تحقیق الگوها و دیدگاه های مربوط به رشد اختلالات روانی در کودک و مراحل رشد شناختی پیاژه و جایگاه اضطراب در رشد شناختی کودکان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق الگوها و دیدگاه های مربوط به رشد اختلالات روانی در کودک و مراحل رشد شناختی پیاژه و جایگاه اضطراب در رشد شناختی کودکان  دارای ۷۱ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱مروری بر مبانی رشد کودک۵
۱٫۱دیدگاه های مربوط به رشد اختلالات روانی در کودک۷
۱٫۲الگوهای زیست شناختی۷
۱٫۳ژنتیک۸
۱٫۴الگوی روان پویشی۹
۱٫۵نظریه روابط موضوعی۱۱
۱٫۶دیدگاه رفتارگرایی۱۲
۱٫۷شرطی سازی کلاسیک۱۲
۱٫۸شرطی سازی کنشگر۱۳
۱٫۹یادگیری مشاهده ای۱۴
۱٫۱۰الگوی شناختی۱۵
۱٫۱۱تحریف ها و نواقص شناختی۱۵
۱٫۱۲الگوی شناختی  رفتاری۱۶
۱٫۱۳نظریه سیستمی۱۷
۱٫۱۴تئوریهای روان شناختی و فیزیولوژیایی مختص به اضطراب کودک۱۸
۱٫۱۵نظریه می۱۹
۱٫۱۶نظریه سالیوان۱۹
۱٫۱۷نظریه اندرسون و هب۲۰
۱٫۱۸نظریه اضطراب حالت در برابر اضطراب صفت۲۰
۱٫۱۹نظریه لازاروس و آوریل۲۱
۱٫۲۰مراحل رشد شناختی کودکان۲۱
۱٫۲۱مفاهیم پایه درنظریه پیاژه۲۲
۱٫۲۲مراحل رشد شناختی پیاژه۲۵
۱٫۲۳مرحله حسی –حرکتی: تولد تا ۲ سالگی۲۶
۱٫۲۴مرحله پیش عملیاتی: ۲تا ۷ سالگی۲۷
۱٫۲۵مرحله عملیات عینی ۷ تا ۱۱سالگی۳۰
۱٫۲۶مرحله عملیات صوری: ۱۱ سالگی به بعد۳۱
۱٫۲۷کاربردهای آموزشی نظریه رشد شناختی پیاژه۳۲
۱٫۲۸نظریه های نوپیاژه ای ورویکرد خبرپردازی رشد شناختی۳۲
۱٫۲۹رشد عاطفی بهنجاردر کودک در طی مراحل رشد۳۵
۱٫۳۰جایگاه اضطراب در رشد شناختی کودکان۳۶
۱٫۳۱اختلال اضطراب تعمیم یافته۳۷
۱٫۳۲شیوع اضطراب در کودکان۴۰
۱٫۳۳علل اضطراب در کودکان۴۱
۱٫۳۴رویکردهای مختلف سنجش اضطراب در کودکان۴۲
۱٫۳۵ارتباط بین اضطراب تعمیم یافته و رشد شناختی در مرحله پیش عملیاتی۴۴
۱٫۳۶ارتباط بین مرحله رشد شناختی و اضطراب در کودکان۴۷
۱٫۳۷مروری بر مطالعات صورت پذیرفته در رابطه با رشد شناختی کودک در مرحله پیش عملیاتی۵۰
منابع.  ۵۹

منابع

فردوسی،علی (۱۳۸۵). بررسی اثرات دوری از مادر(شاغل و خانه دار) بر کودکان ۵تا ۷ سال در مهدکودک. مقاله. معاونت آموزش و پژوهشی مرکز امور زنان و خانواد. نهاد ریاست جمهوری

ماسن، پاول هنری و همکاران ( ۱۳۷۵). رشد و شخصیت کودک، ترجمه: مهشید یاسایی. تهران: انتشارات ماد، چاپ دهم.

کرین، ویلیام (۱۳۸۴). نظریه های رشد مفاهیم و کاربردها. ترجمه: غلامرضا خوی نژاد وعلیرضا جزایری. تهران: انتشارات رشد، چاپ اول

بیابانگرد، اسماعیل(۱۳۷۷) روان‌شناسی نوجوانان نشر فرهنگ اسلامی. تهران. چاپ اول.

لطف آبادی، حسین (۱۳۷۸) روان‌شناسی رشد(۲). انتشارات سمت. تهران. چاپ اول.

منصور، محمود (۱۳۷۹). روان شناسی ژنتیک. انتشارات سمت. تهران.

خدایاری فرد، محمد و همکاران (۱۳۸۳). تشخیص و درمان مشکلات روان شناختی کودکان و نوجوانان. پژوهشکده روان شناسی و علوم تربیتی استاد روزبه.

سیف، علی‌اکبر (۱۳۷۷) تغییر رفتار و رفتاردرمانی دوران. انتشرات سمت. تهران.

کدیور، پروین (۱۳۸۲) روان‌شناسی تربیتی نشر دانشگاهی. تهران. چاپ دوم.

۱مروری بر مبانی رشد کودک

رشد کودک، جریانی است که به صورت مراحل پیوسته در طول زندگی ظاهر می‌شود و هر مرحله به صورت طرح و سازمان متفاوتی از تکرار جریان‌های تحولی و رشدی مرحله­ی پیشین عمل می نماید و الگوهای پیشین در این زمینه، را می‌توان مقدمه‌ای دانست که به عنوان جزئی از سطح رشد بعدی فرد در طول زندگی وی در می‌آیند. در این راستا، روان‌شناسی رشد کودک، تلاش می نماید تا جریان تحولات و دگرگونیهای (کمی و کیفی) جسمی، ذهنی، عاطفی و عملکرد کودک را در طول دوران طفولیت بررسی و مورد دقیق مطالعه علمی قرار دهد (باریوس و هارتمن، ۱۹۹۷).

از آنجا که رشد کودک، عمیقا در بستر خانواده صورت می پذیرد، اکثر نظریه‌های رشد کودک، به اهمیت رفتار والدین با کودکان، به عنوان یک اصل بنیادین در رشد آنها، توجه کرده­اند. رفتار والدین با کودکان، غالبا مطابق الگوی فرهنگی خاصی که در آن جامعه قرار دارد انجام می‌گیرد وعواملی متعددی در محیط خانوادگی، می‌تواند در رشد کودک، تاثیر بسزایی داشته باشد که اهم آن عبارتند از:

۱). شیوه‌های تربیتی یا روش­های فرزندپروری  ۲). وضع اقتصادی خانواده  ۳). تعداد افراد خانواده  ۴). وضع روان شناختی والدین  ۵). تحصیلات والدین ۶). پذیرش فرزند  ۷). نگاه والدینی  و سرانجام ۸). روابط برادران و خواهران. (کندال و مک دونالد، ۱۹۹۳).

مطالعات در این راستا نشان می دهد که نوع شیوه فرزند پروری والدین و چگونگی تعامل آنها با کودکان به خصوص در سنین پیش از دبستان می‌تواند در بروز آشفتگی های روحی و روانی همچون اضطراب، تاثیر بسزایی داشته باشد. همان گونه که اشاره شد، بافت خانوادگی رشد کودک،در سازگاری روان شناختی او حائز اهمیت است. در حقیقت خانواده کودک، کلیدی ترین بافت اجتماعی را در اولین سا لهای رشد او تشکیل می دهد و همواره مشاهده می شود که کودکان در بعد مسائل روحی و روانی، در واکنش به برخی عوامل فشار زا همچون رفتار نادرست والدین و در فرایند شکل گیری اختلالات با بزرگسالان، تفاوتهای زیادی دارند. از این نظر مشکلات کودکان به مطالعه خاصی برای درک رفتار با آنان احتیاج دارد. پژوهشگران برآورد کرده اند که ۱۵ تا ۲۲ درصد کودکان و نوجوانان در ایالات متحده، دارای مشکلات روحی هستند که به درمان نیاز دارد (کاستلو، برنز، آنگوار و لیف، ۱۹۹۳).

کمتر از ۲۰ درصد مشکلات آنان مورد درمان قرار می گیرد (توما، ۱۹۸۹). بسیاری از کودکان پیش دبستانی، با اختلالات روان شناختی خود، به بزرگسالی می رسند و در برخی اختلالات، سن شروع بسیار زودرس است و در مواردی در قبل ازهفت سالگی، نشانه های اختلالات ظهور می نماید.

در بیشتر نظریه­هایی که در مورد شکل گیری اختلالات روانی مطرح شده اند، به سال های اولیه زندگی، برای ایجاد سازگاری های بعدی و غلبه بر مشکلات، اهمیت زیادی داده شده است.مشکلات ویژه این سن، زمینه ساز ناسازگاری های آینده کودک می باشد. وقتی کودکان یاد می گیرند، پرخاشگر و مردم گریز باشند، درصد قابل توجهی از آنان این ویژگی ها را حفظ می کنند، به گونه ای که می توان از طریق میزان رفتارهای ضد اجتماعی کودکان، میزان رفتارهای ضد اجتماعی دوران بزرگسالی آنان را پیش بینی کرد.

دیدگاه های مربوط به رشد اختلالات روانی در کودک

مطالعات در سایر کشورها نشان می­دهد که در بسیاری از مواقع، رفتارهای نادرست یک کودک، به خصوص در سنین پیش از دبستان، ناشی از رشد ناکافی شناختی وی بوده، که تحت تاثیر رفتار غلط و واکنش نادرست والدین در قبال آن رفتارها، صورت پیچیده تری، نیز به خود می گیرد و حتی می تواند زمینه ساز اختلالات روانی در کودک گردد. در بررسی اختلالات روانی  مربوط به این کودکان، الگوها و دیدگاه های مختلف روان شناختی وجود دارد که ما را در شناخت بهتر نشانه ها و علل بروز اختلالات روانی آنها، یاری می دهند. به گونه ایی که در چارچوب همین  الگوهای مختلف، روش های درمانی گوناگونی برای درمان مشکلات این کودکان مطرح شده است. این الگوها عبارتند از:

الگوهای زیست شناختی

الگوهای زیست شناختی، بیانگر این هستند که نشانگان اختلالات روان شناختی  در کودکان، از طریق عوامل زیستی به وجود می آیند. این الگوها، را در روان شناسی کودک، با نام های گوناگونی نظیرعلل عضوی، طبی، زیست پزشکی یا بیماری زا می خوانند. در الگوهای زیست شناختی، نقایص مغزی، عفونتها، عدم تعادل های زیست شیمیایی و استعدادهای ژنتیکی  در بروز یک آشفتگی روحی و روانی همچون اضطراب در کودک مورد توجه قرار می گیرند و مغز، نقش حساس و مهمی را در الگوی زیست شناختی ایفاء می کند. دو روش عمده که گمان می رود مغز، در آنها نابسامانی ایجاد کند، به ساختار مغز و انتقال دهنده های شیمیایی مغز مربوط می شود. مغز، با میلیاردها سلول خود، پیچیده ترین و ظریف ترین بخش بدن را تشکیل می دهد. گروه های مختلف نورون ها در نواحی گوناگون مغز، هر یک وظایف ویژه ای دارند (کالات، ۱۹۹۵) و ناهماهنگی های زیست شناختی در این ساختارها می تواند به روش های متعددی رخ دهد. ممکن است کودکی،با مغز کوچک تر از اندازه معمول و ساختار غیرعادی به دنیا بیاید. آسیبی که هنگام تولد،به سر کودک وارد می شود، ضربه ای ناگهانی که در اثر زایمان سخت به سر کودک می خورد، ممکن است قسمتی از سر کودک را معیوب سازد یا موجب کاهش رشد بعدی آن شود. فرایندهای ظریفتر از قبیل ابتلای مادر، به سموم مختلف قبل از تولد کودک نیز می توانند رشد مغز را تغییر دهند یا کندتر کنند. ناهماهنگی های عضوی از هر منشأء که باشند، با اختلالات روان شناختی ارتباط دارند.الگوهای زیست شناختی، در آسیب شناسی روانی، نه تنها در بروز ناهنجاری در بافت نورون ها، بلکه بر چگونگی ارتباط آنها با قسمت های دیگر نیز تأکید دارند (رزنزویک، لیمان و بردلاو،۱۹۹۶).

ژنتیک

گذشته از آن، تأثیر عوامل ژنتیکی بر بروز اختلالات روانی در کودکان نیز، سابقه تاریخی دارد. امروزه نیز به نظر برخی از پژوهشگران بسیاری از خصوصیات و برخی از اختلالات خاص می توانند از راه ژن ها، یعنی به طور ژنتیکی، منتقل شوند (بوچارد، لایکن، مک گو، سگال و تله گن ۱۹۹۰ لامبروسو، پالز ولکمن، ۱۹۹۴).

کروموزوم ها، حامل قوانین رمز برای بروز بالقوه ویژگی های کودک به صورت واحدهایی به نام “ژن ها” می باشند. هر سلول کودک معمولاً دارای بیست و سه جفت کروموزوم است و ژن ها، خصوصیات بی شماری را در کودکان تعیین می کنند. برخی پژوهش ها، نشان داده اند که دوقلوهای یکسانی که از یک ساختار ژنتیکی برخوردارند، به احتمال قوی دچار نوعی اختلال می شوند، درحالیکه دوقلوهای ناهمسان، در خصوصیات ژنی حدود پنجاه درصد اشتراک دارند و این درست مانند خواهر و برادران دیگر آنها است. مطالعات نشان داده اند نود تا صد درصد ژن­های دوقلوهای همسان یک تخمکی مشترک اند. به همین دلیل، اگر یکی از آنان به برخی از اختلالات ژنتیکی مبتلاء شوند، دیگری نیز مبتلا خواهد شد (گاتسمن، مک گافین و فارمر، ۱۹۸۷). مطالعات نلسون و بلوم (۱۹۹۷) نشان می دهد که البته تمام اختلالات کودکان، چنین ویژگی­های ژنتیکی ندارند، ژن ها، حاکم مطلق بر رفتار و آشفتگی های روحی و روانی کودک همچون اضطراب درکودک نیستند و تحت تأثیر عوامل دیگر که اغلب عوامل محیطی اند نیز قرار می گیرند.

الگوی روان پویشی

هر یک از این ویژگیهای جداگانه، پایگاهی برای خود دارند، هنوز هم تظاهر کاملا روشنی از تمام این پدیده، یک جا و با هم رخ نداده است (پاور و بروین، ۱۹۹۱). بنا به نظر فروید، اگر مکانیسم های دفاعی کودکی نتوانند تحریکات ناخواسته تشویش زای او راکاهش دهند، یا مانع ایجاد الگوی روان پویشی، نیز از جمله الگوهایی است که در زمینه رشد کودک و بروز اختلالات روانی، به نظریه پردازی پرداخته و از اهمیت تاریخی برخوردار است. در اواخر قرن نوزدهم، فروید (۱۹۱۴،۱۹۱۳،۱۹۴۳) با ارائه اولین نظریه روان شناسی رفتار ناسازگار، زمینه نظری جدیدی را در روان شناسی کودک پایه گذاری کرد. الگوی روان تحلیلگری او بر این تأکید داشت که باید دانشی از آسیب شناسی روانی در تجزیه و تحلیل ساختارهای روانی متضاد، سطوح هشیاری، ساز و کار های دفاعی و مراحل رشد روانی جنسی کودک موجود باشد تا بر اساس آن بتوان، از اختلالات روحی و روانی کودک صحبت نمود. براساس نظریه فروید، اختلالات روانشناختی، حاصل تعامل پویا میان ساختارهای روانی است. بنابراین نظریه، افکار، شیوهای برخورد و رفتارهای کودکان، ناشی از برخوردها یا تضادهایی است که میان سه ساختارروانی، نهاد، من و فرامن به وجود می آید. من، وظیفه یافتن را ه حل برای این تضادها را دارد و نقش اصلی آن وساطت میان امیال شهوانی نهاد وسختگیری های فرامن است. من، با تنظیم برخوردهای درونی و فشارهای روانی، تعادلی به وجود می آورد. لیکن بنا به نظر فروید، وقتی من به طور مؤثر عمل نکند، برخوردها، شدت می یابند و نابهنجاری های روان شناختی در کودک بروز می کنند. تضادهایی که فروید توصیف کرده است، امکان دارد در سطوح گوناگونی از هشیاری رخ دهند.موضوع آگاهی یا هشیاری، چیزی است که ما در هر زمان، می توانیم از آن، اطلاع داشته باشیم. افکاری که ما از قبل درباره آنها آگاهی داریم، اندیشه هایی هستند، که به آسانی با کوشش در به خاطر آوردن یا به وسیله جرقه ای، که یک فکر مرتبط به آن، در ذهن ما می زند، بیدار می شوند. بعضی افکار یا خاطرات، کمتر از بعضی افکار یا خاطرات دیگر در دسترس ما قرار می گیرند، اما افکار نیمه هشیار می توانند بالقوه بیدار شوند و به ضمیر هشیار بیایند. افکار ناهشیار، بخش اعظم فعالیت ذهنی را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر، فعالیت های ذهنی خارج از آگاهی عادی و هشیارانه هستند. افکار و عقاید ناهشیار بنا به نظر فروید، همواره درصدد ظاهرشدن و آمدن به سطح هشیاری هستند. اما ممکن است به دلیل این که برای بخش هشیار، قابل قبول نیستند. پس زده شوند و از بروز آنها، ممانعت به عمل آید. گاه نیز بخش نیمه هشیار، نمی تواند انگیزه های ناهشیار را به هشیاری بیاورد یا مایل نیست و اجازه نمی دهد به صحنه هشیاری بیایند و ارضاء شوند. هنگامی که انگیزه های ناهشیار، با وجود فشارهای خود ارضا ء نمی شوند، ناهشیار متحمل فشار شدید می شود. هنگامی که ناهشیار دچار تشویش می شود و تذکرات فرامن را مبنی بر احساس گناه و خطادریافت می کند، حالت دفاعی به خود می گیرد. به عبارت دیگر، خود را در پوشش دفاعی می برد. در این زمان، ساز وکارهای دفاعی از نفس دفاع می کنند. همان طورکه بروین) ۱۹۹۷) می گوید، بخشی از عملکردهای ذهنی می توانند، تأثیر افکار و خاطرات نابجا و نامطلوب را کاهش دهند، یا آنها را به گونه ای دیگر در آورند. با ما اجتناب از احساسات نامطلوب می توانیم از احساسات ناخوشایند خود بکاهیم و از این راه، ایمنی وجود خود را تقویت کنیم. واپس رانی تمایلات و انگیزه های نامقبول، موجب بروز آرامش فرد می شود. همچنین برخی فرایندهای روا نشناختی می توانند خارج از هشیاری کودک رخ دهند. اما اگرچه آنها شوند، چه بسا یک عارضه روانی به وجود آید (برینان، ۱۹۹۵).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اضطراب و نظریه های آن
  • تحقیق اضطراب و شاخص‌های همودینامیک و روش‌های آرام‌سازی
  • تحقیق اختلالات روانی و جرم و هویت و نظریه ها و ارتباط آن ها بایکدیگر
  • تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان
  • تحقیق عوامل موثر بر اضطراب کودک ( عوامل خانوادگی و سبک های تفکر نگرش های فرزند پروری)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.