تحقیق انجام شده بر سلامت روانی و جسمانی و رویکردهای نظری وتجربی درموردعوامل تأثیرگذار بر سلامت سالمندان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انجام شده بر سلامت روانی و جسمانی و رویکردهای نظری وتجربی درموردعوامل تأثیرگذار بر سلامت سالمندان  دارای  ۴۱  صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۳
۱-تحقیقات انجام شده    ۴
۳- بررسی نظریه ها ی گذارجمعیتی و اپیدمیولوژیک    ۱۲
۳-۱-سلامت و نظریه انتقال جمعیتی    ۱۲
۳-۲- انتقال اپیدمیولوژیک واختلال درسلامتی    ۱۴
۴- تئوری تجمع شرایط نا مساعدو سلامتی    ۱۷
۴-۱- نیروهای اجتماعی و سلامتی طی روند زندگی    ۱۷
۴-۲سلامت جسمانی    ۱۸
۴-۳- سلامت روانی    ۱۹
۴-۵- رویکردهای نظری وتجربی درموردعوامل تأثیرگذار بر سلامت سالمندان    ۲۲
۴-۵-۱-تأثیر مشخصه های اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی بر سلامت سالمندان    ۲۲
۴-۵-۲- جنس وسلامت    ۲۳
۴-۵-۲-۱-تبیین بیولوژیکی تفاوت در سلامت زنان و مردان    ۲۴
۴-۵-۳-تببین رفتارفرهنگی و سبک زندگی    ۲۵
۴-۵-۴- وﺿﻊﺗﺄﻫﻞ و ﺳﻼﻣﺖ    ۲۵
۴-۵-۶-ﺣﻤﺎﻳﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﺳﻼﻣﺖ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬    ۲۷
۴-۵-۶-۱-چگونگی تأثیر حمایت اجتماعی برسلامت    ۲۷
۴-۵-۷- بعد خانوار:    ۲۹
۴-۵-۸-توزیع شهری و روستایی جمعیت    ۲۹
۵-ﭘﺎﻳﮕﺎه اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﺳﻼﻣﺖ    ۳۰
۵-۱-مؤلفه های پایگاه اقتصادی، اجتماعی    ۳۲
۵-۱-۲-درآﻣﺪ و ﺳﻼﻣﺖ    ۳۳
۵-۱-۳-شغل وسلامت افراد    ۳۳
منابع و ماخذ :    ۳۴

 منابع :

میرزایی، محمدومهری شمس قهفرخی، (۱۳۸۶)، جمعیت شناسی سالمندان در ایرن براساس سرشماری های ۱۳۳۵-۱۳۸۵، مجله سالمندی ایران، سال دوم، شماره۵، صص۳۳۲-۳۲۶٫

پاشا، غلامرضا و همکاران، (۱۳۸۶)، مقایسه سلامت عمومی و حمایت اجتماعی بین سالمندان ساکن خانه سالمند ان و سالمندان ساکن در خانواده، فصل نامه خانواده پژوهی،  سال سوم،  شماره ۹،  ص ۵۰۵ ، ۵۰۷).

پوردهکردی، علی حسن و دیگران ،(۱۳۸۶)، تأثیربرنامه های ورزشی برکیفیت زندگی شهرستان شهرکرد، مجله سالمندی ایران سال دوم، صص۴۳۷، ۴۴۴٫

میرزایی، محمد،(۱۳۸۵)،گزارش کشوری جمعیت و توسعه در ایران، پروژه جمعیت و توسعه دانشگاه تهران، انجمن جمعیت شناسی ایران.

مهاجرانی ، علی اصغر و دیگران ،(۱۳۹۰)،مقاله، بررسی چالشهای اجتماعی سالمندی جمعیت در ایران،  همایش انجمن جمعیت شناسی در ایران .

 گزارش بین المللی جمعیت ،( ۲۰۰۱)،ص۴۲٫

رضایی، سعید و مهشید منوچهری، (۱۳۸۷)،بررسی و مقایسه اختلالات روانی سالمندان ساکن در سرای سالمندان در شهر تهران، صص۱۵، ۱۶٫

پوررضا، ابولقاسم و خیبری نعمتی، رقیه ،( ۱۳۸۵ )، اقتصاد بهداشت و سالمندی، مجله سالمندی ایران، سال اول شماره ۲،صص۸۰، ۸۷٫

پوررضا، ابولقاسم و دیگران،( ۱۳۸۶)،الگوی هزینه و بیماری در شهرستان دامغان طی سال ۱۳۸۶ مجله سالمندی در سال دوم شماره ۴، صص۲۵۲، ۲۶۲٫

تاجور، مریم،(۱۳۸۱ )،بهداشت سالمندان و مروری برزمینه های مختلف زندگی آنان تهران، نسل نواندیش. ص۶۳

توکلی قوچانی،حمیدوهمکاران،( ۱۳۸۲)،سالمندی پویا، ص ۳۸٫

جرالدسی، دیوید سون و همکاران،(۱۳۸۱ )،رفتار درمانی بالینی، ترجمه احمد احمدی علوی آبادی، تهران مرکز نشر دانشگاهی، ص۴۷٫

خوشبین،سهیلاوهمکاران،( ۱۳۸۵ )،  راهنمای آموزشی مراقبت ادغام یافته سالمندان،وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، ص ۵٫

لوکاس دﻳﻮﻳﺪ و ﻣﻴﺮ، ﭘﺎول، (۱۳۸۱)، درآﻣﺪی ﺑﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺟﻤﻌﻴﺘﻲ. ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺣﺴﻴﻦ ﻣﺤﻤﻮدﻳـﺎن. ﺗﻬـﺮان : اﻧﺘﺸـﺎرات داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان. صص۷۵، ۷۸٫

میرزایی ، محمد ، (۱۳۸۵)، مجله سالمندی ایران، سال سوم، شمار۷ .

مقدمه:

اصل سازگاری افراد هر جامعه با مقتضیات همان اجتماع، اصلی است که می بایست به آن توجه خاص نمود، بی تردید این سازگاری نیز جز در پرتو سلامت افراد جامعه چه از لحاظ جسمانی و چه از بعد روانی امکان پذیر نخواهد بود. در این میان سلامت روان به دلیل تأثیر فراوان آن بر وضعیت جسمانی اهمیت بیشتری می یابد، لذا لزوم شناخت وضعیت موجود سلامت روانی و جسمی به منظور هر گونه برنامه ریزی جهت تأمین آن در جامعه ضروری به نظرمی آید. به منظور شناخت وضع موجود ارزیابی های روان شناختی و عملکرد جسمانی افراد قطعا کمک مؤثری خواهد نمود. ولی اصول    روان شناختی و عملکرد جسمانی در این شناخت تنها مهم نیستند. بلکه قوانین جامعه شناختی نیز در ارتباط با بحث سلامت روان و سلامت جسمی بکارمی آیند. بحث سلامت روان شناختی و سلامت جسمانی در جامعه و افراد  وابسته به مجموعه عواملی است که شناخت تک تک آن عوامل میسر نخواهد بود لیکن آشنایی با نظریات مختلف در ابتدای بررسی وضعیت سلامت جسمی و روانی قطعاً مفید خواهد بود. اهمیت دیگر این مسئله آن است که در این بحث هیچگاه به صورت یک بعدی و با پرداختن به یک جنبه عمل ننمایم.

۱-تحقیقات انجام شده

مطالعات جمعیت شناختی در مورد سالمندی درکشورهای درحال توسعه یک تلاش نسبتاً تازه ای است که تقریباً ازسال ۱۹۸۰ میلادی آغاز شده وتوسعه یافته است. جمعیت شناسان متعددی به بررسی ویژگی های اقتصادی، اجتماعی سالمندان درکشورهای درحال توسعه در۵۰ سال گذشته پرداخته اند. از جمله جمعیت شناسانی که به این موضوع پرداخته اند میتوان به تراس لوکو در سال ۱۹۸۶ وکینسلا و ساتین در سال ۱۹۹۴ اشاره کرد همچنین دلایلی که جمعیت شناسان راتشویق به بررسی مسئله سالمندی میکرد، پیش بینی کاهش باروری و مرگ و میر در کشورهای درحال توسعه و رسیدن به مرحله سالمندی از یک طرف و نیز نگرانی سیاستگزاران دولتی در آن کشور برای برنامه ریزی صحیح جهت آمادگی بامسئله سالخوردگی جمعیت و نیز تأکید سازمان ملل متحد در سال  ۱۹۸۲در اجلاس وین بر مسئله سالمندی بود (کینسلا به نقل از مارتین و پرستون ۱۹۹۴).

مطالعاتی که درخارج ازکشوردرحوزه های مختلف پزشکی درزمینه بررسی کیفیت سالمندان انجام شده است و ذکر چند نکته در زمینه غالب تحقیقات انجام شده ضروری به نظر می رسد.

استراس و همکارانش عوامل مؤثربرسلامت را در گزارشهای بهداشت سالمندان در جامائیکا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که مسائل بهداشت و سلامتی با سن افزایش می یابد، اما زنان از مشکلات سلامتی بیشتر شکایت دارند که عمدتاً مربوط به رعایت بهداشت در سنین پایین تر می باشند. آنها همچنین دریافتند که تحصیلات با سلامت در ارتباط است و کسانی که تحصیلات پایین تری دارند از سلامت کمتری بر خورداند، ولی میزان در آمد تأثیری روی سلامت افراد ندارد ( استراس[۱] و همکاران ۱۹۹۲).

تحقیقی با عنوان ” درآمد و سلامت، واقعیت رابطه چیست ؟” توسط ایکوب و اسمیت در مورد رابطه در آمد و سلامت صورت گرفته است در این تحقیق ارتباط  درآمد با سلامتی، قبل و بعد از   کنترل های اجتماع برای همه متغیرهای سلامتی آزمایش شده است. نتایج نشان می دهد که در آمد بالا در سلامتی بیشتر مؤثر است ولی این ارتباط مستقیم درآمد و وضع سلامت در سطوح بالاتر درآمد حالت معکوس پیدا می کند.همچنین در این تحقیق هیچ اثر متقابلی بین درآمد بالا و هر یک از متغیرهای اقتصادی، اجتماعی  سن یا جنسیت یافت نشده است. و در واقع تأثیرات مستقل درآمد و دیگر متغیر های اقتصادی، اجتماعی نشان می دهد که در آمد واقعاً یک نشانه برای تأثیر دیگر متغیر ها نیست در این تحقیق درآمد بر سلامت در ترکیب کلی متغیر های اقتصادی اجتماعی اثبات شده است (ایکوب،اسمیت[۲] ۱۹۹۹: ۶۹۳-۷۰۵ ).

تحقیقی با عنوان ” تفاوتهای جنسیتی درارتباط با کار و سلامت درمورد بیماری های قلبی” توسط گیلام در سال ۱۹۸۵انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که فعالیتهای شغلی مورد آزمایش نقش کمی در بیماری های گرفتگی عروقی داشتند. ساعات کار طولانی مدت در کنار سیگار کشیدن و فعالیتهای فیزیکی بیش از اندازه پیامدهای زیانباری را به دنبال دارند. همچنین براساس یافته های این پژوهش فشارکاری و ساعات طولانی کار تا  اندازه زیادی در مردان نسبت به زنان سازگاری بوجود آورده است. بنابراین فعالیت های شغلی خصوصاً ساعات کاری ممکن است به صورت غیر مستقیم بر سلامتی افراد تأثیر بگذارند و در مبتلا شدن فرد به بیماری های قلبی وعروقی دخالت داشته باشند(گیلام[۳] ۱۹۸۵ : ۳۷۹-۳۹۴).

مطالعه ای توسط مهتاب علیزاده و همکاران  بر روی ۳۰۲ نفر در سال ۱۳۸۸ از ایرانیان مقیم سیدنی در کشور استرالیا انجام گرفت نتایج حاکی است، سلامت جسمی سالمندان ایرانی متأثر از متغیرهای سن،جنس،تحصیلات،داشتن کارت بیمه خدمات پزشکی و تسلط به زبان انگلیسی     بوده است. بیماریهای مزمن و فعالیتهای فیزیکی و اجتماعی نیز همچنین بر سطح سلامت جسمی سالمندان تاثیر گذار هستند.

مطالعه ای توسط کلدی و همکاران تحت عنوان مسائل ومشکلات جسمانی،اجتماعی و روانی سالمندان منطقه ۱۳تهران در سال ۱۳۸۲ انجام شده است ۵۲% جامعه تحت مطالعه مونث ، ۳/۳۲ درصد بیسواد و ۳ درصد مجرد هستند. /۲۵ درصد از آنان دارای مشکل انجام فعالیتهای روزانه دارند ۲۱ درصد از شرایط جاری زندگی نا رضایتی دارند و ۲۴درصد دارای نوعی بیماری روانی هستند.

امامی و اکمن[۴] در سال ۱۹۹۸در یک مطالعه کیفی نشان دادند که ایرانیانی که به تازگی به سوئد مهاجرت کرده بودند از انزوای اجتماعی و تنهایی رنج می بردند و این امر به دلیل تفاوت قابل ملاحظه بین فرهنگ ایرانی و فرهنگ سوئدی و تسلط نداشتن به زبان سوئدی بوده است. سن و جنس به عنوان تعیین کننده های وضعیت سلامت جسمی در ایرانیان سالمند مورد مطالعه شناسایی شدند.یافته های این مطالعه توسط نتایج بررسی وزارت سلامت ورفاه استرالیا درسال ۲۰۰۲ که افزایش بروز محدودیت در فعالیت ها را بطور معنی دار با افزایش سن ۶۵ سالگی وبیشتر گزارش کرد، تأیید می کند.

کرنر، بین کارت وسورنرن نشان دادند زنان سالمند نسبت به مردان همسن خود سطح پایین تری از کیفیت زندگی را دارند.هم چنین آنها نشان دادند اختلاف جنسی در کیفیت زندگی همراه با بالا رفتن سن عمیق می شود .

بررسی دلیلو و دیگران(۱۹۹۸) نشان داد که در دهه هفتم زندگی با شروع اختلال در عملکرد سیستم گوارشی،روندتغذیه سالمندان دچار اختلال می شود و این موجبات کاهش کیفیت زندگی سالمندان را فراهم می کند.بررسی شرلی بیانگر این واقعیت است که سالمندان دچار اختلالات متعدد حسی از جمله بینایی، شنوایی وحس های دیگر می شوند که نتیجه آن محدود شدن موقعیت های اجتماعی و افزایش تدریجی و وابستگی به دیگران و در نهایت کاهش کیفیت زندگی است( پور دهکردی و دیگران ۱۳۸۶ ).

تعداد سالمندان مبتلا به افزایش فشارخون درسالهای اخیربه دلیل مختلف افزایش قابل توجهی داشته که با تشخیص به هنگام و هدف گذاری در درمان وکنترل صحیح این عارضه در جمعیت سالمند میتوان بر روی کیفیت زندگی آنها تأثیر بسزایی گذاشت. مطالعات دانشگاه نیویورک، عوارض فشارخون را بعنوان یک عامل خطر در ایجاد سکته مغزی و  بیماری های قلبی درسالمندان بیان نموده و اثرات آن را بر کیفیت زندگی سالمندان مورد بررسی قرار داده است ( آهنگری و دیگران ۱۳۸۷ ).

کنیگ و دیگران (۲۰۰۶ ) اثرات کنترل فشار خون در سالمندان و دارو درمانی را بر کیفیت زندگی آنها مورد مطالعه قرار داده اند. ماریا ( ۲۰۰۷ ) معتقد است فشارخون بالا به علت کاستی هایی که در توانایی های افراد ایجاد می کند، کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد(آهنگری و دیگران ۱۳۸۷ : ۳۲- ۲۶).

مطالعاتی که در ایران در حوزه های مختلف پزشکی در زمینه بررسی کیفیت زندگی سالمندان انجام شده، نشان دهنده پایین بودن سطح کیفیت زندگی این دسته از افراد در مناطق مختلف ایران بوده است. ذکر چند نکته در زمینه غالب تحقیقات انجام شده در ایران ضروری به نظر می رسد.بیشتر مطالعات انجام شده در ایران در حوزه سلامت و بهداشت بوده و این مطالعات بطور عمده معطوف به عملکرد فیزیکی، روحی، روانی، مهارت های سازگاری و رضایت بیمار از نظام مراقبتی بوده و جامعه آماری عمدتاً شامل بیماران مبتلا به بیماری های مزمن، لاعلاج یا وضعیت بیماران پس از عمل جراحی بوده است.

پژوهشی با عنوان ” مقایسه سلامت عمومی روان در سالمندان و غیر سالمندان ” توسط والایی و همکاران در سال ۱۳۷۸ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران انجام گرفته است.برای این بررسی ۴۸ نفر از سالمندان افراد بالاتر از ۶۵ سال و ۹۸ نفر از غیر سالمندان به طور تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند.نتایج بررسی نشان دهنده این امر بوده که بین میانگین خرده مقیاسهای نشانه های جسمانی، اضطراب و اختلالات خواب و اختلال عملکرد اجتماعی در بین سالمندان وغیر سالمندان تفاوت معنی داری نداشته است.ولی میانگین خرده مقیاس افسردگی سالمندان به طور معنی داری کمتر از میانگین خرده مقیاس غیر سالمندان بوده است.

[۱]– Strauss

[۲]– Ecob,Smith

[۳] – Gillum

[۴] – Ekman

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کیفیت زندگی و پدیده بی سرپرستی و سلامت روانی و نظریه های آن
  • تحقیق سلامت روانی و رضایت جنسی و نظریه های آن
  • تحقیق سلامت روانی و اختلالات روانی و خلقی و افسردگی و نظریه‌های روان شناختی در مورد افسردگی
  • تحقیق سلامت روانی و اختلالات روانی و نظریه‌های روان شناختی در مورد افسردگی
  • تحقیق نظریه های مرتبط با رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت و سبک زندگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.