تحقیق الکترودهای اصلاح شده و کاربرد آنها در شیمی تجزیه و شیمی روتنیم و نانولوله های کربن و سل – ژل

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق الکترودهای اصلاح شده و کاربرد آنها در شیمی تجزیه و شیمی روتنیم و نانولوله های کربن و سل – ژل دارای ۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۲- انواع الکترودهای مورد استفاده در شیمی تجزیه    ۶
۱-۲- ۱- الکترودهای جامد:    ۶
۱-۲-۲- الکترودهای مایع(Hg ):    ۷
۱- ۲-۱- ۱- الکترودهای فلزی:    ۷
۱-۲-۱-۲- الکترودهای نیمه هادی :    ۷
۱-۲-۱-۳- پلیمرهای هادی:    ۷
۱-۲-۱-۴- الکترودهای کربنی    ۸
۱-۳- الکترودهای اصلاح شده و کاربرد آنها در شیمی تجزیه    ۹
۱-۳- ۱- اهداف استفاده از الکترودهای اصلاح شده    ۹
۱-۳-۲- لزوم اصلاح سطوح الکترودی    ۱۰
۱-۳-۳- الکترودهای اصلاح شده شیمیایی    ۱۱
۱-۳-۳-۱- چگونگی اصلاح سطوح الکترودی    ۱۱
۱-۳-۴- دستهبندی الکترودهای اصلاح شده با توجه به کاربرد آنها    در روشهای   مختلف تجزیهای    ۱۲
۱-۴- شیمی روتنیم    ۱۵
۱-۴-۱- کشف و نامگذاری    ۱۵
۱-۴-۲- خصوصیات فیزیکی    ۱۶
۱-۴-۳- خصوصیات شیمیایی    ۱۶
۱-۵- شیمی کلرید روتنیم    ۱۶
۱-۶- نانوذرات اکسید روتنیم    ۱۶
۱-۷- الکترودهای کربن شیشه ای    ۱۷
۱-۸- فعالسازی سطح الکترود وانواع آن    ۱۹
۱-۸-۱- روشهای قرار دادن اصلاحگر بر سطح الکترود    ۲۰
۱-۸-۲- ساختار اصلاحکنندههای سطح    ۲۰
۱-۹- شیمی نانولوله های کربن    ۲۱
۱-۱۰- شیمی کروسین    ۲۲
۱-۱۱- شیمی سلستین بلو    ۲۳
۱-۱۲- شیمی سل-ژل    ۲۴
۱-۱۲-۱- الکترود‌های ساخته‌شده بر اساس روش سل-ژل    ۲۴
۲-مروری بر کارهای انجامشده در زمینه الکترودهای اصلاحشده، NADH و پریدات    ۲۵
۲-۱- مروری بر کارهای انجام شده در زمینه اندازهگیری ترکیبات مختلف بر پایه الکترودهای اصلاحشده با نانولوله کربن و مولکول‌های کروسین    ۲۵
۲-۲- مروری بر استفاده از نانوذرات اکسید روتنیم برای اصلاح الکترودها    ۲۵
۲-۳- مروری بر کارهای انجام گرفته در زمینه تعیین NADH به روش الکتروشیمیایی    ۲۷
۲-۴- مروری بر کارهای انجام گرفته برای تعیین پریدات با استفاده از الکترودهای اصلاحشده    ۲۸
منابع    ۳۰

منابع

۱- وانگ، ج، الکتروشیمی تجزیه ای، ترجمه سید مهدی گلابی، میر رضا مجیدی، دانشگاه تبریز،  ویرایش دوم، ۱۳۸۰٫

۲-گلابی، س، م، مقدمه ای بر الکتروشیمی اصول و کاربردها، دانشگاه تبریز، چاپ پنجم.

۳ -بارد و فالکنر، ج، روش­های الکتروشیمیایی اساس و کاربردها، ترجمه محمدحسین بنی طبا، مهدی صفایی، انتشارات مشهد.

۴- Bockris, J. O. M.; Reddy, A. K. N.; Modern Electrochemistry, An Introduction to an Interdisciplinary Area. (1973), 34, 541.

۵- Shim,   J.  H.;   Kang,  M.;   Lee, Y.;    Lee, .;  Ch.;   A   nanoporous ruthenium  oxide  framework  for amperometric  sensing of glucose   and  potentiometric sensing of pH. (2012),  Microchim Acta, 177, 211.

۶- Xie, Y.;  Fu, D.; Supercapacitance of ruthenium oxide deposited on titania and titanium substrates. (2010), Materials Chemistry and Physics, 122,  ۲۳  .

۷- Lu, F.; Liu, J.; Xu, J.; Synthesis of chain-like Ru nanoparticle arrays and its catalytic activity for hydrogenation of phenol in aqueous media. (2008), Materials Chemistry and Physics, 108,  ۳۶۹,.

۸- Periasamy, A. P.; Ting, Sh. W.; Chen, Sh. M.; Amperometric and Impedimetric H2O2 Biosensor Based on Horseradish Peroxidase Covalently Immobilized at Ruthenium Oxide Nanoparticles Modified Electrode. (2011), Electrochem. Sci, 6, 2688,.

۹- Chen, W.; Ghosh, D.; Sun, J.; Tong, M. C.; Deng, F.; Chen, Sh.; Dithiocarbamate-protected ruthenium nanoparticles: Synthesis, spectroscopy, electrochemistry and STM studies. (2007), Electrochimica Acta, 53, 1150.

۱۰-Kotkar, R. M.; Desai, P. B.;. Srivastava, A. K.; Behavior of riboflavin on plain carbon paste and aza macrocycles based chemically modified electrodes. (2007), Sensors and Actuators B, 124, 90.

۱۱- Qi, H.; Cao, Z.; Hou, L.; Electrogenerated chemiluminesence method for the determination of riboflavin at an ionic liquid modified gold electrode. (2011), Spectrochimica Acta, 78, 211.

۱۲- Bai, J.;  Ndamanisha, J. Ch.; Lin Liu, L.; Yang, L Guo, L.; Voltammetric detection of riboflavin based on ordered mesoporous carbon modified electrode. (2010), Solid State Electrochem, 14, 2251,.

۱۳-Rezaei-Zarchi, S.; Saboury, A. A.;. Hong, J.; Norouzi, P.; A. B. Moghaddam, A. B.; Ghourchian, H.; Ganjali, M. R.;. Moosavi Movahedi, A. A.; Javed, A.; Mohammadian, A.; Electrochemical Behavior of Redox Proteins Immobilized on Nafion-Riboflavin Modified Gold Electrode. (2007), Bull. Korean Chem, 28, 12.

۱۴- Zare, H.; Nasirizadeh, N.; Ardakani, M.; Namazian, M; Electrochemical properties and electrocatalytic activity of hematoxylin modified carbon paste electrode toward the oxidation of reduced nicotinamide adenine dinucleotide (NADH), (2006), Sensors and Actuators B, 120, 288–۲۹۴٫

۱- مقدمه

الکتروشیمی شاخه‌ای از شیمی است که به بررسی واکنش­های شیمیایی می­‌پردازد که در اثر عبور جریان الکتریکی انجام می­شوند و یا انجام یافتن آن­ها سبب ایجاد جریان الکتریکی می­شود. فنون الکتروشیمیایی تجزیه، تاثیر متقابل شیمی و الکتریسیته، یعنی اندازه­گیری کمیت­های الکتریکی، مانند جریان، پتانسیل و بار و ارتباط آن­ها با پارامترهای شیمیایی را شامل می­شوند. چنین استفاده­ای از اندازه­گیری­های الکتریکی برای اهداف تجزیه­ای، گستره­ی وسیعی از کاربردها را به وجود می­آورد که بررسی­های زیست محیطی، کنترل کیفیت صنعتی، یا تجزیه­های زیست پزشکی را در بر می­گیرد. فرآیندهای الکتروشیمیایی بر خلاف بسیاری از اندازه­گیری­های شیمیایی که در درون محلول­های همگن انجام می­گیرند، در حد فاصل الکترود- محلول قرار دارند [۱].

الکتروشیمی تجزیه­ای در سال­های اخیر، به عنوان شاخه­ای با دو ویژگی بنیادی و کاربردی از شیمی رشد سریع و چشم­گیری داشته است، این امر از یک سو به ماهیت تلفیق پذیری الکتروشیمی با دیگر علوم و فناوری مانند زیست شناسی، پزشکی و الکترونیک مربوط است و از سوی دیگر ویژگی­های خاص الکتروشیمی در مقایسه با برخی روش­های تجزیه­ای بر کاربرد آن­ها ‌می­افزاید. روش­های الکتروشیمیایی کاربرد زیادی در بررسی فرآیندهای انتقال الکترونی بسیاری از مولکول­ها و زیست مولکول­ها و مکانیسم واکنش­های احیا در زمینه­های مختلف دارند. این روش­ها دارای مزایای زیادی از قبیل حساسیت زیاد، حد تشخیص کم، محدوده خطی وسیع، تشخیص سریع، سادگی روش­ها و دستگاه­های مورد نیاز و کم­هزینه بودن آنالیزها هستند [۲].

حسگرها و زیست­حسگرهای الکتروشیمیایی به دلیل حساسیت زیاد، انتخاب­گری بالا، زمان پاسخ­دهی سریع، قیمت مناسب و قابل حمل بودن بسیار مورد توجه قرار دارند. از طرف دیگر حسگرهای الکتروشیمیایی دارای محدودیت­هایی نیز هستند، که از جمله آن­ها می توان به پایداری کم در مدت زمان­های طولانی، تداخلات با سایر گونه­ها در نمونه­های حقیقی و همچنین به مشکلات انتقال بار در سطح الکترود در برخی موارد اشاره کرد. اخیرا به کارگیری نانوساختارها تاثیر قابل توجهی در توسعه حسگرهای شیمیایی و زیست­حسگرها و افزایش کاربردهای محیط زیستی، کلینیکی و صنعتی داشته است.

نانومواد با توجه به خواص منحصر به فرد خود دارای طیف گسترده­ای از کاربردها در زمینه انرژی، محیط زیست و فن­آوری­های پزشکی هستند که این خواص را در درجه اول اندازه آن، سپس ترکیب و ساختار تعیین می­کند که به علت این خواص شگفت­انگیز مورد علاقه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته­اند [۶-۳]. از میان انواع نانوساختارها، اکسیدهای فلزی و نانولوله­های کربنی کاربردهای ویژه ای در الکتروشیمی و الکتروآنالیز گونه­ها دارند. از طرف دیگر روش ساخت نانوذرات فلزات و اکسیدهای فلزی تاثیر قابل توجهی بر خواص فیزیکی، شیمیایی و الکتروشیمیایی آن­ها دارند. از میان روش­های متنوع ساخت نانوذرات اکسیدهای فلزی، انباشت الکتروشیمیایی به دلیل سادگی روش، سازگار بودن با محیط و انجام­پذیری در دمای پایین، بسیار مورد توجه بوده است. انباشت الکتروشیمیایی به فرآیندی گفته می­شود که با اعمال پتانسیل مناسب و کنترل سایر عوامل لایه­ای از فلز در سطح الکترود رسوب کرده و منجر به به بهبود خواص آن می­شود. با اعمال شرایط مناسب، با استفاده از این روش می­توان نانوساختارهای فلزی را در سطح الکترود سنتز نموده و الکترود را اصلاح کرد [۷].

۱-۲- انواع الکترودهای مورد استفاده در شیمی تجزیه

   انواع مختلفی از الکترودها با ساختارهای متفاوت در شیمی  تجزیه کاربرد  دارند که  می توان آن­ها را از دیدگاه­های مختلفی مورد بحث و بررسی قرار داد. برای یک الکترود دارا بودن هدایت الکتریکی در یک محدوده پتانسیل  شیمیایی حلال مورد  استفاده و پایداری  فیزیکی و شیمیایی مناسب ازاهمیت خاصی برخوردار است. الکترودها بر اساس حالت فیزیکی به دو دسته تقسیم می شوند:

۱-۲- ۱- الکترودهای جامد:

که شامل الکترودهای فلزی، الکترودهای نیمه هادی، پلیمرهای هادی و  الکترودهای کربنی است

  ۱-۲-۲- الکترودهای مایع(Hg ):

که شامل الکترود قطره جیوه چکنده و الکترود قطره جیوه آویزان است.

۱- ۲-۱- ۱- الکترودهای فلزی:

در حالی که انتخای گسترده­ای از فلزات نجیب امکان پذیر است اما از مهم­ترین این الکترودها می­توان به طلا، پلاتین، نقره، ایریدیم، تنگستن و آلومینیوم اشاره کرد. این الکترودها عمدتا از یک فلز بی­اثر (نسبت به حلال مورد استفاده) تشکیل شده­اند، امکان استفاده از این الکترودها شدیدا تابع حلال مورد استفاده و محدوده پتانسیل شیمیایی است. این الکترودها معمولا دارای پتانسیل مازاد کمتری بوده و اکسیداسیون و احیای این ترکیبات الکتروفعال در سطح آن­ها به­راحتی انجام می­گیرد و در پیل­های الکتروشیمیایی معمولا به­عنوان الکترود مخالف به­کار می­روند و استفاده از آن­ها به­عنوان الکترود کار بعد از اصلاح سطح آن­ها امکان پذیر است. اصول حاکم بر رفتار این الکترودها از توزیع انرژی فرمی دیراک و تئوری نوار تعیین می­شود [۳-۱].

۱-۲-۱-۲- الکترودهای نیمه هادی :

قسمت اصلی این الکترودها یک نیمه هادی می باشد که از تک کریستال آن در مطالعات اسپکتروشیمیایی و از آرایه­های آن­ها در شناسایی همزمان چندین آنالیت استفاده می­شود. از مهم­ترین نیمه­هادی­ها می­توان به گرافیت، سیلیسیم، ژرمانیم، اکسید قلع و اکسید ایندیم اشاره کرد که معمولا لایه­ی نازکی از آن بر روی یک بستر فلزی نشانده می­شود [۴].

۱-۲-۱-۳- پلیمرهای هادی:

این پلیمرها به دو دسته تقسیم می شوند:

الف) پلیمرهای ذاتا هادی که به­واسطه داشتن الکترون مازاد و یا کمبود الکترون ذاتا دارای هدایت الکتریکی هستند مانند پلی آنیلین یا پلی پیرول.

ب) پلیمرهای هادی عارضی که با افزودن مواد با هدایت الکتریکی بالا مثل پودر نیکل، نقره، مس و یا گرافیت به پلیمرهای دارای هدایت الکتریکی پایین مثل پلی وینیل کربن یا پلی اتیلن تهیه می­شوند. میزان مقاومت این پلیمرها در حدود ۱۰۸ اهم بر سانتی­متر است که با افزودن این ترکیبات مقاومت آن­ها تا ۱-۱۰ –۱۰۶ اهم بر سانتی­متر پایین می آید. دوده کربن از شایع­ترین پرکننده­هاست که با افزودن آن به این پلیمرها (حداکثر تا میزان ۲۵% وزن پلیمر) هدایت افزایش می­یابد.

.  در بعضی  از پلیمرهای  آب­کاری[۱] شده نیز  به­عنوان الکترود استفاده شده است که در  آن­ها  یک  فلز  نجیب  همانند  طلا یا  پلاتین به­طریق  شیمیایی  بر روی بستر پلیمری رسوب داده می­شود.

Electroless plating1

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.