تحقیق اخلاق کاری، ابعاد و نظریه های آن و رفتار شهروندی سازمانی و انواع آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اخلاق کاری، ابعاد و نظریه های آن و رفتار شهروندی سازمانی و انواع آن دارای ۶۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول
۲-۱-مقدمه    ۴
۲-۲ بخش اول:    ۴
۲-۲-۱ اخلاق کاری    ۴
۲-۲-۱-۱ مفهوم و تعاریف اخلاق کاری    ۶
۲-۲-۱-۲ اخلاق از دیدگاه اسلامی:    ۹
۲-۲-۱-۳ فوائد اخلاق:    ۱۳
۲-۲-۱-۴ مکاتب و نظریه های اخلاق:    ۱۶
۲-۲-۲ رفتار شهروندی سازمانی    ۲۰
۲-۲-۲-۱ تعریف رفتار شهروندی سازمانی    ۲۵
۲-۲-۲-۲ابعاد رفتار شهروندی سازمانی    ۳۰
۲-۲-۲-۳ دلایل تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمان    ۳۶
۲-۲-۲-۴ پیامدها و نتایج رفتار شهروندی سازمانی    ۳۷
۲-۲-۲-۵ تاثیر رفتارشهروندی سازمانی بر ارزشیابی موفقیت سازمانی    ۳۸
۲-۲-۲-۶ تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد موفقیت سازمانی    ۳۸
۲-۲-۴ پیشینه پژوهش    ۴۰
۲-۲-۴-۱ پژوهش های داخل کشور:    ۴۰
۲-۲-۴-۲ پژوهش های خارج از کشور:    ۴۵
۲-۲-۵ جمع بندی    ۴۹
فهرست منابع و مآخذ    ۵۱

منابع

خاکی،غلامرضا.(۱۳۸۸). اخلاق کیمیای سعادت سازمان؛ ماهنامه تدبیر.

الوانی،سید مهدی.(۱۳۸۰). طراحی الگوی جامع مدیریت عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی؛ مدرس علوم انسانی؛ ش ۱۸٫

الوانی،مهدی؛ حسن پور،اکبر؛ داوری،علی.(۱۳۸۹). تحلیل اخلاق سازمانی کارکنان با ساتفاده از الگوی دایره اخلاق؛ فصلنامه اخلاق در علوم فناوری؛ سال پنجم؛ شماره های ۳و ۴٫

غلامی،علیرضا.(۱۳۸۸). اخلاق سازمانی: مشکلات، موانع و راه کار ها؛ دوماهنامه توسعه انسانی پلیس؛ سال ششم؛ شماره ۲۵٫

فرامرز قراملکی،احد.(۱۳۸۵). روش شناسی مطالعات دینی؛ دانشگاه اسلامی رضوی.

فرامرز قراملکی،احد.(۱۳۸۲). استراتژی اثر بخشی اخلاق حرفه ای ها،” تهران؛ نشر فرا.

انصاری رنانی،قاسم.(۱۳۸۸). میزگرداخلاق کیمیای سعادت سازمان؛ ماهنامه تدبیرَ؛ شمار ۲۲

حقیقت،زهرا؛ اخلاق اسلامی در نظام اداری از دیدگاه امام علی (ع)، روزنامه کیهان.

خانی جزنی،جمال.(۱۳۸۷). اخلاق کار و وجدان کار در کارآفرینی؛ فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال سوم؛ شماره ۴ و ۳؛ صص ۹۶-۹۱

بهاری فر،علی؛ جواهری کامل،مهدی.(۱۳۸۹). برسی پیامد های ارزش های اخلاقی سازمان (با مطالعه عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی)؛ ماهنامه توسعه انسانی پلیس؛ سازمان هفتم؛ شماره ۲۸؛صفحه ۱۱۸-۹۶٫

بهاری فر،علی؛ جواهری کامل،مهدی؛ احمدی،سید علی اکبر احمدی.(۱۳۹۰). رفتار اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی: تاثیر ارزش های اخلاقی، عدالت و تعهد سازمانی؛ پژوهش های مدیریت منابع سازمانی؛ دوره۱؛ شماره۱٫

اسلامی،حسن؛ سیار،ابولقاسم.(۱۳۸۶). رفتار شهروندی سازمانی؛ مجله تدبیر، شماره ۸۷، ص ۵۹-۵۶٫

۲-۱-مقدمه

در این مقاله ابتدا مطالبی در رابطه با اخلاق کاری، ابعاد و تعریف آن از دیدگاه دانشمندان مختلف بیان خواهدشد، سپس به تعریف رفتار شهروندی سازمانی و انواع آن پرداخته می شود.

۲-۲ بخش اول:

۲-۲-۱ اخلاق کاری

یکی از مهم ترین پارمتر ها در موفقیت سازمان اخلاق است. اگرچه انسان ها در مصادیق اخلاق سازمانی و تعریف آن دیدگاه واحدی ندارند، اما همه و همه خواهان موفقیت اند و در کسب موفقیت و موفقیت طلبی همسان هستند. مدیریت، چیزی جز شناخت موانع و راه کارها، جهت برنامه ریزی برای تقویت نقاط قوت و ایجاد فرصت برای افزایش وعامل تسهیل کننده و برطرف کننده مشکلات، مهار، کاهش و یا رفع موانع نیست. اخلاق موضوعی است که هرگز در قاموس زندگی فردی و اجتماعی انسان ها فراموش نشده و نخواهد شد ( خاکی، ۱۳۸۸).

توجه به توانائی رهبران برای مدیریت سازمان های پیچیده امروزی و استفاده از نیروهای انسانی خلاق از جمله مهم ترین دارائی های سازمان های موفق است. مدیران در سازمان های مختلف از روش های مختلفی بهره می برند. از جمله رهبری انتقالی، رهبری مراوده ای، رهبری پرجذبه و پرهیبت، رهبری دیکتاتوری و مستبدانه یا رهبری بینشی و درونگر. نتایج پژوهشات مختلف درباره سازمان های موفق و کارآمد منجر به ارائه این نتیجه شد که مدیریت موثر و مهارت های ارتباطی عامل موفقیت این سازمان هاست. مدیرانی که دارای توانائی درک و کنترل احساسات خود هستند باعث بروز تعهد بالا نسبت به سازمان و القاء اعتماد به نفس در زیردست های می شوند. بنابراین برای کارکنان قابل پذیرش تر و محترم تر هستند (اصفهانی و سوفلو[۱]، ۲۰۱۱).

خواسته ها و انتظارات شغلی بر اعمال کاری تاثیر گذار هستند. واضح است که کارگران به منظور پاسخگویی به استانداردهای تعریف شده توسط نقش کار سازمانی  تمایل به ابراز رفتار کار تعیین شده دارند ( گورگی و بریف[۲]، ۱۹۹۲).

اخیرا حداقل به ۲ دلیل تمرکز زیادی بر اخلاق محیط کاری وجود دارد. نخست، اخیرا به شرح خطاهای اخلاقی در شرکت هایی همچون انرون، وردلکام، تی وای سی او توجه شده که به عنوان نتیجه رسمی فرهنگ غیر اخلاقی ایجاد شده توسط مدیران ارشد می تواند رخ دهد. دوم، پژوهشات اخیر نشان داده است که درک رفتار مناسب شرکت می تواند تاثیر مثبتی بر رفتار خرید مشتری بگذارد. براین اساس ضروری است که مدیران یک فرهنگ اخلاقی را ایجاد کنند که کارکنان به رفتار به شیوه ی اخلاقی تشویق شوند  (سن و باتاچاریا[۳]، ۲۰۰۱).

اصول رفتاری یا همان اخلاق کاری، در خدمت هزاران هدف علمی می باشد که می تواند به انواع کارکنان، از مناطق و فرهنگ های مختلف کمک کند تا بهتر و با کارایی بیشتتر کار کنند، می تواند مرجعی باشد؛ برای تصمیم گیری به شرکت ها فرصت می دهد با کاهش از شمار لایه های سرپرستی به کار ادامه دهند و به هنگام بحران به سرعت و با اتحاد بیشتر واکنش نشان دهند، حتی می تواند در کار گزینش سودمند باشد و به شرکت کمک کند افرادی را جذب نمایند که عاشق خدمت در شرکت هایی هستند که به معیار های جهان شمول پایبتند هستند (شیخ[۴]، ۲۰۰۲).

۲-۲-۱-۱ مفهوم و تعاریف اخلاق کاری

اخلاق از نظر لغوی جمع خلق است که در قرآن هم آمده است. واژه خلق چنان که لغت نامه ها آورده اند عبارت است از: عادت، رویه، سجیه وامثال آن. وقتی می گوییم: خلق من است؛ یعنی عادت کرده ام، روش من است (منوچهر کلهر به نقل از مهدی الوانی و همکاران، ۱۳۸۹ ).

همچنین می توان گفت اخلاق جمع خُلق و خُلق از ماده « خ ل ق» است.از ماده خَلق نیز مشتق می شود. «خَلق» بر شکل ظاهری ایشان ناظر است و «خُلق» برشکل باطنی آن. خَلق صورت است و خُلق سیرت. انسان ها همانگونه که در شکل ظاهری با یکدیگر متفاوتند و بندرت می توان دو نفر کاملا شبیه یکدیگر یافت، از حیث باطنی و نفسانی نیز بسیار متنوعند (قاسم واثقی به نقل از مهدی الوانی و همکاران، ۱۳۸۹).

واژه اخلاق دو کاربرد متمایز دارد: گاهی اخلاق به معنای خلق و خوی، رفتار عادت شده و مزاج به کار می رود، همانگونه که دو واژه انگلیسی عنوان شده در وژانامه، گاهی به معنای عبادت و سجیه به کار می روند. معنای دیگر این واژه ها دانشی است که از حسن و قبح . خوبی رفتار صحبت می کند (احد فرامرز قراملکی، ۱۳۸۲).

اخلاق باید با توجه به ارزش های فردی ارزیابی شود، ارزش هایی که شامل اعتقادات و نگرش های اساسی فرد بوده و تعیی کننده نسبی رفتار فرد باشد. در حوزه تصمیم گیرنده سازمانی، تفاوت عمده بین تصمیم اخلاقی و عادی، میزان تاکیدی است که در هنگام تصمیم گیری بر ارزش های فردی می شود. با این حال دیدگاه ها یا تفسیر های متفاوتی از اخلاق وجود دارد ( تورنسپید[۵]، ۲۰۰۲).

علم اخلاق عبارت است از فنی که پیرامون ملکات انسان بحث می کندف ملکاتی که مربوط به قوای نباتی و حیوانی و انسانی اوست،به این فرض بحث می کند که فضائل آن ها را از رذاتلش جدا سازد و ممعلوم می کند کدام یک از ملکات انسان خوب و قضیلت مایه کمال اوست و کدامیک بد و رذیله و مایه نقص اوست، تا آدمی بعد از شناسایی آن ها خود را با فضائل بیاراید و از رذائل دور کند و در نتیجه اعمال نیکی که مقتضای فضائل درونی است انجام دهد تا در اجتماع انسانی ستایش عموم و ثنای جمیل جامعه را به خود جلب نموده، سعادت علمی و عملی خود را به کمال برساند (علیرضا غلامی به نقل از طباطبایی، ۱۳۷۹).

اخلاق در بردارنده مفاهیم و ارزش هایی است که در بیرون از فرد و جامعه شکل گرفته اند، فراتر از اجتماع اند و صاحب نوعی هستی خارجی اند. اخلاق جایی در فاصله میان آگاهی و اشیاست. ارزش هایی چون نیکی و بدی، زیبای و عطوفت جزیی از ساختمان زبان شده اند و به همین دلیل جزیی از ساختمان آگاهی انسان شده اند. اینجاست که سخن گفتن از اجتماع و انسان های ارزش گریز دشوار است. زیرا که زبان گونه ای هستی جهانی و همیشگی دارد. بنابراین انگشت نهادن بر اجتماعی که در آن ارزش ها ناپدید شده باشند امری محال است. ارزش ها زوال ناپذیرند اما معانی و جایگاهشان در نظام های اخلاقی دگرگون می شود ( غلامی، ۱۳۸۸).

آشتون و ارم، اخلاقیات را بدین صورت توصیف می نمایند: اخلاقی بودن و اخلاقی عمل کردن شامل انجام دادن اقداماتی است که در جهت کسب اطمینان از این که رفتار اخلاقی همواره در شرایط اعمال گردد ( آشتون و ارم[۶]، ۲۰۰۳).

اخلاق کار ممکن است به عنوان مجموعه ای از باور ها و نگرش های منعکس کننده ی ارزش های اساسی کار تعریف شود، براین باورند که اخلاق کار یک ساخت متحد تنها نیست، اما یک مجموعه ای از باورها و نگرش ها وابسته به رفتار کار می باشد (میلر و همکاران[۷]، ۲۰۰۲).

اخلاق کاری به عنوان سیستمی از باور ها، اصول، مبانی، باید ها و نباید ها تعریف می شودکه براساس آن نیک و بد های سازمان مشخص می شود و عمل بد از خوب متمایز می گردد ( الوانی، ۱۳۸۰).

اخلاق می تواند به مکانیزمی ارتباطی بین اجتماع و امور شخصی باشد. رفتار اخلاقی، عادت های کاری خوب، نگرش های کاری مثبت، هماهنگی با دیگر افراد و مهارت های مورد نیاز برای حفظ شغل است. به منظور درک و مفهوم اخلاق کاری، به تقسیم بندی نیروهای کاری اشاره می شود. برخی از افراد تمایل فراوان به تلاش و فعالیت دارند، سکون و آرامش را پسندیده نمی دانند و فضایل اخلاقی آنان در کارهایشان شکوفا می گردد.  در مقابل، گروهی هم تمایلی به کار و مجاهدت ندارند و تنها با نیروهای جبری و فشارهای بیرونی باید آنان را به کار وادار کرد. بنابراین اخلاق کاری، متعهد شدن توان ذهنی، روانی و جسمانی فرد یا گروه اندیشه جمعی در جهت اخذ قوا و استعداد درونی گروه و فرد برای توسعه است (رحیم نیا و همکاران، ۱۳۸۹).

اخلاق کاری، مهمترین عامل فرهنگی در توسعه اقتصادی محسوب می شود (خانی جزنی، ۱۳۸۷).

به عبارت دیگرف اخلاق کاری، هنجار فرهنگی است که به انجام کار مناسب و خوب در جامعه، ارزش معنوی مثبت می دهد و براین باور است که کار فی نفسه یک ارزش ذاتی دارد ( رحیم نیا و همکاران، ۱۳۸۹).

به نظر پتی (۱۹۹۵) ویژگی های اخلاق کاری شامل مهارت های میان فردی (محتاط و با ملاحظه)، مقبولیت قطعی وظیفه (تشریک مساعی) ابتکار عمل ( بلند پروازی) و قابل اعتمادی بودن (قابلیت اطمینان ) می باشد (کیگانز[۸]، ۲۰۰۹).

۲-۲-۱-۲ اخلاق از دیدگاه اسلامی:

اصول اخلاقی و اخلاقیات از جمله مباحثی است که به کار گیری آن در جامعه مورد تاکید فراوان اسلام بوده است به طوری که پیامبر اسلام هدف از رسالت خویش را به کمال رساندن مکارم اخلاقی معرفی کرده اند. از اینرو اخلاقیات به عنوان مجموعه ای از ارزش ها، باور ها، اصول، مبانی، باید ها  نباید ها می تواند نقش مهمی را در مدیریت اثر بخش ساز مان ها ایفا کند. اخلاق اسلامی یک اخلاق انتزاعی، خشک و بی ارتباط با سلسه نیاز های طبیعی و فطری انسان نیست. از اینرو نه فقط ناظر به تنظیم مناسبات انسان با خدا و عالم ماورا است، بلکه به صورتی چشم گیرتر، بر روابط انسان با خود، با طبیعت و با دیگر انسان ها، تاثیر می گذارد و موجبات طراوت و شادیابی، بالندگی، پویایی، سلامت و پایایی همه عرصه ها و قلمروهای زیستی بشری را فراهم می سازد (سیدی، ۱۳۸۷).

[۱][۱] Esfahani  & Soflu

[۲] George, Brief,

[۳] Sen, Bhattacharya

[۴] Sheikh

[۵] Turnipseed

[۶] Ashton, orme

[۷] Miller & ets

[۸] Kegans

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و نظریه های رهبری و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق مفهوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی، سرمایه فکری و رفتار شهروندی سازمانی و نظریه های آن
  • تحقیق بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی
  • تحقیق رفتار شهروندی سازمانی، تسهیم دانش ، کیفیت خدمات، مفهوم و تعاریف، ابعاد و مدل هاو عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.