تحقیق ارزیابی عملکرد و روشهای آن و روش ارزیابی کارت امتیازی متوازن و عملکرد مالی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و روشهای آن و روش ارزیابی کارت امتیازی متوازن و عملکرد مالی دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول : کارت امتیازی متوازن    ۵
۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۲  ارزیابی عملکرد و روشهای سنتی    ۵
۲-۳  ارزیابی عملکرد و روشهای نوین    ۸
۲-۳-۱  مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ( EFQM)    ۸
۲-۳-۲ مدل کاهش استراتژیک هزینه ها و بهبود عملکرد ( SCR&PI)    ۹
۲-۳-۳ مدل برتری سازمانی ( CED)    ۱۰
۲-۳-۴  مدیریت ارزش کسب شده    ۱۱
۲-۳-۵ ارزیابی عملکرد به روش کارت امتیازی متوازن (BSC)    ۱۲
۲-۳-۵-۱  ارزیابی متوازن نسل اول    ۱۶
۲-۳-۵-۲  ارزیابی متوازن نسل دوم    ۳۰
۲-۳-۵-۳  ارزیابی متوازن نسل سوم    ۳۱
۲-۳-۵-۴ گذر از نسل سوم روش کارت امتیازی متوازن به نسل چهارم    ۳۶
بخش دوم : عملکرد مالی    ۳۹
۲-۴ مقدمه :    ۳۹
۲-۵ بازار سرمایه ایران :    ۳۹
۲-۶ شاخص های مالی کارت امتیازی متوازن    ۴۰
۲-۷ نسبت های مالی    ۴۴
۲-۷-۱ نسبتهای کارایی ( فعالیت )    ۴۴
۲-۷-۲ نسبت های اهرمی    ۴۵
۲-۷-۳ نسبت های نقدینگی    ۴۵
۲-۸  بازده سهام :    ۴۵
۲-۹   تفاوت نرخ :    ۴۶
۲-۱۰   سود نقدی ناخالص هر سهم :    ۴۶
۲-۱۱ مزایای حق تقدم :    ۴۷
۲-۱۲   مزایای سهام جایزه :    ۴۷
۲-۱۳ ریسک    ۴۹
۲-۱۳-۱ منابع ریسک    ۴۹
۲-۱۳-۲ انواع ریسک :    ۵۱
۲-۱۳-۳ بتا:    ۵۳
۲-۱۴ مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای:    ۵۴
۲-۱۴  مروری بر تحقیقات پیشین    ۵۵
منابع    ۶۱

 منابع  :

داریانی, محمدعلی. و  رفیعزاده, علاءالدین. (۱۳۸۶). مدیریت عملکرد در دولتها. ؛ارائه شده در سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد

عالم تبریز , اکبر. و  تبریزی, بابک. (۱۳۸۹). تئوری احتمالات و آمار کاربردی (تحلیل آماری ) . تهران انتشارات صفار-اشراقی

عالم تبریز , ا. و ,محمدرحیمی, ع. (۱۳۸۸). رویکرد های مدیریت تولید و عملیات در ارزیابی و بهبود فرآیند های کسب و کار ،تهران،انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی

کاپلان, رابرت. و  نورتون, دیوید. (۱۳۸۳ ). سازمان استراتژی محور (ترجمه ،پ. بختیاری): انتشارات مدیریت صنعتی

کاپلان, رابرت. و  نورتون, دیوید. (۱۳۸۶). تبدیل استراتژی از حرف تا عمل ؛کارت امتیازی متوازن (ترجمه.ر. ملماسی و ج. سیفی,). تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی

کاپلان, رابرت. و  نورتون, دیوید. (۱۳۸۸). دستاورد اجرا : متصل کردن استراتژی به عملیات برای دستیابی به مزیت رقابتی (ترجمه. م. عاطفی,). تهران،انتشارات موسسه مدیریت استراتژیک

جهانخانی, علی. و  سهرابی, جمشید. (۱۳۸۸). نقش ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده در افزایش ثروت سهامداران فصلنامه بورس اوراق بهادار شماره ۵, ۱۳۵صفحه

کشاورزی, علی حسین. (۱۳۸۶). موانع و تسهیل کننده های تسهیم دانش در سازمانها. ،اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش

کمالی شهری, اعظم السادات. (۱۳۸۴). امکان سنجی اجرای اریابی متوازن در شرکت های لوازم خانگی بورس اوراق بهادار تهران ، (پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه الزهرا, تهران

اکبری, فضل اله. (۱۳۸۴). تجزیه و تحلیل صورتهای مالی: انتشارات سازمان حسابرسی، چاپ هشتم

راعی, رضا. و  تلنگی, احمد. (۱۳۸۷). مدیریت سرمایه گذاری پیشترفته ، تهران،انتشارات سمت

رضایی, م. (۱۳۸۸). بررسی تاثیر پیاده سازی ارزیابی متوازن بر عملکرد مالی بنگاه ،(پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شهید بهشتی تهران

رنگریز, حسن. و  عظیمی, نازگل. (۱۳۸۷). منابع انسانی در هزاره سوم (چاپ دوم). تهران انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی

الهیاری ابهری, حمید. (۱۳۸۶). بررسی کاربرد تکنیک ارزیابی متوازن در سنجش عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران(پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه شیراز, شیراز

وکیلیان, مهدی , ودیعی , محمد حسین. و  حسینی معصوم, محمد رضا (۱۳۸۹). بررسی رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی و سود باقیمانده ، در پیش بینی سود هر سهم سال آتی تحقیقات مالی، دانشگاه تهران

ایران نژاد پاریزی, مهدی (۱۳۷۸). روش های تحقیق در علوم اجتماعی : تهران نشر میدان

بخش اول : کارت امتیازی متوازن

۲-۱ مقدمه

در این بخش به معرفی روش ارزیابی کارت امتیازی متوازن و بررسی سیر توسعه آن از ابزاری جهت ارزیابی عملکرد به ابزاری جهت مدیریت استراتژیها پرداخته خواهد شد . در ابتدا به بررسی ارزیابی عملکرد و روشهای سنتی انجام آن و ظهور روش کارت امتیازی متوازن و نقشه های استراتژی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت . در ادامه به معرفی حقوق صاحبان سهام با توجه به شاخص های موجود در این حوزه خواهیم پرداخت .

۲-۲  ارزیابی عملکرد و روشهای سنتی

ارزیابی عملکرد واحد های کسب و کار یکی از اصلی ترین دغدغه های مدیران و مسئولان این واحد ها در طول تاریخ بوده است . سیستم های ارزیابی عملکرد در طول تاریخ همیشه مبتنی بر معیارهای مالی بوده است . این معیار های مالی در طول تاریخ با تغییر و رشد مواجه بوده اند . از هزاران سال پیش نتایج ثبتی دفترداری برای تسهیل معاملات تجاری مورد استفاده بوده است . در قرون اخیر استفاده از علم حسابداری برای ارزیابی عملکرد مالی واحدهای کسب و کار رایج گردید . در قرن نوزدهم و همزمان با انقلاب صنعتی ، ابداعات اندازه گیری عملکرد و نوآوری های مالی از جمله محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ، سهم بسزایی در رشد موفق سازمانها و شرکت های تولیدی ایفا کرد . در نیمه قرن بیستم و بعد از جنگ جهانی دوم ، گرایش به فعالیت های متنوع ، نیاز به گزارش و ارزیابی عملکرد واحد های کسب و کار را در سازمان ایجاد کرد . بدین ترتیب جنبه مالی عمکرد واحد های کسب و کار شکل پیشرفته ای بخود گرفت.( a1996 Kaplan, R, و Norton, D.P,)

در اواخر دهه ی ۱۹۸۰ ، مقالات متعددی در نشریات گوناگون در مورد ناکارآمدی روشهای ارزیابی عملکرد شرکتها منتشر شده ، و بسیاری از صاحبنظران استفاده گسترده و انحصاری از معیار های مالی را در ارزیابی عملکرد مورد انتقاد قرار دادند . هاپ وود در یک تحقیق تأثیر داده های حسابداری بر تشدید مسائل و مشکلات مربوط به ارزیابی عملکرد را بررسی و به عدم کفایت شاخص های سنتی مالی ارزیابی عملکرد اشاره کرد ، که دلایل آن به شرح زیر است :

فقدان جامعیت شاخص ها

مبهم و نادقیق بودن سیستم های حسابداری ارزیابی عملکرد

توجه صرف به شاخص های نتیجه گرا

تاکید بیش از حد بر عملکرد کوتاه مدت (۲۰۰۷Wong-on-Wing, B, Lan, Guo, Wei, Li, & Dan, Yang,)

همینطور فرضیه ها و یافته هایی که بعداً برمبنای مطالعات مختلف شکل گرفتند ، این نتیجه را داشتند که تکیه صرف بر شاخص های عملکرد مالی ، پیامد های زیانباری مانند عدم توافق و تضاد بین ارزیابان و ارزیابی شوندگان را به همراه دارد . همچنین مطالعات دیگر ، شواهد مشابهی داشته است و نتایج منفی مانند تنش های شغلی و عدم اعتماد به سرپرستان بر اثر تمرکز خاص بر شاخص های مالی عملکرد گزارش شده است .( ۲۰۰۷Wong-on-Wing, B,& others,)

سیستم های ارزیابی عملکرد همانطور که گفته شد، متکی برسنجه های مالی بوده و امور مالی شرکتها مسئول انجام ارزیابی بودند . گرچه این معیارهای مالی پیش ازاین شاخص های خوبی برای سنجش موفقیت شرکتها بودند ، پیچیده تر شدن مناسبات اقتصادی و مسائل کسب و کار در آستانه قرن بیست و یکم ، اتکای شرکتها به سنجه های مالی برای ارزیابی عملکرد را بامشکل مواجه می نمود. (a 1996Kaplan, R, & Norton, D.P,)

مهمترین مشکلات معیار های مالی برای ارزیابی عملکرد شامل موارد زیر می باشد : (بختیاری, پرویز، ۱۳۸۳)

در عصر اقتصاد مبتنی بردانائی ، فعالیتهای ارزش آفرین سازمانها فقط متکی به داراییهای مشهود آنها نمی باشد .بلکه دانش ، قابلیتهای کارکنان ، روابط با مشتریان و تأمین کنندگان ، کیفیت محصولات و خدمات ، فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی و قابلیت بکارگیری آنها ، داراییهایی به مراتب ارزشمندتر ار دارایی های فیزیکی هستند .

سنجه های مالی ، در زمینه هایی که قادر به ارزیابی آنها هستند ، نشان دهنده رویدادهای تاریخی و مربوط به گذشته اند ، و خلاصه ای از فعالیتهای سازمان را در دوره های گذشته نشان می دهند .

ارزیابی عملکرد مبتنی برسنجه های مالی ، وزن بیش از حدی به سود و زیان کوتاه مدت شرکت می دهد . بدین ترتیب همه اقداماتی که منجر به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد ها گردیده اند ، مثبت ارزیابی می گردد. در حالیکه امکان دارد بعضی از این موارد به قیمت به خطرافتادن موقعیت رقابتی شرکت بوجود آمده باشد .

گزارشهای مالی اصولاً نشان دهنده ی خلاصه عملیات و فعالیت یک سازمان می باشد . حد تجمیع این اطلاعات به اندازه ای است که در بسیاری موارد برای استفاده سطوح پایین تر مدیران به کارکنان غیر قابل استفاده می باشد .

صورتهای مالی قادر به انعکاس عملکرد واحد ها و بخشهای مختلف نیستند . این در حالیست که امروز بیشتر فعالیتهای ارزش آفرین سازمانها حاصل همکاریهای بین وظیفه ای و ارائه راحلهای یکپارچه می باشد .

با توجه به مشکلات عنوان شده ، روشهای سنتی ارزیابی عملکرد نه تنها در انعکاس کامل دلایل موفقیت یا عدم موفقیت شرکتها کفایت لازم را نداشتند ، بلکه ارتباطی منطقی و علت و معلولی بین عوامل محرکه ی موفقیت و دستاوردهای حاصله نیز برقر ار نمی کردند و از این رو در حمایت از برنامه های مدیریت بخصوص برنامه های استراتژیک سازمان ناتوان بودند . (بختیاری، پرویز؛ ۱۳۸۳ )

بدین ترتیب نیاز به روشی نوین برای ارزیابی عملکرد با رویکردی که تنها مبتنی برسنجه های مالی نباشد ، بسیار محسوس و ضروری به نظر می رسید . البته در معیار های مالی نیز تحولاتی صورت میگرفت ولی تحول اساسی نیاز بود .

۲-۳  ارزیابی عملکرد و روشهای نوین

تعیین اهداف استراتژیک عملکرد ، سنجش عملکرد ، جمع آوری و آنالیز داده های عملکرد سازمان با رویکردی سیستماتیک و با در نظر گرفتن همه جوانب از اصول موفقیت سازمان ها می باشد . در اینجا به برخی از روشهای نوین مطرح شده در سالهای اخیر اشاره می شود .

روشهای نوین ارزیابی عملکرد در بسیاری از شرکتها در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است عبارتند از :

۲-۳-۱  مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ( EFQM)

مدل تعالی EFQM یک چهارچوب غیر تجویزی است که برپایه نه معیار استوار است . پنج معیار در رابطه رویکر هایی است که ایجاد کننده توانمندی ها و قابلیت های مورد نیاز شرکت ها می باشند و به همین دلیل تحت عنوان «توانمند سازها » نام گذاری شده اند. این معیارها عبارتند از:۱- رهبری ۲- خط مشی و راهکار ۳- کارکنان ۴- شراکت ها و منابع ۵- فرآیند ها. چهار معیار دیگر مربوط به بررسی نتایج حاصل از به کارگیری رویکردها در سازمان هاست که در کل تحت عنوان «نتایج» مورد استفاده قرار می گیرد. این چهار معیار نیز عبارتند از: ۱- نتایج مشتری ۲- نتایج کارکنان ۳- نتایج جامعه ۴- نتایج کلیدی عملکرد. در واقع پنج معیار اول آنچه را در سازمان ها کشت شده بررسی می کند و چهار معیار دوم آنچه را که سازمان درو می کند را مورد مداقه قرار می دهد.(عالم تبریز،اکبر و محمدرحیمی، علیرضا، ۱۳۸۸،ص۵۷۵)

۲ مدل کاهش استراتژیک هزینه ها و بهبود عملکرد ( SCR&PI)

کاهش استراتژیک هزینه ها و بهبود عملکرد عبارت است از جریان شناسایی حوزه های ناکارآمد و نیازمند بهبود در یک سازمان و سپس حذف عدم کارآیی ها ، حذف ضایعات و بهبود همه جانبه در عملیات و زنجیره ایجاد ارزش سازمان . این روش رویکردی است که مدیریت را قادر می سازد تا از منابع در اختیار در جهت نیل به اهداف خود ، استفاده بهینه نماید . هچنین این روش به مفهوم هدف دار بودن ، مؤثر بودن و بلند مدت بودن فعالیت های کاهش هزینه و بهبود عملکرد است .

جدول ۲-۲ نقاط ضعف و قوت مدل کاهش استراتژیک هزینه ها و بهبود عملکرد (SCR&PI) را بیان می نماید : (داریانی, محمدعلی و رفیع زاده, علاءالدین, ۱۳۸۶)

 ۲-۳-۳ مدل برتری سازمانی ( CED)

مدل برتری سازمانی به معنای برخورداری از قدرت رقابت ، توانایی حل مشکلات عملیاتی ، قدرت رهبری ، نوآوری و داشتن مسئولیت اجتماعی است . مدل CED در موارد زیر کاربرد دارد :

مطالعه پویایی کسب و کار .

افزایش آگاهی نسبت به امکانات بهبود و تمرکز بر فرصتها و رفع موانع سازمانی .

کمک به مدیران در وزن دهی و ارزیابی نقاط ضعف سازمان و اولویت گذاری آنها .

کمک گروه ها و مدیران رده بالای سازمان برای شناسایی موانع سازمانی موجود .

ایجاد مبنای بازنگری سالانه سازمان .

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ارزیابی عملکرد و مدل های ، کارایی و چگونگی اندازه گیری آن و معرفی مدل تحلیل پوششی داده ها
  • تحقیق ارزیابی عملکرد، معیارها ،شاخص ها ، رویکردها روشها و مدل های آن
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی و مدل ارزیابی عملکرد با پاداش
  • تحقیق مدیریت استراتژیک و کارت امتیازی متوازن و هوشین کانری و به کارگیری آن در سازمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.