلال عدم بلوغ و یا بههمریختگی حرکت است، . ارتباط این مشکلات ممکن است با زبان، حرکات چشم، ادراک، فکر، مشکل خاصی در یادگیری، شخصیت و تنوع رفتار وجود داشته باشد (میسیونا و همکاران، ۲۰۱۱). اختلال هماهنگی رشدی شامل DCD دیس پرکسیا و دیگر اختلالات مرتبط مانند سندرم آسپرگر، نارساخوانی و اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) است. همپوشانی بسیاری میان این اختلالات و بسیاری از مشکلات این کودکان با مهارتهای اجتماعی، برنامهریزی حرکتی، توجه و تمرکز و هماهنگی وجود دارد. اختلال هماهنگی رشدی نام دادهشده به این بیماری است که در آن کودکان با رفتوآمد و با جنبههای خاص از یادگیری مشکلدارند (مورن اف بل، ۲۰۰۶).
واژه DCD که در حال جایگزینی به جای ‘سندرم کودک دست و پا چلفتی’ است مشکلات یادگیری حرکتی، اغلب به عنوان دیسپرکسیا اشاره شده است. اصطلاحات مختلف نیز در گذشته استفاده شده است، به عنوان مثال، اختلال یکپارچه حسی عملکرد، اختلال عملکرد ادراکی- حرکتی اختلال عملکرد حداقل مغز، مشکلات فضایی، مشکلات دیداری حرکتی. و میتوان گفت تمام شرایط برای کودکانی که با جنبش و با جنبههای خاص از یادگیری مشکل دارند (مورن اف بل، ۲۰۰۶).
برنامهریزی حرکتی به این شیوه است که از طریق آن مغز مشخص میکند که شما چه کاری را میخواهید انجام بدهید و چگونه آن را انجام میدهید. داشتن یک مشکل در برنامهریزی حرکتی باعث میشود که انجام حرکات جدید و اعمال جدید دشوارتر باشد. در افراد مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی این نقص به طور بارزی وجود دارد (مورن اف بل، ۲۰۰۶).
مهارتهای حرکتی درشت در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی نابالغ هستند و کودک در مییابد آنها را سخت یاد میگیرد، و بی دست و پا خود را در عملکرد میبیند. همچنین ممکن است این ضعف، تعادل را تحت تأثیر قرار دهد. حرکات درشت حرکاتی هستند که شما با دستها و پاهایتان انجام میدهید. از نمونه مهارتهای حرکتی درشت میتوان از پریدن، دویدن، بالا رفتن، گرفتن، پرتاب کردن و جست زدن نام برد (سلمان، ۱۳۸۷).
مهارتهای حرکتی ظریف فعالیتهای کوچکی هستند که شما با انگشتانتان انجام میدهید. از نمونه مهارتهای حرکتی ظریف میتوان استفاده از مداد، نگهداشتن چاقو و چنگال، بستن بند کفش و بستن زیپ و دکمه را نام برد که ضعف در انجام این مهارتها در افراد مبتلا به اختلالات رشدی مشاهده میشود (سلمان، ۱۳۸۷).
[۱] Haywood
[۲] Keogh & Sugden
[۳] Gallahue & Ozmun
[۴] Vander Zanden
[۵] Spina bifida
[۶] Sigmund Freud
[۷] Erik Erikson
[۸] Arnold Gesell
[۱۰] Jean Piaget
[۱۱] Specific Developmental Disorders
[۱۲] International Classification of Disease who (ICD 1992)
[۱۳] Difficulty with Gross motor skill
[۱۴] Difficulty with Fine motor skill
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر