تحقیق اقلیم‌شناسی توریستی و ویژگی های طبیعی دریاچه ارومیه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اقلیم‌شناسی توریستی و ویژگی های طبیعی دریاچه ارومیه دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲- ۱- مقدمه    ۴
۲- ۲- اقلیم آسایش    ۶
۲- ۳- اقلیم‌شناسی توریستی    ۶
۲- ۴- آب و هوا و توریسم    ۶
۲- ۵- توریسم فصلی    ۷
۲- ۵- ۱- توریسم تابستانی    ۷
۲- ۵- ۲-  توریسم زمستانی    ۸
۲-۶- دریاچه ارومیه    ۸
۲-۶-۱- منابع تغذیه آب دریاچه ارومیه    ۱۰
۲-۶-۲- ویژگیهای اقلیمی دریاچه ارومیه    ۱۲
۲-۶-۳- ویژگیهای محیط طبیعی دریاچه ارومیه    ۱۲
۲-۶-۴- محیط انسانی و ساختارهای مدیریتی دریاچه ارومیه    ۱۳
۲-۷- ارزشهای دریاچه ارومیه    ۱۴
۲-۷-۱- کارکردهای مهم دریاچه ارومیه    ۱۴
۲-۷-۲- خدمات مهم دریاچه ارومیه    ۱۴
۲-۷-۳- فرآوردههای مهم دریاچه ارومیه    ۱۴
۲۲-۸- تهدیدات دریاچه ارومیه    ۱۵
۲-۹- موقعیت جغرافیایی منطقه    ۱۵
۲- ۱۰- پیشینه تحقیق    ۱۸
فهرست منابع و مآخذ    ۲۱

منابع

۱- تقوایی، مسعود و همکاران (۱۳۸۸): نقش و جایگاه برنامه­ریزی چندبعدی در توسعه توریسم و اکوتوریسم، مطالعه موردی منطقه خرو طبس، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، سال ۲۰، پاییز ۱۳۸۸٫

۲- تقوایی، مسعود و همکاران (۱۳۹۱):عوامل موثر در توسعه گردشگری شهر کرمانشاه، فصل­نامه علمی-پژوهشی انجمن جغرافیای ایران، سال دهم، شماره ۳۳، تابستان ۱۳۹۱

۳- فرج زاده و احمد آبادی(۱۳۸۹) : ارزیابی و پهنه بندی اقلیم گردشگری ایران با استفاده از شاخص اقلیم گردشگری TCI، پژوهش های جغرافیایی، شماره ۷۱، صص۳۱-۴۳

۳- امیدی، نبی(۱۳۹۱):راهبرد سنجی توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام، فصلنامه علمی تخصصی برنامه ریزی منطقه­ای، سال دوم، شماره۵، بهار ۱۳۹۱

۴- آستانی، سجاد و آگاه، حمیرا(۱۳۹۱):ارزیابی و برآورد شاخص اقلیم آسایش گردشگری تالاب بین­المللی گاوخونی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و TCI،فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست، سال دوم، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۱

۵-افتخاری، رکن­الدین و مهدوی، عبدالرضا (۱۳۸۵): راهکارهای توسعه گردشگری روستایی (نمونه موردی دهستان لواسان کوچک) با استفاده از مدلSWOT، مجله مدرس، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، شماره ۴۵٫

۶-مقصودی و همکاران(۱۳۹۱):تحلیل و ارزیابی پتانسیل­ها و راهبردهای توسعه اکوتوریسم در منطقه مرنجاب، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال دوم، شماره هفتم، بهار ۱۳۹۱

۷- خالدی، شهریار (۱۳۷۴): آب و هواشناسی کاربردی، نشر قومس، تهران.

۸- پولادگر، سلیمانومراد، سهامی (۱۳۸۵): بررسی شاخص­های زیست اقلیمی ­نمونه موردی کرمانشاه، مجله محیط شناسی، شماره ۴۴، ۱۳۸۵٫

۹- محمدی، مصطفی، زنگی آبادی، علی(۱۳۸۷) : امکان سنجی توانمندیهای اکوتوریسم استان چهارمحال و بختیاری به روش SWOT ، مجله محیط شناسی، سال ۳۴ ، شماره ۴۷ ، پاییز ۸۷

۱۰- ابراهیمیعبدالحمید،قادریاسماعیل،قائدرحمتی صفرواکبریرضا(۱۳۸۹)،بررسیتأثیرتبلیغات برجذبگردشگران،نمونه: گردشگرانبین المللیشهراصفهان،فصلنامهجغرافیاوتوسعه، شماره۱۷،زاهدان

۱۱- حسنوند و همکاران(۱۳۹۰) : تبیین فضای میزان آسایش اقلیمی استان لرستان بر اساس شاخص TCI مجله علمی تخصصی برنامه ریزی فضایی، شماره اول، ۱۲۱- ۱۴۴

۱۲- حیدری، رحیم،(۱۳۸۷(:برنامهریزیصنعت گردشگری،انتشاراتسمت،چاپاول،تهران.

۱۳- ساری صراف، بهروز، جلالی، طاهر، جمالی آذین(۱۳۸۹): پهنه بندی کلیماتوریسم منطقه ارسباران با استفاده از شاخص TCI، مجله فضای جغرافیایی، صص ۶۳-۸۸

– ۱- مقدمه

امروزه رونق­دهی کانون­های گردشگری در جهت فراخوانی محتوی توسعه به مناطق مستعد، در کشورهای جهان سوم مورد توجه قرار گرفته است.­ ویژگی­های اقلیمی و طبیعی کانون­های گردشگری باعث جذب گردشگران به صورت انبوه می­شود، بنابراین توجه به رشد و پایداری آنها در تداوم جذب گردشگران به صورت انبوه و ارائه خدمات، در اولویت است (باردولت، ۲۰۰۸: ۹۰۰-۹۲۳). صنعت توریسم فراترازیک صنعت، به مثابه یک پدیده­ی جهانی واجتماعی دارای پیچیدگی­های خاص خویش است.پدیده­هایی که با مکانیسمی درهم تنیده وپنهان درزمان­هاومکان­های مختلف اشکال گوناگون یبهخود می­گیردوبه همین خاطرتاثیرات کاملامتفاوت یرابرجوامع انسانی برجای می­نهد.بنابراین شناخت بهترین شاخص آسایش وتحلیل علمی این پدیده می­تواند چارچوب­های مطمئنی برای برنامه­ریزی صنعت توریسم فراهم آورد. اهمیت این شناخت وتحلیل،زمانی افزون­ترمی­شودکه این مقوله درارتباط باعناصراقلیمی بررسی شود. اقلیم منبعی است که به وسیله توریسم مورد استفاده قرارمی­گیرد،به این طریق اقلیم میتواند به عنوان یک ثروت اقتصادی برای توریسم مطرح باشد،امادراین زمینه مشکلات زیادی وجوددارد(دی فرایتس[۱]، ۲۰۰۳: ۴۳).صنعت توریسم، از جریان­هایی است که به خوبی بیانگر امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و در یک کلیت، در بر گیرنده جریانی از سرمایه، انسان، فرهنگ و کنش متقابل میان آنها است که در فضای جغرافیایی آثار مختلفی بر جای می­نهد (بریدهان[۲]، ۲۰۰۴: ۷). عوامل زیادی بر این صنعت تأثیر می گذارند یکی از مهم ترین آن ها آب و هوا است. به عبارتی، توسعه فعالیت­های توریستی، غالبا منوط به جاذبه­های متنوع طبیعی، فرهنگی و تاریخی است (تقوایی و احسانی،۲:۱۳۸۸) مطالعه و شناسایی محدودیت‌ها و مخاطرات تهدید کننده جوی و اقلیمی و نیز آگاهی از جاذبه‌ها و پتانسیل‌های نهفته در ویژگی‌های جوی و اقلیمی و جغرافیای گسترده در فصل‌های مختلف سال به منظور ملحوظ داشتن آنها در برنامه‌ریزیهای مختلف ملی و استانی نظیر توسعه گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است (فرج زاده و احمدآبادی،۹:۱۳۸۸).

اصولا در توسعه اقتصادی در هر کشوری نیازمند سرمایه­گذاری در بخش­ها و فعالیت­های مختلف اقتصادی آن کشور است و بدون سرمایه­گذاری در طرح­های زیربنایی و روبنایی نمیتوان انتظار گسترش اشتغال، تولید و رفاه اقتصادی را داشت. سرمایه­گذاری در زیر ساخت­های توریسم و استفاده از توان­های بالقوه منطقه­ای به منظور جذب توریست یکی از راه­های مناسب برای توسعه اقتصادی است (ابراهیم زاده و آقاسی زاده،۱۰۸:۱۳۸۸). در عصر حاضر گردشگری به عنوان یکی از عوامل موثر در گسترش روابط بین ملت­ها به شمار میرود، اما توسعه آن نیازمند امکانات ویژه­ای از قبیل آب و هوا، آثار تاریخی و فرهنگی، جاذبه­های طبیعی، آداب و سنن، زیرساخت­ها و امکانات است. کشورها با درک این مهم شروع به فراهم نمودن امکانات و تجهیزات مناسب به منظور جذب گردشگری می­باشند. با افزایش جمعیت و رشد فزاینده شهرها از یک سو و پیشرفت­های چشمگیر اخیر در شبکه حمل ونقل و تکنولوژی و سایر عناصر زندگی بشر از سوی دیگر هر روز که می­گذرد انگیزه­های نیاز به مسافرت و سفرهای گردشگری نیز افزایش می­یابد. از اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی ، صنعت گردشگری در ابعاد جهانی­اش رشد قابل ملاحظه­ای داشته است، چنان که در سال ۲۰۰۶ میلادی تعداد گردشگران بین المللی به ۸۰۸ میلیون نفر رسیده است و پیش­بینی می­شود که طی دهه ۲۰۲۰ میلادی توریسم، صنعت شماره یک جهان محسوب گردد ( مسیحائی ،۱۱۴:۱۳۸۹). ایران جزء ده کشور اول دارای پتانسیل صنعت توریسم می­باشد، درآمد حاصل از صنعت توریسم بطور بالقوه میتواند جایگزین صنعت نفت در ایران گردد. این وضعیت با ذکر مطالعات سنتی تا روش­های نوین و فناوری اطلاعات در سال­های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت موضوع به قدری روشن و شفاف است که در دنیای فناوری، بیشتر سایت­های اینترنتی استان­ها و بویژه سایت­های معروف ایران جهت معرفی قابلیت­های محلی، منطقه­ای، ملی و بین المللی به آثار باستانی و گردشگری توجه خاصی دارند و حتی در تبلیغات محلی چه در سطح محلی و چه در سطح ملی و بین المللی، اشاره­ای به قابلیت­های توریستی و باستانی می­نمایند. قابلیت­ها، محدودیت­ها، فرصت­ها و تهدید­های گردشگری می­بایست با توجه به روی­کردهای نوین و برنامه­های کلان و خرد کشور تبیین گردند( کیانی،۱۳۸۹ :۲).دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دایمی آسیای غربی است که در شمال­غرب ایران واقع شده است و بیستمین دریاچه بزرگ جهان و دومین دریاچه فوق شور دنیا می­باشد مساحت آن به طور متوسط ۵۱۰۰ کیلومترمربع برآورد می­شود، این دریاچه یکی از مهم­ترین زیستگاه­های طبیعی در منطقه می­باشد و به دلایل منحصربه­فردی توسط سازمان یونسکو(۱۹۷۶) به عنوان پارک ملی شناخته شده است(رسولی و جهانبخش ۱۳۸۷). این دریاچه با برنامه­ریزی صحیح می­تواند بعنوان قطب جذب گردشگری ایران تبدیل گردد،

۲- ۲- اقلیم آسایش

منظور از شرایط آسایش انسان یا منطقه آسایش مجموعه شرایطی است که از نظر حرارتی و رطوبتی، حداقل ۸۰ درصد از افرادی که به صورت تصادفی، انتخاب و در آن شرایط قرار داده می شوند قضاوت ذهنی حالت آسایش را داشته باشند (کسمایی،۵۰:۱۳۷۲).

۲- ۳- اقلیم‌شناسی توریستی

مطالعات «اقلیم‌شناسی توریستی» در یک دید کلی با مفاهیم «اقلیم» و «توریسم» در ارتباط است. آب وهواشناسی توریسم یک حوزه میان رشته­ای است که از یک سو با اقلیم شناسی، به ویژه گرایش کاربردی در آن پیوند خورده و از دیگر سو با موضوع گسترده­ی توریسم به هم آمیخته است. اقلیم، مفهوم هوا را در خود دارد. «توریسم» که مفهوم «تفریح و سرگرمی» را شامل می‌شود، عمل مسافرت برای تفریح و سرگرمی تعریف می‌شود و تفریح بعنوان فعالیتی اختیاری برای علایق و لذت شخصی می‌باشد. بنابراین عناصری برابر در عناوین دوگانه اقلیم و هوا از یک طرف و توریسم و تفریح از طرف دیگر وجود دارند. آنها در مطالعات اقلیم توریستی اغلب به جای هم استفاده می‌شوند (دی فرایتس[۳]، ۲۰۰۳: ۴).

۲- ۴- آب و هوا و توریسم

آب و هوا به عنوان یکی از مهم­ترین عوامل شکل دهنده توریسم می­باشد. مراکز تفریحی موجود چه در گذشته و چه در حال حاضر موجودیت و ارزش­های خود را مدیون عوامل متعدد به ویژه شرایط آب و هوایی مناسب و ملایم می دانند. از سوی دیگر شرایط آب و هوایی نامناسب از جنبه­ها و جاذبه های مثبت یک منطقه توریستی می­کاهد و تأثیرات نامطلوبی را بر توریسم بر جای می گذارد (منشی زاده، ۱۳۷۶: ۸۰). نکته مهم برای جهانگردان علاوه بر مسائل و عناصر دیگر نظیر میراث فرهنگی و امنیت ملی، مکان­یابی نقاط و محل­های گردشگری با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی به لحاظ ریزش های جوی، ویژگی­های دمایی، احتمال رخداد توفان ها، سرما و گرمای شدید، کولاک ، برف، یخبندان و نظایر آن است که آگاهی از آنها نقاط مورد نظر خود را از لحاظ اقلیم آسایش در فصول مشخص سال انتخاب و مورد برنامه ریزی قرار می دهند (بینش، ۱۳۸۳: ۲۴). بروز هر یک از رخداد­های آب و هوایی می تواند منجر به اختلال در امر توریسم گردد. ایجاد بادها و توفان های شدید ممکن است منجر به مسدود گردیدن خطوط ارتباطی اعم از هوایی، زمینی و دریایی گردد و نهایتاً نسیم های شدید ساحلی شرایط ناخوشایندی را در سواحل ماسه ای به وجود خواهد آورد که این امر بازتاب­های منفی را در امر توریسم موجب خواهد شد.

[۱]– De freitas

[۲]-Briedhan

[۳]–  De freitas

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.