تحقیق اعتیادو عوامل زمینه ساز در گرایش به اعتیاد، نظریه های روان شناختی در رابطه با مواد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اعتیادو عوامل زمینه ساز در گرایش به اعتیاد، نظریه های روان شناختی در رابطه با مواد  دارای ۴۹ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تعریف اعتیاد    ۴
اختلالهای ناشی از مصرف مواد    ۴
وابستگی :    ۴
سوءمصرف    ۵
عوامل خطر ساز و محافظت کننده در برابر مواد:    ۶
عوامل خطرساز:    ۶
زندگی نامه و ابعاد آن:    ۸
فقدان ها:    ۸
آسیب ها و غفلت ها:    ۱۰
گروه همسالان    ۱۲
نقش مدرسه و دوران تحصیلی:    ۱۴
نقش آسیب ها و بیماری های روانشناختی    ۱۶
عوامل خانوادگی در بروز اعتیاد    ۱۹
عوامل زمینه ساز گرایش فرد به اعتیاد در خانواده:    ۲۱
دوران کودکی و چرخه رشد    ۲۵
اعتیاد و ساختار خانواده در دوران نوجوانی:    ۲۶
نظریهها    ۲۹
نظریه های روان شناختی    ۳۰
۱-دیدگاه روانکاوی:    ۳۰
۲-دیدگاه رفتارگرایان    ۳۱
۳-رویکرد شناختی    ۳۲
۴- نظریه های اجتماعی اعتیاد    ۳۴
پیشینه خارجی    ۳۵
پیشینه داخلی    ۳۶
منابع    ۳۹

منابع:

ستوده، هدایت اللّه . (۱۳۸۸).  آسیب شناسی اجتماعی، تهران، آوای نور.

سلیمی، علی و داوری، محمد. (۱۳۸۸). جامعه شناسی کجروی، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.

صفا، داود. (۱۳۹۰). علل گرایش به اعتیاد. ماهنامه معرفت ویژه نامه جامعه شناسی ، شماره ۹۱٫

حجتی، حمید، و آلوستانی، سودابه، و آخوندزاده، گلبهار، و حیدری، بهروز، و شریف نیا، حمید. (۲۰۱۰). بررسی بهداشت روانی و ارتباط آن با کیفیت زندگی در معتادین، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی. دوره ۱۸، شماره ۳، ویژه نامه همایش رفتارهای پر خطر، صص ۲۱۴ – ۲۰۷٫

نعمت­الهی، فاطمه. (۸۹). مقایسه تأثیر آموزش مقابله مثبت و آموزش شناختی­-رفتاری بر کنترل اعتیادپذیری دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی. پایان نامه دکتری. دانشگاه علامه طباطبائی.

هالجین، ریچاردپی. و ویتبورن، سوزان کراس. (۲۰۰۳). آسیب شناسی­روانیاز دیدگاه­های بالینی درباره اختلال­های روانی. ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۹۰). جلد دوم، تهران: نشرروان.

فرجاد، محمدحسین . (۱۳۷۷).بررسی مسائل اجتماعی ایران، تهران، اساطیر، ص ۲۹۷٫

شاه نظری ، مهدی . (۱۳۹۰) . راهکارهای پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی ، مجموعه مقالات اولین کنگره علمی پیشگیری از اعتیاد در استان البرز (۱۳۹۰).

کراسن ، جیمز (۲۰۰۹)، دوازده قدم درمانی ، ترجمه فروهر تشویقی(۱۳۸۹)، تهران ، انتشارات فروهرتشویقی ۱۳۸۹٫

دِی وِی، گراهام. (۲۰۰۸). آسیب­شناسی روانی. ترجمه مهدی گنجی (۱۳۸۹). جلد اول. تهران: نشر ساوالان.

داوری، محمد. (۱۳۸۱). پیشگیری و کنترل اعتیاد با نگرش اسلامی، قم، نقش کلک.

فیلیپ رایس،ف.(۱۹۲۲)،روانشناسی رشد از تولد تا مرگ،ترجمه مهشید فروغان(۱۳۸۷)،تهران:انتشارات ارجمند.

علوی، سیدحمیدرضا. (۱۳۸۹). تأثیر عوامل اجتماعی بر گرایش افراد به اعتیاد، سرقت و روسپیگری. اسلام وپژوهش­های تربیتی، ، سال دوم، شماره دوم، ص۵-۲۰٫

کرنلسون و لامبرت. درمان مسائل نوجوانان، ترجمه مجتبی جوادیان (۱۳۸۰)، ج سوم، تهران، آستان قدس رضوی.

مدنی، سعید. (۱۳۸۱). خانواده و اعتیاد، مجموعه مقالات دومین همایش ملی آسیب های اجتماعی در ایران، تهران، آگاه.

مظفر، حسین، و ذکریایی، منیژه، و ثابتی، مریم. (زمستان ۱۳۸۸). آنومی فرهنگی و اعتیاد به مواد مخدر در بین جوانان ۲۸-۱۳ ساله تهران، پژوهش نامه علوم اجتماعی. سال سوم، شماره چهارم، صص۴۵-۵۱٫

صالحی آسفیچی، عباس. (۱۳۸۷). ریشه کنی موادمخدرافسانه یا واقعیت. ماهنامه اصلاح وتربیت. مراکز خدمات آموزش و پژوهش بنگاه تعاون صنایع زندانهای کشور، سال ۷، شماره ۷۷٫

اسدی­یونسی، محمدرضا. (۱۳۸۹). رابطه تعارض با والدین و نگرش نسبت به سیگار کشیدن با مصرف سیگار. مجموعه مقالات منتخب ۳۰ کنگره استانی پیشگیری اولیه از اعتیاد سال ۸۹٫  ص۲۳۱-۲۲۸٫

انوری پور، میترا سادات. (۱۳۸۶). مقایسه هوش هیجانی افراد معتاد و غیر معتاد شهرستان زاهدان زمستان ۸۵ . پایان نامه دکتری. دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.

 مقدمه

اعتیاد در طول تاریخ از جهات بسیار مختلفی  از نظر دلایل و عواقب مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است، که این خود نشان از اهمیت این  موضوع  دارد. در این مقاله ابتدا تعریف اعتیادو اختلال ناشی از مصرف مواد، عوامل خطر ساز و محافظت کننده در برابر اعتیاد،  زندگی نامه و ابعاد آن، عوامل خانوادگی در بروز اعتیاد،عوامل زمینه ساز در گرایش به اعتیاد،دوران کودکی و چرخه رشد،اعتیاد و ساختار خانواده در دوران نوجوانی ،نظریه­ها، پیشینه و ادبیات تحقیق ارائه خواهد شد.

تعریف اعتیاد

اعتیاد یک اصطلاح عامیانه و غیر علمی به معنی وابستگی بیمار گونه به­مصرف یک یا چند نوع ماده مخدر است که سبب بروز رفتارهای مواد جویانه شده و در صورت عدم مصرف مواد مورد نظر ، علائم محرومیت  در فرد معتاد بروز می­کند . منظور از مواد ، یک ماده شیمیایی –  نه خوراکی است که پس از مصرف، وابستگی و نیاز شدید در فرد به مصرف  دوباره آن ایجاد می­شود.بطور متعارف، اعتیاد برای شناسایی رفتارهای خود مخربی بکار می­رود که شامل مولفه­های دارویی است. این واژه مختص کسانی است که گرفتار وابستگی جسمی به یک وبیش از یک داروی غیر قانونی هستند. دراین تعریف شامل هوس کردن شدید مواد، و نیاز به مواد بیشتر برای کسب همان اثر قبلی است.(بهاری ۱۳۸۸).

اختلال­های ناشی از مصرف مواد

راهنمای تشخیص و آمار اختلالات روانی­(DSM-IV-IR)  اعتیاد را به عنوان اختلال مربوط به مصرف مواد به حساب نمی­آورد. اما سه دسته مجزا مربوط به مصرف مواد به شرح زیر:

۱-بدون اختلال مصرف مواد   ۲-سوءمصرف مواد     ۳-وابستگی به مواد          ارائه می­دهد (لیویِن تال[۱]، ۲۰۰۸).

 وابستگی :

منظور از وابستگی مجموعه­ای از علائم و مشکلات رفتاری، شناختی، و فیزیولوژیک است که به دنبال مصرف طولانی مدت مواد ایجاد می­شوند. در این حالت فرد علی­رغم وجود مشکلات قابل توجه در رابطه با مصرف به صورت اجباری به مصرف مواد پرداخته و ناتوان از قطع مصرف مواد است، یا وابستگی اشاره به اختلال یا ناراحتی ناشی از الگوی مصرف مواد است .

(DSM – IV – TR، ۲۰۰۰). به عبارتی دیگر تعریف اعتیاد عبارت است از: نداشتن کنترل بر تکانه­های رفتاری ، به ویژه تکانه برای مصرف مواد و داروها می­باشد.

راهنمای تشخیص و آمار اختلالات روانی­(DSM-IV-IR) انجمن روان­پزشکی آمریکا[APA]  (۲۰۰۰،  ص۱۹۷) یک فرد را وابسته به مواد روانگردان معرفی می­کند، در صورتی که فرد سه تا از معیار­های زیر را به مدت دوازه ماه مستمر نشان دهد:

۱- تحمل ۲- علائم محرومیت ۳- مقدار ماده مصرفی یا مدت زمان مصرف، بیشتر از حدی شود که فرد در ابتدا  در نظر داشت. ۴- کوشش­های فرد برای تنظیم یا قطع مصرف مواد، با عدم موافقیت روبه رو شود. ۵- وقت و زمان زیادی صرف تهیه مواد، مصرف، و از بین رفتن اثرات مواد می­شود. ۶-  فرد از فعالیت­های خانوادگی و سرگرمی­های خودکناره می­گیرد تا در تنهایی یا همراه دوستان به مصرف مواد بپردازد. ۷- فرد علی­رغم آنکه می­داند مواد باعث مشکلات جسمانی یا روانی می­شود (مانند علائم افسردگی یا آسیب­های بدنی شدید) همچنان به مصرف مواد ادامه می­دهد ] APA، ۲۰۰۰،  ص۱۹۸[. تشخیص وابستگی می­تواند بدون تحمل و علائم محرومیت صورت گیرد ولی این علائم می­تواند ما را در توصیف بهتر فرد وابسته بر طبق  APAیاری دهد.

نشانه­های وابستگی در انواع طبقات مشابه یکدیگر است ولی برای طبقات خاص بعضی از نشانه­ها برجستگی کمتری دارند. و در موارد معدود هیچکدام از نشانه ها وجود ندارد (به عنوان مثال، در وابستگی به مواد توهم زا نشانه­های ترک اعتیاد دیده نشده است). بیشتر کسانی که به مواد وابستگی دارند احتمالاً  “اشتیاق مصرف” یا سائق روانی شدید برای مصرف مواد را تجربه می­کنند، اگر چه این دخالت به گونه اخص به عنوان یک ملاک تشخیص فهرست نشده است (جعفری، ۱۳۸۹).

سوءمصرف

در سوءمصرف مواد، پدیده­های تحمل، محرومیت و مصرف اجباری مواد وجود ندارد. بلکه فرد به دنبال مصرف مواد با مشکلاتی روبه رو می­شود. به این ترتیب سوءمصرف مواد، نوعی از مصرف مواد است که باعث ایجاد عواقب و پیامدهای نامطلوب می­گردد. زمانی که شخص همواره کار یا فعالیت خود را به دلیل مستی یا خواب بعد از مستی از دست می­دهد رفتار وی ممکن است با تعریف سوءمصرف مطابق  باشد. یک حادثه منفرد یا زیاده­روی در مصرف یک مصرف یک ماده در یک موقعیت خاص در این تعریف نمی­گنجد. مصرف منظم مقادیر کم تا متوسط مواد به عنوان سوءمصرف منظور نمی­گردد، مگر آنکه به آسیب در عملکرد فرد منجر شود. نه مقدار و نه نوع داروی مصرف شده، نه مجاز بودن و نه غیر مجاز بودن آن طبق DSM کلید تعریف سوءمصرف مواد محسوب نمی­شود. بلکه این موضوع مطرح می­شود که اگر فرد به رغم اینکه می­داند مصرف مکرر ماده مانع از عملکرد او در سایر زمینه­های زندگی می­شود به مصرف آن ادامه می­دهد، سوءمصرف محسوب می شود (آزاد، ۱۳۹۰).

بر طبق راهنمای تشخیص و آمار اختلالات روانیDSM-IV-IR) ، ۲۰۰۰) برای آن که مشخص شود فردی به مرحله سوءمصرف مواد رسیده یا نه، لازم است که حداقل یکی از موارد زیر را به مدت دوازده ماه مستمر داشته باشد:

۱- مصرف مکرر مواد به نوعی که مانع انجام نقش­ها و تعهدات شغلی، تحصیلی و خانوادگی فرد شود. مثلاً دانش­آموزی که به علت مصرف مواد از کلاس غیبت می­کند. ۲-  مصرف مکرر مواد در مواردی که امکان خطر جانی وجود دارد. مثلاً رانندگی تحت مصرف مواد. ۳- ایجاد مشکلات مکرر قانونی به دنبال مصرف مواد مانند: دستگیری و زندان. ۴- با ادامه یافتن مصرف مرتب مشکلات اجتماعی و ارتباطی تشدید می­شود. مانند فردی که به دنبال مصرف مواد دائماً با دیگران درگیر می­شود.

عوامل خطر ساز و محافظت کننده در برابر مواد:

عواملی وجود دارند که احتمال یا امکان سوء مصرف مواد و اعتیاد را افزایش می­دهند که به آنهاعوامل خطرسازمی گویند.این عوامل ضامن اعتیاد در آینده نیستند، بلکه بیشتر پیش بینی کننده یا شاخص اعتیاد بالقوه هستند.(ای جی گیندا[۲]،۲۰۰۷).

همچنین عواملی وجود دارندکه احتمال مصرف و وابستگی راکاهش می­دهد،که به آنها عوامل محافظت کننده گفته می­شود.در این بخش برخی از گزارشات مرتبط با عوامل خطرساز و محافظت کننده که تاحدی نیز هم هوشی دارند ، آورده می­شوند.

 عوامل خطرساز:

الف- عوامل خطرساز از نظر روانپزشکی مثل: اضطراب ، اختلالات شخصیتی سطح تحمل پایین ، تصویر منفی از خود، فقدان شایستگی ، انزوا و افسردگی ب- عوامل خطرساز  از نظر رفتاری مثل: اجتماع ستیزی اولیه و رفتار بزه­کارانه (اختلال کرداری)، عملکرد تحصیلی ضعیف ، فقدان تعهد آموزشی ، گرفتاری اجتماعی با سایر همسالان و رفتار غیر قابل قبول اجتماعی برای دستیابی به قوه ارزش و رضایت خاطر .ج- عوامل خطرساز جمعیت شناختی مثل: گرایش مردان به مواد در مقایسه با زنان ، گروهای نژادی و فرهنگی خاص ، زندگی شهری و موانع شغلی ، آموزشی و اقتصادی همراه آن.د- عوامل خطرساز خانوادگی مثل: انضباط متناقض والدین ، فقدان صمیمیت خانوادگی ، فقدان مهارت های کافی نزد والدین و سوء مصرف مواد بوسیله والدین.و- عوامل خطرساز اجتماعی مثل: مصرف مواد بوسیله همسالان و دسترس پذیری مواد.س- عوامل خطرساز و وراثتی مثل: پسران و دختران افراد الکلیک ۳یا۴ برابر بیشتر احتمال دارد که نسبت به افرادی که تاریخچه خانوادگی الکلیسم ندارند ، بعنوان یک الکلی رشد کنند و یا ارتباط برخی انتقال دهننده گان عصبی مثل دوپامین و سروتونین با مصرف مواد .(ای جی گیندا،۲۰۰۷).

گزارش موسسه ملی سوء مصرف مواد ایالات متحده از عوامل خطرساز و محافظت کننده در کودکان و نوجوانان (۲۰۰۳).

عوامل خطرساز گستره موثر عوامل محافظت کننده
رفتارهای تهاجمی زودرس فردی خودکنترلی
کوتاهی و نظارت والدین خانوادگی نظارت و کنترل والدین
سوء مصرف مواد گروه همسالان شایستگی تحصیلی
دسترس بودن مواد آموزشگاه سیاستهای مغایر سوء مصرف مواد
فقر جامعه تقویت روابط و وابستگی اجتماعی

براساس این گزارش پژوهش­ها نشان داده­اند که خطرناک­ترین مواقع در زندگی برای آسیب­پذیری بیشتر نسبت به سوءمصرف مواد، مراحل انتقالی است.(گالانتز[۳]،۲۰۰۶). اولین موقعیت انتقالی بزرگ برای کودک زمانی است که محیط خانواده را ترک کرده و به مدرسه می­رود، بعدها نیز زمانی تغییر مقاطع تحصیلی همین خطر او را احاطه می­کند و آسیب پذیری او بخاطر موقعیت جدید اجتماعی و داخل شدن در گروه های همگن بزرگتر زیاد می شود ، معمولاً در اوایل نوجوانی است که کودکان برای نخستین بار با سوء مصرف مواد روبرو می­شوند زمانی که کودکان وارد دبیرستان می­شوند ،نوجوانان در معرض چالشهای جدید اجتماعی ،عاطفی و تحصیلی قرار می­گیرند و درهمین زمان ممکن است آنها دسترسی راحت­تری به مواد و سوءمصرف کنندگان مواد داشته باشند. این چالش­ها می­توانند سوءمصرف الکل ، موادمخدر و سیگار را در آنان بالا ببرد.

[۱] . Levinthal, C.F.

[۲] .A.j.gindi

[۳] .Glantz

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اعتیاد و علل و روش های درمان و پیشگیری آن
  • تحقیق مطالعات صورت گرفته بر روی چند شکلیهای ژنتیکی GSTM1 و GSTT1 و CAT و اعتیاد
  • تحقیق مفاهیم اعتیاد و مواد مخدر و درمان و راهها و شیوه های کاربردی درمان
  • تحقیق نشانه ها و ملاک های تشخیصی اختلال اعتیاد به اینترنت و نظریه های مربوط به اعتیاد به اینترنت، رویکردها و نظریه های مربوط به شخصیت، نشانه های رشد اجتماعی
  • تحقیق نگاهی به تاریخچه موادمخدر در جها ن و ایران و نظریه های جامعه شناختی در خصوص اعتیاد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.