1,154 views
پیشینه تحقیق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و نحوه طراحی و تصحیح امتحانات نهایی و نظریه های آن و مفهوم اعتبار و روایی دارای ۷۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ۶
انواع سوال ۷
سوالات تشریحی ۸
قواعد طرح سوالات تشریحی ۸
قواعد تصحیح سوالات تشریحی ۹
روشهای تصحیح سوالات تشریحی ۱۰
سوالات کوتاه پاسخ ۱۰
سوالات کامل کردنی ۱۱
انواع امتحانات قابل اجرا در سطح وزارت آموزش و پرورش ۱۱
شیوه طراحی سوالات امتحانات نهایی ۱۲
چگونگی تصحیح امتحانات نهایی ۱۳
مبانی نظری ۱۴
نظریه کلاسیک آزمون (CTT) ۱۵
مفروضات نظریه کلاسیک آزمون ۱۵
محدودیتهای نظریه کلاسیک آزمون ۱۶
نظریه تعمیم پذیری(GT) ۱۹
مفاهیم و اصطلاحات در GT ۲۰
انواع مطالعات ۲۳
جهان مشاهدات قابل قبول و مطالعات G ۲۴
جهان تعمیم و مطالعات D ۲۵
طرحهای تعمیم پذیری ۲۷
برآورد مؤلفههای واریانس ۳۱
انواع تصمیم و واریانسهای خطا ۳۱
انواع ضرایب ۳۳
نظریه پرسش – پاسخ(IRT) ۳۴
مفروضات نظریه پرسش – پاسخ ۳۴
معرفی مفاهیم اساسی در نظریه پرسش – پاسخ ۳۵
مدل ها در نظریه پرسش – پاسخ ۳۷
مدلهای پرسش – پاسخ لوجیستیک برای دادههای دو ارزشی ۳۸
نظریه تعمیمپذیری در مقابل نظریه کلاسیک آزمون ۳۹
نظریه کلاسیک آزمون و نظریه تعمیمپذیری در مقابل نظریه پرسش پاسخ ۴۱
مفهوم اعتبار ۴۳
تعاریف آماری اعتبار ۴۳
روشهای برآورد اعتبار ۴۴
روشهای برآورد اعتبار آزمون های هنجار مرجع ۴۶
عوامل مؤثر بر اعتبار آزمون ۵۲
مفهوم اعتبار در IRT ۵۵
تعریف و مفهوم روایی ۵۵
تاریخچه روایی ۵۶
انواع روایی ۵۶
روایی ملاکی ۵۹
روایی سازه و روشهای برآورد آن ۵۹
ارتباط روایی و اعتبار ۶۱
محتوا ۶۱
تحلیل محتوا ۶۲
تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از ایران ۶۲
منابع
بوالحسنی، ماریا.(۱۳۹۰). بررسی اعتبار بخشی عملی آزمون کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۹ رشته معماری با استفاده از مولفه های واریانس( نظریه ی تعمیم پذیری). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
حسنی، محمد؛ سامری، مریم؛ عباس زاده، میرمحمد؛ موسوی، میرنجف.(۱۳۹۲). بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ی استان آذربایجان غربی. نشریه زن در توسعه و سیاست، ۱۱ (۳): ۳۳۲-۳۱۵٫
رستگاری مقدم، خدایار. (۱۳۷۸). تحلیل نتایج امتحان کنکور کارشناسی ارشد رشته های معارف اسلامی، فلسفه و نمایش نامه نویسی شرکت کنندگان سال ۱۳۷۷ با استفاده از نظریه تعمیم پذیری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
سادئی، علی. (۱۳۷۶). مقایسه تحلیلی امتحانات هماهنگ و داخلی دوره ی متوسطه و انطباق آن با ملاکهای علمی طراحی سوال و آزمون سازی. گزارش طرح پژوهشی مصوب شورای تحقیقاتسازمان آموزش و پرورش استان خراسان .
آتشک، محمد.(۱۳۹۱). ارزشیابی عدالت جنسیتی در نظام آموزشی ایران. زن در توسعه و سیاست، ۱۰ (۴): ۱۲۷-۱۵۱٫
همبلتون، رونالد ک؛ سوامیناتان، اچ ؛ جین راجرز، اچ. ( ۱۳۸۹). مبانی نظریه پرسش- پاسخ (ترجمه ی محمد رضا فلسفی نژاد). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
کاپلان، روبرت ام؛ ساکوزو، دنیس پ. (۱۳۸۸). روان آزمایی (ترجمه ی علی دلاور، فریبرز درتاج و نور علی فرخی). تهران: ارسباران. ( تاریخ انتشار به زبان اصلی ۲۰۰۴).
آلن، مری جی؛ ین، وندی ام.(۱۳۸۷). مقدمه ای بر نظریه های اندازه گیری( روانسنجی) (ترجمه ی علی دلاور)، چاپ سوم، تهران: سمت.
مگنوسون، دیوید.(۱۳۵۱). مبانی نظری آزمون های روانی ( ترجمه ی محمد نقی براهنی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۶۷).
سیف، علی اکبر.(۱۳۹۱). اندازه گیری ،سنجش، و ارزشیابی آموزشی. تهران : دوران.
شاطریان، محمد. (۱۳۸۴). بررسی میزان روایی، پایایی و شاخص های دشواری و تمیز سوالات آزمونهای معلم ساخته دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و عربی سال اول دوره متوسطه شهرستان قم در سال تحصیلی ۸۴-۱۳۸۳٫ گزارش طرح پژوهشی مصوب شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان قم .
واحدی، شهرام ؛ فزون مهر، نادر. (۱۳۸۴). بررسی میزان انطباق سوالات امتحانات نهایی و داخلی سال سوم راهنمایی بر اساس شاخص های روانسنجی در استان آذربایجان غربی. گزارش طرح پژوهشی مصوب سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی .
کرسول، جان دبلیو.(۱۳۹۱). طرح تحقیق در علوم انسانی و اجتماعی (ترجمهی اسماعیل سعدی پور). تهران: دوران. ( تاریخ انتشار به زبان اصلی ۲۰۰۹).
روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت بگونه کلی از دو جهت به اندازهگیری و سنجش علاقهمند بودهاند. نخست آنکه بدانند که فرد معینی چه میکند. در این مورد نتایج اندازهگیری مربوط به آن بخشی از رفتار فرد میشود که شخصیت نام دارد و موضوع اندازهگیری در واقع ” عمل فرد” است. دوم آنکه بدانند که فرد چه میتواند انجام دهد. در این نوع اندارهگیری، مقصود به دست آوردن قراین و شواهدی دربارهی اعمالی است که اگر فرد تلاش کند میتواند از عهدهی آن برآید. نتایج این نوع اندازهگیری که در واقع مربوط به توانایی فرد میشود ممکن است به دو بخش اصلی تقسیم شود. اندازههای مربوط به استعداد و اندازههای مربوط به معلومات یا پیشرفت تحصیلی (هومن، ۱۳۸۴، ص ۱۶۸). آزمونهای پیشرفتتحصیلی[۱] برای اندازهگیری معلومات و آموختهها، تواناییهای اکتسابی یا مهارتهای پیشرفته مورد استفاده قرار میگیرند که عمدهترین آنها، آزمونهای مداد و کاغذی یا آزمونهای کتبی[۲] نام دارند. این آزمونها را به دو دستهی اصلی تقسیم میکنند: آزمونهای عینی و آزمونهای ذهنی. صاحبنظران و متخصصان، نظرهای موافق و مخالف زیادی نسبت به کاربرد آزمونهای ذهنی ابراز داشتهاند و برای آنها، امتیازات و معایبی برشمردهاند که در این میان بخش اعظم انتقادات، متوجه آزمونهای تشریحی[۳] است. دقت این آزمونها به مقدار زیاد به نحوهی تصحیح اوراق امتحانی و دقت عمل مصححان مربوط است و دلیل عمدهی مخالفت برخی صاحب نظران با کاربرد این آزمونها نیز از بی ثباتی نمرهگذاری آنها ناشی میشود.
با اینکه سوالات امتحانات نهایی سال سوم متوسطه ترکیبی از انواع گوناگون سوال است ولی درصد بیشتری از سوالات آن از نوع تشریحی و کوتاه پاسخ میباشد. در بسیاری از تحقیقات، آزمونهای عینی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند و این خود گام بزرگی برای بهبود کیفیت سوالات این آزمونها میباشد. اما متأسفانه به آزمونهای ذهنی و روشهای تحلیل آنها کمتر توجه شده است. در راستای بهبود کیفیت امتحاناتنهایی، هر چند تشکیلات مربوطه گامهای ارزندهای برداشته است که میتوان به مواردی از جمله؛ دستورالعملهای طراحی سوال امتحان، برگزاری کارگاههای آموزشی در حوزه سنجش و ارزشیابی، استفاده از دانش معلمان آموزش دیده در طراحی سوالات، تشکیل بانک سوال اشاره کرد. با وجود این، مستندسازی کیفیت این امتحانات جای بررسی و تحقیق دارد. همانطور که حسنی و کیامنش (۱۳۸۸) بیان کردهاند؛ تحلیل آییننامههای امتحانات نشان میدهد در طول هشتاد و اندی سال که از تدوین اولین آییننامههای امتحانات در شورای عالی معارف می گذرد، تدوین کنندگان آیین نامه ها کمتر به صحت و دقت سوالات و نتایج ارزشیابیها توجه داشتهاند و بیشترین دغدغه آنها صحت اجرا و ثبت نمره بوده است.
هر ارزشیابی و سنجشی بر اساس اطلاعات و دادههایی انجام میگیرد که از طریق ابزارها و روشهای مختلف جمعآوری میشوند. سنجشی میتواند کارا و سودمند قلمداد شود که بر پایه اطلاعات دقیق و معتبر باشد و مطابق با اصول و ملاکهای علمی صورت پذیرد. سنجش آموختههای دانشآموزان در امتحانات نهایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. زمزمه تغییر نظام پذیرش دانشجو در کشور و جایگزینی سوابق تحصیلی که در چند سال اخیر مطرح شده است بر اهمیت امتحانات نهایی مقطع متوسطه بیش از پیش افزوده است. از این رو طراحی و سنجش سوالات این امتحانات نیز میباید مبتنی بر اصول و نظریه های علمی باشد تا بدین وسیله با در اختیار داشتن دادههایی هر چه نزدیکتر به واقعیت، زمینه برای ارزشیابی عادلانه فراهم شود.
در این مقاله ابتدا به تشریح ارزشیابی پیشرفتتحصیلی پرداخته میشود، بهدنبال آن به موضوعاتی چون نحوه طراحی و تصحیح امتحانات نهایی نیز اشاره میشود. سپس در قسمت مبانی نظری به معرفی سه نظریهی کلاسیک آزمون، تعمیم پذیری، پرسش – پاسخ و تقابلات آنها پرداخته و بعد از آن مباحث اعتبار و روایی مرور خواهد شد. در پایان، تحلیل محتوا به طور مختصر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فرایند منظمی است که با بکارگیری روشهای علمی، عملکرد یادگیرندگان و میزان آموختههایشان را میسنجد و در مورد عملکرد آنها با توجه به اهداف آموزشی از پیش تعیین شده به قضاوت و داوری میپردازد. طبق این تعریف در ارزشیابی پیشرفتتحصیلی نخستین گام، تعیین اهداف آموزشی است. منظور از اهداف، انتظارات آموزشی است که پس از طی یک دوره آموزشی از یادگیرندگان انتظار میرود به آن دست یابند. برای سهولت مطالعه، اهداف آموزشی را به انواع مختلفی طبقهبندی کردهاند که از این میان طبقهبندی بلوم[۴] شناخته شدهتر است. اهداف در طبقهبندی بلوم در سه حیطهی شناختی، روانی – حرکتی و عاطفی قرار میگیرند که در هر کدام از این حیطهها نیز اهداف از سطوح سلسله مراتبی از ساده به مشکل برخورداند. در آموزش و پرورش بسیاری از اهداف در ارتباط با حیطه شناختی هستند. نوع دیگری از طبقهبندی اهداف، تعیین اهداف در سه سطح کلی، نسبتاً کلی و هدفهای رفتاری است که از این میان، هدفهای رفتاری نسبت به دو سطح دیگر جزئیتر، دقیقتر و قابل اندازهگیریتر است. ویژگیهای مذکور به روند ارزشیابی پیشرفتتحصیلی سرعت و سهولت میبخشند.
بعد از تعیین اهداف آموزشی نیاز است که عملکرد یادگیرندگان متناسب با اهداف تعیین شده از طریق ابزارهای اندازهگیری سنجیده شود. از مهمترین این ابزارها امتحانات پیشرفت تحصیلی هستند. این امتحانات زمانی در سطح مطلوب قرار میگیرند که سوالات آن به بهترین وجه نمونهی معرفی از همهی سوالات ممکن در موضوع مورد سنجش باشد، به طوریکه همه ی هدفهای آموزشی و محتوای درس را پوشش دهد. در این راستا آنچه به آزمونساز کمک میکند، تهیه جدول مشخصات برای موضوعی که قرار است عملکرد یادگیرندگان در آن سنجیده شود. این جدول، یک جدول دو بعدی است که در یک بعد آن محتوا و در بعد دیگر هدف قرار میگیرد. همچنین تعداد سوالات متناسب با اهمیت محتوا و هدف هر بخش در خانههای جدول ذکر میشود.
بعد از تهیه این جدول، آنچه باید تعیین گردد نوع سوال است. پس از طرح سوالات امتحان، اجرا و تصحیح آن، نوبت به تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از امتحان میرسد که میتوان از نتایج آن در راستای بهبود کیفیت فنی این امتحانات بهره برد. در قسمت زیر سعی شده است، در راستای تحقیق به معرفی انواع سوال و قواعد طرح و تصحیح سوالات ذهنی پرداخته شود.
از عمدهترین امتحانات پیشرفت تحصیلی میتوان امتحانات مداد و کاغذی یا امتحانات کتبی را نام برد. سوالات این امتحانات به دو نوع اصلی؛ عینی و ذهنی تقسیم میشوند. در سوالات عینی، دانشآموز باید از بین پاسخهای پیشنهادی برای هر سوال، پاسخ درست یا مناسبتر را انتخاب کند. علت نامگذاری این سوالات این است که در تصحیحشان، نظر شخصی مصحح بیتأثیر است. این سوالات خود شامل سوالات چندگزینه ای[۵]، صحیح – غلط[۶] و جور کردنی[۷] میباشند. در سوالات ذهنی، دانشآموز پاسخ را تولید میکند و دلیل نامگذاری این سوالات، دخیل بودن نظر شخصی مصححان در تصحیح آنهاست. این سوالات به سه دستهی تشریحی یا انشایی، کوتاه پاسخ [۸]و کامل کردنی تقسیم میشوند.
تهیه پاسخ در سوالات تشریحی مستلزم این است که دانشآموز ضمن یادآوری آموختههای خود، پاسخ را تولید کند. با توجه به آزادی عمل دانشآموز در پاسخ دادن، این سوالات به دو دسته تقسیم میشوند؛ دستهی اول، سوالات تشریحی گسترده پاسخ[۹] هستند که دانشآموز از لحاظ زمان پاسخدهی و میزان پاسخ هیچ گونه محدودیتی ندارد و میتواند هر طور بخواهد پاسخ خود را ارائه دهد. دسته ی دوم، سوالات تشریحی محدود پاسخ[۱۰] هستند که دانشآموز باید مطابق با محدودیت عنوان شده در صورت سوال عمل کند. این نکته حائز اهمیت است که هیچ کدام از انواع سوال به تنهایی عاری از نقص نیست و نمیتوان هیچ یک از آنها را به عنوان تنها ابزار مطلوب جهت سنجش آموختههای دانشآموزان نام برد. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که می توان با در نظر گرفتن ملاحظات نظری و عملی از میان آن ها دست به انتخاب زد. از جمله امتیازهای سوالات تشریحی میتوان به سنجش سطوح بالاتر اهداف آموزشی، سهولت تهیه، تقویت عادتهای مطلوب مطالعه در یادگیرندگان، قرار دادن یادگیرندگان در موقعیت های واقعیتر اشاره کرد. همچنین این سوالات توانایی تولید پاسخ را میسنجند نه توانایی انتخاب پاسخ را. از جمله معایب این سوالات میتوان به متأثر بودن نمرهگذاری ازحالات روحی و سلیقهی شخصی مصحح و نیز توانایی دانشآموز در ارائه مطلب اشاره کرد که کاهش دقت و عینیت در تصحیح را به دنبال خواهد داشت. همچنین صرف زمان زیاد برای تصحیح، نمونهگیری محدود از محتوای درس و هدفهای آموزشی از دیگر معایب این سوالات هستند.
با اینکه سوال خوب طرح کردن نوعی هنر است اما در این زمینه اصول و قواعدی وجود دارد که نتیجهی تجربیات صاحب نظران طی سالیان میباشد که با رعایت آنها میتوان سوالات مناسب و با کیفیتی طرح کرد. سیف (۱۳۹۱) در بیان اصول و قواعد این سوالات به موارد زیر اشاره کرده است:
هر سوال به یکی از هدفهای آموزشی مربوط باشد.
از سوالات تشریحی برای سنجش هدفهایی استفاده شود که با سایر انواع سوالات به خوبی قابل اندازه گیری نباشد.
در نوشتن سوالات از کلمات و عبارات واضح استفاده شود و از کلیگویی پرهیز شود.
تا حد امکان از سوالات تازه و موقعیتهای جدید استفاده شود.
به دانشآموزان حق انتخاب چند سوال از میان تعدادی سوال داده نشود.
برای پاسخگویی به سوالات زمان کافی در نظر گرفته شود و زمان هر سوال نیز به طور جداگانه مشخص شود.
[۱] . achievement tests
[۲]. paper-and-pencil tests
[۳]. essay tests
[۴]. Bloom
[۵]. multiple choice
[۶]. true-false
[۷]. matching test
[۸]. short ansver
[۹]. extended response
[۱۰]. restricted response
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر