تحقیق انتقال تکنولوژی، فرآیند و روشهای آن و عوامل موثر بر انتخاب و انتقال تکنولوژی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انتقال تکنولوژی، فرآیند و روشهای آن و عوامل موثر بر انتخاب و انتقال تکنولوژی دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- تکنولوژی    ۸
۲-۲-۱- تعریف    ۸
۲-۳- انتقال تکنولوژی    ۱۳
۲-۳-۱- ماهیت انتقال تکنولوژی    ۱۵
۲-۳-۲- چالش های موجود    ۱۶
۲-۳-۳- لزوم انتقال و انتخاب تکنولوژی های نوین    ۱۷
۲-۴- فرایند انتقال تکنولوژی    ۱۷
۲-۴-۱- انتخاب و کسب تکنولوژی    ۱۸
۲-۴-۲- انطباق، کاربرد و جذب تکنولوژی    ۲۱
۲-۴-۳ – توسعه و انتشار تکنولوژی    ۲۳
۲-۵- روشهای انتقال تکنولوژی    ۲۴
۲-۵-۱- قرارداد تحویل کامل    ۲۵
۲-۵-۲- کسب پروانه    ۲۵
۲-۵-۳- حق استفاده از اسم تجاری    ۲۵
۲-۵-۴- تبادل و استخدام نیروی انسانی    ۲۶
۲-۵-۵- آموزش و تعلیم    ۲۶
۲-۵-۶- برون سپاری    ۲۶
۲-۵-۷- قرارداد بای بک    ۲۶
۲-۵-۸- اتحاد استراتژیک    ۲۷
۲-۵-۹- قراردادهای بیع متقابل    ۲۷
۲-۵-۱۰- همکاری فنی    ۲۷
۲-۵-۱۱- قرارداد تحقیق و توسعه    ۲۷
۲-۵-۱۲- تحقیق و توسعه مشترک    ۲۸
۲-۵-۱۳-  سرمایه گذاری در پژوهش    ۲۸
۲-۵-۱۴- قراردادخدمات  فنی    ۲۸
۲-۶- عوامل موثر بر انتخاب و انتقال تکنولوژی    ۳۰
۲-۶-۱- مدل دسته بندی چان    ۳۰
۲-۶-۲- مدل پاستور    ۳۱
۲-۶-۳- مدل مارکوس و تانیس    ۳۲
۲-۶-۴- انتقال تکنولوژی در صنعت خودروسازی    ۳۴
۲-۷- روش های ارزیابی و بررسی فرایند انتقال تکنولوژی    ۳۴
۲-۷-۱- روش DEMTEL فازی    ۳۶
۲-۷-۲- مزایای روش DEMATEL    ۳۷
۲-۷-۳- مراحل روش DEMATEL فازی    ۳۸
۲-۸- مروری بر مطالعات پیشین    ۴۱
۲-۸-۱- تکنولوژی و انتقال تکنولوژی    ۴۱
۲-۸-۲- انتقال تکنولوژی در صنعت خودرو سازی    ۴۲
۲-۸-۳- استفاده از روش های تصمیم گیری چندمعیاره در مساله انتقال تکنولوژی    ۴۴
فهرست منابع و مأخذ    ۴۶

فهرست منابع و مأخذ

[۱] طبرسی، بابک، عوامل موثر در انتقال موفقیت آمیز تکنولوژی، علوم سیاسی، شماره ۱۴ و ۱۵، فروردین و اردیبهشت ۱۳۷۱٫

[۲] عربی، سید عبدالحمید، روشهای انتقال تکنولوژی، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۷۹، ۱۳۸۶٫

[۳] جعفرنژاد، احمد؛ احمد احمدی و محمد حسن ملکی، (۱۳۹۰)، ارزیابی تولید ناب با استفاده از رویکرد ترکیبی از تکنیکهایANP و DEMATEL در شرایط فازی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی سال هشتم، شماره ۲۰٫

[۴] حبیبی، آرش، آموزش تکنیک DEMATEL و کاربردهای آن در مدیریت، ۱۳۹۱، مجلهعلمی-پژوهشی شریف،شماره ۴۵٫

[۵] راث، آمیتاو، مترجم دکتر فاضل لاریجانی، انتقال و انتشار تکنولوژی، فصلنامه رهیافت، تهران، شماره ۲۰، بهار ۱۳۷۸٫

[۶] سیاحتگر، احمد، بررسی عوامل موثر بر انتقال و جذب تکنولوژی در صنعت بویلرهای صنعتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، ۱۳۸۱٫

[۷] علی احمدی، علیرضا؛ توکلی، علیرضا، نگرشی جامع به انتقال تکنولوژی، مجله تدبیر، شماره ۱۰۹، دی ماه ۱۳۷۹٫

[۸] توکل، محمد؛ طهماسبی، سوسن، عوامل اجتماعی موثر بر موفقیت انتقال تکنولوژی در صنعت خودرو ایران، همایش مدیریت تکنولوزی و نوآوری، ۱۳۸۸٫

[۹] ثابتی، منصور، شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در انتقال تکنولوژی سیستم های اطلاعاتی در سازمان های ایرانی، عصر مدیریت، سال چهارم، شماره ۱۶ و ۱۷، مهرماه ۱۳۸۹٫

[۱۵] فقیه، نظام الدین، تجارب برخی کشورها در انتقال و توسعه تکنولوزی، اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره ۱۶۵و ۱۶۶، خرداد و تیر ۱۳۸۰٫

[۱۰] مصلح شیرازی، علی نقی، یداللهی فارسی، جهانگیر، معیارهای انتخاب تکنولوژی مناسب در واحدهای تولیدی، مجله برنامه و بودجه، شماره ۸، ۱۳۷۵٫

[۱۱] بناوند، مهسا، نگرش جامع به انتقال تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، پاییز ۱۳۸۶٫

[۱۲] Tahmooresnejad L, Shafia MA and Salami R (2011), Identifying impact factors in technology transfer with the aim of technology localization. World Acad. Sci., Eng.Technol.77.507-511.

[۱۳] Tihanyi, L., &Roath, A. S. (2002).Technology Transfer and Institutional Development in Central and Eastern Europe. Journal of World Business, 37, 188-198.

[۱۴] Toloie –EshlaghyA. ,Nazemi Sh., Study on changing trend of technology transfer in pharmaceutical biotechnology in Iran in order to identify the model, 2013, Elixir Prod. Mgmt. 54A, 12812-12821.

[۱۵]Chehrehpak M., Alirezaei A. and Farmani M., Selecting of optimal methods for the technology transfer by using analytic hierarchy process (AHP), Indian Journal of Science and Technology, Vol. 5 No. 4 (Apr 2012).

[۱۶]Chiesa V., 2001, R&D strategy and organization, Imperial Collage Press.

۲-۱- مقدمه

امروزه تکنولوژی کلید طلایی رقابت در دنیای کار و تجارت و لازمه رشد اقتصادی سازمان ها و کشورهاست. سال ها پیش، افرادی همچون ژوزف شومپتر[۱] و رابرت سولو[۲] ضرورت سرمایه گذاری در بکارگیری و توسعه تکنولوژی را مطرح کردند. تکنولوژی های جدید برای انجام دادن امور شیوه های کارآتری را بوجود می آورند و در فعالیت بشر جنبه های جدید را مطرح می سازند. به این ترتیب، امکان بهبود کیفیت کالاها و خدمات، افزایش بهره وری، کاهش زمان عرضه محصولات جدید به بازار و ارضای نیازهای پایان ناپذیر بشر فراهم می شود. ارائه کالا و خدمات متفاوت به بازار، تحولات تکنولوژیکی، تغییر در شیوه های برنامه ریزی، اجرا، کنترل و ارزیابی تغییرات تکنیکی، هر یک فرصتی برای افزایش توانایی ها، رقابت پذیری و رشد صنایع محسوب می شود. به این ترتیب، تکنولوژی، بکارگیری و بهره مندی مناسب از آن همواره، بهترین زمینه ایجاد منافع اجتماعی ـ اقتصادی به شمار می آید]۳[.

در محیط پویای تجاری امروز، انتقال تکنولوژی می تواند نقشی مهم و حیاتی در استراتژی های تجاری یک شرکت ایفا کند. شرکت­ها برای روبرو شدن با پیچیدگی های فزاینده تولید، مشتریان بیشتر، کیفیت مطلوب مورد نیاز برای خدمات خاص و بهتر و افرایش فشار رقابتی به انتخاب و انتقال تکنولوژی وابسته هستند]۱۸[.  سیاست گزاران و برنامه ریزان باید به تکنولوژی به عنوان متغیری مهم در توسعه ملی نگاه کنند که برای بهبود برآورده سازی نیازهای ملی به آن نیاز است.

در واقع تنها راه عملی جبران عقب ماندگی یک کشور یا یک بنگاه اقتصادی استفاده از تجارب موفق دیگران در عرصه های جدید است. به عبارت دیگر آنقدر منابع انسانی، سرمایه و زمان وجود ندارد تا بتوان راهی را که دیگران در مدت یک یا دو قرن و با سعی و خطاهای بسیار و صرف منابع زیادی طی کرده اند همانگونه پیمود. انتقال تکنولوژی راه کوتاهتر دستیابی به ثمره تحقیقات دیگر کشورها در حل مشکلات صنایع کشور است]۵[  تجربه موفقیت آمیز کشورهای توسعه یافته نشان داده است که فراگیری و استفاده گسترده از تکنولوژی های مناسب و مدرن در این کشورها، آنها را قادر ساخته تا بر بهره وری خود بیفزایند و در نتیجه منجر به توسعه سریع صنعتی این کشورها شده است.

انتخاب هر یک  از تکنولوژی های نوین به فاکتورهای بسیاری از جمله وضعیت تکنولوژی در صنعت مربوطه، نیازمندی ها، توانایی ها، امکانات و نقاط ضعف تکنولوژی، وضعیت تکنولوژی در کشورهای دیگر،  استراتژی های ملی و مانند این بستگی دارد. انتخاب یک روش مناسب، اصلی مهم در انتخاب تکنولوژی و نیاز اصلی برای دستیابی به هدف نهایی فرآیند است  ]۱۹[

با توجه به سرعت جهانی شدن و نیاز شرکت ها و کشورها به رقابت تنگاتنگ در عرصه بازار جهانی، تکنولوژی های جدید و برتر به عنوان یک مزیت رقابتی برای حضور در بازار جهانی مطرح شده اند ]۱[ همچنین بدیهی است که ایجاد تکنولوژی نیازمند سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و آموزش نیروی انسانی است. نرخ سرمایه گذاری کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما ـ ایران ـ بر روی تحقیق و توسعه و آموزش بسیار پایین تر از کشورهای توسعه یافته است، بطوریکه این کشورها در دهه ۱۹۹۰، ۵/۲ تا ۸/۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف این امر کرده اند در حالی که در همین زمان این رقم در کشور ما در حدود کمتر از ۳/۰ درصد از بودجه سالیانه بوده است.

در این نوشتار ابتدا اشاره کوتاهی به تعریف تکنولوژی، انتقال تکنولوژی، فرآیند و روشهای انتقال آن خواهد شد پس از آن به مرور عوامل موثر بر انتخاب تکنولوژی و روشهای ارزیابی و بررسی فرایند انتقال تکنولوژی پرداخته میشود. پس از آن به توضیح در مورد روش  DEMATELو تئوری فازی اشاره خواهد شد. پس از آن به مرور مقالات مربوطه پرداخته خواهد شد.

 ۲-۲- تکنولوژی

۲-۲-۱- تعریف

بحث در رابطه با مفهوم تکنولوژی به جهت فهم درست طبیعت و محتوای آن اهمیت دارد، مطالعات پیشین نشان داده است که تعریف مفهوم تکنولوژی آسان نیست]۲۷[ به همین دلیل است که معمولا این مفهوم از جنبه های گوناگونی تعریف شده است. مطالعات موجود در زمینه انتخاب و انتقال تکنولوژی تمام زمینه های موجود از مدیریت سازمانی، دانش سیاسی، اقتصادی، جامعه شناسی، انسان شناسی، بازاریابی و اخیرا، مدیریت تکنولوژی را در برمی­گیرد]۲۸[ .

اصطلاح تکنولوژی، مفهومی مطلق است که به دشواری تفسیر، مشاهده و ارزیابی شده است. به رغم مطالعات موجود در این زمینه، مقالات بسیاری در تخصص های مختلف توزیع شده اند و معمولا پارادیم پذیرفته شده رایجی در این زمینه وجود ندارد. لان و یانگ ]۲۹[ تاکید کرده اند که تعریف تکنولوژی با توجه به محققان و زمینه های مورد تحقیق تفاوت دارد]۶[.

بر طبق نظر ]۳۰[ تکنولوژی دو جزء اصلی را در بر می گیرد: ۱) جزء فیزیکی که حاوی مواردی همچون محصولات، ابزار، تجهیزات، نقشه های اصلی، روشها و فرآیندهاست و ۲) جزء اطلاعاتی که در بر گیرنده دانش چگونگی در مدیریت، بازاریابی، تولید، کنترل کیفیت، قابلیت اعتماد، پرسنل ماهر و زمینه های کارکردی است. کومار و همکارانش تعریفی پیشینی تر که توسط ساهال مطرح شده، تکنولوژی را به مثابه «پیکر بندی» می بیند که بر تعریفی ذهنی تکیه دارد اما قابل تخصیص به فرآیندها و تولیدات است. ]۳۲[، با بررسی دقیق تعریف تکنولوژی، دو جزء اصلی قابل تشخیص است: ۱) «دانش» یا روش و ۲) «انجام کارها».

معمولا تکنولوژی با حصول نتایج مهم، حل مشکلات عمده، تکمیل وظایف اصلی با استفاده از مهارت های خاص، بکارگیری دانش و بهره برداری از دارایی ها ارتباط دارد. مفهوم تکنولوژی نه تنها به تکنولوژی موجود در تولیدات که با دانش و یا اطلاعات استفاده و کاربرد آنها و همچنین توسعه تولیدات ارتباط دارد ]۲۵[.

مک کینزی و واجمن ]۷[ تکنولوژی را به عنوان ترکیبی از محصولات فیزیکی یا مصنوعات، فرآیندهای ساخت محصولات و ابزارهای توام با محصولات فیزیکی تعریف نموده اند. این عوامل مجزا و قابل تفکیک نیستند بلکه یک شبکه یکپارچه را شکل می دهند که در بر گیرنده تکنولوژی است. آخرین تعریف که توسط ماسکوس ارائه شده مفهوم تکنولوژی را گسترش داده است؛ در این تعریف تکنولوژی عبارت است از «اطلاعات لازم برای حصول به محصولات خروجی اصلی بوسیله روشهای خاصی از ترکیب یا فرآوری ورودی­های منتخب که شامل فرآیندهای تولیدی، ساختار دورن سازمانی شرکت، روش­های مدیریتی و روشهای مالی، متدهای بازاریابی یا هر ترکیبی از اینها می شود.»]۳۰[. مفهوم تکنولوژی ]۸[ به صورت “دانش چگونگی انجام امور” یا “توانمندی مورد نیاز یک موسسه برای تامین کالاها یا خدمات مورد سفارش مشتریانش، در حال و آینده” تعریف شده است. با توجه به این تعریف، می توان گفت که انتخاب تکنولوژی دستیابی به نوعی دانش چگونگی جدید است؛ اجزا و سیستم هایی که به هر شرکت یاری می رساند تا تولیدات و خدمات رقابتی تر، فرآیندهای موثرتری را تولید نموده، و / یا راه حل های نوین کاملی را خلق نمایند. تکنولوژی های نوین می توانند فرصت هایی را هم برای ایجاد تمایز و تجارت های جدید فراهم نموده و همچنین اهمیت دقت انتخاب تکنولوژی برای بقای هر شرکت الزامی است ]۹[.

[۱]– Joseph Schumpeter

[۲]– Robert Solow

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق انتقال تکنولوژی و عوامل موثر بر انتخاب و انتقال تکنولوژی و روش های ارزیابی و بررسی فرایند انتقال تکنولوژی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.