تحقیق اختلال هماهنگی رشدی، و عوامل ایجادکننده و تأثیرات این اختلال روی کودکان و تمرینات ادراکی- حرکتی، فواید و ویژگی های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اختلال هماهنگی رشدی، و عوامل ایجادکننده و تأثیرات این اختلال روی کودکان و تمرینات ادراکی- حرکتی، فواید و ویژگی های آن دارای ۸۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
رشد و اختلال رشدی ویژه    ۶
اختلال هماهنگی رشدی    ۸
DCD چیست؟    ۸
نام‌های دیگر    ۹
چگونه DCD یک کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟    ۹
مشکلات حرکتی    ۹
نارسایی حرکتی- برنامه‌ریزی حرکتی ضعیف    ۹
مشکلات در زمینه مهارتهای حرکتی درشت    ۱۰
مشکلات در زمینه مهارتهای حرکتی ظریف    ۱۰
ادراک بصری؛ مشکلات حرکت بصری    ۱۰
ادراک    ۱۰
عدم یکپارچگی حسی    ۱۱
ضعف آگاهی و هشیاری بدنی    ۱۱
تنش کم عضلانی    ۱۱
وضعیت قرارگیری بدن    ۱۱
سازمان‌دهی    ۱۲
یادگیری وظایف جدید یا دشوار    ۱۲
مشکلات رفتاری    ۱۳
ضعف توجه    ۱۳
ضعف تمرکز    ۱۴
ضعف اعتمادبه‌نفس و ناامیدی    ۱۴
تغییرپذیری    ۱۵
مشکلات اجتماعی    ۱۵
در خانه    ۱۵
مشکلات مراقبت از خود    ۱۵
غذا خوردن    ۱۵
لباس پوشیدن    ۱۶
در مدرسه    ۱۶
مشکل خاص در یادگیری    ۱۶
زبان    ۱۶
نوشتن    ۱۷
خواندن    ۱۷
علل خام حرکتی چیست؟    ۱۸
عوامل مربوط به مادر    ۱۸
عوامل مربوط به زایمان    ۱۹
عوامل روانی- اجتماعی رشد    ۱۹
داشتن انتظارات نامعقول از کودک    ۲۰
بد رفتاری با کودک    ۲۰
بد کارکردی‌های مغزی    ۲۰
فرضیه مخچه    ۲۱
فرضیه هسته‌های قاعدهای    ۲۳
فرضیه آهیانه    ۲۴
مناطق دیگر    ۲۵
اختلالات عصبی حرکتی    ۲۵
اختلالات تشنجی    ۲۶
اختلالات تکانشی    ۲۶
پیشنهاد‌ها و فعالیتهایی برای مهارتهای حرکتی در حال توسعه    ۲۷
فاکتورهای اندازهگیری شده    ۲۸
تعادل    ۲۸
اهمیت تعادل در وضعیت بدنی    ۲۹
تعادل ایستا    ۲۹
تعادل پویا    ۳۰
تئوریهای تعادل    ۳۰
تئوری رفلکس سلسله مراتبی    ۳۰
تئوری سیستمها    ۳۰
سیستمهای درگیر در کنترل تعادل    ۳۰
مکانیزمهای حرکتی در کنترل تعادل    ۳۱
تون پاسچرال     ۳۱
تون عضلانی    ۳۲
سیستمهای عصبی درگیر در تعادل    ۳۲
سیستم وابران محیطی    ۳۳
مکانیزمهای حسی در کنترل تعادل    ۳۳
سیستم بینایی    ۳۳
سیستم حسی- پیکری    ۳۳
سیستم دهلیزی    ۳۴
سیستم عصبی کنترل‌کننده تعادل    ۳۴
هماهنگی    ۳۵
هماهنگی دو دستی    ۳۹
هماهنگی چشم و دست    ۴۲
زمان واکنش    ۴۴
پیش‌بینی    ۴۶
حافظه    ۴۷
حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت:    ۴۷
ادراک و حرکت    ۴۹
تمرینات ادراکی- حرکتی    ۵۱
اختلال در برنامه حرکتی    ۵۱
فرایند ادراکی- حرکتی    ۵۳
حرکات ادراکی- حرکتی    ۵۴
حرکات مرتبط با مفهوم ادراکی- حرکتی    ۵۵
تعادل    ۵۵
آگاهی فضایی    ۵۶
آگاهی زمانی    ۵۷
آگاهی بدنی و جهت‌یابی    ۵۸
نظریههای ادراکی- حرکتی    ۵۹
نظریه ادراکی- حرکتی کپارت    ۵۹
تحقیق پیرامون اثربخشی برنامههای ادراکی- حرکتی    ۶۰
تاریخچه و انواع آزمونهای حرکتی    ۶۱
پیشینه پژوهش    ۶۳
تحقیقات داخلی    ۶۳
تحقیقات خارجی    ۶۶
نتیجهگیری    ۷۳
منابع    ۷۵

منابع

هی وود، کاتلین ام. (۱۳۸۵). رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. ترجمه: مهدی نمازی زاده و محمد علی اصلانخانی. تهران. انتشارات سمت.

گالاهو- اوزمون (۱۳۸۴). “درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی”. ترجمه بهرام، ع. شفیع‌زاده، م. چاپ اول. انتشارات تهران بامداد کتاب.

گالاهو، دیوید ال؛ ازمون، جان سی. (۱۳۹۰). “درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی”. ترجمه: رسول حمایت طلب، احمدرضا موحدی، علیرضا فارسی، جواد فولادیان. نشر علم و حرکت.

وندر زندن، جیمز. (۱۳۸۶). روان شناسی رشد. ترجمه: حمزه گنجی. نشر ساوالان، ویراست دوم.

سلمان، زهرا. (۱۳۸۷). تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر قابلیت­های حرکتی دانش­آموزان با اختلال هماهنگی رشدی دوره ابتدایی شهر تهران. رساله دکتری، دانشگاه تهران.

سلمان، زهرا؛ شیخ، محمود؛ سیف نراقی، مریم؛ عرب عامری، الهه؛ آقاپور، سید مهدی. (۱۳۸۸). تأثیر تمرین‌های ادراکی- حرکتی بر بهبود قابلیت­های حرکتی دانش­آموزان با اختلال هماهنگی رشدی دوره ابتدایی شهر تهران. رشد و یادگیری حرکتی، شماره ۲، ۶۳-۴۷٫

پاین، وی گریگوری و ایساکس، لاری دی.. (۱۳۸۴). “رشد حرکتی انسان رویکردی در طول عمر”،ترجمه حسن خلجی، داریوش خواجوی، انتشارات دانشگاه اراک، چاپ اول.

ابراهیمی ثانی، زهرا. (۱۳۸۹). تأثیر یک برنامه منتخب حرکتی بر مهارت­های بینایی- حرکتی دانش­آموزان ۱۱-۷ ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی.

احمدی، ا؛ یوسف شاهی. (۱۳۸۹). تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر مهارت­های حرکتی و ریاضی در اوتیسم. بررسی تک موردی. تهران/ مجله اصول و بهداشت روانی.

اساسه، مریم. (۱۳۸۹). بررسی تأثیر آموزش تجسم حرکتی بر بهبود مهارت­های حرکتی درشت کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

اسماعیل زاده، مریم؛ صالحی، حمید؛ منصوری، شاهین. (۱۳۸۹). تأثیر حرکات نیمه منتخب ریتمیک بر هماهنگی دست-پای کودکان دختر دارای اختلال هماهنگی رشدی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوره ۱۳، شماره ۲، ۵۱-۴۶٫

اشمیت، ریچارد؛ لی، تیموث. (۱۳۸۷). کنترل و یادگیری حرکتی با تاکید بر رفتار. مترجمان: فرخی؛ احمد، بهرام؛ عباس، خلجی؛ حسن، انتشارات نرسی.

اشمیت، ریچارد ای. (۱۳۷۹). یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین. ترجمه: مهدی نمازی زاده، محمدکاظم واعظ موسوی. تهران: سمت.

اشمیت، ریچارد ای؛ لی، تیموتی دی. (۱۳۸۷). یادگیری و کنترل حرکتی. مترجمان: رسول حمایت طلب، عبدالله قاسمی. تهران: علم و حرکت.

امیرخانی، فرانک. (۱۳۹۰). تأثیر پروتکل بازتوانی منتخب بر تعادل سالمندان مبتلا به آرتروز پس از تعویض مفصل زانو. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.

مقدمه

مطالب این مقاله در دو بخش مفاهیم و متون علمی پیرامون اختلال هماهنگی رشدی، فاکتورهای شناختی و حرکتی اندازه­گیری شده و تمرین ادراکی- حرکتی شرح داده
می­شود. ابتدا به تعریف اختلال ویژه رشدی، اختلال هماهنگی رشدی عوامل ایجادکننده و تأثیرات این اختلال روی کودکان پرداخته شده است. در ادامه فصل کلیاتی از تعریف تعادل و انواع آن، هماهنگی، زمان واکنش و زمان پیش‌بینی و حافظه توضیح داده شده است. سپس به مبحث تمرینات ادراکی- حرکتی، فواید و ویژگی­های آن پرداخته شده است. در پایان، تحقیقات انجام‌شده در داخل و خارج کشور ، گزارش‌شده‌اند.

رشد و اختلال رشدی ویژه

جسم انسان در دوران طفولیت، کودکی و نوجوانی در حال رشد و بالیدگی است. ادراک او از جهان اطرافش عمیق­تر شده، ظرفیت ذهنیش با افزایش مهارت­های روانی بیشتر می­شود. همچنین با تشکیل روابط جدید، مهارت­های اجتماعی آموخته می­شود. عملکرد مهارت­های حرکتی باید با همه این تغییرات منطبق شده، تغییر شکل پیدا کنند. تغییرات رشدی در اوایل زندگی بسیار چشمگیر است، اما این تغییرات در دوره بزرگ‌سالی متوقف نمی­شود- تغییرات فیزولوژیک به طور مداوم رخ می­دهد و تجارب محیطی، ادراک و مهارت‌های روانی و روابط اجتماعی فرد را پالایش می­کند (هی وود[۱]، ۱۳۸۵). رشد حرکتی را می­توان در چارچوب ظاهر شدن مهارت­های جدید، پالایش الگوهای حرکتی اجرای مهارت، یا تولید حرکت تبیین کرد. اگرچه میزان یادگیری مهارت­ها و پالایش آن‌ها در افراد مختلف، متفاوت است. این تغییرات تا اندازه زیادی مربوط به تفاوت میزان نمو جسمی و بالیدگی در بین کودکان از یک طرف و میزان تجارب حرکتی منحصر به فرد آن‌ها از طرف دیگر است (هی وود، ۱۳۸۵).

رشد در کامل‌ترین مفهوم، به تغییرات ایجاد شده در سطح عملکرد فرد در طول زمان مربوط می­شود. کو و ساگدن[۲] (۱۹۸۵) تعریف زیر را برای رشد ارائه کردند: ” تغییرات سازگار بامهارت و کارایی” چنین تعریفی نشان می­دهد که فرد برای کسب یا حفظ سازگاری و تناسب نیازمند تطبیق و تغییر در سراسر زندگی است (گالاهو و ازمون[۳]، ۱۳۹۰). تغییرات همراه رشد عموماً در سه زمینه به وجود می­آید: جسمی، شاختی و روانی- اجتماعی. رشد جسمی به تغییراتی مربوط می­شود که در بدن به وجود می­آید: تغییرات از نظر قد، وزن، مغز، قلب و سایر دستگاه­ها و اعضا همچنین تغییر در ساخت­های استخوانی، عصبی، همراه با
مهارت­های حرکتی. رشد شناختی به تغییراتی مربوط می­شود که در حوزه فعالیت­های ذهنی روی می­دهد و احساس، ادراک، حافظه، تفکر، استدلال و زبان را شامل می­شود. رشد روانی- اجتماعی اصولاً
دگرگونی­های مربوط به شخصیت، هیجان­ها و روابط با دیگران را در بر می­گیرد (وندر زندن[۴]، ۱۳۸۶).

همچنین کاربرد علم رشد حرکتی مفیدترین روش برای مطالعه علم رشد است. مشکلات حرکتی ناشی از عوامل متعددی هستند که ممکن است ذاتی باشند، مشکلات نوزادی که با ناتوانی حرکتی مثل اسپینا بیفدا[۵] (نخاع دو شاخه) متولد می­شود؛ یا در اثر آسیب شدید و یا به مرور زمان با بالا رفتن سن و فشارهای مداوم به وجود می­آید، نظیر مشکلات وضعیتی در نحوه نشستن یا راه رفتن. یا می­تواند صرفاً در حین کسب یک مهارت جدید بروز کند، مثل اجرای حرکت آرابیسک (ضربه به توپ گلف). همانند علوم دیگر، هدف از مطالعه رشد حرکتی، یادگیری مطالبی جهت کاهش مشکلات اجتماعی است (گالاهو و ازمون، ۱۳۹۰). رشد انسان را می­توان در چارچوب نظریه­های متفاوتی مورد مطالعه قرار داد که هر کدام از آن‌ها مفاهیم خاصی را برای رشد حرکتی و آموزش حرکات در بین نوزادان، کودکان، جوانان و بزرگ‌سالان در بر دارند (گالاهو و ازمون، ۱۳۹۰). طی قرن اخیر، تعدادی از نظریه‌پردازان رشد، پدیده رشد انسان را به دقت مطالعه کرده­اند. در این میان زیگموند فروید[۶] (۱۸۵۶-۱۹۳۹)، اریک اریکسون[۷] (۱۹۹۲-۱۹۹۴)، ارنولد گزل[۸] (۱۹۷۴-۱۸۸۰)، رابرت هاویگوست[۹] (۱۹۱-۱۹۰۰ و ژان پیاژه[۱۰] (۱۹۸۰-۱۸۹۶)، کمک­های شایانی به شناخت ما از رشد انسان کرده‌اند. هر یک از آن‌ها الگوها و دیدگاه­های نظری را به وجود آوردند که فرایند رشد را از ابتدا شرح داده و پایه­ای را برای تحقیقات امروزی بنا می­کنند (گالاهو و ازمون، ۱۳۹۰). حوزه­های مطالعه رشد علاوه بر آموزش و برنامه‌ریزی، تعامل حیطه­ای و درک ناهنجاری­های رشدی را نیز در بر می­گیرد. بنابراین درک مشکلات رشدی بخش ضروری و مهم مطالعات حیطه رفتار حرکتی به ویژه رشد و تکامل را به خود اختصاص می­دهد(بهرام و شفیع‌زاده، ۱۳۸۵).

در سومین تجدیدنظر ” راهنمای تشخیصی و آماری بیماری­های رشدی” سه نوع اختلال رشدی ویژه[۱۱]“مورد بحث قرار گرفته است:

۱- اختلالات مهارت­های تحصیلی یا ناتوانایی­های یادگیری

۲- اختلالات مهارت­های گویایی (گفتار و زبان) یا اختلالات ارتباطی

۳- اختلالت مهارت­های حرکتی یا ناهماهنگی در حرکات

اختلال خاص رشدی دارای بارزه­های زیر است:

الف: سن شروع بیماری همیشه از دوران شیرخوارگی یا کودکی است.

ب: اختلال یا تأخیر رشد مربوط به رشد زیستی دستگاه عصب مرکزی است.

ج: اگرچه مسیر بیماری یکنواخت و ثابت است ولی گاهی در جریان رشد، تخفیف علائم به چشم می‌خورد که حتی ممکن است علائم به طور خفیف تا بزرگ‌سالی نیز ادامه یابد.

د: در بیشتر اختلالات (اما نه همه) وجود سابقه خانوادگی از اختلالات مشابه باعث شده است که بعضی عوامل ارثی را در ایجاد بیماری موثر بدانند.

اگرچه در طبقه‌بندی اختلالات روانی[۱۲] اختلال فراگیر رشد جزء این اختلالات طبقه‌بندی شده ولی علیرغم اینکه برخی از موارد اختلال فراگیر رشد مانند اختلال از هم پاشیدگی دوره کودکی و بعضی از موارد اوتیسم پس از یک دوره رشد طبیعی و بهنجار شروع می­شود و به عبارت دیگر شروع متفاوتی دارند، ولی چون سیر بیماری ویژگی­هایی با اختلالات مربوط به رشد دارند باعث شده است که آن‌ها در یک گروه طبقه‌بندی کنند. در نظریه تأخیر در رشد که در سال ۱۹۷۰ توسط کریشلی عنوان شده است که کودکان دارای اختلالات رشدی کندتر از همسالان اطلاعات و محرک­های محیط را جذب می­کنند و به عبارت دیگر از نظر کیفی با دیگر کودکان فرقی ندارند، ولی از نظر کمی متفاوت هستند و به همین علت مهارت­ها را دیرتر یاد می­گیرند. در این نظریه نیز به علت کندی جذب مهارت­ها اشاره نشده است (میلانی فر، ۱۳۹۰).

 اختلال هماهنگی رشدی

DCD چیست؟

اختلال هماهنگی رشدی هنگامی رخ می‌دهد که تأخیر در رشد مهارت‌های حرکتی یا مشکل در هماهنگی حرکات، منجر به ناتوانی کودک در انجام وظایف روزانه‌اش می­شود. هنگامی‌که پزشک مطمئن باشد ۱) مشکلات حرکتی ناشی از اختلالات جسمی، عصبی و رفتاری شناخته‌شده‌ی دیگر، نیستند و ۲) امکان وجود بیش از یک اختلال نیز رد شود، تشخیص اختلال هماهنگی رشدی گذاشته می‌شود. اختلال هماهنگی رشدی یک اختلال مهارت حرکتی است که توانایی کودک در انجام بسیاری از کارهای روزمره را تحت تأثیر قرار می­دهد. کودکان DCD مشکلات متنوعی دارند، به طوری که هر کودک ممکن است انواعی از مشکلات مختلف را داشته باشد. اختلال هماهنگی رشدی اختلال عدم بلوغ و یا به‌هم‌ریختگی حرکت است، . ارتباط این مشکلات ممکن است با زبان، حرکات چشم، ادراک، فکر، مشکل خاصی در یادگیری، شخصیت و تنوع رفتار وجود داشته باشد (میسیونا و همکاران، ۲۰۱۱). اختلال هماهنگی رشدی شامل DCD دیس پرکسیا و دیگر اختلالات مرتبط مانند سندرم آسپرگر، نارساخوانی و اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) است. همپوشانی بسیاری میان این اختلالات و بسیاری از مشکلات این کودکان با مهارت­های اجتماعی، برنامه‌ریزی حرکتی، توجه و تمرکز و هماهنگی وجود دارد. اختلال هماهنگی رشدی نام داده‌شده به این بیماری است که در آن کودکان با رفت‌وآمد و با جنبه‌های خاص از یادگیری مشکل‌دارند (مورن اف بل، ۲۰۰۶).

نام‌های دیگر

واژه DCD که در حال جایگزینی به جای ‘سندرم کودک دست و پا چلفتی’ است مشکلات یادگیری حرکتی، اغلب به عنوان دیسپرکسیا اشاره شده است. اصطلاحات مختلف نیز در گذشته استفاده شده است، به عنوان مثال، اختلال یکپارچه حسی عملکرد، اختلال عملکرد ادراکی- حرکتی اختلال عملکرد حداقل مغز، مشکلات فضایی، مشکلات دیداری حرکتی. و می­توان گفت تمام شرایط برای کودکانی که با جنبش و با جنبه‌های خاص از یادگیری مشکل دارند (مورن اف بل، ۲۰۰۶).

چگونه DCD یک کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

مشکلات حرکتی

نارسایی حرکتی- برنامه‌ریزی حرکتی ضعیف

برنامه‌ریزی حرکتی به این شیوه است که از طریق آن مغز مشخص می­کند که شما چه کاری را می­خواهید انجام بدهید و چگونه آن را انجام می­دهید. داشتن یک مشکل در برنامه‌ریزی حرکتی باعث می­شود که انجام حرکات جدید و اعمال جدید دشوارتر باشد. در افراد مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی این نقص به طور بارزی وجود دارد (مورن اف بل، ۲۰۰۶).

مشکلات در زمینه مهارت­های حرکتی درشت[۱۳]

مهارت­های حرکتی درشت در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی نابالغ هستند و کودک در می‌یابد آن‌ها را سخت یاد می­گیرد، و بی دست و پا خود را در عملکرد می­بیند. همچنین ممکن است این ضعف، تعادل را تحت تأثیر قرار دهد. حرکات درشت حرکاتی هستند که شما با دست­ها و پاهایتان انجام می­دهید. از نمونه مهارت­های حرکتی درشت می­توان از پریدن، دویدن، بالا رفتن، گرفتن، پرتاب کردن و جست زدن نام برد (سلمان، ۱۳۸۷).

مشکلات در زمینه مهارت­های حرکتی ظریف[۱۴]

مهارت­های حرکتی ظریف فعالیت­های کوچکی هستند که شما با انگشتانتان انجام می­دهید. از نمونه مهارت­های حرکتی ظریف می­توان استفاده از مداد، نگه‌داشتن چاقو و چنگال، بستن بند کفش و بستن زیپ و دکمه را نام برد که ضعف در انجام این مهارت­ها در افراد مبتلا به اختلالات رشدی مشاهده می­شود (سلمان، ۱۳۸۷).

[۱] Haywood

[۲] Keogh & Sugden

[۳] Gallahue & Ozmun

[۴] Vander Zanden

[۵] Spina bifida

[۶] Sigmund Freud

[۷] Erik Erikson

[۸] Arnold Gesell

     ۸  Robert Havighurst

[۱۰] Jean Piaget

[۱۱] Specific Developmental Disorders

[۱۲] International Classification of Disease who (ICD 1992)

[۱۳] Difficulty with Gross motor skill

[۱۴]  Difficulty with Fine motor skill

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.