تحقیق انسداد میعانی و روش های برطرف کردن آن و مدل سازی و معادلات حاکم بر جریان گازی تک فازی و دو فازی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انسداد میعانی و روش های برطرف کردن آن و مدل سازی و معادلات حاکم بر جریان گازی تک  فازی و دو فازی دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-مروری بر کار های گذشته    ۷
۲-۱- کاهش تولید در مخازن گاز میعانی    ۷
۲-۲- روش های برطرف کردن انسداد میعانی    ۷
۲-۳- بررسی رفتار فازی سیالات گاز میعانی    ۹
۳-۱- مدل سازی و معادلات حاکم بر جریان گازی تک  فازی و دو فازی    ۱۴
۳-۲- معادلات حاکم بر جریان گازی تک فازی    ۱۵
۳-۳- معادلات حاکم بر جریان دو فازی    ۱۶
۳-۴- معادلات حالت و مشتق های آن    ۱۶
۳-۴-۱- مقدمه:    ۱۶
۳-۴-۲- معادله ی حالت مکعبی معمولی SRK    ۱۷
۳-۴-۳- معادله ی حالت مکعبی همراه با همبستگی (Cubic Plus Association)    ۲۰
۳-۵- حل معادلات با روش عددی کولوکیشن [۳۱]    ۲۹
۳-۶-تست کاهش شار در حجم ثابت    ۳۲
۳-۷- فرآیند حل معادلات مخزن با کمک روش ریاضی کولوکیشن    ۳۴
۳-۷-۱- تحلیل روش عددی کولوکیشن برای سیستم های تک فازی در مختصات استوانه ای در جهت محوری    ۳۴
۳-۷-۲- تحلیل روش عددی کولوکیشن برای سیستم های دو فازی امتزاج ناپذیر پایا در مختصات استوانه ای در جهت محوری    ۳۸
۳-۷-۳- تحلیل روش عددی کولوکیشن برای سیستم های دو فازی گاز میعانی در مختصات استوانه ای در جهت محوری    ۴۱
فهرست منابع    ۵۱

منابع

[۱]     Afidick, D., Kaczorowski, N.J. and Bette, S., “Production Performance of Retrograde Gas Reservoir: A Case Study of the Arun Field” Paper SPE 28749 presented at the 1994 SPE Asia Pacific Oil and Gas Conference, Melbourne, Australia, 7-10 Nov. 1994.

[۲]     Barnum, R.S., Brinkman, F.P., Richardson, T.W. and Spillette, A.G., “Gas Condensate Reservoir Behavior: Productivity and Recovery Reduction Due to Condensation” Paper SPE 30767 presented at the 1995 SPE Annual Technical Conference and Exhibition, Dallas, TX, 22-25 October  ۱۹۹۵٫

[۳]     Du, L., Walker, J.G., Pope, G.A., Sharma, M. M. and Wang, P., “Use of Solvents to improve the Productivity of Gas Condensate Wells” Paper SPE 62935 presented 923 at the 2000 SPE Annual Technical Conference and Exhibition, Dallas, TX, October 2000.

[۴]     Al-Anazi, H.A., Pope, G.A. and Sharma, M.M., “Laboratory Measurement of Condensate Blocking and Treatment for oth Low and High PermeabilityRocks” Paper SPE 77546 presented at the SPE Annual Technical Conferenceand Exhibition, San Antonio, TX, 29 September-2 October 2002.

[۵]     Al-Anazi, H.W., Walker, J.G., Pope, G.A., Sharma, M.M. and Hackney, D.F., “A Successful Methanol Treatment in a Gas-Condensate Reservoir Field Application” Paper SPE 80901 presented at the SPE Production and Operations Symposium held in Oklahoma City, Oklahoma, USA, 22-25 March 2003.

[۶]     Garzon, F. O., Al-Anazi, H.A., Leal, J. A., and Al-Faifi, M.G, “Laboratory and filed trial results of condensate banking removal in retrograde gas condensate reservoirs: Case study ” Paper SPE 102558 presented at the SPE Annual Technical Conference and Exhibition, San Antonio, TX, 25-27 September 2006.

[۷]     Bang Vishal, B.S. and M.S., “Development of a Successful Chemical Treatment for Gas Wells with Condensate or Water Blocking Damage” Doctoral Thesis, The University of Texas at Austin, December 2007.

[۸]     Bang, V., “Phase Behavior Study of Hydrocarbon-Water-Alcohol Mixtures” M.S. Thesis, The University Of Texas At Austin, 2005.

[۹]     Kontogeorgis, G.M., Voutsas, E.P., Yakoumis, I.V. and Tassios, D.P., “An Equation of State for Associating Fluids” Ind. Eng. Chem. Res., Vol. 35: 4310-4318, November 1996.

[۱۰]   Voutsas, E. C., Kontogeorgis, G. M., Yakoumis, I. V., Tassios, D. P.,  “Correlation of liquid-liquid equilibria for alcohol/hydrocarbon mixtures using the CPA equation of state” Fluid Phase Equilibria, Vol. 132: 61-75, 1997.

[۱۱]   Folas, G. K., Gabrielsen, J., Michelsen, Michael L., Stenby, E. H., and Kontogeorgis, G.M., “Application of the Cubic-Plus-Association (CPA) Equation of State to Cross-Associating Systems” Ind. Eng. Chem. Res., Vol. 44: 3823-3833, 2005.

[۱۲]   Derawi, S. O., Michelsen, M. L., Kontogeorgis, G. M., Stenby, E. H., “Application of the CPA equation of state to glycol/hydrocarbons liquid–liquid equilibria” Fluid Phase Equilibria, Vol. 209:163–۱۸۴, ۲۰۰۳٫

مقدمه

کشور ایران از نظر منابع گازی در جهان جایگاه خوبی قرار دارد. این کشور دارای ذخیره ی ۹۸۱ تریلیون مترمکعب به صورت در جا و تولید روزانه ی ۹/۱۱۱ بیلیون متر مکعب است. با توجه به اینکه در ناحیه جنوبی کشور بسیاری از این مخازن از نوع گاز میعانی است، تولید با بهره وری بهتر لازم به نظر می رسد.

از آنجایی که میادین گاز میعانی در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد، بنابراین پژوهش بر روی عملکرد این منابع ارزشمند جنبه ی حیاتی دارد. این مهم در داخل کشور  چنان مورد توجه واقع شده است که در شرکت ملی نفت ایران زیر نظر مدیریت پژوهشی و فناوری آن شرکت واحدی با عنوان گروه پژوهش مخازن گاز میعانی در پژوهشکده ی ازدیاد برداشت ایجاد شده است.

مخازن گازی به سه دسته تقسیم می شوند. درصد بیشتری از مخازن گازی، جزء مخازن  گاز خشک هستند. این مخازن ضمن تولید گاز در سر چاه هیچگونه میعاناتی با خود تولید نمی‌ کنند.

دسته دوم مخازن گازی، مخازن گاز مرطوب هستند. در این مخازن مقداری میعانات ضمن تولید در سر چاه بدست می آید که  معمولا در هر چاه بازاء تولید ۱ میلیون فوت مکعب گاز در شرایط استاندارد، بین ۳ تا۲۰ بشکه میعانات در سطح تولید می گردد. این میعانات به علت سبکی می توانند در تولید محصولات متنوعی نظیر حلال ها، بنزین و خوراک واحد های پتروشیمی استفاده شوند.

دسته سوم مخازن گازی، مخازن گاز میعانی هستند. در این میادین میزان تولید میعانات در بیشترین حد قرار دارد. در مواردی حتی ممکن است بازاء تولید ۱ میلیون فوت مکعب گاز در شرایط استاندارد، ۳۰۰ بشکه از این میعانات در سطح تولید گردد. تفاوت مهم دیگر این مخازن با مخازن گاز مرطوب این است که در مخازن گاز میعانی بر خلاف مخازن گاز مرطوب، ممکن است مقدار زیادی از میعانات در درون مخزن تشکیل گردد. دو نقطه ضعف اساسی تشکیل این میعانات در درون مخزن به قرار زیر است:

۱- تشکیل این میعانات ارزشمند در درون مخزن باعث می شود تا به روش های متداول بازیافت نتوان آنها را تولید نمود و به این ترتیب بخش مهمی از سرمایه هیدروکربنی غیر قابل برداشت می گردد. به طور کلی فضای درون مخزن شبیه محیط اسفنجی می باشد که خلل و فرج آن توسط رابط های مویینه به یکدیگر وصل شده اند و برای شروع حرکت یک سیال در این محیط بسیار متراکم اسفنجی لازم است تا سیال به یک میزان مشخص در آن محیط تشکیل شود و درصد معینی از حجم محیط را اشغال نماید. این بدان معناست که پس از تولید اولین قطرات مایع در مخزن میعانات بدون حرکت مانده و تا رسیدن به درصد اشباع معین در درون مخزن باقی خواهند ماند.

۲-  تشکیل این میعانات در درون محیط مخزن باعث انسداد مسیر درون حفره‌ها و لوله‌های مویینه محیط متخلخل مخزن شده و یک مقاومت اضافی در برابر حرکت جریان گاز از درون مخزن به سمت چاه و نهایتاً تولید گاز از مخزن ایجاد می‌کند و بهره‌برداری از مخزن را کاهش می‌دهد.

در فرا سوی مرز های ایران اسلامی، مراکز تحقیقاتی کشور های دیگر هم به اهمیت این مهم پی برده اند و سالانه مقالات و گزارشهای فراوانی را در مجلات و همایش های معتبر به چاپ می رسانند و ارائه  می دهند.

در بررسی مخازن هیدروکربنی زیر زمینی تا زمانی که با نفت سر و کار داریم، مطابق با انتظار مان با کاهش فشار در دمای ثابت با تشکیل گاز روبرو هستیم. اما این وضعیت برای مخازن گازی تر[۱] و گاز میعانی[۲] جور دیگری است.  با کاهش فشار در دمای ثابت با تشکیل مایع برخورد می کنیم. این پدیده را میعان معکوس[۳] نام می گذارند. با وجود چنین پدیده ای در سنگ مخزنی، با برداشت از آن به مرور زمان با افزایش مقدار مایع در حفره های مخزن روبرو خواهیم بود. چنین پدیده ای با گذشت زمان باعث ایجاد مانعی بر سر راه تولید گاز از چاه های آن منطقه می گردد. چنین پدیده ای را انسداد میعانی[۴] می گویند.

 ۲-مروری بر کار های گذشته

۲-۱- کاهش تولید در مخازن گاز میعانی

افیدیک و همکارانش (۱۹۹۴) [۱] به بررسی کاهش تولید در مخزن گاز میعانی آرون در اثر انباشتگی مععانات پرداختند و به این نتیجه رسیدند که با کاهش فشار به زیر فشار نقطه ی شبنم تولید چاه با فاکتوری حدود ۲ کاهش می یابد که این در اثر تجمع میعانات در دهانه چاه است.

بارنوم و همکارانش (۱۹۹۵) [۲] به این نتیجه رسیدند که کاهش تولید برای مخازن با تولید کم با Kh کمتر از ۱۰۰۰  md-ft شدید است.

۲-۲- روش های برطرف کردن انسداد میعانی

روش های متفاوتی برای مقابله با پدیده ی انسداد میعانی وجود دارد. دو روش عمده برای این برطرف کردن این پدیده به قرار زیر است:

–  تغییر رفتار فازی گاز میعانی

– کاهش افت فشار و نگه داشتن فشار بالای نقطه ی شبنم

یکی از روش ها استفاده از حلال ها است.حلال های مورد نظر از خانواده ی الکل ها، گیلکول ها و گلیکول اتر ها است که در زیر به شرح کارهایی که در این زمینه شده است می پردازیم:

دو و همکارانش(۲۰۰۰)[۳] سعی کردند که کاهش نفوذ پذیری نسبی توسط میعانات را با استفاده از یک حلال که آن حلال متانول است بهبود بخشند.

دو و همکارانش احتمال می دانند که با تزریق متانول کشش بین سطحی گاز و مایع کم می شود ولی نتایج اندازه گیری این فرض را رد کرد. احتمال دیگری که مورد توجه آن ها بود اثر متانول روی رفتار فازی هیدروکربن بود که با کمک معادله حالت این فرض را مورد آزمایش قرار داد و مشاهده کردند که اگر غلظت متانول زیاد باشد در شرایط عبوری از مغزه یک فاز مایع غنی از متانول تشکیل می شود که مانع تشکیل فاز میعانی دیگری می گردد که باعث بهبود تراوایی نسبی می شود.

نتایجی که از  تزریق متانول بدست می آید به قرار زیر است:

۱- تزریق متانول به درون مغزه که نفوذ پذیری آن توسط انسداد میعانی کم شده باعث می شود که نفوذ پذیری نسبی بهتر شود.

۲- دلیل افزایش نفوذ پذیری نسبی این است که متانول باعث جابجایی فاز آب و میعانات می شود که این عمل توسط حل شدن متانول صورت می گیرد .

۳- با تزریق متانول آب کاملا حذف می شود.

۴- استفاده از متانول ودیگر حلال های الکلی روش های ارزان تری نسبت دیگر روش ها مانند شکست هیدرولیکی می باشند

ال انازی و همکاران (۲۰۰۲) [۴]  به  بررسی اثر متانول بر روی افزایش نفوذپذیری نسبی در مغزه در سطح آزمایشگاهی پرداختند و این بررسی شامل یافتن مقدار حجمی لازم در متانول نیز می باشد.

نکته ی مهمی که در این مقاله به آن توجه شده است این است که اثر انسداد میعانی نه تنها بر مخازن با تراوایی کم مثلا ۲-۵ میلی دارسی مؤثر است بلکه بر مخازن با تراوایی بالا مثلا ۲۴۶-۳۷۸ میلی دارسی نیز تاثیر می گذارد.در حالت اول تا ۹۷% کاهش می یابد و در حالت دوم تا ۹۸% کاهش می یابد.انسداد میعانی می تواند به حدی برسد که به اندازه ی بین ۵۰ تا ۶۰ % سطح عبوری را اشغال کند.

نتایج حاصل از تزریق گویای این مطلب است که اثر متانول اثر موقتی است و همچنین متانول زمانی که اشباع آب زیادتر باشد ،مؤثرتر است.نکته ی دیگری که در این نوشته به آن اشاره شده است،این است که در سنگ با تراوایی بالا اثر انسداد میعانی خیلی شدیدتر است تا در سنگ با تراوایی کم.

ال انازی و همکاران (۲۰۰۵) [۵] کاری که انجام دادند مربوط به تزریق متانول بر روی چاهی در میدان هاترپوند در آلاباما بود که تولید به واسطه ی انسداد میعانی کاهش یافته است که با تزریق متانول تولید گاز و میعانات با فاکتور ۲ در ۴ ماه اول و بعد از آن %۵۰ درصد افزایش یافته است.

[۱] Wet Gas

[۲] Gas Condensate

[۳] Retrograde Condensation

[۴] Condensate Blockage

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدل سازی و کنترل ربات دوپا به خصوص، با استفاده از تکنیک هوش مصنوعی
  • تحقیق مدل سازی و روش ها و استاندارهای سیگنال صحبت و کدر کم تاخیر LD-CELP
  • تحقیق مراحل کلی مدل‌سازی به روش پارامتری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.