تحقیق اصول نظریه سازه مندی شغلی و دغدغه‌های شغلی در نظریه سازه مندی مسیر شغلی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اصول نظریه سازه مندی شغلی  و دغدغه‌های شغلی در نظریه سازه مندی مسیر شغلی  دارای ۳۱ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

-۱ دغدغه مسیر شغلی چیست؟    ۴
-۲ اصول نظریه رشدی سوپر    ۴
۳ خودپنداره    ۵
۶ انتخاب شغل و شخصیت    ۷
-۷ آرزوهای شغلی    ۸
-۸-نظریه گاتفردسون    ۸
-۹ دغدغه‌های شغلی در نظریه سازه مندی مسیر شغلی    ۱۰
۱۰ اصول نظریه سازه مندی شغلی    ۱۰
-۱۱ ابعاد انطباق پذیری شغلی    ۱۱
۱۲مطالعات انجام شده    ۱۲
۱۲-۱مطالعات انجام شده در خارج کشور    ۱۲
۱۲-۲مطالعات انجام شده در داخل کشور    ۱۳
فهرست منابع    ۱۴

 منابع

پاشا شریفی، ح. (۱۳۷۷). اصول روانسنجی و روان آزمایی. تهران: انتشارات رشد.

جلیلی، م، ۱۳۶۵ ،بررسی مشکلات حرفه پرستاری براساس نظر خواهی از پرستاران شهر تهران.  پایان‌نامه برای مقطع ارشد. رشته جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماع ،دانشگاه تهران .

چارلز هیلی، (۱۳۶۶). مشاوره حرفه ای برای معلمان و مشاوران. ترجمه طیبه زندی پور، چاپ اول،‌تهران، ‌انتشارات فردوس

حسینی، م. (۱۳۷۱). مبانی راهنمایی و مشاوره شغلی.  تهران: انتشارات علمی‌دانشگاه آزاد اسلامی.

روبرت، ه. (۱۳۴۹). اطلاعات شغلی در راهنمایی حرفه ای و امور استخدامی. ترجمه یوسف اردبیلی، جلد اول. تهران، انتشارات دانشسرای عالی.

سوانسون، ج. فواد،ن(۱۳۸۱). نظریه‌های جدید مشاوره شغلی و کاربرد. ترجمه رقیه موسوی. تهران، انتشارات اصلح.

شفیع آبادی، ع. (۱۳۷۵). راهنمایی تحصیلی و شغلی. چاپ اول، ‌انتشارات دانشگاه پیام نور.

شفیع آبادی، عبدالله.(۱۳۸۵). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه‌های انتخاب شغل. تهران: انتشارات رشد.

شیخ ویسی، ز، ۱۳۸۵ ،بررسی میزان رضایت شغلی پرسنل بهداشتی درمانی در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.{پایان نامه کارشناسی ارشد}،زاهدان،دانشگاه علوم پزشکی

علامه زاده ، م ، ۱۳۷۵ ،بررسی میزان آگاهی پرستاران شاغل در بخشها و بیمارستانهای روانی دولتی تهران از نقشهای حرفه ای خود . {پایان نامه کارشناسی ارشد}،تهران ، دانشگاه تهران .

هفت شایجانی، ب.( ۱۳۸۸). هنجاریابی،تعیین روایی و پایایی پرسشنامه دغدغه های شغلی سوپر بین معلمان شهر اصفهان، {پایان‌نامه} برای مقطع کارشناسی ارشد، رشته مشاوره، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.

 -۱ دغدغه مسیر شغلی[۱] چیست؟

 دغدغه مسیر شغلی ، دغدغه فرد در خصوص آینده شغلی اش که اولین و مهم ترین بعد انطباق پذیری شغلی است. در نظریه‌هایی هم چون دیدگاه زمانی گینزبرگ[۲]،  نظریه نظام مند سوپر[۳]،  دیدگاه پیش بینی  تیدمن[۴]،  جهت گیری کرایتس[۵]،  آگاهی‌هارن[۶] مطرح شده است.  (ساویکاس،  سیلینگ و شوآرتز، ۱۹۸۴) [۷].  دغدغه مسیر شغلی به معنای ضرورت برای جهت دهی به آینده است. این حس برای  آینده مهم است. نگرش‌های نظام مند و خوش بین احساس نگرانی را افزایش می‌دهد چرا که افراد را وا می‌دارد که از وظایف شغلی و گذارهای حرفه ای آگاه شوند تا بتوانند مقابله کنند و دست به انتخاب بزنند و برای آینده دور و نزدیک آماده باشند.  این دغدغه،  از آینده احساس واقعی می‌سازد و به فرد کمک می‌کند تا گذشته شغلی را بخاطر داشته باشد،  به وضع فعلی شغلی توجه کند و آینده شغلی را پیش بینی نماید. تفکر درباره زندگی کاری در طول زمان ضرورت مسیر شغلی است. زیرا یک مسیر شغلی ذهنی یک رفتار نیست، بلکه یک عقیده است یعنی انعکاسی از خود است. اعتقاد به تداوم تجربه به افراد اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های فعلی شان را به آرزوهای حرفه ای آینده شان وصل کنند و امکانات ممکن را دریابند.  این حس تداوم به فرد اجازه می‌دهد تا تجسم کند چگونه تلاش‌های امروز موفقیت فردا را می‌سازد.

فقدان دغدغه مسیر شغلی،  بی‌تفاوتی مسیر شغلی[۸] نامیده می‌شود و بی‌برنامگی و بدبینی درباره آینده را منعکس می‌کند. این بی‌علاقگی را می‌توان از طریق مداخلات مشاوره ای مسیر شغلی که به افراد کمک می‌کند تا تحصیلات حرفه ای شان را شکل دهند مثل بازی واقعی  (جارویس و ریکارد، ۲۰۰۱) [۹]،  برنامه مهارت‌های زندگی  (آدکینز، ۱۹۷۰) [۱۰]،  کارگاه‌های دیدگاه زمانی  (وان و ساویکاس، ۱۹۹۸) [۱۱] و نوشتن زندگی نامه آینده (ماو، ۱۹۸۲) [۱۲] قابل حل است.  (لنت و برون، ۲۰۰۵، ص۵۴)

سوپر و همکارانش چندین ابزار ارزیابی‌را برای‌اندازه گیری وظایف رشدی،  تهیه کردند. که یکی از این ابزار پرسشنامه دغدغه‌های شغلی بزرگسالان[۱۳] است  (ACCI) که توسط سوپر وهمکاران  (۱۹۸۸) [۱۴] ساخته شد.  این پرسشنامه دغدغه‌های شغلی مراجع را ارزیابی‌می‌کند.  و  برای ارزیابی‌مسایل مربوط به رشد مراحل و وظایف حرفه ای و دغدغه‌های شغلی در بزرگسالان در هر سنی و وضعیت اشتغالی ایجاد شده  و متمرکز بر عاملهای طرح ریزی و کاوش در مدل سوپر از بلوغ شغلی است (زونکر، ۲۰۰۶).

-۲ اصول نظریه رشدی سوپر

به زعم سوپر جهت رشد در مسیر شغلی اصول مهمی‌وجود دارد که عبارتند از:

افراد از نظر استعداد و توانایی و علاقه وارزشها با یکدیگر متفاوت هستند پس هر فردی استعداد موفقیت درتعدادی شغل را دارد.

هر شغلی نیز یک سری ویژگی‌ها را می‌طلبد یعنی برای موفقیت در آن شغل وجود خصوصیاتی در فرد لازم است.

فرد شغلی را انتخاب می‌کند که با پندارش از خود متناسب باشد.

در رشد خودپنداره فرد عوامل متعدد فردی، اجتماعی و اقتصادی موثر است.

رشد فرد در مراحل مختلف زندگی، انتخاب‌های او را دستخوش تغییراتی می‌کند.

با فراهم شدن امکانات و رشد استعدادها و رغبت‌ها می‌توان رشد حرفه ای را افزایش داد.

رضایت شغلی یعنی حرفه فرد چقدر توانایی پاسخگویی به نیازها و توانایی‌هاو رغبتهای فرد را دارد.

کار روش زندگی فرد را تعیین می‌کند. (حسینی، ۱۳۷۱).

از مفاهیم اساسی نظریه‌های رشدی، ‌تغییر افراد در خلال مراحل رشد و پذیرش تغییرات نقش‌های زندگی است.  خودپنداره عامل اصلی و هسته ای در این گونه نظریه‌هاست. افراد در خلال مرحله مکاشفه باید خودشان را در محیط کاری ابراز کنند. در بهترین حالت افراد خودپنداره واقعی شان را در محیط کار نشان می‌دهند.  دیدگاه سوپر به ضعف نظریه‌های رشدی اشاره دارد، زیرا آنها در درجه اول روی انتخاب شغل متمرکزند و از دغدغه‌های شغلی بزرگسالان غفلت کرده‌اند. از نظریه‌های رشدی یاد می‌گیریم که انتخاب شغل افراد به سبب خودآگاهی شان مرزبندی می‌شود از عوامل تعیین کننده خودآگاهی می‌توان به طبقه اجتماعی، ‌سطح علایق، ‌تجارب مربوط به جنسیت اشاره کرد. در این رویکرد نقش اولیه مشاور کمک به مراجعان است به منظور شناخت رشد منحصر به فردشان و اثر آن بر ادراک نقش‌های زندگی که البته  نقش‌های کاری را نیز در بر می‌گیرد (زونکر، ۲۰۰۶).

۳ خودپنداره[۱۵]

سوپر(۱۹۴۹) درمیان دیگر صاحبنظران به اهمیت خودپنداره در روند انتخاب شغل تاکید بیشتری دارد (زونکر،۲۰۰۶). او معتقد است که پندار فرد درباره خودش یکی از  عوامل اصلی انتخاب شغل می‌باشد به عقیده او خویشتن پنداری همیشه در حال تغییر است و انتخاب حرفه و رشد حرفه ای در تمام طول عمر مراحلی تکاملی را می‌گذراند  (حسینی، ۱۳۷۱).

خودپنداره شغلی از طریق رشد روانی و جسمی‌،  مشاهدات کاری،  آشنایی با کارمندان و شاغلین محیط‌ها و تجارب عمومی‌شکل می‌گیرد و نهایتا تفاوتها و شباهتهای بین خود و دیگران مقایسه می‌شود.  کاربرد عملی و اصلی خودپنداره آن است که افراد خودپنداره‌هایشان را وارد مشاغلشان می‌کنند و از این طریق خودشان را ابراز می‌نمایند.  فرآیند رشدی خودپنداره چند بعدی است هم عوامل درونی
مثل استعداد و هم شرایط بیرونی مثل تعاملات شاخص‌های اصلی در رشد خودپنداره هستند  (زونکر، ۲۰۰۶).

[۱] – Career Concerns

[۲] – Ginzberg

[۳]–  Super

[۴] – Tiedeman

[۵] – Crites

[۶] – Harren

[۷] – Savickas, Silling, & Schwartz

[۸] – career indifference

[۹] – Jarvis & Richardt

[۱۰] – Adkins

[۱۱] – Whan & Savickas

[۱۲] – Maw

[۱۳]-Adult Career Concerns Inventory (ACCI(

[۱۴]– Super,Thompson&Lindeman

[۱۵]-Self-Concept

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.