325 views
پیشینه تحقیق اقلیمشناسی توریستی و ویژگی های طبیعی دریاچه ارومیه دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲- ۱- مقدمه ۴
۲- ۲- اقلیم آسایش ۶
۲- ۳- اقلیمشناسی توریستی ۶
۲- ۴- آب و هوا و توریسم ۶
۲- ۵- توریسم فصلی ۷
۲- ۵- ۱- توریسم تابستانی ۷
۲- ۵- ۲- توریسم زمستانی ۸
۲-۶- دریاچه ارومیه ۸
۲-۶-۱- منابع تغذیه آب دریاچه ارومیه ۱۰
۲-۶-۲- ویژگیهای اقلیمی دریاچه ارومیه ۱۲
۲-۶-۳- ویژگیهای محیط طبیعی دریاچه ارومیه ۱۲
۲-۶-۴- محیط انسانی و ساختارهای مدیریتی دریاچه ارومیه ۱۳
۲-۷- ارزشهای دریاچه ارومیه ۱۴
۲-۷-۱- کارکردهای مهم دریاچه ارومیه ۱۴
۲-۷-۲- خدمات مهم دریاچه ارومیه ۱۴
۲-۷-۳- فرآوردههای مهم دریاچه ارومیه ۱۴
۲۲-۸- تهدیدات دریاچه ارومیه ۱۵
۲-۹- موقعیت جغرافیایی منطقه ۱۵
۲- ۱۰- پیشینه تحقیق ۱۸
فهرست منابع و مآخذ ۲۱
۱- تقوایی، مسعود و همکاران (۱۳۸۸): نقش و جایگاه برنامهریزی چندبعدی در توسعه توریسم و اکوتوریسم، مطالعه موردی منطقه خرو طبس، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، سال ۲۰، پاییز ۱۳۸۸٫
۲- تقوایی، مسعود و همکاران (۱۳۹۱):عوامل موثر در توسعه گردشگری شهر کرمانشاه، فصلنامه علمی-پژوهشی انجمن جغرافیای ایران، سال دهم، شماره ۳۳، تابستان ۱۳۹۱
۳- فرج زاده و احمد آبادی(۱۳۸۹) : ارزیابی و پهنه بندی اقلیم گردشگری ایران با استفاده از شاخص اقلیم گردشگری TCI، پژوهش های جغرافیایی، شماره ۷۱، صص۳۱-۴۳
۳- امیدی، نبی(۱۳۹۱):راهبرد سنجی توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام، فصلنامه علمی تخصصی برنامه ریزی منطقهای، سال دوم، شماره۵، بهار ۱۳۹۱
۴- آستانی، سجاد و آگاه، حمیرا(۱۳۹۱):ارزیابی و برآورد شاخص اقلیم آسایش گردشگری تالاب بینالمللی گاوخونی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و TCI،فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست، سال دوم، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۱
۵-افتخاری، رکنالدین و مهدوی، عبدالرضا (۱۳۸۵): راهکارهای توسعه گردشگری روستایی (نمونه موردی دهستان لواسان کوچک) با استفاده از مدلSWOT، مجله مدرس، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، شماره ۴۵٫
۶-مقصودی و همکاران(۱۳۹۱):تحلیل و ارزیابی پتانسیلها و راهبردهای توسعه اکوتوریسم در منطقه مرنجاب، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال دوم، شماره هفتم، بهار ۱۳۹۱
۷- خالدی، شهریار (۱۳۷۴): آب و هواشناسی کاربردی، نشر قومس، تهران.
۸- پولادگر، سلیمانومراد، سهامی (۱۳۸۵): بررسی شاخصهای زیست اقلیمی نمونه موردی کرمانشاه، مجله محیط شناسی، شماره ۴۴، ۱۳۸۵٫
۹- محمدی، مصطفی، زنگی آبادی، علی(۱۳۸۷) : امکان سنجی توانمندیهای اکوتوریسم استان چهارمحال و بختیاری به روش SWOT ، مجله محیط شناسی، سال ۳۴ ، شماره ۴۷ ، پاییز ۸۷
۱۰- ابراهیمیعبدالحمید،قادریاسماعیل،قائدرحمتی صفرواکبریرضا(۱۳۸۹)،بررسیتأثیرتبلیغات برجذبگردشگران،نمونه: گردشگرانبین المللیشهراصفهان،فصلنامهجغرافیاوتوسعه، شماره۱۷،زاهدان
۱۱- حسنوند و همکاران(۱۳۹۰) : تبیین فضای میزان آسایش اقلیمی استان لرستان بر اساس شاخص TCI مجله علمی تخصصی برنامه ریزی فضایی، شماره اول، ۱۲۱- ۱۴۴
۱۲- حیدری، رحیم،(۱۳۸۷(:برنامهریزیصنعت گردشگری،انتشاراتسمت،چاپاول،تهران.
۱۳- ساری صراف، بهروز، جلالی، طاهر، جمالی آذین(۱۳۸۹): پهنه بندی کلیماتوریسم منطقه ارسباران با استفاده از شاخص TCI، مجله فضای جغرافیایی، صص ۶۳-۸۸
امروزه رونقدهی کانونهای گردشگری در جهت فراخوانی محتوی توسعه به مناطق مستعد، در کشورهای جهان سوم مورد توجه قرار گرفته است. ویژگیهای اقلیمی و طبیعی کانونهای گردشگری باعث جذب گردشگران به صورت انبوه میشود، بنابراین توجه به رشد و پایداری آنها در تداوم جذب گردشگران به صورت انبوه و ارائه خدمات، در اولویت است (باردولت، ۲۰۰۸: ۹۰۰-۹۲۳). صنعت توریسم فراترازیک صنعت، به مثابه یک پدیدهی جهانی واجتماعی دارای پیچیدگیهای خاص خویش است.پدیدههایی که با مکانیسمی درهم تنیده وپنهان درزمانهاومکانهای مختلف اشکال گوناگون یبهخود میگیردوبه همین خاطرتاثیرات کاملامتفاوت یرابرجوامع انسانی برجای مینهد.بنابراین شناخت بهترین شاخص آسایش وتحلیل علمی این پدیده میتواند چارچوبهای مطمئنی برای برنامهریزی صنعت توریسم فراهم آورد. اهمیت این شناخت وتحلیل،زمانی افزونترمیشودکه این مقوله درارتباط باعناصراقلیمی بررسی شود. اقلیم منبعی است که به وسیله توریسم مورد استفاده قرارمیگیرد،به این طریق اقلیم میتواند به عنوان یک ثروت اقتصادی برای توریسم مطرح باشد،امادراین زمینه مشکلات زیادی وجوددارد(دی فرایتس[۱]، ۲۰۰۳: ۴۳).صنعت توریسم، از جریانهایی است که به خوبی بیانگر امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و در یک کلیت، در بر گیرنده جریانی از سرمایه، انسان، فرهنگ و کنش متقابل میان آنها است که در فضای جغرافیایی آثار مختلفی بر جای مینهد (بریدهان[۲]، ۲۰۰۴: ۷). عوامل زیادی بر این صنعت تأثیر می گذارند یکی از مهم ترین آن ها آب و هوا است. به عبارتی، توسعه فعالیتهای توریستی، غالبا منوط به جاذبههای متنوع طبیعی، فرهنگی و تاریخی است (تقوایی و احسانی،۲:۱۳۸۸) مطالعه و شناسایی محدودیتها و مخاطرات تهدید کننده جوی و اقلیمی و نیز آگاهی از جاذبهها و پتانسیلهای نهفته در ویژگیهای جوی و اقلیمی و جغرافیای گسترده در فصلهای مختلف سال به منظور ملحوظ داشتن آنها در برنامهریزیهای مختلف ملی و استانی نظیر توسعه گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است (فرج زاده و احمدآبادی،۹:۱۳۸۸).
اصولا در توسعه اقتصادی در هر کشوری نیازمند سرمایهگذاری در بخشها و فعالیتهای مختلف اقتصادی آن کشور است و بدون سرمایهگذاری در طرحهای زیربنایی و روبنایی نمیتوان انتظار گسترش اشتغال، تولید و رفاه اقتصادی را داشت. سرمایهگذاری در زیر ساختهای توریسم و استفاده از توانهای بالقوه منطقهای به منظور جذب توریست یکی از راههای مناسب برای توسعه اقتصادی است (ابراهیم زاده و آقاسی زاده،۱۰۸:۱۳۸۸). در عصر حاضر گردشگری به عنوان یکی از عوامل موثر در گسترش روابط بین ملتها به شمار میرود، اما توسعه آن نیازمند امکانات ویژهای از قبیل آب و هوا، آثار تاریخی و فرهنگی، جاذبههای طبیعی، آداب و سنن، زیرساختها و امکانات است. کشورها با درک این مهم شروع به فراهم نمودن امکانات و تجهیزات مناسب به منظور جذب گردشگری میباشند. با افزایش جمعیت و رشد فزاینده شهرها از یک سو و پیشرفتهای چشمگیر اخیر در شبکه حمل ونقل و تکنولوژی و سایر عناصر زندگی بشر از سوی دیگر هر روز که میگذرد انگیزههای نیاز به مسافرت و سفرهای گردشگری نیز افزایش مییابد. از اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی ، صنعت گردشگری در ابعاد جهانیاش رشد قابل ملاحظهای داشته است، چنان که در سال ۲۰۰۶ میلادی تعداد گردشگران بین المللی به ۸۰۸ میلیون نفر رسیده است و پیشبینی میشود که طی دهه ۲۰۲۰ میلادی توریسم، صنعت شماره یک جهان محسوب گردد ( مسیحائی ،۱۱۴:۱۳۸۹). ایران جزء ده کشور اول دارای پتانسیل صنعت توریسم میباشد، درآمد حاصل از صنعت توریسم بطور بالقوه میتواند جایگزین صنعت نفت در ایران گردد. این وضعیت با ذکر مطالعات سنتی تا روشهای نوین و فناوری اطلاعات در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت موضوع به قدری روشن و شفاف است که در دنیای فناوری، بیشتر سایتهای اینترنتی استانها و بویژه سایتهای معروف ایران جهت معرفی قابلیتهای محلی، منطقهای، ملی و بین المللی به آثار باستانی و گردشگری توجه خاصی دارند و حتی در تبلیغات محلی چه در سطح محلی و چه در سطح ملی و بین المللی، اشارهای به قابلیتهای توریستی و باستانی مینمایند. قابلیتها، محدودیتها، فرصتها و تهدیدهای گردشگری میبایست با توجه به رویکردهای نوین و برنامههای کلان و خرد کشور تبیین گردند( کیانی،۱۳۸۹ :۲).دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دایمی آسیای غربی است که در شمالغرب ایران واقع شده است و بیستمین دریاچه بزرگ جهان و دومین دریاچه فوق شور دنیا میباشد مساحت آن به طور متوسط ۵۱۰۰ کیلومترمربع برآورد میشود، این دریاچه یکی از مهمترین زیستگاههای طبیعی در منطقه میباشد و به دلایل منحصربهفردی توسط سازمان یونسکو(۱۹۷۶) به عنوان پارک ملی شناخته شده است(رسولی و جهانبخش ۱۳۸۷). این دریاچه با برنامهریزی صحیح میتواند بعنوان قطب جذب گردشگری ایران تبدیل گردد،
منظور از شرایط آسایش انسان یا منطقه آسایش مجموعه شرایطی است که از نظر حرارتی و رطوبتی، حداقل ۸۰ درصد از افرادی که به صورت تصادفی، انتخاب و در آن شرایط قرار داده می شوند قضاوت ذهنی حالت آسایش را داشته باشند (کسمایی،۵۰:۱۳۷۲).
مطالعات «اقلیمشناسی توریستی» در یک دید کلی با مفاهیم «اقلیم» و «توریسم» در ارتباط است. آب وهواشناسی توریسم یک حوزه میان رشتهای است که از یک سو با اقلیم شناسی، به ویژه گرایش کاربردی در آن پیوند خورده و از دیگر سو با موضوع گستردهی توریسم به هم آمیخته است. اقلیم، مفهوم هوا را در خود دارد. «توریسم» که مفهوم «تفریح و سرگرمی» را شامل میشود، عمل مسافرت برای تفریح و سرگرمی تعریف میشود و تفریح بعنوان فعالیتی اختیاری برای علایق و لذت شخصی میباشد. بنابراین عناصری برابر در عناوین دوگانه اقلیم و هوا از یک طرف و توریسم و تفریح از طرف دیگر وجود دارند. آنها در مطالعات اقلیم توریستی اغلب به جای هم استفاده میشوند (دی فرایتس[۳]، ۲۰۰۳: ۴).
آب و هوا به عنوان یکی از مهمترین عوامل شکل دهنده توریسم میباشد. مراکز تفریحی موجود چه در گذشته و چه در حال حاضر موجودیت و ارزشهای خود را مدیون عوامل متعدد به ویژه شرایط آب و هوایی مناسب و ملایم می دانند. از سوی دیگر شرایط آب و هوایی نامناسب از جنبهها و جاذبه های مثبت یک منطقه توریستی میکاهد و تأثیرات نامطلوبی را بر توریسم بر جای می گذارد (منشی زاده، ۱۳۷۶: ۸۰). نکته مهم برای جهانگردان علاوه بر مسائل و عناصر دیگر نظیر میراث فرهنگی و امنیت ملی، مکانیابی نقاط و محلهای گردشگری با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی به لحاظ ریزش های جوی، ویژگیهای دمایی، احتمال رخداد توفان ها، سرما و گرمای شدید، کولاک ، برف، یخبندان و نظایر آن است که آگاهی از آنها نقاط مورد نظر خود را از لحاظ اقلیم آسایش در فصول مشخص سال انتخاب و مورد برنامه ریزی قرار می دهند (بینش، ۱۳۸۳: ۲۴). بروز هر یک از رخدادهای آب و هوایی می تواند منجر به اختلال در امر توریسم گردد. ایجاد بادها و توفان های شدید ممکن است منجر به مسدود گردیدن خطوط ارتباطی اعم از هوایی، زمینی و دریایی گردد و نهایتاً نسیم های شدید ساحلی شرایط ناخوشایندی را در سواحل ماسه ای به وجود خواهد آورد که این امر بازتابهای منفی را در امر توریسم موجب خواهد شد.
[۱]– De freitas
[۲]-Briedhan
[۳]– De freitas
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر