تحقیق ارزش نفت و وابستگی دنیا به آن و تحریم اقتصادی و تحریمهای اعمال شده علیه ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزش نفت و وابستگی دنیا به آن و تحریم اقتصادی و تحریمهای اعمال شده علیه ایران دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- نفت    ۵
۱-۱ ارزش نفت و وابستگی دنیا به آن    ۵
-۱-۱۱ ذخایر نفتی اثبات شده    ۶
۱-۱-۲ نقش خاورمیانه در تولید نفت    ۶
۱-۱-۳ تامین انرژی در ایالات متحده (بزرگترین تحریم کنندهی ایران)    ۸
-۱-۳-۱۱ گسترش کاوشهای نفتی    ۱۰
۲-۳-۱-۱ منابع تجدیدپذیر    ۱۱
۲- تحریم    ۱۳
۲-۱  تحریم اقتصادی    ۱۴
۲-۱-۱ تحریمهای اقتصادی از جهت هدف، دو نوع هستن    ۱۴
۲-۱-۲ ابعاد نظری تحریم    ۱۵
۳-۱-۲تفاوت عمدهی تحریم‌ها از سه جنبه است:    ۱۶
۲-۱-۴ ابعاد حقوقی تحریم    ۱۷
۲-۱-۵ تحریم در چارچوب سازمان جهانی تجارت    ۱۸
۲-۱-۶ انواع تحریمهای اقتصادی    ۱۹
۲-۱-۶-۱ تحریم یکطرفه    ۲۰
۲-۱-۶-۲ تحریم چندجانبه    ۲۰
۲-۱-۶-۳ تحریم توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد    ۲۰
۲-۱-۷ هزینههای تحریم    ۲۲
۲-۱-۸ اثربخشی تحریم    ۲۳
۲-۲ تحریمهای اعمال شده علیه ایران    ۲۶
۲-۲-۱ تحریمهای سازمان ملل    ۲۶
۲-۲-۱-۱ اثرات تحریمهای سازمان ملل    ۲۶
۲-۲-۱-۱-۱ اثر بر بخشهای اقتصادی    ۲۷
۲-۲-۱-۱-۱-۱ اثر بر بخش صنعت    ۲۷
۲-۲-۱-۱-۱-۲ اثر بر بخش کشاورزی    ۲۸
۲-۲-۱-۱-۱-۳ اثر بر بخش سیستم مالی    ۲۹
۲-۲-۱-۱-۱-۴ اثر بر بخش خدمات    ۲۹
۲-۲-۱-۱-۱-۵ بخش بازرگانی    ۳۰
۲-۲-۱-۱-۲ اثر بر متغیرهای کلان اقتصادی؛    ۳۰
۲-۲-۱-۱-۲-۱ تورم    ۳۱
۲-۲-۱-۱-۲-۲ بیکاری    ۳۱
۲-۲-۱-۱-۲-۳ سرمایه گذاری    ۳۱
۲-۲-۱-۱-۲-۴ رشد اقتصادی    ۳۲
۲-۲-۱-۱-۲-۵ حجم تجاری و تراز بازرگانی    ۳۲
۲-۲-۱-۱-۲-۶ نر خ ارز و ذخایر ارزی    ۳۲
۲-۲-۱-۱-۳ اثرات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت؛    ۳۳
۲-۲-۱-۱-۳-۱ اثرات کوتاه مدت    ۳۳
۲-۲-۱-۱-۳-۲ اثرات میان مدت    ۳۳
۲-۲-۱-۱-۳-۳ اثرات بلند مدت    ۳۳
۲-۲-۲ تحریمهای کشورهای مختلف علیه ایران    ۳۳
منابع    ۳۷

منابع

بازار جهانی نفت، بولتن روزانه­ی امور بین الملل شرکت ملی نفت، شماره­ی ۳۳۷۳ تا ۳۸۴۷٫

سعادت، رحمان، ۱۳۹۰، تاثیر تحریم بر صنعت نفت.

س‍ی‍ف‍ی‌اع‍لا، م‍س‍ع‍ود، ۱۳۸۱، س‍ف‍ره‌ه‍ای‌ م‍ش‍ت‍رک‌ ان‍رژی‌ و ض‍ع‍‍ف­ه‍ای‌ آزار ده‍ن‍ده‌، یکم تیرماه.

شکاری، عبدالقیوم، ۱۳۷۹، نظریه­ی دولت تحصیلدار و انقلاب اسلامی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

ت‍رک‍اش‍ون‍د، م‍ه‍ش‍ی‍د، ۱۳۸۱، پ‍روژه‌ه‍ای‌ ن‍ف‍ت‌ و گ‍از و ق‍ان‍ون‌ ح‍م‍ای‍ت‌ از ن‍ی‍روی‌ داخ‍ل‍ی، ۱۶ دی‌.

حاجی یوسفی، امیرمحمد، زمستان ۱۳۷۷، استقلال نسبی دولت یا جامعه­ی مدنی در جمهوری اسلامی ایران، مطالعات راهبردی.

خطیب زاده، امیر حسین، ۱۳۹۰، مخازن نفتی مشترک ایران.

بهشتی دهکردی، علی و دیگران، ۱۳۸۵، چشم انداز جهانی نفت و انرژی موسسه­ی مطالعات بین المللی انرژی.

پایگاه اطلاع رسانی صنعت و معدن و تجارت.

بهمنی‌قاجار، محمود، ۱۳۸۶، ۶۰ درصد نفت جهان از تنگه­ی هرمز می‌گذرد، ۱۴ مرداد.

رنجبر، مقصود، ۱۳۸۴، ایران و دنیای عرب، پژوهشکده­ی مطالعات راهبردی.

دانش جعفری، داود، ۱۳۹۱، وابستگی اقتصاد ایران به نفت.

لطفی، حسین،  ۱۳۸۵، تحریم نفتی ایران: مخاطرات و پیامدها، ۳ اردیبهشت ماه.

نصیری، قدیر، ۱۳۸۰، نفت و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران، پژوهشکده­ی مطالعات راهبردی.

ن‍ع‍م‍ت‌ال‍ل‍ه‍ی‌، اک‍ب‍ر، ۱۳۸۱، آی‍ن‍ده‌­ی ن‍ف‍ت‌، گ‍از و پ‍ت‍روش‍ی‍م‍ی‌ در ک‍ش‍ور، ۲۴ دی‌.

اسرافیلی دیزجی، بهروز، ربان، جواد، ۱۳۸۸، زمین شناسی مخازن هیدروکربوری ایران.

آقابخشى، على، افشارى‏راد مینو، ۱۳۷۴، فرهنگ علوم سیاسى، مرکز مطالعات و مدارک علمى ایران.

طبیبیان، محمد، زمستان ۱۳۷۱، رانت اقتصادی به عنوان یک مانع اقتصادی، برنامه و توسعه.

فکری، مجید، ۱۳۹۰، بررسی میزان ظرفیت و نحوه­ی برداشت از منابع مشترک نفت و گاز بین ایران و کشورهای همسایه، روزنامه­ی خراسان، ۱۵ تیرماه.

کاتوزیان، حمیدرضا، ۱۳۹۰، وضعیت بهره­برداری از میادین مشترک نفت و گاز، ۱۰ اسفند ماه.

کاظمی، ابو القاسم، ۱۳۸۹، آشنایی با روش­های بهبود بازیابی نفت.

اک‍ب‍ری‍ان‌، رض‍ا، ۱۳۸۳، ب‍ررس‍ی‌ وض‍ع‍ی‍ت‌ ژئ‍وپ‍ل‍ی‍ت‍ی‍ک‌ ای‍ران‌ در زم‍ی‍ن‍ه­ی‌ اق‍ت‍ص‍اد ن‍ف‍ت‌ و گ‍از، ف‍ص‍ل‍ن‍ام‍ه‌­ی پ‍ژوهش­‍‍­ه‍ای‌ اق‍ت‍ص‍ادی‌، س‍ال‌ سوم، شماره­ی‌ ۳، ۴.

 ۱-۱ ارزش نفت و وابستگی دنیا به آن

از زمانی که اشتهای انرژی جهان از زغال سنگ به نفت تغییر یافت، میزان مصرف این منبع انرژی معادل ۸۷۵ میلیارد بشکه بوده است و حدود یک هزار ذخیره اثبات شده و محتمل نفتی در جهان وجود دارد که در سالیان آینده بهره برداری می شوند. نفت نخستین بار در سال ۱۸۵۹ میلادی در ایالات متحده­ی آمریکا کشف و از آن پس، به عنوان یک منبع تأمین کننده انرژی استفاده شد، اما نقش این منبع که اکنون سهم بزرگی در صنایع جهان دارد، در آن زمان چندان زیاد نبود؛ به طوری که حتی در سال­های آغازین قرن بیستم میلادی نیز، نفت فقط ۴ درصد از کل انرژی مورد نیاز جهان را تامین می­کرد، اما با گذشت چند دهه به مهم­ترین منبع انرژی جهان بدل شد. هم اکنون، نفت ۴۰ درصد از نیاز انرژی جهان را تامین می­کند و سوخت مورد نیاز برای ۹۶ درصد از کل فعالیت­های حمل و نقل جهان از این طلای سیاه به دست می­آید. از زمان تغییر سوخت غالب صنایع از زغال سنگ به نفت میزان مصرف این منبع انرژی معادل ۸۷۵ میلیارد بشکه بوده است و حدود یک هزار ذخیره اثبات شده و محتمل نفتی در جهان وجود دارد که در سالیان آینده بهره­برداری می شوند. این در حالی است که انتظار می­رود سطح تقاضای انرژی جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۶۰ درصد بیشتر از سال گذشته باشد و در این میان، بیشترین میزان نفت مصرفی وارد صنعت حمل و نقل شود. تا سال ۲۰۲۵ میلادی شمار خودروهای موجود در جاده­های جهان از مرز یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دستگاه نیز فراتر می­رود که نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی، حدود ۵۰۰ میلیون بیشتر خواهد بود. روشن است که در چنین شرایطی مصرف بنزین که یکی از اصلی­ترین فرآورده­های نفتی جهان است، دو برابر می شود و سهم زیادی از این بازار را به خود اختصاص خواهد داد. دو کشوری که بیشترین سهم رشد سطح تقاضا و مصرف نفت را در سالیان آینده به خود اختصاص خواهند داد، چین و هند هستند. چین و هند دو کشور پرجمعیت آسیایی هستند که شمار افراد ساکن در آنها معادل یک سوم کل جمعیت این کره خاکی است و با توجه به نرخ بالای رشد اقتصاد و صنعت در آن­ها میزان مصرف انرژی در این کشورها روز به روز بیشتر می شود. انتظار می­رود در دو دهه­ی آینده، مصرف نفت در کشور چین سالانه ۵/۷ درصد افزایش یابد و هند نیز با رشد ۵/۵ درصدی در مصرف نفت رو به­رو باشد. شاید در نگاه اول به نظر برسد که نرخ رشد ۵ یا ۷ درصدی در سطح تقاضای نفت برای کشورهای پرجمعیت و بزرگی مانند چین و هند چندان زیاد نیست، اما زمانی که بدانید بر میزان مصرف نفت در کشورهای صنعتی و پیشرفته سالانه یک درصد افزوده می شود، به علت نگرانی کارشناسان از آینده­ی این بازار پی می­برید. از سوی دیگر، با توسعه­ی اقتصادی دو کشور پهناور آسیایی، نقش آنها در اقتصاد جهان روز به روز پر رنگ­تر می شود و هرگونه اختلال در سطح مصرف انرژی از سوی آنها روی کارایی صنایع آنان و به دنبال آن، روی اقتصاد داخلی و اقتصاد جهانی اثر منفی می­گذارد. افزون بر دو قطب آسیایی، تقاضای نفت در ایالات متحده­ی آمریکا نیز روز به روز بیشتر می شود و همین امر، فشار بر تولید­کنندگان را روز به روز افزایش می­دهد. با وجود آن­که این منبع انرژی در دورترین نقاط جهان نیز مصرف دارد و هیچ صنعتی در جهان بدون بهره گیری از نفت و فرآورده­های آن نمی­تواند به بقای خود ادامه دهد، فقط گوشه­هایی از این دنیای پهناور طلای سیاه را در خود جای داده­اند.

-۱-۱۱ ذخایر نفتی اثبات شده

ذخایر نفتی اثبات شده به آن میزان از نفت گفته می­شود که اطلاعات و تحقیقات زمین­شناسی وجود آن را تائید می­کند و فعالیت­های پژوهشی در آن مناطق می­تواند ثمره­ی مفید و سودمندی برای اقتصاد جهان داشته باشد. از مجموع ذخایر نفتی اثبات شده که ثروت دنیای آینده محسوب می­شوند، ۶۶ درصد در اختیار کشورهای خاور میانه است و در میان این کشورها عربستان سعودی با جای دادن ۲۵ درصد از ذخایر نفتی در خود، در صدر قرار دارد. سهم عراق در ذخایر نفتی جهان ۱۱ درصد، سهم ایران ۸ درصد، سهم امارات متحده­ی عربی ۹ درصد و سهم کویت، ۹ درصد از کل ذخایر جهان است.

۱-۱-۲ نقش خاورمیانه در تولید نفت

از سال ۲۰۰۱ میلادی به بعد، کشورهایی به جز کشورهای عضو اوپک اقدام به تکمیل تجهیزات نفتی خود کردند و با آغاز فعالیت­های اکتشافی و استخراجی، خود را در شمار تولید­کنندگان قرار دادند. این زمان با حادثه­ی یازده سپتامبر در ایالات متحده­ی آمریکا و تصمیم­گیری این کشور مبنی بر کاهش وابستگی به نفت کشورهای خاورمیانه مطابق بود. در این شرایط، تولید در کشورهای آفریقایی و روسیه افزایش یافت و با توجه به میزان بالای ذخایر کشور روسیه، سرمایه­گذاری­های کلانی برای ارتقای سطح تولید این کشور و ورود آن به سازمان کشورهای صادرکننده­ی نفت (اوپک) انجام شد، اما به علت سیاست­های خاص اوپک هنوز چنین طرحی پیاده نشده است.

سطح تولید نفت در کشور روسیه روز به روز افزایش یافت، تا این که هم اکنون روسیه دومین صادر کننده­ی نفت پس از عربستان سعودی است، اما انتظار این که روسیه به یکی از مهره­های تاثیر گذار در صنعت نفت بدل شود و در شمار کشورهای اوپک در آید، دور از واقعیت به نظر می رسد، زیرا این کشور تنها ۵ درصد کل ذخایر نفتی جهان را دارد و هفتمین کشور جهان از نظر سطح ذخایر موجود در آن محسوب می­شود. روشن است با ارتقای سطح تولید این کشور که روند افزایشی آن از سال ۱۹۹۹ میلادی آغاز شد، از میزان نفت موجود در ذخایر این کشور روز به روز کاسته می­شود و اگر میزان تولید نفت در روسیه در سطح کنونی باقی بماند، تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی دیگر نفتی در این کشور نیست تا بازار را از چنگ خاورمیانه و غول­های بزرگی مانند عربستان خارج کند.

آفریقا یکی دیگر از مناطقی بود که ایالات متحده­ی آمریکا برای کاهش قدرت خاورمیانه به آن تکیه کرد، اما این منطقه نیز شرایطی مشابه روسیه دارد. کل نفت موجود در قاره­ی آفریقا معادل ۷ درصد از کل ذخایر جهان است که در کشورهای آنگولا، نیجریه و غنا و چاد قرار دارد.

بزرگ­ترین تولید کننده ­ی نفت در قاره­ی آفریقا نیجریه است که در نظر دارد تا پایان دهه ­ی کنونی، سطح تولید خود را به حداکثر برساند و در صورت اجرای این طرح، فقط تا سال ۲۰۲۵ میلادی ذخیره­ ی نفتی خواهد داشت. در نتیجه، از آنجا که ذخایر موجود در کشورهای غیر خاورمیانه سریع­تر از ذخایر موجود در خاور میانه تخلیه می­شوند، نسبت ذخیره به تولید در آنها که شاخصی برای طول عمر مفید ذخایر با نسبت سطح تولید به شمار می­رود، از کشورهای خاور میانه کمتر است. به عبارت دقیق­تر، پژوهش­ها نشان می­دهند که کشورهای غیر اوپکی حداکثر تا ۲۰ سال آینده ذخیره­ ی نفتی دارند، در حالی که اگر خاورمیانه با سطح تولید کنونی خود ادامه دهد، دست کم ۸۰ سال ذخیره نفتی دارد. بنا بر این، اگر تولید نفت در همین سطح باقی بماند، در کمتر از دو دهه­ی آینده کشورهایی مانند روسیه، مکزیک یا ایالات متحده، نروژ، چین و برزیل که تا چندی پیش با تولیدشان بخشی از نیاز بازار نفت را پاسخ می گفتند، به مصرف­کننده­ی صرف تبدیل می­شوند، در آن هنگام کشورهای خاورمیانه که سهم اعظم ذخایر نفتی جهان را در خود جای داده­اند، دوباره مهره­ی اصلی صنعت نفت جهان می شوند و تلاش ایالات متحده­ برای کاهش وابستگی انرژی به تولیدات خاورمیانه بدون نتیجه باقی می­ماند.

به گزارش شرکت بریتیش پترولیوم، تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، خاور میانه کنترل ۸۳ درصد از کل ذخایر نفتی جهان را در دست خواهد داشت، در حالی که اکنون تنها ۷۱ درصد کل ذخایر در اختیار خاورمیانه است. در چنین شرایطی اگر سطح تولید نفت در کشورهای مختلف جهان در سطح کنونی باشد، اروپا تنها ۵ درصد، آسیا و اقیانوسیه یک درصد، آفریقا ۲ درصد آمریکا جنوبی و مرکزی ۸ درصد و آفریقای شمالی یک درصد از کل ذخایر نفتی را در اختیار خواهند داشت.

همین آمار و ارقام به روشنی نشان می­دهد که تا زمان مورد بررسی، نقش خاورمیانه در عرصه­ی صنعت نفت جهان باز هم پر رنگ­تر می شود و کنترل این منطقه بر جهان افزایش می­یابد. در چنین شرایطی، خاورمیانه می­تواند سیاست­های خود را به بازارهای جهانی دیکته کند و وابستگی بیش از حد صنایع به تولیدات این بخش از جهان، تمام کشورها را وا می­دارد تا از این سیاست­ها پیروی کنند. از سوی دیگر، کشورهای خاورمیانه با بهره­گیری از درآمد نفتی، زیرساخت­های اقتصاد و صنعت خود را اصلاح می­کنند و ثبات بیشتری را برای کشورشان به ارمغان می­آورند. روشن است ثبات زیرساخت­های اقتصادی و صنعتی کشورهای خاورمیانه، این منطقه را نفوذ ناپذیر می­کند و قدرت بیشتری به آن­ها می­بخشد.

۱-۱-۳ تامین انرژی در ایالات متحده (بزرگترین تحریم کننده­ی ایران)

تأمین با ثبات انرژی همواره یکی از مهم­ترین دغدغه­های دولت ها بوده است. اهمیت این مسئله نه تنها از منظر اقتصاد و توسعه قابل توجه است بلکه با وابستگی متقابل پیچیده­ای که در دنیای جهانی شده امروز منافع ملی کشورها را به یکدیگر گره زده، مسئله­ی انرژی که نفت و گاز شکل غالب و بی چون و چرای آن را تشکیل می دهد ابعاد سیاسی و امنیتی بسیار مهمی یافته است. از این رو با تبدیل شدن انرژی به عنوان یک اهرم سیاسی در دست دولت­های صادرکننده، دولت­ها می کوشند تا به هر نحو ممکن از وابستگی بیش از اندازه به وارادت انرژی خودداری کنند.

معمولاً دولت ها در مسیر دستیابی به امنیت انرژی دو مسیر کلی را طی می­کنند. اتکا به منابع داخلی و متنوع سازی منابع تأمین انرژی. در واقع دولت­ها برای این­که بتوانند استقلال سیاسی خود را در جهان معاصر حفظ کنند نیازمند به کاهش وابستگی به یک منطقه یا کشور و یا یک حامل انرژی خاص دارند. از این رو دولت­ها سعی می کنند انرژی مورد نیاز خویش را از عرضه­کنندگان مختلف به دست بیاورند و هم اینکه تا حد امکان از منابع داخلی خویش نظیر انرژی­های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و یا انرژی بادی بهره­برداری کنند.

در این میان ایالات متحده­ی آمریکا اگر چه خود در گذشته از تولیدکنندگان و صادرکنندگان انرژی محسوب می­شده است اما با رو به پایان رفتن منابع انرژی در چند دهه­ی اخیر تبدیل به بزرگترین مصرف کننده­ی نفت خام جهان شده بود که در نهایت در سال­های اخیر چین گوی سبقت را از این کشور ربود و به عنوان بزرگترین مصرف­کننده­ی انرژی جهان مطرح شد. با این حال شدت و میزان وابستگی این کشور تا جایی پیش رفت که تحلیل­گران از آن به اعتیاد آمریکا به نفت یاد می کنند.

از جنگ جهانی دوم از یازده رکودی که در اقتصاد آمریکا به وجود آمده، ده بار آن ناشی از افزایش قیمت نفت بوده است. اقتصاد آمریکا وابستگی شدیدی به نفت وارداتی دارد. به گونه­ای که بخش عمده­ای از کسری تجاری این کشور ناشی از افزایش قیمت نفت بوده است. در سال ۲۰۱۰ متوسط هزینه­ی پالایشگاه­های آمریکا برای واردات نفت خام ۵۵%  بیش از سال ۲۰۰۵ بوده است. به طبع هر چه هزینه­های واردات نفت خام بیشتر شود قیمت فرآورده­های نفتی مانند بنزین و … هم بیشتر می­شود.

دولت آمریکا سالیانه ۲۷ تا ۱۳۷ میلیارد دلار برای عملیات­های نظامی به منظور تضمین با ثبات واردات نفت از خلیج فارس هزینه می­کند. از سوی دیگر پس از گذشت نزدیک به یک قرن از استحصال نفت در آمریکا، اکتشاف منابع جدید نفتی در خاک این کشور و یا حتی در کانادا نیز دشوار و دشوارتر شده است. به علاوه اینکه اکتشاف منابع غیرمتعارف نفتی مانند میدان تارسند[۱] کانادا خطرات سهمگین زیست محیطی و اقتصادی بر جای می­گذارد.

[۱]. Tar Sand

قیر شن، نفت شن و یا نفت فوق سنگین اصطلاحی است که به نوعی شن مخلوط با آب و نفت بسیار سنگین و با گرانروی بسیار بالاتر از نفت معمولی اطلاق می‌شود. بزرگترین منابع نفت شن جهان در کانادا و ونزوئلا قرار گرفته که ذخایر هر یک از این دو کشور تقریبأ با ذخائر نفت معمولی کل جهان برابری می‌کند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ابزار تحریم در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا و علل آغاز و ابعاد مختلف سیاست تحریم علیه ایران در برهه زمانی (۲۰۰۳-۱۹۷۹)
  • تحقیق تحریم اقتصادی و اثرات اقتصادی تحریم سازمان ملل و بررسی آثار تحریم اقتصادی علیه ایران
  • تحقیق تحریم‌ و انواع و ابعاد مفهومی آن و تحریم‌های یک جانبه و بین المللی علیه ایران و تأثیر آن بر روابط ایران و چین
  • تحقیق تحلیل حقوقی تحریم های هوشمند شورای امنیت علیه ایران و چگونگی اجرای آن، با نگاهی به توافقنامه ژنو
  • تحقیق نظریه رئالیسم و فناوری هسته ای و تحریم اقتصادی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.