تحقیق اسطوره و قهرمان اسطوره ای

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اسطوره  و قهرمان اسطوره ای دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱: تعریف اسطوره    ۴
۲: ویژگی اسطوره های ایرانی    ۱۹
۳- اسطوره جهانی قهرمان (The Universal Myth of Hero)ول    ۲۷
۴ : پیشینه ی تاریخی    ۲۷
۵: قهرمان اسطوره ای(کهن نمونه) (Hero Archetype)    ۳۴
۶: کهن نمونه ی تولد    ۳۵
۷: کهن نمونه ی رهسپاری    ۳۸
۸: تعریف قهرمان    ۴۱
کتابنامه    ۴۳

کتابنامه

اسماعیل پور، ابوالقاسم، ۱۳۷۷٫ اسطوره بیان نمادین، تهران: سروش

اسماعیل پور، علیرضا، ۱۳۸۹٫ بررسی تحلیلی اسطوره ی گرشاسب، دانشگاه تهران.

الیاده، میرچا. ۱۳۶۵ مقدمه بر فلسفه ای از تاریخ(اسطوره ی بازگشت جاودانه).ترجمه ی بهمن سرکاراتی، تبریز: انتشارات نیما.

هوک، ساموئل هنری.۱۳۸۴،اساطیر خاورمیانه.مترجمان علی اصغر بهرامی، فرنگیس مزداپور. تهران: روشنگران.

مزداپور، کتایون. ۱۳۸۱٫ اسطوره یا افسانه، کتاب ماه هنر/ مرداد و شهریور .

مزداپور، کتایون. ۱۳۷۸،دست نویس م. او. ۲۹ (داستان گرشاسب، تهمورس و جمشید، گلشاه و متنهای دیگر) ، تهران: نشرآگاه.

کمبل،جوزف. قدرت اسطوره،.۱۳۷۷٫ ترجمه ی عباس مخبر. تهران: نشر مرکز

گریمال، پیر .۱۳۷۸ فرهنگ اساطیر یونان و رُم. ترجمه دکتر احمد بهمنش، جلد اوّل، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم.

بهار، مهرداد. ۱۳۸۷ ، پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: انتشارات آگاه، چاپ هفتم.

. ۱۳۶۹٫_____ بندهش. تهران: انتشارات توس.

سرکاراتی، بهمن. ۱۳۷۸٫ سایه های شکار شده، تهران: نشر قطره.

سرکاراتی، بهمن. ۱۳۷۸٫ سایه های شکار شده، تهران: نشر قطره.

۱۳۵۴ « گرز نیای رستم ».نشریه دانشکده ادبیات تبریز.سال ۲۷٫ش ۱۱۵٫ص

_________، باز شناسی افسانۀ گرشاسب در منظومه های حماسی ایران.نامه ی فرهنگستان . سال ۳٫ش ۲٫ ص

_______،۱۳۵۰٫ «پری: تحقیقی در جاشیه ی اسطوره شناسی تطبیقی»، نشریه ی دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی تبریز، سال ۲۳، شماره ی ۲-۴ ( مسلسل۱۰۰-۹۷)، ص ۳۲-۱

.۱۳۷۸_______سایه های شکار شده.تهران: نشر قطره.

یونگ، کارل گوستا۱۳۵۲٫ انسان و سمبولهایش. ترجمه ابوطالب صارمی. تهران: امیرکبیر.

اسدی توسی، ابونصرعلی بن احمد. ۱۳۱۷ . گرشاسبنامه، به اهتمام حبیب یغمایی،تهران: انتشارات بروخیم.

باقری حسن کیاده، معصومه. ۱۳۸۴٫ گناه گرشاسب. مجلّه ی مطالعات ایرانی ،مرکز تحقیقات فرهنگ و زبانهای ایرانی. دانشگاه شهید باهنر کرمان. سال چهارم، شماره ی هفتم.

باقری، مهری. ۱۳۶۵٫اژدهای در بند، (aZidahak fettered)، سی و دومین کنگره ی بین المللی مطالعات آسیایی و شمال آفریقا. هامبورگ.

پورداوود، ابراهیم یشت ها ۲ ج. دانشگاه تهران چاپ سوم.

۱: تعریف اسطوره

اسطوره ها در جوامع بشری از آغاز پدیدار شده اند. آنها همواره بخشی از تصور انسان از جهان پیرامونش بوده اند. اسطوره ها به طور کلی بیشتر به فرم روایت مقدس دریافت میشوند. خدایان و قهرمانان افسانه ای به اجداد ما گفته اند که چگونه رفتارکنند. اسطوره نه به معنای داستانی واقعی با ابعادی غیر واقعی و فوق بشری، ونه به معنای کوششی ابتدایی برای تبیین جهان آفرینش؛ بلکه به معنای تجلّی گاه اندیشه ی بشر و نوع شناخت وی از جهان، در دوره ای خاص از تاریخ اندیشه ی او به مثابه ارابه ی عظیم، ارجمند و گرانقدری است که نه تنها شیوه ی تفکّر و تعمّق زرّین بشر را نسبت به جهان به دنبال خود می کشد، بلکه حامل شیوه ی زندگی مادّی و زمینی او نیز می باشد.

در گذشته ، به ویژه در طول دوره رمانتیک ، پژوهشگران فرهنگ عامه، داستانها ، افسانه هاو اسطوره هایی را برای حفظ جهان همیشه در حال تغییرگردآوری کردند. تعاریفی چند از اسطوره و عناصر  اسطوره ای هست ، اما اغلب نویسندگان بر این هستند  که اسطوره ها روایت هایی مقدس  به مثابه ی نقش برجسته ی  جوامع هستند (مالینوفسکی، ۱۹۸۴: ۱۹۷) در طول تاریخ ، مکاتب مختلف فکری به ویژگی خاص و نقش اسطوره نگاه کرده اند. مطالعات فرهنگ عامه برای اولین بار از اسطوره قهرمان به دهه ی ۱۸۷۰برمی گردد. هنگامی که ادوارد تیلور استدلال کرد که بسیاری از چنین اسطوره هایی به دنبال طرح یا الگوی یکسان هستند(سگال، ۱۹۹۰: ۵). کار او الهام بخش بسیاری دیگر ازپژوهشگران بود که از میان آن ها ، به یوهان گئورگ فون هان ، ولادیمیر پراپ و اتو رنک ، می توان اشاره کرد که به شناسایی کهن نمونه های قهرمان می پردازند. رویکردهای به کار گرفته توسط این دانشمندان در زمینه ی تجزیه و تحلیل اسطوره قهرمان ، به ما مواد غنی برای مقایسه مطالعات امروزی می دهد. نقش اسطوره دهه ها پیش تغییر کرده است. افسانه ها هنوز اعتقادات اجداد ما را انتقال می دهند. اما به این معنا نیست که اسطوره از آگاهی ما ناپدید شده ؛ بلکه به عکس هنوز هم در سطوح مختلف جامعه وجود دارد.

دگرگونی اساطیر هر ملت،نشانگر تحول شکل زندگی، دگرگونی ساختار های اجتماعی و تحول اندیشه و فرهنگ است. در واقع اسطوره ، نشانگر یک دگرگونی بنیادی در ذهن بشر است. اساطیر، روایاتی است که از طبیعت و ذهن بدوی انسان ریشه می گیرد، و برآمده از رابطه ی دو سویه این دو است. اساطیر نشان دهنده ی فرهنگ و نحوه ی تفکر مردمان در دوران های کهن است و زبان گویای تاریخی است از دوران های پیش تاریخی و بازمانده های گرانبهایی است که از دل خاک ها بیرون کشیده می شود و یا در سنگ ها و کوه ها یافت می گردد.

“در کتاب شناخت اساطیر ایران امده است که: در زبان روزمره، اسطوره معنی آنچه خیالی و غیر واقعی است، یافته است و در فرهنگ اکسفورد توصیف اسطوره را با این عبارت آغاز می کند؛ روایتی که جنبه ی افسانه ای محض دارد….منظور این نیست که داستانی از نظر واقعیت صحیح باشد یا نه آنچه اهمیت دارد مفهوم و معنای اخلاقی آن است.

به عبارتی دیگر، اساطیر، مجموعه روایاتی منظم، با وحدتی اندام وار و ساختاری می باشند که از آفرینش الهی تقلید می کنند. سعی در یکی کردن بی فزون و کاست اسطوره و تاریخ، اگر به رمزی بودن زبان اسطوره قائلیم، ماندگاری و پایندگی اسطوره را پس از نابودی مبانی تاریخی اش، خدشه دار یا بی معنی می کند، چون پایداری و روز آمدی اسطوره هنگامی معقول و پذیرفتنی است که پیامش، رمزی و زمان گذر باشد و نه محدود و منحصر به دوران و واقعه ای خاص.

از یاد نباید برد که قصه و اسطوره با خود اگاهی بیدار و هشیار و دنیوی یا عرفی سخن نمی گویند، بلکه در لایه های ژرف روان رخنه میکنند و به خیال پردازی پایه و مایه می دهند و توشه می رسانند و از این رو به باور بسیاری صاحب نظران زبانی تمثیلی یا رمزی دارد.

اسطوره ها اساسا شکل ثابتی ندارند و «همان طور که فرهنگ ها با هم آمیخته میشوند،اسطوره ها نیز با هم می آمیزند و اسطوره های جدید را به وجود می آورند» (آموزگار، ۱۳۸۲: ۴)

هرچه بر دانش انسان افزوده می شود، دریافت او از نیروهای فوق طبیعی و روابط علل و معلولی تغییر می یابد، در نتیجه برخی از آیین ها کنار گذارده می شوند یا تعدیل می یابند. اما اسطوره هایی که در اطراف آیین ها رشد و نمو کرده اند ممکن است به عنوان بخشی از نشست شفاهی قبیله حفظ گردند و گاه داستان هایی که براساس اسطوره ساخته شده اند، بی آنکه همان کارکرد آیینی گذشته را داشته باشند به شکل داستانی ساده به اجرا درآیند از آن پی زیبایی شناسی جای سودمند بودن یا هدف های مذهبی آیین ها را می گیرد. (همان ،۳۱)

یونانیان عهد باستان بزرگترین اسطوره سازان اروپا بودند .در حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد ، افلاطون واژه ی میتولوژیا ( Mythologia ) را به شرح و وصف خیالی کارهای خدایان و رؤیت رویدادهای طبیعی و فرا طبیعی اطلاق کرد. لفظ « میتولوژی» نیز ریشه ای یونانی دارد و ناظر بر داستانهای اعجاب آوری است که درباره ی خدایان ، قهرمانان ، آدمیان و جانوران ساخته و پرداخته اند.( رضایی  ، ۱۳۸۴: ۱۴) افلاطون در زمانه ای می زیست که در آن نگرش بامرام علمی تر می شد و اعتقاد انسانها به شرح جزئیات اعمال خدایان و الهگان نیز ضعیف تر و ضعیف تر می شد. اما افلاطون می دانست که اسطوره ها چه قدرتی دارند و به شاگردان خودهشدار می داد که از افسون فریبنده ی اسطوره ها حذر کنند.

درباره ی ریشه شناسی آن باید گفت اسطوره واژه ای معرب است که فرهنگ نویسان در باره ریشه آن اختلاف نظر دارند. برخی آن را از اصل سریانی دانسته اند(فرهنگ بزرگ سخن، ۱۳۸۲: ذیل «اسطوره»)؛ اما بیشتر آن را برگرفته از واژه یونانی – لاتینی یا یونانی هیستوریا می دانند(فرهنگ فارسی معین، ۱۳۷۹ ذیل اسطوره » آموزگار،۱۳۸۸ : ۵۳ اسماعیل پور، ۱۳۸۴: ۳۹۲) که به معنی جستجو، اگاهی ، روایت، شرح، تاریخ و داستان است.

زنده یاد مهرداد بهار ، واژه های Historia  و History را از ریشه ی هند و اروپایی -vid  و هم خانواده با واژه ساسنکریت Vidya و واژه ی فارسی باستان Vaedya به معنی دانش می داند( بهار، ۱۳۷۵: ۳۴۳)

بهار خود در تعریف اسطوره می گوید : « آن چه امروز فرهنگ می نامیم در جهان باستان برابر اسطوره وآیین بوده است. مجموعه ی اسطوره و آیین در جامعه ی ابتدایی عبارت است از فرهنگ آن جامعه چون هیچ امر و فکر رفتاری نبود  که از درون این مجموعه خارج باشد. تمام عمل زندگی و اندیشه ی انسان در این اسطوره و آیین جای می گرفت.( همان، ۳۳)

آیا اسطوره و افسانه گونه های یک جنس اند؟ به نظر می رسد تأکید بر برخی اجزاء و عناصر تعریف های اسطوره و ابهام در تعریف مفاهیمی همچون عامه (یا عامیانه) و افسانه مهم ترین عاملی است که گاه کاربرد نقد اسطوره ای را برای آثار ادبیات عامه به ویژه افسانه مجاز نمی شمرد. در چند سده گذشته، تعریف هایی از اسطوره بازگو شد که آن را همچون افسانه، روایتی وهمی و خیالی و باطل معرفی می کرد (گورین و دیگران،۱۷۲:۱۳۸۳) .اما با تلاش های اندیشمندان عرصه ها گوناگون، زمان زیادی طول کشید تا اندیشمندان توانستند اهمیت ذاتی اسطوره را ثابت کنند، آن را همچون منبعی بی همتا از شناخت بشریت ارائه دهند و از اتهام هایی چون واهی بودن، بیهودگی و مهمل بودن تبرئه کنند. در نهایت ارزشمندی اسطوره ها بر  همگان معلوم و تعریف هایی جدید از آن بازگو شد(Barfield, 1997: 334- 336) ..

«لوی برول » (L.Brouhl) نیز خاطر نشان می کند: «اسطوره، جزو تخیلات نیست، بلکه در زمره واقعیات است. بخشی از واقعیت به گونه ای است که انسان ابتدایی آن را زیسته و به آزمایش وجدان در آمیخته است»( باستید، ۱۳۷۳: ۴۸ )

در هزاران سالی که از تکوین این  اسطوره ها و قهرمان ها اسطوره ای می گذرد ، تلاشهای فراوانی شده است تا معانی و خاستگاههای این شخصیت ها و داستانها توضیح داده شوند، نویسندگان کلاسیک عهد باستان نخستین اینان بودند که به جستجوی معناهایی در نام ها و داستانهای اساطیری رفتند. این اسطوره ها نه شکل واحد دارند و نه کارکرد واحد اما از یک لحاظ اشتراک دارند و آن بغرنجی نظام مند آنهاست.

نظر به ماهیت موادی که در اسطوره شناسی به کار می آیند، غالب اوقات از داشتن اسناد و مصالح منحصرا تاریخی محروم می مانیم، زیرا شمار ادیان و مذاهب قدیمی که ما درباره ی آن ها اطلاعات کامل داریم اندک است. بنا بر این اگر وسایل دیگری برای حصول نتایج قابل اعتماد نبود، غالبا با دشواری های حل ناشدنی مواجه می شدیم. روش معروف به روش تطبیقی این وسایل را فراهم می آورند.

در چند دهه گذشته، اسطوره پژوهی به صورت دانشی علمی و معتبر شناخته شده است. در این دانش تعریف هایی از اسطوره بازگو شده که در تضاد با افسانه و قصه قرار دارد. اسطوره روایتی واقعی و هستی شناسانه، قدسی، حقیقی و مینوی است و در مقابل افسانه قرار دارد که ناقدسی و بی پایه است. افسانه روایتی درباره شخصیت نیمه تاریخی و نیمه اسطوره ای است؛ درحالی که اسطوره بن دینی دارد و قهرمان آن فراطبیعی است. باورهای خیال انگیز و جادوانه، افسانه نام دارد. افسانه با تاریخ در پیوند است و رویدادهای آن خاستگاه های تاریخی دارد؛ اما اسطوره داستان پیش از تاریخ است ورویدادهای آن آسمانی و قهرمانانش ایزدان هستند.( اسماعیل پور، ۱۳۸۲: ۱۵-۱۴)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نماد واسطوره و نمادشناسی حیوانات در کلیله و دمنه
  • تحقیق اسطوره، مفاهیم و کارکرد آن و بازتاب اسطوره در شعر شاعران مقاومت حمید سبزواری و علی موسوی گرمارودی
  • تحقیق اسطوره ی نور و ظلمت و جهان‌شناسی گنوسی و جهان‌شناسی آیین مانوی و نور و ظلمت از دیدگاه های عرفانی
  • تحقیق انواع و کارکرد اسطوره و زندگینامه و آثار نظامی گنجوی و بررسی اسطوره در آثار نظامی
  • تحقیق اسطوره شناسی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.