تحقیق انرژی و اهمیت آن و انرژی در نظریات اقتصادی و مروری بر ادبیات تحلیل داده- ستانده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انرژی و اهمیت آن و انرژی در نظریات اقتصادی و مروری بر ادبیات تحلیل داده- ستانده دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: انرژی و اهمیت ان    ۵
انرژی و اهمیت آن    ۵
۲-۱ انواع منابع انرژی    ۶
۲-۲ منابع اولیه انرژی و حامل‌های انرژی    ۷
۲-۳ انرژی در نظریات اقتصادی    ۸
۲-۴ تقاضای انرژی در بخش‌های مختلف اقتصادی    ۹
۲-۵ انرژی و سایر شاخص‌های اقتصادی    ۱۰
۲-۶ مصرف سرانه و شدت انرژی    ۱۱
۲-۷ مصرف سرانه انرژی و رشد اقتصادی    ۱۱
۲-۸ شاخص بهره‌وری انرژی    ۱۲
۲-۹ اثرات تورمی افزایش قیمت انرژی    ۱۳
۲-۱۰ پیشینه تحقیق    ۱۴
۲-۱۰-۱ تحقیقات داخلی    ۱۴
۲-۱۰-۲ تحقیقات خارجی    ۱۵
فصل سوم:مروری بر ادبیات تحلیل داده- ستانده    ۱۷
۳-۱ جدول داده- ستانده    ۱۷
۳-۲ سابقه تاریخی جدول داده- ستانده    ۱۸
۳-۲-۱ در جهان    ۱۸
۳-۲-۲ در ایران    ۱۹
۳-۳ فروض و ساختار جدول داده- ستانده    ۲۰
۳-۳-۱ فروض جدول داده- ستانده    ۲۱
۳-۳-۲ ساختار جدول داده- ستانده    ۲۱
۳-۴ ضرایب فنی داده- ستانده و معکوس ماتریس لئونتیف    ۲۴
۳-۴-۱ ضرایب فنی داده- ستانده    ۲۴
۳-۴-۲ معرفی معکوس ماتریس لئونتیف    ۲۵
۳-۵ معرفی پیوندهای پسین و پیشین    ۲۷
۳-۵-۱ پیوندهای پسین و پیشین جزئی (مستقیم)    ۲۷
۳-۵-۱-۱ پیوند پسین جزئی    ۲۷
۳-۵-۱-۲ پیوند پیشین جزئی    ۲۸
۳-۵-۲ پیوندهای پسین و پیشین کلی راسموسن    ۲۸
۳-۵-۲-۱ پیوند پسین کلی    ۲۸
۳-۵-۲-۲ پیوند پیشین کلی    ۲۸
۳-۶ روشهای محاسبه    ۲۹
۳-۶-۱ تجزیه ماتریس لئونتیف    ۲۹
۳-۶-۲ روش استراسرت    ۲۹
۳-۶-۳ روش سلا    ۲۹
۳-۷ معرفی شاخص‌های ارزیابی بخش انرژی    ۳۱
۳-۷-۱ شاخص‌های قدرت انتشار و حساسیت    ۳۱
۳-۷-۱-۱ شاخص قدرت انتشار    ۳۱
۳-۷-۱-۲ شاخص حساسیت    ۳۲
۳-۷-۲ شاخص اشتغال    ۳۲
فهرست منابع    ۳۳

منابع:

سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور (۱۳۸۲)، داستان انرژی، نشر ذره

کریمی، فرشید، (۱۳۷۸)،‌ بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی در صنعت حمل و نقل (ریلی و جاده‌ای)، سومین کنگره ملی انرژی و اقتصاد، انجمن نفت ایران.

احمدیان، مجید (۱۳۷۵)، نظریه بازار و کاربرد آن برای منابع انرژی پایان‌پذیر، مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی.

شکیبایی، علیرضا (۱۳۷۸)، ‌اقتصاد انرژی.

تیرل وال. اپ (۱۳۷۸)، اقتصاد توسعه، ترجمه دکتر منوچهر فرهنگ و دکتر فرشید مجاورحسینی، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

شیرازی، حمید (۱۳۷۸)، تجزیه و تحلیل منابع رشد اقتصادی در ایران (طرف تقاضا) با استفاده از جداول داده- ستانده، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی.

عسگری، منصور (۱۳۸۲)، تجزیه و تحلیل نقش انرژی در اقتصاد کلان ایران در طی سالهای ۷۸-۱۳۵۰، چهارمین همایش ملی انرژی، انرژی برای توسعه پایدار، شورای جهانی انرژی کمیته ملی انرژی جمهوری اسلامی ایران.

فرجی‌دانا، احمد (۱۳۵۶)، تحلیل داده‌ها- ستانده‌ها و روش کاربرد آن در ایران، رساله دکتری دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

مهدویان، محمدهادی، قدیمی‌نیا، ناصر (۱۳۸۱)، بررسی تأثیر صادرات در رشد فعالیت‌های اقتصادی ایران در چارچوب جدول داده- ستانده، دومین همایش کاربرد تکنیک‌های داده- ستانده در برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی، مرکز آمار ایران، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی.

Stern, D. I (1993). Energy and Economic Growth in the USA. Energy Economics. (15) P. 137-5.

Cleveland, C. J. (1984). Energy and the US Economy. Biophysical Perspective Science. 22.5. P. 890-897.

Khayum, M. F. (1995) The Impact of Service Sector Growth on Intersectoral Linkages in the United States, the Service Industrial Journal Vol. 75 (1) P. 49-35.

Nurkes, R. (1953). Problems of Capital Formation in Underdeveloped Countries. Lectures on Economic Development.

Rosen Stain-Rodan, P (1943). Problems of Industrialization of Eastern and South-Eastern Europe. Economic Journal. Vol. (153) P. 11-202.

Brentd, E. R. (1978). Aggregate Energy Efficiency and Productivity Measurement. Annual Review of Energy. Vol. 3. P. 223-273.

Dietzenbacher, E. and Vanderlinden, S (1997). Sectoral and Spatial Linkages in the EC Production Structure. Journal of Regional Science. Vol. 2 (37) P. 57-235.

فصل اول: انرژی و اهمیت ان

انرژی و اهمیت آن

انرژی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های جهان ماست. ما از انرژی برای انجام کارها استفاده می‌کنیم. انرژی به حرکت درآورنده وسایل نقلیه اعم از خودرو، قطار، هواپیما و همچنین موشک‌هاست. انرژی خانه‌های ما را گرم می‌کند، غذای ما را می‌پزد، موزیک می‌نوازد و تصاویر تلویزیون را به ما نشان می‌دهد. زمانی که غذا می‌خوریم، بدن ما غذا را به انرژی جهت انجام کار تبدیل می‌کند. هنگامی که می‌دویم یا راه می‌رویم، انرژی غذا را در بدن خود می‌سوزانیم. همچنین هنگامی که فکر می‌کنیم یا چیزی می‌خوانیم یا می‌نویسیم، کاری انجام می‌دهیم. خودروها، هواپیماها، قطارهای برقی، کشتی‌ها و ماشین‌آلات نیز انرژی را به کار تبدیل می‌کنند. بنابراین انرژی را می‌توان به « توانایی انجام کار » توصیف کرد. ( سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ۱۳۸۲ )

با بررسی تاریخ تمدن و پیشرفت بشر ملاحظه می‌گردد، تمدن بشر در پرتو توانایی انسان در به کار گرفتن انرژی بوده است، قبل از انقلاب صنعتی، انرژی محدود به قدرت بازوی انسان و حیوانات بوده و در نتیجه قدرت جوامع بشری به تعداد جمعیت و افراد هر کشور وابسته بوده است. بعد از انقلاب صنعتی، مصنوعات اختراع شده، سطح استفاده از انرژی را بسیار گسترده نموده بطوریکه انقلاب صنعتی را دروازه ورود تمدن بشری به عصر تازه‌ای می‌دانند. ( کریمی ۱۳۷۸ )

بعد از انقلاب صنعتی، مصنوعات اختراع شده نظیر اختراع ماشین بخار و استفاده از آن در به حرکت درآوردن قطارها و چرخ کارخانجات تاثیر بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته کنونی داشته است. در ابتدا استفاده از ذغال‌سنگ و انرژی موجود در آن موجب به حرکت در آمدن توربین‌ها و موتورهای بخار گردید اما اندک اندک جایگزین‌شدن سایر سوخت‌های فسیلی مثل نفت و گاز به عنوان انرژی برتر جای خود را در اقتصاد و صنعت پیدا نمود و هنوز هم به عنوان مهمترین و استراتژی‌ترین منابع انرژی مورد توجه قرار دارند. ( نوشین ۱۳۷۱ )

ارزان بودن و قابلیت استفاده آسان و وسیع سوخت‌های فسیلی به شکل عمده نفت و گاز، هنوز جایگاه ویژه‌ای به این منبع در دنیای کنونی داده است. ورود انرژی در مباحث اقتصادی تا قبل از دهه ۱۹۷۰ میلادی به شکل جدی مطرح نشده بود اما بعد از افزایش قیمت نفت خام و ظهور بحران در اقتصاد جهانی مسئله انرژی و کمیابی آن مطرح و به شدت مورد توجه اقتصاددانان خصوصاً کشورهای صنعتی واقع شد و انرژی نیز بویژه در مطالعات اقتصادی به عنوان یک منبع کمیاب مورد مطالعه علم اقتصاد قرار گرفت. ( احمدیان ۱۳۷۳ )

قبل از انقلاب صنعتی، کشاورزی بخش مسلط در اقتصاد بوده و حدود هشتاد درصد تولیدات به این بخش اختصاص یافته بود و در حقیقت زمین به عنوان عامل سرمایه و نیروی کار نقش اساسی را در تابع تولید ایفا می‌کردند اما بعد از انقلاب صنعتی و ورود مواد اولیه در فرایند تولید، این مواد نیز در توابع تولید جایگاه خویش را در منابع مختلف نظیر فولاد و نساجی پیدا نمود. ارزان بودن انرژی منجر به عدم توجه به این عامل مهم در تابع تولید گشته بود اما بعد از بحران سال ۱۹۷۰ و درک انرژی به عنوان منبع کمیاب و تداوم مطالعات در این زمینه، اقتصاد انرژی شکل گرفت. ( تیرل وال ۱۳۷۸ )

اقتصاد انرژی عمدتاً در منابع پایان ‌پذیر مطرح بوده و مطالعات کنونی در زمینه استفاده بهینه انرژی، صرفه‌جویی انرژی، تقاضای انرژی، تولید و نظایر آن شامل می‌شود. اما انرژی از دو جنبه خاص اهمیت دارد. اولاً تامین کننده انرژی مصرفی خانوارهاست در این خصوص نیازمندی‌های انرژی مصرفی خانوارها و چگونگی تنظیم مصارف انرژی خانوارها در تامین نیازهایشان مطرح است. ثانیاً در تحلیل انرژی به بررسی و تعیین میزان انرژی لازم برای تولید مواد اولیه، محصولات کارخانه و عرضه خدمات نیز مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. ( شکیبایی، ۱۳۷۸ )

از طرفی در یک ساختار اقتصادی اساساً پیوندهای اقتصادی در دو وجه تامین نهاده  ( پیوندپسین[۱] ) و تولید محصول ( پیوند پیشین[۲] ) مشاهده می‌شود. بر این اساس نقش انرژی در تعیین سطح استفاده از انرژی در تولید کالاها، وابستگی میان بخش‌های اقتصادی و سهم آنها در انرژی تجسم یافته در کالاها و خدمات در قالب تجزیه وتحلیل داده ـ ستانده (I-O) نیز از جایگاه خاصی برخوردار است.

بنابراین در این پایان نامه به بررسی جایگاه بخش انرژی در اقتصاد ایران با استفاده از تحلیل‌های پیوندی پرداخته خواهد شد.

۲-۱ انواع منابع انرژی

منابع انرژی پایان‌پذیر و پایان‌نا‌پذیر

به منظور شناخت و درک اهمیت بیشتر انرژی در اقتصاد مروری درباره شناخت منابع خواهیم داشت. به طور کلی منابع انرژی به دو صورت یافت می‌شود. انرژی به دو دسته منابع پایان‌پذیر مثل نفت و انرژی و منابع تجدیدپذیر مثل خورشید و منابع طبیعی تقسیم می‌شود:

منابع پایان‌پذیر (تمام‌شدنی)

منابع تجدیدپذیر

منابع پایان‌پذیر طی زمان دوباره به وجود نمی­آیند و استفاده کنونی از یک واحد چنین منبعی از کاربرد آن در آینده جلوگیری می‌کند.

منابع تجدیدپذیر آن دسته از منابعی هستند که ذخایرشان افزایش و کاهش دارد. لذا منبع از بین نمی‌رود و البته تجدید منابع نیاز به زمان دارد و در این خصوص می‌توان از درخت، جنگل، پرندگان و ماهی‌ها نام برد.

در این خصوص ارتباط منابع و انرژی بصورت زیر است. (شکیبایی ۱۳۷۸)

الف) منابع پایان‌پذیر

منابع مولد انرژی

زغال سنگ

سوخت‌های فسیلی          نفت‌خام

گاز طبیعی

منابع غیرمولد انرژی

سنگ آهن

منابع معدنی       سنگ مس

اورانیوم

ب) منابع تجدیدپذیر

انرژی خورشید

انرژی باد

منابع تجدیدپذیر انرژی     انرژی امواج دریا

انرژی زمین گرمایی

انرژی بیوماس

جنگل‌ها

منابع طبیعی مراتع

 ۲-۲ منابع اولیه انرژی و حامل‌های انرژی

انرژی به دو صورت قابل تحلیل و بررسی است. شکل اول آن، منابع اولیه انرژی نام دارد. این منابع هنوز تحت عملیات و فرآوری و تبدیل قرار نگرفته است. شکل دوم آن به حامل‌های انرژی نام‌گذاری می‌شود. منابع اولیه انرژی اغلب منشا خورشیدی دارند. این منابع به چهار بخش سوخت‌های فسیلی، انرژی‌های نو، انرژی هسته‌ای و برق آبی تقسیم می‌شوند.

[۱] Backward Linkage

[۲] Forward Linkage

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.