تحقیق انتقال تکنولوژی و عوامل موثر بر انتخاب و انتقال تکنولوژی و روش های ارزیابی و بررسی فرایند انتقال تکنولوژی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انتقال تکنولوژی و عوامل موثر بر انتخاب و انتقال تکنولوژی و روش های ارزیابی و بررسی فرایند انتقال تکنولوژی  دارای ۵۱  صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- تکنولوژی    ۶
۲-۲-۱- تعریف    ۶
۲-۳- انتقال تکنولوژی    ۱۰
۲-۳-۱- ماهیت انتقال تکنولوژی    ۱۲
۲-۳-۲- چالش های موجود    ۱۳
۲-۳-۳- لزوم انتقال و انتخاب تکنولوژی های نوین    ۱۴
۲-۴- فرایند انتقال تکنولوژی    ۱۵
۲-۴-۱- انتخاب و کسب تکنولوژی    ۱۵
۲-۴-۲- انطباق، کاربرد و جذب تکنولوژی    ۱۸
۲-۴-۳ – توسعه و انتشار تکنولوژی    ۲۱
۲-۵- روشهای انتقال تکنولوژی    ۲۱
۲-۵-۱- قرارداد تحویل کامل    ۲۲
۲-۵-۲- کسب پروانه    ۲۲
۲-۵-۳- حق استفاده از اسم تجاری    ۲۳
۲-۵-۴- تبادل و استخدام نیروی انسانی    ۲۳
۲-۵-۵- آموزش و تعلیم    ۲۳
۲-۵-۶- برون سپاری    ۲۴
۲-۵-۷- قرارداد بای بک    ۲۴
۲-۵-۸- اتحاد استراتژیک    ۲۴
۲-۵-۹- قراردادهای بیع متقابل    ۲۴
۲-۵-۱۰- همکاری فنی    ۲۵
۲-۵-۱۱- قرارداد تحقیق و توسعه    ۲۵
۲-۵-۱۲- تحقیق و توسعه مشترک    ۲۵
۲-۵-۱۳-  سرمایه گذاری در پژوهش    ۲۵
۲-۵-۱۴- قراردادخدمات  فنی    ۲۵
۲-۶- عوامل موثر بر انتخاب و انتقال تکنولوژی    ۲۸
۲-۶-۱- مدل دسته بندی چان    ۲۸
۲-۶-۲- مدل پاستور    ۲۹
۲-۶-۳- مدل مارکوس و تانیس    ۳۰
۲-۶-۴- انتقال تکنولوژی در صنعت خودروسازی    ۳۲
۲-۷- روش های ارزیابی و بررسی فرایند انتقال تکنولوژی    ۳۲
۲-۷-۱- روش DEMTEL فازی    ۳۴
۲-۷-۲- مزایای روش DEMATEL    ۳۵
۲-۷-۳- مراحل روش DEMATEL فازی    ۳۶
۲-۸- مروری بر مطالعات پیشین    ۳۹
۲-۸-۱- تکنولوژی و انتقال تکنولوژی    ۳۹
۲-۸-۲- انتقال تکنولوژی در صنعت خودرو سازی    ۴۰
۲-۸-۳- استفاده از روش های تصمیم گیری چندمعیاره در مساله انتقال تکنولوژی    ۴۱
فهرست منابع و مأخذ    ۴۴

منابع

[۲] امینی، امرالله، تخمین و تحلیل تحولات فنی، کارآیی و بهره وری در صنعت خودروسازی ایران، پایان نامه دکتری اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۸۱٫

[۳] انصاری، منوچهر؛ زارع، علی، تعیین عوامل موثر بر انتخاب و انتقال تکنولوژی: خط تولید بدنه ایران خودرو، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال نهم، شماره ۱، ۱۳۸۸٫

[۴] آذر، عادل، طباطباییان، سید حبیب الله، بناوند، انتقال تکنولوژی، نیازمند نگرشی جامع، ماهنامه مدرس، دوره ۵، شماره ۲، تابستان ۱۳۸۰٫

[۵] بناوند، مهسا، نگرش جامع به انتقال تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، پاییز ۱۳۸۶٫

[۶] توکل، محمد؛ طهماسبی، سوسن، عوامل اجتماعی موثر بر موفقیت انتقال تکنولوژی در صنعت خودرو ایران، همایش مدیریت تکنولوزی و نوآوری، ۱۳۸۸٫

[۷] ثابتی، منصور، شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در انتقال تکنولوژی سیستم های اطلاعاتی در سازمان های ایرانی، عصر مدیریت، سال چهارم، شماره ۱۶ و ۱۷، مهرماه ۱۳۸۹٫

[۸] جعفرنژاد، احمد؛ احمد احمدی و محمد حسن ملکی، (۱۳۹۰)، ارزیابی تولید ناب با استفاده از رویکرد ترکیبی از تکنیکهایANP و DEMATEL در شرایط فازی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی سال هشتم، شماره ۲۰٫

[۹] حبیبی، آرش، آموزش تکنیک DEMATEL و کاربردهای آن در مدیریت، ۱۳۹۱، مجلهعلمی-پژوهشی شریف،شماره ۴۵٫

[۱۰] راث، آمیتاو، مترجم دکتر فاضل لاریجانی، انتقال و انتشار تکنولوژی، فصلنامه رهیافت، تهران، شماره ۲۰، بهار ۱۳۷۸٫

[۱۱] سیاحتگر، احمد، بررسی عوامل موثر بر انتقال و جذب تکنولوژی در صنعت بویلرهای صنعتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، ۱۳۸۱٫

۲-۱- مقدمه

امروزه تکنولوژی کلید طلایی رقابت در دنیای کار و تجارت و لازمه رشد اقتصادی سازمان ها و کشورهاست. سال ها پیش، افرادی همچون ژوزف شومپتر[۱] و رابرت سولو[۲] ضرورت سرمایه گذاری در بکارگیری و توسعه تکنولوژی را مطرح کردند. تکنولوژی های جدید برای انجام دادن امور شیوه های کارآتری را بوجود می آورند و در فعالیت بشر جنبه های جدید را مطرح می سازند. به این ترتیب، امکان بهبود کیفیت کالاها و خدمات، افزایش بهره وری، کاهش زمان عرضه محصولات جدید به بازار و ارضای نیازهای پایان ناپذیر بشر فراهم می شود. ارائه کالا و خدمات متفاوت به بازار، تحولات تکنولوژیکی، تغییر در شیوه های برنامه ریزی، اجرا، کنترل و ارزیابی تغییرات تکنیکی، هر یک فرصتی برای افزایش توانایی ها، رقابت پذیری و رشد صنایع محسوب می شود. به این ترتیب، تکنولوژی، بکارگیری و بهره مندی مناسب از آن همواره، بهترین زمینه ایجاد منافع اجتماعی ـ اقتصادی به شمار می آید]۳[.

از آنجا که این تحقیق می کوشد تا به تجزیه  و شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر انتخاب تکنولوژیهای نوین در صنعت قطعات پلیمری خودر و با استفاده از الگوریتمDEMATEL FUZZY بپردازد در این مقاله ابتدا اشاره کوتاهی به تعریف تکنولوژی، انتقال تکنولوژی، فرآیند و روشهای انتقال آن خواهد شد پس از آن به مرور عوامل موثر بر انتخاب تکنولوژی و روشهای ارزیابی و بررسی فرایند انتقال تکنولوژی پرداخته میشود. پس از آن به توضیح در مورد روش  DEMATELو تئوری فازی اشاره خواهد شد. پس از آن به مرور مقالات مربوطه پرداخته خواهد شد.

 ۲-۲- تکنولوژی

۲-۲-۱- تعریف

بحث در رابطه با مفهوم تکنولوژی به جهت فهم درست طبیعت و محتوای آن اهمیت دارد، مطالعات پیشین نشان داده است که تعریف مفهوم تکنولوژی آسان نیست]۲۷[ به همین دلیل است که معمولا این مفهوم از جنبه های گوناگونی تعریف شده است. مطالعات موجود در زمینه انتخاب و انتقال تکنولوژی تمام زمینه های موجود از مدیریت سازمانی، دانش سیاسی، اقتصادی، جامعه شناسی، انسان شناسی، بازاریابی و اخیرا، مدیریت تکنولوژی را در برمی­گیرد]۲۸[ .

اصطلاح تکنولوژی، مفهومی مطلق است که به دشواری تفسیر، مشاهده و ارزیابی شده است. به رغم مطالعات موجود در این زمینه، مقالات بسیاری در تخصص های مختلف توزیع شده اند و معمولا پارادیم پذیرفته شده رایجی در این زمینه وجود ندارد. لان و یانگ ]۲۹[ تاکید کرده اند که تعریف تکنولوژی با توجه به محققان و زمینه های مورد تحقیق تفاوت دارد]۶[.

بر طبق نظر ]۳۰[ تکنولوژی دو جزء اصلی را در بر می گیرد: ۱) جزء فیزیکی که حاوی مواردی همچون محصولات، ابزار، تجهیزات، نقشه های اصلی، روشها و فرآیندهاست و ۲) جزء اطلاعاتی که در بر گیرنده دانش چگونگی در مدیریت، بازاریابی، تولید، کنترل کیفیت، قابلیت اعتماد، پرسنل ماهر و زمینه های کارکردی است. کومار و همکارانش تعریفی پیشینی تر که توسط ساهال مطرح شده، تکنولوژی را به مثابه «پیکر بندی» می بیند که بر تعریفی ذهنی تکیه دارد اما قابل تخصیص به فرآیندها و تولیدات است. ]۳۲[، با بررسی دقیق تعریف تکنولوژی، دو جزء اصلی قابل تشخیص است: ۱) «دانش» یا روش و ۲) «انجام کارها».

معمولا تکنولوژی با حصول نتایج مهم، حل مشکلات عمده، تکمیل وظایف اصلی با استفاده از مهارت های خاص، بکارگیری دانش و بهره برداری از دارایی ها ارتباط دارد. مفهوم تکنولوژی نه تنها به تکنولوژی موجود در تولیدات که با دانش و یا اطلاعات استفاده و کاربرد آنها و همچنین توسعه تولیدات ارتباط دارد ]۲۵[.

مک کینزی و واجمن ]۷[ تکنولوژی را به عنوان ترکیبی از محصولات فیزیکی یا مصنوعات، فرآیندهای ساخت محصولات و ابزارهای توام با محصولات فیزیکی تعریف نموده اند. این عوامل مجزا و قابل تفکیک نیستند بلکه یک شبکه یکپارچه را شکل می دهند که در بر گیرنده تکنولوژی است. آخرین تعریف که توسط ماسکوس ارائه شده مفهوم تکنولوژی را گسترش داده است؛ در این تعریف تکنولوژی عبارت است از «اطلاعات لازم برای حصول به محصولات خروجی اصلی بوسیله روشهای خاصی از ترکیب یا فرآوری ورودی­های منتخب که شامل فرآیندهای تولیدی، ساختار دورن سازمانی شرکت، روش­های مدیریتی و روشهای مالی، متدهای بازاریابی یا هر ترکیبی از اینها می شود.»]۳۰[. مفهوم تکنولوژی ]۸[ به صورت “دانش چگونگی انجام امور” یا “توانمندی مورد نیاز یک موسسه برای تامین کالاها یا خدمات مورد سفارش مشتریانش، در حال و آینده” تعریف شده است. با توجه به این تعریف، می توان گفت که انتخاب تکنولوژی دستیابی به نوعی دانش چگونگی جدید است؛ اجزا و سیستم هایی که به هر شرکت یاری می رساند تا تولیدات و خدمات رقابتی تر، فرآیندهای موثرتری را تولید نموده، و / یا راه حل های نوین کاملی را خلق نمایند. تکنولوژی های نوین می توانند فرصت هایی را هم برای ایجاد تمایز و تجارت های جدید فراهم نموده و همچنین اهمیت دقت انتخاب تکنولوژی برای بقای هر شرکت الزامی است ]۹[.

این مفهوم، مجموعه ای از سخت افزار و نرم افزار است که باید به شکل مناسبی ترکیب شود تا کاملا موثر باشد. وقتی تکنولوژی برای یک نظام یا مجموعه تولیدی ایجاد شود، شکلهای اولیه آن عبارتند از:

– به شکل فیزیکی، از قبیل مواد، ابزار تولید، تجهیزات و ماشین آلات و نوع محصول.

– به شکل انسانی آن اساسا بیانگر چرایی است شامل مهارت­ها و تجربه فردی انسان­ها یا گروه­ها.

– به شکل داده ها که شامل نوع دانش چگونگی، از قبیل فرآیندها، فنون، روش­ها و مانند این­هاست.

– به شکل سازمانی که به طور فزاینده ای به عنوان عامل تسریع کننده در کمک به کل مجموعه، شناخته شده است و تعامل نظام را با محیط، فعال می کند.

۲-۳- انتقال تکنولوژی

تعاریف مربوط به انتقال تکنولوژی بسته به زمینه های مورد تحقیق و هدف از تحقیق تفاوت دارند؛ ]۳۴[ منظور از روش انتقال تکنولوژی، مجموعه ای از فعالیتهای ازپیش تعریف شده ای است که طی آن تکنولوژی موردنیاز دراختیار متقاضی قرار می گیرد.

انتقال تکنولوژی به عنوان یک فرایند چند بعدی از ارتباطی است که شامل تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایده ها و امکانات می باشند. ]۳۵[ به بیانی دیگر انتقال تکنولوژی دامنه ای از فعالیت های مشارکتی رسمی و غیر رسمی بین ادارات، بخشهای تحقیقاتی دولتی و بخش­های خصوص و عمومی را در بر می گیرد.

از آنجایی که اصطلاح «انتقال تکنولوژی» ابعاد بسیاری را دربر می گیرد، اغلب برای توضیح فرآیندی که طی آن ایده­ها و مفاهیم از آزمایشگاه به بازار کار منتقل می شوند]۳۶[، انتقال دانش و مفهوم از یک کشور توسعه یافته به یک کشور کمتر توسعه یافته و انتقال فعالیت های نوآورانه به کاربر دست دوم به کار می رود]۳۸[. این مفهوم نه تنها به انتقال دانش فنی یا اطلاعات توجه دارد بلکه توانایی دریافت کننده تکنولوژی در یادگیری و جذب تکنولوژی در کارکردهای تولیدی را نیز مد نظر دارد.]۳۹[

از نظر رایزمن، در تحقیق گسترده وی بر مقالات پیش از خود، اقتصاد دانان اغلب انتقال تکنولوژی را برپایه خواص عمومی دانش تعریف می کنند که در آن تمرکز بر متغیرهای مربوط به تولید و طراحی قرار دارد. جامعه شناسان تمایل دارند انتقال تکنولوژی را به نوآوری ها مرتبط ساخته و به تکنولوژی به عنوان یک خروجی مطلوب بنگرند. انسان شناسان، به طور گسترده ای انتقال تکنولوژی را در زمینه تغییرات فرهنگی و چگونگی تاثیر بر این تغییرات می بینند. از نظر زها و رایزمن عمده مقالات موجود بر انتقال تکنولوژی مورد توجه محققان علم مدیریت نیز قرار گرفته اند. ایشان اذعان نمودند که زمینه های تجاری تمایل دارند تا بر ایده هایی همچون مرحله انتقال تکنولوژی، طراحی مراحل و فروش های مرتبط تمرکز کنند به عبارت دیگر محققان مدیریت بر بخشهای داخلی انتقال و ارتباطات میان انتقال تکنولوژی و استراتژی تمرکز دارند.

[۱]– Joseph Schumpeter

[۲]– Robert Solow

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق انتقال تکنولوژی، فرآیند و روشهای آن و عوامل موثر بر انتخاب و انتقال تکنولوژی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.