تحقیق استفاده از گیاهان دارویی در ماهیان و گیاه شناسی گیاه رزماری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق استفاده از گیاهان دارویی در ماهیان و گیاه شناسی گیاه رزماری دارای ۲۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- استفاده از گیاهان دارویی بعنوان محرک سیستم ایمنی    ۹
۲-۲- استفاده از گیاهان دارویی در ماهیان مختلف    ۱۰
۲-۲-۱- کپور    ۱۰
۲-۲-۲- تیلاپیا    ۱۰
۲-۲-۳- قزل‌آلای رنگین‌کمان    ۱۱
۲-۲-۴- سایر ماهیان    ۱۱
۲-۳- استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیماری‌ها    ۱۱
۲-۳-۱- بیماری‌های باکتریایی    ۱۲
۲-۳-۲- بیماری‌های ویروسی    ۱۳
۲-۳-۳- بیماری‌های ایجاد شده توسط کرم‌های انگل    ۱۳
۲-۴- عامل ضد استرس    ۱۳
۲-۵- اثر ضد اکسیداسیونی و محافظت‌کنندگی گیاهان دارویی در برابر فلزات سنگین    ۱۴
۲-۶- گیاه رزماری    ۱۶
۲-۶-۱- گیاه‌شناسی رزماری    ۱۶
۲-۶-۲- استفاده‌های تجاری از رزماری    ۱۷
۲-۶-۳- شیمی رزماری    ۱۷
۲-۶-۳-۱- شیمی رزمارینیک اسید    ۱۸
۲-۶-۳-۱-۱- داروشناسی رزمارینیک اسید    ۱۹
۲-۷- استفاده از رزماری در آبزی پروری    ۱۹
۲-۸- استفاده از مواد محرک رشد و سیستم ایمنی در فیل‌ماهیان جوان پرورشی    ۱۹
منابع    ۲۱

منابع

 ابراهیمی، ع. ۱۳۸۹، تغذیه ماهیان خاویاری در آبزی پروری صنعتی، انتشارات مرکز نشر دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران. ۱۱۸ صفحه.

ابراهیمی، ع، بیرقدار، ا، ۱۳۸۵، تغذیه و نیازهای غذایی ماهیان در آبزی پروری (با تاکید برگونه های قابل پرورش در ایران)، انتشارات جها د دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران. ۲۹۲ صفحه.

ابراهیمی، ع، پوررضا،‌ج، پاناماریوف، س، و، کمالی، ا، حسینی، ع، ۱۳۸۳، “اثر مقادیر مختلف پروتئین و چربی بر رشد و ترکیب شیمیایی لاشه بچه‌ماهیان انگشت قد قره‌برون (Acipenser persicus)”، مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، شماره۳، ۱۱۸ صفحه.

ابراهیمی، ع، تنگستانی، ر، علیزاده، ا، زارع، پ، ۱۳۹۱،”اثر سطوح مختلف اسانس سیر بر شاخص‌های رشد،‌تغذیه و ترکیب شیمیایی لاشه فیل‌ماهی (Huso huso) جوان پرورشی”، مجله علوم و فنون دریایی، دوره ۱۱، شماره ۴، صص ۱-۷۳٫

بهمنی ، م، ۱۳۷۸، “بررسی اکوفیزیولوژیک استرس از طریق اثر بر محورهای HPI و HPG سیستم ایمنی و فرآیند تولید مثل در تاسماهی ایرانی (Acipenser persicus)” . رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، صص ۲۱-۴۲٫

رفعت‌نژاد، س، فلاحتکار، ب، طلوعی گیلانی، م، ح، ابراهیم‌زاده، م، حیدری قادی‌کلایی، م، ۱۳۸۹، اثر تراکم‌های مختلف ذخیره‌سازی بر برخی پارامترهای کیفی آب و فاکتورهای رشد فیل‌ماهی در مخازن پرورشی، مجله دامپزشکی ایران، دوره ۶، شماره۳، صص ۳۸-۴۷٫

ستاری، م، ۱۳۸۱، ماهی شناسی (۱) تشریح و فیزیولوژی، انتشارات نقش مهر، ۶۵۹ص.

ستاری، م، ۱۳۸۲، ماهی شناسی۲(سیستماتیک)، انتشارات حق شناس، ۵۰۲ صفحه.

لاوسون، ت، مترجم، جعفری باری، م، ۱۳۸۰، اصول مهندسی آبزیان، انتشارات معاونت تکثیر و پرورش آبزیان-معاونت کل ترویج، تهران، ۵۰۴ صفحه.

لیت ریتز، ا، مترجم، عمادی، ح، ۱۳۷۴، راهنمای تکثیر و پرورش ماهی قزل الا و ماهی آزاد، انتشارات ماهنامه آبزیان تهران، ۲۲۰ صفحه.

فلاحتکار، ب، سلطانی، م، ابطحی، ب، کلباسی، م. ر، پورکاظمی، م، یاسمی، م، ۱۳۸۵، تاثیر ویتامین C بر برخی پارامترهای رشد، نرخ بازماندگی و شاخص کبدی در فیل‌ماهیان (Huso huso) جوان پرورشی، مجله پژوهش و سازندگی، شماره ۷۲، صص ۹۸-۱۰۳٫

اعتمادی، ح، رضائی، م، عابدیان، ع، ۱۳۸۷، پتانسیل آنتی‌باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی عصاره رزماری (Rosmarinus officinalis) در افزایش عمر ماندگاری ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان (Oncorhynchus mykiss)، فصل نامه علوم و صنایع غذایی، دوره ۵، شماره ۴، صص ۶۷-۷۷٫

O.A.C., 1997, “Association of official Analytical, in official Methods of Analysis of AOAC International“, Vol. 16th Edn, Cunniff, P. A., Ed. Arlington, AOAC International.

Abdel, A., Mostafa, Z. M., Ahmad, M. H., Mousallamy, A., Samir, A., 2009.” Effect of Using Dried Fenugreek Seeds as Natural Feed Additives on Growth Performance, Feed Utilization, Whole-body Composition and Entropathogenic Aeromonas Hydrophila-challinge of Monsex Nile Tilapia Niloticus (L) Fingerlings”, Australian Journal of Basic and Applied Sciences, VOL. 3, PP. 1234-1245.

مقدمه

 اثر داروهای گیاهی بر سلامتی انسان و بسیاری از جانوران خشکی‌زی بررسی شده و اطلاعاتی نیز راجع به استفاده از این گیاهان در پرورش ماهیان در دسترس می‌باشد. محققان تلاش‌های زیادی را برای معرفی و گسترش مکمل‌های غذایی و افزودنی‌های سالم که باعث افزایش طول عمر، سلامتی و کارایی سیستم ایمنی در ماهیان پرورشی می‌شود به انجام رسانده اند. تحقیقات اخیر اثرات مفید استفاده از گیاهان دارویی و محصولات گیاهی در پرورش ماهیان را به اثبات رسانده‌ است. گیاهان به علت فعالیت آنتی‌اکسیدانی و ضد‌میکروبی آن‌ها، به عنوان یک منبع مهم از داروها در پرورش ماهیان به شمار می‌رود [۲۲].

پرورش ماهی نمونه‌ای از فعالیت­های آبزی‌پروری است که به یکی از مهم‌ترین صنایع دارای رشد بسیار سریع تبدیل شده است [۲۲]. از میان موجودات مختلف پرورشی، تعداد زیادی از ماهیان آب­های شیرین و شور بخش مهمی از صنعت آبزی‌پروری را شامل می‌شوند که هر ساله بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. تراکم نگهداری یک عامل کلیدی در ارزیابی میزان تولید و سوددهی یک مزرعه تجاری پرورش ماهیان است. مزارع تجاری از ترکیبی از مشاهدات و تجارب به منظور تصمیم‌گیری در مورد تراکم مناسب نگهداری بهره می‌برند. حال آن‌که گونه‌های مختلف، واکنش‌های متفاوتی را نسبت به تراکم محیط از خود نشان می‌دهند [۳۳]. پرورش متراکم ماهی محیط فیزیکی استرس‌زایی را به وجود می‌آورد که منجر به کاهش عملکرد سیستم ایمنی و حساسیت به بیماری‌های عفونی می‌شود [۲۲]. حساسیت بالای ماهیان به استرس و گسترش سریع بیماری‌ها در آب، پرورش‌دهندگان آبزیان را ملزم به متمرکزکردن فعالیت‌هایشان به منظور ایمن‌کردن ماهیان در برابر بیماری‌های عفونی کرده است [۶۱]. علاوه‌ براین، وجود مواد شیمیایی مضر در محیط باعث ایجاد بیماری‌های مختلف و اثرات نامطلوب در محیط آب می‌شود [۲۲].

در حال حاضر، بیماری یکی از عوامل محدودکننده پرورش بسیاری از گونه‌های ماهیان است که مانع از رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی در برخی از کشورها شده است[۲۲]. تلاش‌هایی نظیر پیشگیری‌های بهداشتی، ضد عفونی و دارودرمانی (با تاکید بر آنتی‌بیوتیک‌ها) برای کنترل بیماری‌ها انجام شده است [۳۳].

استفاده تجاری از آنتی‌بیوتیک‌ها و دیگر داروهای شیمیایی در پرورش ماهی به دلیل ایجاد مقاومت باکتریایی، آلودگی محیط زیست و تجمع مواد آلاینده در بدن ماهی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. بر همین اساس اتحادیه اروپا قانونی را مبنی بر منع استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مصنوعی[۱] در سال ۲۰۰۶ مصوب کرد (آیین نامه ۱۸۳۱/۲۰۰۳/EC) [22]. از سوی دیگر سازمان سلامت جهانی (WHO[2]) به‌منظور کاهش استفاده از مواد شیمیایی و جایگزینی آن‌‌ها، استفاده از گیاهان دارویی را توصیه می‌کند. تلاش‌های زیادی برای استفاده از مواد طبیعی نظیر گیاهان دارویی بعنوان افزودنی مواد غذایی برای افزایش کارایی غذا، افزایش تولید جانوران پرورشی و سلامت محصول تولید شده انجام شده است [۲۱].

افزایش نگرانی‌های عمومی در مورد اثرات سوء ایجاد شده به علت تجمع بیش از حد مواد شیمیایی مصنوعی در محیط باعث توجه بیشتر به ترکیبات سبز[۳] نظیر مواد آلی و محصولات غذایی فاقد مواد مصنوعی شد. یک امر ضروری برای اجرایی شدن تولید ماهیان ارگانیک، توسعه درمان‌های آنتی‌بیوتیکی بر پایه ترکیبات حاصله از منابع طبیعی است [۱۶]. استفاده از آنتی‌اکسیدان‌های مصنوعی در صنایع غذایی حتی در مقادیر بسیار اندک به شدت محدود شده است [۳۰].

بر همین اساس در سال‌های اخیر توجه بسیاری به مواد محرک سیستم ایمنی معطوف شده است. مواد محرک سیستم ایمنی، عصاره‌های زیستی و یا ساختگی هستند که رشد موجود و هم چنین پاسخ‌های ایمنی بدن را تحریک می‌کنند. مواد متنوعی وجود دارند که به عنوان ماده محرک سیستم ایمنی شناخته شده‌اند، اما تعداد کمی از آن‌ها برای استفاده در آبزی‌پروری مناسب هستند [۳۹]. مواد محرک سیستم ایمنی به طور عمده عملکرد سلول‌های فاگوسیت را بهبود بخشیده و میزان فعالیت آنتی‌باکتریایی، فعالیت سلول‌های مهاجم بدن، فعالیت لیزوزیمی و پاسخ آنتی‌بادی را در ماهیان افزایش می‌دهند [۳۳]. بدین‌ترتیب مکانیسم دفاعی سیستم ایمنی افزایش یافته و میزان مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی با افزایش مکانیسم‌های دفاعی بدن بالا می‌رود. در نتیجه به طور غیرمستقیم باعث افزایش میزان رشد در ماهیان می‌شوند [۶۱]. امروزه افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای بهبود اوضاع بهداشتی در مزارع پرورش ماهی، ابعاد جدیدی را در مورد کیفیت و سلامت محصول، حذف آنتی‌بیوتیک‌ها و مواد سرطان‌زا از فرآیند تولید مطرح کرده است [۳۳].

طبیعت شیمیدان ماهری است که توانایی خود را در تولید کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و تعداد بیشماری از متابولیت‌های ثانویه با استفاده از آب، کربن‌دی‌اکسید و مواد معدنی نشان داده است. استفاده از گیاهان که محصولاتی ارزان و مطمئن هستند قدمتی به اندازه خلقت بشریت دارد [۱۸].

داروهای گیاهی گروه عمده‌ای از ترکیبات بدست‌آمده از گیاهان هستند که عموما در میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها و غلات و نوشیدنی‌ها گیاهی یافت می‌شوند. ترکیب شیمیایی مربوط به ترکیبات فعال گیاهی را بر اساس ساختار آن‌ها می‌توان به آلکالوئیدها[۴]، فلاونوئیدها[۵]، رنگدانه‌ها، فنول‌ها[۶]، ترپن‌ها[۷]، استروئیدها[۸] و روغن‌های ضروری طبقه‌بندی کرد. ترکیبات گیاهی همچنین دارای خواص ضد استرس، محرک رشد، محرک سیستم ایمنی و ضد میکروبی هستند. استفاده از مواد گیاهی به عنوان دارو، در کشورهای آسیایی تاریخچه طولانی دارد و ممکن است منبع مفیدی از داروهای جدید و ترکیبات فعال زیستی برای درمان موثر بیماری‌های عفونی را در ماهیان فراهم آورند و باعث افزایش میزان سلامتی ماهیان و فرآورده‌های آن‌ها و حفظ محیط زیست شوند [۲۲].

در آبزی‌پروری از گیاهان دارویی به منظور جلوگیری از فعالیت میکروبی، تسهیل رشد و بلوغ گونه‌های پرورشی استفاده می‌شود. استفاده از عصاره‌های گیاهی و دیگر فرآورده‌های آن‌ها با غلظت‌های مختلف بصورت خوراکی و یا تزریق باعث افزایش ایمنی ماهیان مختلف آب شیرین و آب شور و نرم‌تنان علیه باکتری‌ها، ویرو‌س‌ها و انگل‌ها شده است. افزایش بیش از حد غلظت مواد محرک سیستم ایمنی، فاقد اثرات جانبی مضر بوده و به افزایش ایمنی کمک می‌کند [۳۳].

قابلیت آنتی‌اکسیدانی و ضد‌میکروبی گیاهان، باعث شده که آن‌ها به عنوان یک منبع مهم از داروها در پرورش ماهیان به شمار روند [۲۲]. مطالعات نشان داده است که تمایل به استفاده از گیاهان دارویی به عنوان منبع جدیدی از عوامل آنتی‌اکسیدانی و ضد‌میکروبی رو به فزونی است [۳۰]. به عنوان مثال، متابولیت‌های ثانویه گیاهی نظیر روغن‌های ضروری و فلاونوئیدها به طور گسترده‌ای بخاطر فعالیت‌های ضد میکروبی، حشره‌کشی، ضد قارچی، ضد باکتریایی و فعالیت‌های ضد مسمومیت مورد مطالعه قرار گرفته‌اند [۷۸]. ترکیبات فنولی که به طور گسترده‌ای در گیاهان وجود دارند، نقش مهم آنتی‌اکسیدانی را علیه فعالیت‌های مخرب اکسیداسیونی در ارگانیزم‌های زنده ایفا می‌کنند و می‌توانند آن‌ها را در برابر سرطان، تصلب شرائین و پیرشدن سلول‌ها محافظت کنند [۷۹].

گیاه رزماری (Rosmarinus officinalis) ادویه‌ای بسیار مشهور و گیاهی خانگی است که  در اکثر نقاط جهان کشت می‌شود. این گیاه در ساخت مواد طعم‌دهنده غذا، مواد آرایشی و داروهای تجاری برای محافظت از کبد و فعالیت‌های ضد سرطانی استفاده می‌شود. عصاره رزماری در صنعت غذا به عنوان یک ترکیب فعال و در داروسازی به عنوان منبع مهمی از داروها مطرح است. روغن رزماری بطور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار گرفته است [۴۰].  رزماری یکی از ادویه‌هایی است که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا می‌باشد. از روغن رزماری به عنوان ماده‌ای با خاصیت آنتی‌باکتریایی و ضدقارچی، آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌میکروبی و ضدسرطانی استفاده می‌شود. ترکیبات بسیاری نظیر فلاونوئیدها، دی‌ترپن‌ها[۹]، استروئیدها و تری‌ترپن‌ها[۱۰] از رزماری استخراج شده است [۳۰،۴۰].

[۱] – Synthetic

[۲] – World Health Organization

[۳] – Green Solution

[۴] – Alkaloid

[۵] – Flavonoid

[۶] – Phenol

[۷] – Terpenes

[۸] – Steroides

[۹] – Diterpenes

[۱۰] – Triterpenes

[۱۱] – International Union for Conservation of Nature

[۱۲] – Convention on International Trade in Endangered Species

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.