تحقیق اخلاق حرفه ای و کدهای اخلاق پرستاری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اخلاق حرفه ای و کدهای اخلاق پرستاری دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
مفاهیم اخلاق    ۴
اخلاق حرفه ای    ۶
عدم صداقت علمی    ۹
کدهای اخلاق پرستاری    ۱۱
مروری بر مطالعات انجام شده:    ۱۸
منابع    ۴۰

منابع

مرتاض، س.، گرشاسبی ا. مروری بر مبانی اخلاق و اخلاق پزشکی. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور پزشکی، سال هجدهم، شماره۹۰، دیماه۱۳۸۹،ص: ۱۱-۱٫

مصباح، م. بنیادی ترین اندیشه ها: گزیده ای از مبانی اندیشه اسلامی.قم:انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سال ۱۳۹۰،چاپ اول.

بیک زاد، ج.، صادقی م.، کاظمی قلعه. اخلاق حرفه ای ضرورت اجتناب ناپذیر سازمانهای امروزی. مجله عصر مدیریت، سال چهارم، شماره ۱۷و۱۶، مهر ۱۳۸۹،ص:۶۳-۵۸٫

قاسمی، ه . اخلاق حرفه ای ضرورت یا انتخاب. مجله توسعه، بهار ۱۳۹۰، ص:۹۱-۸۷٫

دهقان منشادی، ص . شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای. مجله کارآفرین، شماره ۸۶، مرداد و شهریور ۱۳۹۰، ص:۶۲-۶۰٫

برهانی، ف.، الحانی، ف.، محمدی ع.، عباس زاده ع . درک دانشجویان پرستاری از موانع کسب اخلاق حرفه ای: یک تحقیق کیفی، گام های توسعه در آموزش پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دوره هشتم، شماره اول، ۱۳۹۰، ص:۸۰-۶۷٫

American Nurses Association. Nursing: Scope and standards of practice. Silver Spring, MD: Nursingbooks.org.(2004).

Cook, P. R., Cullen, J. A. Caring as an imperative for nursing education. Nursing Education Perspectives.(2003);24(4): 192-197.

Murdock, TB., Beauchamp, AS, Hinton, A. Predictors of cheating and cheating attributions: Does classroom context influence cheating and blame for cheating?. European Journal of Psychology of Education. (2008); 23(4):477-492.

Murdock, TB., Anderman, EM. Motivational perspectives on student cheating: toward an integrated model of academic dishonesty. Educational Psychologist (2006); 41(3): 129-145.

Rettinger, DA., Kramer, Y. Situational and personal causes of student cheating. Research in Higher Education.(2009); 50: 293-313.

Rettinger, DA., Jordan AE. The Relations among Religion, Motivation, and college cheating: A Natural Experiment. Ethics & Behavior. (2005); 15(2): 107-129

خامسان، ا.، امیری، م. بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال ششم، شماره ۱، ۱۳۹۰، ص:۶۱-۵۳٫

Richard, A., Rene, L., Metzger, G., Scofield, B., Marisa, A., Wade, H., Lillian, E., Reyes, and Gary, H. . “Examining the Decision Process of Students’ Cheating Behavior: An Empirical Study”. Journal of Business Ethics . (2004); 50(1): 399.

Kenneth, J. Smith, JA. Davy, and Debbie, E. “An Examination of Cheating and its Antecedents Among Marketing and Management Majors”. Journal of Business Ethics. (March 2004); 50(1): 66.

Bernard, E., Whitley, Jr.  Academic Dishonesty: An Educator’s Guide.  Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.2002; 5.

McCabe, D. “The Influence of Situational Ethics on Cheating Among College Students”. Sociological Inquiry. (August 1992); 62(3): 368.

Arhin, A., Jones, K., A multidiscipline exploration of college sntudens’ perceptions of academic dishonesty: Are nursing students different from other college students?. Nurse education today. 2009; 29: 710-714.

مقدمه

مقاله حاضر بر مفهوم اخلاق استوار است که بر اساس آن مفاهیم اخلاق، اخلاق حرفه ای، عدم صداقت علمی و کدهای اخلاق پرستاری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مفاهیم اخلاق

در زبان انگلیسی واژه های اتیک[۱] و مورالیتی[۲] هر دو به معنای اخلاق بکار می روند. واژه اتیک از ریشه یونانی ایتوس[۳]، به معنی منش و رفتار و واژه مورالیتی از ریشه مورس[۴] اقتباس شده است که به معنی رفتار یا رسم و عادت استعمال می شود([i]).

صرف نظر از اینکه اخلاق هم به جنبه مثبت و هم به جنبه منفی آن اطلاق می شود، کلمه اخلاق به آندسته از صفات مثبت که با هنجارهای جامعه همخوانی دارند اطلاق می شود. از سوی دیگر هنگامی که بحث اخلاق مطرح می شود گروهی موضوعات اخلاقی را مطلق و گروهی آنها را نسبی می دانند، واقع گرایی اخلاقی به این معناست که ارزشها و الزام های اخلاقی پشتوانه واقعی دارند و تابع سلایق فردی یا قراردادهای اجتماعی نیستند، در مقابل غیر واقع گرایی اخلاقی به معنای آنست که ارزشها و الزام های اخلاقی پشتوانه واقعی ندارند و بعبارت دیگر خوبی، بدی، بایستگی و نبایستگی مبنای واقعی ندارند، بلکه به تمایلات افراد وابسته اند یا تابع قراردادهای آنان هستند([ii]).

در رابطه با اخلاق تعاریف مختلفی از سوی صاحب نظران ارائه شده است که به چند مورد از آن در ذیل اشاره می شود:

اخلاقیات بعنوان سیستمی از ارزشها و باید و نبایدها در نظر گرفته می شود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص شده و عمل بد از خوب متمایز می شود.

اخلاقیات عبارت است از شیوه برخورد با خوب و بد با توجه به تعهدات ارزشی، اعتقادی و اخلاقی فرد و جامعه، بعبارت دیگر می توان گفت اخلاقیات نشان دهنده بینش انسان در مورد جهان و آدمیان است و عدالت و انصاف از جمله مفاهیمی است که بر اساس همین بینش تبیین و تعریف می شود.

اخلاقیات بعنوان مجموعه ای از اصول، اغلب به عنوان منشوری که برای راهنمایی و هدایت استفاده می شوند، تعریف شده اند.

اخلاق الگوی ارتباطی مبتنی بر رعایت حقوق طرف ارتباط است. به عبارت دیگر اخلاق مسئولیت پذیری در قبال حقوق افراد است.

کوناک و جونز[۵] اخلاقیات را اینگونه تعریف کرده اند: اخلاقیات به انصاف،راستی و درستی مربوط می شوند، به تصمیم گیری در خصوص اینکه چه چیز خوب و چه چیز بد است و به فعالیتها و قواعدی که رفتار پاسخگویانه را بین افراد و گروهها پی ریزی می کند.

با توجه به تعاریف مختلف، می توان اخلاق را مجموعه ای از صفات روحی و باطنی انسان تعریف کرد که بصورت اعمال و رفتاری که از خلقیات درونی انسان ناشی شده و بروز ظاهری پیدا می کند و بدین سبب گفته می شود که اخلاق را از طریق آثارش می توان تعریف کرد. استمرار یک نوع رفتار خاص، دلیل بر آنست که این رفتار یک ریشه درونی و باطنی در عمق جان و روح فرد یافته است که آن ریشه را خلق و اخلاق می نامند. ([iii]).  اما در تعریف علم اخلاق باید گفت که عبارت است از آگاهی و اطلاع از عادات و آداب و سجایای بشری و مقصود از این مفاهیم هم مجموعه اعمال و اندیشه ها و عقایدی است که افراد در خصوص اعمال خود دارند. اگرچه جوامع بعلت داشتن ارزش ها، سنتها، ایدئولوژی ها و گرایش های مختلف، در اخلاقی دانستن رفتارها متفاوت هستند، لکن استانداردهای عالی اخلاقی، اشخاص را ملزم و متعهد به رعایت ارزشهایی چون احترام به حقوق انسانی و شان و منزلت او می کنند. چنانچه افراد از نظر استانداردهای اخلاقی در سطحی پایین باشند، محدودیت های قانونی نیز کمترمی توانند رفتار اخلاقی را در آنها توسعه بخشند.  اندیشمندان دیدگاههای مختلفی را در رابطه با اخلاق مطرح نموده اند:

اندیشه های اخلاقی آرمانگرا به نوعی اخلاق الهی را تصویر می کنند، یعنی ابعاد اخلاقی و سازمانی مبتنی بر تقوا، پرهیزکاری، عدالت، صداقت، پاکدامنی و فضیلتهای انسانی. در این دیدگاه اصول اخلاقی مطلقی وجود دارند که کارکنان متعهد به رعایت آنها هستند و ارزش ها حالتی مقدس دارند و تخطی از آنها گناهی نابخشودنی محسوب می شود.

در دیدگاه انسانگرا، رعایت حقوق افراد و حفظ کرامت انسانی ، اصلی اساسی بشمار می آید. بر اساس این دیدگاه باید برای انسانها و افراد سازمان حرمت و ارزش قائل بود و نمی توان حق انسان را بخاطر نتیجه ای که برای جمع دارد، ضایع و پایمال کرد، البته رعایت حقوق فردی می بایست به گونه ای صورت پذیرد که حقوق فردی دیگر ضایع نشود و به آن لطمه وارد نسازد.

نسبی گرایان اخلاق را تابع شرایط و مقتضیات زمان و مکان دانسته و پیروان آن بر این باورند که جوامع در حال تغییرند و شرایط و موقعیتها نیز بطور دائم دگرگون می شوند. بنابراین به موازات تحولات ایجاد شده، ضابطه های اخلاقی را نیز باید متحول ساخت و متناسب با زمانه حرکت کرد.

سودمندگرایان، عملی را اخلاقی می دانند که نتیجه و پیامد سودمندی را حاصل سازد. در این دیدگاه برای اینکه اخلاقی بودن عملی را اثبات نماییم، باید به نتایج و پیامدهای آن بنگریم و سودمند بودن نتیجه را ملاک اخلاقی بودن آن عمل بدانیم. اصالت نفع فردی و اصالت نفع جمعی، دو شکل از دیدگاه سودمندگرا می باشد([iv]).

اخلاق حرفه ای

با توجه به دیدگاههای مطرح شده باید به این نکته توجه داشت که در زمینه شغلی یکی از مهمترین دغدغه های مدیران کارامد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه هاست تا با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل در جامعه و حرفه خود به کار بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. امروزه داشتن اخلاق حرفه ای به عنوان یک مزیت رقابتی در سازمان مطرح می باشد. فرد دیوید[۶] در حوزه مدیریت استراتژیک می گوید: در سازمان، اصول اخلاقی خوب، از پیش شرط های مدیرت استراتژیک خوب است، اصول اخلاقی خوب یعنی سازمان خوب، وی بر این باور است که روز به روز اعتقاد به اینکه پایبندی به اخلاق موجب مزیت استراتژیک می شود، بیشتر می شود . بنابراین حاکمیت اخلاق حرفه ای در سازمان، قادر است به میزان بسیار چشمگیری سازمان را در جهت کاهش تنش ها و موفقیت در تحقق اثر بخش اهداف یاری نماید.

اصولاً اخلاق منفصل از موضوعات مادی بوده  و بعد معنوی طبقات مشاغل را که دارای اهداف و منافع مشترک هستند در بر می گیرد که امروزه به این نوع اخلاق، اخلاق حرفه ای می گویند. هر حرفه ای نیز رفتار و تعهدات مربوط به خود را دارد که برگرفته از اساسنامه آن حرفه است. حرفه های مختلف بر حسب میزان حساسیت و وظیفه ای که در خدمت به جامعه دارند، دارای معیارهای اخلاقی متفاوت می باشند. معیارهای اخلاقی اصول مشترک خصوصیت ارزشها و صلاحیتهایی را مشخص می کنند که اعضای یک سازمان را به هم پیوند می دهد.اخلاق نمایان کننده شخصیت فرد است و این اخلاق حرفه ای است که فرد را به شکل مطلوب چه در جامعه و چه در بین همکارانش مطرح می کند. در چهارچوب این اخلاق حرفه ای است که نقش پذیری افراد در جامعه شکل می گیرد، انسانها بهم معطوف تر می شوند، ارتباط اجتماعی بین اشخاص گسترش می یابد و یکسری از هنجارها و رفتارهای درونی اخلاقی بین کارمندان و مدیران به وجود می آید. همچنین اخلاق حرفه ای در انجام فعالیتها و امور اداری و غیر اداری که مربوط به ارباب رجوع می شود، نقش مهمی را ایفا می کند. اخلاق حرفه ای در واقع به نوبه خود موجب تحریک بسیاری از محرکها و رفع بسیاری از ناهنجاریها می شود. اخلاق حرفه ای در مفهوم سازی های اولیه به معنای اخلاق کار و مشاغل بکار می رفت و امروزه نیز برخی نویسندگان، اخلاق حرفه ای را به معنای نخستین آن تعریف می کنند نمونه هایی از این قسم تعاریف قابل تامل هستند:

شیوه های رفتاری متداول در میان اهل یک حرفه است.

مدیریت رفتار و کردار آدمی موقع انجام کارهای حرفه ایست.

رشته ای از دانش اخلاق است که روابط شغلی را مورد مطالعه قرار می دهد.(۳۴)

اخلاق حرفه ای به آن ابعادی از رفتار و عمل اجتماعی توجه دارد که مربوط به انجام کار حرفه ای می شود. این کار می تواند حرفه پزشکی، مشاوره، تحقیق، نویسندگی، روزنامه نگاری و هر کار مشخص دیگری باشد. نهادینه کردن کد رفتار و کد اجرا در بسیاری از بدنه های حرفه ای مشترک می باشدو کدهای اخلاقی باید مورد پذیرش فضای اجتماعی باشد.

[۱] . ethics

[۲] . morality

[۳] . ethos

[۴] . mores

[۵] .Konak & Jonz

[۶] .Fred Deivid

[i] . مرتاض، س.، گرشاسبی ا. مروری بر مبانی اخلاق و اخلاق پزشکی. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور پزشکی، سال هجدهم، شماره۹۰، دیماه۱۳۸۹،ص: ۱۱-۱٫

[ii] . مصباح، م. بنیادی ترین اندیشه ها: گزیده ای از مبانی اندیشه اسلامی.قم:انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سال ۱۳۹۰،چاپ اول.

[iii] .بیک زاد، ج.، صادقی م.، کاظمی قلعه. اخلاق حرفه ای ضرورت اجتناب ناپذیر سازمانهای امروزی. مجله عصر مدیریت، سال چهارم، شماره ۱۷و۱۶، مهر ۱۳۸۹،ص:۶۳-۵۸٫

[iv] .قاسمی، ه . اخلاق حرفه ای ضرورت یا انتخاب. مجله توسعه، بهار ۱۳۹۰، ص:۹۱-۸۷٫

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رویکردهای عمده و دیدگاه صاحبنظران در فلسفه اخلاق و اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام
  • تحقیق اخلاق در ادبیات فارسی و ادیان و جوامع
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و تئوری ها و مدل های آن و اخلاق حرفه ای در دانشگاه و ابعاد و عوامل موثر براخلاق حرفه‌ای در دانشگاه
  • تحقیق اخلاق و دیدگاه ها و مکاتب موجود و دیدگاه صاحب نظران در مورد اخلاق
  • تحقیق نسبت هنر و اخلاق
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.