تحقیق امنیت در جوامع سکولار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق امنیت در جوامع سکولار دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
مبانی فرا نظری مفهوم‌سازی امنیت در جوامع سکولار    ۴
امنیت در جوامع سکولار و رهیافت های معرفت شناسانه    ۸
پست پوزیتیویسم وامنیت    ۱۲
بنیان های مطالعات امنیتی    ۱۳
مفهوم بندی امنیت در جوامع سکولار در پناه نظریه‌های امنیت    ۱۵
الف- امنیت از دیدگاه مکتب رئالیسم    ۱۶
ب- امنیت از دیدگاه مکتب لیبرالیسم    ۲۴
مفهوم‌سازی غیر جریان اصلی از امنیت در جوامع سکولار    ۲۷
ج-امنیت از دیدگاه مکتب سازه انگاری    ۲۷
اجتماعی و برساخته بودن امنیت    ۲۸
ج. پسااثبات گرایی و مفهوم امنیت    ۳۴
فمینیسم    ۳۵
۲٫ پسانوگرایی    ۳۸
۳٫ نظریه انتقادی    ۴۳
مرجع امنیت؛ از فرد تا جامعه جهانی    ۴۷
نتیجه گیری    ۵۵
منابع:    ۵۹

منابع

های، کالین. (۱۳۸۵). درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی. (احمد گل محمدی، المترجمون) تهران: نی.

سیف زاده ،سید حسین. (۱۳۷۴). مدرنیته و نظریه های جدید علم سیاست. تهران: دادگستر.

مصباح یزدی، محمدتقی. (۱۳۷۳). آموزش فلسفه. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.

مارش، دیوید ، و جری استوکر. (۱۳۷۸). روش و نظریه در علوم سیاسی. ترجمه امیر حاجی یوسفی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.

کلودزیج، ادوارد. (۱۳۹۰). امنیت و روابط بین الملل. ترجمه نادر پورآخوندی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.

افتخاری، اصغر. (۱۳۸۰). فرهنگ امنیت جهانی. تألیف مک کالین آر دی، و ریچارد لیتل، امنیت جهانی، رویکردها و نظریه ها. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی .

افتخاری ،اصغر. (۱۳۸۱). مراحل بنیادین اندیشه در مطالعات امنیت ملی. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.

افتخاری ،اصغر. (۱۳۸۴). استراتژی امنیتی دولت علوی. فصلنامه مطالعات راهبردی.

افتخاری ،اصغر. (۱۳۸۴). مصلحت و سیاست:رویکردی اسلامی. تهران: دانشگاه امام صادق.

افتخاری ،اصغر. (۱۳۹۲). عدالت و امنیت ملی در اسلام. مطالعات راهبردی، ۱۶(۶۱).

افتخاری,اصغر; افروغ, عماد. (۱۳۸۱). جامعه شناسی امنیت؛مولفه ها و ریشه های تاریخی. راهبرد، ۲۴۰-۲۶۳٫

نصری ،قدیر، و اصغر افتخاری. (۱۳۸۳). روش و نظریه در امنیت پژوهی. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.

عسگری، محمود. (۱۳۸۲). رهیافت های شناخت شناسی در امنیت. مطاعات راهبردی، ششم(۲).

تاجیک، محمدرضا. (۱۳۸۴). موج چهارم امنیتی و پارادوکس های امنیت ملی در ایران. فرهنگ و اندیشه(۱۴-۱۵).

تاجیک، محمدرضا. (۱۳۷۷). قدرت و امنیت در عصر پسامدرنیسم. گفتمان، شماره صفر.

تاک ، ریچارد. (۱۳۸۷). هابز. ترجمه حسین بشیریه، تهران: طرح نو.

بیلیس، جان. (۱۳۸۳). امنیت جهانی و بین المللی در دوران پس از جنگ سرد. تهران: ابرار معاصر.

مقدمه:

این تحقیق سعی در پاسخ به سوالی بنیادین در حوزه مطالعاتی و پژوهش امنیت است؛ یعنی پاسخ به سؤال از مفهوم امنیت. این سؤال که امنیت در جوامع سکولار چیست نقطه مرکزی بحث این مقاله است؟ در واقع از خلل پاسخ به این سؤال است که متوجه خواهیم شد که مسئله امنیتی جوامع سکولار و دینی چیست و آیا تفاوتی با هم دارند یا خیر؟ بنابراین در این مقاله تلاش داریم تا با در نظر گرفتن نوع نگاه جوامع سکولار که در تعریف مفاهیم از آن به‌عنوان جامعه‌ای که در آن امور دینی از امور غیر دینی تفکیک شده است و درعین‌حال امور غیر دینی بر امور دینی تفوق واستیلا و حاکمیت بلا منازع دارد، جامعه‌ای که در آن متولیان دین و امورات دینی و موسسات مرتبط با دین از حاکمیت سیاسی محرومند و روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه بدون توجه به آموزه‌های دینی شکل می گیرد، به مفهوم امنیت بپردازیم. با پاسخ به سؤال هایی مانند آنچه در بالا ذکر آن رفت تلاش می‌کنیم صورتبندی این جوامع از امنیت را نشان دهیم. این تلاش از جایی آغاز خواهد شد که زیربنای فلسفی و جهت دهنده به نگاه و رویکرد مطالعات امنیتی را در هر بستری شکل می‌دهد؛ یعنی مباحث فرا نظری و پر اهمیت هر حوزه مطالعاتی؛ بنابراین با این مباحث آغاز خواهیم کرد.

مبانی فرا نظری مفهوم‌سازی امنیت در جوامع سکولار

از لحاظ لغوی، هستی‌شناسی عبارت است از علم یا فلسفه هستی. ولی به‌عنوان گام نخست در راه روشن کردن معنای این مفهوم، به نظر می‌رسد این تعریف چیزی به ما نمی‌دهد. در این مورد، تعریف نورمن بلیکی بسیار روشنگرتر است. او می گوید که هستی‌شناسی «معطوف است به ادعاها یا فرض های رهیافتی خاص در پژوهش های اجتماعی [یا فراتر از آن، سیاسی] درباره ماهیت واقعیت اجتماعی [یا سیاسی]- ادعاهایی درباره اینکه چه چیزی وجود دارد، آن چیز شبیه چیست، از چه اجزایی تشکیل شده است و این اجزا چه ارتباط یا اندرکنشی با یکدیگر دارند» .پس موضع هستی شناختی شخص عبارت است از پاسخی که به این پرسش می‌دهد: ماهیت واقعیت اجتماعی و سیاسی ای که باید بررسی شود چیست؟ به بیان دیگر چه چیزی وجود دارد که شاید بتوانیم درباره آن شناخت حاصل کنیم؟ (های, ۱۳۸۵, ص. ۱۰۶-۱۰۷)

هستی‌شناسی در کنار معرفت‌شناسی، از گرایشات عمده فلسفی است. دیدگاه هستی شناسانه به جهان به ماهیت وجود اجتماعی و موجودات اشاره دارد (مارش & استوکر, ۱۳۷۸, ص. ۳۸)به عبارت دیگر هستی‌شناسی، معرفتی درجه اول به شمار می‌آید و به‌طور ضمنی دربردارنده نوعی جزمیت  است. دلیل این جزمیت آن است که نظریه پرداز، یافته های خود را قطعی و توان وصف و یا تفسیر در نظریه خود را در  معرفت درجه اول متوقف کرده و مفاد آن رایقینی و حتمی می پندارد. دیدگاه شناخت شناسانه، معرفتی درجه دوم است (سیف زاده, ۱۳۷۴, ص. ۴۱-۴۲). و بیان اینکه چگونه ما چیزی را که می‌توانیم، می فهمیم- به ویژه اینکه چه چیزی توضیح کافی برای یک فرایند است- می پردازد. به عبارت دیگر معرفت ‌شناسی علمی است که درباره شناختهای انسان، ارزشیابی انواع و تعیین ملاک صحت و خطای آن‌ها بحث می‌کند (مصباح یزدی, ۱۳۷۳, ص. ۱۵۳). همچنین با عنایت به اینکه شناخت شناسی با مقوله کثرت موضوعات امتزاج یافته و عجین شده فلذا این دیدگاه تولید نگرش و رهیافت می‌کند.

به هر صورتی که بیان شود، این مسئله بسیار مهم است و پاسخ به آن مفهوم‌سازی را که می خواهیم انجام دهیم به میزان چشمگیری تعیین کند؛ مثلاً پایبندان به اتم انگاری هستی شناسانه که از نگاه هابزی، «نیازها، قابلیت ها و انگیزه های بنیادی انسان را ناشی از خود هر فرد می دانند، بدون ارتباط با ویژگی خاص گروه های اجتماعی یا اندرکنش های اجتماعی» در تبیین سیاسی و امنیتی خود به اندرکنش ها، فرایندها و ساختارهای اجتماعی متوسل نمی شوند. (های, ۱۳۸۵)

یعنی هابز ریشه امنیت را فقط در ماهیت انسان جستجو و تاکید کرد شرایط مادی و روانی که صرفا از ماهیت انسان نشأت می گیرد، یک مسئله اجتماعی دائمی را به وجود می آورد که او آن را معمای امنیتی می نامد. همه انسان‌ها با استفاده از زور و تهدید برای کسب منافع خود، چرخه و دور باطل خشونت و ضد خشونت را به وجود می آورند. فرض به ظاهر معقولانه هابز بر این اصل استوار است که همه انسان‌ها ترجیحاتی دارند و نگران ترجیحات خود هستند. آن‌ها ترجیحات گوناگونی دارند: قدرت، ثروت، رفاه، منزلت اجتماعی، پرستیژ، احترام، تسلط، نعمت زیبایی یا رضایت لذت گرایانه، آرامش روحی و انزوای زاهدانه و … برخورد ترجیحات تحت شرایط کمیابی مواد و منافع نمادین، امری همیشگی و اجتناب ناپذیر است. هابز معتقد است انسان‌ها به‌طور دائم در تلاش برای کسب خواسته هایی خود از دیگران هستند و از طریق زور یا تهدید منافع، ارزش‌های خودشان را بر دیگر هموطنان خود تحمیل می‌کنند. (کلودزیج, ۱۳۹۰, ص. ۷۵) با نگاهی به تلقی هابز از انسان و امنیت جوامع انسانی متوجه می شویم که این خود فرد انسانی است که مرکز تحلیل وی از مسئله امنیت و رابطه انسان‌ها در یک جامعه است و این تحلیل بدون ارتباط با ویژگی‌های خاص گروه های اجتماعی بررسی و ارائه شده است.

بنابراین پرسش های هستی شناختی که عمدتا با آن‌ها سروکار خواهیم داشت، می‌تواند شامل مواردی مانند:

– رابطه میان ساختار و کارگزار باشد

– افکار و تصورات چه اندازه نقش علی و / شکل دهنده در تعیین نتایج یا پیامدهای سیاسی دارند

– نظام‌های اجتماعی و سیاسی چه اندازه اندام وار (غیر اتم وار) هستند (به این معنی که که محصول اندرکنش اجتماعی چیزی بیشتر از مجموع اجزای تشکیل‌دهنده آن باشد)

– و در نهایت اهمیت اینکه میزان جدایی نمود و واقعیت (اگر جدایی ای وجود داشته باشد)- میزانی که دنیای اجتماعی و سیاسی خود را چنان که واقعا هست به ما نمی نمایاند، به‌گونه‌ای که آنچه واقعی است مشاهده پذیر است.

نکته بسیار مهم درباره مسائل نامبرده این است که نمی‌توان آن‌ها را به شیوه تجربی حل کرد. هیچ میزانی از شواهد و داده های تجربی نمی‌تواند ادعاهای (هستی شناختی) فرد پایبند به اتم انگاری هستی شناختی یا ساختارگرایی هستی شناختی را ابطال کند و همچنین نمی‌تواند این فرض را تائید یا رد کند که انفکاکی میان نمود و واقعیت وجود ندارد (های, ۱۳۸۵, ص. ۱۰۸-۱۰۹) . به‌گونه‌ای می‌توان با بهره گیری از آنچه کالین های مطرح کرده و با کمک از ملاحظات فکورانه آسکالی ماکی درباره هستی‌شناسی اقتصادی در حوزه امنیت می‌توان گفت که همه موارد زیر پرسش های هستی شناختی اند:

جامعه سیاسی از چه چیزی تشکیل شده است؟ اجزای تشکیل‌دهنده آن کدام اند و چگونه با یکدیگر پیوند می خورند؟ چه نوع اصول عمومی بر عملکرد دگرگونی آن حاکم اند؟ چه چیزی کنشگران را به جستجوی امنیت بر می انگیزد؟ آیا در جهت تامین آن و نوع نگاه به آن ترجیحات فردی و نهادی وجود دارند؟ آیا نوع نگاه آن‌ها بسترمند است یا جهانشمول؟

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تئوری های امنیت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.