تحقیق اسانس ها و فعالیت ضد قارچی اسانسها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اسانس ها و فعالیت ضد قارچی اسانسها دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱ اندام گیاهی حاوی اسانس    ۶
۲-۱ فعالیت ضدقارچی اسانسها    ۶
۳-۱ مکانیسم اثر بازدارندگی اسانسها    ۷
۴-۱ دلایل رویکرد به گیاهان دارویی    ۷
۵-۱ مواد موثره گیاهان دارویی    ۷
۱-۵-۱ فرآیند متابولیسمی عام    ۷
۲-۵-۱- فرآیند متابولیسمی خاص    ۸
۶-۱ بیماریهای گیاهی ناشی از پاتوژنها    ۸
۷-۱ علل کاربرد اسانسها در ممانعت از رشد عوامل میکروبی    ۸
۸-۱ خصوصیات مورفولوژیک قارچ آسپرژیلوس    ۹
۹-۱- مروری بر مطالعات انجام شده در دنیا    ۱۰
۱۰-۱- مروری بر مطالعات انجام شده در ایران    ۱۷
فهرست منابع    ۲۰

منابع

جوادی­زاده، م. پویان. ۱۳۸۹٫ گیاهان­دارویی شهرستان قاینات (خواص و کاربرد­های آن). انتشارات سخن­گستر و معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد قاینات.

قاسمی. ع. ۱۳۸۸٫ گیاهان­دارویی معطر شناخت و بررسی اثرات آن­ها. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد.

ادیب­نیشابوری.ج. ۱۳۹۰٫ بررسی تاثیر برخی از اسانس­های گیاهی و تیمار دمایی بر کاهش تجمع آفلاتوکسین در پسته رقم اوحدی. پایان­نامه کارشناسی­ارشد علوم­باغبانی. دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی دانشگاه تهران. ۱۹۰ صفحه.

امید­بیگی، ر. ۱۳۷۴٫ رهیافت­های تولید و فرآوری گیاهان­دارویی. جلد­اول. انتشارات فکر­روز. ۲۸۵ صفحه.

امید­بیگی، ر. ۱۳۸۴٫ تولید و فرآوری گیاهان­دارویی، جلد­اول، چاپ­پنجم، انتشارات آستان قدس­رضوی. ۳۷۴ صفحه.

امین­شهیدی، م. ۱۳۷۵٫ مطالعه آسپرژیلوس­های­آفلاتوکسین­زا در پسته آلوده بومی ایران و بررسی توده آفلاتوکسین­زایی آن­ها. پایان­نامه کارشناسی­ارشد دانشکده علوم، دانشگاه تهران.

برادران، غ. ۱۳۸۱٫ مقایسه آلودگی به آفلاتوکسین در خوشه­های بالایی و پایینی درختان پسته. خلاصه مقالات برگزیده اولین همایش علمی کاربرد پسته­های سیرجان، ۶۱ صفحه.

Rad, s., H. Hokmabadi and S.Tahmasbi. 2011. Study of Anti Fungal Effects of Herbal Essences on Aspergillus Parasiticus, A producer of Aflatoxin In pistachio. Jornal of the international symposium on mycotoxins in nuts and dried fruits Damghan – Iran. 10 -12.

Cakira, A., Kordalib, S., Kilice, H and Kaya E. 2005. Antifungal properties of essential oil  and Crude extract of Hypericum Iinarioides Bosse. Biochmial systematic and Ecology. 33:245-256.

Shahi, M., Patra, A.C., and Dikshit, A. 2003. Use of essential oil as botanical pesticide against post harvest spoilage in malus pumilo Fruits. Biocontrol. 48:223-232.

مقدمه

یکی از مهم­ترین عوامل به وجود آورنده ضایعات در محصولات کشاورزی و باغی فعالیت باکتری­ها و قارچ­های مولد توکسین می­باشند و یکی از معمول­ترین روش­ها برای حفظ محصولات کشاورزی استفاده از مواد شیمیایی ضد­قارچ و ضد­باکتری برای کاهش فعالیت و ضایعات ناشی از این میکروارگانیسم­هاست. در این راستا محققین رشته­های میکروبیولوژی و صنایع غذایی ترکیبات گوناگونی را به کار گرفته­اند ولی از آن­جا که بیشتر این ترکیبات مصنوعی و سنتتیک می­باشد، علاوه بر هزینه زیاد تولید و استفاده از آن­ها دارای عوارض جانبی نا­خواسته­ی زیادی نیز برای انسان می­باشندRad et al., 2011) ).

در سال­های اخیر توجه محققان به گروهی از ترکیبات طبیعی گیاهی به نام اسانس­ها جلب شده که علاوه بر خواص ضد قارچی موادی طبیعی و کم­خطر برای سلامت انسان و محیط­زیست می­باشند، به نظر می­رسدکه استفاده از اسانس­ها  و عصاره گیاهان­دارویی در تمام مراحل فراوری بتواند در جمعیت جدایه­های توکسین­زا قارچ A.flavus را تحت تاثیر قرار دهد و در نهایت بر روی کاهش آلودگی محصولات به آفلاتوکسین کمک نماید (Rad et al., 2011).

با عنایت به اثرات ضد قارچ اسانس­های گیاهی و از آن­جا که در اقلیم کشورمان ایران نیز انواع گوناگون معطر و ادویه­ای قابل کشت هستند و اسانس استخراج شده از آن­ها جزء مرغوب­ترین اسانس­ها در جهان به شمار می­رود.

سرزمین پهناور ایران به دلیل دارا بودن اقلیم­های گوناگون و با اختلاف درجه حرارت بیش از ۵۰ درجه سانتی­گراد و دارا بودن سرزمین­های ساحلی،کوهستانی و کویری و با برخورداری از حداقل ۳۰۰ روز آفتابی در سال با مقایسه با اکثر سرزمین­های جهان مانند قاره اروپا با درجه حرارت و شرایط اقلیمی یکسان و مه­آلود بودن اکثر ماه­های سال به عنوان یکی از بزرگ­ترین گنجینه­های گیاهان داروئی و معطر دنیاست. تولید و زراعت گیاهان داروئی یکی از شاخه­های مهم کشاورزی محسوب می­شود و از جهاتی در ایران اهمیت خاصی داشته، زیرا برخی از گیاهان داروئی خودرو بوده و قادر نیستند به تنهایی نیاز بازار را تأمین کنند چرا که دسترسی به این گیاهان مشکل بوده و از طرفی کشت و کار آن­ها دارای معضلاتی است (جوادی­زاده و پویان، ۱۳۸۹).

کلمه اسانس از ریشه­ی یونانی Essential به معنای ذاتی، اصلی یا ضروری گرفته شده است. واژه­ی Essential oil اولین بار در قرن ۱۶ میلادی توسط یک دانشمند سویسی به نام Parcelus von Hohenheim به کار برده شد. اسانس­ها از نظر ترکیب شیمیایی همگن نیستند، بلکه به صورت ترکیبات مختلفی مشاهده می­شوند ولی به طور کلی از گروه شیمیایی موسوم به ترپن­ها و یا منشاء ترپنی دارند (فراهانی، ۱۳۸۹).

اسانس­ها یا ترکیبات معطر، یکی از بزرگ­ترین و مهم­ترین ترکیب­های ثانوی در گیاهان دارویی، ادویه­ای به ویژه معطر هستند. ترکیبات ثانویه که در برخی گیاهان به دلیل مسیرهای بیوشیمیایی خاص تولید می­شوند به صورت معطر، روغنی، غلیظ عمدتاً بدون رنگ و فرار، آب­گریز یا غیر­محلول در آب هستند. در علم شیمی مفهوم آروماتیک به معنی معطر است و هر ماده­ای که در ساختار مولکولی خود دارای حلقه بنزنی باشد مواد آروماتیک و در غیر این صورت آلیفاتیک می­گویند. بسیاری از اسانس­های تولید شده در گیاهان دارای حلقه معطرند و ممکن است ترشح مواد معطر به سطح بیرونی سلول­ها، به خودی خود انجام شود یا مواد معطر در کیسه، مجاری و بافت­های ترشحی ذخیره شده، بر اثر لمس و یا پاره­شدن به بیرون تراوش کند. در همین حوزه به گیاهانی که توانایی تولید، ذخیره و ترشح ترکیبات معطر یا اسانس را دارند گیاهان­معطر گفته می­شود ( قاسمی، ۱۳۸۸).

اسانس­ها در سلول­ها و کرک­های ترشحی منفرد یا مجتمع، غده­های ترشحی، مجاری ترشحی در قسمت­های سطحی و درونی اندام­های مختلف: برگ­ها، گل­ها، میوه­ها، جوانه­ها و شاخه گیاهان وجود دارند یا ممکن است در اندام­های مختلف گیاهان پراکنده شده باشد در این صورت اسانس حاصل، از نظر کمیت و کیفیت و همچنین اجزا و عناصر تشکیل دهنده از اندامی به اندام دیگر تفاوت دارد (امید بیگی، ۱۳۸۴).

بعضی از اسانس­ها در دمای پایین جامدند و استئاروپن نامیده شده مانند تیمول، مانیتول، کامفور و بعضی دیگر در درجه حرارت پایین مایع بوده که اولئوپن نامیده می­شود.

۱-۱ اندام گیاهی حاوی اسانس

اسانس­ها در گیاهان مختلف و در اندام­های گوناگون این گیاهان یافت می­شوند. در تیره رز بیشترین مقدار اسانس در قسمت­های مختلف گل دیده می­شود در گیاهان خانواده گرامینه اسانس در برگ­های گیاه تجمع دارد و در مرکبات می­توان اسانس را در پوست میوه جست­و­جو کرد. در مورد گیاهانی که در این طرح مورد آزمایش قرار گرفته­اند آویشن، مرزه، باریجه که از تیره نعناع هستند بیشترین اسانس را در برگ­ها و ساقه خود دارند اسانس اکالیپتوس از برگ­های حاوی آن که دارای تعداد بسیار زیادی غده­های ترشح­ کننده اسانس است به دست آمده است. رزماری در اندام­های هوایی گیاه یافت می­شود (راد، ۱۳۷۸).

۲-۱ فعالیت ضد­قارچی اسانس­ها

نتایج دلگرم ­کننده در مورد استفاده از این تولیدات طبیعی در جهت کنترل پوسیدگی­های قارچی بدست آمده که دلالت بر توسعه و تولید قارچ­کش­های طبیعی همپای قارچ­کش­های مصنوعی دارد، شاید بتوان امید داشت که از این طریق محیط­زیست سالم­تر برای انسان مهیا گردد (cakira et al.,2005). فعالیت ضد­قارچی که از اثر اسانس­ها گیاهان مشتق می­شود به طور کلی برای گیاه سمی نمی­باشد و اثری بر خصوصیات مورفولوژیکی آن ندارد (shahi et al.,2003). یک اسانس در برخی موارد ممکن است رفتار قارچ­کشی بسیار قوی در برابر برخی از عوامل بیماری­زا بروز دهد در صورتی­که روی سایر عوامل بی­تاثیر باشد. بنابراین نمای روشنی بر سمیت قارچ­کشی­ها زمانی به دست می­آید که این ترکیبات بر ضد طیف وسیعی از بیماری­ها آزمایش شود. به نظر می­رسد خاصیت ضد­قارچی و ضد­باکتریایی اسانس­ها در نتیجه فعالیت هم­افزایی ترکیبات موجود در آن باشد بدین معنی که هر ترکیب به تنهایی مانند مجموع ترکیبات موثر نیست (ادیب­نیشابوری، ۱۳۹۰).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کاربرد گیاهان دارویی و اسانس ها و مکانیسم و محاسن و معایب روش اسانس گیری با امواج مایکروویو
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.