تحقیق ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و طرح های انتقال بین حوزه ای آب در جهان و ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و طرح های انتقال بین حوزه ای آب در جهان و ایران دارای ۲۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲- اهمیت ارزیابی اثرات زیست‌محیطی    ۵
۱-۳- مفهوم ارزیابی اثرات زیست‌محیطی    ۶
۱-۴- انتخاب روش ارزیابی    ۷
۱-۴-۱- ماتریس ایرانی    ۸
۱-۵- مفهوم انتقال بین حوزهای آب    ۱۲
۱-۶- پیشینه ارزیابی اثرات زیست‌محیطی در جهان    ۱۴
۱-۷- پیشینه ارزیابی اثرات زیست‌محیطی در ایران    ۱۶
۱-۸- طرحهای انتقال بین حوزهای آب در ایران و جهان    ۱۷
۱-۸-۱- طرحهای انتقال آب بین حوزهای داخلی    ۱۷
۱-۸-۲- طرحهای انتقال آب بین حوزهای خارجی    ۲۰
۱-۹- سوابق مطالعاتی طرحهای انتقال آب و ارزیابی زیست محیطی آنها در ایران و جهان    ۲۱
منابع    ۲۳

 منابع

[۱] دستورالعمل ارزیابی اثرهای زیست‌محیطی طرح‌های آب و فاضلا‌ب در مرحله تفصیلی، ۱۳۸۵، نشریه شماره ۳۳۸، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.

[۲] دستورالعمل ارزیابی زیست محیطی طرح­های مهندسی رودخانه، نشریه شماره ۲۲۷ سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور.

[۳] عرب، داودرضا و همکاران، فرصت­ها و چالش­های انتقال آب حوزه به حوزه، مجموعه مقالات سمینار انتقال بین حوزه­ای آب و نقش آن در توسعه پایدار کشور.

[۴] یوسفی، م، حسین زاده، ز، ارزیابی اثرات زیست محیطی با استفاده از روش ماتریس ایرانی، مطالعه موردی خط انتقال گاز بیرجند سربیشه.

[۵] کارآموز، م، مجاهدی، ع، احمدی، آ، ارزیابی اقتصادی و تعیین سیاست­های بهره­برداری انتقال آب بین حوزه­ای.

[۶] مجموعه قوانین و مقررات حفاظت محیط‌زیست ایران، جلد اول، ۱۳۸۳، تهران، سازمان حفاظت محیط‌زیست.

[۷] مخدوم، مجید، درسنامه ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست، گروه محیط زیست دانشگاه تهران.

[۸] شرکت سهامی مدیریت منابع آب ایران، ابعاد طرح­های انتقال بین حوزه­ای آب، گزارش نهایی.

[۹] شرکت مهندسی مشاور جاماب، ۱۳۷۸، طرح جامع آب کشور.

[۱۰] مخدوم، مجید، مسائل و مشکلات ناشی از عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی در پروژه­های آبی، مجموعه سخنرانی­ها و مقالات ارائه شده در سمینار ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح­های توسعه منابع آب.

[۱۱] مهندسین مشاور بندآب، طرح انتقال آب از چاه نیمه به زاهدان.

[۱۲] مهندسین مشاور مهاب قدس ،۱۳۸۷ ، گزارش اجمالی مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح آبرسانی از سد کوچری به شهر قم.

[۱۳] شرکت سهامی آب منطقه­ای آذربایجان شرقی، طرح خط دوم آبرسانی تبریز.

۱-۱- مقدمه

در دوران معاصر یکی از اهداف اولیه توسعه پایدار، دستیابی به رشد اقتصادی در قالب برنامه‌های هماهنگ با اصول محیط­زیست و ممانعت از تخریب و تهی­سازی منابع تجدید شونده و غیر قابل تجدید است و لازمه این امر توجه به اثرات زیست­ محیطی ناشی از اجرای پروژه‌های عمرانی است تا در کنار برآورده ساختن نیازهای اقتصادی–اجتماعی جوامع انسانی، محیط­زیست به عنوان بستر حیات بشری متحمل کمترین آسیب گردد[۳].

با توجه به ضرورت آگاهی سرمایه­ گذاران و به ویژه جوامع تاثیر پذیر از اجرای پروژه و نیز ضرورت آگاهی برنامه ریزان و مدیران سطوح سیاست­گذاری از اثرات پروژه‌ها بر محیط طبیعی و نیز طرح‌های توسعه و کاربری زمین و تبعات اجتماعی و فرهنگی آن‌ها و با توجه به اهمیت پذیرش اجتماعی، امروزه مطالعات ارزیابی اثرات زیست­محیطی، جزئی انکارناپذیر از طرح‌های عمرانی گردیده است[۴].

از مهم‌ترین موضوعاتی که در فرآیند تکوین و تکامل مدیریت محیط‌زیست در چند دهه گذشته به ویژه در دهه ۶۰ میلا‌دی مورد توجه قرار گرفت، اتخاذ رویکرد‌های پیشگیرانه برای رویارویی با مخاطرات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های انسانی بوده است. ارزیابی اثرات زیست‌محیطی به عنوان ابزاری برای شناسایی و پیش­بینی اثرات و پیامد‌های طرح‌ها و پروژه‌ها بر رفاه بشر و همچنین محیط‌زیست در ابتدا در کشور‌های توسعه یافته و به تدریج به عنوان موضوعی همه­گیر در سراسر جهان مطرح و به یک الزام قانونی ناظر بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، تبدیل شد. از این رو، کمتر کشوری را در جهان می‌توان یافت که فاقد قوانین و مقررات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی باشد. در حقیقت این الزام قانونی را می‌توان در اکثر قریب به اتفاق کشور‌های جهان مشاهده کرد. جمهوری اسلا‌می ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و این موضوع از سال ۱۳۷۳ در ایران از جایگاه قانونی برخوردار شده است و براساس آن، تعدادی از طرح‌ها و پروژه‌های اثرگذار بر محیط‌زیست در مرحله امکان سنجی و مکان­یابی، مشمول تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست‌محیطی شدند. همچنین تخصیص اعتباراتی که از سوی سازمان‌های بین‌المللی نظیر بانک جهانی برای اجرای بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی به کشور‌های در حال توسعه اعطا می‌شود نیز مشمول مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی شده است[۱۰].

۱-۲- اهمیت ارزیابی اثرات زیست‌محیطی

با توجه به اهمیت بسیار زیاد محیط‌ زیست در سطح جهان و روند رو به رشد تخریب محیط‌زیست، امروزه توجه به ملا‌حظات زیست­محیطی در فرآیند برنامه­ریزی به عنوان یک ضرورت جهانی و ملی و تنها راه رسیدن به توسعه پایدار مطرح شده است.

ارزیابی اثرات زیست­محیطی، پیامد‌های احتمالی فعالیت‌های عمرانی را بر محیط‌زیست، شناسایی و با اتخاذ روش‌های مناسب، از بروز آن‌ها جلوگیری می‌کند. هدف از انجام ارزیابی زیست­محیطی در مراحل تهیه طرح‌ها و پروژه‌ها، شناسایی هرگونه پیامد‌های زیست­محیطی در مراحل پیش از اجرا، حین اجرا و پس از اجراست تا بتوان تخریب و زیان‌های وارده بر محیط­زیست را به حداقل ممکن رساند. بنابراین می‌توان ارزیابی زیست­محیطی را ابزاری برای بررسی پیامد‌های منفی پروژه‌ها و مشخص کردن اقدامات اصلا‌حی برای استفاده بهینه از منابع در راستای حفاظت از محیط‌زیست دانست[۲۰].

در گذشته حفاظت از محیط‌ زیست بیشتر از جنبه واکنشی و پس از بروز بحران مطرح بود و اقدامات پیشگیرانه در حاشیه قرار داشت. در حالی که رویکرد جدید مبتنی بر ارزیابی زیست‌محیطی در تمام محیط‌ها و طرح‌های توسعه به طور یکپارچه و از آغاز مد نظر قرار دارد.

ارزیابی زیست­محیطی با استفاده از روش‌های مختلف، سود و زیان گزینه‌های مختلف را بررسی و گزینه‌های بهینه و اصلح را برای پیشبرد اهداف طرح‌ها و پروژه‌ها ارایه می‌کند.

در ضمن ارزیابی اثرات زیست‌محیطی بر پایش، مراقبت و کنترل تغییرات محیطی در زمان بهره­برداری پروژه‌‌ها نیز توجه دارد و در صورتی که مسایل حاد زیست‌محیطی در مراحل بهره­برداری از پروژه یا طرح بروز کند، به سرعت می‌توان برای اصلا‌ح فرآیند‌ها اقدام کرد. به طور خلا‌صه از مهم‌ترین ضرورت‌های ارزیابی اثرات زیست‌محیطی می‌توان موارد زیر را بر شمرد:

افزایش کیفیت محیط‌زیست.

کاهش هزینه‌های دولت برای حفاظت از محیط‌زیست.

ارتقای جایگاه دولت در مجامع جهانی.

دستیابی به اهداف توسعه پایدار.

سازگاری بین اهداف توسعه و حفاظت از محیط‌زیست.

رفع و ترمیم خسارت‌های وارده بر محیط‌زیست.

به کارگیری و تلفیق موازین زیست‌محیطی در برنامه‌ریزی‌ها.

تسهیل همکاری، هماهنگی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی.

شناسایی دقیق فرآیند‌های زیست‌محیطی.

پیش بینی بروز اثرات زیست‌محیطی مهم و پایدار[۱۰].

۱-۳- مفهوم ارزیابی اثرات زیست‌محیطی

مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، یک فرآیند نظام­مند است که نتایج و پیامد‌های احتمالی ناشی از اجرای یک طرح یا پروژه پیشنهادی را بر محیط‌زیست پیش­بینی می‌کند و راهکار‌های کاهش اثرات سوء و مهم را بر محیط‌زیست ارایه می‌دهد.

در گزارش مشترکی که برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد، سازمان محیط‌زیست کانادا و یونسکو ارایه داده‌اند، ارزیابی اثرات زیست‌محیطی به عنوان روشی که به کمک آن شناخت، پیش‌بینی، تشریح و تبیین و تبادل اطلا‌عات درباره اثرات منفی نوع بارگذاری طرح‌ها و پروژه‌ها بر انسان، سلا‌مت جامعه و زیست بوم‌هایی که انسان برای استمرار حیات خود به آن‌ها وابسته است، میسر می‌شود، تعریف شده است.

کانتر یکی از صاحب‌نظران محیط‌زیست، ارزیابی زیست‌محیطی را پیش‌بینی و شناخت نظام­مند پیامد‌های زیست‌محیطی ناشی از اجرای طرح‌ها، پروژه‌ها، برنامه‌ها، فعالیت‌های دولتی و خصوصی و مانند آن‌ها بر مؤلفه‌های فیزیکی، شیمیایی، زیست‌شناختی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کل محیط‌زیست تعریف می کند[۲۲].

به طور اساسی این اطلا‌عات به پیش‌بینی تغییرات زیست‌محیطی می‌پردازد که ممکن است در اثر اجرای گزینه‌های مختلف یک پروژه، پدید آید. افزون بر این، توصیه بهترین روش برای کاهش تغییرات حاصل از انتخاب و اجرای یکی از گزینه‌ها، در زمره وظایف ارزیابی اثرات زیست‌محیطی قرار دارد[۱۵].

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.