تحقیق اسطوره شناسی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اسطوره شناسی دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
تعاریف اسطوره    ۷
اسطوره از نگاه برخی نظریه پردازان غیر ایرانی    ۸
میرچاالیاده ( mirca eliade)    ۸
ماکس مولر (max muller)    ۹
ارنست کاسیرر (Ernest Cassirer)    ۱۰
اندرو لانگ (Andrew lang)    ۱۲
نورتروپ فرای (Northrop frye)    ۱۲
زیگموند فروید (Sigmund freud)    ۱۲
کارل گوستاو یونگ    ۱۳
اسطوره از نگاه برخی نظریه پردازان ایرانی    ۱۴
مهرداد بهار    ۱۴
جلال ستاری    ۱۵
علی شریعتی    ۱۷
ژاله آموزگار    ۱۷
فریدون جنیدی    ۱۹
ابراهیم واشقانی فراهانی    ۱۹
واژه ی اسطوره و ریشه آن    ۲۰
تعریف اسطوره و ویژگیهای آن    ۲۲
۱-۳- گونه های اسطوره    ۲۴
اسطوره آیینی (Ritual Myth)    ۲۴
اسطوره  های خاستگاهی  (Original Myth)    ۲۴
اسطوره کیش (Cult Myth)    ۲۵
اسطوره اعتبار شخصیت (Prestige Myth)    ۲۵
اسطوره فرجام (Eschatological Myth)    ۲۵
اسطوره و روایت    ۲۶
محسن حجاریان    ۳۱
میر جلال الدین کزازی    ۳۱
فهرست منابع:    ۳۳

منابع:

کراپ، الکساندر: درآمدی بر اسطوره شناسی، جهان اسطوره شناسی ، جلال ستاری، تهران، نشر مرکز، ۱۳۷۷

کزازی ، میرجلال الدین: رویا، حماسه ، اسطوره؛ تهران؛ نشر مرکز؛ ۱۳۷۲

اسماعیل پور مطلق، ابوالقاسم: مجلات هنر، شعر، بهار؛ ۱۳۷۹؛ شماره ۲۸؛ اسطوره، هنر و ادبیات۱۰

اسماعیل پور مطلق،  ابوالقاسم: اسطوره بیان نمادین؛ انتشارات سروش؛ ۱۳۷۷

بلوکباشی، علی: اسطوره در اندیشه و بیان اسطوره شناسان برجسته جهان؛ کتاب ماه؛ شماره ۲۵ و ۲۶؛ مهر و آبان ۱۳۷۹

ستاری، جلال: اسطوره در جهان امروز..تهران: نشرمرکز، چاپ دوم۱۳۸۳ . مقدمه کتاب

ستاری، جلال: اسطوره در جهان امروز، تهران؛ نشر مرکز؛ ۱۳۷۶

ستاری، جلال: اسطوره و هنر؛ کتاب ماه ویژه اسطوره و هنر؛ شماره ۲؛ آبان ماه ۱۳۷۷

آموزگار، ژاله: تاریخ اساطیری ایران، انتشارات سمت، ۱۳۷۴

ادموند لیچ و لوی استروس: حمید عنایت؛ چاپ دوم؛ تهران؛ انتشارات خوارزمی ۱۳۸۱

الیاده،میرچا: چشم اندازهای اسطوره؛ جلال ستاری؛ تهران، انتشارات توس، ۱۳۶۲

بهار، مهرداد: از اسطوره تا تاریخ؛ تهران؛ نشر چشمه؛ ۱۳۷۶

بهار، مهرداد: پژوهشی در اساطیر ایران؛ تهران؛ انتشارات آگه؛ ۱۳۷۵

شریعتی، علی: مقاله “علی، حقیقتی بر گونه اساطیر”

فرای، نورتروپ: تخیل فرهیخته؛ سعید ارباب شیرانی؛ چاپ دوم؛ تهران؛ مرکز نشر دانشگاهی؛ ۱۳۷۲

کاسیرر، ارنست: زبان و اسطوره؛ محسن ثلاثی؛ تهران؛ نشر نقره؛ ۱۳۶۶

کاسیرر، ارنست: فلسفه صورتهای سمبلیک؛ یداله موقن؛ انتشارات هرمس؛۱۳۷۸

مقدمه

واژه اسطوره (myth) را برداشتی از لغت یونانی می دانند که در آثار هومر به معنای “گفتار، نطق، کلام” آمده است که به مرور به معنای قصه حیوانات (fable) به کار رفته است. [۱]

برخی از فرهنگ نگاران اسطوره را واژه ای تازی می دانند و آن را در ریخت (افعوله) برآمده از ریشه سطر برشمرده اند. جمع آن را اساطیر دانسته اند. معنی این واژه در تازی افسانه و سخن بی بنیاد و شگفت آور است.[۲]  برخی دیگر واژه اسطوره را در لغت با واژه historiai  به معنای (روایت و تاریخ ) هم ریشه دانسته اند.[۳] (در یونانی mythos به معنی شرح ، خبر و قصه آمده که با واژه انگلیسی mouth به معنای دهان، بیان و روایت از یک ریشه است. ) [۴]

در قرآن کریم واژه اساطیر به معنای افسانه و نوشته های پیشینیان به کار رفته است. در سوره انفال آیه ۳۱ آمده است:

” و اذا تتلی علیهم ایاتنا قالوا قد سمعنا لو نشاء لقلنا مثل هذا ان هذا الا اساطیر الاولین ”

(چون آیات ما بر آنها خوانده شد گفتند: شنیدیم و اگر بخواهیم همانند آن می گوییم، این چیزی جز افسانه های پیشینیان نیست).

و سوره انعام آیه ۲۵ آمده:

” و منهم من یستمع الیک و جعلنا علی قلوبهم اکنه ان یفقهوه و فی اذانهم و قراوان پرواکل ایه لایومنوابها حتی اذا جاوک یجادلونک یقول الذین کفروا ان هذا الا اساطیر الاولین ”

(بعضی از آنها به سخن تو گوش می دهند ولی ما بر دلهایشان پرده ها افکنده ایم تا آن را درنیابند و گوش هایشان را سنگین کرده ایم و هر معجزه ای را که بنگرند بدان ایمان نمی آورند و چون نزد تو آیند، با تو به مجادله پردازند. کافران می گویند که اینها چیزی جز اساطیر پیشینیان نیست).

و سوره نحل آیه ۲۴ آمده است:

” و اذا قیل لهم ماذا انزل ربکم  قالو اساطیر الاولین ”

(چون به آنها گفته شود: پروردگارتان چه چیز نازل کرده  است ؟ گویند: افسانه های گذشتگان).

همچنین واژه اسطوره در “اوستا” به معنای دروغ بکار رفته است. در اوستا “میث” به معنی دروغ  و “میثَ اوخته” به معنای گفته ی دروغین است؛ در پهلوی به ” میتُخت” و “دروغ گوشن” برگردانده شده است. در یونانی ، “میث، موث” به معنای افسانه و داستان ، از این واژه اوستایی و “موئولوگیا” (انگلیسی mythology) درست برگردانده میتخت استو در عربی، به گونه های “متوع” : دروغ گفتن؛ “مذاع” : دروغگو ؛ “مذیذ” : دروغگویی راه یافته است.[۵]

تعاریف اسطوره

در تعریف واژه اسطوره ، با آنکه بسیار گفته اند و نوشته اند اما تعریف دقیق، واضح و روشنی ندارد. برخی این واژه را به معنای افسانه و تاریخ کاذب گرفته اند، یعنی به معنای داستانی درباره ی رویدادی در گذشته که ما آن را نادرست بدانیم. وقتی می گوییم فلان واقعه، اساطیری است معنی اش این است که آن واقعه هرگز روی نداده است. ولی  اسطوره در حکمت الهی معنائی دیگر دارد و عبارت است از وسیله ضبط رموز دینی و نشان دادن حقایق نادیدنی به شکل چیزهای دیدنی. این تعریف همانند آن نظر متداول میان انسان شناسان است که می گویند؛ اسطوره، داستانی مقدس است.” [۶]در بسیاری از تعابیر و تفاسیر از واژه اسطوره را اگر به دو بخش کنیم، تضاد در تعاریف بهتر نمود می یابد.

{نخست تعریف علمای اسطوره شناس معاصر که در آن معنایی رمزی می یابند و دو دیگر تعریف مرسوم و متداول تا زمان حاضر که آن را “بی معنی” پنداشته است، یا درست بگویم بعضی از واژه اسطوره (myth) فقط داستانی موهوم (fiction fable) مراد می کنند.}[۷]

واژه اسطوره در میان دانش های اجتماعی ، مردم شناسی توجه بیشتری را به خود جلب کرده است و هر کدام از گونه های مردم شناسی، از دیدگاه تحول گرایی، اشاعه گرایی، کارکرد گرایی و ساخت گرایی تعریف و تحلیل خاصی از اسطوره ارائه کرده اند[۸]. در ادامه به تعدادی از تعاریف دانشمندان که به نوعی به اسطوره پرداخته اند، می پردازیم.

 اسطوره از نگاه برخی نظریه پردازان غیر ایرانی

 میرچاالیاده ( mirca eliade)

الیاده اسطوره را نقل کننده سرگذشتی قدسی و مینوی می داند، و راوی واقعه ای که در زمان آغازین همه چیز  (زمان اولین) رخ داده است. وی اسطوره را متضمن روایت یک خلقت برمی شمرد. خلقتی که بیان می کند چگونه چیزی پدید آمده  ، موجود شده و هستی خود را آغاز کرده است. الیاده اسطوره را چیزهایی می داند که واقعاً روی داده اند و به تمامی پدیدار گشته اند[۹]. وی جوهر دین را اساطیر می داند ، و برآمده از تجربه های اصیل دینی می انگاشت و آنها را از داستانهای مینوی و حدیث واقعیت ها می دانست که اصیل و پیدایش جهان و جانوران و گیاهان و انسان و همه ی “وقایع اولین و اصلی” جهان را بیان می کنند. او می گفت: دنیای باستان دارای شکل های گوناگونی از دین و باورهای دینی بودند که همزمان و همراه هم وجود داشتند، مانند انواع تک خدایی و چند خدایی، به هر دو صورت نرینه و مادینه ی چیره گر، پرستش طبیعت و پرستش نیاکان، تجربه ی دینی مقدس به اساطیر ساخت و کارکردی سودمند می داد. در بررسی زمینه های متعدد تجربه ی دینی، مانند طبیعت خدایان، اساطیر آفرینش، قربانی ها، آیین ها، مرگ و بهشت شباهت ها و ارتباط های زیادی میان فرهنگ ها آشکار می گردد. ”

 ماکس مولر (max muller)

ماکس مولر و پیروانش “اساطیر را فراورد دوره بیماری زبان می دانستند و شیوه درست شناخت اسطوره ها و دریافت درست معنای آنها را از راه بررسی و تحلیل زبان اسطوره ها می پنداشتند.آنان میان زبان و اسطوره یک وحدت واقعی و ریشه مشترک قایل بودند و اعتقاد داشتند که زبان، ماهیتی منسجم و منطقی و اسطوره به ظاهر ، ماهیتی نامنسجم و بی قاعده و نظم دارد.” [۱۰]

“جمله مشهور او این است که اساطیر یک بیماری زبان است. در دورانی که زبان برای بیان مفاهیم مجرد هنوز توانایی نداشته است، از پدیده های جوی، آسمانی، خورشیدی و … خدایانی ساخته شده است و بعدها در اثر جابجایی فرهنگ ها اسطوره هایی از آنها پرداخته شده است. “[۱۱]

[۱] – کراپ؛ لکساندر، درآمدی بر اسطوره شناسی، جهان اسطوره شناسی I ، جلال ستاری، تهران، نشر مرکز، ۱۳۷۷، ص۱

[۲] – کزازی ؛ میرجلال الدین، رویا، حماسه ، اسطوره؛ تهران؛ نشر مرکز؛ ۱۳۷۲، ص۱

[۳] – اسماعیل پور؛  ابوالقاسم، اسطوره بیان نمادین؛ انتشارات سروش؛ ۱۳۷۷، ص ۱۳

[۴] – همان.

 [۵] – کزازی، میرجلال الدین؛ پیشین؛ ص ۲

[۶] – ادموند لیچ و لوی استروس؛ حمید عنایت؛ چاپ دوم؛ تهران؛ انتشارات خوارزمی؛ ۲۵۳۶، ص ۸۶

[۷] – ستاری، جلال؛ اسطوره در جهان امروز، تهران؛ نشر مرکز؛ ۱۳۷۶؛ص ۵

[۸]  – بلوکباشی، علی؛ اسطوره در اندیشه و بیان اسطوره شناسان برجسته جهان؛ کتاب ماه؛ شماره ۲۵ و ۲۶؛ مهر و آبان ۱۳۷۹؛ ص۲۳

[۹]  – الیاده،میرچا؛ چشم اندازهای اسطوره؛ جلال ستاری؛ تهران، انتشارات توس، ۱۳۶۲؛ ص ۱۴

[۱۰] – بلوکباشی،علی؛ پیشین؛ ص ۲۳

[۱۱] – مختاری، محمد؛ اسطوره زال؛ تهران؛ انتشارات آگه؛ ۱۳۶۹؛ ص ۲۲

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نماد واسطوره و نمادشناسی حیوانات در کلیله و دمنه
  • تحقیق اسطوره، مفاهیم و کارکرد آن و بازتاب اسطوره در شعر شاعران مقاومت حمید سبزواری و علی موسوی گرمارودی
  • تحقیق اسطوره ی نور و ظلمت و جهان‌شناسی گنوسی و جهان‌شناسی آیین مانوی و نور و ظلمت از دیدگاه های عرفانی
  • تحقیق انواع و کارکرد اسطوره و زندگینامه و آثار نظامی گنجوی و بررسی اسطوره در آثار نظامی
  • تحقیق اسطوره و قهرمان اسطوره ای
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.