تحقیق ارزیابی اراضی و روش های ارزیابی اراضی و گیاهان زراعی مهم مورد ارزیابی در تناسب اراضی و سیستم اطلاعات جغرافیایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی اراضی و روش های ارزیابی اراضی و گیاهان زراعی مهم مورد ارزیابی در تناسب اراضی و سیستم اطلاعات جغرافیایی دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۲ تعاریف    ۱۴
۲-۲-۱ تعریف ارزیابی اراضی    ۱۴
۲-۲-۲ اراضی    ۱۴
۲-۲-۳ واحد اراضی    ۱۴
۲-۲-۴ استفاده های اصلی از اراضی    ۱۵
۲-۲-۵ تیپ های بهره وری از اراضی    ۱۵
۲-۲-۶ خصوصیات اراضی    ۱۵
۲-۲-۷ کیفیات اراضی    ۱۵
۲-۲-۸ احتیاجات نوع استفاده ومحدودیت ها    ۱۶
۲-۲-۹ عملیات اصلاحی اراضی    ۱۶
۲-۳ روش های ارزیابی اراضی    ۱۶
۲-۳-۱ روش های ارزیابی برای اراضی فاریاب    ۱۶
۲-۳-۱-۱ روش ارزیابی اداره آبادانی آمریکا    ۱۶
۲-۳-۱-۳ روش پارامتریک    ۱۶
۲-۳-۱-۴ روش پارامتریک ارزیابی مناطق حارّه    ۱۷
۲-۳-۱-۵-روش تعیین قابلیت فعلی و آتی اراضی    ۱۷
۲-۳-۲ روش ارزیابی برای اراضی دیم    ۱۷
۲-۳-۲-۱ طبقه بندی قابلیت اراضی به روش وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا    ۱۷
۲-۳-۲-۲ سیستم پارامتریک    ۱۷
۲-۳-۲-۳ طبقه بندی اراضی برای مناطق حارّه    ۱۸
۲-۳-۳ ارزیابی اراضی به روش فائو    ۱۸
۲-۳-۳-۱ روش ارزیابی تناسب اراضی برای گیاه خاص به روش فائو    ۱۸
۲-۳-۳-۲ مراحل مختلف ارزیابی تناسب اراضی فائو    ۱۸
۲-۳-۳-۳ انواع طبقه بندی های تناسب اراضی فائو    ۲۰
۲-۳-۳-۳-۱ طبقه بندی کیفی تناسب اراضی    ۲۰
۲-۳-۳-۳-۲ طبقه بندی کمّی تناسب اراضی    ۲۰
۲-۳-۳-۳-۳ طبقه بندی تناسب فعلی    ۲۰
۲-۳-۳-۳-۴ طبقه بندی تناسب آتی اراضی    ۲۰
۲-۳-۳-۴ ساختار طبقه بندی تناسب اراضی    ۲۱
۲-۳-۳-۴-۱ رده های تناسب اراضی    ۲۱
۲-۳-۳-۴-۲ کلاس های تناسب اراضی    ۲۱
۲-۳-۳-۴-۳ زیر کلاس های تناسب اراضی    ۲۲
۲-۳-۳-۴-۴ واحدهای تناسب اراضی    ۲۲
۲-۴ سوابق تحقیق    ۲۳
۲-۵ گیاهان زراعی مهم مورد ارزیابی در تناسب اراضی:    ۲۵
۲-۵-۱ گندم:    ۲۵
۲-۵-۲ ذرت علوفه ای:    ۲۶
۲-۵-۳ یونجه:    ۲۶
۲-۵-۴ پنبه:    ۲۷
۲-۵-۵ سورگوم:    ۲۷
۲-۶ سیستم اطلاعات جغرافیایی    ۲۸
۲-۶-۱ تاریخچه سیستم اطلاعات جغرافیایی    ۲۹
۲-۶-۲ تعریف سیستم اطلاعات جغرافیایی    ۳۰
۲-۶-۳ اجزاء سیستم اطلاعات جغرافیایی    ۳۱
۲-۶-۳-۱ داده های ورودی    ۳۱
۲-۶-۳-۲ ذخیره و مدیریت داده ها    ۳۲
۲-۶-۳-۳ تبدیل داده ها و آنالیز داده ها    ۳۲
۲-۶-۳-۴ خروجی داده ها    ۳۲
۲-۶-۴ منابع داده ها    ۳۳
۲-۶-۵ روش های ورودی داده ها    ۳۴
۲-۶-۵-۱ میز دیجیتایزر    ۳۴
۲-۶-۵-۲ اسکن کردن    ۳۵
۲-۶-۵-۳ سنجش از دور    ۳۵
۲-۶-۵-۴ سیستم موقعیت یاب جهانی    ۳۵
۲-۶-۵-۵ اینترنت    ۳۶
۲-۶-۶ اطلاعات پایه    ۳۶
۲-۶-۷ محدودیت ها و کاربردها    ۳۹
۲-۸ بررسی مطالعات صورت گرفته در ایران و سایر نقاط دنیا    ۴۱
فهرست منابع    ۵۳

منابع

حق نیا، ع. ح.، و ع. کوچکی. ۱۳۷۵٫ مدیریت پایدار خاک. انتشارات جهاد دانشگاه مشهد.

ایوبی، ش.، و ا. جلالیان. ۱۳۸۵٫ ارزیابی کیفی تناسب اراضی به منظور چرای دام در حوضه آبخیز مهر سبزوار، استان خراسان. انتشارات علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، جلد سوم، نشریه دهم، ۱۵۱-۱۶۲

ایوبی، ش، ا. جلالیان و ج. گیوی. ۱۳۸۰٫ ارزیابی کیفی تناسب اراضی برای محصولات زراعی مهم منطقه براآن شمالی در استان اصفهان. انتشارات علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، جلد پنجم، شماره اول، ۵۷-۷۵

ایوبی، ش.، و ا. جلالیان. ۱۳۸۵٫ ارزیابی اراضی (کاربردهای کشاورزی و منابع طبیعی). انتشارات دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان. ۳۹۶ ص.

محنت کش، ع. م. ۱۳۷۸٫ ارزیابی کیفی، کمّی و اقتصادی تناسب اراضی منطقه شهرکرد برای محصولات زراعی مهم منطقه. پایان نامه کارشناسی ارشد خاکشناسی. دانشکده کشاورزی. دانشگاه صنعتی اصفهان. ۲۰۱ص.

گیوی. ج، ۱۳۷۶٫ ارزیابی کیفی تناسب اراضی برای نباتات زراعی و باغی. مؤسسه تحقیقات خاک و آب. نشریه شماره ۱۰۱۵٫ ۱۰۲صفحه.

استوار، ح. ۱۳۸۹٫ ازریابی کیفی تناسب اراضی با استفاده از زمین آمار و سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) در دشت ارسنجان استان فارس، پایان نامه کارشناسی ارشد خاکشناسی، واحد علوم تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی.

جعفرزاده، ع. ا.، ف. شهبازی، و م. ر. شهبازی. ۱۳۸۷٫ برنامه ریزی استفاده بهینه از اراضی صومای جنوبی با استفاده از سیستم میکرولیز. طرح تحقیقاتی. دانشگاه تبریز. دانشکده کشاورزی. گروه خاکشناسی.

بازگیر، م. ۱۳۷۷٫ ارزیابی تناسب کیفی و کمّی و اقتصادی اراضی دشت تالاندشت کرمانشاه برای کشت گندم، جو و نخود دیم. پایان نامه کارشناسی ارشد خاک شناسی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

بازگیر، م.، ج. گیوی، و ا. جلالیان. ۱۳۸۰٫ شناسایی و رده بندی و ارزیابی کیفی، کمّی و اقتصادی تناسب اراضی منطقه تالاندشت استان کرمانشاه، برای گندم، جو و نخود دیم. مجموعه مقالات کوتاه هفتمین کنگره علوم خاک ایران. ص. ۱۹۶٫

مسیح آبادی، م. ح.، ش. محمودی، و ا. پذیرا. ۱۳۸۰٫ ارزیابی تناسب اراضی برای محصولات انتخابی در منطقه میناب. مجله علوم خاک و آب، ویژه نامه خاکشناسی و ارزیابی اراضی. ص.۳۱-۴۵٫

باقرزاده، ح.، باقرزاده، ع.،معین راد، ح. ۱۳۹۰٫ تحلیل روش های پارامتریک در ارزیابی کیفی تناسب اراضی دشت نیشابور برای زراعت گندم. نشریه بوم شناسی کشاورزی، جلد چهارم، نشریه دوم، ۱۲۱-۱۳۰

غیور، ح. ع.، و ا. مسعودیان. ۱۳۷۶٫ اصول سیستم های اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در منابع اراضی، انتشارات دانشگاه اصفهان.

محمدی، ج. ۱۳۷۷٫ مطالعات تغییرات مکانی شوری خاک در منطقه رامهرمز (خوزستان) با استفاده از نظریه ژئواستاتیک-کریجینگ. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی ۲ (۴): ص ۴۹-۶۴٫

۲-۱ مقدمه

ارزیابی اراضی بدوأ از تفسیر نقشه های خاک  و طبقه بندی خاک ها منشأ گرفته است. تفسیر واحد های خاک، خاک را به عنوان موضوع اصلی مورد مطالعه وتفسیر قرار می دهد. در حال که ارزیابی اراضی، اراضی را مورد توجه قرار می دهد. نقشه های منابع اراضی به تنهایی نمی توانند به عنوان راهنمایی مناسب جهت بهره وری مناسب اراضی مورد استفاده قرار گیرند. برای رسیدن به مرحله تصمیم گیری و مدیریت اراضی انجام مرحله پیشرفته تری لازم است که بین نیاز های مختلف استفاده مورد نظر با خصوصیات اراضی ارتباط برقرار کند، که این فرایند توسط ارزیابی اراضی صورت می پذیرد (ایوبی و جلالیان، ۱۳۸۵).

برای دستیابی به کشاورزی پایدار مشخص کردن تناسب اراضی برای کاربری های مختلف امری الزامی است(ناصری و همکاران، ۲۰۰۹). خاک یکی از مشخصه های سطح زمین می باشد. ارزش اراضی برای بسیاری از کاربری ها بطور مستقیم به خصوصیات خاک آن ها بستگی دارد و این خصوصیات از طریق مطالعات خاکشناسی مشخص می شوند (متقی، ۱۹۹۸).

خاک بستر کلیه فعالیت های تولیدی انسان به شمار رفته و بنیان بسیاری از تمدن های بزرگ و کهن جهان بر باروری خاک استوار بوده است (حق نیا و کوچکی، ۱۳۷۵). در دو دهه اخیر ما شاهد نتایج نامطلوب برنامه های کوتاه مدت تولید محصول بیشتر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از قبیل بهره کشی بیش از اندازه از خاک و مصرف سموم بوده ایم.

از دیرباز و از زمان حضور بشر بر روی کره خاکی تاکنون استفاده از زمین بطور دائم در تغییر بوده است. بشر با تغییر در احتیاجات خود، در نحوه استفاده از زمین نیز تغییر داده است و متأسفانه مسیر این تغییرات به گونه ای بوده است که امروزه با جمعیت حاضر و تنوع احتیاجات بشری و از طرفی بهره برداری نامناسب از اراضی شاهد عدم استفاده صحیح از اراضی و آثار سوء ناشی از این بهره برداری ها هستیم. لازم است به منظور عدم گسترش این آثار برنامه ریزی صحیح صورت گیرد و با توجه به رشد روزافزون جمعیت دنیا و توسعه مناطق مسکونی و صنعتی و از طرفی کمبود منابع آب برای کشاورزی، نیاز شدیدتری به استفاده بهینه از اراضی موجود احساس می شود و این کار فقط با انجام یک برنامه ریزی اصولی و مفید برای اراضی باقیمانده امکان پذیر است (محنت کش، ۱۳۷۸).

در کشور ما، به خاطر رشد روزافزون جمعیت و توسعه شهرها از امکان گسترش سطح زیر کشت به مرور زمان کاسته می شود و در نتیجه نیاز شدیدی به استفاده بهینه از اراضی موجود احساس می شود. مطالعات تناسب اراضی با بررسی جنبه های فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی اراضی، استفاده بهینه و پایدار از هر زمینی را ممکن می سازد.

کشاورزی پایدار در صورتی تحقق می یابد که اراضی برحسب تناسب برای انواع مختلف کاربری ها طبقه بندی شوند. روش ارزیابی تناسب اراضی برای گیاه خاص که یک سیستم پیشنهادی از سوی فائو می باشد شامل ارزیابی کیفی و کمی است. ارزیابی تناسب اراضی کارایی اراضی برای استفاده های خاص را تعیین کرده و درجه سازگاری و مطابقت مشخصات اراضی را با نیازهای نوع ویژه ای از بهره وری تعیین میکند. در ارزیابی کیفی تنها جنبه های فیزیکی اراضی و در ارزیابی کمی علاوه بر جنبه های فیزیکی، ملاحظات اجتماعی و اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. اگرچه یکی از نارسایی های اصلی روش کمی و اقتصادی نوسان قیمت نهاده ها و ستاده ها می باشد، لیکن اخیراً فائو به این نتیجه رسیده است که تنها استفاده از معیارهای فیزیکی نمی تواند به عنوان معیاری مناسب جهت تمایز و تفکیک اراضی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا یکی از مهمترین معیارهای تصمیم گیری زارعین و کاربران میزان درآمدزایی واحدهای تولیدی است. امروزه ارزیابی تناسب اراضی در اکثر کشورهای اروپایی به ویژه اروپای شرقی و کشورهای در حال توسعه محور اصلی روشهای ارزیابی است چرا که این روش کلیه فاکتورهای مورد نیاز جهت یک استفاده به خصوص را مورد توجه قرار می دهد. چینن[۱] در سال ۱۹۹۱ در منطقه کاپینی در زامبیا کارایی این روش را در پیش بینی محصول مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفت که همبستگی معنی داری بین محصول واقعی و  محصول پیش بینی شده وجود دارد. جانسون و همکارانش در سال ۱۹۹۴ با استفاده از مدل رایانه ایی ALES براساس چارچوب فائو یک مطالعه تناسب اراضی کمی و اقتصادی را پیاده کردند. مسینگ[۲] و همکارانش در سال ۲۰۰۳ معیارهای لازم جهت انجام مطالعات تناسب اراضی حوزه ای در چین را تعیین کردند. استینر[۳] و همکارانش در سال۲۰۰۰ مطالعه ای را در راستای تناسب اراضی حوزه آبخیز رودخانه گیلا انجام دادند. در ایران نیز برخی محققین به این موضوع پراخته اند. قاسمی دهکردی و محمودی، ضیائیان و ابطحی نمونه ای از مطالعات کیفی تناسب اراضی را انجام داده اند. ایوبی در سال ۱۳۷۵ ضمن مطالعات ارزیابی کمی و اقتصادی محصولات مهم منطقه برآان شمالی به این نتیجه رسید که برنج علیرغم این که دارای بیشترین سود آوری در بین محصولات مورد مطالعه است، لیکن عواقب زیست محیطی نامناسبی به دنبال دارد. بازگیر در سال ۱۳۷۷ به انجام مطالعات کمی و اقتصادی به این نتیجه رسید که در منطقه تالاندشت کرمانشاه نخود دیم نسبت به گندم و جو دیم دارای سودآوری بالاتری بوده و این سود آوری ناشی از افزایش قیمت نخود در سالهای اخیر می باشد. گیوی نیز در منطقه فلاورجان اصفهان با به کارگیری نرم افزار ALES در روش پارامتریک طبقه بندی کمی تناسب اراضی را برای محصولات عمده منطقه تعیین کرد. محنت کش در سال ۱۳۷۸ با انجام مطالعات ارزیابی تناسب کمی و اقتصادی در منطقه شهرکرد به این نتیجه رسید که کشت سیب زمینی در تمامی واحدهای مورد مطالعه دارای سود آوری بیشتری نسبت به گندم و یونجه می باشد.

در این راستا باید ابتدا منابع اراضی شناسایی شوند و قابلیت آن ها برای انواع استفاده های ممکن بررسی شود. بدین معنی که ابتدا اراضی بر حسب قابلیت خود برای استفاده های اصلی که عبارتند از: کشاورزی آبی، کشاورزی دیم، مرتع، جنگل، حیات وحش و یا قابلیت های مسکونی و صنعتی طبقه بندی شوند. در مرحله بعد در هر یک از مناطق جدا شده بهترین نوع محصول یا گیاه یا رقم مشخص شود که بدین ترتیب به مرحله ای خواهیم رسید که اراضی بر حسب ویژگی های خود به بهترین و در عین حال سودآورترین کاربری اختصاص داده می شوند و چون اراضی بدین صورت مورد استفاده قرار خواهند گرفت نه تنها از بین نخواهند رفت بلکه با انجام اعمال حفاظتی و مدیریتی صحیح باروری آن ها افزوده خواهد شد و به یک بهره وری پایدار خواهیم رسید (محنت کش، ۱۳۷۸).

به کمک مطالعات ارزیابی اراضی می توان رابطه بین زمین و نوع بهره وری از آن را مشخص نمود و بر اساس این رابطه، نوع استفاده مناسب از آن زمین را تعیین کرد (جعفرزاده و همکاران، ۲۰۰۸؛ شهبازی و همکاران،  ۲۰۰۸).

یکی از راههای افزایش تولید در واحد سطح و یا به عبارت دیگر استفاده بهینه از اراضی، شناسایی ظرفیت تولید آن است. برای دستیابی به این هدف تعیین پتانسیل تولید و ارزیابی تناسب اراضی راهکار مناسبی می باشد. چغندر قند از گیاهان مناطق معتدله است که با محدوده وسیعی از شرایط اقلیمی و خاک سازگار بوده و در برابر تنش های محیطی، گیاهی مقاوم و سرسخت می باشد. لذا استفاده از این محصول در تناوب زراعی می تواند به روند اصلاح اراضی منطقه کمک نماید. مطالعات زیادی در کشورهای مختلف دنیا از سال ۱۹۷۰ با این روش انجام شده است. در کنیا، لونینگ[۴] (۱۹۷۳) تعیین مشخصات تیپ های مختلف بهره وری از اراضی را به عنوان موضوع اصلی یک تحقیق قرار داد و طی آن خصوصیات چند تیپ مهم از انواع بهره وری را مشخص نمود. کویه[۵] (۱۹۷۶) تحقیقی در سودان انجام داد و تعدادی از کیفیت های اراضی را به صورت تفصیلی درجه بندی نمود. سپس هریک از درجات محدودیت آنها را در رابطه با تعداد زیادی از تیپ های بهره وری از اراضی تشریح و در طبقه بندی تناسب اراضی به کار برد. یانگ و گلداسمیت[۶] (۱۹۷۷) براساس راهنمای فائو، ارزیابی اراضی برای کشورهای در حال توسعه را مورد بررسی قرار داده و یک مطالعه موردی را در کشور مالاوی انجام دادند. در این تحقیق واحدهای اراضی براساس نقشه های زمین شناسی، ارتفاع، شکل زمین، متوسط بارندگی، پوشش گیاهی و خاک از هم تفکیک شده است. در مرحله بعدی کیفیت اراضی برای استفاده های اصلی، تعریف و درجه بندی گردید و در نهایت با تطبیق نیازهای نوع استفاده با کیفیت های اراضی برای استفاده های مختلف تعیین شد. در ایران نیز روش ارزیابی ابتدا به صورت پراکنده و در قالب پایان نامه های دانشجویی انجام می شد که از جمله می توان به مطالعات قاسمی دهکردی(۱۳۷۵)، سروری(۱۳۷۵)، ملک زاده(۱۳۷۵) و ده محسنی(۱۳۷۵) اشاره نمود. در سال های اخیر این مطالعات در سطح بیشتری خصوصاً در اراضی پایاب سدها جهت راهنمایی دست اندرکاران محلی برای تعیین الگوی کشت صورت گرفته است. برآورد میزان تولید محصول که خود به اقلیم، نوع خاک و سیستم مدیریتی بستگی دارد، یکی از مراحل اصلی ارزیابی تناسب اراضی است که براساس آن می توان باروری اراضی مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد. تخمین پتانسیل تابشی گرمایی با استفاده از مدل فائو امکان تعیین تولید خالص بیوماس با استفاده از اطلاعات مربوط به اقلیم و گیاه را فراهم سازد. تولید پیش بینی شده از تأثیر محدودیت های خاک، آب و مدیریت برپتانسیل تولید حاصل می شود(سید جلالی، ۱۳۷۹).

۲-۲ تعاریف

۲-۲-۱ تعریف ارزیابی اراضی

ارزیابی اراضی عبارت است از برآورد کارایی اراضی برای استفاده هایی که از قبل تعیین شده اند. ارزیابی اراضی براین مفهوم استوار شده است که انواع استفاده های مختلف دارای نیاز های متفاوتی هستند.

۲-۲-۲ اراضی

اراضی یا سرزمین همه اجزای محیط فیزیکی موجود در یک اکوسیستم را در بر می گیرد،به نحوی که این عوامل روی قابلیت و استعداد استفاده از اراضی تاثیر گذار هستند. تعریف اراضی فراتر از مفهوم خاک می باشد و در حقیقت یک مفهوم جغرافیایی، مشتمل بر ویژگیهای انسانی و فیزیکی می باشد.

[۱] chinn

[۲] Mesing

[۳] Steiner

[۴] Luning

[۵] keuie

[۶] Young and Goldsmith

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.