تحقیق الاهیات شبانی مسیحی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق الاهیات شبانی مسیحی دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱٫الاهیات پذیرش    ۵
زن سامری و موهبت الهی:    ۶
رستگاری زکّی باجگیر:    ۶
تعالی ایمان در زن یهودی:    ۷
شفای مرد جذامی:    ۸
ایمان شفا بخش:    ۸
۲٫الاهیات در دسترس بودن    ۹
توجه به مردم حتی در سخت ترین شرایط:    ۹
زن مستحاضه و دختر مرده:    ۱۰
متبرک کردن کودکان با وجود مشغله:    ۱۱
۳٫الاهیات پاسخگویی    ۱۱
۴٫الاهیات مراقبت    ۱۲
جایگاه اخلاق در مراقبت:    ۱۳
نقش دلسوزی در مراقبت:    ۱۴
۵٫الاهیات حساسیت    ۱۵
۶٫الاهیات اطاعت    ۱۶
پاسخگویی به نیاز دردمندان:    ۱۷
۷٫الاهیات شهادت دادن    ۱۷
۸٫الاهیات خدمتگزاری    ۱۸
مسیح الگوی خدمت:    ۱۹
۹٫الاهیات عشق    ۲۰
۱۰٫الاهیات رودر رویی    ۲۱
تسامح در رویارویی با خطای دیگران:    ۲۱
رعایت شرایط بیمار در رویارویی:    ۲۲
۱۱٫الاهیات تجدید (قوا)    ۲۳
منابع:    ۲۵

منابع:

مکی، جی ال، کلام فلسفی، ابراهیم سلطانی، موسسه فرهنگی صراط، ۱۳۷۴

مکی، جی ال، ، «شر و قدرت مطلق»، احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، موسسه فرهنگی صراط،۱۳۷۴، ص ۱۴۵ الی ۱۷۱

تعالیم کلیسای کاتولیک، مفتاح، احمدرضا و دیگران، دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۹۳

رضایی، مهین، تئودیسه و عدل الهی، نشرسهروردی، ۱۳۸۰

هیک، جان، فلسفه دین، بهزاد سالکی، المهدی، ۱۳۸۱

  Kirkwood, Neville, Pastoral Care in Hospitals, E J Dwyer, 1995

Alcorn, Randy, If God Is Good: Faith in the Midst of Suffering and Evil, Multnomah Books, 2010

Blocker, Henri, Evil and the Cross: An Analytical Look at the Problem of Pain, Kregel, 1994

Bridges, Jerry, Trusting God: Even When Life Hurts, Nav Press, 2008

Brownley, Margaret, Grieving God’s Way: The Path to Lasting Hope and Healing, Thomas Nelson, 2012

Carson, D. A, How Long, O Lord? Reflections on Suffering and Evil, Baker Academic, 2006

Craig, William, No Easy Answers: Finding Hope in Doubt, Failure, and Unanswered Prayer, Moody Press, 1990

مقدمه

الاهیات شبانی[۱] یک قسم از الاهیات نقلی مسیحی است و رسالت آن رسیدگی و مراقبت از همه کسانی است که به دلیل قرار گرفتن در وضعیت‌های خاص روحی یا جسمی یا گذراندن مراحل حساس زندگی به مراقبت و عشق الاهی و امید دینی نیاز دارند. این وضعیت‌های خاص می تواند شامل بیماری، احتضار، فقر، حوادث طبیعی، غربت، درراه ماندگی و مهاجرت باشد و مراحل حساس زندگی نیز شامل ازدواج، طلاق، فرزندآوری، و مرگ عزیزان است. الاهیات شبانی تحت عنوان مراقبت‌های شبانی[۲] یک سلسله پر طول و تفصیل از خدماتی را عرضه می کند که مسیحیان می توانند به مردم نیازمندِ مراقبت ارائه کنند؛ این خدمات به گونه‌ای می باشند که هم مردم معمولی می توانند آنها را انجام دهند و هم کشیشانی که مخصوص مراقبت از نیازمندان تربیت می شوند. مراقبت‌های شبانی همچنین شامل توصیه‌ها و رهنمودهایی به خود اشخاصِ نیازمند مراقبت نیز می شود که خود بتوانند به بهترین شکل خود را کمک کرده و به سلامت از بار رنج و غم بیرون بیایند، یا با کمترین آسیب مرحله حساسی که در آن قرار دارند را پشت سر بگذارند. در این زمینه آثار بسیار فراوانی به صورت مستقل در مسیحیت نوشته شده است.

نویل کرکوود در کتاب «مراقبت‌های شبانی در بیمارستان‌ها»[۳] تلاش می کند تمامی خدماتی که به عنوان مراقبت‌های شبانی مطرح می‌باشد را برگرفته از این الگوی مسیح ترسیم نماید. وی اینگونه می نویسد: «مراقبت‌های شبانی تنها یک فعل شبانی برای کسی که به دنبال شغل می گردد یا در پی کسب جایگاهی در کلیسا می‌باشد، نیست. مراقبت‌های شبانی ارضای نیازهای شخصی یا صرفاً برای خشنود کردن خدا نیست، بلکه فعالیت‌های شبانی عبارت‌اند از دعوت خدا برای انجام خدمات مسیحی در سطح ویژه و وضع کردن فرامین دینی؛ از این رو حمایت از مراقبت‌های شبانی در قالب الاهیاتی، امری لازم به شمار می‌آید. هر گونه دعوتی به انجام خدمات مسیحی، خواه دعوت روحانیان و خواه دعوت غیر روحانیان، نیاز به درک و انگیزش الاهیاتی دارد. این امر باعث می شود به دنبال مبنایی باشیم که ما را در شکل، ویژگی‌ها و رهیافت‌های این ماموریت یاری رساند؛ الاهیات این معیارها و مبانی را در اختیار ما قرار می دهد. در حقیقت الاهیات لزوم مراقبت از شخص رنج کشیده را گوشزد کرده و نیز مشخص می کند که باید چه موضعی را در برابر او اتخاذ نمود.»[۴]

کرکوود معتقد است چنانچه قائل به صحت واقعی در الاهیات مراقبت‌های شبانی مسیحی باشیم، باید ریشه آن را در شخص مراقبت‌کننده و عمل عیسی مسیح جستجوکرد: «پطروس به ما می‌گوید که مسیح با رنج خود الگویی را برای ما ساخت. پولس نیز الاهیاتی را برای ما وضع کرده است که الگوی خدمت به دیگران را ترسیم می نماید.»[۵] کرکوود به طور مفصل به الگوی عیسی مسیح پرداخته و ادعا می کند آنچه تحت عنوان الاهیات شبانی مطرح می باشد به خوبی با این مطالب قابل تطبیق است. وی یازده اصل را به عنوان نمونه از الاهیات مراقبت‌های شبانی مسیح استخراج کرده و اذعان می‌دارد که این اصول درک ما را از انتظار خدا نسبت به مراقبت‌های شبانی تأمین می کند. در ادامه به ذکر یازده اصل کرکوود می‌پردازیم.

۱٫الاهیات پذیرش[۶]

از مطالعه اعمال رسولان می توان اینگونه استنباط کرد که عیسی مسیح در اصل متعلق به مردم فقیر و ناتوان جامعه بود. او خود گفت که آمده است تا بیماران را شفا دهد. عیسی مسیح برای دعوت از اشخاص آبرومند نیامده بود، بلکه برای دعوت کردنِ اشخاص مطرود و رانده شده آمده بود: «عیسی چون شنید (که چرا مسیح با گنهکاران غذا تناول می کند؟)، پاسخ داد: نه تندرستان، بلکه مریضان احتیاج به طبیب دارند. لکن بروید و این را فراگیرید که من تمایل به رحمت دارم نه قربانی کردن؛ زیرا من برای دعوت از عادلان نیامده ام، بلکه آمده ام تا گناهکاران را به توبه دعوت نمایم»[۷] نمونه های این رفتار مسیح عبارتند از:

زن سامری و موهبت الهی:

ماجرای پرداختن عیسی مسیح به موضوع زنی که هم ناتوان بود و هم فاحشه، مسئله ای مهم به شمار می آید. به باور انسان های آن جامعه، شأن مسیح این بود که اصلا با این زن سخن نگوید، اما او مستقیماً با زن سامری در مورد سختی های زندگی اش سخن گفت: «زن سامری به عیسی گفت: چگونه تو که یهودی هستی از من آب می خواهی و حال آنکه من زن سامری می باشم؟! (زیرا که یهودیان با سامریان معاشرت ندارند) عیسی در جواب گفت: اگر از موهبت خدا آگاه بودی و می دانستی که چه کسی از تو آب طلب می‌کند، هر آینه تو از او خواهش می کردی و او به تو آب حیات عطا می نمود.»[۸]

رستگاری زکّی باجگیر:

زکّی شخصی بود که به دلیل فریب دادن مردم، به عنوان فردی مطرود و منزوی در جامعه شناخته می‌شد. او برای تماشای عیسی از درخت بالا رفت؛ چون فکر می کرد که هم ناچیز است و هم عیسی مسیح به او اجازه نخواهد داد که او را در میان روستاییان ملاقات کند. اما عیسی  مسیح نه تنها او را پذیرفت، بلکه با او در خانه‌اش غذا تناول کرد تا از این طریق او را همراه با خود معرفی نماید: «پس عیسی وارد اریحا شده، از آنجا می‌گذشت که ناگاه شخصی به نام زکّی که رئیس باجگیران و دولتمند بود، خواست ببیند که عیسی کیست ولی از کثرت خلق نتوانست؛ چرا که وی کوتاه‌قد بود. پس دوید و بر درخت افراغی برآمد تا او را ببیند، چونکه عیسی می خواست از آن راه عبور کند. چون عیسی به آن مکان رسید، بالا نگریسته، او را دید و گفت: ای زکّی بشتاب و به زیر بیا؛ زیرا که بایستی امروز در خانه تو بمانم. زکّی به سرعت پایین آمده و عیسی را به خرّمی پذیرفت. مردم چون این واقعه را دیدند، همهمه کنان می گفتند که عیسی در خانه شخصی گناهکار به میهمانی رفته است. اما زکّی به پا خواست و به خداوند گفت: هم اکنون ای خداوند، نصف اموال خود را به فقرا می دهم و اگر چیزی به ناحق از کسی گرفته باشم، چهار برابر به او پس می دهم. عیسی به وی گفت: امروز رستگاری وارد این خانه شد؛ چرا که این شخص نیز فرزند ابراهیم است.»[۹]

تعالی ایمان در زن یهودی:

ماجرای زن یهودی این‌گونه بیان می شود که روح پلیدی در جان دختر او رخنه کرده بود و چون خبر آمدن عیسی را شنید، به شتاب خود را به وی رسانید: «پس از عیسی استدعا نمود که دیو را از دخترش بیرون کند. عیسی به وی گفت: بگذار اول فرزندان سیر شوند، زیرا نان فرزندان را گرفتن و پیش سگان انداختن، فعل نیکویی نیست. آن زن جواب داد: آری ای خداوند! زیرا سگان می توانند پس مانده‌های غذای فرزندان را از زیر سفره بخورند. عیسی به او گفت: به جهت این سخن برو که دیو از دخترت بیرون شد. پس چون زن به خانه خود رفت، دیو را بیرون شده و دختر را بر بستر خوابیده یافت».[۱۰]

شفای مرد جذامی:

مثال دیگری که کرکوود از آن استفاده می کند، مرد جذامی است که «چون عیسی از کوه به زیر آمد، گروهی بسیار به دنبال او روانه شدند. ناگاه یک مرد جذامی جلو آمد و در برابر عیسی زانو زده، گفت: ای خداوند! اگر تو بخواهی، می توانی مرا طاهر سازی. عیسی دست خود را به او رسانیده، او را لمس نمود و گفت: اراده می کنم که طاهر شوی! در همان لحظه، برص او ناپدید گشت. عیسی به او گفت: زنهار اگر کسی را اطلاع ندهی، بلکه برو و خود را به کاهن نشان بده و آن هدیه ای را که موسی فرمود، به عنوان شهادتی برای ایشان ارائه نما.»[۱۱]

[۱]. Pastoral Theology.

[۲]. Pastoral Care.

[۳]. Pastoral Care in Hospitals.

[۴]. Kirkwood, Neville, Pastoral Care in Hospitals, 1995: p 111.

[۵]. ۱ Peter 3:12-19.

[۶]. A Theology of Acceptance.

[۷]. Matthew, 9:12- 13.

[۸]. John, 4:9- 10.

[۹]. Luke, 19:1- 10.

[۱۰]. Mark, 7:26- 30.

[۱۱]. Matthew, 8:1- 4.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.