تحقیق ارزیابی اثرات تجمعی محیط زیستی و روش های آن و فرایند تحلیل سلسله مراتبی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی اثرات تجمعی محیط زیستی و روش های آن و فرایند تحلیل سلسله مراتبی  دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ ارزیابی اثرات تجمعی محیط زیستی    ۶
۱-۱-۱  تعاریف دیگر راجع به اثرات تجمعی:    ۷
۱-۱-۲ واژههای کلیدی تعریف شده در رابطه با ارزیابی اثرات تجمعی    ۸
۱-۲ تاریخچه    ۱۱
۱-۲-۱ دستورالعملها و مفاهیم اولیه ارزیابی اثرات تجمعی    ۱۲
۱-۲-۱-۱ کانادا ۱۹۹۴    ۱۲
۱-۲-۱ -۱-۱ دستورالعمل فرآیند انجام ارزیابی اثرات تجمعی کانادا:    ۱۲
تعیین محدوده ( (Scoping:    ۱۲
تجزیه و تحلیل اثرات    ۱۲
۱-۱-۱-۲ دستورالعمل اتحادیه امریکا۱۹۹۶    ۱۳
۱-۲-۱-۳ دستورالعمل اتحادیه اروپا ۱۹۹۷    ۱۴
۱-۲-۱-۴ دستورالعمل استرالیا ۱۹۹۰    ۱۴
۱-۳ روشهای ارزیابی اثرات تجمعی    ۱۴
۱-۳-۱ روش AD HOC    ۱۵
۱-۳-۲ چکلیستها    ۱۵
۱-۳-۳ ماتریسها MATRICES    ۱۶
۱-۳-۴ مدلسازی، مدلسازی مفهومی با شبکهها و سیستمهای نموداری    ۱۷
۱-۳-۶ تجزیه و تحلیل روند  TRENDS ANALYSIS    ۱۸
۱-۳-۷ تجزیه و تحلیل مکانی- نقشه برداری و رویهم گذاری SPATIAL ANALYSIS    ۱۸
۱-۳-۸ تجزیه و تحلیل سیمای سرزمین  LANDSCAPE ANALYSIS    ۱۹
۱-۳-۹  تجزیه و تحلیل اکوسیستم ECOSYSTEM ANALYSIS    ۱۹
۱-۳-۱۰ تجزیه و تحلیل ظرفیت قابل تحمل CARRYING CAPACITY ANALYSIS    ۲۰
۱-۳-۱۱ روشهای تطبیقی    ۲۰
۱-۳-۱۲  شبکهها NETWORKS    ۲۱
۱-۳-۱۳ تجزیه و تحلیل مکانی- سیستم اطلاعات جغرافیاییGIS    ۲۱
۱-۴ انتخاب روش مناسب CEA    ۲۳
۱-۴-۱ نکات کلیدی برای انتخاب روشها    ۲۳
۱-۴-۲ ویژگیهای روشهای CEA    ۲۳
۱-۵ فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)    ۲۴
۱-۵-۱ اصول فرایند تحلیل سلسله مراتبی    ۲۴
۱-۵-۲ مراحل فرایند تحلیل سلسله مراتبی    ۲۵
۱-۵-۲-۱ ساختن سلسله مراتبی    ۲۵
۱-۵-۲-۲ محاسبه وزن    ۲۶
۱-۵-۳روشهای محاسبه وزن نسبی    ۲۷
۱-۶ سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS)    ۲۸
۱-۶-۱ ارتباط مراحل CEA با GIS    ۲۹
۱-۶-۲ ضرورت استفاده از GIS    ۳۱
۱-۶-۳ کاربرد GIS در CEA    ۳۱
۱-۶-۴ مزایای بالقوه از لینک کردن GIS با CEA    ۳۲
۱-۶-۵ محدودیتهای GIS    ۳۳
۱-۷ روش معکوس فاصله: (INVERSE DISTANCE METHOD)    ۳۳
۱-۸ ماتریس تعامل در CEA    ۳۴
۱-۸-۱ روش ماتریس چندگانه آرگون    ۳۴
۱-۹ ماتریس پاستاکیا (RIAM)    ۳۵
۱-۱۰ نتیجهگیری از روشهای ارزیابی اثرات تجمعی:    ۴۰
پیشینه پژوهش    ۴۴
۲-۱-پیشینه پژوهش در خارج از کشور    ۴۴
۲-۲پیشینه پژوهش در داخل کشور    ۵۰
منابع    ۵۱

منابع

ماهینی، ع. ر.، غلامعلی فرد، م. (۱۳۸۷). ارزیابی اثرات تجمعی از طریق شبیه­سازی پویایی شهری با استفاده از مدل SLEUTH در محیط GIS. نشریه علمی محیط و توسعه، سال دوم، شماره ۳٫

ماهینی، ع.ر. ۱۳۸۴٫ ارزیابی اثرات تجمعی، مفاهیم و بعضی از روش های آن. مقاله کنفرانس ارزیابی زیست محیطی. تهران.

. قدسی­پور، حسن، ۱۳۸۴٫ فرایند تحلیل سلسله مراتبیAHP مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

رسولی، س.، مخدوم، م.، یدالهی، ع. ا. (۱۳۸۴). ارزیابی آثار توسعه شهرک­های صنعتی بر محیط­زیست با رویکرد CEA (مطالعه موردی: شهرک صنعتی آمل). پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده محیط­زیست، گروه برنامه­ریزی و مدیریت محیط­زیست.

حقیقی، ن. ۱۳۸۰٫ ارزیابی اثرات زیست­محیطی احداث منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، مرکز تحقیقات و تحصیلات تکمیلی منطقه ۶ دانشگاه آزاد اهواز.

دوست ­شناس، ب. ۱۳۸۷٫ طبقه­بندی زیستگاههای اکوسیستم ساحلی خورموسی با استفاده از شاخص­های بیوتوپ بستر و نظام امتیازدهی به­منظور تعیین سلامت زیستی منطقه در سامانه GIS، دانشکده علوم و فنون دریایی و اقیانوسی، گروه زیست دریا.

رافعی­ نژاد، ا. ۱۳۸۶٫ بی­دقتی صنایع پتروشیمی در مورد تخلیه جیوه به خلیج ­فارس. .

ارزیابی اثرات زیست­محیطی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بررسی اثرات ناشی از پروژه مورد­نظر بر محیط­زیست منطقه مجری : سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی مشاور: ایمن آراء .جلد پنجم۱۳۷۹

سعیدی، م.، کرباسی، ع.، سهراب، ت.، صمدی، ر. ۱۳۸۴٫ مدیریت زیست­محیطی نیروگاه­ها. ناشر: وزارت نیرو- سازمان بهره­وری انرژی ایران.

سواری، احمد و همکاران، ۱۳۷۲٫ بررسی مقدماتی هیدرو­بیولوژیک خورهای استان خوزستان، سازمان محیط­زیست استان خوزستان.

صمدیار، س. ۱۳۸۴٫ مدلسازی انتقال آلاینده­ها از گیاهان پتروشیمی در خلیج­فارس. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی.

۱۳٫ استان، آرنوف، ۱۹۹۳٫سیستم­های اطلاعات جغرافیایی، ترجمه سازمان نقشه­برداری کشور، ۱۳۷۵، انتشارات سازمان نقشه­برداری کشور، ۳۱۰ صفحه.

پوروخشوری، ز. ۱۳۷۸٫ حساسیت­های زیست­محیطی در اشکال زمین­شناسی سواحل جنوبی ایران، فصلنامه محیط­زیست، شماره ۲۹٫

حسینی خالدی، ط. ۱۳۷۱٫ جانورشناسی عمومی، جلد سوم، انتشارات دانشگاه تهران، ۴۰۷ص.

۱ ارزیابی اثرات تجمعی محیط زیستی

نگرانی­ها اغلب در مورد تغییرات دراز مدت در محیط­ زیست است. که تنها از یک عمل واحد رخ نمی­دهد، در واقع اثرات ترکیبی از فعالیت­های پی­در­پی در محیط­زیست است. ارزیابی اثرات تجمعی (CEA) برای اطمینان از اثرات افزایشی ناشی از تاثیرات ترکیبی اقدامات مختلف، صورت می گیرد. ارزیابی اثرات تجمعی به طور فزاینده بهترین شیوه در انجام ارزیابی­های محیط­زیستی است. ارزیابی اثرات محیط­زیستی اقدام به شناسایی و ارزیابی سیستماتیک پیامدها و اثرات پروژه­ها، برنامه­ها و طرح­ها بر اجزای فیزیکی، بیولوژیکی و فرهنگی، اقتصادی- اجتماعی محیط­زیست می­نماید (Canter, 1996). ارزیابی اثرات محیط­ زیستی و آمایش سرزمین از ابزارهای دستیابی به توسعه پایدار محسوب می­شوند(Abzana, 1995).

طبق تعریف NEPA[1] به آندسته از اثراتی بر روی محیط­زیست که ناشی از اثرات یک پروژه در ترکیب و تقابل با اثرات دیگر پروژه­ها و طرح­های توسعه منطقه، در گذشته و حال و اثرات طرح­های توسعه جدید قابل پیش­بینی در آینده باشند، اثرات تجمعی می­گویند. اثرات تجمعی حاصل ترکیب آثار فعالیت­های متعدد در طول زمان و مکان می­باشد. که حاکی از تداوم در طول زمان و اغلب عبور مکانیسم از فضا می­باشد. قوانین محیط­زیست اغلب نیاز بیشتری به ارزیابی گسترده­تر از اثرات مستقیم یک پروژه خاص دارند. (Macdonald, 2000).

ارزیابی اثرات تجمعی همان ارزیابی اثرات توسعه است. دلیل ارجحیت استفاده از این واژه تاکید بیشتر بر این موضوع است که اثرات توسعه بر محیط بصورت تجمعی ظاهر می شوند. بر اساس تعریف ارائه شده توسط سازمان محیط زیست کانادا، یک ارزیابی اثرات توسعه درست پژوهشی است که با توجه به مبانی اثرات تجمعی انجام شود.

در ارزیابی اثرات تجمعی توجه ویژه ای به زمان، مکان و کنش های متقابل انواع اثرات می شود. به عبارت دیگر، بررسی اثراتی که یک بخش از محیط و یا کل آن در گذشته، دریافت کرده است، اثراتی که هم اکنون دریافت می کند و اثراتی که در آینده قابل پیش بینی بر آن وارد می شود محدوده ارزیابی اثرات تجمعی را تشکیل می دهد. از این رو در ارزیابی اثرات تجمعی محدوده زمانی گسترده­تری مد­نظر قرار می­گیرد. همچنین در مقایسه با ارزیابی اثرات توسعه متعارف، در ارزیابی اثرات تجمعی، محدوده مکانی شامل محدوده تحت تاثیر مستقیم و غیر مستقیم اثرات و کنش متقابل آنها بوده و معمولا گسترده­تر است. کنش­های متقابل انواع اثرات شامل جمع اثرات بصورت ریاضی، تشدید اثرات به صورت توانی و تخفیف و خنثی سازی اثرات می باشد.

بطور معمول اثرات یک طرح توسعه با اثرات طرح های دیگر همراه می شوند. در این حالت اثرات می­توانند بصورت جمع ریاضی بر محیط تحمیل شوند. در مواردی دیگر اثرات فراتر از جمع ریاضی می­باشند. به عنوان مثال باران­های اسیدی بر روی سیستم ریشه­ای، برگ­ها و سایر بخش­های گیاهان اثر گذاشته و آنها را در برابر اثرات ضعیف­تر از معمول می­کند. همزمان باران اسیدی بر روی خاک و ویژگی­های آن اثر گذاشته و در پی آن باز هم گیاهان رشد کننده بر روی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. در چنین شرایطی اثر کل معمولا بیش از آن چیزی است که به تنهایی در گیاه و یا خاک ظاهر می­شود. همچنین در مواردی اثرات می­توانند حالت خنثی کننده را هم داشته باشند. در ارزیابی اثرات تجمعی توسعه توجه ویژه­ای به این مفاهیم شده است.

۱-۱-۱  تعاریف دیگر راجع به اثرات تجمعی:

فعالیت­ها و اثرات تعاملی انسانی بر اکوسیستم­ها در طول زمان و مکان است.

اثرات منفردی که به تنهایی رخ نمی­دهند مگر اینکه همراه با بسیاری از اثرات دیگر رخ دهند.

تغییرات دراز­مدت ممکن است به تنهایی از یک عمل واحد رخ ندهند اما ترکیب این اثرات از فعالیت­های مختلف به طور پی­در­پی در رابطه با محیط­زیست رخ می­دهد.

اقدامات منفرد جزئی و ناچیز می­باشند اما بطور خود به خودی می­توانند جمع شده و در نتیجه اثرات قابل توجهی در یک دوره از زمان از خود بر جای گذارند.

اثرات تجمعی ناشی از تغییرات انسانی در طول زمان و مکان است (Abraham, 1998).

۱-۱-۲ واژه­های کلیدی تعریف شده در رابطه با ارزیابی اثرات تجمعی

-اقدام[۲]

هر پروژه و یا فعالیتی که منشا انسانی دارد. در قانون ارزیابی محیط­زیست کانادا، تعریف یک پروژه، در رابطه با یک عمل فیزیکی شامل هرگونه ساخت و ساز، بهره­برداری، اصلاح، انهدام، رهاسازی و هر اقدام دیگر در رابطه با کار فیزیکی است.

چارچوب ارزیابی

شرح یک فرآیند است که سازماندهی اقدامات و ایده­ها را انجام می­دهد. معمولا به صورت گام به گام صورت می­گیرد.

اثر

هرگونه پاسخ اجزای محیط­ زیستی و یا اجتماعی به اثر  ناشی از فعالیت

اثرات غیر­مستقیم:

اثرات وارده بر محیط ­زیست که نتیجه مستقیم از یک پروژه نیست. اغلب به دور از نتیجه اصلی و از یک مسیر پیچیده ایجاد می­شود گاهی اوقات به عنوان اثرات سطح دوم یا سوم یا اثرات ثانویه شناخته می­شوند. به عنوان مثال یک توسعه باعث تغییر سطح آب شده و در نتیجه تالاب­های اطراف را نیز تحت تاثیر قرار می­دهد و بر محیط­زیست تالاب اثر­گذار است.

– اثرات تجمعی:

اثراتی که ناشی از تغییرات افزایشی از سایر اقدامات گذشته، حال و قابل پیش­بینی در آینده است که همراه با یک پروژه ایجاد می­شوند. به عنوان مثال سروصداهای افزایشی از تعدادی توسعه­های منفرد، اثر ترکیبی از اثرات منحصر به فرد برای مثال: سروصدا، گردو غبار، از یک توسعه با یک گیرنده خاص و یاچندین توسعه با اثرات ناچیز به صورت جداگانه اما با هم یک اثر تجمعی ایجاد می­کنند.

اثرات می­توانند به صورت افزایشی یا تعاملی باشد.

اثرات افزایشی:

اثراتی که از یک فعالیت به طور مکرر ایجاد شده و بر طبیعت اثر می­گذارد. (a+a+a)

اثرات تعاملی

واکنش­های بین اثرات، بین اثرات یک پروژه یا بین اثرات سایر پروژه­ها در منطقه. به عبارتی دیگر، هر اثر از یک فعالیت خاص و دارای تاثیر متفاوت است اما بر یک جز از محیط اثر می گذارد (a+b+c+d+…). به عنوان مثال، انتشار آلاینده­ها به هوا از یک پروژه و واکنش آنها با گازهای گلخانه­ای موجود است. و یا دو تغییر (توسعه) عمده در دست احداث در مجاور یکدیگر.

چرا بایستی ارزیابی اثرات غیرمستقیم، تجمعی و تعاملی صورت گیرد؟

-یک نیاز قانونی است.

– به توسعه پایدار کمک می­کند.

– یک تمرین خوب است

– به فرآیند تصمیم­گیری کمک می­کند.

بر اساس قانون ارزیابی محیط­زیست کانادا

« اثر محیط ­زیستی » به معنای پاسخ به یک پروژه

الف) هرگونه تغییر که در محیط­ زیست صورت گرفته از جمله هرگونه اثر که باعث تغییر در شرایط اجتماعی- اقتصادی و سلامت (بهداشت)، میراث فرهنگی و منابع فیزیکی است.

ب) هرگونه تغییر از پروژه­ای که ممکن است توسط محیط ­زیست ایجاد شود اعم از هر گونه تغییر که در داخل یا خارج از محل رخ می­دهد.

-مولفه ­های کلیدی محیط ­زیست VEC[1]

هر بخش از محیط­زیست که توسط طرفداران ( عموم مردم، دانشمندان و دولت­های درگیر در روند ارزیابی) در­نظر گرفته شده و مهم است.  که این اهمیت ممکن است بر اساس ارزش­های فرهنگی یا علمی حاکی از نگرانی­ها باشد.

عناصر با ارزش از محیط­زیست طبیعی

مولفه­ها شامل: هوا، آب (سطحی و زیرزمینی)، خاک، زمین، پوشش­گیاهی، حیات­وحش، آبزیان و استفاده از منابع

منطقه:

هر منطقه­ای که مشکوک شناخته­شده یا اثرات موجود در آن با اثرت سایر اقدامات تداخل پیدا می­کند. این منطقه به طور معمول فراتر از منطقه محلی مورد مطالعه است.

-تعیین محدوده (Scoping):

یک فرایند مشورتی برای شناسایی و احتمالا کاهش تعداد پارامترها به عنوان مثال VECها آندسته از مولفه­های محیط­زیستی مورد بررسی قرار می­گیرندکه پارامترهای مهم و با اهمیتی برای ارزیابی می­باشند.

– فعالیت­ها ( اقدامات): شامل پروژه­ها و فعالیت­ها

فعالیت­های انسانی اغلب موجب اختلال در محیط­زیست می­شود، این اقدامات عبارتند از پروژه­ها و فعالیت­ها. پروژه­ها به طور معمول از یک عمل فیزیکی است که با برنامه­ریزی ایجاد ­شده و اداره می­گردد. پروژه­ها معمولا با یک نام خاص شناخته می­شوند. فعالیت­ها ممکن است بخشی از یک پروژه باشند و یا ممکن است وابسته به یک پروژه خاص نباشند، اما در طول زمان بوجود می­آیند. که با توجه به حضور مداوم بشر در منطقه است. توسعه معدن، جاده دسترسی به منابع هر دو با هم نمونه­هایی از پروژه هستند. ترافیک عمومی، پیاده­روی و شکار در امتداد آن جاده نمونه­هایی از فعالیت­ها هستند. برای اهداف CEA، اثرات آن بر محیط­زیست از سایر پروژه­ها و فعالیت­های دیگر باید در نظر گرفته شوند. در واقع وقتی می­گوییم اقدامات منظور فعالیت­ها و پروژه­ها می­باشند Hegmann, 1999)).

-ارزیابی اهمیت اثر

ارزش یا اهمیت منابع تحت تاثیر، میزان تاثیر، وسعت جغرافیایی و یا توزیع اثر، مدت زمان یا فرکانس اثر، برگشت­پذیری یا برگشت­ناپذیری اثر، شکنندگی محیط­زیستی و اجتماعی منظر، احتمال اثر تجمعی (Cooper, 2004).

۱-۲ تاریخچه

از سال ۱۹۷۵ اثرات تجمعی محیط زیستی مورد توجه ویژه برخی کشورها ازجمله کانادا قرار گرفته است که موضوعات اصلی این مطالعات عبارتند از جمعیت حیات وحش، کیفیت آب­ها، اثرات تجمعی همراه با توسعه هیدروالکتریک (سدها)، جنگلداری و توسعه نفت و گاز و نظایر آن.

کمیته جهانی توسعه و محیط زیست در سال ۱۹۸۷ جوامع را بر آن داشت تا شیوه های جدیدی را برای حفاظت از اکوسیستم جهانی که سیستم اجتماعی و اقتصادی ما به آن وابسته است را ارائه دهد.

دانش ما از طبیعت و بخش های مختلف آن به تدریج در حال تکامل است. این حقیقت دلیل اصلی سر بر آوردن مفهوم ارزیابی اثرات تجمعی در دهه های اخیر می باشد. به عبارت دیگر در سال های پیش از دهه ۱۹۷۰ دانشمندان علوم طبیعی بطور جدی بر سر این موضوعات توافق نداشته و یا نمی توانستند آنها را ردیابی کنند. پس از سالها تحقیقات دامنه دار این مفهوم برای دانشمندان روشن گردید که اثرات می توانند با تاخیر زمانی خود را نشان دهند.

Value Environmental Component

National Environmental Policy Act

Action

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.