تحقیق ارزیابی عملکرد و اهمیت و ضرورت ها و معیارهای ارزیابی عملکرد مالی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و اهمیت و ضرورت ها و معیارهای ارزیابی عملکرد مالی دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- اهداف واحدهای انتفاعی    ۶
۲-۲-۱- حداکثر نمودن سود    ۶
۲-۲-۲- حداکثر نمودن ثروت    ۷
۲-۳- نقش مدیران مالی در واحدهای انتفاعی    ۷
۲-۴- مفهوم عملکرد شرکت    ۸
۲-۵- ارزیابی عملکرد    ۱۰
۲-۵-۱- اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد    ۱۱
۲-۶- ارتباط پاسخگویی و اندازه‌گیری عملکرد    ۱۲
۲-۷- رویکردهای موجود پیرامون معیارهای عملکرد    ۱۳
۲-۸- معیارهای ارزیابی عملکرد مالی    ۱۵
۲-۸-۱- معیارهای عملکرد حسابداری    ۱۵
۲-۸-۱-۱- نسبت بازده حقوق صاحبان سهام    ۱۵
۲-۸-۱-۲- نسبت بازده داراییها    ۱۶
۲-۸-۳- معیارهای عملکرد اقتصادی    ۱۷
۲-۹- سود حسابداری    ۱۹
۲-۹-۱- اهداف گزارشگری سود حسابداری    ۲۰
۲-۹-۲- سودمندی سود    ۲۱
۲-۱۰- نرخ بازده داراییها(ROA)    ۲۲
۲-۱۰-۱- محاسبه نرخ بازده دارایی‌ها(ROA)    ۲۲
۲-۱۰-۲- ایرادات وارد بر نرخ بازده دارایی‌ها(ROA)    ۲۳
۲-۱۱- تئوری ها و مدل ها    ۲۴
۲-۱۱-۱- مدل(DEA) پوششی داده‌ها    ۲۴
۲-۱۲- رتبه بندی با استفاده از مدل ابرکارایی    ۲۴
۲-۱۳- پیشینه تحقیق    ۲۷
۲-۱۳-۱- تحقیقات داخلی    ۲۷
۲-۱۳-۲- تحقیقات خارجی    ۲۹
منابع    ۳۹

منابع

سیدنژاد فهیم، رضا؛ آقایی، محمدعلی،(۱۳۸۱)، نقش استقراض در سودآوری شرکت­ها. پایان­نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس.

مؤتمنی، علیرضا؛ جوادزاده، محمد؛ یزفهم، مهدی،(۱۳۹۰)، ارزیابی عملکرد راهبردی بانک‌‌ها. مطالعات مدیریت راهبردی، ش ۱، صص۱۴۱-۱۵۹٫

بحیرایی، علیرضا؛ حامدی، رضا،(۱۳۹۱)، اندازه‌گیری کارآیی بانک‌‌های ایران. سومین کنفرانس ریاضیات مالی، شماره ۱۱و ۱۲، صص۱-۱۴٫

خدایاری، عباس؛ امیرتاش، علی‌محمد؛ مظفری، امیراحمد،(۱۳۸۹) تحقیقی تحت عنوان کاربرد روش تحلیل پوششی داده‌ها برای تعیین بهره‌وری و رتبه‌بندی دانشکده. مدیریت ورزشی، – شماره ۲، صص ۱۳۲-۱۱۷٫

ثقفی، علی؛ آقایی، محمدعلی،(۱۳۷۳)، رفتار سود حسابداری، بررسی­­های حسابداری و حسابرسی. شماره نهم، صص ۵-۲۱٫

 Mohamed M. Mostafa, Modeling the efficiency of top Arab banks: A DEA–neural network approach, Expert Systems with Applications,36 (2009), 309–۳۲۰٫

McGahan, A. and Porter, M. (1997) How much does industry matter, really? Strategic Management Journal 18, 15–۳۰٫

Nickell, S. and D. Metcalf (1978), “Monopolistic Industries and Monopoly Profits or, are Kellogg’s Cornflakes Overpriced?,” Economic Journal, June, 88, 254-68.

Orr, D. (1974a). The Determinants of Entry: A Study of the Canadian Manufacturing Industries.  The Review of Economics and Statistics, 56.1, February, 58-66.

Wernerfelt, B, Montgomery, C. (1988). Tobin’s q and the importance firm performance. Am Econ Rev;78: 246–۵۰٫ Wernerfelt, B. (1984) A resource-based view of the firm. Strategic Management Journal, 5, 171–۱۸۰٫

Wang, h, & Hong W. (2006). Managing customer Profitability in a competitive market by continuous data mining. Industrial Marketing Management 35, PP. 715- 723.

Cook W.D. and M. Hababou, 2001, “Sales performance measurement in bank branches”, The International Journal of Management Science, 29, (2001), pp. 299–۳۰۷٫

Cubbin, J. and Geroski, P. (1987). The convergence of profits in the long run: inter-firm and inter-industry comparisons. Journal of Industrial Economics 35, 427–۴۴۲٫

Davidson III, W. N. and D. Dutia, (1991), ‘Debt, Liquidity and Profitability Problems in Small Firms’, Entrepreneurship Theory and Practice (Fall), 53–۶۴٫

۲-۱- مقدمه

در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت وجود نظام ارزیابی را اجتناب‌ناپذیر کرده است؛ به گونه‌ای که فقدان نظام ارزیابی در ابعاد مختلف یک سازمان، اعم از ارزیابی در استفاده از منابع و امکانات، کارکنان، اهداف و استراتژی‌ها را به عنوان یکی از علائم بیماری‌های آن سازمان قلمداد کنند(پاکروان وخوبیاری،۱۳۹۰).

مسأله ارزیابی عملکرد سالیان زیادی است که محققان و کاربران را به چالش واداشته است، بخشی از شاخص­های عملکرد سازمانی، شاخص­های مالی است که جهت اندازه‌گیری عملکرد مالی مورد استفاده قرار می­گیرد. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش­های پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاست‌های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد و تمامی موارد مذکور بدون اندازه­گیری و ارزیابی امکان‌پذیر نیست. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل­های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن نیز مستلزم اندازه­گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمی‌باشد(فرهادی و همکاران،۱۳۸۱).

از طرفی توسعه اطلاعات و پیشرفت سریع فناوری در دهه اخیر تحولی عظیم در تمام جنبه‌های زندگی و فعالیت‌های بشر ایجاد کرده و باعث حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور و منجر به تغییر پارادایم حاکم بر اقتصاد صنعتی شده است؛ به گونه‌ای که امروزه می‌توان شاهد اقتصادی مبتنی بر دانش و اطلاعات بود که اساس و بنیان آن بر محور دارایی‌های نامشهود و سرمایه فکری استوار است. لذا در چنین فضایی سرمایه‌های فکری سازمان‌ها بیش از پیش به عنوان مزیت رقابتی مورد توجه قرار گرفته است(همتی و همکاران، ۱۳۸۹).

ظهور اقتصاد جدید که اساساً با اطلاعات و دانش هدایت می‌شود، منجر به افزایش علاقه فزاینده‌ای به سرمایه فکری(IC) شده است(تان و همکاران[۱]، ۲۰۰۷).

عوامل نامشهود و سرمایه فکری به عنوان اصلی‌ترین عنصر توسعه در اقتصاد دانش‌محور، توانایی لازم برای انجام برنامه‌های راهبردی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد(برنارد[۲]، ۲۰۰۴).

با توجه به اهمیت موضوع دانش در دهه اخیر و با توجه به تغییر در دنیای اقتصاد و حرکت از سمت اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد دانش‌محور، شناسایی، ارزش‌گذاری و مدیریت سرمایه فکری به امری بسیار مهم و حیاتی برای شرکت‌ها تبدیل شده است. مدیران باید از میزان سرمایه فکری موجود در شرکت آگاهی داشته باشند  تا بتوانند سرمایه فکری شرکت را به نحو مطلوب مدیریت کنند. استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی نیز باید از میزان سرمایه فکری شرکت آگاهی داشته باشند تا بتوانند آینده شرکت را پیش‌بینی و تصمیات آگاهانه‌ای اتخاذ کنند. پس شناسایی و ارزش‌گذاری درست و صحیح سرمایه فکری شرکت‌ها هم برای مدیران و هم برای استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی امری ضروری می‌باشد که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود(رحیمیان و همکاران، ۱۳۹۱).

۲-۲- اهداف واحدهای انتفاعی

قبل از هر چیز بایستی اهداف قابل اجرا برای شرکت به خوبی تعریف شده باشد تا مدیر مالی بتواند وظایف معینی را برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده دنبال کند. یک تعریف مناسب و قابل درک می‌تواند کلید موفقیت شرکت برای تعیین مسیر مناسب در آینده باشد و از آن‌جا که سازمان‌های انتفاعی و شرکت‌های بازرگانی از نظر سود اهداف خود را مشخص می‌کنند، معمولاً دو هدف که بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد حداکثر نمودن سود یا حداکثر نمودن ثروت می‌باشد(کنگ و همکاران[۳]، ۲۰۰۲)

۲-۲-۱- حداکثر نمودن سود

این هدف به کوشش شرکت جهت کسب سود بیشتر توجه دارد. «هندریکسون» از سود به عنوان معیار ارزیابی کارآیی نام برده است و معتقد است عملیات کارآیی یک واحد تجاری بر روند پرداخت سود سهام به سهامداران تأثیر می‌گذارد. سهامداران قبل از خرید سهام شرکت مبادرت به ارزیابی کارآیی مدیریت آن شرکت می‌کنند. یکی از مصادیق کارآیی مدیریت، استفاده بهینه از منابع موجود در شرکت می‌باشد که در نهایت باعث افزایش بازده حقوق صاحبان سهام می‌گردد و سود به عنوان شاخص ارزیابی کارآیی مدیریت مطرح می‌شود. واژه کارآیی به استفاده بهینه از منابع موجود در جریان عملیات واحد تجاری که منتج به کسب سود است مربوط می‌شود. تعبیر گسترده اقتصادی، کارآیی به ترکیب صحیح عوامل تولید؛ یعنی کار، زمین، سرمایه و مدیریت ارتباط پیدا می‌کند(وت و همکاران[۴]، ۲۰۰۲).

۲-۲-۲- حداکثر نمودن ثروت

مدیری که حداکثر نمودن ثروت را به عنوان هدف خود قرار داده است، به ارزش فعلی سهام شرکت بازار به عنوان عامل اصلی افزایش ثروت توجه می‌کند؛ زیرا به درستی دریافته است که در درجه اول سودآوری باید از دیدگاه بلندمدت مورد توجه قرار گیرد و در عین حال، اتخاذ این هدف موجب ایجاد، بین عامل حداکثر کردن ثروت و اهداف وابسته به آن نظیر رشد پایدار، اجتناب از ریسک و قیمت بازار شرکت می‌شود(مگدی[۵]، ۲۰۰۸).

با توجه به تعاریف فوق مشخص می‌شود که هدف حداکثر کردن سود و سود هر سهم همواره به دنبال حداکثر کردن ارزش بازار سهام یکسان نمی‌باشد و چون اصل حداکثر نمودن ارزش شرکت، یک راهنمای قابل قبول برای مؤسسات تجاری و تخصیص مؤثر منابع جامعه به دست می‌دهد، این اصل به عنوان یک هدف انتخاب می‌گردد. بنابراین چنانچه بنا باشد در بازار سرمایه پس‌اندازها به سمت سرمایه‌گذاری در موقعیت‌های مناسب داده شود باید معیارهای منطقی مناسبی جهت ارزیابی عملکرد انتخاب گردد(جهانخانی و پارساییان، ۱۳۸۴).

۲-۳- نقش مدیران مالی در واحدهای انتفاعی

مدیریت مالی معمولاً نقش مرکزی و عمده‌ای را در واحد انتفاعی ایفاء می‌کند. وظایف عمده مدیر مالی شامل بودجه‌بندی، تأمین مالی، ارزیابی پروژه‌های سرمایه‌گذاری، و طرح‌ریزی استراتژی‌های بازاریابی و قیمت‌گذاری محصولات واحد انتفاعی است   .

[۱] Tan et.al

[۲] Bernard

[۳] Kang et al

[۴] Wet et al

[۵] Magdi

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی و مدل ارزیابی عملکرد با پاداش
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.